Kerajaan terus mempertahankan tindakan & dasar yang dilakukan sekarang ini untuk tidak memansuhkan pinjaman PTPTN dan menawarkan pendidikan percuma di Malaysia seperti janji dan desakan yang sedang giat dilakukan oleh Pakatan Rakyat ketika ini.
Kini, pihak kerajaan tampil memberikan kenyataan yang mana kerajaan sudah pun membantu dan menanggung sejumlah 95% daripada yuran pengajian IPTA, apa yang dikatakan sebagai subsidi pendidikan kepada golongan muda yang menyambung pengajian ke IPTA selama ini.
Contoh yang diberikan pihak kerajaan :
- Pelajar bidang perubatan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) hanya perlu membayar RM9,000 (kos sebenar RM166,000)
- Pelajar bidang kejuruteraan juga di UKM hanya perlu membayar RM5,600 (kos sebenar RM61,200)
Ini bermakna kerajaan mengatakan, pelajar hanya perlu membayar yuran pada kadar yang cukup minimum. Jadi mengapa pula mahu memansuhkan PTPTN? Jadi, kerajaan telah membidas dengan janji Pakatan Rakyat yang mahu memansuhkan PTPTN :
- 15 ke 30 peratus pinjaman PTPTN digunakan pelajar untuk membayar yuran pengajian masing-masing manakala 70 ke 85 peratus digunakan bagi menanggung sara hidup
- PTPTN turut mengecualikan pembayaran semula kepada pelajar Ijazah Sarjana Muda yang mendapat kelas pertama atau yang setaraf dengannya yang mana sehingga 31 Dis 2011, seramai 11,764 pelajar telah dikecualikan daripada membayar balik pinjaman PTPTN
- Sehingga 31 Disember 2011, sebanyak 1.93 juta permohonan PTPTN telah diluluskan melibatkan peruntukan RM42.96 bilion.
- Bagi menyediakan pinjaman kepada pelajar, PTPTN membuat pinjaman daripada institusi kewangan di mana kadar faedah antara empat hingga lima peratus perlu ditanggung kerajaan
- Bagi 2012, kerajaan perlu membiaya RM1.09 bilion bagi kadar faedah pinjaman dari institusi kewangan
“Pemansuhan PTPTN seperti yang diminta pembangkang akan menyebabkan pelajar perlu mencari sendiri yuran pengajian mereka,” Jawab Tan Sri Muhyiddin Yaasin


{ 187 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini. Komen Anda Pula? }
pulak dah… tak bankrup ke negara kerajaan bagi subsidi pendidikan tu… …. banyak auta laa ini kera kera jaan….
betul ke yang sebelum subsidi tu utk IPTA? atau ambik yuran dari ITPS ?
jgn la ckp hapus PTPTN.. abeh tu nak ganti dengan apa? dah pikir? makin ramai lah adik2 kite terkandas nak sambung belaja. apa korg sangup sara adik2 di U guna duit gaji sendiri? belanja sendiri pun cukup2. Nak harap mak ayah support sepenuhnya, kesian dema. Tak kena batang idung senang la cakap. Orang bandar boleh la cakap. cuba buka mata dan lihat org kg berbangunankan kayu di sekeliling.
pemberian PTPTN membantu ratusan ribu anak2 Melayu melanjutkan pelajaran. malangnya sesetengah graduan enggan membayar semula hutang lalu berteriak minta mansuh. mereka termakan hasutan pembangkang yang ingin menegakkan Syiah dan membawa Malaysia keluar dari landasan Islam sebenar.
kepada adik2, bayarlah PTPTN. wang itu wang pembayar cukai, wang negara. tergantung roh2 mereka yang berhutang selepas mati nanti
Auta je lebih kerajaan ni. Apa guna ada universiti kat malaysia ni kalau mahal sampai macam tu. Pemimpin BN pun semua hantar anak belajar luar negara. Blah la. Cakap mcm keling la kerajaan BN ni.
dorg duit byk biar la dorg nk hntr…bkn semua hntr pun…rmai lg yg belajar kat malaysia…lg pun mmg keturunan dorg kaya…tu hak dorg…xyah la nk bising…cube korg yg kaya mst buat bnd sama…
BN pengungkit. Setiap benda yang dibagi minta balasan. Tidak ikhlaslah. Kasihan betul. Minta simpathi rakyat. Zaman dah berakhir. YB.. YB.. Rasuah ni nanti bercucuk tanam di tanah rampasan milik rakyat Malaysia.. Hidup PR Harapan baru Malaysia.
Telunjuk tegak,kelinking berkait.Kokok berdegar-degar ekor bergelumang taik.FERARI…banyak lgi ko kene baca dan tau putar belit orang politik.Ko percaya ke depa menawarkan diri berkhidmat untuk rakyat?Kalau nawaitunya bukan kerana Allah,sampai bilapun mcm nie.Desak pemimpin BN istihar harta,macam ada berani ka?Cuba bayangkan bekas ADUN kene rompak,kerugian berjuta RM.Tu kat rumah.
Kenapa crita pelajar disubsidi 85%,tapi nak bayar hutang PTPTN berpuluh ribu.Berapa yuran pengajian sebenarnya.Atau ada bisness dari PTPTN?Cuba dedahkan kepada rakyat dan bercakap benar wahai pemimpin BN.
Yuran medic di malaysia RM166k
yuran medic di oxford baru 6000 pound tak caya klik kat bawah nih pastu cari oversea student pastu ko cari calculator, ko convert ke RM…
http://www.medsci.ox.ac.uk/study/medicine/pre-clinical/fees
sudah2 la nak menipu lagi…apa bagus sangat ke study kat malaysia smpi yuran pun 166k? klu bagus kenapa ramai rakyat pegi study luar negara…??
Apa punye sengal la…ni semua bg pendapat yg tak tahu bersyukur! dok dengar cite fitnah org melayu yahudi mmgla nmpak salah kerajaan je. kalo tak setuju dengan ptptn jangan la pinjam. pinjam kat bank or minta dr kerajaan PR tuh…aku nak tgk diorg sanggup ke tak tanggung pelajaran korang semua. Ckap tak serupa bikin langsung.
biasalah bang, kera lupa dulu dihutan disusukan… takpon dah jd kacang lupakan kulit, habis madu sepah dibuang rata2, siap ludah lagi …
dasar org tak kenang budi…
Bayar tetap bayar..bukan tak besyukur.sekiranya ada orang lain yang berusaha menambah baik sistem untuk kita..orang tu la yang sangat besyukur.yang baik diusahakan menjadi lwbih baik!!.kalau tak paham gak boleh masuk tadika belajar konsep besyukur..ilmu tak mengenal usia Pakcik!!
tak kenang budi??
Kerajaan di lantik untuk menjaga rakyat dan negara dari sgala segi…kalau kerajaan sekarang mengharapkan imbuhan nampak sangat la tak ikhlas:) kerajaan tak ada hak nak berkira dwngan rakyat!!…kalau kita rasa kerajaan sekarang tak cukup bagus kita undi tukar kerajaan lah..ITU HAK KITA!!
Setuju BRo.
Kenang budi? kahkahkah…. terus la ko jilat kaki pemimpin BN tu. Berubah ke arah yang lebih baik adalah digalakkan dalam Islam. kalau perkara ini kurang baik, kita ubahnya. Buat apa nak termakan budi. Rezeki semua ketentuan Allah. Bukan pemimpin BN.
lu ckp selupa anjing umno wooo
suke2 je nk jd kan org anjing…lu klau ade kuasa pun wa rase lg teruk kot…
6000 pound untuk 1 semesta or sehingga tamat pengajian. Bro setakat goggle pastu main komen baik takyah. kalo bukan student perubatan jgn cakap, buat malu aje.
“College fee £6,157″ tu sepanjang pengajian ke?
try la tgk betul2 yer..
http://www.ox.ac.uk/feesandfunding/search/launch/
bro setakat ko amik basic info baik takyah! ko bole dapat pembelanjaan kasar je! kalo murah takan ko pun pinjam PTPTN then belajar kat msia! hahahha.. aku rase kalo la begitu murah abes lingkup IPTA/IPTS kat dunia ni sbb semua belajar kat UK. tak pun cube ko anta sedara mara ko ke atau ank ko belajar kat oxford tuh…kalo ko kate murah aku pun follow ikut ko..komen ikut reality bukan ikut nafsu anuwar ko tuh
setakat dengar cakap menteri tak ada bukti yg yuran sebanyak tu dan berapa subsidi dikenakan baik takyah!! ingat senang ke nak follow gi oxford, dahlah antara u terbaik di dunia..komen ikut bukti bukan ikut nafsu najib ko tuh
Kalau cerdik bolehlah blajo kat overseas,tapi klau dah bengap (byak mkn duit haram) payahle nak runding.Rezki Allah sentiasa permudahkan klau niatnya bagus.
wow…£18k belajar medical (DPhil) di Oxford, dalam RM100,000, tak pernah saya tahu, tapi tak mengapa lah, keluar terus jadi doktor, 100 ribu memang berbaloi sebab oxford adalah university yang ternama
tapi tak la sampai 166k….habis belajar baru jadi pegawai
Itu utk student luar. Untuk student kelahiran sana free. So, student malaysia yang lahir di malaysia dan belajar di malaysia perlu bayar mahal jugak. Sama mcm belajar luar negara la camtu. Apa kerajaan Malaysia bagi untuk pelajar malaysia?
klau nk murah @ xbayar langsung mmg boleh tp korg nk ke byr cukai byk…utk org byk duit xpe la utk org xberduit…nk byr cukai pkai ape…gaji pun takat cukup2 mkn…
oit..mmg harga cm 2 la, ko xtau pape jgn bising la..nk blajgak pndai plak..
fyi bro, I’m studying medicine in leeds now at the moment, fees one year alone is 27K pounds. i can contact oxford admin, give a written reply. but it will show someone are simply plain pathetic. my 2 cents. hope bro will stop utter vague comments after this. it hurts bro tgk org2 mcm ni comment x fikir abes.
MANA DIA YANG RAMAI TU ????????? YANG RAMAI ITU ADALAH ANAK CINA DAN INDIA….MANA ANAK MELAYU??? ANAK MELAYU SEMUANYA GUNA BIASISWA DAN BOLEH DIKIRA DGN JARI SEBELAH YG STUDY GUNA DUIT SENDIRI…….
pencacai dan pengampu shj yg buta hati menelan hidup2 kenyataan yg dikeluarkan oleh kerajaan..
Kna tnya budak u dulu ni…
rakyat malaysia kaya. kaya dari US.. kat US mane ade PTPTN. malaysia je ade. Baik kerajaan mansuh PTPTN. ade juga usaha pelajar ke mak bapak dia orang cari duit. berdikari la sikit. macam kita suruh anak kita cuba berdikari. sekarang suruh la rakyat cuba berdikari kalau nak sambung belajar
Kesian kerajaan sekarang terbeban dengan subsidi utk rakyat.. saya sgt bersimpati.
So penggal depan pemimpin BN boleh duduk relaks2 kat rumah ya.. xyah pening2 lagi fikir hal rakyat..
Ye la.. tpi asyik duk pening dgn hal sendiri plak macam Khir Toyol..
Betul Bro.Kerajaan BN skrang bleh rehat2 aftar coming election.Biar PR laksana menifesto dia orang.Negara pun bleh aman.Yang banyak berlaku di dunia skrang,kerajaan yg ada bersungguh2 sangat mempertahankan jawatan,takut kene dakwa kalau kalah election,coz dah banyak buat tak betul.
166k utk belajar kat “U” dlm bidang perubatan??.. 95% dari jumlah tersebut telah disubsidikan? … lawak jugak kenyataan pak menteri nih….
lawak lagi anuwar berahi nk mansuhkan ptptn sedang kan kat UNISEL sndiri galakakn pinjaman dar ptptn. ni semua nak dapat sokongan polotik je.
95% tak bangkrup pun, bagi 5% lagi bangkrup terus… pening arr…
apalah pinjam ayat menteri bijak sanasini tu, dah pkr cadangkan selepas dapat merampas putrajaya baru laksanakan. nikan belum PRU13 lagi, jadi kena lah tunggu masanya dan barulah peruntukan dan perbelanjaan kerajaan dapat dirombak dan diatur semula agar dapat menyalurkan dengan sebaik mungkin peruntukan utk pendidikan negara. Peruntukan kerajaan negeri pun banyak dari kerajaan pusat, tu pun ada yg disekat.
adehh…Pelajar UPSI, lu budak medic ke? mmg tul la harga cm 2..xtau pape diam la, aduh… lemak la bakal ckgu ni..
bahasa pun mcm tak terpelajar. Kalau org salah, ko perbetulkanlah guna bahasa yg lebih baik beserta bukti.
alo budak upsi, nak tanye sket upsi ade kos medic ke? lawak ar ko ni, kos medic tu mhal melibat fasiliti yg dowang nak guna dlm pembelajaran bukan dok ngadap laptop print2 kertas A4, lagi satu ko ingat lecturer medic ni gaji murah ke? 1-2k? lawak ar ko ni
satu lagi “projek penipuan kerajaan barisan nasional”
kerajaan pr tak menipu ke? mana janji manifesto kat selangor. aku rakyat selangor menunggu jnj yg di taburkn semasa 2008
kerajan Bn menipu harge minyak…ron 95 rm 3.58 , harge ron 97 rm 2.90.
btol ubi kayu ko nih? ape kene mengena harga minyak kat sini! tahap pemikiran ko mcm budak africa utara la…tulah byk sgt makan ubi kayu otak pun jadi kayu
kan tu salah satu cth penipuan subsidi bn, dan samalh dgn subsidi putar belit tentang kos pengajian. jgn lh ko jd budak afrika.
Hmm.. Adakah ini je tahap cybertroopers dr BN ni? Menggunakan kaedah En. Bung Mokhtar di parlimen?
yg aku stuju…. sblum ni ada tampal kat stesen minyak… pasal harga ni… skrng dh buang yang ron 97. just letak disel ngan ron 95 jee… bangang tul.. dah kantoi…..
harga minyak klau xde subsidi mmg aku naik sbb bkn malaysia yg pemegang utama pasaran minyak dunia…so dah kire bgs kerajaan berbaik hati bg subsidi…klau bkn BN yg perintah rasenye harga minyak jd mcm kat indonesia kot sampai org miskin x mampu nk beli…
So bagilah bukan BN memerintah sepenggal,kita tengok camne?Boleh?
ko duduk kat selangor ke pencacai?
yang air free 20m3 tu hape?
lg..rm1000 duit tabung pelajaran anak selangor tu hape?
lg..rm1000 duit utk warga emas tu hape?
lg..rm1000 utk ank baru lahir di selangor tu hape?
lg..jap nk carik buku menisfesto selangor dulu jap..
pape pon yg penting UmNuNgok/BN kat selangor 50tahun sblm ni ade bg ape?
hahah ni mmg pencacai… aku duduk kat selangor la sbb tuh aku cakap. beb mengaku jelah pakatan haram ko tuh dah fail memerintah sngor. HARAM aku cakap hanya satu je yg ko senaraikan tuh dilaksanakan iaitu air percuma tapi aku tak dapat sbb duduk umah FLAT!!! still kene bayar gak. BRO ngaku ajelah!!! tolong ehh. Tunjuk bagi tau aku sape ade dpt 1000 bile anak dilahirkan dsgor, bagitahu spe ade dpt duit warga emas. bgtau aku sape dapat duit tabung ank sengor selain ank KHALID SAMAD.hahahhha
yelah tu, negeri2 lain yg bn perintah sejak merdeka pun banyak yg tak dilaksanakan janji2nya. jalan tak sempurna, kemudahan air masih teruk dan ada yg tak dapat bekalan air, elektrik pun masih banyak kwasan tak dpt kemudahan tersebut, bangunan sekolah zaman jepun pun masih wujud. dah berapa kali pru langsung tak ada perubahan. Rasanya kalau pkr tak sebut tentang manifesto tu rasanya bn tak buka mata dah lebih 50thn tak terfikir nak buat semua tu. Sekarang ni bila pkr sebut nak mansuhkan PTPTN mesti semua askar najid dan medianya hentam habis2an sampai keluar kenyataan mengarut. Tak mustahil nanti bila dah terdesak tiba2 najib mansuhkan PTPTN dan semua askar dan medianya menyokong dan memuji najib mcm hero. lebih kurang mcm isu ISA dulu lah.
Kerajaan BN buat touch up masa nak pilihanraya.Tengoklah sekarang.Buat keje dulu bayar kemudian,kalau BN menang.Kalau kalah mintak ngan PR.Tak gitu?
aku dok apartment dapat je free air…ko tipu laa
ANAK YB KHALID SAMAD AKA KHALID GEREJA yg aku tahu dapat 1k dr tabung ank sngor? ko dapat ke tak? kalo x dapat baik ko minum air rebusan buku manifesto tuh. hahah dasar pencacai
Satu lagi “Projek Penipuan Pakatan Rakyat”
x habis2 subsidi..
mane kerajaan dapat dari subsidi tu kalau bkn dari rakyat..
ckp x gune otak..
kalau makcik pakcik kat kampung tug boleh kau ngencing..
dulu lain xde teknologi secanggih skrg..
aku rasa pakcik kat kg lagi pandai dr ko? baca faktala bukan dgr fitnah.
time dah ade mcm nih…kerajaan akan berusaha untuk jd hero..time2 ni la ade subsidi la..minyak subsidi..gula subsidi..PTPTN pun subsidi..komputer subsidi… BR1M subsidi…baju subsidi? nak beli kereta dan nak beli rumah ade subsidi tak?? Macam POWER SGT JE~!!! sedar2 la…kerajaan subsidi bukan nye pakai duit kerajaan..tetap pakai duit rakyat weyh…adoiii
tak habis-habis nak kelentong rakyat
pasal dari rakyat la dia bg semula…ape ke sengal ko ni…semua negara same je…
Bukan ke dulu kata kerajaan tanggung subsidi paling besar iaitu minyak. Sekarang kalau betul pendidikan juga dapat subsidi, ikutkan ianya sudah lebih banyak dari subsidi minyak.
Mari mengira cara simple, Kalau hutang PTPTN berjumlah RM43bilion (mereka kata), agaknya berapa subsidi pendidikan sebenar kerajaan tanggung (andaian mengikut kata mereka kerajaan tanggung lebih 80% yuran pendidikan)?
Auta?
betul2…auta punya fakta…nie nak kencing mcm harga minyak ron95 ngan ron97 le nie…ron97 xde subsidi rm2.90…ron95 plak rm1.90+.1.01(subsidi bulan april)=rm2.91…aiks….mahal lagi ron 95 rupa nyer…hahahaha…bleh tgk kertas2 yg tampal kat petrol pump…
hahaha
lg belen ‘subsidi’ rm1.91 tu utk kroni lah…
dorg pencacai umNongok/BN ni sume miskin papa kedana sebenarnya.hanya tau melantak duit hasil sedekah rakyat malaysia yg pemurah dan baik hati je..
jadi..kalo ada jumpa bebudak menteri ni sume yg berlagak tak tentu pasal..kita rakyat hambat hempok je dorg ni!dah la hidup hasil ‘sedekah’ kita..pastu nk berlagak bagus pulak!!
hahaha cube gune otak sblm ko komen bukan gune kepala anu ko tuh.hahhaha tuhla sdp main pastu kantoi nk salahkan org lain. kalo dah agen yahudi mmg la mcm ni
Alamak aku komen guna kepala anu, bodohnye aku…tp sedap. Aku pun agen APCO.
Pendidikan sangat wajar diberi percuma termasuklah pendidikan tertiari. Jika tidak percuma sekalipun, setidak-tidaknya, bebas dari faedah dan tidak berfokus kepada keuntungan. Apa yg diperjuangkan sekarang, bukan untuk generasi masa kini, tapi untuk generasi masa depan. Anak2 saya, dan anak2 anda.
*Sekarang ni, surat tawaran U pun belum sampai, surat pendahuluan PTPTN dah sampai dulu.
PULAK DAHH…… DULU KATA LAIN SEKARANG KATA LAIN MCM MANA NII MACAM2 LAAA
i studied in new zealand for 3 years and one year in Australia…the education are not free…cam ne tu…
“Pemansuhan PTPTN seperti yang diminta pembangkang akan menyebabkan pelajar perlu mencari sendiri yuran pengajian mereka,” Jawab Tan Sri Muhyiddin Yaasin
*Bg le free, haa.. kan senang, xpayah susah2 cari yuran pengajian
jom suoh punaisihat sngor buat dulu kat unisel or kolej negeri! kalo ok br kita buat kat seluruh msia. aku sokong anuwar berahi kalo dia berjaya buat kat selangor…hahahah lawak
Kalu semua nak free senang banyak la…cakap memang la free…nak cakap apa pun pun boleh….nak bagi itu lah…nak bagi ini lah…ini semua kes nak jolok budak2 student la…bukan tak tau kepala anwar tu….belum dapat…bole la janji macam2….cuba tgk kalu dia menang nanti…cakap macam ‘keling’…
wak bukan keling dah ni wak…bak kate org dulu2 kalo jumpe ular dan anuwar. kita kene ketuk dulu anuwar.hahhaha dulu mse jd TPM dia yg luluskan skg cite nk mansuhkan plak…adoi hai
sebab anwar luluskanlah dia tahu PTPTN tu boleh di mansuhkan dan gantikan dengan mekanisma lain yg lebih baik. Sebab dia tahu selok belok PTPTN lah dia boleh cakap bukan mcm ko.
Haa.. Klu dia dah start cakap mcm keling, jatuhkan dia plak.
bro,lu punyer komen memang gna kpla anu…..
gua skong ptptn dimansuhkan, tp untuk plajr ipta dh la..
pelajar ipts bt pe nk bg free bro…g pn ipts ni slalunyer nk kejar untung je….bisness bro…ipts melambak bro….cuba krajaan fokus ptptn ni untuk ipts jer…brape jumlhnyer???
ade lu pikir???
bayaran cukai tinggi dan taraf hidup meningkat lebih teruk ko nak ke…malaysia belum jd negara maju so rakyat belum mampu nak bayar cukai tinggi…ko nk ddk merempat tepi jln blh la…
Dekat Inbois IPT, perlu letakkan kos, hg sebnar. hg subsidi, hg pesaing..setiap sen dikira pada zaman skrg.
Relevan ke nak bg pendidikan free? …kalau layak xpe.. Ini spm berape kerat je dpt..lepas tu masuk uitm..kos ntah ape2…dapat duit ptpn..enjoy..beli hp canggih2.. Pegi clubbing… Maksiat sana sini..kebanyakkan nye anak melayu… Hidup nak senang je semua.. Lepas tuh fail, repeat paper last2 kene tendang…yg dpt cgpa cukup2 mkn tu x payah crita la…suro baya duit bnyk alasan… Dulu enjoy x ingt… Bg percuma x salah…tp bg yg btol2 layak… Melayu sekarang bnyk yg jd malas atas bumi sendiri… Hidup nak free je… Nak senang…tp malas… Kerajaan pon satu…buatla mcm2 tok bumiputra..DEB la, kuota bumiputra la.. Tp x nampak yg sampingan…selagi mentaliti x berubah selagi tu melayu x kemana…dtg pulak pakatan rakyat habis semua nak bg free…ingt ni negara charity ke… Tlg jgn lahirkan rakyat yg pemalas…time to change Malays! Dis is our land…don’t let foreigners be the boss of us… Stop complaining non sense and change ourselves
konsep negara kebajikan PR buatkan rakyat jadi malas mcm ko cakap tu. so perlu ker sokong diorg? atau diorg cakap untuk nak naikkan imej politik aje? rasenye diorg mampu ke buat? kalo diri sendiri rasuah, amal kroni, kotor main bontot ngn berzina. lain kali jgn ckp org lain. Allah maha besar! apa yg dicakapkan terkene batang idung sndiri!!!
Apa yg terkene batang idung sndiri!!!
Isu ‘LEMBU’ Kak Jat ker?? haha
Lembu kak ijat mmg salah satu masalah kat BN, sememangnye kak ijat kene berundur dan aku tak sokong dia. tapi masalah besar ko ni adalah ANUWAR BERAHI ko tuh main ngn chinadoll, siamdoll, liwat sana sini, ade hubungan sulit dgn shamsidar ko tak amik kisah. jgn kata la tuh semua fitnah. zaman dulu bole la ko nk kate fitnah tapi dh ade video depan mata pun ko sokong dia lagi…tuh sbb aku cakap ko ni pencacai anuwar berahi..hahhaha
Isu peribadi pemimpin BN/PR tuduhan laki ikut cakap bini,bini gila kuasa. Pemimpin kaki liwat bla bla..belum tau betul.kalau itu adalah fitnah setiap orang yang baca statement awak tu dapat 1free dosa.
kak ustazah nizam..ana perbetulkan ckit..baca statement fitnah blm dosa lg,,syaratnya pembaca jgan buat keputusan setelah bacanya..kita istighfar adalah lebih baik..bolih terima?
abe anti liwat………kito bince pasa ptpteng dih, kenyo rasuah atau liwak,! bahlo…!!!!! mu gi bince pak laeng.
Tak baik aku fitnah anwar, mahkamah pun tak dpt buktikan dpt lah aku dosa free ni. nasib baik tak ada yg ckp najib mat monggol main bom, soi lek pun walaupun bkn islam tp kira tak bermoral, khir toyol pun banyak rasuah, lembu kak ijat pun menyusahkan, tak larat nak sebut yg lain2. nasib baik org tak ckp BN parti Bela Najis sebab ni dah bukan nila setitik tp nila bertitik2 merosakkan susu sebelanga. Aku ni taksub sangat sampai org bincang isu PTPTN pun aku nak ckp hal bontot pulak, apa lah bengap aku ni.
abe anti liwat,. timo ksihlah stouju tou..kalu tubek pase mah, ghoyak dih!
Semua benda mesti letak harga barulah rakyat rajin. kalau suatu hari nanti ada pendidikan free, aku akan bg tau kerajaan aku nak bayar sebab aku rajin. Tapi aku tak suka main bom. sokonglah parti Bom Negara.
biase la da xde isu utk diketenghkn pmbngkang..aku sokong musafir..klu nk kre pndidikan free byk, msuk je kemahiran semua free siap bg elaun utk yg bumi..kte melayu je yg xsdar dri..cube tnye student2 yg dpt biasiswa penuh KPM brape pointer masing2..aku bole ckp hncur, byk mmbr2 aku yg biasiswa KPM pointer hmpir2 myembah bumi, tu cume brape % je yg dpt pndidikan free, rse2 klu semua habislah org mlayu kte..klu pngurangan dari segi pncapaian aku stuju bnar contoh :
first class = free
2nd class upper = byr 50%
2nd class lower = byr 75%
3rd class = byr penuh tnpa charge pntdbiran
klu cmni aku sgt2 stuju
ada pro n kontranya mansuh ptptn ni..
pro : takyah berhutang lg..
kontra: ramai org yg keja ptptn kena carik keja lain.. sian gak dieorg ni pon ada tanggungan..
tp aku setuju….tak free ade diskaun pon ok ler… kecuali pada yg tak habihkan stadi atas sbb2 disiplin atau jenayah kena la byr balik…tp skrg ptptn awal2 dah caj interest belum sempat byr kos pentadbiran tetiap bulan dah jalan…kerja tak dpt lg..cemana tu..
aku setuju dgn cadangan ko, apa lagi… sampaikan ke TPM lah… Dpt gak aku diskaun 50%… Penat belajar pandai2 kan
bukan mintak free wahang si musafir…
dan bukan jugak mintak dimansuhkan ptptn tu…
cuma perlu buat pembaikan….
kenakan caj perkhidmatan takpe tapi biar sesuai…
sebab atas nama pendidikan..utk bantu yg tak mampu…
jadikan ia satu tabung pendidikan yg tidak mengenakan interest yg melampau….
sekarang dah jadi saperti satu binis olih kerajaan..
senang cakap dah macam alonglah..
kerajaan beranggap kalau nak belajar..nak kerja baik nanti.. kalau tak ada duit tak mampu bolih pinjam…kerajaan dah buat kajian atas dasar keuntungan bahawa melayu2 tentu akan pinjam juga sebab tak mampu dan tak ade sumber lain..
nanti kalau dah keje bayar balik dgn interest…
ini sasaran keuntungan walau mencekik melayu sendiri….
musafir April 16, 2012 at 12:53 pm
Relevan ke nak bg pendidikan free? …kalau layak xpe.. Ini spm berape kerat je dpt..lepas tu masuk uitm..kos ntah ape2…dapat duit ptpn..enjoy..beli hp canggih2.. Pegi clubbing… Maksiat sana sini..kebanyakkan nye anak melayu… Hidup nak senang je semua.. Lepas tuh fail, repeat paper last2 kene tendang…yg dpt cgpa cukup2 mkn tu x payah crita la…suro baya duit bnyk alasan… Dulu enjoy x ingt… Bg percuma x salah…tp bg yg btol2 layak… Melayu sekarang bnyk yg jd malas atas bumi sendiri… Hidup nak free je… Nak senang…tp malas… Kerajaan pon satu…buatla mcm2 tok bumiputra..DEB la, kuota bumiputra la.. Tp x nampak yg sampingan…selagi mentaliti x berubah selagi tu melayu x kemana…dtg pulak pakatan rakyat habis semua nak bg free…ingt ni negara charity ke… Tlg jgn lahirkan rakyat yg pemalas…time to change Malays! Dis is our land…don’t let foreigners be the boss of us… Stop complaining non sense and change ourselves
PENGALAMAN DIRI SENDIRI KE BANG….
MMM……….Ms 2 ckp lain nie keluar lain.. mn nak cye nie????? sll mcm nie la… kenyataan sntiasa berubah2 xkira apa isu sekalipun…. ari nie ckp lain xlm kemudian ckp lain lak…. so kn r banyak mmbaca lps nie & smpan mklumat dlm otak lm ckit sbb statement menteri Msia nie sntiasa berubah2…hehe..
Tu IPTA, IPTS pulak mcm mane? Ade subsidi jugak ke?
IPTS dengan IPTA, yang mane lagi ramai pelajar?
sbb tu mak ayah kita cakap, belajar rajin2 bru dapat masuk IPTA. bile dah pandai baru layak dapat subsidi dr kerajaan. tapi kene gak igt IPTS diwujudkan bagi mereka yg tak berpeluang belajar masuk IPTA dapat hak untuk belajar diIPTS. So kene la belajar rajin2 bukan berdemo sana sini menghabiskn duit mak ayah!
jadi maksudnya IPTS tak ada subsidi kerajaanlah, kenapa IPTS yuran tak sampai ratus ribu. Apa salah berdemo bknnya merusuh. Bn juga yg suka berdemo dan tunjuk muka pd media kat jln.
nak buat free education boleh, sama ade negara perlu btol2 kaye atau cukai kene naik.
contoh negara yg free education mcm arab saudi n brunei (btol2 kaye)
contoh negara yg free education sbb cukai tinggi greece, norway n sweden.
malaysia negara yg xbrape nak kaye ni xmgkn blh bg free education kalau xnaikkan cukai…
malaysia memang tak kaya sebab menterinya semua dah kaya raya dgn kekayaan malaysia.
Saya peminjam PTPTN, grad tahun 2007 & sudah buat penjelasan penuh. Dah nama pun pinjam, wajib la bayar. Memang saya tak setuju dengan kadar faedah (yuran pentadbiran) yg dikenakan, tapi apakan daya mak-abah tak mampu tanggung pengajian saya dulu…so, berhutanglah saya dengan PTPTN. Sekarang, saya beli insuran pendidikan utk anak2…sbb saya tak mahu anak2 berhutang dengan PTPTN mcm saya. Biar saya menabung utk pengajian anak2 dari sekarang. So, utk yg tak setuju PTPTN…kita ada pilihan utk tak payah guna pun kemudahan tu di masa akan dtg.
Salam,
Pendapat ni pak tam sokong, mcm ni la rakyat berfikiran matang..
pak tam teringin sgt nak sekolah tinggi2..
tp kewangan keluarga tidak mengizinkan..bersyukur lah skrg PTPTN dah ade…
tindakan PTPTN menenalkan ujrah (1%) boleh la di puji..
tp ape salah nyer kalu langsung xde…
igt HUTANG tetap HUTANG..x berkat ilmu kte nnt..
harap PTPTN wujudkan pengelasan mcm MARA
1. Diskaun 70% jika 3.87 dan keatas
2. Diskaun 50% jika 3.50 dan keatas
3. Diskaun 30% jika 3.33 dan keatas
4. Diskaun 10% jika 3.00 dan keatas
3sekadar cdgn dr pak tam
bagus cadangan ni. Mmg btol matlamat PTPTN harus dipuji untk menggalakkan org melayu yg tak berkemampuan belajar lebih tinggi. Biasala kalo ade kelemahan dalam pelaksanaannya tp kenyataan PR yang ingin memansuhkan tu sbnrnya mempunyai agenda politik yang tersembunyi. Bentangkan rancangan untuk pendidikan percuma dan laksanakan di negeri2 yang dikuasai, baru la kita yakin. Ini tidak main janji aje tanpa buktikan kemampuan sebnr! Igt saya sebagai rakyat selangor telah dikecewakan dengan janji2 palsu PR semasa PRU12 yg lalu. Kalo nk menang politik pun cara gentlemen bukan cara pondan mcm anuwar berahi!!!
malam tu tengok dkt tv 1. wakil dari PTPTN mati2 kata x setuju cas 1% di mansuhkan. apatah lagi nak bayar guna pecahan % mcm ni. mesti mereka lagi x untung.
sgt2 stuju dgn tgk dr jauh..menabunglah dr skrang utk ksenangan mse hdapan..insurans pndidikan adalah yg tbaik utk mse skrg, smoga anak2 kte xtbeban dgn hutang2 spt kte, klu xde PTPTN pn susah gk sbb kte kn lah pendidikan free tp bgaimana dgn kos sara hidup?aku bg cth yuran pngajian politeknik cuma RM200 sahaja per sem tp kos sara hidup tinggi..nk xnk tpakse la wt pnjaman gk, xkn nk mngharapkan duit mak bapah terutama pelajar2 yg hidup susah..so ade pntingnye juga la bkn sbb yuran shj tp kos2 lain jugak
Pendapatan negara adalah wang rakyat dn perlu di agi agikan sama rata kpd semua lapisan rakyat malaysia, termasuklah pelajar…samada pelajar itu bijak atau yg kurang bijak adalah berhak menuntut bahagian agihan wang rakyat dn salah satunya ialah pendidikan percuma, sebab mereka ini adalah warganegara Malaysia.. kenapa kita persoalkan pendidikan percuma,.. lebih berfeadah lgi kalau pendapatan negara ini sebahagiannya disalurkan kepada pendidikan daripada di songlap oleh segelintir pemimpin2 BN/UMNO yg korap… sesiapa rakyat menyokong kerajaan rasuah ertinya rakyat itu sendiri yg membela dn menegakkan rasuah tersebut sedangkan rakyat itu masih maskin dn pemimpin yg di sokong itu dpt berjuta2 dn hidup senang lenang…ini bukan isu politik tapi kebenaran sbp bukti sgelintir pemimpin BN/UMNO Rasuah adalah jelas sekali…. seharusnya guna kuasa rakyat pRU 13 ini utk menuntut keadilan dn menukar pemimpin yg korap bukan membelanya…
nampak sgt ko ni penjilat tegar anuwar. mcm la PR tu tak rasuah. ko ckp ngn aku ape citer kes pasir kat sngor? kat perak tender baju dapat kat cina dap. tak rasuah ke tuh???pikir gune kepala lutut mcmni la jadinye
kalo ko nak tahu anuwar tu lah bapak rasuah? mase dlm kerajaan tuh takyah ckpla. skg lagi cite mahu lwan rasuah pdahal diri sendiri KOTOR! kalo ko kate kelantan aku leh 50 peratus je percaya sbb ade gak kes mcm ank menantu TGNA. tapi kalo pkr haram lagi dr umno! ko dgr ari2 fitnah kuar dari mulut dia RASUAH! RASUAH! sbb tu ko termakan. baik ko amik air sembahyang dan coolkan diri ko sblm ko kate org lain rasuah!!! jgn jadi mcm idola ko tuh yg putar alam sana sini
Aku xnampak pun dia kata dia sokong anwar.
Dia kata, pendidikan percuma adalah satu cara mengagih2kan pendapatan negara kpd rakyat. Lebih baik salurkan kepada rakyat daripada segelintir* pemimpin BN/UMNO yg jelas korup.
Pasal anwar tu, org sabah lbh jelas sbb pilihanraya 1994. Tp pasal BN/UMNO pun kami jelas jg.
Kami xperlu sokong anwar klu nak hilangkan majoriti 2/3 BN, ada bnyk parti sabah ni, ada STAR, SAPP, PAS, LPF.
Tp klu perlu undi PKR, nak jatuhkan pemimpin korup yg tgh berkuasa, kami xkisah. Bila tiba masa,bleh jatuhkan anwar pla.
Lgpun bro, kita bercerita pasal pendidikan percuma untuk masa depan anak2 kita. Bukan cerita pasal tender baju.
Klu la najib kata, ok, xdamasalah, kt bg free, haa, kan bleh abaikan anwar tu. Tp najib kata xble..
*Cakap pasal pendidikan, dia fikir jilat. cakap pasal rasuah, dia fikir jilat. Cakap pasal felda, dia fikir jilat. Apsal otak dia penuh dengan penjilatan?
anti liwat ni yg dia tau jilat2 je, lain tak ada dlm kepala otak dia. Anti liwat, baik ko pg ambik air sembahyang dan solat mohon diberi hidayah dan jauhkan dr jilat2. jgn jd mcm kucing, gatal pastu jilat, minum pun jilat, mkn pun jilat, kencing pun jilat, luka pun jilat. Semoga dijauhkan dr penyakit jilat.
Haha.. Anjing pun suke jilat gak
kot2 die pun kaki jilat……dasar otak kuning,terencat akal…bengong nate tuh…
Kebanyakkan yang pinjaman PTTPTN ni bukan nak mintak ptptn di mansuhkan, tetapi majoriti minta:
1. hapuskan cas perkhidmatan 1%.
2. mansuhkan penyenaraian hitam oleh imigresen.
tetapi baru2 ni dengan bongkak wakil PTPTN semasa wawancara di TV1 mengatakan mereka akan rugi jika mansuhkan cas 1%. Diharap selepas ni PTPTN carilah orang yang lebih layak untuk berdiskusi secara ilmiah sebab orang mcm tu nampak kurang intelek.
Kepada PTPTN, terima kasih diucapkan kerana memberi peluang org susah mcm sy ini untuk jejak kaki ke menara gading. Tetapi kekesalannya ialah belum sempat sy dpt kerja iaitu baru setahun setengah dah kena blacklist dan tak boleh keluar negara. Bukan nak kemana pun, nak lalu Brunei sebab nak ke Sabah. Mcm yang semua sedia maklum, jalan raya dari Sarawak ke Sabah akan melalui Brunei. Kalau ada duit lebih mahu jugak pegi bercuti ke bandung, china dll sebab banyak tiket murah yang ditawarkan oleh Airasia. Alahai, tunggu habis bayar PTPTN nampaknya.
para peminjam ptptn,
bayarlah hutang ptptn tu,bila dah mendapat pekerjaan, bagi peminjam yang masih menganggor pula, pergilah berbincang atau buat rayuan dgan pegawai2 ptptn untuk penangguhan..sbb masa minjam dulu dah stuju dgn semua syarat..jgn tggu lg.. buat potongan gaji,,lama lama selesai..buat aku pula, bila ah kerja pas dpt gaji bulan kedua aje dah mula bayar melalui potongan gaji hingga skarang..aku pun dah ke beijing,bandung jalan2, xde masalah, x kena tahan pun di airport…sebab apa?..mematuhi syarat2 pinjaman ptptn..hutang ptptn aku makin berkurangan.
tahniahlah. bilalah ada masa nak pg PTPTN. time pinjam senang je, sain, nak habis bukan main susah.
alahai…
tapi kalau dikenakan caj perkhimatan yg berpatutan ok juge….
sebab takkan tak kena apa2 sampaikan urusan nak dapat pinjaman tu pun nak free….
alahai…
pegawai ptptn itu dah anggap ptptn tu macam makbapak dia orang punya…
itu yg dia cakap dia orang akan rugi….
pala punya kera jaan………
KEPALA KERAJAAN kita kene ikut tapi bukan kepala LIWAT mcm anuwar
ni agen bn yg suka mengarut yg hanya ada idea jilat dan liwat
KEMPEN:MALAYSIA UTK RAKYAT MALAYSIA!!
Wahai rakyat malaysia cubala jd bangsa yg bersyukur! disbb tak bersyukurlh jd mcm2. kerajaan bukan yg terbaik tp bukan jg yg terburuk. bukan sng nk jaga malaysia yg kecil ni. bukan semua umno rembat…fikirlah rakyat malaysia n warga asing rembat subsidi sdgkn mlaysia bukan negara kaya raya. cm yuran penggajian doktor mmg tggi. ank kwn family belajar di ukraine doktar perlu belanja dkt rm 200k tau. so bukan semua krjaan tipu kkadang rakyat malaysia pn tipu. tu blm lg warga asing yg menipu. dr fikir krjaan menipu ka rembat duit rakyat ka lebih baik kita fikirkan apa akan terjadi pd malaysia pd masa akn datang klu malaysia dirembat dkuasai oleh wargaasing?! pd masa tu usahkan krjaan pembangkang.. rakyat malysia menanggis airmata darah pn tak guna dah.
Sedih melihat sebilangan rakyat di muka bumi ini yang tidak tahu bersyukur. Inginkan pendidikan percuma, masuk sajalah ke institusi-institusi kemahiran di bawah seliaan kerajaan, malah dapat elaun lagi. Jika ingin masuk IPTA atau IPTS tanpa sebarang bayaran, perkara tersebut agak mustahil. Ini kerana, keseluruhan kakitangan IPTA perlu di bayar gaji, jadi dimanakah sumber gaji yang perlu mereka perolehi selain daripada yuran pelajaran. Jangan bandingkan negra kita dengan negara lain, setiap kekurangan negara kita, pasti ada kelebihan. Jadi aku harap sangat, korang belajarlah bersyukur. Dan sekiranya ingin pendidikan percuma, belajarlah sepandai-pandainya sehingga dapat keputusan cemerlang, sekaligus tidak perlu membayar PTPTN. Jika di beri percuma, aku yakin, pasti keputusan pendidikan korang akan menjadi lebih teruk, ini kerana korang tidak akan menghargai sebaliknya akan berkata “bukan duit aku untuk belajar, kalau gagal pun aku masih selamat dari keluarkan duit”. Jadi setiap apa yang kerajaan lakukan, pasti ada hikmahnya. Belajarlah bersyukur…
KEMPEN MALAYSIA UTK RAKYAT MALAYSIA!
Tips2 utk kurangkan warga asing:
1.belajarla jd super mom/dad.. tak perlu bibik. anak2 harus balajar berdikari n btanggugjwb
2.henti ambil pekerja asing. sila guna teknologi n sumber tenaga lokal
3. jgn kahwin wargaasing yg tak berjenis or tak berkualitas, tak pelajaran tggi. nikah bkn sekadar keperluan diri tp jg utk mbina tamadun bangsa n negara
4. henti boikot beli produk yg dijual warga asing. terutama yg masuk malaysia utk bekerja dsektor dbenarkan. bygkan bibik lari dr majikan tiba2 buka gerai bakso tepi jln simpang tiga. ada permit bisnez ka?
5. tolong jgn suka bercuti/shopping dluarnegara. krn boleh mengkayakan ekonomi negara mrk. mantapkan ekonomi negara kita dlu.
6 henti mendapat rawatan alternatif dr wargaasing. cam bomoh siam n indo. ada permit? rawatan sah dr segi islam?
p/s- aku bukan patriotik sgt or rasis dgn wargaasing tp aku kesian dgn melayu jati malaysia yg semakin terhakis hak daulatnya. (aku tak mengaku 100% melayu sbb 60% keturunan perantau dr 3 negara n 40% melayu jati). so sorry pd yg terasa komen aku sebelum ni terutama org indonesia.
Salam berbahagia kepada penulis beritasemasa dan para pembaca sekalian. Sudah lama pak cik tak melawat laman ini kerana kesibukan bekerja, belajar dan masa untuk keluarga. Oleh itu, pak cik mengamalkan “time management ” to do daily activity.
Apa itu pendidikan? berdasarkan maksudnya sangat mudah iaitu “perihal atau perbuatan mendidik”. Kenapa perlunya pendidikan? untuk menyampaikan sesuatu ilmu pengetahuan kepada yang dididik. Mudah bukan!
Seterusnya, apa itu belia? orang yg sudah akil baligh tetapi belum tua lagi. Bagaimana kita kata mereka itu belum tua lagi? Pada level berapa?
Apa kaitan pendidikan dengan belia? Apa tujuan nya? mudah, semua orang boleh menjawab soalan ini. Tapi….betul ker dengan apa yang kita faham itu? Adakah semua orang faham sama dengan apa yang kita faham itu.
Sebab itu “wujudnya Dasar Pendidikan Negara”. Kenapa pula perlunya wujud dasar pendidikan ini? Perlu kah, bagaimana? siapa yang terlibat? bagaimana kita rencanakan?
Tuan-tuan dan puan-puan? kita sebagai yang tua berhak mendengar suara-suara halus dari belia ini. Kita perlu melihat cara kita ini. kita juga sepatutnya menjadi contoh kepada mereka ini. Jadi, kembali kepada persoalan yang sama. Kenapa kita perlu menjadi contoh? sebab apa? apa faedahnya? bagaimana? Jika tidak, tiada guna kita membenarkan berpuluh-puluh pusat pendidikan sedangkan belia yang berpendidikan ini merencanakan satu “sociality” yang berbeza-beza merangkumi pemahaman dalam keadaan semasa yang berubah-ubah.
Apa itu pusat pendidikan? sebuah HQ ker? pusat pendidikan adalah sebuah tempat untuk menyampaikan ilmu dari pendidik kepada orang yang mahu dididik.
emm..cukupla untuk hari ini. sekian terima kasih. kesimpulannya, PTPTN itu boleh ada tetapi janganlah dengan bayaran semula yang jauh-jauh jumlahnya. Terpulanglah kepada mereka yang bertanggungjawab melaksanakan 4w 1 H.
BN dn PR ibarat abang adik pejuang NEGARA MALAYSIA Rakyat tidak perlu bertegang urat…
Mana mana kerajaan yang memerintah malaysia, rakyat akan menilai selama 5 tahun sja, rakyat bijak guna kuasa menukar kerajaan samada PR atau BN kalau mereka tidak menjalankan tanggung jawab yg di amanahkan oleh rakyat … seharusnya rakyat mendengar dan menilai idea idea yg di utarakan oleh pemimpin pembangkang dn bukan nya menilai sebalah pihak sja…kalau idea baik apa salah nya kita terima perubahan dan mencuba idealogi baru yg membangunkan rakyat… dan tiada kerajaan yang memerintah sesebuah negara di dunia ini sampai kiamat.. bagi pendapat saya kerajaan PR dn BN haruslah saling berganti memerintah Malaysia yg mana sesunggunya akan memberi menafaat yg terbaik kpd rakyat Malaysia.. PR dn BN akan bersaing melakukan cara pemerintahan yg berkualiti demi rakyatnya, dan mana mana diantara mereka ini yg melakukan yang terbaik sekali itu lah pilihan rakyat. Bukan bererti PR memerintah BN tenggalam ..tidak….berehat sekajap sja sambil pulihkan tenaga kerana BN dah penat bekerja membangunkan Negara selama 50 thn .. beri lah laluan kpd adik mu menolong mu membangunkan negara kita yg tercinta ini..Rakyat akan memberi perbandingan antara kedua dua Parti pembina masa depan negara ini iaitu PR dn BN yg dikasihi ibarat abang dan adik , dn mungkin rakyat akan memperkasakan balik Kerajaan BN/UMNO dgn tenaga muda pada masa akan datang klu PR ternyata gagal dlm melaksana kan tanggung jawab kpd rakyatnya…rakyat tak paya bertegang urat sbp Ini lah sekalian rakyat Malaysia mahu pada masa ini sebenarnya iaitu kita berbangga kerana mempunyai DUA TEAM HARIMAU MALAYA SEBAGAI PEJUANG BANGSA YANG TERKUAT MEMBINA BLOK EKONOMI DI ASIA…
pe la pnya cadangan ~.. korang ni cbe la pkir baik², mansuhkan ptptn tu sumer mainan politik je..nk kasi kita gaduh, yg cadangkan ptptn tu anwar jgak masa dia jd tpm dlu…
mana bleh blaja nk free…kal0 nk free amek la MARA,JPA, tp blaja la betol²..tp pelajar melayu kita ni bukan nya nk belajar tol², dpt duit belii gadget, foya sanasini..bodo sape yg sruh ptptn mansuh kan..
tp kal0 nk hapuskan cas tersembunyi tu okla..nmpak releven nye, tp kla0 nk bg free belajar~..ak leh ckp, kepala otak la!..
Kalau najib kata yuran IPTA dihapuskan semua menteri sokong. Najib prihatinlah, baiklah dan macam macam lagi baiknya. Tapi kalau pembangkang semua tak baik. Dasar penjilat buntut BN. Bodoh nak mampus. Bagus kamu mati. Celaka besar menteri dan penjilat dubur BN. Bodoh dan bangang.
xpayah la nk pusing cerita sial..
ISA sebagai contoh.
isu sblm najib jd PM lg…knp najib disalahkan??pelik..
Paduka..aku sokong idea mu ..PR dn BN kedua duanya adalah pejuang NEGARA bukan bermusuh tapi ibarat abang adik yg bertanding untuk Membina Kemajuan negara, kita juga yg senang kmudian hari…. anti liwat… jgn lah berkobar kobar dek kemarahan mu itu ye…klu ko bkn mangsa…tpi klo ko mangsa ngn bngla tak heran la ko meronta ronta..klo ko da pkena pn col col ja ye…. fahami lah pertandingan dek pilihanraya ye…mcm pertandingan bola… spa menang dia dpt piala …ye anti liwat..
wa sokong pendapat lu bro. aman. Kalau pembangkang tak highlight isu NFC, isu gani patail, isu proton, isu perwaja BN kata mereka semua betul. Bila selidik punya selidik hujung-hujung BN jilat tahi dia sendiri. Dasar menteri bangang. Tak tahu jadi menteri baik korang jadi kuli kat ladang sawit ganti mat indon tu. Goblok
1.mansuhkan yuran tertiary education
2.buang caj tambahan ptptn bila kene bayar sbb mcm pnjam ngn ALONG je
3.ptptn diteruskan utk sara hidup pelajar
4.kecualikan pembayaran jika 1st class, byr half 2nd class and kepujian byr full
baru la ok..pakatan rakyat xbg penjelasan spttnye..diorg nk mansuhkan ptptn sbb nk bg yuran free dan buang caj mcm along tu..tp dlm ms yg sama patut fikir mcm mana nk sara pelajar..so ptptn just truskan dan pengecualian pembayaran utk 1st class..
yuran sampai rm166,000, satu kenyataan terdesak. senang je dia sebut subsidi tak pakai bukti 95%, ni ikut pasaran dunia juga ke mcm minyak pulak. Kalau nak menipu pun logik lah sikit. Nasib baik tandas awam tak ada subsidi, kalau ada yg mintak tandas awam free tu rasanya kerajaan pun cakap kalau tak ada subsidi sekali masuk rm100..hehe.
Baik sekarang kerajaan senaraikan semua perkhidmatan, barang, syarikat yg dpt subsidi ni supaya senang rakyat merujuk.
aku lebih sifatkan kenyataan ni lebih kepada najibmisme. semua kenyataan menteri semua ala2 najib, semakin banyak alasan semakin nampak meragukan. kos apa yg perlu ditanggung IPT sehingga kos mencecah rm166,000.
Pakatan pun patut jelaskan juga mansuh ptptn dan gantikan dengan biasiswa, baru bengang sikit bn dengar.
apa ke bangang punya komen..lain kali pegi la ngaji dulu..wat research sikit, ni main komen je..
apa yg muhyiddin cakap tu betul. Memang yuran untuk kursus perubatan sangat tinggi. Aku adalah bekas pelajar perubatan UKM and aku tau memang sangat tinggi yuran nye. Sebab apa? sebab belajar medic ni x macam blajar kursus lain macam sastera, seni kejadah tu. Ko nak kena handle pesakit dengan menggunakan pelbagai mesin, ada MRI lah itu lah. Harga sebijik bukan ratus2, tp ribu2. Berjuta2 pun ada.
So, nasihat aku kepada yg amik kursus merapu2 kat universiti tu, xyah la pinjam ptptn sebab nanti korang xde kerja mcm mana nak byr blk.
pastu kalo nak masuk universiti belajar la sungguh2, amik kursus yg bagus then apply for scholarship..dapat keja pun senang. X la nyusahkan mak bapak nanti
belagaknye dia ni, lawak pun ada. macam bagus, hahaha.
entah2 doktor haiwan pun ko tak lepas. org ambik medic tak belagak mcm ko. jgn ingat ko ambik medic kursus lain ko nak pandang rendah. tak yah belagaklah wei..selagi ko keje dgn org, tak yah belagaklah. kalau ko medic, sekarang aku nak ko berikan salinan bukti kat sini yuran yg ko bayar sepanjang pengajian. tak payah kutuk org lain, bagi je bukti nanti org diam.
budak medic xpndai bancuh simen bro,
xpndai bt bangunan tggi2 bro,
yang die taw cucuk,bedah….
die ckap xpndang bwah….cuba lu tnya mak ngan bapak die blajr pe…medic gak ker???
saya ambil kursus psikologi, dan telah membuat bayaran penuh dan tiada hutang PTPTN lagi, harap saudara juga telah membayar semua hutang PTPTN saudara spt saya. Walaupun ada yg mengambil kursus yg tak munasabah bg saudara, tetapi jgn lupa ilmu mereka pelajari mereka guna untuk berniaga dan ramai telah berjaya dan mungkin pendapatan mereka jauh lebih lumayan dari kita. Walaupun kita benar dari suatu sudut, tapi jgn kita bercakap seperti kitalah yg terbaik dan tidak menghormati org lain sehingga memperlekehkan kursus org lain dan bahasa pun tak menunjukkan diri terpelajar. Jangan lupa, setinggi mana pun kita berada, kita tetap makan hasil titik peluh seorang petani,(saling memerlukan).
oit mangkok semut cyber~.. ko budak medic? xtau jgn main bedal..mmg tul la harga cm 2..dh bodo blagak pndai
ko budak medic? memang budak medic ckp mcm org tak sekolah ke?
Macam banganglah segala cadangan…. semua nak free ni…tak mustahil satu hari nanti ada pula cadangan, sebaik saja seseorang itu dilahirkan di Malaysia kerajaan perlu menanggung mereka sampai mampus,tak perlu buat apa-apa kerja,duduk goyang telor saja..!!! Begitu mudah nak nak memperdayakan mereka-mereka yang perasan bijak ni…!!!!
wa sokong lu beb..ntah² nnt kawen p0wn nk free~. pale otak dia!
Betul…!!!Lepas tu buat anak banyak-banyak suruh kerajaan tanggung….wow bestnya jadi rakyat Malaysia …makan tanggung… berak tong…ada duit lebih.. joli katak …habis duit ..marah kerajaan …!!!!..diri sendiri ..anak-bini saja yang tau..!!!Itulah contoh yang dapat dilihat dimana-mana…kadang-kadang berlagak saja lebih, melaram kereta hebat-hebat,anak-bini dirumah ikat perut…!!!!
assalam ….
apapun sebelum korang nak hentam kerajaan atau apa apa alasan …… cuba berikan fakta apa sumbangan korang pada negara ….. dan nyatakan apa juga sumbangan negara pada korang ???
tak perlu mempolitikan benda yang baik seperti ptptn ini … jika kos pentadbiran dijdkan isu …. buat je bantahan …. tak perlula kata auta laaa …. bn punya modal laaa, najib nya klentonglaaa …. sedikit sebanyak ia dah menunjukan kepada kaum lain .. yang kaum melayu ini senang “diperalatkan” …
fikir fikirkann ….
ekelah, poyonye aku..
sapa yg nak tolon bayarkan ptptpu teman? sket aje 21k… teman taknak RIBA…. dosa masuk neraka!
u urang kasi kita perintah lah…
kasi kita jadi pm…
kita bolih tolon u melayu semua…
hahahaha…
bila dh sain surat perjanjian ptptn,mati setem dll brmakna kita setuju nak bayar balik.tu janji kita.menganai bunga ptptn tu biase la sume benda bisnez,haram pon sebat,(kita dh sain kan),dengan rakyak(student miskin) pon kena berkira,,dia peduli apa.
nak buat macam mana,,pembangkang ni ramai belajar tinggi2,hutang belajar pon tinggi…habih nok buek camano depa yg umno ni ramai tak lepas masuk U,,yang masok U pon mok bapok kayo rayo tak pandang ptptn,,tu yang depa jeles..yang baghal tu pasaipa plak,,yg bodo bahalol nk bayor tu ko pangkah umno lah..abihtu yang tak mau bayar tu pasal pa bodo piang tak daftar ngundi lagi..pangkah pr kam sonam..peduli apa aku tak nak bayar..
tu lah BN ko dah makan rasuah,seleweng duit negara, projek kroni(satu lagi projek Brsan nasional…ahak!), membazir, menipu, gaya hidup mewah(kerbau pendek..sapa?), semua yang buruk ko dah tunjuk,negara banyak hutang(barua punya pemimpin), buat jahat x pandei cover line dan berjaya bodohkan ahli umngok yg x blaja tinggi,yang blaja tinggi jd kaki jolok ampu..CELAKALAH KAU,bila rakyat minta sikit ko dh melenting..kau rasa,diaorang pun nak merasa…alang2 nak bagi negara jahanam,biar dua2 puas hati…
ini macam melayu pikir banyak baik aaa..
nanti kalo awak urang melayu sudah tarak power kasi kita urang india sama cina pigang kuasa aaaa…
kita tingok apa kita urang akan layan sma melayu urang ….hahahaha….
kita pun ada doa mintak melayu sama melayu cepat gadoh…..
kita aaa sedang tunggu utk test memerintah….
mungkin itu time kita bolih kasi apa saja melayu mintak…
ha ha ha …
ciss aku tertipu ngan zikron yg post pasal yuran oxford td.. haha..
yg ko taip td tu college fee or yuran asrama 6157..
yg tu amik kat sini http://www.ox.ac.uk/feesandfunding/fees/information/college/2012ugcollege/
then ko kene byr gak tuition fee..
yg tu tgk sini http://www.ox.ac.uk/feesandfunding/fees/information/universityrates/201213feerates/
tahun pertama smpai ke 3 15150 pound setahun
tahun ke 4 smpai 6 27550 pound setahun
so secara matematik mudahnya (6157*6)+(3*15150)+(3*27550)=165042 pound sterling untuk sepanjg pengajian. convert la kepada duit malaysia..
ade berani nk anta anak pg oxford??
Aku ada RM50k cash skarang ni.
Kalau aku amik Proton Saga 1.6, aku boleh bayar cash. Xde riba.
Kalau aku amik Vios, aku kena buat loan 30k. Ada riba.
Mana aku patut pilih wahai rakan-rakan muslim sekelian?
buat pinjaman d bank islam.. @ beli cash…
lepas itu aaa..
lama sikit pakai itu vios mintak itu rakyat bank kasi mansuh itu pinjaman…
kalo itu rakyat bank tara kasi mansuh..bikin demo itu depan rakyat bank aaa….
Beli je la proton saga tu. Memang le xsama vios, tp lg murah. Klu harga dia sama, angkat je la vios tu.
saya ni peminjam ptptn n saya bersyukur d beri pinjaman ni….sekurang-kurangnya kurang la beban yg d tanggung oleh ibu n ayah..pasal bayaran balik kena lunaskan kan mmg itu yg dimeterai dlm perjanjian..xkan la tem nak pjm suma kata on n bila nak byr balik nak berdalih plak..napa tem nak pjm tak fikir panjang dulu..kira ok la kita d beri pinjaman daripada p jual tanah pjm dgn along…kepada pelajar baru yg nak pinjam fikir la dulu…jgn belakang hari baru nak timbulkan isu….kira syukur la ada dana ptptn yg nak pjm kan duit belajar dgn kadar faedah yg rendah plak tu..heran la isu ptptn ni d bangkitkan plak…
korang dah tau kan, ptptn ni cekik darah, penipu, dsbnya. yang korang pegi pinjam buat pe?…skrg nak berdemo utk mansuhkan ptptn. aku rasa bdk2 yg berdemo adalah smua yang amik pinjaman ptptn kmudian nak amik pluang daripada kemelut isu ptptn ni x nak bayar hutang.
ini macam melayu pikir pun adda ka…
bkn nk pinjam sgt tp ade ke pilihan lain?
MANSUH JE PTPTN…..SEMUA DAPAT PENDIDIKAN PERCUMA…..DUIT @ PENDAPATAN MALAYSIA DAH BAGI KAT KRONI-KRONI NAJIB….BULLSHIT….
Dulu masa Tun Razak jadi PM pun kau cakap macam ini, masa Mahathir jadi PM pun kau cakap macam ini, masa PAK LAH jadi PM pun kau guna ayat yang sama dan masa NAJIB ni kau guna ayat yang sama………..apakata kau sendiri lantik diri sendiri jadi Perdana Menteri tengok camana gaya kau nak memerintah negara islam kau itu………
kih kih kih…
amanangis ini macam aaa…hi hi hi
bolih beli proton preve ini,,minyak ron95 pun stable.inilah salah satu budi kerajaan kpd kita…syabas dato seri….1 malaysia
Isu subsidi xyah la nk dbesar2kan.mslh utama rakyat2 malaysia ni adalah tangga gaji je…x relevan degree holder starting gaji rm25++.++…sistem gaji prlu d rombak…isu ttg ptptn nih,xprlu la nk dmnsuhkn..korg ptut bsyukur coz ,korg juz byar suku dr jumlh sbnar yuran pngajian…cost utk enginering dgree around rm80k n above …yg mna stdy d ipta ptut bsyukur la sbab korg byr suku je dr jumlah sbnar yuran pngajian
pasal gaji tu bukan ke satu alam dah tahu bulan ni gaji baru sempena desakan KESATUAN SEKERJA tahun lepas???????…..lepas gaji dah naik kamu-kamu tu semua pulak desak nak pengajian percuma pulakkkkkk ………….tak baca paper ke satu alam kecoh tahun lepas pasal gaji tu….TENGOK APA JADI MAKANAN PULAK NAIK……..kamu orang pulak nak mintak percuma terus….tak masuk akal mintak lah di hapuskan cas perkhidmatan tu bukan di mansuhkan……kalau gaji dah naik mak bapak kamu boleh tolong bayarkan PTPTN kamu tu…ini mintak dihapuskan pulak…esok adik-adik nak belajar jugak sampai university macam kamu….habis yang mak bapak yg miskin asyik duduk rumah setinggan tak nak berdemo jugak ke desak kerajaan buat rumah murah banyak-banyak…………kalau dapat belajar percuma tapi mak bapak masih duk umah setinggan tak terfikir ke itu semua ????????………..ke ada planning lepas ni turun lagi buat demo JALANAN tuntut rumah percuma pulak……….esok habis kerja nak kerja terus tak payah interview atas alasan “OH, kerajaan mampu bagi kerja tanpa temuduga kami berhak dapat kerja itu sebab kami pelajar university…………hahahahahahaha memang dasar otak singkat nama sahaja duduk university !!!!
Zaman dulu tak ada PTPTN mana yang ada kebun sanggup jual kebun nak masuk university….lepas tu sekat adik-adik yang lain sekolah sampai SPM je kalau dapat result suruh cari kerja terus tak payah masuk U sebab tak mampu….ramai jugak yang berhutang sana sini tak dikira pulak yang pinjam along nak sekolah anak……..ada yang sanggup jual barang kemas mak itu tak termasuk asyik masuk pajak gadai……anak orang kaya je yg mampu masuk U yang miskin dan berjaya terus ketinggalan walaupun berjaya……..bergaduh adik beradik sebab kena tanggung adik nak masuk university…
Bagaimana pula nasib pelajar IPTS yang 30% datang dari keluarga kurang berkemampuan. Pelajar – pelajar ini juga rakyat Malaysia dan akan membayar cukai kelak. Menyambung pelajar di IPTS bukan bermakna tidak pandai tapi mungkin kurang kesedaran di peringkat awal. Seorang pelajar di IPTA menggunakan 30% duit pinjaman untuk membayar yuran pengajian akan tetapi seorang pelajar IPTS menggunakan 70% duit pinjaman untuk membayar yuran pengajian. Sedangkan pelajar itu bukan datang dari latar belakang keluarga yang kaya.
akum…kita seharusnya bersyukur dgn pemberiannya dan jgn lah pulak kita umpama di bagi betis nak kan paha. apa yang kerajaan buat masa skrg ni adalah kebaikan utk masa depan kita dan biar lah kerajaan buat tugasnya dah semmgnya tanggungjawab kerajaan utk transformasikan pentadbiran negara kita yg tercinta .
saya sokong puak berdemo ni. malaysia nie kalu x buat cam tu, kerajaan takkan buko mato.kalau demo baru la nak buat tu bak buat nie. tengok je isu bersih. demo baru nak buat penambah baikkan. sama lah isu ISA. demo baru nak mansuh. moga-moga dengan demo ni kalu tak mansuh sekurang-kurangnya ada penambah baikkan dalam sistem pendidikan negara. shabas pendemo di dataran merdeka. biarkan orang kata sesungguhnya apa anda buat tu sama lah amal jariah yang mana bila dapat semua orang akan dapat. termasuklah anak anakdan cucu cicit mereka yang menentang anda. mungkin hari ini mereka membodohkan anda tapi anak cuc ciict mereka akan menganggap sebagai wira negara
kadang kala kita patut mintak lebih sebab nati kita akan dapat kurang. ada ke apa yang nak kita akan dapat penuh. jadi biar mintak lebih supaya dapat nanti tak ada lah teruk sangat. sebab tu nak berdemo mintak yang paling maksimum. supaya kalau ptptn tak mansuh pun sekurang-kurangnya ada penambah baikkan. siapa yang untung. jadi kalu takut nak berdemo jangan bagi alasan yang tak masuk akal. ada berani!!!!
demo bkn blh selesai mslh pun…buat porak peranda ade la…
cerdik pandai melayu sedang hentam menghentam kat atas….
keh keh keh….
menang jadi sabun…
kalah jadi sagun…
hi hi hih….
u urang melayu aa…
kasi saya jadi pm la….
apa susah2..!
nanti kalo saya sudah jadi pm..
saya kasi free semua melayu mintak…
hahahahahaha….
pelajar bayar 9000 dan kerajaan bagi subsidi 166000 ? fuhh…
CAYA KA..?
Pinjam bank kalau ia adalah sesuatu hutang yaang baik dan menjana keuntungan yang berbaloi..\
COntonnya pinjaman untuk pelaburan hartanah!
Bertapa untung dan berkatnya hal sedemikian tak pernah berlaku dan akan berlaku sekali lagi, amin muga kebaikan lancar selancarnya, 4 hingga 5 peratus sahaja kita nak usahakan, macam “Durian Runtuh” yang lainya akan dibekalkan dengan sistem matik dan sukatan sukatan seimbang terlaksana nanti!
aku ader pinjaman umah tak abis lagi … sepatutnya rumah bagi free …. kan itu ‘kewajipan’ kerajaan yang memerintah… jom kita ramai-ramai piket suruh sumer bank termasuk bank islam mansuhkan pinjaman … takpun mansuhkan riba ……. jom pikettttttt
95% tu bukan totally kerajaan kene tanggung sume amount tu, contoh, bangunan universiti, bilik kuliah, asrama, sekali bayar je, peralatan, meja kipas kerusi, sume sekali bayar je. kurg 50% dari 95% adalah tanggungan berulang (gaji pensyarah dan pentadbir uni, bil utiliti dan peperiksaan), jumlah tanggungan yang selebih tu lah yang membuatkan kolej dan Uni swasta kaya raya. ada kes KU nursing kat cheras, yuran sampai berpuluh2 ribu untuk 3 thn, sampai balance duit ptptn dalam account student tinggal RM5 sampai student dia ramai2 uat demo. Aku bg contoh la Kat IPTA PTPTN 15k untuk dip, guna duit PTPTN 6k je untuk yuran yang lebih uat belanja, tp kat IPTS PTPTN 30k above sbb kerajaan x tanggung langsung sape2 yang blja kat Kolej / Uni Swasta. 30k tu pun cukup2 bayar yuran je, duit sara diri terpaksa mintak mak ayah.
Beza yang PR nk uat, diaorg nak tukar PTPTN tu jd Biasiswa. xde lg cakap2 85% ke 95% ke PR nak tanggung sume yuran maknanya 100%. bg yang perlukan kos sara hidup boleh mohon ikut kelayakan pendapatan ibu bapa. Tambahan kerajaan negeri PR Selangor sudah pun memberi hadiah anak masuk universiti (salah satu bentuk biasiswa) sebanyak RM1000 kepada anak2 selangor yang mana tidak terhad pada IPTA sahaja malah layak dinikmati oleh mereka yang di IPTS.
Kerajaan kata 43b, katakanlah 30b(Anggaran Nilai Pinjaman Sebenar)/15 thn ptptn = 2b je setahun. xkan rm2 billion setahun pun kerajaan xboleh nak tanggung untuk rakyat.
PR akan salurkan 10b secara tahunan untuk pendidikan supaya dapat diberi percuma kepada rakyat dari tadika sampai lah ke universiti. 2b setahun klau nk dibandingkan dgn 10b jauh bezanya.
Gunakan akal yang waras uat pertimbangan dgn fakta..
Ambil yang HAK, Jauhkan yang BATHIL..
Kiri Lagi Kuat Dari Kanan..
Sekian..
Assalam-mulaikum..^_^
kerajaan BN dh lama bagi duit pendahuluan(FREE/BIASISWA) untuk pelajar2 yg akan melanjutkan pelajaran ke IPTA/IPTS la..
Sebenarnya kera jaan Be End nak jadi pendidikan sebagai sumber komersial mereka. Cuba lihat di IPTS siapa dibelakang mereka, majoriti adalah org2 yg ada hubungan & kroni2 Be End.
Sebahagian drp mereka inilah akan membantu membiayai kewangan UMGOK / Be End bila menjelang PRU nanti. Itulah motifnya. Jgn kita tertipu…
Apakah dengan memberi kemudahan pendidikan percuma negara boleh mengalami muflis??? tolong senaraikan negara mana yg telah bankrap akibat memberi pendidikan percuma..Finland, Norway, Sri Lanka dll..klu ada???
Tak payah kita nak berhujah dgn puak2 yg nak tegakkan benang basah…buang masa eje.
Yang penting ialah PTPTN…Pakat2 Tolak Pimpinan Tok Najib bila PRU 13 nanti.
hai teropong ajaib, PTPTN tu dah ada pada zaman sebelum Najib lagi…masa Pak Lah pun dan ada PTPTN apasal kamu tak buat demo bodoh tu mase tu ????……….masa zaman MAhadhii pun dah ada..apasal tak ajak semua puak pelajar MALAS tu berdemo masa itu…………..teropong tu jauh-jauh sikit jangan teropong yg dekat-dekat ni sahaja….JANGAN TAK MENGAKU DUIT PTPTN itu kamu semua jadikan untuk hidup bersenang lenang bukan utk menegakkan parti pembangkang yg kamu suka itu……….
semuanya nk kena sponsor. belajar2lah utk berusaha sendiri. yg pasti muda-mudi zaman skrg ni terutamanya org melayu sgt pemalas & terlalu byk alasan utk berdikari. agak sukar utk menerima ttp itulah kenyataannya.
Tuhan pun suruh umatnya berusaha, baik yang kaya atau miskin, susah atau senang, beriman atau tidak, yg bodoh atau cerdik, berpangkat atau tidak.. semuanya kena berusaha sedaya upaya & berdoa kpd Yang Esa sesudah itu, takde pulak DIA nk beri secara percuma di depan mata walaupun DIA MAHA BERKUASA & MAHA MEMBERI.
kepada saudara2 Islam, jgn tahu nk memberontak shj semata2 nak lari dr tanggungjawab. membayar hutang itu juga adalah satu ibadah..ingatlah..tidak akan masuk seseorang hamba itu kedalam syurga sehinggga dia melunaskan hutang2nya.
bersih 3 dah jadi KOTOR 3 tukar je baju kuning jadi baju colour kelabu tahi anjing. Dah bagi demo kira untung lps tu nk masuk dataran merdeka lps tu kata polis provoke.Bagi stadium bkt jalil tak nak, demo lah puas puas nak menjerit ke bergolek lantak lah…dasar pembangkang otak kepala lutut.puiiiih
Pertama sekali saya mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Malaysia kerana diberi bantuan biasiswa semasa saya belajar dulu. Semasa itu Menteri Pelajaran ialah DSAI.
Saya berpendapat cadangan untuk memansuhkan PTPTN ini baik, tetapi perlu penjelasan yang lebih terperinci. Contohnya kalau kita senario berikut:
1) Semua pelajar IPTA diberi biasiswa sebaik menerima tawaran. Yuran masih perlu dibayar seperti biasa.
2) Biasiswa akan diberi kepada pelajar cemerlang bermula dari semester 2. Yuran masih perlu dibayar seperti biasa.
3) Yuran IPTA dimansuhkan. Asrama percuma kepada pelajar cemerlang.
Mungkin kajian kemampuan kewangan kerajaan perlu diteliti, tapi sebagai mantan Menteri Kewangan DSAI tentu lebih maklum hal ini.
Perbandingan yang dibuat tentang kadar yuran oleh Kerajaan mungkin benar, tetapi agak meragukan juga kerana yuran pengajian kita sekarang jauh melebihi negara membangun yang lain walhal tiada universiti kita berada dalam ranking yang baik.
Harap dapat sama2 kita berbincang hal ini dengan cara yang lebih sopan dan rasional. Terima kasih
salam..wahai pakcik2 dan makcik2 sekalian,xyah nak gadoh sgtlah..kerajaan kita xpernah menyusahkan kita,,selama ni pun daripada duluuuuuuuuuu pun,sape yang memerintah? nak ungkit sejarah dulu? haih..mcm2 propaganda pembangkang buat yerr..pasal singapore dulu lah,pasal rosmah yang dah lapok tu lah,,korang nak ungkit ape? lepas malaysia dibentuk,ada ke masalah2 yang timbul yang xboleh nak diselesaikan??? cubalah fikir APA YANG KERAJAAN DAH BAGI KAT KITE..dan kalau nak fikir balik apa yang barisan pembangkang dah belanja? lu pikirlah sendiri..! lepas dah salah pilih kerajaan,barulah nak tayang muka kat TV3 ngan mane2 tv,suratkhabar sumer nak tunjuk perasaan xpuas hati? ape kejadah nyer sumer ini..? bersyukurlah wahai pakcik2 sumer..jangan jadi macam negara2 lain yang saje cari masalah walhal selame ni hidup okay je under kerajaan tu..kalau nak sgt bandingkan kos pengajian dlm negara dengan luar negara,pegi tukar teros kewarganegaraan..menyesal lahir kat malaysia kan? menyesal bn memerintahkan? mengarot je pakcik2 ngan memakcik sumer niey..keje lah bawah kerajaan,baru tawu untong ke x.. -_-’
org melayu liat membayar, semuanye short-cut..kerajaaan de tanggung jawab untuk rakyat n rakyat de tanggungjawab untuk kerajaan..korang boleh gerenti ke kerajaan baru yg korang nk sangat tu nk bertanggung jawab kt korang?