BREAKING NEWS: Pendapatan Rakyat Malaysia Mesti RM12,000 Sebulan Untuk Beli Rumah Teres 2020!! SEMAK BERITA TERBARU DI SINI

Saman Ekor-Ketahui Hak Anda

by Staff Berita Semasa on March 8, 2011

in Berita Dunia, Informasi Terkini

4791373288 a57905e3fe Saman Ekor Ketahui Hak AndaKami rasa, masih ramai yang masih kabur dan tidak memahami sepenuhnya hak anda sebagai rakyat Malaysia. Perlembagaan persekutuan adalah undang-undang tertinggi negara yang menjamin hak setiap rakyat Malaysia, tanpa mengira agama, kaum, bangsa dan semua fahaman politik.

Salah satu hak yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan ialah hak rakyat terhadap harta. Ini disebut dalam Perkara 13Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan

Hak terhadap harta.

(a) Tiada seseorang pun boleh dilucutkan hartanya kecuali mengikut undang-undang.

(b) Tiada sesuatu undang-undang pun boleh membuat peruntukan bagi mengambil atau menggunakan    harta-harta dengan paksa dengan tiada pampasan yang mencukupi.

Selalunya Perkara 13 ini digunakan di dalam kes pengambilan tanah melalui Akta Pengambilan Tanah 1960. Sebenarnya Perkara 13 ini bukan sahaja melibatkan harta tak alih seperti tanah, tetapi meliputi harta alih seperti kenderaan.

Justeru penafian hak memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) juga sebenarnya termasuk di dalam penafian hak rakyat terhadap harta. Alasannya jika seseorang rakyat itu dihalang dari memperbaharui cukai jalan kenderaan mereka yang menyebabkan kenderaan itu tidak boleh digunakan maka rakyat itu telah dinafikan haknya terhadap harta.

Jika seseorang rakyat telah dinafikan hak mereka menggunakan harta (kenderaan) mereka tanpa alasan yang berlandaskan peraturan dan undang-undang maka Perkara 13 (b) menyatakan bahawa pampasan
hendaklah diberikan. Ini bermaksud jika JPJ menghalang seseorang memperbaharui cukai jalan yang menyebabkan kenderaan tidak boleh digunakan, maka JPJ hendaklah membayar pampasan kepada pemilik
kenderaan tersebut.

Hujah ini adalah bersandarkan keputusan kes Leonard Lim Yaw Chiang lwn Director of Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Sarawak yang telah diputuskan pada tahun 2009. Di dalam kes ini, seorang rakyat bernama Leonard Lim Yaw Chiang telah disenarai hitam dan dihalang oleh JPJ Sarawak dari memperbaharui cukai jalan kereta beliau.

Beliau telah memohon kepada Mahkamah Tinggi Kuching untuk memutuskan bahawa tindakan JPJ menyenarai hitam dan menghalang beliau memperbaharui cukai jalan adalah salah. Beliau juga memohon gantirugi daripada JPJ di atas kehilangan penggunaan kereta beliau selama kereta tersebut tidak boleh digunakan kerana tiada cukai jalan.

Mahkamah telah memutuskan bahawa JPJ tidak boleh menyenarai hitam kenderaan di atas suatu kesalahan yang belum dibuktikan di Mahkamah. Tindakan JPJ menyenarai hitam diputuskan telah bertentangan dengan Perkara 13 Perlembagaan. JPJ juga telah diarahkan membayar gantirugi kepada pemohon dalam kes itu kerana kesusahan beliau tidak dapat menggunakan kenderaan sehingga terpaksa menyewa kenderaan lain.

Justeru di sini ingin dimaklumkan kepada pemandu-pemandu dan pemilik-pemilik kenderaan yang dinafikan hak mereka memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu, bahawa hak anda dilindungi oleh
Perlembagaan. Pihak berkuasa tidak boleh sewenang-wenang menafikan hak anda.

Berbalik kepada tawaran Kerajaan memberikan diskaun pembayaran saman sehingga hari ini 09/3/2011. Ingin dimaklumkan bahawa tindakan ini tetap salah. Isu utamanya ialah bukan jumlah bayaran kompaun atau denda itu RM300 atau RM150 atau pun RM50. Isu utamanya adalah, ADAKAH SESEORANG ITU BENAR-BENAR MELAKUKAN KESALAHAN YANG DIDAKWA SEHINGGA MEREKA WAJIB MEMBAYAR DENDA?

Perlu diambil perhatian bahawa untuk menguatkuasakan sesuatu peraturan dan undang-undang, sesebuah pihak berkuasa hendaklah juga mengikut peraturan dan undang-undang. Saman tidak boleh tertunggak. Jika ada yang tertunggak maka ianya bukan saman. Saman hendaklah dikemukakan di Mahkamah. Orang yang disaman (OKS) hendaklah diserahkan saman dan diperintahkan hadir ke Mahkamah untuk menjawap saman itu.

Jika OKS mengaku salah maka mahkamah akan memerintahkan OKS itu membayar denda. Jika denda dibayar maka saman itu selesai dan tidak akan tertunggak. Jika saman diserahkan kepada OKS tetapi OKS tidak hadir ke Mahkamah, maka mahkamah akan keluarkan waran tangkap suapaya OKS hadir mahkamah.

Maka proses yang sama akan berlaku iaitu OKS akan ditanya mangakui kesalahan atau meminta bicara. Jika mengaku maka akan diarahkan supaya bayar denda bagi saman itu. Maka selesailah saman itu. Tidak tertunggak.

Jika tidak mengaku maka akan dibicarakan. Bergantung kepada keputusan mahkamah, jika didapati salah selepas bicara, maka akan diperintahkan untuk bayar denda. Selesai lah saman itu. Jika tidak bersalah maka luput juga samann itu. Tidak tertunggak.

Soalannya kenapa ada saman tertunggak? Jawapannya pertama kerana saman-saman itu tidak pernah dibawa ke Mahkamah. Kedua kerana yang dikatakan saman itu sebenarnya bukan saman tetapi notis sahaja.

Saman Ekor yang dikatakan saman ini sebenarnya bukan saman tetapi sekadar notis kepada pemilik kenderaan meminta maklumat pemandu yang dikatakan memandu melebihi hadlaju. Notis ini juga disertakan tawaran kompaun jika pemilik kenderaan mengaku melakukan kesalahan. Ia dikeluarkan di bawah Seksyen 115 Akta Pengangkutan Jalan 1987 atau dikenalai dengan Notis Pol 170A.

Jika pemilik tidak mengaku kesalahan maka kompaun tidak perlu dibayar kerana kompaun itu hanyalah tawaran. Jika pemilik tidak membayar kompaun sepatutnya pemilik disaman supaya hadir ke Mahkamah bagi menjawap tuduhan memandu melebihi hadlaju. Kemudian proses mahkamah yang dijelaskan sebelum ini akan berlaku. Maka saman itu akan selesai dan tidak tertunggak. Masalah timbul apabila pihak berkuasa terus menghukum pemilik supaya membayar kompaun sedangkan kesalahan tidak dibuktikan. Kompaun bukan denda tetapi tawaran.

Denda hanya boleh dikeluarkan dan diarahkan oleh Mahkamah. Bukan Polis dan bukan JPJ. Inilah penyalahgunaan kuasa dan peraturan oleh pihak berkuasa. Mereka bertindak melebihi kuasa yang diberikan. Mereka bertindak sebagai penghukum sedangkan tugas itu hanya ada pada Mahkamah.

Justeru kepada semua rakyat Malaysia, ketahui hak anda, jangan mudah terpedaya dengan tawaran dan penindasan. Gunakan hak anda… TIADA SIAPA BOLEH MEMAKSA ANDA MEMBAYAR SESUATU YANG ANDA TIDAK LAKUKAN. Anda Mampu Mengubahnya.

Bagaimana JPJ boleh menghalang pembaharuan cukai jalan?

1) Seksyen 17(1)(d) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan) 2010

JPJ berkuasa menghalang seseorang melakukan apa-apa transaksi termasuk perbaharui cukai jalan tetapi setelah JPJ BERPUASHATI bahawa seseorang ada perkara yang belum selesai dengan JPJ dan Polis.

Bagaimana JPJ hendak BERPUASHATI?

2) Seksyen 17(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan) 2010

JPJ hendaklah memberikan peluang kepada seseorang membuat representasi. Ini bermaksud JPJ hendaklah menjalankan siasatan adakah seseorang itu ada perkara yang belum selesai. Maka semua pihak perlu hadir iaitu pemilik kenderaan, JPJ dan Polis yang mengeluarkan saman. Perlu disiasat adakah saman yang dikatakan ada kepada seseorang itu betul atau tidak. Sudah dibuktikan di mahakamh atau tidak. Jika tidak maka JPJ tidak boleh menyenarai hitam. Inilah maksud BERPUASHATI.

3) Seksyen 17(5) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan) 2010

Jika dihalang daripada perbaharui cukai jalan maka Pengarah JPJ hendaklah maklumkan kepada Ketua Pengarah pengangkutan, di mana Ketua Pengarah hendaklah maklumkan secara bertulis dalam tempoh 14
hari kepada pemilik kenderaan tentang alasan halangan dibuat ke atas pemilik. Adakah notis ini pernah dikeluarkan kepada pemilik?

Jika anda dihalang daripada perbaharui cukai jalan tanpa alasan yang sah anda boleh:

a) Minta alasan bertulis daripada JPJ kenapa anda dihalang.

b) Minta JPJ perbaharui cukai jalan dengan segera jika alasan bertulis itu tidak munasabah dan tidak betul.

c) Jika JPJ enggan mematuhi permintaan anda, anda boleh menyaman/menuntut di Mahkamah untuk gantirugi kehilangan penggunaan kenderaan anda dan kesusahan anda kerana tidak boleh menggunakan kenderaan.

Berikut di dibawah adalah video berkaitan:

 

Jadi, selepas ini, kami harap rakyat akan buka mata untuk mengambil tahu tentang apa hak anda dan bagaimana anda boleh menuntut hak anda, lebih-lebih lagi sekiranya anda disabitkan dengan saman ekor.Apa pendapat anda mengenai hak anda ini?

Artikel oleh:

Zulhazmi Shariff ialah Penasihat Undang-Undang Kempen Anti SamanEkor (KASE)

Apa-apa pun, cerikan hari anda dengan video di bawah:

{ 137 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini. Komen Anda Pula? }

1 RumahNo9 March 8, 2011 at 8:15 am

Haritu check kat website JPJ takde saman. Bila nak hidupkan road tax sangkut pula. Yang mana satu ni.
RumahNo9 menulis Berita Terkini….Ubat kat Malaysia ada gelatin babiMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

2 Kami Nak Hak Kami March 8, 2011 at 10:02 am

pergh….1 malaysia kena tipu. Kalau betullah. Kami nak hak kami.
Ini kes mentekedarah duit rakyat Malaysia yang susah. Ayuh kita sebarkan pendedahan ini. Biar rakyat Malaysia yang tertindas dengan saman ekor yang zalim ini minta balik hak mereka

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

3 Yakboktam March 8, 2011 at 12:17 pm

Saya pun pernah alami situasi ni.Kita yang takde kuasa apa blh buat bayar saja lah.ermm
Yakboktam menulis Berita Terkini….Proton R3 Satria Neo yang menggiurkanMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

4 mysterio March 8, 2011 at 8:23 am

mmg barua polis & JPJ yg m’jadi anjing kerajaan dlm m’cekik darah rkyat malaysia.sjk dahulu kita ditakutkan dgn ‘kuasa’ polis & JPJ sedangkan majoriti anggota mereka sndiri x pakai seatbelt ketika memandu di jlnraya. klu semua rkyt malaysia yg disenaraihitam utk renew roadtax dgn JPJ menuntut pampasan, mau kecut gak kerajaan.aku mmg ANTI POLIS & JPJ!!!! dua2 kuat MAKAN RASUAH!!! sbb aku sndiri dh bnyk kali kna dgn anggota yg cuba minta perangkap mangsa dgn m’ugut utk saman tp aku x lyn.aku cbr POLIS utk saman sbb aku x de slh. x berani pulak. tp JPJ lg barua. x de tnya terus kompaun. bila g JPJ nk jelaskan kompaun, nma x de dlm sistem.kna g byr kt pegawai yg keluarkan kompaun.senyum je bila mangsa bg duit utk byr kompaun.aku tau apa makna t’sirat di sebalik senyuman bangsat anggota JPJ yg barua tu…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

5 saya March 8, 2011 at 9:55 am

Setuju dengan skywarker. Tolong berfikir dulu sebelum bercakap. Hanya segelintir sahaja anggota polis dan jpj yang salah guna kuasa. Majoritinya hanya menjalankan tugas yang diamanahkan dan cuba menabur bakti kepada rakyat sebaik mungkin. Bayangkan perasaan mereka ini apabila ada orang yang tak tahu menghargai pengorbanan mereka selama ini.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

6 ROBOT COP March 19, 2011 at 12:48 am

nampak sangat pembohong…….biasalah manusia jenis tin kosong cakap je lebih tapi tak berani buat…….aku cabar kau mangkuk !!!!!! kau pegi buat aduan kak mana2 yg kau suka…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

7 skywarker March 8, 2011 at 9:07 am

rumah ko kena rompak ko cari sape? keta.moto ko kena curi cari sape?cari bomba or bomoh…dukun…..
tak de akal punya org…..berfikir sebelum berkata2…

mysterio:
mmg barua polis & JPJ yg m’jadi anjing kerajaan dlm m’cekik darah rkyat malaysia.sjk dahulu kita ditakutkan dgn ‘kuasa’ polis & JPJ sedangkan majoriti anggota mereka sndiri x pakai seatbelt ketika memandu di jlnraya. klu semua rkyt malaysia yg disenaraihitam utk renew roadtax dgn JPJ menuntut pampasan, mau kecut gak kerajaan.aku mmg ANTI POLIS & JPJ!!!! dua2 kuat MAKAN RASUAH!!! sbb aku sndiri dh bnyk kali kna dgn anggota yg cuba minta perangkap mangsa dgn m’ugut utk saman tp aku x lyn.aku cbr POLIS utk saman sbb aku x de slh. x berani pulak. tp JPJ lg barua. x de tnya terus kompaun. bila g JPJ nk jelaskan kompaun, nma x de dlm sistem.kna g byr kt pegawai yg keluarkan kompaun.senyum je bila mangsa bg duit utk byr kompaun.aku tau apa makna t’sirat di sebalik senyuman bangsat anggota JPJ yg barua tu…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

8 orang muda March 8, 2011 at 9:47 am

en skywarker…

tu dah tugas diorg, so mmg la kena panggil diorg….tapi kenapa diorg sanggup diperkudakan oleh kerajaan dalam perkara xmasuk akal n jelas2 against the law…

skywarker:
rumah ko kena rompak ko cari sape? keta.moto ko kena curi cari sape?cari bomba or bomoh…dukun…..
tak de akal punya org…..berfikir sebelum berkata2…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

9 eim March 8, 2011 at 9:49 am

Kalau dah mcm tuu….3 kali saman ekor yg aku dah bayar 5 thn dulu ….PDRM kena bayar blk….kesalahan dilakukan tidak boleh disahkan ………BAYAR BLK WANG KAMI…….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

10 Yop March 8, 2011 at 9:53 am

eim: Kalau dah mcm tuu….3 kali saman ekor yg aku dah bayar 5 thn dulu ….PDRM kena bayar blk….kesalahan dilakukan tidak boleh disahkan ………BAYAR BLK WANG KAMI…….

AKU SETUJU BENOR………..BAYAR BALIK KT SEMUA ORANG……

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

11 blind man March 8, 2011 at 10:25 am

mysterio: mmg barua polis & JPJ yg m’jadi anjing kerajaan dlm m’cekik darah rkyat malaysia.sjk dahulu kita ditakutkan dgn ‘kuasa’ polis & JPJ sedangkan majoriti anggota mereka sndiri x pakai seatbelt ketika memandu di jlnraya. klu semua rkyt malaysia yg disenaraihitam utk renew roadtax dgn JPJ menuntut pampasan, mau kecut gak kerajaan.aku mmg ANTI POLIS & JPJ!!!! dua2 kuat MAKAN RASUAH!!! sbb aku sndiri dh bnyk kali kna dgn anggota yg cuba minta perangkap mangsa dgn m’ugut utk saman tp aku x lyn.aku cbr POLIS utk saman sbb aku x de slh. x berani pulak. tp JPJ lg barua. x de tnya terus kompaun. bila g JPJ nk jelaskan kompaun, nma x de dlm sistem.kna g byr kt pegawai yg keluarkan kompaun.senyum je bila mangsa bg duit utk byr kompaun.aku tau apa makna t’sirat di sebalik senyuman bangsat anggota JPJ yg barua tu…

jangan marah sangat bro…..
ramai lagi polis dan anggota jpj yg baik, berhemah dan berintergriti….
biasanya pada pandangan umum yg tak baik tu yg akan menutup yg baik…sebab biasalah umum biasanya akan lebih fokus pada yg tak baik dan jarang yg menutarakan yg baik2….
tugas2 yg mendekatkan kepada penerimaan rasuah biasanya gemar dilakukan olih anggota penguatkuasaan undang2 yg jahat….
anggota yg baik biasanya akan berfikir jauh sebab mereka lebih berat
memikirkan salah dan halal haramnya wang rasuah….
dan mereka yg baik akan bertugas dengan lebih berhemah dan bertanggungjawab itu pun jika mereka mempunyai kekuatan jati diri utk mempertahankan diri mereka dari dipengaruhi dan terpengaruh dari menerima rasuah….sebagai contoh jika 6 org anggota polis trafik atau jpj yg membuat tugas keslahan jalanraya, 4 daripada mereka adalah anggota2 yg suka menerima rasuah, belum tentu lagi 2 anggota yg baik itu bolih bertahan dgn pendirian dan sikap tidak ambil rasuah…sebab lama kelamaan mungkin mereka juga akan terpengaruh dgn penerimaan rasuah..ini kemungkinan yg amat besar…
jadi dlm hal rasuah ini polis dan jpj tak salah…..yg bersalah dan bertanggungjawab memburukan nama agensi mereka adalah golongan anggota2 yg jahat yg menyalahkan kuasa yg dberi,
mengambil peluang utk kepentingan diri sendiri….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

12 pian March 8, 2011 at 10:35 am

tah yer…aku pon mmg cukup benci ngn POLIS dan JPJ nie…kuat makan rasuah…yg segelintir jer yg elok….yg sebahagian besar lg perangai mcm setan…patut la anak2 polis byk yg rosak akhlak….dok bagi hasil haram byk sgt…bikin hati panas jer…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

13 manz January 26, 2012 at 3:39 am

mmg anak2 polis ramai yang rosak

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

14 blind man March 8, 2011 at 10:54 am

cuba fikir…….!
kenapa perlu diambil pendekatan saman ekor…?
apakah tindakan saman ekor dapat membantu mengurangkan tabiat pengguna kenderaan dari membawa kenderaan melebihi had laju….?
apakah selama ini saman2 ekor yg dikeluarkan telah dapat membantu
mengurangkan kadar kemalangan…?
apakah saman2 ekor ini telah dapat mendidik pengguna kenderaan dgn mematuhi had laju yg dibenarkan…?
kalau ya..! buktikan hasilnya…!
kalau semua jawapannya tidak..!
kenapa masih terus digunakan pendekatan itu…?
Yg jelas kaedah ini telah menyusahkan pemilik kenderaan.
Waalau apa pun alasan pihak berkuasa, yg jelas dan terbukti adalah pemilik kenderaan yg susah. Rakyat yg susah…lebih2 lagi nak blacklist pulak..! apa hal ni…?
banyak dah kerajaan makan dan dapat duit dari cukai2 yg rakyat bayar..!
Kenapa kerajaan masih buta dan pekak dalam hal ini…?
Kalau nak menambahkan sumber pendapatan kepada kerajaan dan agensinya pun..sebenarnya bukan macam ni caranya…ini menyusahkan dan membebankan rakyat…
peb=ndekatan saman ekor sepatutnya dimansuhkan…
kaedah ini tidak adil kepada rakyat..!
menyusahkan…membebankan…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

15 Ntahapahapantah March 8, 2011 at 11:12 am

hahaha… tak sabar nak tunggu PR perintah.. konfirm takda saman lalulintas.. lebih2 lagi saman ekor.. mesti best, boleh tengok orang naik moto tak pakai helmet, takda lesen… highway pun blh jadi litar lumba… best ..

nih undang-undang bro, tak kisah la sapa perintah.. dalam hidup kita seharian pun dipenuhi undang2.. berfikir la secara waras.. adakah diri kita nih cukup sempurna? apa sumbangan kita terhadap negara?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

16 yuppp March 8, 2011 at 11:19 am

kerana nila setitik ..rosak susu sebelanga, kerana segelintir yang berperangai setan….ramai yang alim dianggap zalim. Itulah tugas berat badan penguatkuasa..disiplin sahaja belum tentu melahirkan pegawai yang beretika dan dedikasi…kesudahannya agama juga yang dapat mendidik jiwa manusia….bekerja seolah-olah Allah SWT melihat kita…takut akan dosa dan kejar pahala..amanah dan jujur menjadi tiang seri kehidupan. SKRG…bukan lagi nila yang rosakkan susu….tetapi susu dah jadi basi ….dek bakteria-bakteria membiak macam cendawan. Pasukan POLIS dan JPJ kebanyakkan bermegah dengan uniform seragam mereka…meratah peraturan bagai pisang goreng panas….kredibiliti mereka runtuh bukan kerana semangat kian luntur….tetapi membaranya hasad dan mengikut bagai lembu dicucuk tali hidungnya.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

17 blind man March 8, 2011 at 11:45 am

tiada siapa yg mempertikaikan undang2 bro….
tapi biarlah kena pada caranya….
ni saman ekor…! fokus pada saman ekor bro..saman ekor…tindakan yg dipertikaikan org ramai…!
saman ekor, kaedah tindakan pukul curi….!
ia lebih jelas tindakan hendak dapat duit cara mudah…
tindakan yg tidak adil….
meenyusahkan dan membebankan rakyat….
mereka yg waras akan berfikir utk semua…bukan berfikir hanya
atas dasar kepentingan sebelah pihak….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

18 lembayang March 8, 2011 at 11:49 am

hotak kau skywarker nak pertikai isu ni.. bukan semua tapi kebanyakan.. lu tengok pendatang asing bersepah kat Malaysia x dak plak gua tengok polis ada inisiatif sendiri nak tahan.. lu tak caya lu pi lepak stesen bas bukit jalil.. Indon meniaga, ulat bersepah guna walkie talkie merata.. Polis duk kat kaunter.. pakai rayban.. hisap rokok n baca paper.. JPJ dbukak kaunter saja n enjin kereta haram x dimatikan.. macam minyak bapak dia ja..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

19 blind man March 8, 2011 at 11:59 am

Ntahapahapantah: hahaha… tak sabar nak tunggu PR perintah.. konfirm takda saman lalulintas.. lebih2 lagi saman ekor.. mesti best, boleh tengok orang naik moto tak pakai helmet, takda lesen… highway pun blh jadi litar lumba… best ..nih undang-undang bro, tak kisah la sapa perintah.. dalam hidup kita seharian pun dipenuhi undang2.. berfikir la secara waras.. adakah diri kita nih cukup sempurna? apa sumbangan kita terhadap negara?

jangan melalut2 bro…
PR tidak menjanjikan satu peraturan yg membenarkan seseorang bebas membuat kesalahan….
cakap2 ko hanya anggapan ko jika PR memerintah…
cakap ko tu hanyalah tahyul ilusi ko pada PR.
Tak kira lah siapa pun yg memerintah..undang2 dan peraturan mesti wujud dan ada….
tapi bro….kita fokus pada hal saman ekor ni…
satu tindakan yg tidak adil kepada pemilik kenderaan… kepada rakyat ….
hanya mereka yg tidak berapa waras dan mendapat keuntungan atau sedikit keuntungan dari kerja2 saman ini yang akan mengiakannya….
saman ekor…!
cara mudah tambah duit pada kerajaan tapi……
menyusahkan dan membebankan segolongan rakyat..!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

20 truthseekers March 8, 2011 at 12:46 pm

saya sokong blind man. rakyat m’sia harus jadi 1st class citizen, bijak dan kritis. bukan diperbodoh2kan spt dlm berita di tv yg kdg2 aku sendiri loya nk dgr. sbb byk sgt janji ditabur di sana sini, byk jgk la cara ‘golongan’ tu top up balik duit kerajaan. entah bila agaknya org2 yg mmg lebih ada autoriti adil, telus, bijak akan jadi pemimpin kita. yg ada skrg ni bkn semuanya tak bagus tapi semua naik sbb pengaruh. nak kata pandai sgt, entah la.. semua sbb ada pengaruh dan pangkat.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

21 majid March 8, 2011 at 1:04 pm

korang g lh wt sesuati..hantar petisyen ke..ape2 lh..org law xde dlm nie ke..bg lh sugestion skit..setakat nie aku x kena lagi saman ekor..tapi kalau kena pun kemaruk jugak cm blind man..
majid menulis Berita Terkini….Adakah minyak akan naik selepas PilihanRaya KecilMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

22 hana March 8, 2011 at 1:46 pm

Admin Berita Semasa,
ada tak undang2 yang mempertahankan pemilik kenderaan yang disaman tetapi kesalahan trafik tu bukan dia yang lakukan? maksud saya,kenderaan milik saya digunakan oleh adik saya, adik saya melakukan kesalahan trafik dan disaman atas nama kenderaan saya dan bukannya nama/ic adik saya. saya telah ajukan persoalan saya ni kepada JPJ melalui online, jawapan yang diterima adalah spt berikut:
‘mengikut undang-undang Negara ini, pemilik sesebuah kenderaan adalah bertanggung jawab keatas apa-apa kesalahan yang dilakukan oleh pemandu kenderaan yang dimilikinya. Apa yang tuan boleh buat ialah minta keluarga tuan menukar nama kenderaan tersebut kepada nama mereka dan tuan akan terlepas dari apa-apa tindakan undang-undang.’

TK.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

23 A.C.A.B - All Cops Are B*****d March 8, 2011 at 1:49 pm

aku baru jek kene saman yg aku sendiri agak musykil
waktu kene tgh mlm, sedangkn lepas maghrib aku dh ade kt dlm rumah
ape kejadah aku nk kluar tgh mlm, laen la kalau bujang
nak argue pn aku x tau nk channel mane n bagaimane
byk basketball btul la polis2 nih
suke2 jek nk bagi saman org tanpa sebab

p/s : kalau malam camne diorg tembak saman ekor nih?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

24 anonymos March 8, 2011 at 1:54 pm

hai fenin2 baca views korang ni. jgn gaduh2 malaysia ni kecik je klu gaduh sape nk jaga kita? setiap org ada kerja n ada peranan masing2 dlm tugs. jd xperlu pertikaikan sbb kt akhirat nnt yg buat khianat tu akan jawab sendiri. jd biarlah mereka dgn kerja mereka. marah mmg marah geram mmg geram. tp nk wt cmne. klu betul2 berani,jgn ckpje,ramai2 pegi wt bantahan kt mahkamah(mcm penjelasan yg diberi oleh penasihat undang2 KASE tu) dan suarakanlah ketidakpuasan hati anda. baru PM akan dengar. klu setakat dua tiga ciputje mmg la tenggelam suaranye.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

25 c_man March 8, 2011 at 3:20 pm

pakat ramai2 ..hantar memo hapuskan saman ekoq pada kerajaan..
baru senang nk racing kt hiway!!!!hahahaha

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

26 sapa aku March 8, 2011 at 3:56 pm

kita x boleh menghentam polis ataupun JPJ keseluruhannya. mmg betul ada tindak tanduk mereka ada yang x kena ( pada pandangan kita ). kkdg aku pon geram gak kat polis mahupun JPJ.Tapi depa menjalankan tugas yang di amanahkan oleh kerajaan atau pon pihak atasan( ikut arahan je ). untuk makluman semua POLIS mahupun JPJ adalah jabtan kerajaan bagi menguatkuasakan undang2 yang telah dittpkan. Cuma ada beberapa tindakan yang perlu diperbetulkan. Kl kita kaitkan polis sbg anjing kerajaan, harus diingat ahli polis x semua dari parti BN.Ada dikalangan mereka sendiri x suka bab saman ekor.tapi apa boleh buat,itu arahan. Bagi polis yang menyalahgunakan kuasa @amanah..biar depa tanggung diakhirat. Mgkn didunia deapa dah dpt SAMAN dari TUHAN. mana tau….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

27 en. ayob March 8, 2011 at 4:23 pm

kalau macam kes aku ni leh guna gak ke akta JPJ kat atas tu? tapi bukan la pasal saman… pasal LESEN.

lesen aku kena gantung tahun 2005, sistem kejara. point tak cukup..
aku ade dapat satu surat dari JPJ untuk kemukakan rayuan.. di mana aku dah buat dan hantar sendiri ke JPJ putrajaya (by hand).

lepas dari tu. senyap sunyi.. jadi bila aku call utk follow-up. JPJ kata rayuan aku di tolak (ada kot dapat surat.. tak berapa nak ingat).

tapi takde pulak dia mention yang aku ni kena pulang kan KAD LESEN P tu ke mana2 cawangan JPJ. jadi kebetulan… tahun lepas..

aku rasa makin susah bawak ketera takde lesen ni. aku pun talipon la lagi JPJ.
cerita dari A-Z. JPJ kata. aku kena pulang kan kad P tu kat memana cawangan.. dan dari tarikh penyerahan tu. mula satu tahun sesi pergantungan.

maksudnye. kalau bulan May 2010 aku serah kan kad lesen P tu. May 2011 baru aku boleh buat lesen..

sedangkan lesen aku digantung untuk hanya 2 tahun sejak dari 2005.
ntah la.. aku pun tak tau nk cerita macam mana.. sori kalu korang x paham :D
so skrg ni aku tetap bawak kereta tanpa lesen. selama 5 tahun sejak tahun 2005.

tahniah kepala tuan blog sebab kongsi cerita. (aku pun terjebak bayo saman diskaun 50% ni. huhu)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

28 Ntahapahapantah March 8, 2011 at 4:28 pm

sory bro.. bukan nak memihak mana2 pihak, cuma pening dengan pengguna dan pemandu nih.. bila dibuat roadblock speed trap kat highway atau jalan, nya meroyan maki hamun polis ngan jpj pulak sebab buat jalan jadi “jam”, kesian kat orang tua, anak kecik la katanya,

sekarang daripada dok gaduh, cuba fikirkan apa bentuk tindakan yang sesuai untuk segelintir pemandu bebal kat luar sana.. cakap senang bro… cuba laksanakan

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

29 Poliik mmg kotor March 8, 2011 at 4:54 pm

Senang ckp mmg polis n jpj ni kuda kerajaan… Dh abis duit nk mengundi kenala kutip duit saman rkyat,,rkyat yg xda kuasa yg nk cr seringit dua pn susah kenala byr saman….mmg kena tindasla,,,pemimpin malaysia yg kaya terus kaya ,,yg miskin faham2 la…itu reality beb….

orang muda:
en skywarker…

tu dah tugas diorg, so mmg la kena panggil diorg….tapi kenapa diorg sanggup diperkudakan oleh kerajaan dalam perkara xmasuk akal n jelas2 against the law…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

30 ntahler March 8, 2011 at 5:44 pm

Tidakkah pihak berkuasa merasakan sistem saman ekor ni pelik… tidak kah diorang terfikir yang selalu terjadi ralat/error dalam saman ekor ni…. diorang tak dapat rasa ke semua itu… ohhhh tidak… betapa tak sensitifnya pihak polis dan JPJ ni… oh dunia mengapa diorang begitu bengap sampaikan untuk mengubah / fikirkan sistem yang lebih efisen pun tak boleh … fikirkan lah wahai pihak berkuasa yang bijak pandai….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

31 Adios March 8, 2011 at 6:54 pm

skywarker:
rumah ko kena rompak ko cari sape? keta.moto ko kena curi cari sape?cari bomba or bomoh…dukun…..
tak de akal punya org…..berfikir sebelum berkata2…

Bukan masalah rumah kena rompak ko cari sape. Masalahnya mana pergi dia org yg dibayar gaji sampai rumah kena rompak, balai polis dalam kws taman tapi kena rompak juga sebab banyak duduk kat balai dari meronda kws. Jawapannya buat kerja tak betul, jika betul dan ikut peraturan orgpun tak marah. Contohnya saman parking, tengok dulu samada tempat parking di satux kws tu penuh ke belum, jika dah penuh janganlah saman jika kosong barulah saman dan gunalah budi bicara. Tak ada org nak parking kereta tepi jalan yg sesak jika tempat parking kosong. Fikirkanlah………..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

32 Adios March 8, 2011 at 7:05 pm

Ntahapahapantah:
sory bro.. bukan nak memihak mana2 pihak, cuma pening dengan pengguna dan pemandu nih.. bila dibuat roadblock speed trap kat highway atau jalan, nya meroyan maki hamun polis ngan jpj pulak sebab buat jalan jadi “jam”, kesian kat orang tua, anak kecik la katanya,

sekarang daripada dok gaduh, cuba fikirkan apa bentuk tindakan yang sesuai untuk segelintir pemandu bebal kat luar sana.. cakap senang bro… cuba laksanakan

Sapa suruh buat sekatan sampai jem jalan, tak suruhpun. Polis dan JPJ yg nak buat sebab nak tunjuk mereka buat kerja. Bagi yg nak pandu laju biar dia pandu laju dan jika kemalangan yg mati dia juga (namapun ajal maut tak kira tempat). Jika cedera parah jangan tolong, suruh dia bangun dan jalan sendiri ke Hospital baru dia rasa sebab cuai memandu laju. Tugas polis dan JPJ cuma saman dan tahan dalam lokap selepas kemalangan. Cukup senang…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

33 Firm, Fair And Prudent March 8, 2011 at 7:17 pm

aq kna 3 saman ekor smuanya 1200..ntah port mna polis nie tembak aq.nak xnak kasi seatle smua..klau x xder road tax..jadi + ,- msuk insuran dah 3ribu lbih…nie ader 50% x bleh refund blk ker duit tue…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

34 peace March 8, 2011 at 7:33 pm

hutang kerajaan bnyk sangat da..pasal e2la nak kolek suma duit rakyat tuk byar hutang..,,
3xx.xx bilion hutang kerajaan…da nak smpi 1 trilion..smpi jak 1 trilion alamatnya kta kna lelong la…
korang fikir2 la sendiri..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

35 RumahNo9 March 8, 2011 at 7:50 pm

Duit saman dari titik peluh rakyat mestilah digunakan sewajarnya. Jangan guna untuk kepentingan sendiri atau projek membazir. Kalau speeding tak payahla saman. Saman untuk driving membabi buta, langgar lampu isyarat, potong barisan ok.
RumahNo9 menulis Berita Terkini….Ubat kat Malaysia ada gelatin babiMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

36 Man March 8, 2011 at 8:21 pm

majoriti anggota polis tak tinggi skolah… nak buat mcmana… mmg stakat itu sjlah idea mereka ada… yg susah rakyat…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

37 darth vader March 8, 2011 at 8:52 pm

Kami Nak Hak Kami:
pergh….1 malaysia kena tipu. Kalau betullah. Kami nak hak kami.
Ini kes mentekedarah duit rakyat Malaysia yang susah. Ayuh kita sebarkan pendedahan ini. Biar rakyat Malaysia yang tertindas dengan saman ekor yang zalim ini minta balik hak mereka

Duit rakyat didahulukan…….Saman di Utamakan….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

38 Gurkha Pencen March 8, 2011 at 9:55 pm

Kepada mereka yg melanggar undang undang saman perlu bayar. Nak komen sikit jer. Mengapa saman ekor banyak kat Highway? Kemalangan yang banyak kat jalan persekutuan dan bandaran. Kerajaan kena mengkaji semula had laju yang relevan kepada 130 km/jam kerana leburaya kita kebanyakan nya lurus.
Hanya kenderaan perdagangan saja pada kelajuan 90 km/jam. Saman ekor tak perlu dilaksanakan tapi saman secara tahan dan tandatangan saman lebih berkesan mengajar pemandu. Wujudkan kenderaan polis yang menyerupai kenderaan awam.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

39 joe March 8, 2011 at 11:39 pm

aku sokong saman ekor di hapuskan aje..lebih banyak keburukan dari kebaikan…xguna la kereta BMW aku pakai boleh bawak 110km/sj..nanti perompak senang tahan kereta aku..keselamatan aku xterjamin..ni dah jadi mcm cukai pulak bawak laju 110km /sjkene bayar lebih…gov ni otak nak duit senang aje…ini penindasan zaman moden…kalau ko dah bina highway tu dah bayar toll..pastu bawak 110km/sj kene tembak saman ekor pulak…xbayr blaklist,mintak gambar bukti..polis nak duit…dah swasta ke polis ni .xcukup ke peruntukan kerjaan dari cukai aku dan kwn beri. duit gaji aku tipu2 di hisab oleh kerjaan barisan nasional yang dibanggakan ni…sesiapa yang sokong kerjaan ni memang bodoh la….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

40 joe March 8, 2011 at 11:49 pm

skywarker:
rumah ko kena rompak ko cari sape? keta.moto ko kena curi cari sape?cari bomba or bomoh…dukun…..
tak de akal punya org…..berfikir sebelum berkata2…

apasal ko ni banggang..kalau kene rompak mesti la cari polis..bukan polis trafik…nak marah pun biarla hujah berkaitan topik kan terserlah kebodohan sendiri.berfikir sebelum berkata2…beb…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

41 joe March 8, 2011 at 11:56 pm

A.C.A.B – All Cops Are B*****d:
aku baru jek kene saman yg aku sendiri agak musykil
waktu kene tgh mlm, sedangkn lepas maghrib aku dh ade kt dlm rumah
ape kejadah aku nk kluar tgh mlm, laen la kalau bujang
nak argue pn aku x tau nk channel mane n bagaimane
byk basketball btul la polis2 nih
suke2 jek nk bagi saman org tanpa sebab

p/s : kalau malam camne diorg tembak saman ekor nih?

mana ada orang tembak saman ekor mlm2…alat saman tu xleh tembak coz silau…biasa siang hari aje…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

42 sabo jela.. March 9, 2011 at 12:01 am

Jgn la kerana saman ekor ni,abis sume polis dimaki hamun..yg wat kerja tu penguatkuasa trafik jer..so polis yg wat tugas2 lain tu x terlibat langsung k dlm pengeluaran saman ekor ni..kami yg anggota sendiri ni pun nak xnak,kena bayar gak saman ekor tu..ingat kami ni suke ker saman2 ekor ni??so,xyah la nk maki2 polis..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

43 RumahNo9 March 9, 2011 at 1:05 am

Saya sokong jgnla maki hamun polis. Ada dikalangan polis itu yang saudara kita, adik beradik atau bapa pembaca kita sendiri. Kerajaan pula kalau dah dapat duit saman tu jgn pula belanja sesuka hati untuk kepentingan sendiri atau untuk projek membazir. Duit tu hasil titik peluh rakyat. Kalau speeding tu rasanya tak payah samanla. Kalau bawa dengan berbahaya, langgar lampu isyarat, potong barisan kena saman okla.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

44 PM pada tahun ???? March 9, 2011 at 1:16 am

saman ekor x yah bayar..kwn aku relex jer..dia ader dpt 5 saman ekor..sume ekor binatang dia dh dpt..hehehehe…yg lucunya, dia dpt saman ekor time lalu dpn sekolah..bwa lebih had laju time lalu dpn skolah..dh lah time tu skolah cuti pjg, tu yg wat aku gelak teguling2…aku ader cdgn cara utk mgelakkan dr terkena saman ekor…cara dia, kalo nk pecut laju kat highway, hidup kn lampu kecemasan anda..so, bila kes nie nak d bawa ke mahkamah, anda ader alasan, time tu ader kecemasn..kecemasan dia ialah nak teberak..hehehehe..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

45 PM pada tahun ???? March 9, 2011 at 1:18 am

Gurkha Pencen:
Kepada mereka yg melanggar undang undang saman perlu bayar. Nak komen sikit jer. Mengapa saman ekor banyak kat Highway? Kemalangan yang banyak kat jalan persekutuan dan bandaran. Kerajaan kena mengkaji semula had laju yang relevan kepada 130 km/jam kerana leburaya kita kebanyakan nya lurus.
Hanya kenderaan perdagangan saja pada kelajuan 90 km/jam. Saman ekor tak perlu dilaksanakan tapi saman secara tahan dan tandatangan saman lebih berkesan mengajar pemandu. Wujudkan kenderaan polis yang menyerupai kenderaan awam.

pastu kita harap e2 keta polis, last2 kete penyamun plk..huhuhuhu

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

46 Mamat Atas Pagar March 9, 2011 at 1:26 am

Aku ni penyokong tegar BN walaupun tak pernah jadi ahli…tapi tiba tiba rasa nak bertukar arah ke PR bila fikirkan saman ekor yang kita tak pasti lakukan. JOM ubah arah kepada PR…Satu Malaysia ..Duit rakyat diutamakan Saman didahulukan….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

47 halal March 9, 2011 at 2:49 am

tk guna kita nak salahkn jpj @polis..bukan diaorg yang buat undang2..kite tunggu PRU akan dtg…tukar kerajaan..tgk mcmane PR selesaikan perkara ni…ckp sana sini bodoh,diri sdiri undi BN jgk…tak paham betul aku..kalu PR tk blh selesai jgk,PRU akn dtg,ubah blk…takut ape..kuasa ditangan rakyat..menyalak bkn main,tk tahu hujung pangkal..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

48 akule March 9, 2011 at 3:17 am

sabo jela..:
Jgn la kerana saman ekor ni,abis sume polis dimaki hamun..yg wat kerja tu penguatkuasa trafik jer..so polis yg wat tugas2 lain tu x terlibat langsung k dlm pengeluaran saman ekor ni..kami yg anggota sendiri ni pun nak xnak,kena bayar gak saman ekor tu..ingat kami ni suke ker saman2 ekor ni??so,xyah la nk maki2 polis..

salam… inilah salah satu sbb perkara yg salh/ x betul terus berlaku krn walupun ksalhan / yg x betul itu nyata tp xmampu d ubah dek kekangan kuasa. klu dah tau saman ekor x brapa nak bagus.. xde ke tindakan salur bantahan rasmi dsb? napa wujud , awam akan byr sbb malas / leceh ulang alik mahkamah & tingkat belanja. buat sjr & serah notis insitu (xblh buat? xckp anggota/ alat?) klu notis pos, sukar nak bela diri (cth lapor kmlangan dlm 24 jam agar mudah siasatan dsb). byk psoaln ttg saman ekor ini, yg ramai org lbh tlihat spt caRA MUdah tambah dana.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

49 Badutberendam March 9, 2011 at 6:02 am

Aku pun ada experience dengan kes saman2. Aku penah dapat dua saman dan aku dah bayar kdua2 saman tersebut pada tahun 2006 dahulu. tiba-tiba bila aku nak renew road tax pada tahun 2009, entah celah bila saman tahun 2006 kata tak bayar.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

50 SemutKecik March 9, 2011 at 6:26 am

Saya pernah mengalami situasi ini. Saya telah meninggalkan kenderaan saya di Malaysia dan menyambung belajar di luar negara. Kenderaan tersebut digunakan oleh ipar saya. Ipar saya telah melakukan kesalahan trafik dan saya sebagai pemilik kenderaan turut di saman. Mahkamah telah menghantar surat saman terhadap pelaku kesalahan lalu lintas dan juga pemilik kenderaan iaitu saya dan meminta hadir untuk perbicaraan. Bayangkan pada masa tersebut saya berada di luar negara dan terpaksa pulang ke Malaysia untuk perbicaraan.

Saya telah menghubungi JPJ untuk menjelaskan hal tersebut. Tetapi pihak JPJ memberitahu walaupun bukan pemilik melakukan kesalahan tetapi pemilik tetap akan dikenakan denda dan perlu hadir ke mahkamah. Memandangkan saya tidak dapat hadir pada tarikh tersebut, jadi perbicaraan dan denda diputuskan kepada pelaku kesalahan sahaja. Walau bagaimanapun, kesalahan tersebut tetap juga terbeban kepada saya dan akibatnya road tax kereta saya tidak dapat diperbaharui selagi saya belum menghadiri mahkamah dan menyelesaikan denda bagi pihak pemilik.

Pada tahun lepas saya telah pulang ke Malaysia untuk menghadiri perbicaraan berhubung kesalahan lalu lintas yang telah dilakukan oleh orang lain. Saya telah dikenakan denda oleh mahkamah.

Moral of the story, sebagai pemilik kenderaan, walaupun kita tidak menggunakan kenderaan tersebut dan orang lain yang melakukan kesalahan trafik, kita akan tetap dikenakan saman dan jika kita tidak membayar saman tersebut, nama kita akan disenarai hitam. Sejak itu, saya telah berhati-hati untuk memberi pinjam kenderaan saya kepada sesiapapun.

hana: Admin Berita Semasa,ada tak undang2 yang mempertahankan pemilik kenderaan yang disaman tetapi kesalahan trafik tu bukan dia yang lakukan? maksud saya,kenderaan milik saya digunakan oleh adik saya, adik saya melakukan kesalahan trafik dan disaman atas nama kenderaan saya dan bukannya nama/ic adik saya. saya telah ajukan persoalan saya ni kepada JPJ melalui online, jawapan yang diterima adalah spt berikut:‘mengikut undang-undang Negara ini, pemilik sesebuah kenderaan adalah bertanggung jawab keatas apa-apa kesalahan yang dilakukan oleh pemandu kenderaan yang dimilikinya. Apa yang tuan boleh buat ialah minta keluarga tuan menukar nama kenderaan tersebut kepada nama mereka dan tuan akan terlepas dari apa-apa tindakan undang-undang.’

TK.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

51 abu iman March 9, 2011 at 8:03 am

salam…

takkan baru tahu bahawa rakyat Malaysia kena tipu bulat2 dengan kerajaan BN? Semua x masuk akal…senang cakap, BN ada kuasa, sesetengah rakyat pulak kurang bijak dalam menilai. percaya semua yang BN cakap, media main peranan. semua media promote BN. asal BN, media kata bagus…betul..cemerlang…

WAHAI BN, 5-0 BUKAN PETANDA RAKYAT MEMIHAK KAMU, KITA LIHAT PRU 13. PRK BOLEHLAH, SEBAB KAMU TUMPU DIKAWASAN TERTENTU…TABUR DUIT JUTA2…isu saman ekor? semua bohong belaka!!! JOM BUAT PERUBAHAN PRU 13 NANTI!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

52 cikgu anim March 9, 2011 at 8:18 am

Aku setuju komen kau… tempat yang dia org ni tembak untuk saman ni pun tak logik. Dekat had 60 km/jam, memang la ramai yang kena exceed 5km/jam pun dah kena dia ingat keta kita ni digital agaknya, boleh set had laju… Saman la kau-kau org yang jadi punca kemalangan, atau langgar lampu isyarat atau bawa kenderaan smpai langgar semua papan tanda dan rosakkan harta awam.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

53 org utara March 9, 2011 at 9:02 am

hubby sy de saman 8….time nk renew rdtx 6 da black list.. kebetulan xde diskaun bis melayang 1800..surat saman x pnah smpi bile cek dlm tenet bwu taw de saman…dasyaaaaaaaaaaaaatttttttttt kerajaan kt skunk…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

54 blind man.... March 9, 2011 at 9:45 am

sabo jela..: Jgn la kerana saman ekor ni,abis sume polis dimaki hamun..yg wat kerja tu penguatkuasa trafik jer..so polis yg wat tugas2 lain tu x terlibat langsung k dlm pengeluaran saman ekor ni..kami yg anggota sendiri ni pun nak xnak,kena bayar gak saman ekor tu..ingat kami ni suke ker saman2 ekor ni??so,xyah la nk maki2 polis..

betul …..
bukan semua polis tu tak baik…
ramai lagi yg baik…dan buat kerja betul…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

55 cap ayam... March 9, 2011 at 9:49 am

Mamat Atas Pagar: Aku ni penyokong tegar BN walaupun tak pernah jadi ahli…tapi tiba tiba rasa nak bertukar arah ke PR bila fikirkan saman ekor yang kita tak pasti lakukan. JOM ubah arah kepada PR…Satu Malaysia ..Duit rakyat diutamakan Saman didahulukan….

saman ekor pun ko nak politikkan ker…?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

56 ady March 9, 2011 at 9:56 am

kenapa gaji polis tinggi?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

57 Kami Nak Hak Kami March 9, 2011 at 2:30 pm

Nah……satu lagi projek Barisan Nasional. Terbukti slogan “Rakyat Didahulukan, Bebanan & Penindasan Diutamakan” semakin menjadi-jadi. Ayuh!!!! Rakyat Malaysia yang tertindas harus bangkit menentang kezaliman dan menuntut hak kami kita semua……

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

58 yahya ibrahim March 16, 2011 at 12:46 pm

secara pribadi saya tidak setuju saman ekor,dimana kenderaan besar saja yang kena,kenderaan kecil seperti motorsikal tidak kena saman ekor sedangkan kelajuaan melebihi 110 km, sepatutnya had kelajuan dikawasan Bandar,Kawasan Sekolah, kawasan industri,kawasan perumahan dan jalan utama di kampung tidak diperamati,dimana keadilan pihak pengguat kuasa tempatan menjalankan tugas.kalau lebuh raya mengikut had laju sedangkan yang diabaikan lebih baik jagan diadakan lebuh raya buat saja jalan persekutuann tidak ada TOL.soal kemalangan kecuaian pemamdu bukan salah kenderaan.saya setju samam ekor dihapuskan.sesuai dengan hak akta pengguna.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

59 Mahathir March 17, 2011 at 9:24 am

Kepala hotak ko kenderaan kecik tak kena. Cakap main tembak je.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

60 Pemerhati March 9, 2011 at 10:35 am

rileks…tiap2 sesuatu perkara pasti ada balasannya..kalau ada yg salah guna kuasa di sini, di akhirat kelak pasti akan mendapat balasannya..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

61 cam si*Al March 9, 2011 at 2:31 pm

blind man: jangan melalut2 bro…
PR tidak menjanjikan satu peraturan yg membenarkan seseorang bebas membuat kesalahan….
cakap2 ko hanyaanggapan ko jika PR memerintah…
cakap ko tu hanyalah tahyul ilusi ko pada PR.
Tak kira lah siapa pun yg memerintah..undang2 dan peraturan mesti wujud dan ada….
tapi bro….kita fokus pada hal saman ekor ni…
satu tindakan yg tidak adil kepada pemilik kenderaan… kepada rakyat ….
hanya mereka yg tidak berapa waras dan mendapat keuntungan atau sedikit keuntungan dari kerja2 saman ini yang akan mengiakannya….
saman ekor…!
cara mudah tambah duit pada kerajaan tapi……
menyusahkan dan membebankan segolongan rakyat..!

penah tgk PKR jadi kerajaan ke? ke ni stakat pendapat peribadi ko je?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

62 amilism March 9, 2011 at 4:20 pm

joe:
aku sokong saman ekor di hapuskan aje..lebih banyak keburukan dari kebaikan…xguna la kereta BMW aku pakai boleh bawak 110km/sj..nanti perompak senang tahan kereta aku..keselamatan aku xterjamin..ni dah jadi mcm cukai pulak bawak laju 110km /sjkene bayar lebih…gov ni otak nak duit senang aje…ini penindasan zaman moden…kalau ko dah bina highway tu dah bayar toll..pastu bawak 110km/sj kene tembak saman ekor pulak…xbayr blaklist,mintak gambar bukti..polis nak duit…dah swasta ke polis ni .xcukup ke peruntukan kerjaan dari cukai aku dan kwn beri. duit gaji aku tipu2 di hisab oleh kerjaan barisan nasional yang dibanggakan ni…sesiapa yang sokong kerjaan ni memang bodoh la….

TAK PYH BWK BMW UTK SAMPAI 110KM/J..KO BAWAK RXZ PUN SAMPAI 110KM/J..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

63 blackmaria March 9, 2011 at 4:35 pm

APAKAH POLIS JPJ sekarang ni telah dan sedang melakukan kesalahan… kalau betul salah laku mengapa tiada sekor pun NGO mara kehadaapan tanpil menyoal peri laku polis dan jpj ini… apakah semua rakyata malaysia dah jadi dungu bahlol…

sekaraang ini semua yang mempunyai kenderaan menggunakan jalan kerajaan mesti kena saman samadaa saman ekor, saman jpj atau saman polis.. kalau salah kenapa mereka tidak menyuarakan dalam parlimen.. apa guna ahli parlimen ada kat perlimen.. lebih2 lagi ahli PR membuta tuli sahaja.. ini menunjukan jpj polis dijalan betul tidak seperti yg dalam warta diatas tu… atau warta itu hanya mengelirukan rakyat malaysia supaya bangun memberontak dengan polis jpj.. apakah itu disebalik crita itu…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

64 ears March 9, 2011 at 4:51 pm

ko ni sakai ke ape, yang kes Leonard Lim Yaw Chiang menang kes mahkamah tu ape? ko ingat kes2 mcm ni keluar kat TV3 dan utusan ke …kasi masuk harakahdaily.net la…skrg ni mende ni dah dibahaskan di parlimen…lain kali tgk sumber lain. BN mmg cari makan dengan cara mcm ni.masih nak berdalih lagi?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

65 ears March 9, 2011 at 4:46 pm

Kalau benar undang2 ni ade…AKU CABAR JPJ, POLIS DAN BARISAN NASIONAL BAYAR DUIT AKU BALIK!!…kalau tak aku haramkan duit2 saman ekor yang aku dah bayar

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

66 saman ekor March 9, 2011 at 6:00 pm

kenaper korang sume ni degil huh?..dah ade peraturan kater bawak 110 ikut jer la..kalau dah sendiri memandai nak langgar sendiri tanggung ler akibatnye!!..tuhan pon ade bagi peraturan kat kite..kite langgar dapat la jugak habuannye kan!!..basic jer sumer tu..otak ada pakai la wei..sebok salahkan orang sana salahkan orang sini, sendiri salah tak nak ngaku?!!..apeke bodoh nye sangat!!!…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

67 yamasa March 9, 2011 at 9:57 pm

saman ekor .lari melebihi hak laju.dari johor bahru nak ke kelantan nak pandu 70 km/jam ke? bila nak sampai. bagi cahn le sikit.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

68 ROBOT COP March 19, 2011 at 12:17 am

apa kata kau naik kapal terbang tak pun kau beli kapal terbang je ……hehehe sampai pun cepat……tak kena saman….senangkan

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

69 Bone Blues Mersing March 9, 2011 at 11:31 pm

Dah kalau pandu kereta,disaman ekor tak pakai topi kleder apa kejadahnya weh…Banggang le tu

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

70 will March 9, 2011 at 11:46 pm

relek ar “saman ekor”, yang ko nak bela BN ni pesal…ko ade share ngn kerajaan ke…ni mesti kroni UMNO ni..keje nak makan duit rakyat jer

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

71 ggrrr March 9, 2011 at 6:43 pm

agak2 r nk kutip 50mil saman terus dlm short period

da la minyak naik……senang cite sume naek

pastu nk blacklist plak….tapi yang paling bodoh ader lagi yang nk pangkah undi

sohai!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

72 yamasa March 9, 2011 at 9:49 pm

Saman terpaksa dibayar.walaupun tak tahu dimana kesilapan kita. kita ini macam disamun. tapi penyamun itu ada lesen.saman ekor memamang aku tak puas hati.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

73 ROBOT COP March 19, 2011 at 12:23 am

leh………jangan cakap byk tak puas hati gie mahkamah…..kak cnie kau cakap byk pun guna….baru tahu siapa salah ke tak….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

74 vr46 March 9, 2011 at 10:14 pm

Kalau dah langgar peraturan tu bayar je lah !!!!… Banyak sangat alasan. Ko ingat kalau PKR memerintahpun tak ade saman trafik ke. Kerajaan sedia ada aku rasa dah berlembut sangat dah. Kalau kat singapore ke…atau mana-mana negara maju dah kena sumbat dlm penjara dah. BODOH punye pesalah trafik !!!!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

75 will March 9, 2011 at 11:50 pm

skrg ni bukan pasal PKR ke ape…skrg ni kan yang memerintah negara kan BN..so, yang buat dasar saman ekor ni adalah BN..takkan nak salahkan PKR plak..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

76 Nikon D90 March 9, 2011 at 11:53 pm

skrg ni bukan pesalah traffic yang bodoh…yang bodoh skrg ni adalah ko vr46,dah tau saman ekor ni salah dari segi undang2…tapi still nak bayar jugak…UMNO kan penghalal cara asalkan matlamat politik sempit diorg tercapai.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

77 vr46 March 9, 2011 at 10:53 pm

Pemerhati: rileks…tiap2 sesuatu perkara pasti ada balasannya..kalau ada yg salah guna kuasa di sini, di akhirat kelak pasti akan mendapat balasannya..

“di akhirt kelak pasti akan mendapat balasannya” ????? Apa ko cakap nie. Untuk makluman ko, salah satu tujuan saman ekor adalh untuk mengelakkan salah guna kuasa penjawat awam bertugas dan mendidik pemandu berhemah di jalanraya. Cakap guna kepala otak bukan kepala lutut !!!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

78 Nikon D90 March 9, 2011 at 11:59 pm

betul la apa yang dia cakap…ko ni kalau bukan islam,toksah nak komen ayat yg die bg tu..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

79 momo March 9, 2011 at 11:32 pm

mslahnyer ada org yg x berslah dlm saman ekor nie…yg bt salah tu x pelah,kalo ada motor ex5 tb2 je dpt saman bwk laju 190km/j ape citer…bila nk bt report dh kene blacklist…kurang ajr

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

80 Nikon D90 March 9, 2011 at 11:56 pm

setuju sama lu bro…yang sengal2 kat atas aku ni semua org kaya2, ape ade hal nak bayar saman…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

81 joe March 10, 2011 at 1:37 am

vr46:
Kalau dah langgar peraturan tu bayar je lah !!!!… Banyak sangat alasan. Ko ingat kalau PKR memerintahpuntak ade saman trafik ke. Kerajaan sedia ada aku rasa dah berlembut sangat dah. Kalau kat singapore ke…atau mana-mana negara maju dah kena sumbat dlm penjara dah. BODOH punye pesalah trafik !!!!!!

masalah undang2 malaysia ni bodoh banggan lagi xreliven….cakap nak negara maju…ok..bina highway….bayar toll…bawak lebih 110km/sj kene saman ekor….tembak dari jauh…kene…..dapat notis bayar saman….mintak bukti foto…kene bayar kat polis….mintak bukti kene bayar!!!!!!!!!!!!1.terbukti salah….bawak lebih 110km/sj…ikut undang2 pelembagaan malaysia tercinta….polis x boleh menghukum..polis hanya menangkap@membawa pesalah kemuka pengadilan…saman hanya layak di bayar di mahkamah….polis@jpj tiada kuasa menghalang memperbarui lesen@insurance..mahkamah berkuasa…sepenuhnya…..tapi aku xsalah kan ko…mungkin ko ni jahil bab law malaysia…so ko xsesuai berhujah kat sini.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

82 saman ekor March 10, 2011 at 8:19 am

will..oh will..

ko ni macam katak bawah tempurung aa..ko ingat mesia jer ker ade saman ekor?..hahaha..kesian aku tgk ko ni..

oh btw..aku bukan sokong BN or PKR or what ever..aku bebas mengutuk sesaper yang aku tak suke..contonyer orang2 cam ko ni ha..dah buat salah nak cari salah orang lain plak..

asal ko tak salahkan tuhan jer wat peraturan macam2..hahahaha..ker ko ni tak de agama?..so takde peraturan dalam life ko..ikut suke ati ko jer..

ko nak kate bn makan duit rakyat..abeh tu pkr pakai duit rakyat selangor nak biaya kes mahkamah tu aper kes?..tu la aku ckp..jangan dok cari salah orang jer..perbaiki salah sendiri dulu..hampehla ko ni..nama jer “will”..huh!!!..

ko nak bawak kete 70km/h dari jb kelantan tu sper soh..ape ke bengap sangat ko ni..kat maks speed sampai 110 ade..ikut la tmpt..yang 110 bawak aa 110..yang 90 bawak aa 90..yang ko bijak sangat bawak 70 pekehalnyer?..aduhai!!!…

aku pon langgor gak peraturan..kene gak saman ekor..tapi dah mmg sure2 aku langgar, so aku tanggung aa akibatnya..ni berani buat tak berani tanggung ni aper kes?..kecut ker?…

will:
skrg ni bukan pasal PKR ke ape…skrg ni kan yang memerintah negara kan BN..so, yang buat dasar saman ekor ni adalah BN..takkan nak salahkan PKR plak..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

83 will March 11, 2011 at 10:17 am

kita kalau nak ke arah negara maju, kene selalu mcm ni la…yang salah kene di tegur..tapi masalahnya, BN tak boleh terima teguran. tegur skt jer kene ISA. tegur skt say melawan kerajaan…yang pasal BN and PKR tu,betul la aku cakap…takkan nak salahkan PKR.kene salahkan BN la sbb buat undang2 ni…aku slh seorg dari org yang kene saman ekor..sbb tu aku tak puas hati,kene 15 saman speed trap beb dan belum pasti betul ke aku yang buat, bila mintak bukti,banyak sgt kerenah birokrasi.ini cara BN nak menyusahkan kita,last2 tiada pilihan.bayar jer la. aku org ssh, tak mampu nak bayar saman2 tu..maybe ko org berduit.no problem la…brg naik harga.gaji banyak tu jer la..utk pengetahuan ko, aku ni penjawat awam.aku dah arif sgt dh cara main dalam kerajaan ni

pada aku la kan..apa salah kalau kita tukar kerajaan.belum try belum tau..kita bagi peluang pada PR memerintah.kalau ok, kita bagi satu penggal lagi..kalau tak ok, kita tukar pada BN semula..nak jadi negara maju sgt kan?ini la caranya kalau kat negara Jepun..kuasa di tangan kita.bukan pada diorg.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

84 vr46 March 10, 2011 at 8:38 am

joe: masalah undang2 malaysia ni bodoh banggan lagi xreliven….cakap nak negara maju…ok..bina highway….bayar toll…bawak lebih 110km/sj kene saman ekor….tembak dari jauh…kene…..dapat notis bayar saman….mintak bukti foto…kene bayar kat polis….mintak bukti kene bayar!!!!!!!!!!!!1.terbukti salah….bawak lebih 110km/sj…ikut undang2 pelembagaan malaysia tercinta….polis x boleh menghukum..polis hanya menangkap@membawa pesalah kemuka pengadilan…saman hanya layak di bayar di mahkamah….polis@jpj tiada kuasa menghalang memperbarui lesen@insurance..mahkamah berkuasa…sepenuhnya…..tapi aku xsalah kan ko…mungkin ko ni jahil bab law malaysia…so ko xsesuai berhujah kat sini.

aku ngaku aku jahil bab law. tapi aku rasa spesis mcm ko ni la suka berdolak dalik/tak ngaku silap sendiri. spesis mcm ko ni penyebab kemalangan tinggi di m’sia. mcm mana lagi ek rasanya kerajaan nak didik pemandu supaya berhemah dijalanraya.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

85 azman March 10, 2011 at 9:05 am

assalammualaikum…saya tak pernah dengar pihak yang betul2 nak mambetulkankan perkara ini.kita asyik bincang peringkat bawahan aja…dapat apa buat penat aja …kita bawa cadangan ini ke parlimen ..makan maSA berbulan2 .dia orang yang memegang kuasa buat diam aja,baru pagi ni pihak tv 3 lebih kurang pukul 8.58pagi suruh bayar saman…kah…kah…macam mana kita rakyat kerdil nak ubah undang2….ah……………..bosan perbincangan yang sia2…………….nak bawa kemakamah…berapa kos untuk kita tanggung, sedangkan nak makan pun susah sekarang ni…semua barang naik…..bersambung lagi saya nak

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

86 azman March 10, 2011 at 9:22 am

vr46: “di akhirt kelak pasti akan mendapat balasannya” ????? Apa ko cakap nie. Untuk makluman ko, salah satu tujuan saman ekor adalh untuk mengelakkan salah guna kuasa penjawat awam bertugas dan mendidik pemandu berhemah di jalanraya. Cakap guna kepala otak bukan kepala lutut !!!!!

joe: masalah undang2 malaysia ni bodoh banggan lagi xreliven….cakap nak negara maju…ok..bina highway….bayar toll…bawak lebih 110km/sj kene saman ekor….tembak dari jauh…kene…..dapat notis bayar saman….mintak bukti foto…kene bayar kat polis….mintak bukti kene bayar!!!!!!!!!!!!1.terbukti salah….bawak lebih 110km/sj…ikut undang2 pelembagaan malaysia tercinta….polis x boleh menghukum..polis hanya menangkap@membawa pesalah kemuka pengadilan…saman hanya layak di bayar di mahkamah….polis@jpj tiada kuasa menghalang memperbarui lesen@insurance..mahkamah berkuasa…sepenuhnya…..tapi aku xsalah kan ko…mungkin ko ni jahil bab law malaysia…so ko xsesuai berhujah kat sini.

assalammuallaikum….tentang soal selepas mati itu kita tak tahu..apa yang kita tahu cuma kita berpandukan alquran dan hadis yang saHIh. dah kita dituduh lakukan kan kesalahan bayar aja nak buat apa ….kita insan kerdil tek ada kuasa……langar bidang kuasa pun boleh asalkan kerajaan maSuk duit…..komen22222 aja tapi orang atas sikit pun tak tolong…………….tak kira apa sekali pun kita orang kecil…jadi bayar aja senang…. tak apa hari ini kita bayar saman dan hari ini kita berpuasa sekali……………sebab apa duit nak makan untuk hari ini dah tak ada……………secara tak langsung kita ditindaS dan dapat pahala……………..betul tak…………orang yang ditindas akan dimakbul kan doa……nya……………inshakallah tuhan tahu apa yang direncanakan pada kita………………amin………….assalammualaikum..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

87 azman March 10, 2011 at 9:25 am
88 as jb March 10, 2011 at 10:58 am

ak sokong pandangan joe..xpela…biar la krajaan nk wt pe2 pn..tp percaye la..lau cara pemerintahan xbgs,,rakyat akan memberontak..mase 2 la krajaan pening2 pkirkan pe mslhnye…p/s= ak xtau nnti nk undi ne…tp lbh bgs ak xpyh undi ne2 pihak..hi3

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

89 Baju Melayu March 10, 2011 at 11:47 am

vr46: “di akhirt kelak pasti akan mendapat balasannya” ????? Apa ko cakap nie. Untuk makluman ko, salah satu tujuan saman ekor adalh untuk mengelakkan salah guna kuasa penjawat awam bertugas dan mendidik pemandu berhemah di jalanraya. Cakap guna kepala otak bukan kepala lutut !!!!!

betul la apa yang dia cakap tu.. ko ni tak pernah gi surau ke?.. kan Quran sebut sesiapa yang melakukan kejahatan sebesar biji sawi pun akan menerima balasannya..ko tak rasa saman ekor ni satu kezaliman ke? ada ke bawak motor tapi kat saman tulis kesalahan tak pakai tali pinggang keledar (rujuk berita harian 9/3/11..)..lawak betul polis trafik ni..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

90 Baju Melayu March 10, 2011 at 11:58 am

aku cadangkan kerajaan arahkan proton n produa ni buat setakat 110km/j je speedometer.. baru la takde saman ekor kat hiwghway..hahahaha

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

91 APOAPO March 10, 2011 at 1:06 pm

saman ekor:
kenaper korang sume ni degil huh?..dah ade peraturan kater bawak 110 ikut jer la..kalau dah sendiri memandai nak langgar sendiri tanggung ler akibatnye!!..tuhan pon ade bagi peraturan kat kite..kite langgar dapat la jugak habuannye kan!!..basic jer sumer tu..otak ada pakai la wei..sebok salahkan orang sana salahkan orang sini, sendiri salah tak nak ngaku?!!..apeke bodoh nye sangat!!!…

BETUL TU…..KALU NAK CEPAT SGT SAMPAI NAIK JER KAPAL TERBANG SURE X KENA SAMAN WALAU KAPAL TERBANG TU SPED SAMPAI 900KM SEJAM HEHEHE

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

92 APOAPO March 10, 2011 at 1:09 pm

Baju Melayu: betul la apa yang dia cakap tu.. ko ni tak pernah gi surau ke?.. kan Quran sebut sesiapa yang melakukan kejahatan sebesar biji sawi pun akan menerima balasannya..ko tak rasa saman ekor ni satu kezaliman ke? ada ke bawak motor tapi kat saman tulis kesalahan tak pakai tali pinggang keledar (rujuk berita harian 9/3/11..)..lawak betul polis trafik ni..

SAMAN EKOR NI PATUT DIBUAT TAPI KENA BUKTIKAN KEPADA PEMANDU YANG DISAMAN TU YG KESALAHAN TERSEBUT TELAH DILAKUKAN , DI SINI BARU KEADILAN TU WUJUD DAN PESALAH TU BERPUAS HATI…TAPI YANG AKU X PUAS HATI APESAL BAS EKSPRESS YANG BEROPERASI PADA WAKTU TERLEPAS DARI SAMAN EKOR…TAK KAN OPERASI SAMAN EKOR WAT WAKTU SIANG AJER….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

93 c_man March 10, 2011 at 2:41 pm

KELAJUAN……………… MEMBUNUH
PANDULAH DENGAN CERMAT & BERHATI2
INGATLAH ORANG YANG TERSAYANG..

p/s: apa nak gado2..rilek ar..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

94 c_man March 10, 2011 at 2:45 pm

APOAPO:
SAMAN EKOR NI PATUT DIBUAT TAPI KENA BUKTIKAN KEPADA PEMANDU YANG DISAMAN TU YG KESALAHAN TERSEBUT TELAH DILAKUKAN , DI SINI BARU KEADILAN TU WUJUD DAN PESALAH TU BERPUAS HATI…TAPI YANG AKU X PUAS HATI APESAL BAS EKSPRESS YANG BEROPERASI PADA WAKTUTERLEPAS DARI SAMAN EKOR…TAK KAN OPERASI SAMAN EKOR WAT WAKTU SIANG AJER….

bro ..kamera cap ‘ayam’ mana boleh tngkp ekor mlm2 ..tngkp hantu boleh la..hihihihi…mana ler nmpk shoot no plat mlm2 …nmpk silau ada la….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

95 c_man March 10, 2011 at 2:50 pm

bagi aku saman ekor ni ada pro dan kontra…
pro nyer mmg la bagus..srh ikut undang2 jalanraya
kontra nyer bile kena ‘tembak’ no plat ..tk pasal2 org lain punyer kenderaan kena tembak.orang lain plk yang kena..pasl pakai no plat palsu…aparaaaa….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

96 c_man March 10, 2011 at 2:55 pm

c_man: bagi aku saman ekor ni ada pro dan kontra…
pro nyer mmg la bagus..srh ikut undang2 jalanraya
kontra nyer bile kena ‘tembak’ no plat ..tk pasal2 org lain punyer kenderaan kena tembak.orang lain plk yang kena..pasl pakai no plat palsu…aparaaaa….

kalu tk puas hati org yg kena tembak kita mtk jpj ker trafik ke kuarkan surat saman ngan gambau2 nyer sekali..baru ler betul ker tidak..amacam sedara??

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

97 thegilas March 10, 2011 at 3:13 pm

inilah slogannya yang yang perlu dielaborate dan diinterpret secara yang lebih cocok dan sesuai:-

1MALAYSIA = Untuk Seluruh Hasil Negara Dikebas

RAKYAT DIDAHULUKAN = Untuk Terus Ditindas Tanpa Belas

PENCAPAIAN DIUTAMAKAN = Untuk Semua Kroni Hidup Mewah Berhias, Tuduhan Terlepas, Hukuman Bebas, Selamba Tanpa Was-Was.

Kerajaan adalah Hak Milik Rakyat, Bukan Hak Milik Sesuatu Parti.

Masa untuk ubah persepsi

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

98 Kucing hitam March 10, 2011 at 9:40 pm

Sesekali terfikir
Kalau guna duit hasil nombor ekor adalah haram
tapi camna lak kalau guna duit saman ekor….halalke…

Cakaran
Kucing hitam

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

99 rafiz2000 March 11, 2011 at 2:43 am

Saman ekor..sudah selesai bayar…sekrang ikut peraturan.
kalu mengikut artikel kat atas..memang tak puas hati..kenapa tiada dialog dibuat antara NGO,JPJ PDRM dan pengamal undang2 dan disiarkan di TV…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

100 ears March 11, 2011 at 7:41 pm

aduh ko ni pon…mende2 mcm ni mane ade ,keluar kat TV3 and utusan malaysia..ni la gunanya sumber internet, daripada perkara yang tidak tahu boleh jadi tahu…sbb tu la BN selalu menang kat area kampung mcm tenang,merlimau n kerdau.sbb sumber internet tak smpi.yang sampai tv3 and utusan jer…cube tengok kat bandar2, mcm selangor, KL.internet laju.penipuan BN sampai ke telinga rakyat…lain kali sila baca sumber2 lain yer..baru kita boleh nilai…sekian.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

101 al_kepong March 11, 2011 at 9:17 am

Buta hati la ko ni. Cuba dengar penjelasan dalam video tu dengan buka hati… baru nampak….

blackmaria:
APAKAH POLIS JPJ sekarang ni telah dan sedang melakukan kesalahan… kalau betul salah laku mengapa tiada sekor pun NGO mara kehadaapan tanpil menyoal peri laku polis dan jpj ini… apakah semua rakyata malaysia dah jadi dungu bahlol…

sekaraang ini semua yang mempunyai kenderaan menggunakan jalan kerajaan mesti kena saman samadaa saman ekor, saman jpj atau saman polis.. kalau salah kenapa mereka tidak menyuarakan dalam parlimen.. apa guna ahli parlimen ada kat perlimen.. lebih2 lagi ahli PRmembuta tuli sahaja.. ini menunjukan jpj polis dijalan betul tidak seperti yg dalam warta diatas tu… atau warta itu hanya mengelirukan rakyat malaysia supaya bangun memberontak dengan polis jpj.. apakah itu disebalik crita itu…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

102 Mr Darus... March 11, 2011 at 10:19 am

setuju sgt bro…PR keluar buku jingga.kita bagi diorg peluang buktikan

will:
kita kalau nak ke arah negara maju, kene selalu mcm ni la…yang salah kene di tegur..tapi masalahnya, BN tak boleh terima teguran. tegur skt jer kene ISA. tegur skt say melawan kerajaan…yang pasal BN and PKR tu,betul la aku cakap…takkan nak salahkan PKR.kene salahkan BN la sbb buat undang2 ni…aku slh seorg dari org yang kene saman ekor..sbb tu aku tak puas hati,kene 15 saman speed trap beb dan belum pasti betul ke aku yang buat, bila mintak bukti,banyak sgt kerenah birokrasi.ini cara BN nak menyusahkan kita,last2 tiada pilihan.bayar jer la. aku org ssh, tak mampu nak bayar saman2 tu..maybe ko org berduit.no problem la…brg naik harga.gaji banyak tu jer la..utk pengetahuan ko, aku ni penjawat awam.aku dah arif sgt dh cara main dalam kerajaan ni

pada aku la kan..apa salah kalau kita tukar kerajaan.belum try belum tau..kita bagi peluang pada PR memerintah.kalau ok, kita bagi satu penggal lagi..kalau tak ok, kita tukar pada BN semula..nak jadi negara maju sgt kan?ini la caranya kalau kat negara Jepun..kuasa di tangan kita.bukan pada diorg.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

103 Tempias March 11, 2011 at 11:14 am

vr46:
Kalau dah langgar peraturan tu bayar je lah !!!!… Banyak sangat alasan. Ko ingat kalau PKR memerintahpuntak ade saman trafik ke. Kerajaan sedia ada aku rasa dah berlembut sangat dah. Kalau kat singapore ke…atau mana-mana negara maju dah kena sumbat dlm penjara dah. BODOH punye pesalah trafik !!!!!!

Sedap mulut jer ko kata orang bodoh, ko ingat sme yg didakwa sbg pesalah trafik tu bersalah ke?. Ada yang disaman walau pun bukan dia yg melakukan kesalahan tsbt. Dah banyak kali kuar dlm paper pihak2 yg teriniaya kena saman ekor diatas kesalahan yg tidak dilakukan. Macam mana tu?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

104 SATU MALAYSIA KENA TIPU March 11, 2011 at 1:14 pm

vr46: Kalau dah langgar peraturan tu bayar je lah !!!!… Banyak sangat alasan. Ko ingat kalau PKR memerintahpun tak ade saman trafik ke. Kerajaan sedia ada aku rasa dah berlembut sangat dah. Kalau kat singapore ke…atau mana-mana negara maju dah kena sumbat dlm penjara dah. BODOH punye pesalah trafik !!!!!!

……………………………………………………………………………………………..

haaa ..alaaaaaaaa ….. apa barang la vr46
negara maju mana yang kau rujuk tu..aku stay kat UK pun tak pernah jumpa undang2 mcm tu…. jangan sedap mulut je… macam bagus tapi bangang.. MEMBODOHKAN DIRI SENDIRI ……huahuahua..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

105 to vr46 March 14, 2011 at 1:26 pm

hahaha….vr46..lu mmg BANGANG & BODOH….lu bkn rakyat Malaysia mmg la lu leh ckp…kepala bapak ko la kerajan sekarang dh byak berlembut…banyak menyusahkan org ade laa…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

106 palabapakko March 11, 2011 at 3:54 pm

taknak kena saman ikut jer undang2 apa yg susuh sgt? bebal tul…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

107 ears March 11, 2011 at 7:33 pm

adui…bp kali nak cakap ngan org2 BN ni..masalahnya dh ikut peraturan,tapi still kene saman ekor…kalau dh tegar BN tu, harga minyak naik sampai RM sejuta seliter pon dia masih bela BN.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

108 JIWA MERDEKA March 12, 2011 at 12:45 am

ini semua idea dan cadangan senarai hitam daripada ketua pengarah jpj sebab dia bukannya kena saman.konon nya akulah hero untuk menghapuskan tunggakan saman yang dikeluarkan jpj dan polis.TUKAR KERAJAAN PRU 13.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

109 miss propa March 12, 2011 at 11:33 am

yamasa:
saman ekor .lari melebihi hak laju.dari johor bahru nak ke kelantan nak pandu 70 km/jam ke? bila nak sampai. bagi cahn le sikit.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

110 jebon July 3, 2011 at 6:43 pm

kita sekarang bukan bawak toyota ke30, myvi pun airbag.had laju kena naikkan biar munasabah.datsun 120y atuk den punye boleh speed 90km/j.speed limit paling kurang 110km/j jalan bandar.highway no limit keto dah canggih ma.cakap ikut teknologi speed limit masih zaman pak kadok

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

111 miss propa March 12, 2011 at 11:37 am

miss propa:

negara ada undang2.. had laju tu tujuannya tuk mgelakan kemalangan jalan raya.. jgn la salahkan org yg buat undang2 tu sbb undang2 tu tuk rakyat juga.. sbb kalau bawa laju2, pastu kemalangan sapa yg susah? pastu nnt salahkan polis la.. jpj la.. jkr la.. ckp xbuat keja la..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

112 ears March 13, 2011 at 2:31 am

undang2 had laju mmg setuju sgt..tapi masalahnya kat saman ekor ni…miss propa ni tak baca ke topik yang sedang di perbincangkan?baca bagi habis dulu, baru post komen yer…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

113 perantau March 12, 2011 at 10:17 pm

Senang je next PRU, pangkah je pembangkang….settle….lama sgt kerajaan demokrasi kononya dh bertakhta, tp kepimpinan diktator….tukar kerajaan….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

114 hazif March 13, 2011 at 11:24 am

aku ikut aje pa yangn korang cakap sebab aku pon dah bosan dngan kerenah birokrasi yang ada….senang2 aje cari duit dengan saman meyaman pastu duit diguna untuk buat yang bukan2….10 jambatan nak melintas harga 60juta….laptop nak bagi percuma semua sekolah lebih kurang 600juta…angka aku tak tahu….tapi bangga Hero….kerajaan BN memang hero..syabas….jangan tukar ….tak baik….tukar baju aje….beli kat sogo atau maiden……

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

115 hazif March 13, 2011 at 11:32 am

Lagi satu aku nak cakap….Berita Semasa ini keluarkan Fakta ini ….tak ada faedah langgsong sebab….sape yang nak dakwa kerajaan….kerajaan sekrang lagi kuat…nak pertahan kan undang2 mereka….kerajaan juga tahu bahwa orang Malaysia ini semua nya penakut,tak ada duit nak bwak kemahkamah…..sebab itu kerajaan yang ada sekrang ini tahu kelemahan yang ada pada rakyat nya..cakap pandai,macam tin kosong…tung..tang..tung..tang tapi hampehhhhhh…..kerajaan yang ada sekrang ni betul..lah..ikut undang2 ko bayar saman je lah jangan banyak cakap….kalo tak nak bayar saman jangan buat salah….betol tak…..bedollllll

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

116 Mahathir March 17, 2011 at 9:34 am

Bodohnya manusia bernama hazif ni. otak letak kat bontot rosmah.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

117 azim March 13, 2011 at 9:35 pm

Polis n JPJ pun kalo kena saman ekor…kena bayar juga…tak terkecuali…lebih2 lagi kena saman semasa operasi menjelang perayaan…. langsung tak dapat diskaun…rm 300 tak kurang 10 sen…kawan aku Polis bayar aja… dah salah….melopong rm 300 terbang…kita orang nak kecoh apa…undang2 tak kira samada ko Polis ke JPJ ke…bayar tetap bayar…jgn bengap sangat…..dah di beri peluang diskaun masih degil….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

118 miss propa March 15, 2011 at 11:02 am

ears:
undang2 had laju mmg setuju sgt..tapi masalahnya kat saman ekor ni…miss propa ni tak baca ke topik yang sedang di perbincangkan?baca bagi habis dulu, baru post komen yer…

lorr. klu xde saman ekor ni mana la korang tau yg korang tu ikut undang2 j/raya ke tak.. n klu xcaye yg korang tu kena saman ekor, klu xnk bayo pn pduli apa sbb bnde ni ada bukti.. klu nk tgk sama ada korang salah ke tak p je serbu trafik tu tgk ada gambo ke tak.. klu bkan keta korang bgtau je la kat dorng,, bnde ni blh settle.. tp klu da salah tu, jgn la plk nk buat2 xsalah kn… sooo… renung2 kn la…. ermmmmmmm….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

119 dah masak.... March 15, 2011 at 11:47 am

APOAPO: SAMAN EKOR NI PATUT DIBUAT TAPI KENA BUKTIKAN KEPADA PEMANDU YANG DISAMAN TU YG KESALAHAN TERSEBUT TELAH DILAKUKAN , DI SINI BARU KEADILAN TU WUJUD DAN PESALAH TU BERPUAS HATI…TAPI YANG AKU X PUAS HATI APESAL BAS EKSPRESS YANG BEROPERASI PADA WAKTU TERLEPAS DARI SAMAN EKOR…TAK KAN OPERASI SAMAN EKOR WAT WAKTU SIANG AJER….

sebab tauke bas expres tu dah deal awal2 lagi dgn yg berkenaan….
dah kawtim lah tu…..sebab tu bila kena saman tauke bas tak bayar….yg kena pemandu bas……
hampas punya peraturan….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

120 dah masak.... March 15, 2011 at 11:53 am

azim: Polis n JPJ pun kalo kena saman ekor…kena bayar juga…tak terkecuali…lebih2 lagi kena saman semasa operasi menjelang perayaan…. langsung tak dapat diskaun…rm 300 tak kurang 10 sen…kawan aku Polis bayar aja… dah salah….melopong rm 300 terbang…kita orang nak kecoh apa…undang2 tak kira samada ko Polis ke JPJ ke…bayar tetap bayar…jgn bengap sangat…..dah di beri peluang diskaun masih degil….

siapa kata polis dgn jpj terlepas dari undang2…? siapa cakap…?
malah sepatutnya jika polis dgn jpj buat salah dia org ni sepatutnya dikenakan denda 2 kali ganda daripada yg org awam kena sebab mereka ni adalah org yg di tugaskan menguatkuasakan undang2….jadi bila mereka buat salah, patut kena lebih…..baru betul….!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

121 mengucap lah nak..!!! March 15, 2011 at 12:01 pm

SATU MALAYSIA KENA TIPU: ……………………………………………………………………………………………..haaa ..alaaaaaaaa ….. apa barang la vr46negara maju mana yang kau rujuk tu..aku stay kat UK pun tak pernah jumpa undang2 mcm tu…. jangan sedap mulut je… macam bagus tapi bangang.. MEMBODOHKAN DIRI SENDIRI ……huahuahua..

vr46 tu kononnya ambik contoh negara maju….
tapi hampas….cakap kosong….
b**** mat yeh pun bolih cakap macam tu…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

122 mengucap lah bro..!!! March 15, 2011 at 12:21 pm

cam si*Al: penah tgk PKR jadi kerajaan ke? ke ni stakat pendapat peribadi ko je?

laaa tu kat selangor..kat kelantan…kedah, penang PKR perintah ok jer…..
tu baru perintah kerajaan negeri ..banyak yg ok dari bn dia org dah buat….cuma UMNObn jer sekarang ni sibuk buat hal dan cerita2
karut ntk buruk2kan dia org…buat provokasi supaya rakyat negeri2 tu percaya cerita tahyul umno tu…..
biasalah org umno…provokasi memang pakar….hati busuk sebab kehilangan kuasa perintah negeri2 tu… org umno ni sedang menegok air lior bila tengok org2 PR perintah negeri tu….!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

123 mengucap lah bro..!!! March 15, 2011 at 12:26 pm

orang yang paling risau dan runsing jika PR dapat memerintah negara adalah orang2 yg mengamalkan korup dalam kerja2 hariannya…..
mereka bolih bunuh diri terutama jika Pas dapat memrintah dan meneraju negara….!
sebab tu mereka adalah orang paling kuat bersuara menyokong supaya umnobn terus berkuasa….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

124 chengai bay March 15, 2011 at 3:46 pm

azim:
Polis n JPJ pun kalo kena saman ekor…kena bayar juga…tak terkecuali…lebih2 lagi kenasaman semasa operasi menjelangperayaan…. langsung tak dapat diskaun…rm 300 tak kurang 10 sen…kawan aku Polis bayar aja… dah salah….melopong rm 300 terbang…kita orang nak kecoh apa…undang2 tak kira samadako Polis ke JPJ ke…bayar tetap bayar…jgn bengap sangat…..dah di beri peluang diskaun masih degil….

camner ko tau jpj n polis byar saman..mana ada la..bukti ny da ada..kt bt undang2 nie..so xde hal la..kalo nk ilangkn rekod tue..
chengai bay menulis Berita Terkini….Klasifikasi UFOMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

125 ahmad March 15, 2011 at 10:29 pm

Tempias: utk pengetahuan ko, aku ni penjawat awam.aku dah arif sgt dh cara main dalam kerajaan ni

x kene kat batang idung sendiri bleh la cakap macam ni..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

126 kaw lu March 17, 2011 at 1:26 pm

cam si*Al: penah tgk PKR jadi kerajaan ke? ke ni stakat pendapat peribadi ko je?

laaa ko ni pun 1…
kan dia tu blind….mane dia nampak..!
tu pendapat dia aje lah…!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

127 kaw lu March 17, 2011 at 1:30 pm

hai…senyap jer dia orang…!
dah cukup collection dari duit saman ni ker…?
tak tu sebelum ni bukan main lagi…
kecuh suruh bayar saman ekor ni….!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

128 ROBOT COP March 19, 2011 at 12:55 am

eim:
Kalau dah mcm tuu….3 kali saman ekor yg aku dah bayar 5 thn dulu ….PDRM kena bayar blk….kesalahan dilakukan tidak boleh disahkan ………BAYAR BLK WANG KAMI…….

janagn cakap byk.. macam tin kosong……dipersilakan negara kita kan ada mahkamah….tuntut je apa yg kau rasa patut…..yg penting jangan salah tuntut nanti kau pula yg terkentut-kentut dibuatnya…..hehehehe

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

129 azim March 20, 2011 at 1:46 am

dah masak….: siapa kata polis dgn jpj terlepas dari undang2…? siapa cakap…?
malah sepatutnya jika polis dgn jpj buat salah dia org ni sepatutnya dikenakan denda 2 kali ganda daripada yg org awam kena sebab mereka ni adalah org yg di tugaskan menguatkuasakan undang2….jadi bila mereka buat salah, patut kena lebih…..baru betul….!

ko ni baca kat blog ni aje..cuba la masuk kat blog lain…n baca le dulu komen2 kat atas sebelum main bedal aje….tapi kalo tentang denda 2 kali ganda tu aku kurang setuju aku nak tambah lagi 4 kali ganda sebab dia org penguatkuasa jalanraya sepatutnya denda lebih tinggi dari orang awam…

chengai bay: camner ko tau jpj n polis byar saman..mana ada la..bukti ny da ada..kt bt undang2 nie..so xde hal la..kalo nk ilangkn rekod tue..

aku cakap yg betul le kawan aku tu….kalo ko tak puas hati kasi no hp aku call…baru ko caya…dan yg ko kata hilang2 bukti ni ape pulak….kalo ko tak puas hati n ada bukti buat le report polis utk siasatan…jgn main tuduh2…nanti aku buat report polis ko pulak yg kena siasat baru ko tahu….belajar undang2 sikit bro…jgn main redah ajeeee……

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

130 ajandaus March 29, 2011 at 4:17 pm

Tuan…terima kasih atas maklumat. Masalah sekarang ini, seolah-olah pengetahuan ini dipandang sepi oleh pihak berkuasa. Rakyat terutamanya yang tidak berpeluang mendapat maklum tentang perkara ini akur membayar saman yang dikeluarkan. Contohnya, mak ayah saya…bagaimana?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

131 faiz April 7, 2011 at 10:00 am

Asalamualaikum, saman ekor tak adil…! kat mana nak ngadu ni… aku kena 5 saman. semua saman parking. yang pelik aku kerja di banting kena saman kat damansara. no keta memang la aku punya tapi jenis keta bukan aku punya. lagi pun aku tak pernah ke damansara tu. Tanya pejabat polis depa kata kena settal kat damansara, nak pi duit minyak lagi, kena apply cuti lagi. He… geramnya aku. rasanya bukan aku sorang je jadi cam ni. ini kes tipu ni… Kerajaan ni x rasa langsung kesusahan rakyat.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

132 manz January 26, 2012 at 4:30 am

lebih kurang same mcm aku gak..xpenah g bukit bintang, time keje plak tu,tambah no plat sendiri,yg kena shoot saman ekor plak kenderaan bwh 250cc padahal aku ade kete je..bangang punye polis..tu baru notis,dh kena suh sane sini..kaki putar alam..hampehhhh

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

133 Pandu Cermat May 2, 2011 at 11:16 am

faiz:
Asalamualaikum, saman ekor tak adil…! kat mana nak ngadu ni… aku kena 5 saman. semua saman parking. yang pelik aku kerja di banting kena saman kat damansara. no keta memang la aku punya tapi jenis keta bukan aku punya. lagi pun aku tak pernah ke damansara tu.Tanya pejabat polis depa kata kena settal kat damansara, nak pi duit minyak lagi, kena apply cuti lagi. He… geramnya aku. rasanya bukan aku sorang je jadi cam ni. ini kes tipu ni… Kerajaan ni x rasa langsung kesusahan rakyat.

Wslm….macamana boleh jadi macam ni……..ni le yg susahkan rakyat ….nasib kat Damansara aje…kalau saman tu kat Kota Kinabalu….satu hal pulak….terpaksa pakai kapal terbang…..kes kecil macam ni pun dah jadi rumit…bapak polisi tolonglah jawab…..nasib ko le bro…..gua pun tak dpt tolong….tapi dah buat report polis ke???…..biar pihak polis siasat….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

134 haimie_cgr May 14, 2011 at 10:42 pm

salam.baru2 ni aku kene saman ekor laju,camne ek.patot ke aku byr.die bg kompaun 150

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

135 rusli July 4, 2011 at 3:33 pm

saya pun dah banyak kali kena saman ekor,terbaru kena kat km302 L/raya KL-JB-KL(LRUS) kawasan 90km/j dikatakan pandu 102km/j,ada disertakan gambar sekali tetapi yang tidak menyakinkan saya ialah macammana polis kesan 102km/j sedangkan masa tu saya pandu 88km/jam,kalau bolih buktikan ada alat yang bolih baca meter kereta.Dalam kes saman ekor ni sebenarnya bukan nak cegah kemalangan sangat tetapi lebih kepada punca pendapatan kerajaan,ini yang saya dok nampak. Kalau ada parti politik yang sanggup hapus kes ini bolih menang dan jadi kerajaan..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

136 62 saman ekor syarikat tranfer November 24, 2011 at 1:59 pm

sekarang ,, aku x blih nk hidupkan lesen,, nk buat kad pemandu,,aku dinafikan hak sebagai rakyat malaysia,, org asing buat suka2 hati ,, jalan akhir aku rase paling baik buat je ,, mcm negara x undang2,, nk duit merompak,, bunuh,, klau menteri bolih dtp duit senangggg kannn itu je jalannn nye

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

137 bapook March 18, 2012 at 10:21 pm

lingkup je BN.
Aku kena 3 saman. Kelajuan 88km/jje kws 70. Satu lg 82km/j kws 70km/j. Tak puashati aku. Kalau aku pecut above 120km/j tak lah rasa sgt.
Cara kerajaan nk ambik blk duit rakyat selepas bg rm500.
Disaat harga brg2 melambung bn ape kesah. Sepatutnys takde ssman2 ekor ni.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini...(Sila BACA DI SINI untuk Syarat2nya Sebelum Berkongsi Komen Anda Di Sini.)

CommentLuv badge

Previous entry:

Next entry: