Kenyataan Bung Mokhtar di Dewan Rakyat
Kalau anda rajin mendengar sesi perbahasan di dewan rakyat sekitar minggu lepas, isu saham MAS AirAsia yang membawa pertukaran saham MAS AirAsia telah menyebabkan beberapa ahli parlimen mengecam dan mengutuk Datuk Seri Tony Fernandes dan juga Tan Sri Azman Hashim.
Beberapa ahli parlimen termasuklah Datuk Bung Mokhtar Radin (BN- Kinabatangan) dan juga Datuk Mohamad Aziz (BN – Sri Gading) turut menuduh Tan Sri Azman Mokhtar (Pengarah Urusan Khazanah Nasional) dan Tan Sri Tony Fernandes (Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia) menipu rakyat dalam urusan perjanjian saham MAS AirAsia pada Ogos 2011.
Hakikatnya di sini, jumlah kerugian dalam separuh pertama tahun kewangan 2011 ini yang ditanggung Malaysia Airlines adalah RM769 juta.
Secara faktanya semasa perjanjian pertukaran saham MAS AirAsia :
- MAS melalui Khazanah Nasional dapat 10% saham AirAsia
- Air Asia beli saham MAS 20.5% (satu perlima pegangan dalam MAS)
Dan baru-baru ini kerajaan telah membayar subsidi kepada sebuah syarikat penerbangan tambang murah sebanyak RM250 juta. RM250 juta subsidi, syarikat yang dimaksudkan sudah tentulah AirAsia bagi operasi Perkhidmatan Udara Luar Bandar (RAS) di Sabah dan Sarawak.
Tetapi, selepas ditukar perkhidmatan kepada kepada MASWings Sdn Bhd, anak syarikat Penerbangan Malaysia (MAS), kerajaan berjaya menjimatkan sebanyak 50% perbelanjaan subsidi untuk operasi RAS itu.
Kenyataan Mohamad Aziz di Dewan Rakyat
- Mengapa ahli-ahli parlimen itu tidak mempertikaikan kos di lapangan terbang atau berjuang menurunkan cukai untuk rakyat?
- Sedangkan AirAsia telah bekerja keras membantu lebih 130 juta orang “untuk terbang” pada kos yang tidak dijangka berbanding sama sekali 10 tahun yang lalu
- Mengapa PAC tidak melihat ke dalam kos lapangan terbang LCCT baru dan mengapa landasan ketiga diperlukan? Sedangkan apa yang AirAsia mahukan adalah terminal dibina di belakang terminal utama. Dan tiada landasan ketiga.
- Dalam pada masa yang sama, harapan beliau adalah cukai sewa lapangan terbang diturunkan sebab ketika ini cajnya agak “membebankan” dan boleh menyebabkan banyak syarikat penerbangan premium yang “tidak berani turun” landing di KLIA disebabkan kos yang mahal. Contoh sudah ada. Lihat apa yang terjadi di Sydney.
P/S : Apa pendapat & pemerhatian anda dengan prestasi AirAsia sekarang ini dan juga prestasi Malaysia Airlines selepas berlakunya pertukaran saham MAS AirAsia sehingga Datuk Seri Tony Fernandes bergelar ahli lembaga pengarah (BOD) Malaysia Airlines MAS?





{ 65 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini. Komen Anda Pula? }
Seriously, aku sokong Tony Fernandes. Dia bisnesman, dan mana ada orang berniaga tak nak untung? Tapi, dalam dia mencari untung, orang ramai pun dapat benefit. Yang sebelum ni tak pernah fly, lepas ada AA boleh pegi mana2. Aku gi Langkawi tiket untuk 2 orang pegi balik tak sampai RM100
Menteri menteri mesti tak suka kalau tony has a hand in MAS board, takut privileges yg dia org dapat , ie first class travel with family while travelling abroad kena slash. Dah la first class tu mahal, then charge to govn, govn pulak tak bayar, sebab GLC.. mana tak rugi memanjang. Tony will never let this thing happen.
sama je tu, dua2 pihak pun lintah
yang suffer rakyat jelata.
Aku sokong kau 100%. Memang banyak lintah darat di kalangan menteri dok perabis untung MAS. Hujung tahun bawa anak beranak bawa family cuti di oversea. Then all the expenses claim from the government including air fares 1st class. Mcmana le mas nak untung. Air asia will not provide all those preveileges to those mentris. Sebab tu air asia untung memanjang
sokong tony
dua2 mau untung. government tak mau turun kan sbb mau untung banyak daripada tax. tony mntak turun sbb jimat cost. in the end, it all depends on who you are. kalau kita pekerja MAS, mesti la kita akan support government, backup baik punya. kalau kita rakyat biasa, kita akan support tony.
jadi gi mana lagunya?
Aku heran betul dengan Bung Mokhtar dan Aziz tu. Dok menyalak sana sini apa yang dia bagi untuk rakyat? Sibuk mengejar artis je.
Kroni UMNO tidak dapat projek nasi lemak dengan MAS. Jadi meroyan tak tentu arah
UMNO jual nasi lemak pada MAS = RM10
Pak Cik Ali jual nasi lemak pada AirAsia = RM5
AirAsia amik Pak Cik Ali punya nasi lemak untuk MAS. Kroni UMNO meroyan…..
Betul tu!
Datuk Mat Aziz ni memang kuat menyalak. Dekat tempat dia Parit Raja tu jalan Batu Pahat ke Pt Raja dah 10 tahun tak siap-siap. Yang mati pun dah ramai. Ada Cina nak seberang jalan, ada Melayu balik masjid kena lenyek lori. Orang JKR beritau aku 10 tahun lepas kos buat jln tu cuma RM 40 juta. Sekarang ni dah naik RM 100 juta. Ni sebab kontraktor kroni dah cabut lari dan asyik bertukar kontraktor. Yang pasti duit rakyat leburrrrrrrrrr……….
kadang2 tambang firefly lebih mahal daripada MAS, how? sekarang ini mungkin tidak berlaku sgt selepas pertukaran saham itu.
yg ni ak sokong..
Sekarang ini Tony Fernandes dah ada pun dalam board MAS,
dah berapa percent kenaikan harga tambang AirAsia?
adakah dah takdek prmotion tiket AirAirasia?
yang saya perasan hanya penerbangan MAS untuk lokal banyak di bahagikan kepada firefly dan MAS kurangkan frequency untuk destinasi firefly operate dan harga sedikit tinggi daripada sebelum ini. itu sahaja.
tiket deals of the week/day?? MAS itu tetap ujud.
i mean tolonglah, sah2 la business model AirAsia itu adalah airlines tambang murah, tidakkan lah mereka ingin bunuh diri tiba2 naikkan harga tiket just because “tiada persaingan” sedangkan persaingan sebenar Airasia bukanlah MAS
pengguna tegar MAS tidak akan naiki AirAsia yg kononnya low class itu.
ada pro and consnya apabila tony takes over MAS…..
saya duk imagine, sekarang dah banyak airasia beli saham mas
jd apabila airasia amik alih nanti……will the ticket price maintained as current or it might burden the passengers? bukan apa, takut nanti xde competition, suka2 ati dia je la nak letak harga berapa……kalo lagi murah atau maintain, alhamdulillah…..
current is good enough…..where people could make their choice whether to opt AA or MAS (i exclude firefly sbb xde la murah sgt pon)…..sbb AA la, MAS pon ada buat early birds who buy tickets online dpt murah….kan?
so my comment is based on the affordable of people getting the service…..i bukan judge psl nak selamatkan org melayu la apa la…..kalau melayu pun ada yang tipu melayu, org giler jek yg still puji2 and kasik applause kat orang tu………x pon memang dia pon ada share sebab tu duk defend sgt2
Bung mokhtar apa marah-marah ni, sejak meroyan sebab sidang dewan rakyat asik habis lewat malam emosi dia ni dah tak jadi tak tentu arah
Nak tergelak aku…..
betul la tony kata tu
knp kerajaan tak turunkan tax sewa lapangan terbang
nnt tiket kapal terbang boleh lagi murah..rakyat juga suka
setakat nie cukai airport kita antara yg murah la babe.. sbelah eropah yg pernah sy pergi; London, Paris, dsbg Italy yg paling murah… FCO(leorndardo da vinci airport rome) tu pun charge 77euro(adult), MAHB baru RM45 utk penerbangan antara bangsa.. tu pun kat rome, trolley kene bayar yer… xde byk tempat duduk mcm kt klia… pengalaman ke luar negara ke pelbagai destinasi , membuka mata saya bahawa negara kita mempunyai kemudahan lapangan terbang antara yang terbaik di dunia… sy bercakap berdasarkan pengalaman sy..
Kalau airasia taking jemaah route to mecca…for sure cost haji leh cut more then 50%. betul tak?
buat pa nak bagi kat non bumi pulak… cukup la tony pakai kontrak lama air-asia sehingga tahun 2002(air asia tu dulunya anak syarikat DRB Hicom, dijual dgn harga seringgit kepada tony) dgn utang lain
baru nak sugges kt tony cubala bawa kapal g mecca turun kan cost bleh anne??
MAS yang rugi teruk, dah tak tahu apa nak fikir
pergi meminang airasia
sayang company GLC tapi boleh rugi teruk macam ini
tulah kalau melayu yang jaga GLC sampai bila takkan adak untung loo
dapat banyak songlap sikit masuk poket looo
selagi ahli politik masuk dalam GLC, lagi jahanam MAS
agak-agaklah kalau nak bercakap pun
cakap biarlah berfakta
to saying that Gov try to back slash air asia to save MAS is far from the truth…
tak betul sama sekali bai…
kalau betul Gov nak jaga MAS kerajaan dah buat lama dah… bukan susah nak matikan Air Asia yang tak mempunyai rangkaian khidmat sokongan yang kukuh berbanding MAS…
apa yang kerajaan perlu lakukan hanya benarkan MAS merumbak struktuk operasinya daripada perkhidmatan premium kepada perkhidmatan low cost… jika itu dibenarkan berlaku… Air Asia takan mampu terbang lagi dah… hehehe…
even dalam keadaan di mana MAS menawarkan harga yang tinggi sekarang ni pun… suara yang memuji perkhidmatan MAS jauh lebih baik berbanding Air Asia masih kedengaran… bayangkan kalau MAS dibenarkan untuk menawarkan harga rendah macam Air Asia… hehehehe…
cakap biar pakai otak, jangan pakai lutut
sgt setuju!!! syabas pejuang negara!!!(MH lagi bersih, no hidden charges mcm AK)
Baru-baru nie rakan saya telah dikenakan bayaran RM165 untuk lebihan beg berjumlah 4.1kg. Air asia banyak menyusahkan pengguna dengan kos yang keterlaluan. Nak buat panggilan untuk buat perubahan penerbangan pun susah dan charge yang dikenakan tinggi. Tiket penerbangan Air Asia pun tidaklah murah sgt, websitenya direka untuk menggalakan kesilapan dilakukan oleh pembeli. terlalu banyak kos tersembunyi. Adalah lebih baik perkhidmatan yang ditawarkan MAS biarpun harga tiket mahal sedikit.
kadang-kadang pelik aku dengan puak
fanatik nak naik kapal terbanag
yg menyokong tony pun pelik…
apakah korang tak tau tony seorang bisnesman yg hanya mementingkan keuntungan dgn cut the cost to the max???
apakah kerana dapat merasa naik kapalterbang anda kena berterima kasih pada tony sbb dia, anda dpt ke luar negara sedangkan ciri2 keselamatan di AirAsia teruk?? Banayk hideen caj
kalau AA x selamat, mane mungkin dy dpt hak utk landing dkt australia, uk, france. uk dgn france cthnye, ngre2 yg amat mementingkan kslmtn aircraft
Betol yg 97 ckp tu , Lebih2 lg ngare luar spti france , australia uk mmtingkan kslamatan . Chemau , kalo nak ckp , pls talk wit the fact , jgn ckp skadar ko nak hina2 AA . thts even nt a way to bring them down . Lu pikir la sendiri ! .
@007
“thts even nt a way to bring them down”. melalui ayat itu, apa yang cuba saya fahamkan, anda nak kata tiada apa-apa yang boleh menjatuhkan airasia?
well, think again. do not be over confident.
betul airasia diberi landing rights di banyak negara tetapi, anda juga perlu tahu bahawa, hanya dengan memenuhi ‘MINIMUM’ requirements pun, landing rights boleh diberi. airasia hanya memperdagangkan namanya kerana namanya itulah perniagaannya.
jadi, tak perlu terlampau yakin.
di zaman kapal Titanic pun mereka berani kata ‘even God cannot sink the ship’ hasilnya?
aku setuju dengan saranan Tony Fernandes
Kalau tengok London Heatrow Airport & Changi Airport Singapore
among the busiest airport in the world
ada 2 runways jer, well SIN ada 3
tapi the eastern one dedicated for the airforce.
Airport2 ni renovation work tak henti henti… keep on tambah terminal area, parking area and building.
Kenapa tak buat siap2 dari dulu lagi? bukan dia org tak tau perlu benda2 tu mengikut peredaran masa… what I can think off, bukan pasal tak ada planning, tapi foresight dia orang. Benda2 yg tak perlu ada, tak payah buat sekarang sebab banyak cost2 lain yg terlibat seperti mantainance, more staff required, electricity and water. etc etc.. bila betul2 perlu, baru buat.
So, pada masa ini, till next 8 years pun, 3 rd runway tak perlu lagi, sedangkan yg ada ni pun consider under utilize lagi.
sekadar pandangan
pokcik…bg pendapat buat research dulu la klu x pernah sampai kat tempat tu.. buat lawak saja… AK cuma ke Stansted manakala MH ke Heathrow… mmg Heathrow tu d busiest airport kat London (masa 2009 i kat sana still using terminal 3, penghujung tahun MH used terminal 4 with a new lounge) sebab tu la AK nak sangat amik MH punyer routes(MH-106 destination while AK 80++ only) so AK nak rembat MH punya routes.. last 2 mth AK cbuk grounded Firefly routes kat Sabah & S’wak.. Next mth on 4th Dec dier akan amik alih few more Firefly punyer routes. Tup tup last week Tony bukak airline baru; Caterham Jet utk cater org2 kaya via SZB kononnya nak compete with Qantas… pigi dah… klu nak compete ngan Qantas buatpe fly via SZB, pi la through KUL. Caterham tu pulak syarikat Tony sendiri bersama2 so called his americans investors(Virgin Airline kah??) Klu SZB dah tentu terang2an akan meyebabkan pasaran MH(MAS & Firefly pecah) AK mempunyai sejarah hutang cukai airport dengan MAHB, mungkin dgn harapan join dgn MH nak amik keistimewaan lapangan terbang & laluan penerbangan. Tahukah anda AK mempunyai rekod penerbangan yang buruk berbanding MH?(terbaru di Kuching di mana kes enjin airbus rosak teruk sebab terbenam kat tanah) Tahukah anda walaupun syer AK cuma 20.5% tetapi konco2 Tony di MAS melebihi 50% dan Tony menjadi dalang segala keputusan?? Kenapa perlu jual syer kepada AK? Baik diberikan kepada Syed Mokhtar seandainya mahu menyelamatkan GLC bumiputera.. AK, wujud pada tahun1998 atas lesen anak syarikat DRB Hicom dah pada 2 tahun utama boleh survive disebabkan baki kontrak penghantaran jemaah haji sehingga 2002. Apakah dgn join dgn MH, AK nak ‘rampas’ kontrak tersebut??? semua menjadi tanda tanya?? pertukaran syer tersebut amat tidak masuk akal!!!
Bagus. Aku suka baca ilmu macam ni.
Setengah orang main hentam je tulis ikut emosi. Taksub dengan pemimpin macam Al-Arqam.
Kita orang Malaysia.. tak payah nak perkaumanan sangat..
kalau bukan airasia ramai rakyat malaysia belum pernah naik kapalterbang.kalau nah harapkan mas rakyat kepunanlah
Pada pendapat saya kerajaan telah tersilap membuat lamaran kepada air asia sebab saya mengatakannya adalah kerana ia akan mewujudkan monopoli dalam penerbangan di malaysia.
Tony akan mengambil kesempatan atas kelemahan mas. Mas boleh diperbetulkan tapi masa tak mengizinkan dimana pada waktu sekarang nie banyak syarikat penerbangan mengalami kerugian disebabkan mahan mentah yg tinggi. Tony tahu akan musibah yg akan menimpa air asia maka ia akan
Mengunakan kerajaan untukterus bertahan. Niatnya memang murni untuk membuat semua orang mampu terbang tapi kalau kemalngan berlaku adakah ia mampu menghadapinya. Seperti kita tahu
Safety first aspek yg paling utama kalau kita lihat pilot air asia
setuju denagn pendapat anda… satu lagi AIR ASIA selalu cancle flight last minutes…
ORG POLITIK TAK ADA OTAK SOKONG TONY…
Bung Moktar….nak publisiti lebih je…konon nye dia lah yang paling kuat cakap kat Parlimen….tetapi dia buat tak tahu aje yang Mas setiap tahun rugi besar berjuta-juta RM….tak malu ke kat AK yang setiap tahun untung….bila aku cakap orang melayu tak pandai bisnes korang marah, baik bagi je kat Tony tu dah tentu untung….kalo bagi kat Bangsa Melayu pon…dia tak akan buat bisnes tu,dia akan AliBaba jugak….dia dok goyang kaki aje…sebab yang buat kerja AliAchaiBa…..kalo tak percaya korang tengok-tengok lah sendiri….Mas dalam rugi berjuta RM…masih bolih beli Lukisan 5/6 juta….
ermmm pada pandangan prof, kita sendiri tau konsep monopoli ni x baik dan di sebut dalam buku jgk, tetapi mengimbas kembali apa yag rafidah aziz ckp tu mcm dia tu x educated….
mas sememengnya untung tp disebabkn nk tampung syarikat ala-ala ikan bilis terpaksa kerajaan amik duit syarikat yang untung @ GLC… mcm kes petronas
tapi dekat sini apa yang prof npk, banyak kepada air asia sbb tony dan masuk dalam tu… sah sah dia akan pertahankan air asia.. konon air asia bagus.. yer air asia mmg bagus, tapi kena tgk juga sbb air asia adalah low cost airlines.. MAS adalah identiti malaysia dan national flag carrier… xkan kita nk bg low cost airlines yg bwa bendara kita ke mana saja sedangkan kita ada national airlies.. lg pon servis MAS better than air asia sbb MAS ni dah semua tempat dia terbang… mengikut pengalaman terbang dgn MAS.. sesuai dgn code die MH=Malaysia Hospitality… tp bila naik dgn air asia mcm hampeh saje…
kenapa singapore boleh ada syarikat SIA, SCOOT, Silk dan kenapa boleh servive je tanpa kacau bapak dia iaitu SIA….. cuba kita kaji semula…..
The World’s 5-Star Airlines™
The exclusive top-tier Star Ranking, awarded to airlines achieving the highest Quality performance. 5 Star Airline status recognizes the airlines at the forefront of product and service delivery Quality achievement. The 5-Star Airline Ranking is applied by Skytrax after detailed Product and Service audit analysis for every airline.
A 5 Star ranking recognises highest standard of Product and Service Delivery Quality across more than 750 assessment categories, for both Onboard and Airport environments – airline’s delivering consistent and inspired 5-Star service to their customers.
VIEW RANKING
5-STAR AIRLINE
CUSTOMER REVIEWS
Asiana Airlines 5-Star Airline ranking Asiana Airlines
Cathay Pacific Airways 5-Star Airline ranking
Hainan Airlines 5-Star Airline ranking
Kingfisher Airlines 5-Star Airline ranking
Qatar Airways 5-Star Airline ranking
Singapore Airlines 5-Star Airline ranking
Malaysia Airlines UNDER REVIEW
WHAT WAS HAPPENING ABOUT MALAYSIA AIRLINES RANKS……
kalo dekat world travel award MAS masih lagi pegang anugerah asia leading airlines..
Nominees
The following were nominated for Asia’s Leading Airline 2011
Air China
Air India
Asiana Airlines
Cathay Pacific Airways
China Airlines
China Southern Airlines
Hainan Airlines Company Limited
Japan Airlines
Korean Air
Royal Brunei Airlines
Singapore Airlines
SriLankan Airlines
Thai Airways International
Award History
2011 Malaysia Airlines
2010 Malaysia Airlines
2009 Malaysia Airlines
2008 Cathay Pacific Airways
2007 Cathay Pacific Airways
2006 Cathay Pacific Airways
2005 Cathay Pacific Airways
2004 Cathay Pacific Airways
2003 Cathay Pacific Airways
Asia’s Leading Airline Lounge Golden Lounge, Kuala Lumpur International Airport – Malaysia Airlines
Asiana Airlines Lounge, Incheon International Airport – Asiana Airlines
First Class Lounge, Hong Kong International Airport – Cathay Pacific Airways
First Class Lounge, Narita International Airport – Japan Airlines
KAL Lounge, Incheon International Airport – Korean Air
Royal First Class Lounge, Suvarnabhumi Airport – Thai Airways
jadi segala alasan dan hujan anda dapat terjawab di sini…. kalo nak banding kan perkhidmatan penerbangan antara MAS dan AIR ASIA jadi syarikat mana yang kita perlu selamatkan….
ni tak adil staff AA klu MC satu hari kena potong elaun sebanyak rm900 ringgit ….habis semua elaun kena potong ……so staff makan basic gaji jer la …basic pon rm1300 jer tolak EPF n SOSSO tinggal rm 1000 jer …nak mkn apa yg betul2 sakit …..adil ker …itu yg AA pandai buat duit ….beli saham MAS …lepas tu nak operate kat subang lak tu …nak beli aircraff ATR mcm firefly …..so ni bukan nak bg MAS n FIREFLY untung …nak bg rugi lg ada la ……abis la STAFF MAS N FIREFLY…….semua utang tertunggak …..mcm mna nak bayar utang bank …staff dah diberhentikan kerja ….MMMG TAK ADIL ………
dah la harga barang2 kat malaysia semua naik …gaji jgk tak naik2 …bng org kaya raya mmg la ..bg dia org berapa sen yg naik ……bg org yg berpendapatan rendah ….mmg menyeksakan jer …nak beli rumah sendiri pon tak mmpu……BANK hari2 calll suruh bayar utang …bank tau nya nak untung byk mkn bunga …….dia tak tau byk staff yg kena buang kije tak ada kerja ….diaorg tau nakduit…duitt….duitt….tu yg banyak bank kena rompak ., org awam kena ragut , rompak kedai EMAS ….dh mcm2 lagi …….byk rasuah dlm politik….kenyang la org atasan byk mkn duit TONY tu ………..
apa salahnya FIREFLY operate kat KLIA …so sama2 la naik ….kalau AA bolih aperate kat Subang ……FIREFLY pon sepatutnya blh operate kat KLIA …..br la adil ……penumpang blh pilih mna AIRLINE diaorg nak naik …betul tak ……..klu la AA berkuasa ….baik kerajaan TUTUP JER MALAYSIA AIRLINE SYSTEM terus ……so AIRLINE kita yg nak dibangga2kan adalah AA …..so TUTUP JER la MAS klu TONY bg duit kat kerajaan ….so nama baru untuk malaysia punya airline TONY AIRLINE…(TA ) ……dah tak ada MAS or FIREFLY lagi la kat malaysia ni …itu yg TONY nak …..gelak besar la TONY kat rumah ….rumah mengalahkan ISTANA negara …….sokonglah TONY ……
mana c tony ni dapat wit aaaaaaaaaa??
salam untuk pembaca,aku sokong ‘CEMAU’memanglah A.Asia tambang murah tapi jangan lupa itu hanyalah sandiwara @ lebih sedap PENIPU,Dahlah STAFF SERVIS MACAM TAIK, KURANG AJAR,TAK ADA BUDI BAHASA,TAK ADA,SEKOLAH,TAK ADA PERIKEMANUSIAAN,TAK LAWA,TAK PERNAH TEPATI MASA,SEMUA BENDA KENA CAS MACAM-MACAM,ASAL NAIK ASIA BANGSAT MESTI BERTEKAk KAT A.PORT…BANGSAT AIR ASIA..SELAMATKN MAS,AKU SUKA MAS,TERBAIK..MEMANG TERBAIK..
betol-mmg betol.. air asia nie bukan bagos sgt.. patut nya letak nama air asial……
hehe…setuju prof. kadang2 sedih jugak tgk orang2 kena marah dengan staf air asia. padahal diorang bayar untuk dapatkan perkhidmatan. Siapa yang selalu menggunakan MAS mesti taknak naik air asia. Harap pengguna sedar cara promosi yang seringkali mengelirukan.
bg prof.. air asial glamor dkt malaysia ja… sbb prof pon keja dgn airlines industry, bila kawan2 ckp pasal air asial ni mmg betol…. cabin crew diorang ni agak keterlaluan…. walaupon prof x keje dgn airlines malaysia tapi kita boleh lihat samada cara diorang serve custtomer tu mcm mne… ada yang pilih bulu.. bila serve customer hensem jer sengeh mcm kerang busuk.. kalo dpt yang tua muka mcm sial…. kalo yg jg section yg upgrade sikit gediknya x terhingga…. murahan sgt… padan la sesuai dgn penerbangan tambang murah.
pd pandangan sy..caj lapangan x perlulah mahal dan mengikut transaction lapangan terbang lain..coz overall they make money using capitilism way. dengan keburukan ekonomi yang x stabil , kerajaan sebelah eropah mmg perlu memikirkan cara yang lebih kebergantungan yang sedia ada dalam ekonomi. so kerajaan sini tidak perlu terikut dengan cara pengurusan disana. cara pengurangan defisit bukanlah dengan cara mengenakan caj yang berlipat kali ganda ,yang akan menjejaskan keuntungan that influence the customer and to compete with air-asia, but to have a stabilize way on make profit without discrimination and eliminate the charging of operational management and operation cost, and this thing have in air-asia. to make profit is not considering Quantity 100% but quality that air-asia have is same to MAS without changing the quantity and quality. all the accommodation is world class but in operation cost they cannot reduce.. lagipun pengubahsuaian airport KLIA byk menelan kos yang dikatakan tidak perlulah melakukan pengubahsuaian pejabat dan byk lagi yang mane dilihat tidak diperlukan..n gaji pegawai besar tidak perlulah melampau..utk mengurangkan perbelanjaan..
jika xnk rugi besar…kerajaan boleh mengeluarkan had minimum tambang sama ada tambang murah atau tidak…atau menaikkan harga tambang…kerana kerugian…atau mengurangkan harga tambang MAS sedia ada tetapi harga yang boleh mendatangkan keuntungan bukan kerugian. lagipun jika dilihat org berpendapatan tinggi pun suka menaiki Air-asia atas urusan tertentu dan apatah lagi rakyat biasa. penghadan jumlah penerbangan domestik MAS dilihat perlu memberhentikan staf bg mengelak kerugian. MAS tidak perlulah terlalu panik dengan penguasaan air-asia tetapi mengakaji kembali polisi atau pembaziran didalam kos menambah baik pulih airport dan kos operasi serta pengurusan kesemuanya. yang nyata keruagian tidak terlalu nyata setelah air-asia hampir menguasai penerbangan.
mmg pengurusan MAS ni lemah…. tapi kita x boleh la nkk bandingkan MAS dgn air asia sbb MAS adalah long haul service dan air asia pula low cost air lines.. kalo nak bandingkan, baik kita banding kan MAS dgn SIA.. walaupun dulu SIA ada link dgn MAS dulu dikenali sbg MSA( malaysia-singapore airlines)
sekarang kita boleh npk SIA lbh baik dr MAS.. sbb x ada rasuah dan bela kroni yang ada dlm MAS…
kalo anda perasan, bila kita terbang dgn MAS dalm business class kita akan dpati dalam setiap hidangan akan ada beberapa kuntum bunga orkid….. bunga orkid tu saja sekumpul mencapai ratusan ringgit… x logik kan…
duit tu sbnrnya untuk bela kroni yg supply bunga tu la…. sbb tu MAS x blh untung…. kalo kita ramai2 sokot piket pada bulan depan kita tgk apa kata org besar MAS….
org besar MAS dulu bagus dia punya management.. tapi bila masuk skrg ni bila org besar MAS x setuju dgn syarat org yang paling besar dlam industri@ negara @ pun x sebulu, ini kena buang…..
korapsi ni perlu di kikis untuk selamatkan MAS…. tambahan pula MAS adalah pemegang ASIA LEADING AIRLINES… kita x nk award yang di pegang sekarang ni jatuh kepada pesaing yang terdekat….
baru bunga blom lg pejabat berbelas juta…pembelian kapal terbang….dr org tgh…..berapa juta jawb…jgn lah x jwb…jgnlah begitu….peruntukan kerajaan byk disalurkan utk pemberian rakyat..xtaw la itu mmg hak rakyat tp adekah duit yg sepatutnye disalurkan utk menyelamatkn ape yg patut dan adekah sebnrnye xde duit??..terlalu byk pengubahsuaian dan pembelian melalui org tgh dan jwbnya harga berlipat kali ganda …contoh bunge…manelar nk dpt keuntungan duit tiket yg cukup2 nk byr gaji pilot, pramugari and len2 staff yang handle pesawat n minyak tu pun lom coz bunge blom campur makanan lg…
tau x pa..
kita naik nk makan.. bukan nk makan bunga orkid tu……
nasi jd bubur da kew??
belom jadi lagi la kalo kita ramai2 bantah pada bulan 12 nie… untuk sokong piket yang maseu nk buat… suruh najib ckp dkt tony pulangkan semula saham mas tu… nie semua idea najib….
Macam mana Mas boleh RUGI?????????????????????????????
Tolong jawab orang2 besar Mas!!!!! Pengurusan tidak cekap, perbelanjaan boros, duit lesap atau rasuah??? Dulu selalu cakap tak untung, harga tiket selalu naik. Tapi tak untung juga. Itu masa Mas monopoli tidak ada persaingan dengan mana2 syarikat penerbangan lain. Tapi mengapa sekarang ni boleh buat tambang murah pula (firefly)??
AirAsia, syarikat yang baru setahun jagung, baru makan garam kalau nak banding dengan Mas semenjak merdeka lagi dah beroperasi, boleh berjaya. Tambang murah pulak tu. Tapi boleh berjaya. Tak kirala dia berniaga secara prepaid ke atau post paid ke. Tapi itulah hakikat perbezaannya syarikat swasta dengan kerajaan. Mereka urus syarikat dengan profesional dan sayang syarikat mereka. Itulah periuk nasi mereka. Mereka bukan makan gaji seperti mereka di Mas. Kalau Mas rugi, orang tetap bayar gaji mereka. Kalau nak cakap tentang Mas banyak lagi, nanti orang marah pulak.
Satu lagi, kerajaan tidak perlu letak Mas di bawah AirAsia kerana Mas adalah Legacy dan harta Negara. Biarlah Mas tetap Mas. Biar menjadi jenama kebangaan negara. Jangan jadi seperti Sate Ria yang di matikan oleh pemegang saham utamanya. Ingat la jangan sejarah berulang lagi. Seingat saya dulu Sate Ria adalah syarikat franchise yang berkembang maju sampai ke New York. Kita ingat orang jujur nak bantu memajukan tetapi hati orang siapa yang tahu.
Agak-agak lah berapa gaji pilot MAS dan AA ni eh….
Sepatutnya golongan bijak pandai ni bekerja dengan jujur dan amanah.
Bukannya kita berpangkat tinggi ni lagi tinggi la peluang untuk menipu oreng miskin dan kurang berkemampuan, sekian terima kasih.
sebab utama harga barang sentiasa naik
1. terlalu bergantung kpd barang import
2. xde substitue product
3. MONOPOLY
no 3 refers to airasia and MAS collaboration..AA main intention is obviously to monopoly. bila dah monopoly AA jadi market leader and naik turun harga dia yg tentukan dan kita sebagai pengguna hilang power untuk influence the pricing sbb xde choice lain..airlines kt malaysia pun xbyk and harga not that low. so im not suprised if one day AA harga naik melambung and who knows MAS pun diorg akan rebrand
Kawan dengar AA ni sedang meyusun strategi mengambil semua value chain penerbangan ni dgn ular membelit. BILA DIA DAH MONOPOLI .siaplah kita semua dan tamatlah legasi wau bulan pesaka bangsa.
like princess & prof anti kroni…pndpt korg mmg trbaik r..mcm ni la bru btol..klu nk diikutkn btul KLIA antra airport yg mmpunyai cas tmurh brbnding ngara lain..klu nk dmnsuhkan tag2 yg lain mcm mne plk dgn pndptn MAHB..drpr tag2 ni la keuntungn yg dorg dpt utk..xpe kita tgk je 10-20 thun akn dtg klu air asia kekal dlm MAS.tgk je ape yg brlaku. Ade sbb nye si tony msk MAS ckit2, drpd shm yg die bli r dpt die brsuara..KLIa 2 mne dtg nya plk? KLIA yg skg ni kn utk kgunaan MAS. bkn kta mrugikan sbb buat klia2..klu jmlh kpal yg msk kt klia skg mngkt mgkin satelit B klia akn dinaikkan..bhgn bwh dh pon ade..dh drncng spnuhnye smasa pmbinaan lg..Bg aku MAS adlh yg trbaik yg pntgkn kualiti, drpd kualiti la kita nk naik n lbih mju.. klu x cmne syrkat2 bsar yg brjenama blh naik. dsbbkn kualiti jgk kn. Drpd air asia yg x brp mmntgkn kualiti & hnye mmkirkn keuntungn tp xde kualiti ibrt xde gnenyer..mcm korg pakai kete, nk bes thn lme,lasak pakai yg bkualiti la..klu xnk yg bkualiti pkai la jnama biasa tp jgn mrh la klau tibe sbulan pkai dh rosak..Same jgk diibaratkan mcm MAS n Air Asia prbezaan antra 2 ni..Biar tiket mhal tp puas hati, best service brbndng murh tp sesak cm bas..haha, rse sblm cm pnh dgr crita yg Air Asia x dbnrkn trun di australia dsebbkn ats cas2 yg trsmbunyi..yg dikaburkan dgn tiket murah beposen posen je. Bg aku MAs lbh baik brbnding Air Asia, klu blh prthnkn n kekalkn..kekalkan la, sbb MAS dh lme ambk prnn dlm pnrbgn ni dr thn 1972 lg smpi skg..drpd kta bg kt AA baik bg pada Syed Albukhary.. Bayangkan klu bukn BUMI yg pgang GLC ape akn jd pd org kita akn dtg..brkmgkinn BOD bkn lg dr org kta, & staff jgk bkn lg dr bngsa kita..Pkir2 kan lah..Dh byk dh pkra yg blaku kt dlm ngara kita ni ape yg dh jd kt penang cnthnye,mnteri2 yg bkn dr bngsa kita sdri.. prcaya la stu ari nanti “Tanah Melayu Untuk Bangsa Melayu” bukan lg utk bangsa melayu..Akan terjadi kembali..Sekian…(bdk bru bljr)
aku suka tony.he’s brilliant.dah banyak bantu rakyat terbang.now everybody can fly..aku percaya kalo takde air asia. korang sume ni jgn haraplah dapt naik flight slalu mcm skrg.takyah drive jauh2..
… kenapa pengurusan MAS tak seperti beliau.pada aku, mana2 kaum pun, x jadi masalah, kalo dia bijak, amanah, cekap, adil, berusaha dan bertanggungjawab… yg penting kat sini sikap org tertinggi dlm sesuatu pengurusan itu sendiri..
tak kisahlah LGE jg menteri PP, selagi pemimpin itu boleh membela nasib org dibawahnya, isu kaum tak menjadi masalah…
Aku memang sokong Tony Fernandez sebab beliau memang pakar dalam perniagaan, bukan macam bung moktar situa banga tu…cakap dia aje yang lebih dalam parlimen…konon nya nak nama, tetapi bodoh macam lembu, sesuai lah dengan bini baru dia tu,…bung moktar ni bab cakap memang kuat putar belit,,,,ye nak jadi ahli dewan lagi satu penggal…duit dah tak ada sebab nak 1bini tua dan layan bini baru….jadi kaki ampu bodek PM lah tu…..kerja malas…tak pegi pon lawat2 kawasan agak nya…sebab suka cakap….lagi pop yang buat kerja dalam mas tu pon bukan nya pandai pon….pandai membengkrapkan bolih lah yang itu memang pakar dia orang…jadi Tony Fenandez ko hentam orang bodoh dalam mas dan dalam parlimen kaki bodek politik tu….
aku dah bosan orang yang dilantik olih kerajaan untuk mengendalikan syarikat milik kerajaan ni,semua nya bukan menguntungkan ….bertambah bengkrap ada lah….MAS dan Pronton….lepas tu kerajaan terpaksa suntik sebab kerajaan BN takut nanti malu kepada dunia…bahwa orang melayu yang konon nya ISLAM, sembahyang tongangtongek…ni AMANAH, kerja bersih…tetapi semua nya sebaliknya…..pada aku tak kiralah Cina ke India ke, Orang Putih ke yang penting pandai berniaga jika menguntungkan negara kenapa tidak bolih…kenapa misti melayu…kalo melayu nak menghabiskan bores aje…