BREAKING NEWS : Barisan Nasional Menang Majoriti Mudah PRU13 2013!! : SEMAK BERITA SINI


Pinjaman Bank : Syarat Makin Susah Bermula 1 Januari 2012. Respon Anda?

by Staff Berita Semasa on November 21, 2011

in Berita Ekonomi

Ada yang di sini baru atau telah hantar permohonan pinjaman bank? Nampaknya anda mungkin “sedikit sahaja bernasib baik”, kerana bermula awal tahun 2012, pinjaman bank akan mula diperketatkan dalam erti lain, makin sukar untuk mendapatkan pinjaman bank. 

  • Berkuat kuasa 1 Januari 2012
  • Bank perlu beri maklumat terperinci pinjaman
  • Ambil kira pendapatan bersih

KUALA LUMPUR: Institusi kewangan tempatan akan membuat penilaian lebih ketat terhadap kemampuan pembayaran balik individu yang memohon mendapatkan pinjaman bank, berkuat kuasa 1 Januari depan. Di bawah garis panduan baru Bank Negara Malaysia, institusi kewangan kini perlu mengambil kira pendapatan bersih, iaitu selepas ditolak potongan wajib seperti caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), potongan cukai berjadual (PCB) serta semua tanggungan hutang lain ketika menilai kemampuan pemohon membayar balik pinjaman.

Sebelum ini institusi kewangan hanya mengambil kira jumlah pendapatan kasar. (Sumber : Berita Harian)

Antara garis panduan terbaru Bank Negara Malaysia kepada semua intitusi kewangan di Malaysia, suapaya hanya menawarkan pinjaman bank kepada yang benar-benar layak sahaja, antaranya ialah :

Garis panduan ini baru oleh Bank Negara ini tertakluk kepada :
  • Semua permohonan baru yang dibuat oleh individu dan pemilik tunggal perniagaan untuk produk pinjaman perumahan
  • Pinjaman kereta
  • Kad kredit dan kad caj
  • Pinjaman peribadi termasuk overdraf
  • Pembiayaan untuk beli saham kecuali pembiayaan margin saham yang tertakluk kepada peraturan Bursa Malaysia

Dan kalau sebelum ini kita banyak melihat pinjaman kereta mampu melangkaui lebih 9 tahun, bermula awal tahun 2011 tiada lagi pinjaman kereta melebihi 9 tahun dan 9 tahun adalah tempoh pinjaman maksimum yang dibenarkan. Nampaknya hanya angka 9 tahun yang mampu dipertahankan untuk pinjaman kereta, menampakkan itu sahaja kemampuan kebanyakan rakyat Malaysia membeli kereta-kereta yang ada di Malaysia sekarang, baik kereta Nasional mahupun kereta import.

Bagi kami langkah Bank Negara kali ini, kami agak bersetuju walaupun kami tahu ianya memang pahit untuk ditelan kerana sekarang ini :

  • Kadar NPL makin meruncing
  • Kebanyakan pinjaman peribadi contohnya digunakan dengan sewenang-wenangnya untuk “tujuan-tujuan yang tidak berfaedah”. Tidak perlu kami huraikan, kami rasa anda-anda semua lebih mengetahuinya
  • Diharapkan apabila kemudahan kredit dikurangkan, sekurang-kurangnya harga rumah akan jatuh sedikit demi sedikit dan kembali ke paras yang munasabah walaupun hakikatnya kelompok daripada REDHA tidak akan mudah “merestuinya”
  • Elakkan lebih ramai muda-mudi daripada termasuk kelompok “blacklist”

Pinjaman Bank Diperketatkan. Langkah Kerajaan?

Tetapi langkah sendirian Bank Negara tidak cukup selagi tiada kerjasama daripada pihak kerajaan kerana, ketahuilah rakyat Malaysia sekarang ini menanggung :

Kita ambil secara majoritinya dengan mengenepikan golongan miniroti yang boros berbelanja. Okey…..yang menyebabkan rakyat Malaysia buat pinjaman bank ini semua, sebab majoriti pendapatan rakyat Malaysia tidak setara ataupun setimpal dengan kos sara hidup di Malaysia.

Hutang paling besar rakyat Malaysia datang daripada pinjaman perumahan & pinjaman kereta. Rumah di Malaysia sekarang memang sudah melampau-lampau mahalnya dan begitu juga harga kereta di Malaysia, sedangkan zaman sekarang rumah dan kereta satu kemestian.

Dan……kita sebenarnya sekarang ini berada dalam “kesenangan” yang

Pinjaman bank : Kepincangan sistem kewangan moden hari ini :

Disebalik garis panduan terbaru Bank Negara ini, golongan yang pasti akan terkesan adalah golongan pertengahan dan juga pendapatan yang “suam-suam kuku sahaja”. Golongan yang kaya-raya tidak terkesan pun. Malah suka atau tidak, hakikatnya mereka sering diberikan layanan “kelas pertama” oleh pihak bank untuk buat pinjaman bank.
  • Golongan berpendapatan rendah : Jumlah pinjaman lebih kecil dengan kadar yang lebih tinggi
  • Golongan kaya : Jumlah pinjaman lebih besar dengan kadar yang lebih rendah. Yang pastinya, pinjaman bank untuk mereka lebih mudah untuk diluluskan

Walaubagaimanapun, kalau disebabkan pelaksanaan syarat baru pinjaman bank ini menyebabkan ramai orang tak mampu nak meminjam disebabkan kurang mampu untuk membayar hutang. Dengan tidak memberikan memberi pinjaman bank kepada golongan ini, bermakna mereka sebenarnya telah dijauhkan daripada masalah yang boleh timbul akibat tak bayar hutang. Adakah ini sesuatu yang baik kepada golongan ini?

Okey, kami berikan contoh. Katakan :

  • Sebelum syarat baru pinjaman bank dilaksanakan, hutang boleh dinilai sehingga 70% daripada pendapatan isi rumah
  • Selepas syarat baru pinjaman bank dilaksanakan, katakan jumlah hutang terhadap pendapatan isi rumah dikurangkan kepada 50%.
  • Ini bagus, kerana jumlah pembayaran bagi sesuatu hutang yang ditanggung sudah dikurangkan.
  • Sekiranya kalau terjadi musibah yang tidak disangka (masalah tak dapat gaji, kena buang kerja atau ditipu sehingga mengalami kerugian yang banyak), anda kurang merasakan beban tersebut.

Semestinya, Bank Negara Malaysia (BNM) merangka & melaksanakan garis panduan seperti ini ada sebab musababnya daripada segi makro-ekonominya di Malaysia.

[poll id="218"]

P/S : Bagaimana pandangan anda pula dengan garis panduan terbaru pinjaman bank ini? Atau anda ada syor & cadangan lain?


{ 207 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini. Komen Anda Pula? }

1 sazlia07 November 21, 2011 at 7:30 am

Sesuatu tindakan yang lebih konkrit terhadap skim ALONG di Malaysia perlu diusahakan pihak berkuasa seiring dengan dasar baru pinjaman bank. Ini kerana falsafah perniagaan menyatakan masalah yang dihadapi orang adalah peluang perniagaan, Masalah orang susah nak buat pinjaman/berhutang dengan bank adalah satu peluang perniagaan. Dengan kata lain susah nak pinjam/beri pinjam, pinjamlah dari ALONG.

Nah, jelas bagi sesetengah orang suka berhutang atau terpaksa berhutang kerana sesuatu hal, peraturan baru ini jelas boleh menguntungkan perniagaan ALONG yang sesuka hati mereka menentukan peraturan – peraturan kredit. Tentunya dalam jangka masa panjang keadaan ini lebih teruk dan merbahaya kepada sosio-ekonomi dan kesejahteraan rakyat. Cukuplah jika benar apa yang dah dilaporkan di media sebelum ini tentang perihal ALONG.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

2 Aswad November 21, 2011 at 12:59 pm
3 Dayang January 13, 2012 at 10:23 am

setuju sangat
saya person jual kereta
sangat terasa impak ni
takkan saya perlu ada hubungan yang sangat khusus dengan pihak bank supaya memudahkan pinjaman lulus,,
saya bekerja dan beretika,,
ini sangat menyenakkan kepala lantas menyorok bawah katil,,,

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

4 ida February 14, 2012 at 11:01 am

saya berharap agar bnm tidak perketatkan apa apa pinjaman’ pinjaman kereta, personal maupun yang lain nya kerana peminjam tentu memerlukan pinjaman tersebut. peminjam yang benar2 memerlukan pinjaman itu akan tertekan dan mencari ALONG. untuk mengelakan raayat dari meminjam kepada ALONG maka BNM harus memikirkan lagi dan membuat sesuatu

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

5 atika March 26, 2012 at 12:45 pm

saya harap pihak bank dapat memudahkan pinjaman lulus…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

6 zal May 20, 2012 at 3:22 pm
7 Mums March 16, 2012 at 6:31 pm

Setuju sngt2 yg kaya dpt pembelaan yg suam2 kuku ni siapa yg nak membelanya..?tak heran rkyat bwahan brhutang dgn along apabila loan di tolak kerajaan mesti berbuat sesuatu kata rkyat di dahulukan!cewah….ye ke?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

8 aspa January 31, 2012 at 7:52 pm

ayo la hai haa…! SBPA lum setel lg dh ado cito camni plak…camno la peniago kocik melayu nak naik…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

9 ezree February 23, 2012 at 2:17 pm

Alahai..memang susah nak buat loan skrang ni, bru2 ni isteri apply loan kete, suami lak kena summit pay slip sampai 6 bulan. Tempoh kelulusan lama dan cerewet lak tu. Pada saya ada baik dan buruknya BNM buat cam tu, walau bagaimanapun suatu noktah perlu dicari bagi menyenangkan pihak golongan bawah dan sederhana. Sekadar mengimplementasikan undang-undang/akta/syarat/peraturan tanpa mengkaji kesannya kepada sesetengah pihak, saya rasa amat tidak adil. So, mari kita fikir-fikirkan..untuk kebaikan bersama.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

10 x puashati March 14, 2012 at 11:50 am

setuju. memang tak adil bg orang macam kita yg hidup sederhana ni. yang kaya lg kaya. punya rumah berbiji2 kereta mewah berbiji biji. kita nk dapat kereta terpakai pun susah. kalu kita x leh bayar x kn kita nk beli keta. kita pn tau kemampuan kita. kita ada lagi sumber perdapatan len. x kn jual kueh pn nk masuk dlm akaun

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

11 murni July 21, 2012 at 9:40 am

betul tu, peraturan baru ini mmg tdk adil….saya dah byk kali cuba loan kereta tp tak di luluskan dgn alasan perlukan penjamin, dah bagi penjamin pun masih lg tak di luluskan dgn alasan perlu gaji melalui bank, sedangkan dah jelas ada surat majikan menyatakan gaji saya setiap bulan sekian2, lepas tu cuba lg guna nama penjamin sbg penama untuk loan kereta pun tdk diluluskan jgak dgn alasan penjamin dah byk loan, sy pun tertanya2 loan apa yg byk sgt, setahu sy penjamin@adik saya itu hnya membeli life insurans d dua bank, ttp insurans tu tak la mahal sgt, setiap bulan pn tdk prnah trlepas bayar. lepas tu sy cuba lg combine gaji dgn adik saya pun masi jgak tak lulus..saya harap pihak bank bagi kelonggaran kepada yg baru nak loan kereta…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

12 damia September 12, 2012 at 3:20 pm

saya pun terima nasib yg sama… dah berbulan apply loan kereta.. satu2 bank tolak… ada je alasan.. walau guaranto cantik, gaji saya pun ok tapi ada je masalah.. saya mmg ada personal loan skrg tapi payment ok.. pelik lah… aduh.. pakai je lah kete lama yg dah tersengguk2 nie.. :(

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

13 suhaimi sakinah May 10, 2012 at 2:46 pm

setuju..along sekarang semakin berani dengan tindakan yang dinbuat..sehingga mengadaikan nyawa rakyat malaysia sendiri yang terpaksa dan terdesak dengan masalah kewangan..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

14 mikoko July 3, 2012 at 8:08 pm

sy tsgt2 mmerlukn duit, smue syarat sda pnuhi but at the end decline!!! dah 4 bank pg smue decline!!!! nak galakkan pinjaman along ke?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

15 Natzainur July 10, 2012 at 1:46 pm

Saya setuju…ini akan menjadikan ALONG semakin menjadi2…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

16 maisarah November 21, 2011 at 7:35 am

payah buat pinjaman banklah alamatnya tahun depan kereta takkan banyak terjuallah
loan rumah pun bagi org bawahan banyaklah akan tak approve
org kaya2 jugak yg untung bank senang bagi loan…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

17 dido November 21, 2011 at 9:18 am

saya setuju, org miskin tambah miskin org kaya tambah kaya. cuba imbas balik kata-kata pm tu,” rakyat didahulukan pencapaian diutamakan” org kaya juga didahulukan. org susah dipinggirkan. fikirlah sendiri k.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

18 ayie November 27, 2011 at 9:09 am

saya setuju tu pendapat sahabat kita ni….,bagi saya pula anak generasi ke 2 felda yang hanya mengambil upah kerja di kg macam mana pulak…payslip gaji x de …lagilah susah….jadi gunakanlah moto pm kita…RAKYAT DIDAHULUKAN DAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

19 1malaysia November 28, 2011 at 8:41 am

Bank-bank di Malaysia nak susah apa kalu peminjam tak boleh bayar balik pinjaman, kalau kereta dan rumah di tarik dan di jual kembali berlipat kali untung, nama peminjam di blacklist semua dapat balik, mana ada bank rugi selama ni.
Hal yang paling lucu bila peminjam dah jelaskan tak reti pula nak nak padam senarai blacklist tu, nak kena bagi tau pula, last sekali perkataan mudah SORIIIII……..inilah nasib raayat yang berhutang.Semuga ahlong boleh lah tolak ansur sikit.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

20 Granade November 21, 2011 at 9:20 am

ade betul ape yg dikatekan…org kaye akan bertambah kaye…yg kurang berkemampuan akan bertambah kurang berkemampuan….akhir sekali golongan ini akan terus dipinggirkan…maka Ah Long akan memainkan peranan…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

21 ish3... November 23, 2011 at 4:40 pm

pastu org kaya bli rumah, pastu yg miskin pulak sewa rumah yg dbeli org kaya….sbb org miskin dah xbleh wat loan bli rumah….adoyaiiii…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

22 x puashati March 14, 2012 at 11:59 am

bab rumah pn pening gak. kata nk bina rumah untuk yang susah. tapi bila pi buat permohon dia nk kita ada tanah kalu dah miskin nk cari tanah kt mana? tanah kubur pn belum tau kt mana!!!!! isi borang permohonan nk geran tanah lah mcm2 lg; ni bukan nk tolong raayat.namanya nk membeban lagi ada lah.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

23 Pakuserpih November 21, 2011 at 8:00 am

Sekarang ni ramai orang yang kaya dgn hutang. Da mula masanya kita memandang kedalam diri kemampuan kita. Jika tidak sekarang, mungkin malaysia akan dicop negara kaya hutang. Mcm yang pernah terjadi kepada us. nampaknya banyak tokey kereta, atau broker rumah, sakit la lepas ni.. Ramai gak yang naik bas.. Hmm bagus jugak mcm tu. Hehe

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

24 Pinjaman Lembu November 21, 2011 at 8:17 am

sekarang pn nak buat loan dah susah
kalau yang baru ni
entah apa ceritanya
malaysia ni takde sediakan pinjaman mudah ker macam lembu-lembu NFC yang kat atas tu dok pinjam juta-juta…???
siapa boleh jwbkan..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

25 Junta November 21, 2011 at 9:50 am

nah aku tlg jwbkan..hang org biasa tak dapat, kasta rendah
kat msia ni kasta tinggi shj yg bank pndg
adakah ni gara2 kelonggaran kawalan terhadap pemberian softloan RM250j kepada NFC?
if yes… tak pasal2 rakyat kena bala dulu akibat kesenangan pemimpin kanan!
yes…rakyat didahulukan!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

26 Asnor November 21, 2011 at 10:32 am

ni apahal ni
tak pasal2 kerajaan pulak yang dipersalahkn
diri sendiri yang tak tahu nak manage finance
ada hati nak slhkan org lain
bangsa subsidi

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

27 DuitSaham November 21, 2011 at 7:45 pm

sokong kamu… financial planning tu penting..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

28 begedil November 22, 2011 at 10:14 pm

nie bukan bangsa subsidi…klu betol GOV berhati rakyat pe salahnye tlg rakyat bkn suh rakyat brjimat tp org atas makin membazir…ANSOR nie mybe de dpt bhgian dr isu lembu kot…dpt byk lembu kt umah or ko tu yg lembu…maaaffff yokkk

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

29 one January 16, 2012 at 8:58 pm

assalamualaikum… asnor.. bukan nak jadi bangsa subsidi.. ingat la bukan semua yang mampu.. mereka yang membuat pinjaman ada yang benar-benar memerlukan sumber kewangan untuk digunakan samada perbelanjaan sekolah anak-anak atau yang lain disaat mereka benar-benar memerlukan.. memang realiti yang berlaku pinjaman berjuta senang diluluskan….untuk siapa..yang pasti bukan untuk kamu atau pun sesiapa yang bukan bergelar Datuk, Tan Sri dan orang-orang yang berpangkat!…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

30 brg ttu March 20, 2012 at 8:10 pm

satu m’sia guna jari tengah…amcm..???????

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

31 anak kampung April 30, 2012 at 6:08 pm

asnor…ko nie ckp lbh la..ko pn mkn subsidi. masih x sedar diri lagi..skang ko ade kt atas satu hari nti bile ko ada kt bwh bru ko thu cm ner sshnyer ble nk berurusan dgn bank.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

32 Hang KuBur May 21, 2012 at 3:59 pm

macamana nak manage kalau terlampau pendapatan sikit ngok… kalau pendapatan banyak orang bodohpun boleh manage… Mantang-mantang Kaya act.Pula

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

33 adrian October 30, 2012 at 1:37 pm

ada jugak yang jawab bodoh macam ni..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

34 DuitSaham November 21, 2011 at 7:51 pm
35 faizmatrix February 4, 2012 at 4:46 am

aku suka komen yg tulus seperti nih…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

36 Zen July 29, 2012 at 4:21 pm

Act org2 bawahan cam kite ni yg beri subsidi kt org2 yg kaye tu..klu xde org2 bawahan cam kite ni mau melingkup org2 kaye tu..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

37 ezmimohd November 21, 2011 at 8:57 am

Dengan ini setiap orang yang pendapatannya cukup cukup akan lebih berwaspada untuk berbelanja( belanja ikut gaji ). Jangan dah ada TV nak beli TV lain dan barangan yang lain. Selagi boleh pakai..pakai je..Walaupun nilainya 2 ke 3 ratus tapi kalau 2 , 3 barang ribu juga jadinya. Bila dah beli tak pakai pun…yang bertambahnya hutang kredit card…Luu pikir lah sendiri.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

38 md Zain November 21, 2011 at 9:00 am

skrg bank buat bisnes dgn jual produk seperti pinjaman kan… kurang la bonus staff bank kalau bisness bank tak bagus..haha
padan muka sama dengan org bank

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

39 kesian melayu November 21, 2011 at 9:10 am

aku sokong jgk lau syarat pinjaman diketatkn, tp utk personal loan lah.. sbb ramai melayu yg x sedar diri asyik duk berjoli dgn personal loan. wat loan tuk tukar brg2 dlm umh wlpn brg lama masih lg leh dipakai. byk btl cth kt tmtp keja aku nie perangai mcm tu…x reti ukur baju kt bdn sendiri. tipikal melayu..biar papa asal bergaya.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

40 demang November 21, 2011 at 3:03 pm

masalahnya diorang gagal urus kewangan. berbelanja tak sepatutnya diluar kemampuan. pastu berhutang. guna duit hutang untuk perkara yang tak perlu, main boling, snuker, karoke, kawan2 tumpang sekaki. kemudian berhutang lagi untuk settlekan hutang lama… last2 terperangkap dalam kemelut hutang.

masalahnya yang turut terheret sama are isteri2, anak2 dan kaum keluarga diorang. masalah mcm ni atau lebih kurang banyak aku nampak kat sekeliling aku.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

41 Rahman November 24, 2011 at 2:25 am

Betol2… setuju sangat2…. ketatkan giler utk personal loan

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

42 kepeningan May 16, 2012 at 4:56 pm

memg bgs d perketatkan tp mcm mane dengn kami yg betul2 memerlukan duit…??

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

43 ida February 14, 2012 at 11:15 am

kesian apa kalu macam tu. ingat semua orang pinjam macam tempat keja hang ke! ada yang benar benar memerlukan. hang kaya tak pa la x payah pinjam. kena fikir orang len sama. saya mmg tak setuju jika pinjaman di perketat kan syarat syarat. ikut lah yang lepas2. bagi lah orang merasa kesenangan sikit, kalu x
bayar tarik je. bank x pernah rugi apa apa.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

44 alan munsyit February 15, 2012 at 3:24 pm

sokong… coz mcm tah pape tah… bg adil laaaaa… bkan adil yg politik tu…tp adil same rate bg yg gov ngn swasta…. kami yang kat swasta ni “tak kudung” lah!! boleh kawin taw!! tp law na wat pinjaman pn ta lpas mmmm dose makin bertambahla pulak… padahal kat tanah sendiri… na minx keje gov pn pyh,,na kene ade kebel bagai.. bg kebel tlipon tanak lak amek.. penah ke diowang terpikir gejale2 buang bayi tu kadang2 berkaitan dgn masalah pinjaman ney… ta penah punyeee,,, sbb diorang akan anggap yg buang bayi tu mat rempit!! suruh menabung??? hahaha law gaji ta sampai 1.2K at KL ney,na mkn pn susah taw… na mnabung??? tipu la law korang kate ley idup,,duduk ngn mak bapak boleyy la…. anak mak!!! merantaw la tengok… ada BRAN!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

45 alan munsyit February 15, 2012 at 3:34 pm

HEHEHE ade yg tertiggal lak …. sape2 yg na menggaji aku respond je kat sini k… aku ley wat keje2 filing or front desk… bg gaji lbih sikit…senang na apply loan…keh3 jokejew.. “)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

46 red March 26, 2012 at 11:48 am
47 Natzainur July 10, 2012 at 2:06 pm

Saya tak ada pinjaman tapi nama blacklist sbb jadi penjamin, konon nak tolong kawan. Apa citer? Nak buat loan mmng betul2 nak guna benda penting bkn utk seronok2. Org yg dh kaya byk duit ckp senangla, tgu la bila korang jatuh, baru tau mcm mana susahnya org mcm kami.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

48 bagai November 21, 2011 at 9:19 am

makin tertindaslah org yg keja swasta &keje sendiri..org kerajaan boleh loan koperasi w/pon blacklist..org2 mcm kami siapa nak bela??sekarang pon bank double standard beza2kan org awam dan org kerajaan buat pinjaman.aku suami isteri gaji 4500rm nak loan besarkan rumah 50k pon susuh nak approve,walau pon bulan2 cuma bayar keta 375rm(keta satu lg dah abis bayar) dan rumah 900rm(aku laki.bini rekod bersih)…
sedangkan jiran aku laki ,bini kerani jer keja kerajaan(gaji dlm 2500) loan 120k ubah suai rumah,keta waja anak,myvi sendiri guna,loan rumah lagi selambek jer…….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

49 DuitSaham November 21, 2011 at 7:49 pm

ye la dia memang selamba… tapi otak kusut bro.. hutang banyak.. so syukurla at least kita x susah hati pasal hutang yang terlampau.. rumah kecil pun x pe janji hidup kurang berhutang. Cuba dengar lagu salih yaacob.. gali-gali lubang… disitu pun ada pengajarannya…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

50 gomotech November 22, 2011 at 10:44 am

aku setuju.x pyh la nak berhutang

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

51 fizoo November 21, 2011 at 9:34 am

takut juga kalau syarat pinjaman bank di perketat
tp mningkat pulak nanti pinjaman dr Along…
apa,apa pun kene bijak lah mgurus kewangan masing2

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

52 faizmatrix February 4, 2012 at 4:49 am

takkan nak beli kete ngan rumah sampai pinjam Along ?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

53 khairul amirin November 21, 2011 at 9:38 am

Rasanya ramai golongan muda muflis sebab hutang kad kredit yg tak mampu dibayar, selain dari hutang rumah dan kereta. tapi sekurang2nya rumah boleh dilelong oleh bank untuk menyelesaikan hutang tersebut.

Tapi selama ni pun walaupun syarat tak cukup, ada juga org2 bank yg tolong sampai berjaya dapat pinjaman. org bank pun dok kejar komisen…hehe
masyuk beb

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

54 Hamba Allah November 21, 2011 at 9:43 am

kalau boleh, semua umat Islam jgn buat pinjaman langsung dengan bank. Kita secara tidak langsung menentang Allah & Rasul kerana menyokong sistem kewangan yang berasaskan riba’ ni.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

55 hamba allah no 2 November 22, 2011 at 8:40 am

saya setuju dengan tuan. tp bagaimana caranya kita nak survive klu bukan dari bank? adakah dengan along? lagi mati.hehehe

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

56 Hamba Allah November 22, 2011 at 9:08 am

InsyaAllah boleh..kena yakin 100% bahawa rezeki itu dari Allah. hidup seadanya sahaja, jgn bermewah2. yang penting hidup kita kat akhirat sana nanti. pe kita nak jawab kat depan Allah nanti bila kita bersekongkol dengan sistem kewangan berasaskan riba’ ni. selagi kita berhutang, selagi tu la hidup kita akan di’perhamba’kan oleh golongan kapitalis & sekular. Nauzubillah..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

57 Rahman November 24, 2011 at 2:31 am

ni satu pernyataan utk org melayu hidup miskin… sepatutnyer guna ayat camni “berusaha mencari rezeki sebaik mungkin dgn keredaanNya. Berusaha dan beriktiar” bukan hidup seadanyer… Kalu macamtu bila la nak ader duit lebih atau nak maju

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

58 zinnirahyusof November 28, 2011 at 7:03 am

salam. betul kata hamba Allah.. inilah dia busuknya sistem kapitalis. yg kaya lebih kaya, malah yg miskin smakin miskin. Selagi kita tdk kembali pd Al-Quran dan Assunnah, selagi itulah kita kn diperhambakan oleh sistem kapitalis. selagi kita tdk berusaha sama2 utk tegakkan syiar Allah (baca: tegakkan daulah islam/khilafah) selagi itulah ummat akan terus dibelenggu dgn msalah2 kesempitan wang dan mcm2 lagi. Sebab, Islam dtg sbgai penyelesaian bg setiap masalah. mungkin blh baca lgi disini.. http://www.mykhilafah.com/berita-lokal/1319-model-ekonomi-baru-model-islam-lama-dah-ada
wallahhu’alam..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

59 rko November 21, 2011 at 9:47 am

klau terlaksana syarat pinjaman Bank di perketatkan alamat lah bagi org bawahan ta makan nasi. sebab ta dapat loan, gaji pun naik ala kadar saja

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

60 dido November 21, 2011 at 9:51 am

mcm ni la, pakai je la keta yg lama tu klu x dpt loan bank . sy rasa klu pun rosak bole baiki x la setiap bulan…. tpi,, org yg loan tu,, kena bayar tiap bulan selama 9 thn truk jgak kan???. kta kna tahan2 la….. air liuq tu.. klu nak sngat kreta bru…. apa2 pun,, pihak bank knalah pikiaq2 msalah2 org yg x sberapa…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

61 fird November 21, 2011 at 9:53 am

mmg bgus sgt cdgn ini..tp kurang realistik sbb orientasi keuntungan bank adalah pada pinjaman @ loan..apabila pinjaman kurang diberikan, pendapatan bank akan berkurang dan ini tidak akan memungkinkan bank menerima garis panduan bank negara..orang marhaein pula akan mencari ALONG, ANGAH mahupun ACHIK..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

62 saaa November 21, 2011 at 9:56 am

masa zaman sahabat nabi dulu,xde sorg pn di benua afrika yg layak mndapat zakat….skrg kita yg kt pulau kecik ni..berderu org susah, zakat ilang mcm tu je buat plaburan luar..harap biarla dosa ni kekal smpi akhirat..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

63 zamzam November 21, 2011 at 10:00 am

dunia kapitalis…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

64 fiz November 21, 2011 at 10:10 am

Bank makin tak ada duit sebenarnya. Sebab selain KWSP dan pinjaman luar, kerajaan pinjam dari Bank untuk bajet negara. Defisit bertambah. Bank ketatkan syarat untuk kawal jumlah peminjam. Syarat pinjaman Bank perniagaan (BSN,Maybank, CIMB, dsb) tertakluk kepada syarat yang Bank Negara tetapkan. Kita pinjam dari bank perniagaan, bank perniagaan pinjam dari bank negara. Bila bank negara kenakan syarat yang ketat, bank perniagaan pun kena ikut sama untuk menampung pinjaman mereka kepada bank negara.

Apa pun, kesannya, rakyat cari jalan mudah untuk dapatkan duit dengan pinjam dari agensi haram, dsb. Bahaya jugak.. Conclusion nya, kita tukar kerajaan untuk urus tadbir duit negara lebih baik. InsyaAllah.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

65 1malaysia November 28, 2011 at 8:58 am

naktukar kena tukar semua kalu tak nganga juga…….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

66 riecro November 21, 2011 at 10:37 am

inilah dikatakan ‘rakyat didahulukan….’ golongan kaya akan bertambah kaya..golongan miskin akan bertambah kayap…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

67 Anti Kapitalis November 21, 2011 at 3:02 pm

habsilah bisnes MLM lepas ni

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

68 red March 26, 2012 at 12:00 pm

ahahaha….betoll!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

69 adik pemerhati November 21, 2011 at 12:15 pm

Bila baca artikel nie, hilang semangat aku nak wat loan beli keta vios idaman aku…ape2 pun, kita masih boleh wat loan cuma syarat diperketatkan jek…ade bagusnye yela aku tngok rmai sngat rakyat mlaysia yg suka berhutang..tapi aku nie baru kali pertama nak buat loan..so aku dikecualikan..maklumla bukan 1-2k harga keta kan mana la mampu nak beli cash..(sebenonye mampu, tpi duit dah habis kena tipu ngan melayu gak,nak kaya cepat)whatever…….yg penting lau dh buat loan tu pandai2 la guna…jgn ikut nafsu…..bye2…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

70 Ceptorsteel November 21, 2011 at 12:22 pm

yg penting, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan…apa kebenda tuh, haram aku xphm…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

71 pian20 November 21, 2011 at 12:24 pm

x dopetlah jang nak dpt duit cpt ble wat pinjaman peribadi, hati terasa nak cpt je!! iswara 2nd dan nak tunang!! pinjam Rm20,000. nak tengok gaji aku klu dpt keje di tmpt keje bgi rm1k ke bwah lagi punoh klu gaji rm1500 ke atas bleh gagah lagi!!! terpaksa jdi kaya-raya nanti. keje brsungguh2!! dah kaya- raya aku bantu org bawahan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

72 moshkosh November 21, 2011 at 12:26 pm

langkah mcm tu akan membuatkan along2 dtepi jalan tu lebih bermaharajalela..
gunakan la konsep ‘rakyat didahulukan’ tu..sblm apa2 langkah dbuat..
ape kata bank2 plak yang berkorban…seperti kurangkan lg faedah pinjaman ke …bank negara pun jgn la tetapkn BLR tu tggi..ambil la kira kemampuan penduduk kebanyakan…jgnla mengikut kemampuan segelintir golongan yang kaya-raya.(igt tu ye..’segelintir’)
itu la gunanye konsep rakyat didahulukan…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

73 ed shokolath November 21, 2011 at 4:21 pm

tetapi dorang tak fikir pon…. sebab yang kaya tetap berkuasa.. dan semuanya sebab duit…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

74 faizmatrix February 4, 2012 at 4:55 am

yg berkuasa sekarang nih kebanyakannya golongan miskin, sebab tuh tak reti guna duit buat duit, mengabiskan beras jer kebanyakannya huhuhu

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

75 azmeer March 27, 2012 at 11:34 am

betul tu..aku sokong..!!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

76 Lepat November 21, 2011 at 1:05 pm

nampaknya klu tgk undian
ramai yg stuju, rmai gak yg tak setuju

apa yg aku tgk skrang ni kos hidup makin meningkat. setiap barang naek rm1 ke atas, camner la rakyat xbankrup, rkyt byk hutanng. melopong je la time sale. tue pn klu betul2 kuat iman.

* kad kredit mmg sembelih leher. xyah la pakai klu dah tau xmampu kawal napsu serakah

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

77 Anti Kapitalis November 21, 2011 at 3:01 pm

mana taknye. baru jejak U, dah buat utang dgn ptptn
dah abis blajar, tambah lg utang kreta, kad kredit, utang kawin, utang rumah….cycle utang non-stop

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

78 faizmatrix February 4, 2012 at 4:57 am

harga barangan terus menaik kerana permintaan tetap sama walau harga berubah…kalau org ramai mula blaja berbelanja ngan berhemah mungkin harga akan turun..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

79 mawar November 21, 2011 at 2:34 pm

ok la tu…kena slowdown …untuk menstabilkan ekonomi.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

80 Fakta atau bukan November 21, 2011 at 2:41 pm

Ni sebenarnya langkah permulaan kerajaan untuk mewujudkan hudud di Malaysia.

Apabila hudud dilaksanakan, sistem riba pon akan dihapuskan. Oleh itu kerajaan telah memulakan proses awal supaya rakyat tidak bergantung kepada bank (riba) untuk kehidupan.

Mengenai syarat baru pinjaman bank ni, penyokong-penyokong PAS tidak kena mengena kerana penyokong PAS semuanya tidak terlibat dengan riba. Beli guna cash.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

81 Boboiboy November 22, 2011 at 7:51 am

Taik kucing hang…mana hang tau..pal lebai PAS kat kampung aku pun beli kereta hutang bank..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

82 Mael Bachek November 21, 2011 at 3:00 pm

lepas hutang renovate rumah
hutang repair umah
hutang mcm2 utang lagila…

sebenarnya boleh dikatakan rakyat ni hanyalah mangsa kepada sistem sahaja.. ditambah dengan kurangnya ilmu kewangan.. jadi la camni..

gomen boleh buat pelbagai langkah
tp apa2 pun better upgrade sistem pendidikan kita dulu
sebab sistem pendidikan kita ni bg aku la.. mcm satu fantasi je.. benda yg real life tak di ajar.. yg di ajar benda2 yg tak berapa diperlukan..

tu pandangan aku la.. maybe ada salah dan silap.. boleh diperbetul..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

83 haikal November 23, 2011 at 9:10 am

kawan sokong pendapat awak, ini adalah berkaitan dengan system. apa bila sistem kapitalis dilaksanakan inilah jadinya. sistem ini bukan sahaja menjerut rakyat malah lama kelamaan akan menjerut negara itu sendiri. bukannya rakyat didahulukan tapi rakyat kena dulu. amalkanlah sistem islam, insya’allah selamat di dunia dan akhirat.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

84 taiicompany November 21, 2011 at 3:54 pm

cbe naikkan taraf pendapatan orang2 di malaysia nie..xdala nk menggeedik nk pinjam2 kat bank

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

85 kunchi ari November 21, 2011 at 4:13 pm

hmmm… susah nak komen ni… yang paling penting sini ialah bijak uruskan kewangan diri sendiri dan keluarga. Sekali tersilap langkah susah benor nak perbetulkan dan perbaiki. Kesederhanaan itu penting. Hidup sederhana, makan dan pakai cukup, time emergency ada sedikit simpanan. tidak la terasa sangat kesukaran hidup dan terbeban dengan hutang.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

86 Dr. Shahrin November 21, 2011 at 5:16 pm

ini lagi satu keputusan flip flop..
ketatkan loan..maka forecast growth akan kena slash…public akan choose to saving than spending

longgarkan loan…forecast growth akan projected high and higher..public akan spend money but the other side nya pula, kadar NPL meningkat
inflation naik, tapi income stil tak naik..

semakin aku tak paham
pemerintah2 bangang nie apa yg depa nak sebenornya??

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

87 farrizi November 21, 2011 at 5:53 pm

kerajaan x ada cara ke nak sekat atau kontrol harga rumah? kalau beras, minyak n lain2 ada siling…kenapa rumah depa tak boleh nak kontrol?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

88 faizmatrix February 4, 2012 at 5:00 am

cara termudah teruskan jer dasar komunis yg dah byk pung…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

89 Mayol November 21, 2011 at 6:21 pm

bagus jugak, susah nak buat pinjaman
so susah la nak beli rumah sbb rumah skang ni mahal2
rumah tak terjual
so harga rumah pun akan turun…..boleh ke jadi camni?

ermm yg ni berkuatkuasa utk yg bakal memohon atau pun yg mmg dah ada pinjaman? sbb baru2 ni maybank sebok call suh fax gaji skrg sbb katanya bank negara dah limit kad kredit 2x gaji semasa
habis tuh kalo mmg dah lebih limit dia nak buat camna?
suh bayar skrg jugak ke? siapa boleh bantu tlg jawabkan

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

90 rozman November 21, 2011 at 6:30 pm

Bagus juga syarat pinjaman diperketatkan, maknanya bagi kepada yang benar-benar layak je…Kerajaan tak boleh menghalang rakyat daripada berhutang kerana pinjaman adalah pendapatan utama kepada Bank2 di Malaysia dalam jangka masa yang panjang. Seharusnya kerajaan mengajar dan mengiklankan di media2 tentang pengurusan kewangan yang lebih baik kepada rakyatnya…Ramai rakyat Malaysia yang kurang tentang pengurusan kewangan, di tempat kerja aku contohnya ada sampai gaji tinggal rm10 sebulan kerana pengurusan wang yang tidak cekap….Dengan kos sara hidup yang tinggi memungkinkan untuk rakyat berhutang bagi melaksanakan misi dan visinya demi kehidupan yang lebih selesa…Ada kebaikan dan keburukannya, selepas hal ini tersebar nescaya ALONG2 telah memperkemaskan operasinya demi memburu manusia2 ‘kering’ untuk menjana pendapatan berlipat ganda. Kita akan kembali didendangkan dengan laporan media tentang kes2 berkaitan dengan ALONG sedikit masa lagi…Apapun sesuatu perlu dilakukan bagi menyekat masalah2 yang bakal berlaku akibat daripada syarat pinjaman ketat oleh pihak Bank. Mencegah lebih baik dari merawat, so fikir2kanlah bagi tidak terjebak dengan masalah ini….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

91 kerajaan semut November 21, 2011 at 7:12 pm

kesan rakyat kita ramai sangat menipu jadi cm nie lah..
pemimpin penipu pun ambil kesempatan kepada keseluruhan rakyat

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

92 Orang susah November 21, 2011 at 8:12 pm

Apa-apa pun harap bukan semua pinjaman diperketatkan syarat contohnya pinjaman kereta dan rumah. Kat Sabah dan Sarawak tu bukan semua tempat ada perkhidmatan bas dan teksi. Rumah lak bukan suma orang ada tanah sendiri. Takkan nak ceroboh hutan simpan lak untuk wat umah. Tolong2 la orang2 yang ada masalah mcm ni.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

93 kambenk_itam November 21, 2011 at 8:19 pm

ok .. masa yg sesuai utk aku jual seblah buah pinggang aku .. mate pon bole kot seblah — ade org nak beli ke seblah? and hati bole kot jual jugak separuh ..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

94 Linda November 22, 2011 at 1:01 am

Bagus juga pinjaman peribadi bank dan pengeluaran kad kredit baru diperketatkan untuk mengelakan wang terlampau cair di pasaran menyebabkan harga barang terlalu cepat meningkat.
Walaupun harga barang makanan telah dikawal oleh kerajaan, tetapi harga bukan barang kawalan contohnya bateri kereta harga dari RM180.00 melambung ke RM240.00, Tayar kereta dari RM115.00 sebuah melambung ke RM150, Plug mesin rumput dari RM4.00 melambung ke RM5.00 dan banyak lagi contoh.
Bila ditanya tokeh penjual apa sebab harga cepat naik, alasannya wang mudah dapat, barang mudah dibeli menggunakan kad kredit.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

95 Al Bab Ahmad November 22, 2011 at 8:15 am

Kalu syarat tuk wat loan kreta & rumah akan jd lebih ketat ni menunjukkan sekali lg keraj’n menjalankan dasar menindas rakyat. Sedangkan dlm masa yg sama gaji CEO bank2 & penjawat2 lain menjangkau ratusan ribu. Jangkamasa pinjaman kreta di singkatkan tp kadar intrest nya tak berubah. Ini menambahkan lg tekanan kpd pembeli. Nampaknya kita kena tukar kpd NEGARA BERKEBAJIKAN yg merancang kebajikan untuk rakyat keseluruhan. PRU 13 ni kita pakat cuba tukar kraj’n dulu. Kita cuba rasa keraj’n lain plk….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

96 mona January 19, 2012 at 5:09 am
97 ayie October 22, 2012 at 1:56 am

aku pon :) ..dapat buat hudud..riba pon xde…kan ke ok tu..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

98 zue November 22, 2011 at 9:48 am

tak mustahil org akan cr ALONG

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

99 bagai November 25, 2011 at 10:15 am

takde bezanya utang dgn bank ke,along ke….interest kaw2 pastu bila 1-2 bulan x bayar atau lewat seminggu dua,ugut saman,hantar sms dari malam sampai pagi…..antara bank yg perangai staff biadap,dulu am bank,lah ni…CIMB…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

100 liaalya November 22, 2011 at 10:42 am

alamak!!!!!!.baru plan nak beli kereta baru tahun depan..kalau macam ni,entah bila dapat beli kereta kalau nak gaji bersih RM1500.00 macam gaji kasar,makin lambat la dapat beli kereta….ala.x suka betul la…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

101 dido November 22, 2011 at 1:09 pm

Ape nk bue klu tu syarat nye… jgn sampai diri sengsara klu tk dpt loan. sabar je la, tntu ada hikmahnye. ia mengajar kita supya berjimat n berhati2 menggunakan wang. dahulukan yg lebih penting. contoh beli hand phon, jgn smpai tk dpt beli beras, fikir la….. berwasatiah dlm kehidupan harian, yg berkeluarga kena fikir perut2 mereka , jgn nk fikir perut sendiri dan ape je la……

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

102 suhara November 22, 2011 at 11:34 pm

Peminjam yg pendapatan rendah dan rumah kos rendah ( bawah Rm150K) interest lebih tinggi…dah la dapat beli rumah yg kecil interest sebenarnya infinity….EPF terbuang untuk mengurangkan baki pinjaman sahaja…Kerajaan kena tgk hal ini dgn lebih serius…bank negara pun kenalah bagi guidelines agar kumpulan ini tidak di tindas oleh bank2…Yg kaya raya juga yg untung…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

103 ayie October 22, 2012 at 2:03 am

aku beli rumah harga 132k..aku kene byr blk 216k..smpai mampos la aku duk nangung utang tu..tukar je kere jaan ni..kite tgk alim ulama lak yg handle..hudud ade..riba tiada…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

104 Hadoi November 23, 2011 at 12:44 pm

nasib baik dah buat pinjaman 100k. sebenarnya takda sebab nak buat pinjaman. ingat nak wat bisnes tp masih belum jalan. duit masih dalam bank

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

105 nori January 19, 2012 at 6:49 pm

Tulah saya baru plan nak buat pelaburan hartanah untuk jaminan hidup masa tua(insyaAllah dipanjangkan usia), katenya duit pencen je tak cukup nanti. Permohonan dah hampir masuk 2 bulan tak lepas-lepas…ni mesti tersekat dek syarat baru kot……susah-susah sangat terfikir jugek nak cari along.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

106 mat November 23, 2011 at 6:35 pm

berjimat cermat dan menabunglah untuk masa depan kita.kurangkan perbelanjaan seharian kita dan kawal duit keluar dan masuk dr dompet.
InsyaAllah,hal ini akan membawa kebaikan kpd diri,keluarga n negara kita sendiri.(sikit2 lama2 jadi bukit)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

107 GURHKA PENCEN November 23, 2011 at 7:45 pm

Pinjaman bank semakin ketat: Risikonya rakyat yang terima, kalau begitu mulai tahun 2012 semua rakyat malaysia jangan beli kereta, dan loan rumah, beli basikal, atau motorsikal dalam harga rm,3,000.00 sahaja, dan buat rumah secara kampung untuk mengelakan pinjaman bank, bagi yang berpendapatan rendah. intitusi untuk menyimpan duit, simpan di tabung haji,

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

108 cICAK tOkek November 27, 2011 at 8:50 am

Betul tu, nanti bank ada banyak duit sebab tak ada orang nak pinjam (tak layak). Duit kita tak laku lagi maka jatuhlah nilainya RM100 bagi 1USD dan barang semakin mahal kerana kilang semua dah tutup bila orang tak mampu beli barangan mereka. Akhirnya kita balik makan ubi kayu.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

109 cICAK tOkek November 27, 2011 at 8:44 am

Kalau syarat pinjaman dah ketat, maka berkuranglah peminjam dan seterusnya berkuranglah edaran wang dalam negara dan seterusnya berkuranglah aktiviti ekonomi dala negara dan seterusnya berkuranglah hasil keluaran dalam negara dan seterusnya berkuranglah pendapatan negara dan seterusnya berkuranglah keupayaan negara untuk membangun dan seterusnya berkuranglah pendapatan rakyat dan seterusnya berkuranglah segala-galanya…….. akhirnya negara kita akan semakin tertinggal jauh ke belakang. Negara yang maju dan makmur adalah negara yang aktiviti dalam negaranya sangat tinggi, bukan yang rakyatnya duduk saja sebab tak tahu nak buat apa bila tak ada pekerjaan, tak ada duit dsb. Nak berniaga pun nantui susah kerana tak ada pembeli sebab orang dah kekurangan wang. Itulah yang agaknya akan berlaku.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

110 ayie October 22, 2012 at 2:07 am

kite je yg berkurang semuanye bro..yg kt atas nu beli cincin kt negara org pn sampai rm24juta..ape cer..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

111 SoutulMujahid November 28, 2011 at 12:10 am

padah dan bahana kapitalisme. diselubungi kebusukan dan kerosakan riba. bila umat nak sedar ni?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

112 ayie October 22, 2012 at 2:11 am

aku dh sedar der…tukar kerajaan je pru13 nti der..amacam?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

113 pak tgk!! November 28, 2011 at 11:04 pm

salam 1 malaysia!!
apa yg bank negara lakukan memang betul n cuma salah masanya sepatut dulu lg dilaksanakan pengetatan pinjaman ikut kemampuan bukan senang2 bagi pinjam. rakyat malaysia suka pinjam, lebih2 lg golongan melayu yg suka berlagak bila mampu pinjam tapi tak mampu bayar. jangan kata golongan pinjam ni miskin sebab kalau miskin mana ada bank nak kasih pinjamkan!
org kpg memang tak pinjam bank pun cuma hutang bayaran ansuran sebab mrk memang tak boleh pinjam bank sebab tak ada slip gaji.

negara hutang sebab suka berhutang tanpa berfikir dgn bijak cara berbelanja bukannya berboros n suka berasuah golongan mana ini bukan yg melayu ke???maaf!!
jangan dengki dgn org kaya sebab yg kaya kebykan cina kan!!
siapa bijak,siapa pandai cari mkn, siapa tahu berniaga, tak berboros, tak berlagak ini golongan cina kan???

jangan salahkan sesiapa bila susah!!
jangan marah sesiapa bila sukar!!
jangan suka cari alasan bila salah!!
jangan sdr tak pandai tapi fikir sdr semuanya betul!!

hidup dunia bukan free!!
jangan harapkan kerajaan jaga!!
sdr tak pandai jaga sdr tapi kenapa pandai nak beranak ramai susahkan org lain.!!
kalau rakyat malaysia masih tak faham2!!
tak tahu nak hidup didunia pada masa ini!!
baliklah kpg tanam janggung jangan hidup dikota sebab sini bukan tempat mu harap free nak hidup senang nak tunggu langit jatuh wang atas bumbung rumah.

saya pun susah pun pernah nak hilang tempat tinggal tapi saya tak pernah minta tlg sesiapa cuma rajin berusaha n berjimat2 baru hidup ada senang sikit. ikut kemampuan bukan ikut org yg susah diri sdr kan.

have a gooddays!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

114 faizmatrix February 4, 2012 at 5:07 am
115 red March 26, 2012 at 12:21 pm
116 den December 12, 2011 at 7:47 pm

orang kerja kerajaan banyak buat loan, sebahagian besar tak dapt bayar balik, malah blacklist.. pun masih boleh pinjam lagi? siapa yang bayar hutang diorang yang tu? berpuluh ribu.. beratus ribu pun ada.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

117 den December 12, 2011 at 8:03 pm

pemerintah kata.. kerajaan itu adalah kuasa rakyat.
rakyat kata pulak.. kerajaan tu adalah yang memerintah.
jadi macamtulaaah..
aku lebih senang percaya pemerintah hanya boleh hidup kalau mereka dapat membela balaci2 yang boleh membeli maruah mereka, dan hanya dengan cara itu balaci2 ni berkuasa keatas siapapun, termasuk.. kamu kamu kamu…
kalau lihat senario harga rumah di johor lagi ngeri!!
jemputlah datang ya…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

118 kerja swasta susah buat loan January 5, 2012 at 4:58 pm

pekerja swasta lagi susah nak buat loan klu gaji bawah RM1500.walaupun nama je rakyat malaysia,tapi tetap susah nak buat loan atas pada RM5000.tak semestinya gaji bawah RM5000 tak mampu bayar.org gaji RM2000 ke atas pun ramai yg tak boleh bayar.sebabnya tak pandai bajet.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

119 Dayang January 13, 2012 at 10:28 am

ye la,,
saya pon senak la dengan benda camni
x kan nk kene ada hubungan yg khusus supaya loan boleh lulus
sentap dengan syarat terbaru ni,,
kene la buat kerja 14 jenis,

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

120 ayie October 22, 2012 at 2:21 am
121 jupa iahlah January 16, 2012 at 2:04 pm

kancil cash 8000…..settle….xpyh utang…thn dpt ley nikah…xpyah bt knduri…settle….sewa umah 300 sbln….settle…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

122 aidilalong January 17, 2012 at 5:32 pm

saya tidak setuju dengan bank negara apabila diperketatkan akan lahir lah lagi along tampa disedari kita galak kan along lebih popular.Suka tak suka orang akan buat pinjaman sepatutnya beri aje pinjaman jika mampu.bila begini bersoraklah along jadi polis tak payah susah nak hapuskan along krn bank dah lahirkan nya fikirkan lah

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

123 angah April 13, 2012 at 12:41 pm

memg btol…lebih baik wujud kan ALONG BANK NEGARA.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

124 nori January 19, 2012 at 6:26 pm

Utk, personal loan elok bank minta pemohon istihar loan utk apa? Jika utk pelaburan masa depan(hartanah, niaga dll), patut diluluskan…kena sokong terutama bagi bangsa kita yang payah dapat duit sketul maklumlah ramai yg kerja makan gaji.
Utk. jumlah pendapatan peminjam…memanglah kena lihat kemampuan bayar balik, minta bukti pendapatan sampingan lain yang mantap(rumah sewa misalnye)…dah ketatkan ikatan bungkusan, bagilah lubang bernafas luas skit, barulah tak lemas terus, aliran kewangan sangat elok utk perkembangan ekonomi.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

125 kay January 26, 2012 at 11:58 am

Sila baca entri

sebagai renumgan dan panduan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

126 siti January 28, 2012 at 6:04 pm

SEMUA INI PENGARUH DUIT… “DUIT” YANG DICANANG ITU TAHUKAH KITA DARI MANA ASAL NYA.. SAMPAI KE TAHAP KLIMAKS NYA SEMUA BANGSA DUNIA INI TERPAKSA MENGHARAP KAN DUIT KERTAS ITU…. BILA DUIT ITU SIFATNYA MENJADI KEWAJIPAN DALAM SEGALA HAL, MAKA SEGALANYA AKAN ROSAK. DGN DUIT YG BANYAK MEMBINASAKAN DARIPADA SIFAT POSOTIF2NYA YG KURG… XHABIS DGN NILAI DUIT TU SENDIRI, TIMBUL PULAK RIBA’ YG KETERLALUAN.. INI SEMUA MAINAN KEPINTARAN MANUSIA TERPINTAR (YAHUDI).. SEHINGGAKAN KITA SEMUA LUPA DASAR PERJUANGAN ISLAM ITU SENDIRI.. MEREKA BERMAIN DGN DUIT SAMPAI LUPA WAKTU/MASA.. APAKAH MASIH WUJUD RAMAI MASYARAKAT ISLAM YG BERPANDUKAN AL-QURAN N SUNNAH ATAU SEKADAR MENGIKUT SAJA PERJALANAN HIDUP MASA KINI??

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

127 ayie October 22, 2012 at 3:56 am
128 keply February 1, 2012 at 11:04 am

Sangat tidak bersetuju.Kalau kerajaan boleh meluluskan pinjaman mudah sebanyak RM250 Juta kepada NFC untuk projek lembu yang korup, Kenapa rakyat yang ingin membeli rumah atau kereta amat sukar dapat pinjaman.BNM perlu lebih bertimbangrasa dan berperikemanusia dalam perkara ini. Bagaimana pula kalau rakyat tak perlu bayar cukai???

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

129 andrew February 1, 2012 at 11:16 am

BNM patut meberi kelonggaran kepada pinjaman rumah dan kereta.Dan bukannya untuk semua pinjaman.Yang harus diperketatkan syaratnya oleh BNM adalah pinjamam Kad Kredit, Pinjaman Peribadi dan Lain-Lain lagi.BNM harus tahu bahawa rumah dan kereta adalah satu keperluan untuk rakyat bukan kemewahan. Apakan ertinya slogan PM Najid? “Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan????Dato Zeti Aziz harus peka akan permintaan rakyat.Sekian

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

130 Massa February 1, 2012 at 4:19 pm

Sebelum berhutang kena tgk dulu kemampuan, wpun kereta satu kemestian stiap org, tp klu x mmpu pki mtr je, (2nd pn x pa), x pn naik bas. Cam aku pki krta lama, bli 5 thn dlu. rm4,500. (Iswara) jnji enjin baik blh jln. Org nk kta apa kata la. jnji utang krta x da. Rmh bli flat, dah hbs byr. Wlpun gaji rm2000, ckup bt mkn anak bini, simpan n enjoy.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

131 mal September 20, 2012 at 7:25 am

sokong cara kesedrehanaan kamu, pakaila keta murah janji boleh jln je. lantakla org nk kata apa, tp kalu ada kemampuan beli keta mahal tu terpulang le. cuma, personal loan ni nk kena tgk la utk apa kegunaan nye, kalu btul2 korg terdesak harap bank luluskan dgn senang.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

132 Ataih Pagaq February 1, 2012 at 5:41 pm

cuba check yg banyak hutang tu kerja sektor awam ka swasta?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

133 Tabung haji February 1, 2012 at 6:24 pm

Tukar kerajaan lagi teruk..apa pkr dan anwar bole buat..lagi betambah muflis …

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

134 bengang February 1, 2012 at 11:05 pm

sepatutny krjaan perketatkn personal loan shja…..bkn pnjaman keta dgn umah.asas khidpn kite kn tmpt tnggal.keta pn prlu jgk.kalu korng nk tau.bngsa2 bkn islam la yg pnye keje nie.tp korng ingt.ngara ada khalifah dn adanye sistem khilafah.mslh ekonomi xkn trgugat.bngsa2 yahudi terlalu tkt adenye ngara khalifah.adenye khalifah.hak2 org islam akn terpelihara.renungkn la.cb korg cr laman web hizbut tahrir.dlm 2 smuanye trjawab

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

135 Harimaumalaya February 2, 2012 at 4:38 pm

Aku pon setuju syarat personal loan & kredit card diperketatkan..Bukan apa, yg selalu jd muflis ni mana de ramai bangsa lain selain bangsa melayu (mahappp)..y aku nampak banyaknya pinjam untuk tujuan y xda faedahnya macam nk poya2,tukar hanpon dan semuanya mmg nk menunjuk2 je..hakikatnya gaji xberapa pon.Member aku keja gomen biasa ja tp pakai keta oversea laki bini…Kita patot ‘ukor baju dibadan sendiri”..yang kayanya dan semakin kaya sapa?bangsa mana?aku bukan racist tp nk bangsa aku sedar..kesan pada ank & keluarga..Aku pun beli rumah flat ja, keta pakai local made,kredit card xda.baju keje setahun skli beli.pulun simpan duit untuk ank2 belajar lagi 5 tahun..Insyaallah

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

136 mat lol February 16, 2012 at 8:16 pm

biar sederhana.jgn papa asal bergaya

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

137 deen February 3, 2012 at 9:36 am

setuju,.no doubt…=)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

138 Ludfi February 3, 2012 at 5:06 pm

Adalah lebih baik jika Banksters Negara Malaysia hentikan pinjaman terus.. Lebih baik… Buat apa nak beli apa yang kita x mampu? Semua pinjaman adalah riba… Bank Islam pun sama juga.. RIBA!!!

Rasulullah pernah bersabda terkait riba, “Sesungguhnya uang satu dirham yang didapat oleh seseorang dari riba itu lebih besar dosanya di sisi Allah dibanding 28 kali dosa zina yang dilakukan orang tersebut,” (HR. Ibnu Abid Dunya dalam Ash-Shamtu, 175, dan Al-Baihaqi dalam Syu’abul Iman, 5519)

1 Dirham Riba (lebih kurang Rm25) adalah dosa yang lebih besar dari berzina sebanyak 28 kali!! Jika berzina dalam hukum islam akan disebat 100 kali, mengapa pengamal riba tidak dihukum lebih teruk dari itu? Khutbah Rasulullah S.A.W yang terakhir telah menyuruh umatnya meninggalkan RIBA!!

Setiap kali pinjaman diluluskan, bank akan gandakan wang tersebut menjadi 9 kali jumlah asal… Disebabkan sistem inilah harga barangan sentiasa naik dan akan ada orang yang akan muflis…

Fikirkanlah…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

139 mat lol February 16, 2012 at 8:14 pm

sokong pendapat anda 100%

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

140 Iz February 5, 2012 at 5:35 pm

susah nya nk wat loan ngan bank.
easy rhb x lepas :(
sape leh tolong?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

141 ORGKG February 14, 2012 at 5:33 pm

SLM..kekwn aku bru blik dari Bank Islam konon2 nk wt pinjaman,ternyata SYARAT2nya makoiii??

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

142 mat lol February 16, 2012 at 8:12 pm

tukar saja kerajaan pada pru13 ni.insyaallah masalah boleh di bincangkan

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

143 orang lama February 22, 2012 at 9:51 am

Pepatah Melayu ada mengingatkan: Ukur baju di badan sendiri, jangan ikut macam sang kancil yang nak ikut gajah berak besar dia pun nak berak besar juga, nanti sendiri yang merana.
Prinsip berhutang mestilah mampu bayar,kalau dah mampu bayar takkanlah bank yang berniaga tak nak beri hutang…Hidup diatas kemampuan,jangan asyik nak bergaya akhirnya papa..berusaha untuk mempertingkatkan ekonomi keluarga gunakan duit yang ada, jangan fikir nak cepat kaya saja..fikir2kanlah agar kita bersara nanti lebih bergaya dan bukannya umur bersara tapi masih bekerja atau jatuh papa.Jangan asyik nak salah kan orang lain tanpa bercermin diri sendiri.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

144 mersing blues June 14, 2012 at 10:57 pm

Dah bersara takleh keje ke?Maksudnya ape tu?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

145 gilaglemer March 1, 2012 at 6:23 pm

memang bantah sgt2 dgn BNM sebab gaji 3k nak beli kereta pun kena pakai 2 gerento.menyusahkan orang.saya dah 4kali apply loan dengan public bank pun tak lepas2.takkan nak naik KTM sampai mati.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

146 toh ayah March 5, 2012 at 12:37 pm

dikecualikan bagi pinjaman overlap

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

147 najib March 7, 2012 at 5:00 am

assalammualaikum,, saya tidak setujulah loan semakin susah yang bergaji besar sahaja boleh pakai kereta yang gaji kcil ni pakai kereta lembu sahajalah macam ni kereta2 yang jual dekat kedai tu pakai sendiri sahajalah nak loan pun susah…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

148 JENGKOOL... March 7, 2012 at 11:33 am

menyusahkan rakyat je semua n..kata rakyat didahulukan tp lg kebelakangkan rakyat ada la…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

149 zyla March 13, 2012 at 8:44 am

Saya tak setuju pinjaman di perketatkan…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

150 insan kecewa March 13, 2012 at 11:40 pm

saya seorang perniaga muda yang minat dalam bidang perniagaan tp sungguh kecewa dengan pinjaman bank yang terlampau kecil sehingga terpaksa pinjam dengan lebih dari 1 bank sahaja walaupun berniaga di pusat membeli belah ,cuba kita lihat dipusat membeli belah yang 80peratus bukan bangsa melayu

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

151 insan kecewa March 13, 2012 at 11:43 pm

mintak dikaji untuk perniaga muda yang betul – betul untuk berniaga

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

152 oRE kELATE March 17, 2012 at 10:28 am

Kita tukar kerajaan Pakatan Rakkyat lepas ni..puak2 umno dah nak cekik rakyat..ingin menyusahkan rakyat..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

153 jijah March 27, 2012 at 10:01 am

tak salah nak diperketat tapi agak2 la……rasanya org gaji besar n org keje gomen takde masalah nak wat pinjaman..cuma bagi kami yg kuli2 cabuk ni kekadang nak wat loan skit pun x lps…nak refinance rmh sendiri pun x lulus gak….makin ramaila pengunjung2 along pas ni…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

154 blane March 28, 2012 at 4:26 am

Syarat loan ketat, nak bli kreta proton low quality, nak beli
kereta imort mahal gila2 pula,
tax sangat tinggi, kos hidup meningkat naik,
dunia bukan untuk kerja secara halal,
hanya mereka yg cari duit secara haram je boleh idup kat sini,
kadang2 rasa nak jual segala harta benda n idup d satu tempat yg tiada org yg memandang kita dgn apa yg kita ada tetapi dgn siapa kita sebenarnya. Tempat yg org d hormati lbh dr wang.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

155 Tukar kerajaan la April 26, 2012 at 11:51 am

betul…betul..sia sokong kau

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

156 tokey October 22, 2012 at 4:11 am

der..kwn gua duk kt brunai,die kwin dgn org sane..die kate sane kete murah..die sndri pon pkai 2 kete,1 nissan skyline,1 integra…gaji mcm gua gak..xde la mahal mane pon..die ckp kt gua,kt malaysia duti tinggi tahap mencekik darah..die ckp sane kerajaan tlg rakyat,kite kt sini kerajaan berniaga dgn rakyat..nti aku nk pangkah pas…takbir :)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

157 ali33 March 28, 2012 at 2:30 pm

kerajaan malaysia skrg nie mmg menyusahkan rakyat,diaorang suka tengok rakyat malaysia menderita dgn hutang piutang.kita kena tukar kerajaan baharu skrg nie………….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

158 Tukar kerajaan la April 26, 2012 at 11:50 am

Betul 2…sia sokong kau kawan…

negara kita x akan maju..kalau parti kerajaan yang sama saja memerintah kita…

kita tengok negara lain…lah sebagai contoh

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

159 SEKATAN KRONI March 29, 2012 at 3:41 pm

GOV = bleh loan maksimum RM200000,gaji min RM700,ansuran sampai 20tahun,overlap pun boleh sampai tahap maksimum,flat rate 4.99%-5.2%,boleh loan sampai 60% dri gaji,klau xnk loan bank boleh loan koperasi,taip je kat browser pinjaman peribadi macam2 produk ditawarkan.

Swasta = gaji min RM2000/RM3000/RM5000,rata2 pekerja swasta pendapatan bulanan memang bawah RM2000,mesti da keje lebih setahun,tempoh pembayaran paling singkat,INTEREST paling tinggi.ada blacklist confirm x lulus,panel bank,PGM,kene ade komitmen dgn bank 6bulan ke atas,pinjaman 3kali gaji bersih sahaja.loan 5000++ kene ade guarantor,kene semak KWSP,cri kt internet untuk swasta yg sesuai hanya dari ceti haram atau halal(along berlesen),nak gune KWSP konfem xdpt.

1.Dalam news cakap rata-rata RAKYAT Malaysia berhutang 60% dari gaji,siapakah yang dimaksudkan sebenarnya?
2.RAKYAT Malaysia berhutang untuk perkara x berfaedah
siapa golongan tersebut?
3.Ramai golongan muda di negara ini muflis,siapakah golongan yang ramai muflis sebenarnya?
4.Swasta nak buat kenduri kawin bajet RM10000 pun katanya membazir (memang klau boleh nk compress belanje tu) tapi tngok je la harga barang skarang,apakah penyebab utama harga barang kian meningkat?kata nak meneruskan warisan Melayu,Jadi,xkan nk kawin ala koboi plak5.Adakah orang gov sahaja yang menghadapi situasi kenaikan kos sara hidup dan bukan pekerja swasta?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

160 angah April 13, 2012 at 1:08 pm

tak kisah lah nak mperketatkan syarat pimjaman .nak wat sesuatu fikir2 lah .sektor awm gji ciput senang loan.ckup3 bln loan.itulah nak beli kereta itulah nak belanje nikah. itu bukan tangung hutang???????????? mane along x maju. lebih baik wujudkan along bank negara.(ABN)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

161 Ayub April 19, 2012 at 10:32 pm

sy nak start business n nak apply loan tapi smua permohonan sy kena reject oleh pihak bank apa ni bila melayu nak maju…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

162 yan April 22, 2012 at 8:38 am

Assalam
tumpang bertanya..baru-baru ini sya bru sahaja pergi ke banks untuk membuat pinjaman.Namun ia gagal kerana sy diberitahu sy ada masalah dgn code R58..kpd rakan2 yg tahu apa itu r58 sehingga sy tidak layak meminjam bank..selama ini segala hutang sya sudah bayar dan tidak pernah sangkut walaupun saman..tq

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

163 Tukar kerajaan la April 26, 2012 at 11:42 am

ini kali lah kita tukar kerajaan…sdh 56 thn memerintah bukan makin senang…tapi makin susah! kerajaan sekarang x buli pakai…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

164 Tukar kerajaan la April 26, 2012 at 11:47 am

kita undi parti yang manifesto nya …

i. akan menghapuskan AP…
ii. kasi naik gaji pokok 45%..
iii. kasi elaun rumah dari RM180 ke 300…

P/S: mana ada lagi sewa rumah harga 180..tidak logik betul kerajaan sekarang ni..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

165 liana July 15, 2012 at 6:00 pm

masih byk rumah di kelantan yg sewa rm180, rm 150 pun masih ada.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

166 bulet May 6, 2012 at 8:08 am

Tak kesah la nak ketatkan utk personnel loan ngan credit card nih, buat org bangkrap jek. tapi yg loan umah ngan loan kete ni payah sket la…..harga rumah melambung tinggi, harga kete tinggi, barang2 pun tinggi, tax itu tax ini. umah ngan kete tu keperluan, lebih2 lagi utk org luar lembah klang. Kat jepun dengan gaji sebulan seorang engineer yg fresh graduate dah boleh beli honda accord tahun 2005 yg good condition pakai cash. Kat malaysia, iswara tahun 94 pun still RM5k…kalau nak ketatkan loan, turunkan harga kereta local ni dulu. sedih rasanye bila terpaksa buat loan satu dekad semata nak bawak anak2 naik saga.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

167 majdi May 14, 2012 at 3:09 pm

isteri saya dah dekat 2 minggu apply loan mahu ambik satu kereta lagi byak songeh bagi lagi saya punya slip gaji kalu kira gaji berseh dah dekat RM 3000.00 pun masih tergantung lagi……. tak tau apa cerita kalu ini macam jawabnya kereta Malaysia tak lama lagi akan lingkup bukannya tak ada pembeli tapi dasar yg telah dibuat membuat kereta tak dpt dijual. Kalau kita nak beli tu kita mampulah bayar .Kerajaan tak ada guna menwar – war keluar kereta baru

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

168 tanak kampung May 14, 2012 at 8:49 pm

stuju sngat2 kmpon org miskin akan meleluasa kt malaysia ni hehehe pihak bank xde idea lain ke slain daripada itu? skurangnya pnjaman perumahan dan kereta ada longgar skit ok la bukan x support pndpatan ngara lngsung kan.bad news la rasanya lau mcm ni susah rakyat.bukan golongan bawahan nak sngat jd bwahan tp smua tu kan takdir dari tuhan.xkn xdpt tlng.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

169 Aizara May 16, 2012 at 4:43 pm

Tak tidur malam lah dengar mcm ni, baru je submit loan rumah. Nak pakai gov loan, developer ckp rmh double agreement takleh gov loan kene loan bank. Loan bank pulak banyak songeh2. skim rumah pertamaku..lagi hampeh..bank pun taknak bg kerjasama..hrmm..harga rumah makin naik..Kat kawasan Kuching Sarawak ni, rumah low cost + pun cecah rm180k..mahu tak pening kepala fikir. Apply low cost gov punye, memang tak layak..sebab kita golongan sederhana bukan org betol susah, kalu mcm tu sampai anak umur 18thn baru dapat rmh sendiri..hrmm..mengeluh jelah..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

170 InsanKecewa October 2, 2012 at 8:43 pm

setuju sngt…loan rumah sngt ketat..sy dh bnyk kali apply loan rumah..sume reject..pttnye kerajaan kna kaji balik sume ni..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

171 wak ser May 18, 2012 at 9:56 am

dah macam2 cara dan bermacam2 kereta dah aku try loan,kereta baru,kereta second,kecik,besar…vtec,campro,turbo…sume susah…ingat aku x mampu bayar ke? cuma gaji pokok aku je kecik rm1200 sebulan,nak gorentor sape?? bapak dah xde,adek beradek lain ada hutang lain,x lepas2…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

172 Jenna May 19, 2012 at 9:07 pm

Hi… Semua. Saya dan tunang planning loan di bank rakyat. ada siapa2 pernah loan tak di bank rakyat?.. Tunang saya kerja kerajaan dan cuba loan di bank rakyat walaupun dia sudah pernah buat personal loan di bank rakyat lebih 6bulan.. Ada siapa2 bagi nasihat atau bagi comment tetang hal ni?… harapan kami loan kereta sekarang mau apply bank rakyat….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

173 zal May 20, 2012 at 3:19 pm

semoga untuk pinjaman..bank negara mohon jgn diperketatatkan..dan bagi penguna2 untuk memiliki kereta ikut la kemampuan kita..dn bajet a la dengan pendapatan kite…nnti mkn pasir pulak..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

174 x puas ati May 24, 2012 at 9:41 pm

bg ak kalo nk ketatkan pnjaman personal loan,loan rumah ke lantak lah..tp kereta ak x leh terima.keje engineering kt tapak projek kdg2 kena blik lwat mlm.trun pkul 2,3 pagi..nk tmpag mmber jauh2 sumer..teksi???bas??komuter??jam 2,3 pagi..giler per..mne ader transport..tu msalah ak skag..xtrun pg tapak projek keje xdpt jln plak..last2 effect kt cmpany lak..kalo manager mgkin ad stgah cmpany bg keter..kalo recepsionist?clerk?office boy?ader cmpany nk bg keter?motor pn lum tntu dpt..mcm mna nk raih undi kalo kerajaan ckp besar di tv tp hakikatnyer FUCK!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

175 zaharUPM June 8, 2012 at 9:49 am

Xkan keje engineering pun loan kete bole sangkut bro?
sampai membebel x tentu arah ni?
kalu ko keje jadi engineer jangan la ko beli toyota vellfire
memang la loan x lepas…setakat g balik keje..beli je persona..
bank negara cuma ketatkan pinjaman..bukan mansuhkan pinjaman..pinjaman hanya untuk yang layak..yang xlayak nak pinjam macam mane?pakai 2 or 3 bulan kete kene tarik..

kelang kabut la ko…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

176 ahmad hamzah June 8, 2012 at 10:53 am

encik zahar ni kalau mengomen biarlah seimbang bg pihak mereka yang berkerja kerajaan,badan berkaun(semi-govement) dan swasta…….ini kenyataan kalau mereka2 yg bekerja swasta ni gaji 5-6-7 ribu pon loan susah nak lepas bro…tak macam kerja kerajaan gaji 2-3 ribu setakat loan honda city pon lepas……..mungkin bukan niat dia nak merapu tapi kecewa sgt kot dgn sikap double-standard kerajaan dan bank2……rakyat marhaein di ANAK TIRIKAN….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

177 hadi October 11, 2012 at 10:19 am

gaji engineer pun ada yang bawah 2k kalau swasta…ce tgk kt mudah.my… byk gaji ciput je…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

178 remy May 31, 2012 at 5:50 pm

kereta dan rumah tu kn satu keperluan.. klu itupun bank negara nk kacau apelg yg rakyat bwhan tggal.. dok rumah sewa dan naik bas la smpai mati jwbnya.. ssh sgt tukar jer la kerajaan baru, yg ada pun asyik nk suap bg kenyang golongan atasan.. mcm taik..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

179 latino June 1, 2012 at 7:47 pm

Slm…saya xphm dengan keadaan sekarang,saya telah cuba membuat loan di semua bank di Malaysia. Artikel di atas menyatakan syarat diperketatkan, tapi jika dilihat kepada pinjaman di website dan sebagainya, syarat kelayakan banyak diberikan kepada golongan kerajaan. Adakah pihak swasta tidak menyumbangkan apa2 kepada pendapatan negara sehingga terpaksa membuat pinjaman selain daripada bank (Ah Long atau syarikat kewangan berlesen) dan tidak diberikan kelonggaran. Sepatutnya dari dulu lagi kerajaan dah pantau semua ni, tp kenapa sekarang baru nk pantau semasa keadaan ekonomi dunia semakin meningkat????Sekarang ni nasi lemak biasa pn RM 1.30, lain r dulu 80 sen or RM1. Apa yang akan berlaku kepada masyarakat, ada bank islam pn xmembantu golongan islam yang memerlukan, lebih baik adakan bank konvensional saja.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

180 hery June 6, 2012 at 10:10 am

sebenarnya bank negara tanak melihat org malaysia nie berhutang byk sgt tu je..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

181 evon June 8, 2012 at 8:43 am

ari 2 aku try buat loan kete viva 660.. x lepas sbb nk pakai penjamin.. skg aku tau rasionalnye.. kerete yg ade aku gune sehingge ke titisan akhir.. so skg kne bersyukur. aku wt loan yg mudah spt loan asb. tepakse wat komitment.. ntk mase hadapan. ikot pepatah nie.. bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. tunggu awal tahun dpt dividen bole la buat ape yg kite nk. idop nie bkn hanye beli kerete. baju ngan makanan n tmpt tinggal yg utame.. bli moto pon bole jenjalan gak. ‘beli ikot kemampuan’..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

182 evon June 8, 2012 at 8:54 am

tambahan** beli kerete kalo ltk downpayment sure lepas.. then kne alert tentang interest yg dikenekan oleh bank mase 2.. jgn la amek kalo interest 4.0++.. sbb tinggi sgt ‘riba’nye 2.. so cr interest <3.0 je.. then buat loan bnk yg berlandaskan syariah islam. untuk mengelakkan anda menggaru kepale bile terlewat bayar sbb ianya akan jd mcm ALONG.. kne bayar 2x ganda. cth am ****. sedare aku sendiri da kne. lewat byr je.. da kne byr double.. beringat sebelum kena. bnm buat sumetu sbb da buat siasatan. sng skg wat je simpanan n target ntk dptkan sesuatu tu.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

183 evon June 8, 2012 at 9:04 am

pekerja swasta pon rakyat malaysia jgk kn. ade byk je makan gaji gov tp membangkang.. ‘bagai membesarkan anak harimau lame2 mkn tuan’.. tp x ley gak.. Sumenye ketentuan ALLAH.. Ptt la ramai suke membangkang skrg… sbb mereka ditindas..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

184 hamba allah June 14, 2012 at 4:34 pm

bank negara pilih kasih…gomen bwt loan snang je dpt…private bwt loan lnsung tak bleh…ape kejadah smua ni..nk thu sbb ape gomen snang dpt loan..psl diaorg dpt duit persaraan..kalu diaorg mati…diaorg tapau laa duit persaraan tu..smua kena pikir bijak..kita tgk sndiri..diaorg ksik duit kt org felda 15k..knape kt org miskin n anak yatim diaorg tak ksik..psl org felda ni ade tanah…kalu org fikir bijak…dia thu smua ni…ni bkn psl politik ke ape ke…aku rasa private bleh byr laa kalu bwt pnjaman ni..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

185 Alahai June 14, 2012 at 7:55 pm

Nak buat kad kedit Maybank 2 card pun x lepas..Apalah nasib

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

186 nasri June 15, 2012 at 4:39 pm

nice post, do visit us :)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

187 pemegang saham June 26, 2012 at 8:49 pm

bagi saya apa yang berlaku ini adalah merupkan satu kelebihan bagi pihak kerajaan, kerajaan sekarang akan mengetatkan lagi bail out dan akan memeras bank dengan cukai yang terlampau. ini kerana perbelanjaan serta peruntukan perbelanjaan tambahan yang sangat besar dengan tujuan memenangi hati rakyat bagi pru, tetapi sebenarnya menyesakkan lagi rakyat, saya memandangnya sebagai isu biasa yang berlaku sekitar tahun 98-99. Kalau kita sama-sama gunakan kuasa sebagai pengguna saya yakin pekara ini tidak lagi berterusan

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

188 generasimasakini July 2, 2012 at 1:59 pm

aku loan Cimb rm5000 dpt rm4900,kne byar balik dlm Rm11k,

aku loan ah long berlesen rm3k,dpat rm2900 ,kne byar balik rm5k je,

ini menunjukkan bank tersebut berkait rapat ngn bnm dan kroni yang x abis2 nk mnyusahkan rakyat,

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

189 Rynn July 25, 2012 at 4:29 pm

Sesiapa berminat ambil loan atau revise housing loan untuk buat modal bisnes ke holiday ke sila call saya 0163322978

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

190 nick mat tak dapat August 8, 2012 at 6:29 pm

Bank negara buat undang baru tanpa mengkaji impak yg bakal berlaku.
Paling penting adalah pinjaman perumahan dan skg susah pulak nak buat pinjaman alamat apa nak jadi nak beli rumah pun susah, nak sewa terlalu mahal.
BANK NEGARA BANGSAT, buat undang2 orang kaya senang, orang susah boleh pi mampus!!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

191 ABG KATAK August 22, 2012 at 2:20 pm

betul 2 sy setuju
dan yg saya x puas ht kenapa anggota tentera tidak layak membuat pinjaman dimana2 cawangan bank……tentera ni bangsat sgt ke…patut la tentera ni sentiasa miskin tak pernah kaya-kaya disebabkan pinjaman disekat oleh semua agensi bank….fikirkan lah..jgn sekat hak org lain..jgn fikir kau je nak kaya..yg susah ni di tindas..klu darurat la malaysia ni mmg aku tindas org yg keje bank ni..biar miskin..papa kedana..tolong la mana-mana cawangan bank..jgn sekat anggota tentera tuk membuat pinjaman..bila anggota tentera buat pinjaman ALONG nnt br tau.,.br la nk salahkan anggota bawahan sedangkan yg berpangkat tinggi lg bertambah kaya yang jd pencacai kerajaan ni dapat apa..dapat kesusahan je…xde aku dgr pun anggota tentera ni kaya..dah la dpt gaji cukup2 makan..kita org semua ada keinginan..ada anak dan isteri..bila isteri kita tgk org kaya2 bawa anak bercuti dia org pun teringin gak..kerje macam nak mampus..tak adil langsung aku rasa bila hak anggota tentera untuk membuat pinjaman di sekat…..SAYA MINTA PERDANA MENTERI MALAYSIA AMBIL TINDAKAN YANG SEWAJARNYA..BANTU LA ANGGOTA TENTERA BUBARKAN SEMUA SURAT YANG PIHAK KOPERASI TENTERA HANTAR….KAMI NAK HAK KAMI…….KLU HAK KAMI DI SEKAT BANYAK KES2 BERLAKU CONTOHNYA..TENTERA MEMBUAT PINJAM ALONG SEBAB X CUKUP DUIT NAK SARA ANAK DAN ISTERI..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

192 TUNGGU NASIB September 23, 2012 at 9:28 pm

kawe tunggu nasib nie esok dapat tahu loan kereta lulus ke tak.mintak-mintak la lulus sbb kereta lama dah jual..hahahaaa

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

193 maze October 4, 2012 at 7:52 pm

aku rasa last2 ramai yg jd hero ROBINHOOD…. Pegi merompak org kaya sbb nk bg makan keluarga…any loan application dh x relevan lagi…haha baru tau!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

194 rosli October 9, 2012 at 11:10 pm

ade btol ape yg bank negara cadangkan tapi bagi golongan sederhana seperti sy ini x adil..sy dtg dari keluarga x berkemampuan,sudah berumah tangga,insyaallah bln 12 akan dpt cahaya mata tapi sampai sekarang masih gagal untuk buat pinjaman kereta..ini dah kali ke 4 sy cuba buat loan untk dptkan kereta..nak byr cash jauh skali..dlu mase keje permanent loan x approve ni kan lagi berstatus kontrak,gaji alhamdulillah boleh tahan.sbr jela….skrang ok lagi naek motor berdua ngan istri tp risau bile ade anak,bukan x bersyukur tapi nak bagi keselesaan kan anak bini nanti..nak kate kite susah ade ramai lagi yg susah tapi usaha tetap usaha…nak minta tlg kan keluarga,dorg pun susah…klau ade sape2 yg pakar sal loan or ade cable kuat ngan bank blh la roger kat no ni 0127194349..sal upah blh criter…insyaallah msti dpt beli punye xdpt proton,protin pun jadilah..besar skit badan aku haha…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

195 protein October 9, 2012 at 11:26 pm

ade btol ape yg bank negara cadangkan tapi bagi golongan sederhana seperti sy ini x adil..sy dtg dari keluarga x berkemampuan,sudah berumah tangga,insyaallah bln 12 akan dpt cahaya mata tapi sampai sekarang masih gagal untuk buat pinjaman kereta..ini dah kali ke 4 sy cuba buat loan untk dptkan kereta..nak byr cash jauh skali..dlu mase keje permanent loan x approve sbb umr x ckup n mak ayah sy x blh grento sbb gaji skit pastu syarat x ckup ni kan lagi berstatus kontrak,gaji skrang alhamdulillah boleh tahan.sbr jela….skrang ok lagi naek motor berdua ngan istri tp risau bile dah ade anak,bukan x bersyukur tapi nak bagi keselesaan kat anak bini nanti..nak kate kite susah ade ramai lagi yg susah tapi usaha tetap usaha…risau ble pk sal duit emergency klau2 kluaga memerlukan..nak minta tlg kat keluarga,dorg pun susah…klau ade sape2 yg pakar blh selesaikan masalah ni tlg la ye…cuma nak loan untk dptkan kreta second hand market value bwh 25 k,budget bulanan bwh RM350!!d.payment sy ade..wassalam

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

196 mosu October 21, 2012 at 1:03 pm

Asalam

Sememangnya ramai peminjam yang mengambil loan tidak mampu membayar pinjaman mereka kerana berhenti kerja @ bercuti tanpa gaji, selain dari pemotongan gaji maksima membuat mereka tidak mampu membayar tunggakan secara ansuran perlu diambil berat.

Walaubagaimanapun ada segelintir rakyat malaysia yang mampu membuat pembayaran bulanan tetapi tidak layak kerana syarat pinjaman yang ketat seperti 3 tahun perkhidmatan (berkerja), mampu melambatkan kemajuan dan taraf kehidupan seseorang.

Memandangkan taraf hidup kini semakin mahal belaka, lebih-lebih lagi harga rumah yang tidak masuk akal.

Diharap kerajaan untuk membantu graduan berjaya & membaiki kehidupan mereka.

terima kasih

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

197 Pablomantoya October 21, 2012 at 11:01 pm

Aku pun baru apply loan umah.. Deposit udah bayo 2k.. Nak pinjam 330k..tapi cam x lepas aje..sbb ade nama kat ctos..ni pasal saman CC 5 tahun dulu..celaka bank walaupun dah settle tapi nama masih blacklist..ingat nak pi saman ctos dgn bank sekali..saman rm100 k..ade sesiapa bole bantuuu…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

198 Pablomantoya October 21, 2012 at 11:05 pm

Saman aje bank yg tak bagi pinjaman…mesti diaorang takut…ko gertak aje pegawai bank tu…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

199 Pablomantoya October 21, 2012 at 11:05 pm

Saman aje bank yg tak bagi pinjaman…mesti diaorang takut…ko gertak aje pegawai bank tu.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

200 ayiebugih October 22, 2012 at 4:34 am

semoga malaysia akan di ambik alih kerajaan yg berpandukan al quran n sunnah…yakni negara islam..klu amalkan pemerintahan islam semua akan menjadi mudah..tiada lg riba,tiada lg cekik darah,tiada lg penindasan n mcm2 lg la…insyallah amin….kerajaan sekarang ni tuk org kaya je..yg miskin dan susah tu kire nasib ko la die ckp…:)try la kite pakat2 bg PAS pegang 5 tahun putrajaya tu pada pru13 nti tgk ape mcm..jgn tkut pada ugutan2 umno tu..rakyat ni dari kecik sampai besor asik kene ugut je..ape kata rakyat plak yg ugut umno..klu kite nk perubahan,kite la yg kene berubah dahulu..ok der peace!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

201 anonymous November 30, 2012 at 3:25 pm

apa yang boleh diharapkan daripada sistem kapitalis?keadilan sosial?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

202 AkuAnakMuda December 13, 2012 at 11:50 am

purata gaji kat malaysia nie tuk buat pinjaman rm 2.5k bersih….yg kaya tu memer la abis yg bawah nie nak maju kedepan nak pinjam dgn apa….bank bumiputra mana ….nak ketatkan pon agak2 la kau tahu kew erti org buat loan nak maju kedepan bukan suka2………..hanya 18% jew leh buat loan yg lain x leh …kami bukan nak berhutang tp nak berniaga… benggang tol aku

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

203 Hamba Allah Ke32 January 3, 2013 at 4:33 pm

Assalamualaikum…
Sebelum itu, saya meminta maaf kepada BNM kalau terkasar bahasa atau kebetulan dan terhina. Tiada niat nak burukan BNM. Dan saya adalah rakyat malaysia ingin berkongsi keperitan yang saya alami….

Dulu saya pernah buat personal loan pada 2009. Pinjaman saya lulus sebanyak RM3000. Tp, saya buat 2 thn. Akhirnya alhamdullilah saya pon abis bayar mengikut syarat2 yang di tetapkan. Saya Summit sekali lagi pada sekitar pertengahan tahun 2012… Permohonan saya tidak layak. Saya hairan, nama saya tiada blacklist pon. malah saya pinjam pon kecik RM3000 jer… tak lah besar sangat pon macam RM3juta. Masa tu saya hampa kerana ingin membeli kereta kancil cash sebyk RM3000 dari sepupu saya. Supaya mudah saya pergi kerja berbanding saya naik bas sekarang. Gaji bersih pon RM2200.

Dalam tema 1Malaysia RAKYAT DI DAHULU KAN. Tapi rakyat masih tak di dahulukan membuat pinjaman yang benar2 memerlukan. Bila nak minta bantuan, asyik DECLINE. Terpaksa diam tanpa suara. Dalam hati bersuara tapi tidak berlagu.

(DIALOG DRAMA)
Kata ALONG : Aiyah 2012-2013 kita boleh kaya 6-12 kali ganda, sebab BNM sudah kamcing sama kita lor… Sekalang ar… BNM sudah kasi close olang yg meminjam. Kalau talak boleh bayar RM400 satu bulan ar… tidak apa, janji ar… bunga mesti mau bayar dulu mah… Xda bayar ar, kita kasi bayar dia… kasi putus jari dia, kasi dapat dia punya socso. xda dapat ar… cari dia punya adik kakak ka… yg masih belum kawin kasi kerja sama kita selama 2 tahun di bukit bintang lor… amacam kawan…

Cuba bayang kan Rakyat yg memerlukan membuat pinjaman along, lagi bahaya… Along kaut untung dari Intrest sahaja malah Nyawa pon dlm bahaya. BNM kaut untung INTREST juga interst pon berapa persen jer… cuma BNM perlu prihatin kpd rakyat. Jangan buruk sangka dengan rakyat. Semua manusia ada impian sendiri termasuk lah golongan kurang kemampuan mahupun perniaga kecil.

Kalau BNM masih perketatkan pinjaman jugak, terserlah kepada yang berkuasa. Saya hanya hamba allah yang biasa sahaja. Dan tak mampu membentang hal-hal kewangan. Dan pakar ekonomi.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

204 lim February 2, 2013 at 2:45 am

bank banyak cekadak diee…skg ni mintak mcm2 dokemun,kalau keja kilang jangan harap la nak dpt loan..kaya btmbah kaya ,perot boroi2 ,golongan rendah makin rendah la.kereta,rumah adalah satu keperluan..
harga rumah x masuk akal lansung,ibarat beratapkan emas ,kereta local harganya mak datuk mahalnya..kalau lon 9thn,kereta tu jangka hayatnya cuma3,4thn jee ,pas tu mula la demam..diharap dioarang guna otak sebaik mungkin….jangan dok makan reba je..nnti perut boroii ..tu la pasal ramai pinjam sykt pinjaman berlesen,yg kelakarnya tu (skim rumah pertama ku rm300k)gila ka ,boroi lagii la perut

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

205 kola kedah mai February 4, 2013 at 2:28 am

jenuh la nk pkai kreta xbleh…xmaw bg pinjm tutup buang la…pakat2 pinjam ahlong bank.mudah.pantas.maut

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

206 blackerz March 25, 2013 at 3:15 pm

kali keempat aku apply loan utk kereta baru lagi direjek..katanya tak cukup kuat,,so dinasihatkan pekerja2 swasta yang bergaji bersih bawah 2k skrg jangan menanam hasrat terlalu tinggi untuk mendapatkan kereta baru..kesan begitu terasa setelah bank negara memperketatkan syarat pinjaman,tapi baru 2-3 hari lepas member aku ada cakap bnm telah melonggarkan balik syarat pinjaman,,xtau la betul ke x…harap2 benda ni betol la..memang cukup terasa bagi orang yg bergaji sederhana ni,kereta adalah keperluan skrg,harap dilonggarkan sikit syarat dr bank negara untuk kebaikan rakyat malaysia jgk…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

207 chiko March 30, 2013 at 5:34 am

memang betul ….saya berpandapat dengan semua…bila pinjaman bank diperketatkan maka ALONG akan memain peranan dan menyediakan umpan bagi yg perit membuat pinjaman maksud saya yg gagal mendapat pinjaman bank mereka akan berurusan dgn mereka yg cekek darah…ni akan menguntungkan sebelah pihak sahaja…itu yg adanya keledai dadah dan pelbagai lagi kes yg luar dugaan….mereka ni bukan membuatnya secara kerelaan tapi dipaksa maka renungkanlah wahai BNM supaya membuat keputusan jangan mengikut berat sebelah sahaja renungkanlah….jika ingin menang dalam segala perkara kerajaan perlu ambil tindakan merangkumi semua aspek dan menguntungkan rakyat….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini...(Sila BACA DI SINI untuk Syarat2nya Sebelum Berkongsi Komen Anda Di Sini.)

Previous entry:

Next entry: