BREAKING NEWS : Barisan Nasional Menang Majoriti Mudah PRU13 2013!! : SEMAK BERITA SINI


Parabola di Malaysia “Diharamkan” Kerana Nak Jaga Kepentingan ASTRO? Di Mana Kebenarannya?

by Staff Berita Semasa on November 24, 2011

Secara faktanya, penggunaan parabola di Malaysia masih lagi salah di sisi undang-undang, sedangkan maklumat dan hiburan pada masa kini sudah tiada sempadan. Sudah jauh…..ke hadapan. Dan, apa alasan kerajaan tidak benarkan penggunaan parabola di Malaysia antara sebabnya adalah :

  • Golongan muda yang mudah terpengaruh apabila menonton siaran televisyen yang mengandungi unsur lucah
  • Siaran yang berbentuk hasutan
Kenapa ramai memasang parabola di Malaysia?
  1. Bayar sekali seumur hidup, kemudian dah boleh terus guna. Tak perlu nak fikir bayar bulan-bulan macam………
  2. Begitu banyak siaran luar negara boleh diperolehi, anda yang tentukan. Samada kualiti atau tidak, anda yang tentukan.
  3. Tiada masalah lagi untuk mendapat siaran terkini sedangkan siaran berbayar yang ada sekarang ini pun, bayar bulan-bulan tetapi kandungannya? Ketinggalan zaman. Siaran rancangan daripada luar negara sudah sampai season 6,7 apabila dibawa masuk baru season 2,3? Kemudian pusing-pusing rancangan tersebut sampai pening penonton dibuatnya
  4. Anda yang tentukan isyarat visual dan audio
  5. Ada modal sekitar RM400, RM500, anda dah boleh pasang parabola di Malaysia. Walaubagaimanapun, kerajaan mengharamkan penggunaan parabola di Malaysia. kalau nak pasang parabola juga, ada aduan diterima bersedia dengan tindakan undang-undang
  6. Lebih 60 siaran dari negara asing boleh diperolehi
Ini pula semakan bagi jawapan rasmi Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi & Kebudayaan berdasarkan hansard Parlimen Malaysia baru-baru ini merujuk kepada persoalan larangan penggunaan parabola di Malaysia :

Pendapat kami, undang-undang mengharamkan penggunaan parabola di malaysia sudah tidak relevan lagi. Kalau kandungan lucah menjadi “ketakutan kepada kerajaan” tak payah susah-susah guna satelit, di internet berlambak ada. Tak pun CD haram yang di jual di pasar malam….

  • Adakah menteri tidak tahu apa yang berlaku di Internet dan apa yang berlambak di internet sekarang?
  • Adakah menteri masih tidak sedar apa yang dah disebarkan melalui telefon bimbit sekarang ini?
  • Adakah ketika menteri turun menemui rakyat dengan pergi ke pasar malam, hanya beli mertabak & cincau sahaja? Sehingga tidak menyedari “disebalik” DVD cerita Karipap-karipap Cinta ataupun The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 1, adanya DVD yang lebih lucah daripada siaran yang ada melalui parabola?
  • Adakah menteri sudah membuat homework yang mana lebih 95% kandungan siaran melalui parabola  tidak berunsur lucah. Cukup sedikit. Kadang-kadang kami fikir rancangan yang disiarkan di Malaysia “lebih hebat” daripada ini. Lagipun, semua siaran porno tersebut hanya boleh didapati melalui siaran premium sahaja (kena bayar langganannya) bukannya boleh didapati dengan mudah melalui penggunaan parabola

Ada orang Sabah & Sarawak di sini? Betul apa yang dikatakan oleh Ahli Parlimen Kalabakan ini, Datuk Seri Abdul Ghapur Salleh. Terus terang-terang kami katakan “pendedahan” yang oranng Sabah Sarawak terima silap-silapnya lebih advance daripada penduduk di Semenanjung disebabkan penggunaan meluas parabola di Sabah & Sarawak. Bersepah rumah guna parabola, malah dah lama dah ia berlaku. Penguatkuasaannya?

Kalau penggunaan parabola di Malaysia dibenarkan, agak-agak siapa yang akan terkesan? Samada ada banyak atau sedikit kesannya, itu subjektif. Tetapi memang ada kesannya. Adakah itu yang “ditakuti mereka”?

Sebenarnya siaran rancangan melalui parabola bukannya best (dalam erti kata lain kuantiti sahaja lebih, kualiti kurang) walaupun ada beribu channel di dalamnya kerana parabola hanya boleh tengok tv free dari seluruh dunia tetapi tak boleh tengok TV cable seperti ESPN, CNN, MTV, HBO dan banyak lagi sebab rangkaian tersebut hanya diberi kepada pelanggan mereka sahaja. Walaubagaimanapun, biarkanlah jika itu yang rakyat mahukan. Berikan mereka peluang “untuk memilih” & buat pilihan.

Akhirnya kalau tanya kami setujukah penggunaan parabola di Malaysia “dihalalkan”? Setuju, jawapan kami. Sebab? Secara umumnya, apa beza parabola dengan internet yang ada sekarang ini?

P/S : Walaubagaimanapun, Internet TV juga menjadi pilihan kami setakat ini. Jauh lebih baik daripada apa yang Astro tawarkan sekarang ini. Apatah lagi kualitinya…

PP/S : Jika anda merasakan kurang senang dengan beberapa ayat di atas, kami minta maaf. Tetapi kami perlu katakan sejelas-jelas mungkin. Sebab? Sebab…itulah realiti dunia dan realiti di Malaysia hari ini.

PPP/S : Apa pendapat & pandangan anda pula, patutkah penggunaan parabola di Malaysia dibenarkan oleh kita semua?

[poll id="220"]


{ 143 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini. Komen Anda Pula? }

1 Jai November 24, 2011 at 9:03 am

Marilah kita menyokong 1 rumah 1 parabola.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

2 fasha sandha insaf November 24, 2011 at 3:48 pm

boleh nak benarkan pasang parabola..tapi secara terkawal..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

3 lee November 25, 2011 at 12:55 am

Lepas je isu prabola dibangkit di Parlimen kampung kami
diserang kastam habis semua parabola diambil denda
rm 2000

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

4 Najibazazil April 4, 2013 at 8:58 am

Sokong bro !!!! Yg takut tengok lucah tu sebenarnya tempted utk tengok.. pd saya parabola bukan the main issue klau nak tengok porn.. kat internet berlambak klau nak ( cth : ) .. apa brg kat parabola.. tersekat.. so jgn kuningkan fikiran dngn idiot thinking that parabola = lucah..?
wht ever it is,,, bro… sy sokong anda for this matured issue you brought to us 2 share and comments.. I like it bro..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

5 pak tgk!! December 1, 2011 at 7:16 pm

hahaha!
salam 1 malaysia!!
sy byk dgr org komplain astro memang mahal tak setimpal dgn harga sebab bila hujan siaran tak de! bila kilat rekoder pula rosak baiki kena bayar.memang murah bila pasang tapi bayar tiap bulan siaran beulang lama rasa tak syork pula tgk astro!!
pakai parabola byk mahal bila psg tapi bulan2 free!
kata byk siaran lucah ini semua alasan sj.
kalau nak tgk lucah free tak payah kat siaran kat taman bunga pun boleh tgk free n live hahaha…!!!

ini zaman moden memang tak de yg tak ada janji duit ada!
ini zaman bebas bukan zaman kroni!!
ini zaman rakyat berkuasa!!!
setuju….!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

6 kepala otak kau January 30, 2013 at 3:57 pm

kalau internet sudah ada, biar lah siaran tv tiada, bodoh! Internet boleh di sekat kalau laman2 web yg boleh cari benda lucah disekat oleh ibubapa! Pendapat saya parabola mmg patut diharamkan! Ini pun di sebabkan bahan lucah yg d siarkan! BODOH!! BODOH!! Siapa kau!? Kalau rakyat berkuasa, maknanya tiada gunalah undang2x!!! Membunuh pn boleh, itu maksud kau kah!? BODOH LAH AWAK NIE!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

7 Apa bodohnya ko nie February 15, 2013 at 1:54 am

Nampak sangat lah kebodohan kau menulis. Aku duduk di Negara Arab (UAE) dan Europah (E.U) , di rumah aku pasang 2 Parabola pointing kepada dua sat. Selama aku guna parabola ini tak pernah sekali pun aku TERtonton cerita2 lucah!.. Tapi setahu aku cerita lucah ini lebih senang aku cari di internet tapi bukan dari mengunakan Parabola..

Sebagai penguna parabola, aku ada pilihan untuk melanggan Siaran berbayar atau tidak, kerana ada satu slot untuk kad di decoder yang aku pakai, aku hanya perlu beli kad kalau nak tengok tv berbayar.Lagi satu Dunia sekarang ini tanpa bersepadan, suka atau tidak itu lah kenyataan. Tak payahlah komen kalau nak nampakkan kebodohan pada diri sendiri ya..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

8 bodohnya awak February 18, 2013 at 11:40 am

aku sokong ko. hahahaha… nmpak sgt kebodohan ko menulis n berfikir. sempitnya pemikiran anda. nk je ak tembak2 ngan mesin gun. hahahahaha… org bodoh sombong mcm ko ni xpatut dduk kt malaysia ni. ko igt sume website yg disekat tu xleh dibuka ke? ko tnya je pakcik google ko tu cmne nk buka website yg disekat tu, 1000000000 link yg kluar cara2 nye. lg satu. ko igt sume website yg berunsur kuning tu dh disekat semua ker…? bodoh nye kamu….. tq3…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

9 LOL March 26, 2013 at 8:13 pm

LOL , ohh.. rupa nya orang bodoh yang temberang search di google jak lah.. >___< ,kalau aku tau kau siapa,suda lama aku antar bom nuklear sama kau.. kau tau juga kan knapa mau d sekat,sbab malaysia ngara islam, itu pun ndak lah islam sangat… aku rasa ko lagi truk dari orang yang lagi bodoh lerhh, bodoh nya… pengemis pun lebih baik dari ko..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

10 LOL March 26, 2013 at 8:23 pm

ada aku tanya kau tinggal di mana? Bodoh.. ada juga aku tanya kau TERtonton wayang lucah? BODOH! Tengok dari komen pun kau memang bodoh..keturunan perogol juga kau ni,bodoh berotak babi,makan taik sendiri.. yang aku beri tu pendapat bodoh..suka hati lah aku mau tulis apa pun bodoh..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

11 schazeys March 26, 2013 at 8:30 pm

hmmm,tidak tau lah…apa rakyat boleh buat kalau ada suda undang2x .. ?? berkuasa lah sangat…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

12 zali May 14, 2012 at 9:36 pm

parabola adalah di antara salah satu cara terbaik untuk menjimatkan perbelanjaan bulanan…kalau di bandingkan dengan astro kadangkala agak membebankan bagi sesetengah orang memandangkan gaji hasil dari pekerjaan yang tidak seberapa…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

13 sedih November 1, 2012 at 12:07 pm

memang betul, terutama kawasan pedalaman yang langsung tak dapat siaran tv percuma malaysia tv1 tv2 dan tv3. satu jalan terakhir untuk mendapatkan maklumat dunia luar dengan memasang astro dirumah.. itupun bayaran bulanan yang terkadang dapat dibayar, apa tidaknya pendapatan yang kurang menyebabkan berlaku kekangan untuk membelanjakan wang pengangkutan menuju ke bandar untuk membuat pembayaran langganan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

14 Gil January 30, 2013 at 3:51 pm

kalau parabola mahu “dihalalkan”, kerajaan haruslah sekat siaran yang lucah dan luluskan kepada rakyat.. itu pun kalau diorang boleh buat.. lagipun,parabola kat mana diorang first peroleh? Aneh betul lah…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

15 Pak Awang November 24, 2011 at 9:07 am

bak kata hishamudin rais
menonton tv adalah satu kerja bodoh
membayar untuk menjadi bodoh
ada dua kali bodoh
kah kah kah

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

16 awie November 27, 2011 at 8:38 am

Betul.. Betul.. Betul…..!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

17 Musangking November 24, 2011 at 9:23 am

Parabola bla bla bla.. Pun jadi isu. Aku cdg stiap parti politik harus ada tv chanel utk dakyah masing2. Bru la best. Haha parti y miskin x mampu ada chanel sndiri bek bungkus je. Sbb nampaknya manusia skrg mmg mudah tpengaruh dgn media. Media pula kbykn nak untung.. (Nak survive) Maka nmpk mcm berat sbelah. Aku rasa smua stesyen tv patut lebih telus adil dan saksama..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

18 Mansor November 24, 2011 at 12:21 pm

ini semua trik pembangkang nak alihkan isu besar mereka
lepas tu dok hasut

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

19 Oghang Ghombau November 24, 2011 at 3:09 pm

Bangang la ko ni…. sikit2 Pembangkang… sikit2 Pembangkang…. Open lah minda tue sikit…. asyik pikir politik jer….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

20 Prof anti kroni November 24, 2011 at 9:44 pm

ini bukanya trik pembangkang.. ni semua trik bee end…. suka hati orang la nk bubuh bapak parabola pon… dia ada duit… bee end ni nk buat malaysia ni mcm mak bapak diorang punya….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

21 lu bodo November 25, 2011 at 7:36 pm

bodolah mansor nie… aku ingat kalau bini ko mengandung pembangkang yang kerjakan kut.. ko tue dulu pun mak ko beranak kan ko pembankang juga ker ?? bodoh tahap tahi lembu

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

22 Edward November 29, 2011 at 1:33 am

bongok betuL komen ko nih.. kalau hati dah kotor, semuanya nak salahkan pembangkang.. baik ko cakap globaL warming tu trick pembangkang je.. bangang nak mampos ko nih..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

23 weekkk December 3, 2012 at 1:04 pm

wekkk2.. pembagkag bodoh2.. gile2 haram maksiat segal.. monyet .. pemikirann kotor…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

24 Gil January 30, 2013 at 3:45 pm

Hmm, kenapa parti pembakang disalahkan? Mereka ada salah yang lain, tapi bukan dalam hal nie..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

25 faizal November 24, 2011 at 9:31 am

tapi guna astro boleh pulak. Betul ker takde ada siaran negatif ke dalam tu?
atau bagi menteri apa yang astro semuanya suci je?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

26 Ridhwan November 24, 2011 at 9:44 am

pasl lucah ni sebenarnya, lagi disekat lagi membuatkan org nak cuba.. lihat aja kejadian jenayah di Malaysia
baru2 ni ada kes kalu tak silap aku budak 12 tahun rogol 8 tahun..
hari ini suratkhabar seks di malaysia, metro
budak 14 thn kantoi dlm almari bwk jantan masuk bilik pg2 buta

cuba tgk negeri Belanda, mmg legalised bendaalah ni
tu psl kurang kes rogol kat sana

kata2 kononnya konsep langit terbuka seperti ini akan mendatangkan masalah sosial hanyalah utk menutup mata orang2 kita yang masih dok bawah tempurung

Aku yakin, kalu anak PM atau menantu PM yg nak mencebur diri dlm bisnes TV satelit, serta merta penggunaan parabola akan dibenarkan dgn beribu penjelasan bahawa penggunaan benda alah ni sangat berguna bagi rakyat malaysia yg menuju ke arah taraf negara maju..
tak henti-henti lah laporan muka depan utusan tentang kebaikan dan kelebihan satelit nih

buat masa nih si ananda tu boleh lah berlagak tindas rakyat Malaysia memonopoli siaran TV berbayar tanpa perlu takut sbb ada kepala bana lesen besar backing dia ni

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

27 gabrilondo December 9, 2011 at 11:08 am

di belanda kuranbg rogol?
mungkin lah
tapi sure zina berleluasa

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

28 rko November 24, 2011 at 9:47 am

kalau parabola dihalalkan di Malaysia kan baik sbab Astro sudahlah siaran berulang ulang kadar bayaran pun setiap bulan naik. kalau parabola sekali bayar untuk seumur hidup

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

29 Mansor November 24, 2011 at 12:26 pm

aku rasa org macam ko ni mmg tak fikir ttg undang2
ko tahu tak
sebenarnya salah rakyat negara lain menonton tv negara lain?
ko faham tak benda ni
perkara ni utk seluruh dunia
parabola membolehkan ko menonton tv dari negara lain
ni dh melanggar undang undang pengiklanan
rancangan dah tentu x sensor
renung2kanlah jgn pikir diri sendirik jerk

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

30 Oghang Ghombau November 24, 2011 at 3:12 pm

ko penah pakai parabola ke???… aku rasa ko ni mmg xpenah pakai parabola…. tu yg ko asyik pikir sensor xsensor je…. nampak sgt xpenah guna parabola….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

31 haizzzz November 24, 2011 at 7:37 pm

mansor,ko ni duduk gua mane?ade gak internet kat gua ko?kepale ko xleh tgk tv negara len.kat johor selamba je dpt covarage tv singapore ngn indonesia..xde hal pon.kalo ko nk ckp slh,1 negeri johor slh..otak ko ni bgs bg kelawar kat gua ko mkn.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

32 Prof anti kroni November 24, 2011 at 9:47 pm

si mansor ni mmg bodoh… bak kata mami jarum la ” dia bukan reti apa,, dia kena tgk buku baru dia tau”..hihiihih

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

33 ICrony November 25, 2011 at 3:17 pm

OOOhhhhh! Rupa-rupanya salah lah kot aku tinggal kat JB dan menonton siaran TV Republik Singapura? Kau ni Mansor, bukan setakat banggang aje…….. rupa-rupanya bahalul, jahil piang dan munafik bebal. Penatlah emak engkau melahirkan anak ” otak kemetot” macam kau ni.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

34 Wakaka November 28, 2011 at 1:15 am

Kelakarlah mansor nie, melanggar undang undang pengiklanan ape?? x salah pon cuma undang2 di Malaysia saja x membenarkan. Semua channel dri tv negara luar boleh ditonton di internet.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

35 faizal February 3, 2012 at 2:00 pm

tengok dulu siaran parabola baru boleh komen.. jangan mudah terpegaruh dengan cakap orang lain yang tidak tahu apa apa.ambil setellit indonesia. cerita dari malaysia pun ada dalam siaran indonesia..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

36 matsetelit February 20, 2012 at 1:53 pm

tengok tv setelit free indo mana ada lucah pun malah banyak hiburan contoh ovj dan banyak lagi pasti anda terhibur

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

37 mustang June 21, 2012 at 3:26 am

fikir2kanlah apa bro mansor ko nie janganlah terlalu betul bendul…ko nie memang katak bawah tempurung ..tak pernah tau pasal parabola tapi buat2 tau..jangan cakap pasal sensor tak sensor kalau kau tu tak tau pasal benda nie..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

38 gomotech.com November 24, 2011 at 10:02 am

rakyat didahulukan, astro diutamakan

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

39 Yok November 24, 2011 at 10:03 am

la….apa yang negatifnye?
siaran pun bukan semua free, kebanyakan kena bayar gak.
Aku ada pernah pasang sebiji belakang rumah, memang dapat la baratus siaran tv dan radio tapi rancangan tv negara2 org lain jer
kalau nak yg betul2 hiburan, sport channel, kena bayar gak.
Boleh dapat tapi kena unscramble, every 3 months tukar code
astro pun dulu dapat free, boleh unscramble
tapi skang dah tak boleh dah….last2 buka balik, bayar kat astro…
astro lagik. hampeh..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

40 zari November 24, 2011 at 10:46 am

setuju.
Tengok internet TV walau beratus ratus channel pun, masih tak boleh lawan yg paid version macam astro. Cuma yg tak best pasal astro adalah crita2nya diulang ulang.
Tapi apa boleh buat sbb astro pun buat business jugak.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

41 lu pikir sendiri November 24, 2011 at 10:32 am

bukan ape ia takot la kerajaan rugi kalu rakyat guna parabola..tiap2 bln x msk duit ke kerajaan…ape bezanyer parabola gan tenet tuh hadoii..entah mah2 org2 VVIP yg pkai parabola…kalu xde parabola pun org malysia kite dah mcm hollywood dah terutama artis berpkaian hadoiii…so nak salahkan parabola ker…semuanya terletak pada hati dan pikiran kite sendiri nk tgk siaran ape…astro tu ape kurangnyer…hadoiii..tolonglah berpikiran positif skit…jdi kite sama2 lah pikir yer…whatever rakyat or kerajaan. so jgnlah nk melenting dgn komen sy ni yer..think in positif way

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

42 tokey lombong November 24, 2011 at 12:01 pm

aku rasa baik siaran tv guna prarabola ni buat mcm talian telefon bimbit skrg
open , kalau nak channel astro beli siaran tu je dan satu kad boleh guna mana2 provider
baru boleh mengelak manapoli selain dapat mengawal penerimaan .
cuma nak buat ke tak nak je
act bro lu pikir sendiri
hari tu perbahasan pun menteri berkaitan dah tak dapat nak jawab soalan ..dia kata nanti nak jawab .
cth kenapa astro tak di saman bila mereka naikan sedangkan menteri dah kata tak boleh ?
sedangkan dalam akta komunikasi dah nyatakan mana2 syarikat pembekal perkhimatan komunikasi , jika ada bantahan dan ketidak puasan hati pengguna
mereka boleh di ambil tindakan denda dan kuasa pemutus di tanggan menteri terbabit perlu di penuhi jika tidak mereka akan di denda atau lesin mereka bile di tarik.

tapi aku heran kenapa skmm tak amik tindakan ke atas astro? astro dah melangar akta komunikasi ..kenapa tak ambil tindakan ? rakyat melangar akta sibuk pulak nak ambil tindakan ..

bagi aku kawalan ke atas penerimaan perlu dikawal. tetapi dunia dah berubah
astro kena ada pesaing dan perlu buka pengunaan measat terhadap syarikat lain yang berkeupayaan.
Isu manapoli astro telah dibangkitkan sendiri oleh MP BN …
jadi fikir2kanlah

nak pilihanraya, lagi umno jaga tokey2 kaya mcm ananda ni
dapat bantuan ms pilihanraya nanti

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

43 faizal February 3, 2012 at 2:42 pm

kerajaan harus perihatin pada rakyak. rakyak diutamakan..negara yang mundur boleh guna parabola kenapa kita negara yang maju mcm malaysia tidak dapat menikmati teknologi cangih ini.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

44 cikgunakal November 24, 2011 at 10:40 am

di Sarawak, rata-rata orang di pedalaman menggunakan tv para bola. Malahan tv para bola ini dilihat sebagai satu saluran yang penting untuk mendapat dan menerima penyaluran maklumat di seluruh dunia. Jangan malu apabila bercakap tentang satu-satu isu dunia. Orang dalam hutan lebih advance berbanding orang di bandar.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

45 Hadoi November 24, 2011 at 12:18 pm

tak payah pedalaman cikgu, di bandar mcm di kuching pn kami pakai. saya duduk d bandar pun pakai. saya mesti pilih..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

46 gago November 24, 2011 at 11:14 am

Parabola haram !,habis internet mcmna?mana2 pun boleh lihat /dpt bhn lucah.Kerajaan jeles sebab parabola tdk memberi hasil pd mereka/kroninya.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

47 acer aspire November 24, 2011 at 11:29 am

actually yg banyak pkai parabola tu Sarawak.. sabah sama seperti semenanjung. jika aduan di terima confirm kena. so btulkan sikit fakta kat artikl atas tu yer..

p/s: dngar citer sarawak x menjadi 1 ksalahan menggunakan parabola.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

48 miakgaok November 24, 2011 at 5:15 pm

kat sarawak…klu benda tu dah terpacak pasang kat umah…biasanya pihak berkuasa tak kacau…cuma masa nak bawak masuk parabola tu jer yang masalah….diharamkan oleh kastam….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

49 nowy2 November 24, 2011 at 11:38 am

haha..untung kerja di sarawak….masa mula aku d hntar kerja kat sarawak..pelik gak tgk..penuh parabola hmpir setiap rumah ada..iya la..kn smnjung xda…

btw parabola nie xda citer lucah sgt pun..channel kt pilih kt tapis…law bab dedah2 bdn..lagi terdedah artis kita naik pentas trima award………..

semua nie nk jg periuk astro ja..law parabola sekali beli ja..xda bulan2..so xda la income tax utk kerajaan….astro 6% setiap bulan masuk kerajaan dh..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

50 Tekong November 25, 2011 at 3:32 pm

lg untung dok johor (pontian)
tak payah nak pakai parabola. astro lagilah buang jauh2
bola boleh tgk kat channel indon. movie pun banyak
channel singapore pun ada lagi

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

51 Azreen November 24, 2011 at 11:49 am

dalam dok2 halang ni, ramai dah pakai
kat belah kedah ramai dah start pasang menda ni…pasang rm500 je dpt beribu channel
tapi kalau nak elok lagi tak payah nak ubah ubah piring dia kena pasang menda tambahan apa ntah, aku lupa namanya
kerajaan buat dasar bukan psl lain, nak jaga tembolok sendirik jerk
org2 felda & org yang duk corok tokkun tu bolehlah percaya
propaganda tv3, rtm dan utusan meloya

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

52 Jai November 24, 2011 at 2:51 pm

meh aku nak ngadu
sape kerja skmm
pi kundang ulu, gersik tu
bersepah umah guna parabola ni
kira diorang dah puas tgk siaran 18sx
cmtu ker?
pergi ler serbu umah2 kat pekan tu..skmm kene alert gak yg dok kat ulu2

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

53 nasib kita November 24, 2011 at 2:54 pm

kami kat sabah di haramkan guna parabola..kononnya bole mengganggu radar kapal..ceh, p la mabuk..tp ramai jugak yg guna..kami dekat ruma tak guna astro tak guna parabola..siaran tv yg biasa2 jak..free ..tak payah nak mengeluh bayar bil stiap bulan..hiburan pun kurang..tengok tv bila nak tgk berita..atau bila ada rancangan yg menarik..nak tengok sport terutamanya bola sepak boleh tgk ramai2 dgn kawan dekat restoran..lg best..lagi cun maa..memupuk smangat setia kawan..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

54 Mood November 25, 2011 at 3:31 pm

Dkat kawasan bandar saja yang diharamkan kalo di sabah, kalo ko pergi kawasan pedalaman tu memang banyak.. malah dibenarkan lagi di sesetengah tempat. Sebenarnya pasang di kawasan bandar pun tiada masalah lainlah kalau ada orang bagi aduan.
Cuma nak dapatkan parabola ni susah sikit, aku dengar orang beli parabola ni kat Brunei.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

55 ciput November 24, 2011 at 4:44 pm

kat selangor or kl kat mane bole dapat parabola nie?? aku nak pasang satu kat umah r.. astro macam hampeh, tak berbaloi duit aku bagi kat diorang bulan2..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

56 Rusliab November 24, 2011 at 6:34 pm

Parabola tu apa haa? Parabola tu yg Malaysia lwn dgn Indonesia tu ari ke? Para…..Bola?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

57 rozman November 24, 2011 at 7:38 pm

Satu pendedahan yang baik…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

58 isk November 24, 2011 at 9:20 pm

pegi jahanam ngan astro.bil makin lama makin naik.kualiti samer.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

59 geramnyer November 27, 2011 at 9:11 am

stuju..pgi jahanam astro…ari tu aku dah terminate akaun astro aku…dan 2,3 kali aku call ‘cs’ utk confirmkan akaun tu dah terminate, risau sampai bil tertunggak. Masa tu astro kata semua dah settle. Tup..tup..baru-baru ni sampai lagi bil..ada lagi baki dengan charge ‘smart kad yang tidak dipulangkan’ RM80. Aik, astro ni mmg kaya dgn cara gini ek?..ari tu masa akau call nak tutup akaun xde plak dia cakap suruh pulangkan kad…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

60 paaraaboolaa November 25, 2011 at 12:34 am

kami dsarawak pkai prabola untuk mliat chanel indon saja..lg 1 buat apa pkai astro membazir sj byr bulan2..dlm islam dilarng..membazir tu perbuatn syaitn…mentri2 tk pkir kh?hahaha

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

61 Jr runner November 25, 2011 at 1:36 am

menteri janji surat kenaikan tu xsah..tp dlm bil naik gak..nasihat dr org SKMM yg aku kol ada ssetengah pakej dr luar astro terpaksa caj lebih…dlm proses nk bantah…aku ckp apehal baru nk bantah…astro dh stat cas dh…proses apa lg…pastu dia soh downgrade pakej dulu buat sementara…hampeh tol…pengguna mcm xterbela ja….menteri ckp pun astro xlayan…salah sape nie…tax bayar ngan kerajaan tp kerajaan xleh buat pape pun…sapa lg nk bela pengguna….pakej pun yg learning punya…patutnya jgnla naik…bg rakyat tgk2 pakej tu sbb leh dpt ilmu..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

62 pitung November 25, 2011 at 8:39 am

kerajaan takut kantoi kalo negara luar kata lain,menteri kata…contohnya kenaikan minyak…luar kata turun,malaysia kata naik…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

63 sakinah ambong November 25, 2011 at 9:40 am

tapi kena ingat kesan sampingan daripada memasang parabola…iaitu kesan radioaktif…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

64 matsetelit February 20, 2012 at 2:08 pm

ada juga yang bodoh ayam mana ada radio aktik kat parabola klau radio arab adalah hahaha

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

65 faizal skye April 17, 2012 at 11:47 pm

sakinah ni dulu bljar kt mna ye.. parabola ni bkn bom atom tu la dulu org suruh sekolah asik ponting skolah tngk bila dah besar susah jd kn.. wak malu warga malaysia jah sakinah ni.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

66 hadoi hadoi November 25, 2011 at 11:19 am

Parabola di Malaysia “Diharamkan” maksudnya kalau dah tertengok, mata kena samak. camna nak samak mata?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

67 semut prihatin November 25, 2011 at 6:23 pm

ni pndapat peribadi aku je la ek..
bg aku bukan masalah parabola atau ape2 para jela,tp bnda yg brkaitan dgn tv ni lbih banyak merosakkan dr mendidik…
try korg tgk..rncangan yang mmbina bole kira ar…yang merapu n meraban byk..
tmbah cite2 cinta (sinetron, hindustan, korea, cite2 latin dan yg seangkatan) yg mmbuat masyarakat kita nangis xtentu pasal (ade yg siap nangis esak2, cm btol2 trjadi je..bebulu je aku dgn org2 jenis ni)…klu tgk berita psl palestin xnk sedih plak…tv ni suatu kotak yg brbahaya kpd masyarakat espcially ank2 muda kite..aku sbagai ank muda malaysia yg prihatin dengan negara sndiri, bg aku eloklah diharamkan je tv kt malaysia ni…pstu buat kempen jom tutup tv..amcm?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

68 fuck giler astro February 3, 2012 at 3:59 pm

memang ade betolnye yg ko cakap,,, tp fikir rrrr,,, kalau haram sekali pon tv tu diorang dapat gak tgk via internet…. atas diri masing2 r…. susah bende ni,,,xabis nak cakap.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

69 Abe NicXs November 25, 2012 at 5:28 pm

Kalaulah aku pandai wat Rocket ke, Remote Missile ke.. Mula2 aku lancar kat Ass Tro, pastu kat Israel. Sama laknat je dua2 tu..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

70 wan November 25, 2011 at 7:53 pm

aku setuju. aku nk tgk bola!! sial astro

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

71 Mamat November 25, 2011 at 7:54 pm

terus terang aku setuju dgn parabola
pekebendalah berita semasa ni, tak tahu ker bila psg parabola ni boleh buat tv rumh org lain jadik kabur
pentingkan diri sendiri jer, kwn aku punya rumah dah ker dah
kalau kerajaan dah tak kasi, janganlah buat

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

72 faizal skye April 17, 2012 at 11:36 pm

mamat kau tahu dri mna yg parabola ni ganggu siaran tv jiran sebelah. klu gangu pun munkin tv dia nak rosak. mamat ni. x tahu jng ckp wak malu warga malaysia jah mu ni, silap2 jiran mu pun nak pasang juga kalau kau pasang mamat. gelombang dia sama mcm astro jah mamat. cuma dia free astro kna bayar tu jah beza dia.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

73 pak menteri tak pakai otak November 25, 2011 at 8:04 pm

menteri ni kalau cakap buat aku tepuk dahi jerk
setakat alasan ada siaran lucah tu tak relevan
apasal tak pi serbu Petaling Street tu?
aku lalu situ rasa nak termuntah. Siang2 hari jual dvd porno

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

74 pak jang November 27, 2011 at 8:30 am

Pak jang sokong kalau parabola d halalkan. Kalau pasang curi curi jadi haram. Kalau dah d halalkan dapat juga buat biz. Dpt juga kutup sedikit cukai. Kalau 20 juta rumah pasang parabola. Berapa punya banyak biz dpt? Fikir fikirkan lah.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

75 Kucing hitam November 27, 2011 at 10:18 am

Mak mentua aku kat thailand beli parabola..rm400.00 sekali beli…tak yah bayar yuran bulanan……boleh guna seumur hidup….dan banyak channel….pilih je…

Aku kat malaysia…..pakai arial je. rm250.00 ..dapat le 5 channel….
aku stop langggan astro….pasal bila hujan asyik takde…dan aku dapa jimat lebih kurang 600 setahun……boleh bayar insuran kereta……

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

76 galaksi November 28, 2011 at 12:05 am

benci dgn astro. astro perlu dberi saingan.kuasa monopoli astro perlu dhapuskan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

77 naziman November 28, 2011 at 1:07 am

cikgu saya dulu kat sekolah pun ada guna parabola tapi kat sarawak,kat sabah belum pernah lagi saya tengok satelit parabola tu.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

78 KITA TAK SERUPA November 28, 2011 at 11:32 pm

SALAM,

TAK PERCAYA LAH. PARABOLA DIHARAMKAN DI MALAYA SAHAJA. PULAU BORNEO TAK PUN, SEBAB DI BORNEO NI KEBAL. TAK ADA LARANGAN DAN PENGUATKUASAAN. SERONOK DUDUK DI SARAWAK. MINTA MENTERI BERKAITAN JEBGUKLAH KAT SITOK. MERIAH PARABOLA. TAPI PARABOLA TAKDE FILTER ASYIK BOCOR JE. YANG TU BAHAYA, MINTA PAK MENTERI TENGOK KAN

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

79 faizal February 3, 2012 at 2:20 pm

negara lain dapat free kenapa kita kna bayar.. kena fikir juga tidak semua warga malaysia orang kaya.. ada jga yang miskin apa salah nya org miskin dapat rasai teknologi setellit dengan free…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

80 AG November 30, 2011 at 11:39 am

Parabola di haramkan kerana ASTRO nak monopoli rangkaian satelit TV di Malaysia. Dah tu sesuka hati lah nak charge this and that tapi kandungan macam haram. Berulang2. Kalau rancangan series tu, baik aku beli cetak rompak terus dapat latest copy. Kalau nak tunggu Astro memang 5 tahun lagi baru aku dapat tonton. Sialan.. Lambat bayar sikit jer potong. Pastu pemyambungan semula nak kena charge. Wahai CEO ASTRO.. tunggu lah kamu saat kejatuhan kamu.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

81 iezz87 December 1, 2011 at 8:56 pm

salam…aku de psg parabola..mmg xde lucah pn…stakat kiss2 tu biase je…byk siaran…bgantung pd satelit mner yg kita tala…xde yg hasut pape la…itu sume tipu je…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

82 Julie Fasha December 2, 2011 at 12:09 pm

Kat Sarawak …boleh jerk pasang parabola…setiap rumahh kompom ada parabolaa… eheheh …

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

83 satok December 9, 2011 at 9:29 am

lucah ke parabola? ingat diorang nak free2 ke beromen? kena bayar jugak la lucah2 ni. so kalau pakai prabola pun. korang kena bayar juga nak lucah2 ni. astro monopoli sampai siaran tv free pun kena bayar juga. sepatutnya kalau tak bayar bil astro pun. rancangan yang free kat measat tu kena ditayangkan juga. scramble je yang pay perview tu. ini tak. yang free pun kena bayar.. dah la bayar kat astro.. iklan pun kena layan jugak. 2x untung tu. yang dungu orang bayar astro..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

84 tukang pasang December 11, 2011 at 3:08 am

cari ja saya sb benci ngan astro buat tambah hutang ja

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

85 dogol December 11, 2011 at 3:47 am

“parabola di haramkan konon ada yg lucah .namun halal kalau di bayar.macam internetlah. Bukan tu ja pelacur pun ada lklan kat situ.saya pun nak jadi gigolo lah ni.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

86 mat fta October 22, 2012 at 2:43 pm

betul tue, ramai dah contraktor kat kuching tgh tunggu tender nak pasang benda nie…ha ha. sy bukan astrook installer tp parabolic installer

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

87 ko tey b saw October 24, 2012 at 12:25 am

meh jual kat sini…
aku mauk..
call astro minggu depan bru pasang.
aku gne natang nie tuk internet je…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

88 anak Malaysia December 11, 2011 at 8:35 pm

kan tu satu channel komunikasi….cabang hiburan…xkan komunikasi pun nak halang….internet yang kerajaan sebelum ni gerenti bebas pun dah sekat….mana gerenti kerajaan?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

89 insan pengesian December 12, 2011 at 2:48 am

pilihan raya dah dekat tentu ramai yg sakit hati bila parabola mereka di rampas.klu dulu anak mereka tengok katun skg tengok dinding nak ambik astro bil letrik pun hampir tak lepas.tapi yg kesian orn tua slalu tengok rncngan bersiri sekrg makan daun sirih ja tengok mcm merajuk kadang2 pegang pensil mcm ltihan mcmana nak memangkah.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

90 osbama bin lain December 12, 2011 at 12:56 pm

ada juga menteri guna parabola di keningau tidak jauh dri kastam tangkap2 tu menteri yg palin berani di malaysia pernah menggadai nywa di pilipin selatan berun ding ngan abu sayap tentang masallah tebusan napa tidak tangkap parabola dia.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

91 PeminatPARABOLA January 3, 2012 at 9:51 pm

setau aku la, Asal sebut ASTRO je menyampah aku dengar…protokol sangat ngan lucah pak menteri nih…sampai kiamat pun kalau berpikiran negatif terhadap PARABOLA yang diharamkan tu, pun tak selesai…ASTRO ni gaya jer lebih tapi haprak….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

92 faizul_skye August 7, 2012 at 4:35 pm

@stro serendah Rm35
kami membekal dan menyedia kan peralatan satelite diseluruh melaysia atau kelantan…seperti decoder,solid dish,mesh dish dan peralatan parabola..kami juga menyediakan perhidmatan siaran dalam dan luar negara..seperti:(@stro malaysia)full channel(indovision indonesia)(telkomvision indonesia)(k+plus vietnam)(vtc digital@ HD vietnam)dan juga beberapa negara jiran lain..semua dalam pakage full channel…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

93 justincase January 5, 2012 at 8:06 pm

sepanjang aku guna parabola, rasenye tak penah ade yang lucah.kan dalam tu ko bole kawal.kalo ko rasa, tv kat umah ko ade kanak-kanak yang tengok, jgnlah nak gatal tangan nak setting satelite oversea.kalau setakat nak tgk cite indon, rasenye takde yg lucah.kat msia pun retis pakai seksi2.cenel yg senset pun RTM, tv9 & alhijrah je.yg lain ado? kat sabah terutamanya, mmg susah nak tgk tv free dengan clear kecuali pasang astro.nak pasang astro da la mahal.bulan-bulan dah la kena byr paling minimum RM40.siap kene gov tax plak.mahal sgt!padahal cite ulang-ulang je.kerajaan tak prihatin ngn rakyat.kalau betul-betul nak haramkan parabola, kerajaan kena mintak astro turunkan rate!takyah nak caj gov tax.caj kat astro je bukan kat pelanggan astro!hampeh!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

94 faizal February 3, 2012 at 1:53 pm

btl tu bro.. dlm internet pun banyak laman web lucah.kenapa tidak bangkit kan isu lucah dlm internet..kat laman web lagi senang nak tngk cerita lucah.. kalau tidak percaya boleh la cuba guna siaran parabola ambik setellit palapa d. atau telkom .siaran indonesia paling menarik sesuai untuk semua lapisan. siaran percuma x kena bayar bulan2 pun. negara lain semua maju dengan teknologi setellit. majulah malaysia dengan setellit tv free.. mcm negara indonesia..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

95 faizal February 3, 2012 at 2:26 pm

rakyat malaysia maju dengan ada nya parabola satu rumah 1 parabola..
demi untuk rakyat malaysia..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

96 faizal February 3, 2012 at 3:09 pm

ini la siaran setellit palapa d indonesia dapat lihat secara free
kualiti gambar mcm HD .. memang puah hati..

SCTV 3756 H 6250 DVB-S / FTA
TVRI Nasional 3765 H 5555
RCTI 3774 H 6520
TV One 3786 H 5632
B Channel 3863 V 4330
Bali TV 3926 H 4208
Global TV 3934 H 6500
Da Ai TV Indonesia 4044 V 2833
Qur’an Tazkiah TV 4047 H 1410
Matrix TV 4048 V 3000
Gogo Mall 4055 H 3000
Indosiar 4074 V 6500
Indosat 4080 H 28125
Metro TV
DVB-S / FTA
Jak TV
V Channel
Space Toon
Al-Manar TV
Lejel Home Shopping
NHK World TV
LBS Movie
LBS Inet Music
LBS Drama
Myawady TV 4110 H 5925 DVB-S2
More 1
More 2
Z Channel
Talk TV
IBN TV
4140 V 30000 DVB-S / FTA
MNC TV 4184 V 6700
HCBN 4190 V 2050

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

97 dennis April 21, 2012 at 12:54 am

betul..setiap bulan channel free tv indonesia akan bertambah, saat ini ada 80 channel tv free dari indonesia dan akan terus bertambah

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

98 fuck giler astro February 3, 2012 at 3:11 pm

aku bukan ape rrrr,,,pasal astro tu memang sengau rrrr,,, pasal parabola pon xade la negatif sgt….. memang fuck giler astro tp aku gune gak,,, ade channel yg ade d astro n x de d parabola….. dah la astro bayar mahal,, siaran ulang2…cam pukimak doooo….. if ade persaingan kepada astro kan bagus,,,xde r astro monopoli n harge mgkin lebih murah skit~~~….. ape pon aku sokong kalau malaysia x melarang kite pasang parabola…. n kalau xnak luluskan pemasangan parabola aku mintak plz2 rrrr kat KERAjaan tu jangan kasi astro monopoli giler die punye harge n kerajaan pom agak2 rrrr,,,,,

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

99 faizal February 3, 2012 at 3:35 pm

salah pasang parabola x sama mcm simpan dadah kat umh bro. jd x perlu la risau.. asal jng salah lakukan kes jenayah. itu memag kesalahan berat.parabola tu x la serius sngt.asl jangan mencuri kerana nak pakai parabola. klu naik moto x dop lesen pun salah tp ramai jga yang naik muto x dop lesen berani jga bawak moto.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

100 Juragan February 27, 2012 at 10:16 am

pkai DREAMBOX je bro.. smua chanel dpt ,paid & free.
monthly fee lg murah dr astro

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

101 Vivian March 8, 2012 at 5:48 pm

PARABOLA lagi baguss !! x payah bayar bulan2 ~ niey larr gara2 politik, suka ati jak kerajaan bilang haram ~ puiii, kalau nak cover lucah segala niey alang2 haramkan juga internet tuww, biar rakyat semua jadi bodoh x dpt apa2 berita …

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

102 yamal sat. April 20, 2012 at 11:19 am

open box s 12 lagi best.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

103 faizal_skye October 2, 2012 at 1:19 pm

rugi guna DREAMBOX bro.. skrg ni bnyk setellit dah update ke mpeg4 dng HD bro.. jd x bnyk siaran yg dapat bro.. kalau nak guna baik guna skybox f3 semua dapat tngk .. siaran ipm siam pun dpt tngk semua.. klau tembak setellit palapa d bnyk siaran x boleh dngk kalau pakai yg digital . siaran berbayar dia yg dia bg tngk free 2 hari pun x leh tngk jga bro..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

104 Vivian March 8, 2012 at 6:05 pm

satu lagi yang kami (Rakyat Sabah) nda puas hati, kenapa siaran 8TV dan TV9 tuw FREE DI SEMENANJUNG SAJA!!????? Sedangkan Kalau di Sabah terpaksa guna astro mau tingukk tuw tv, di semenanjung main search2 jak truz dpt !!!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

105 HAFIZ October 1, 2012 at 12:02 pm

siarannya tak sampai ke sabah dan sarawak. memang percuma malah diluar nagara pun cuma tak sampai jadi terpaksalah guna astro untuk tengok 8tv dan tv9.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

106 lett March 9, 2012 at 6:26 pm

mcm taik lah kerajaan ni xguna btl..ada ka patut nak HARAM kan parabola..kerajaan ni,ni pun nak haramkan ke..menteri pun mcm taik,astro suap duit kat mulut kau ke..astro dah lah bulan2 nak bayar..tiba je nak naik cas..macam taik ASTRO..p mapus lah..kan bagus ada saingan ASTRO taik ni..tp,d semananjug terutamnya kl dah mula guna unifi..rencangan pun siok2 dari astro..bgus lg guna PARABOLA daripada ASTRO..halal kan jeR!!!mentri sial..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

107 faizal_skye October 2, 2012 at 1:38 pm

apa salah nya kalau astro bg tngk free siaran tv1 tv2 tv3 tv7 tv9 tu kan siaran free . x kan la brg kerajaan bg free nak buat nego.. kuat india sembeleh org melayu…diharap kerajaan harus pertimbangkan hal pekara begini..x rugi pun kalau astro bg tngk free siaran kerajaan bg free. kalau siam mmg dia bg tngk free je tv kerajaan dia .. x semua rakyat kita ni semua kaya.. kalau yg miskin mcm mna pulak.yg tinggal kawasan perdalaman…jd x salah la rakyat kita yg tinggal kawasan perdalaman pakai parabola..yg x mampu bayar bulan2..ni semua kena pk jga..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

108 penghulumobile March 9, 2012 at 10:23 pm

Saya menyokong penggunaan parabola dibenarkan kepada rakyat Malaysia seperti di semua negara Arab, ASEAN, ASIA, EROPAH, AFRIKA, INDIA, dll.
Oleh kerana pihak kerajaan tak membenarkan penggunaan parabola saya nak berlanggan unifi.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

109 aze April 11, 2012 at 1:47 am

sokong pkr pasti kita bebas dari penindasan kerajaan.kerajaan tidak tahu apa itu makna demokerasi.dalam otak depa dok fikir mcm mana.nak ambil duit rakyat.tu sebab la prabola diharamkan astro dihalalkan

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

110 aze April 25, 2012 at 12:54 am

asal masuk duit utk kerajaan halal.(astro)yang free haram.ini kah yang dikatakan sebuah negara demokerasi.fikir fikir renung renung wahai pak menteri

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

111 carl May 2, 2012 at 5:36 am

xyah la nak gaduh….tngok je TV1,TV2 n TV3 lagi best….crita 5 minit,iklan 10 minit…haaaaaaaa ….free ape…hahahahahaha xyah bayar….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

112 rasakanlah May 3, 2012 at 10:54 am

Setahu aku channel parabola ni bagus.
xde pulak lucahnya. yg lucah adalah berbayar.kene bayar.
yang sport xkurang best.kadang2 lebih kualiti dri astroke.

Maybe apa yg kerajaan BN takutkan ialah Iklan politik

Ambik contoh indonesia.Syarikat penyaran mereka x bias.
Baik Gerindra,Demokrat atau Golkar bebas mengiklankan parti politik mereka.

Dan yang mengejutkan, sebenarnya indonesia jauh lebih maju dri malaysia dari segi intelektual.Cuma kerana kerajaan BN tak boleh terima, maka mereka sering putar belit cakap indonesia ni negara miskin.Yes, memang mereka miskin duit, tp kaya intelek.Mereka kalau modern, memang betul2 modern. kalau alim betul2 alim.
ini jer point yg perlu diketahui. parabola diharamkan di malaysia hanya kerana “Politik”

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

113 king junaidiz May 22, 2012 at 5:59 pm

parabola ni memang ok n bukan saja kuantitinya tapi kualaiti signal dsbnya memang cukup bagus dari pada astro.biar ribut pun tak hilang signalnya.tapi kurang 3 peratus je bar nya yang hilang.saya sendiri sokong guna parabola daripada astro.kerana gua sendiri dah guna parabola bertahun tahun n tak ada masaalah.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

114 joe_cabinetwork June 22, 2012 at 9:29 am

mentri hanya nakkan uwang keuntungan..!mentri X nak rugi se cin pun..! Silap2x udara kat melaysia pun dorang minta cas pada masa akan dtg..!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

115 hh June 25, 2012 at 12:27 pm

kerajaan takut duit x masyuk

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

116 Parabola User July 15, 2012 at 11:52 pm

Parabola xde pun siaran lucah kat asia nie…orang guna parabola untuk tengok siaran indonesia,pastu kalo thailand rokok,arak semua di senset berbanding cite kat TV malaysia rokok slamber je hisap,kalo cina tgk taiwan dan china…parabola ni dah puas aku pusing guna c-band haram jadah xde pun siaran lucah…kerajaan nak jaga astro sebab setiap pelangan akan membayar cukai 6% kalo parabola 0% sebab tu die haramkan guna parabola dan bangkitkan isu yang x masuk akal,bagi yang belum menguna parabola nie ia2 kan aja sebab cuma dengar cakap tapi belum lihat bukti…aku tgk parabola ni sebab nak tgk cite mat saleh kat channel indon setiap hari ade,kalo TV malaysia nie iklan je banyak cite boleh belah..nak harap TV1 TV2 entah ape2 yang ade kat channel tu sangat membosankan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

117 samad adnan July 30, 2012 at 12:34 am

di sarawak boleh pakai parabola.. sebab aku dapat tau “hak penyiaran xleh dipertikaikan oleh faderal. Perjanjian 20, perkara 1969… sebab masa malaya ajak jadi negara malaysia dulu2 kot. aku pun xtau… xlahir masa tu.. rumah aku pkai 2.. parabola dengan astro.. siaran indonesia mmg lebih advance dari malaysia.. dan ada yg kata sensor ke x tu… tgk blue dlm internet lagi byk nak pilih kot.. xjumpa lagi aku dalam parabola tu ada blue.. mungkin xcari lagi kot.. kalau ada yg jumpa boleh2 la share setelite apa yg nak guna tu.. hehehhe…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

118 faizul_skye August 7, 2012 at 4:37 pm

kami membekal dan menyedia kan peralatan satelite diseluruh melaysia atau kelantan…seperti decoder,solid dish,mesh dish dan peralatan parabola..kami juga menyediakan perhidmatan siaran dalam dan luar negara..seperti:(@stro malaysia)full channel(indovision indonesia)(telkomvision indonesia)(k+plus vietnam)(vtc digital@ HD vietnam)dan juga beberapa negara jiran lain..semua dalam pakage full channel..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

119 faizul_skye August 7, 2012 at 4:42 pm

sesiapa yg berminat blh la email binjai22008@yahoo.com

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

120 faizul_sky September 3, 2012 at 2:31 pm

dapatkan @stro serendah RM35
kami membekal dan memasang peralatan satelite diseluruh
malaysia dan kelantan…seperti decoder,solid dish,mesh dish dan peralatan parabola..kami juga
menyediakan perhidmatan siaran dalam dan luar negara..seperti:(@stromalaysia full channel) (palapa d) (telkom 1)(Asiasat 5)(indovisionindonesia)(telkomvision indonesia)(IPM THAI) (k+plus vietnam)(vtc digital@ HD vietnam)dan juga beberapa negara jiran lain..semua dalam pakage full channel. no 0148399463 zul

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

121 skybox2u September 22, 2012 at 1:10 pm

kini ada iptv ada astro,siaran satelit luar negara tanpa perlu ada parabola

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

122 HAFIZ October 1, 2012 at 11:57 am

Hai, saya kurang bersetuju dengan penggunaan parabola di Malaysia. kenapa? kerana untuk melihat cerita lucah tak perlukan parabola hanya gunakan internet sahaja. Jadi apa masalahnya jika parabola diharamkan? Masalahnya sekarang apabila kita rasakan bahawa kerajaan haramkan parabola kerana ingin melindungi Astro seolah-olah kerajaan ada kepentingan dengan Astro. Tak ke dengan melantik hanya 1 company berbayar untuk siaran akan memudahkan kita untuk mengawal rancangan dalam Malaysia? Jika banyak company diberi lesen maka sukarlah kerajaan untuk menjaganya. Kenapa perlu menjaganya? kenapa tidak? jika mereka menyiarkan rancangan yang boleh mempengaruhi serta merosakkan fikiran rakyat kesannya rakyat akan melakukan suatu di luar dugaan. Cukuplah pengaruh Tv dengan cerita dari barat, jika dibenarkan pula parabola digunakan dengan sewenangnya, percuma, apatah lagi cerita yang kurang sopan dari negara lain maka rakyat akan berubah sikap sebagaimana rancangan yang dilihatnya. Jadi saya memang kurang bersetuju jika parabola dihalalkan di Malaysia. Kita sayangi rakyat dengan tidak membiarkan mereka terpengaruh dengan budaya yang rosak. Seperti Ibu bapa yang mahukan perkara yang baik sahaja masuk ke dalam rumah maka perkara tidak baik dihalang. Semuanya demi masa depan anak-anak itu iaitu kita rakyat Malaysia.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

123 faizal_skye October 1, 2012 at 7:15 pm

cara pemikiran mcm hafiz tu mmg x betul. kita harus la berfikiran terbuka x semisti nya kita tngk citer ganas2 kita akan turut jd ganas.semua tu letak pada diri kita. klu kita kurang iman x tngk parabola pun akan jd jahat jga btl x hafiz.kita patuk tahu perkembagan dunia bru la kita tidak jd mcm katak bawah tempurung.lg pun rakyat malaysia ramai yg mampu beli parabola.. stakat nak tngk siaran mekah dan madinah secara live x kn la salah hafiz.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

124 Abe NicXs November 25, 2012 at 5:18 pm

Astro lagi terok.. Bab keruntuhan moral belambak, citer gengster siap tatu2, cerita tahyul, cerita melayui saling menyeleweng wang projek, anak ngan mak bapak berseteru.. Belanar Konar kat Astro tu.. Bayar mahal pun dapat tengok cerita sampah jer.. Ingat2 program taun 2010 dulu pun ada lagi duk recycle2. Tak jujur, MONOPOLI

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

125 ABU aku bukan bangkang October 21, 2012 at 12:04 pm

parabola hanya menyusahkan generasi akan dtg.byk buruk dari baiknya…salah satunya kemasukan unsur2 yg xsesuai..parabola kita xboleh kawal ngan sewenangnya2..oleh tu pencegahan awal paling berkesan xsyak lg..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

126 ABU aku bukan bangkang October 21, 2012 at 12:06 pm

pendpt peribadi sy ..sy xbersetuju 500%..kalu astro ok lg .

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

127 mat fta October 22, 2012 at 3:52 pm

engko nie anak mamak ker per?…dok sokong astrook, piraahhh…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

128 faizal_skye October 1, 2012 at 7:38 pm

dari pagalaman saya pasang parabola selama 10 tahun tidak ada satu pun setellit ada berusur lucah boleh tngk kt negara kita.. kecuali setellit Eutelsat Hot Bird. tp liputan dia kn sampai negara kita.. walau pun guna piring 12 atau 20 kaki. jd x payah risau la x kn ada setellit berunsur lucah..ramai dah org dah cuba tembak setellit tu tp semua gagal.cara yg mudah nak tngk lucah senang ada guna internet taip kt google terus blh tngk lg kt pasar mlm pun belambak jual rm10 1 dvd lg.parabola la satu setellit paling canggih yg negara luar guna mari la ujan lebat mcm mna pun x dop masalah.bnyk siaran pelajaran pendidikan agama yg kita dpt menafaat dlm siaran parabola.klau x percaya kamu blh la tembak setellit palapa d .nati hafiz dapat belajar mengaji dari surah kecil sampai surah besar siap ada terjemmah kot bahasa malaysia lg.dan bg yg minat dengar ceramah agama ada satu siaran ceramah agama yg boleh kita jadikan tauladan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

129 Siapa Kau Mau October 17, 2012 at 6:44 pm

rumah aku ada sebiji parabola… kalau disuruh plih antara parabola dengan astro.. aku lebih pilih parabola… astro bazir duit je…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

130 ako October 21, 2012 at 1:29 am

Ala..ada sbbnya..bkn saja2 krjaan mau hlang.org indon lg puji krjaan malaysia ttg had undg2 pnyiaran..klu bole dr dlu lg da d bnrkn.si gapur tu mau tarik hati pngundi jak tu.mntng2 tmptny byk org indon yg br ic bole undi dia.sya mmg x stuju..ni Malaysia Style ma..not Indon Style yg undg2 d kwl oleh org yg brduit shaja.sbb tu rmai ke sini.dgn prangai2 skali d bwa.cra bawa kreta pn da tau.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

131 mat fta October 22, 2012 at 4:01 pm

pepatah pun ada mengatakan, buang yg keruh ambil yg jernih….tak gitu.kalau kita sebagai orgtua kpd anak2 kita takkan kita ajar perkara yg buruk/salah.renung2 kan….cuba korang pikir dlm masa setahun brp duit yg digunakan utk membayar astrook nie? lbh baik gunakan utk belanja anak sekolah ker…..lmbt ckit byr terus kena potong

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

132 Cheste W October 24, 2012 at 1:19 am

vote for parabola..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

133 mat fta October 25, 2012 at 2:01 pm

baca akhbar semalam, taukey astrook menang dlm kes saman tv bebayar dgn tauke tv bebayar dr seberang…nak cakap per? makin kaya ler tycoon nie……..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

134 ahmad October 25, 2012 at 4:25 pm

aku rasa Boss astro pun pakai parabola. sbb dia tahu tu semua free. Jom kita gi tgk rumah dia ada ke tak parabola tu hehehehe

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

135 kocek kosong November 8, 2012 at 10:33 am

haha..lucu dgr komen..kalau xguna prabola pun siaran dewasa ni terlepas jgk..kan ada internet..knp internet xdilarang kan penggunaan nya..kan byk adult kt dalam tu..hehe..
jangan berfikir (-) ngan parabola..kat sarawak tv3 tv1 tv2 kalau nak guna tulang ikan tu sorry to say ler..kejab ada kejab xde..kalau ada pun muka xnampak buat pe..dah lah astro harga cekik darah.cerita ulang-ulang je.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

136 Abe NicXs November 25, 2012 at 5:01 pm

Sebenarnya ramai ‘Mambang’ yang menjaga kepentingan ASTRO. Asalkan poket diorang penuh, tak kisahla rakyat pokai ke ape ke.. Bagi sya Astro lagi la menjahanamkan moral rakyat Malaysia. Tak Jujur dalam berniaga, cerita ntah hapa-hapa, unsur lucah, gengster, kaki kelab malam, keruntuhan kekeluargaan, semua ada dalam siaran astro. Dahtu tak teruk ke? sama je, lagi teruk, ada la.. Baik parabola pulak..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

137 ohjob December 3, 2012 at 4:55 pm

biasalah.. semua dikawal kerajaan

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

138 supianah cahir January 23, 2013 at 8:45 am
139 Brock Lesnar F5 February 19, 2013 at 5:18 pm

Haram jadah punyer ASTRO…Asal hujan x der signal,merugikan betul…Macam-macam uprgade yang aku tengok di astro kononnya untuk menarik pelanggan..Contohnya kalau nak muat turun channel boleh terus di tv dan jugak nak tengok wayang di Astro Fisrt padahal,isu SIGNAL tak ambil kesah pun..Aku pun pernah jugak tumpang tengok parabola di rumah kawan aku..Aku dah check semua channel…Satu benda lucah pun x der aku jumpa….Aku tahu kenapa diorang haramkan parabola di Malaysia….sebab nak stabilkan ekonomi ASTRO…….Fikir-fikirlah astro lelbih-lebih lagi isu pasal Takder signal ketika hujan…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

140 Mirul March 5, 2013 at 1:08 pm

Gunakanlah Skybox… melalui connection internet sahaja boleh dapat semua siaran hehehhe

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

141 bodoh beno kmo tu..!! April 17, 2013 at 4:05 pm

ape la bodoh…xpayah pikir yang lucah sgt…yg bunga2 pun dh berlambak kt tv malaysia ni..kalau betul nk negara ni total Islam..tu..gi HARAM siaran konsert..pakaian je cukup le..SO, ni baik ke?? apa la bodo…YB2 siap dtg g mse konsert tu..BANGANG!!..pada aku..semua terletak pada diri…nak kata otak org malaysia ni boguih pun x la jgk..aq tgk xdak SORANG pun yang dpt anugerah noble…negara yang benarkan PARABOLA tu la yang bersepah orng bijak cerdik akal….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

142 bangang May 5, 2013 at 12:09 am

Kat parabola mana ada blue…kalau ada pun xterjangkau signal kat malaysia…yg ada saluran indonesia, arab, china, korea, japan byk la…aku da psg lama dah benda nie..tapi xpnh dpt gamba blue pun…kalau parabola dibenarkan, blei jugak tingkatkan pendapatn pennjualnya..ekonomi negara jugak yg naik…bodoh betul…adaka parabola semata2 sbb blue…xrelevan lgsg..kat inetrnet pun berlambak2…xpyh psg parabola pun lei tgk…bodoh punya olang..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

143 boot of speed May 9, 2013 at 8:41 pm

mana nak beli parabola sepak ni?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini...(Sila BACA DI SINI untuk Syarat2nya Sebelum Berkongsi Komen Anda Di Sini.)

Previous entry:

Next entry: