Hari ini, kebanyakan “mata dan telinga” kalangan pemimpin negara tertumpu untuk membantu anak muda dengan cara menyelesaikan isu PTPTN ini secepat mungkin. Ada satu kumpulan tidak setuju mahu mansuh PTPTN, satu lagi kumpulan sudah bersedia dengan tawaran mansuh PTPTN. Anda dipihak yang mana satu?
Pertama sekali, kuota bumi sentiasa akan terpelihara dalam perlembagaan Malaysia selagi ada Melayu yang layak masuk. Yang Dipertuan Agong (YDP) berhak menggunakan kuasa untuk membuka ruang kepada orang Melayu untuk mendapatkannya. Kuota Melayu akan sentiasa terjamin melainkan ada “tangan-tangan halus” yang cuba mengubah perlembagaan. Itu soal perlembagaan.
Sekarang ini berlaku lambakan graduan pengajian tinggi yang masih tercari-cari pekerjaan. Salah satu punca masalah yang kami perhatikan sekarang ini apabila melihat kepada situasi di mana, isu pendidikan telah dikomersialkan dan menjadi satu “medan dan pentas” untuk golongan kapitalis ini mencari keuntungan yang berlebihan tanpa memikirkan beberapa aspek secara teliti sebelum menawarkan jurusan dalam pengambilan pelajar baru.
Kami berikan beberapa contoh situasi dan masalah di sini :
- Kalangan kolej-kolej swasta masih lagi mengambil pelajar baru untuk jurusan yang sama setiap tahun, sedangkan telah berlaku lambakan graduan untuk jurusan berkenaan yang masih lagi tercari-cari ruang pekerjaan untuk mereka
- Salah satu contohnya di sini, jurusan kejururawatan. Selain kos yang bagi kami agak keterlaluan, ada ramai di luar sana yang masih tak mendapat pekerjaan selain dihimpit bebanan hutang yang tinggi. Mereka akan melakukan pemasaran dan promosi, dan semestinya akan diceritakan yang “indah-indah” sahaja.
- Belajar mahal, tetapi ruang pekerjaan yang disediakan tidak selari lambakan graduan yang ada.
- Biasanya kolej swasta, akan menawarkan seberapa banyak tempat kepada pemohon. Biasanya daftar dahulu, kemudian barulah memohon PTPTN
- Ada yang mengalami masalah yang sama seperti di atas?
Dahulu pun semasa kolej swasta baru dibuka, semua mahu mendapat tawaran dalam bidang IT disebabkan kos yang rendah. Apa yang pihak kolej lakukan, hanya sediakan kemudahan lab komputer tetapi sedangkan yang tergamak mengenakan kos pengajian setanding dengan bidang kejuruteraan.
- Malangnya silibus yang disediakan lemah
- Pengurusan lemah
- Akhirnya, kolej banyak yang tutup
- Graduan “tidak laku” dalam pasaran pekerjaan
- Graduan IT mula berlambak tetapi majikan sukar mendapatkan graduan yang benar-benar kriteria mereka
Jadi, perkara-perkara seperti ini yang sepatutnya difikirkan secara teliti oleh pihak PTPTN. Jangan sesekali begitu mudah memberikan pinjaman. Mesti meneliti daripada aspek pasaran kerja dan yang menjanjikan pulangan (bayaran balik) dari peminjam. Sedangkan hakikatnya sekarang ini, berlakunya lambakan graduan yang sedia ada. Kerajaan perlu pantau isu supaya tidak bertambah serius supaya isu penawaran selari dengan permintaan yang sedia ada.
Daripada mula PTPTN mula ditubuhkan sehinggalah sekarang ini. Jumlah pinjaman PTPTN yang dikeluarkan adalah sekitar RM43.6 billion yang telah diperuntukkan untuk seramai 1.9 juta peminjam bagi menerima pembiayaan PTPTN selama ini. Jika dikirakan daripada kos yang dibelanjakan oleh kerajaan setiap tahun adalah sekitar RM4 billion – RM6 billion (angka untuk 2012/2013).
Walaubagaimanapun, dalam situasi peminjam PTPTN ini agak pelik di mana, kalau kita perhatikan jika anda disenaraihitamkan oleh pihak bank sekalipun kerana tidak membayar hutang rumah atau kereta, anda boleh didakwa di mahkamah bukan? Tetapi, anda masih boleh bebas pergi ke mana sahaja hatta ke luar negara sekalipun. Tetapi dalam kes PTPTN ini, apa yang akan terjadi jika anda sudah disenaraihitamkan oleh PTPTN kerana tidak membayar hutang pinjaman PTPTN?
Hakikatnya, apa yang kami perhatikan PTPTN bertindak melebihi bidang kuasa pihak bank dan dilihat menindas graduan. Sedangkan PTPTN tidak sama sekali dilesenkan sebagai sebagai sebuah institusi kewangan di bawah peruntukan Akta Perbankan dan Institusi Kewangan, apatah lagi tidak dikawal selia di bawah pengawasan Bank Negara Malaysia. Tetapi apa yang berlaku sekarang ini?
- Purata sehari seramai 60 peminjam PTPTN ditahan Imigresen di lapangan terbang antarabangsa
- Seramai 69,573 daripada 104,083 peminjam yang disaman oleh mahkamah sehingga Oktober 2011, kerana gagal menjelaskan pinjaman mereka. (66.9% disaman)
- Sehingga September 2011, PTPTN hanya berjaya memungut RM2.74 bilion iaitu 48.34% berbanding RM6.04 bilion, jumlah yang sepatutnya diperolehi, maka seramai 132,801 pelajar telah disenarai hitamkan dan tidak boleh keluar negara kerana tidak menjelaskan pinjaman.
- Ada kes di mana pelajar telah pun menjelaskan tunggakan pinjaman PTPTN tetapi masih lagi ditahan kerana disenaraihitamkan dalam sistem komputer Jabatan Imigresen Malaysia
Sekarang ini, jumlah IPTA di Malaysia adalah sebanyak 20 buah. Semakan kami memperlihatkan senarai negara di dunia yang telah berjaya melaksanakan pendidikan percuma sehingga peringkat pendidikan tinggi antaranya ialah :
- Sweden
- Norway
- Finland
- Arab Saudi,
- Kuwait
- Cuba
- Sri Lanka
Maknanya kerajaan perlu menanggung sekitar RM4 billion – RM6 billion untuk membantu pengajian anak-anak muda ini setiap tahun. Dan untuk setakat ini bagi tuntutan kami jelas, caj pentadbiran mesti dimansuhkan. Dan kami bertambah yakin, apabila melihat sendiri “kelebihan” yang diterima oleh individu yang bernama Tan Sri Tajuddin ini yang didakwa oleh Malaysia Airlines (MAS) telah menyebabkan liabiliti tanggungan MAS sebanyak RM8 bilion. Tetapi, akhirnya kerajaan telah memutuskan, hutang Tajuddin Ramli sebanyak RM589 juta kepada Dana Harta dihapus kira walaupun tiga tahun lalu mahkamah memerintahkan beliau melangsaikannya. Itu baru satu contoh.
Maknanya kami yakin, caj pentadbiran boleh dihapuskan sebenarnya. Sedangkan Tajuddin Ramli boleh, mengapa tidak boleh diberikan pula bantuan kepada golongan bawahan yang lebih memerlukan dalam soal pendidikan. Samada kerajaan mahu menghapuskan caj pentadbiran tau tidak, kami pulangkan semula cadangan ini kepada kerajaan untuk memutuskannya
Isu Mansuh PTPTN : Apa Jawapan & Pandangan Datuk Seri Anwar Ibrahim
Di sini, kami berikan ruang untuk pihak pembangkang (Pakatan Rakyat) untuk menjawab isu mansuh PTPTN ini
[poll id="289"]
P/S : Apa pandangan anda pula?



{ 162 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini. Komen Anda Pula? }
PTPTN adalah badan yang menindas. Untuk makluman pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah mesyaratkan supaya kenaikan pangkat kakitangan awam yang mempunyai sebarang hutang pendidikan (senarai hitam) tidak layak untuk dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat. Ini merupakan salah satu syarat wajib yang dikenakan. Macam mana nak bayar hutang jika gaji tidak naik (bukan kenaikan pangkat yang dikejar, tetapi jika pangkat tidak naik gaji pun tidak meningkat). itu diantara dilema kebanyakkan penjawat awam. Isu ini diantara penentu undi pihak kami…
Boleh je penjawat awam bayar hutang PTPTN. Sepatutnya gaji yang diterima diberi keutamaan untuk membayar semula pinjaman yang dibuat terlebih dahulu, sebelum selanjutnya digunakan untuk perbelanjaan harian, membeli kereta (baru atau lama terpulang kepada kemampuan gaji) dan rumah (beli atau sewa terpulang kepada kemampuan).
Ini tak, perkara yang sebaliknya berlaku. Dapat gaji, beli kereta baru, beli rumah baru, kemudian beli benda2 yang dalam kategori kehendak, bukannya keperluan. Lepas tu baki gaji baru nak bayar pinjaman, memang la tak lepas.
Kebanyakkan orang Malaysia macam tu… Keinginan mengatasi keperluan. Patut settle kan dulu hutang2, lepas tu buat savings (UNIT TRUST ASB ETC) balance duit tu baru lah enjoy.
Tapi sebaliknya yang berlaku. Enjoy dulu, balance yang ciput tu la nak bayar hutang. savings insyaallah tak de atau tak konsisten.
To Saya :
Dpt gaji beli kereta baru, beli rmh (kereta utk bergerak, rmh utk berteduh). Penting benda ni bro, selain 2 benda ni, barulah kehendak. Utk yg baru mula bekerja, beli je motor dlu, buat saving skali smbil byr hutang. Org skrg, terutama pompuan, klu tgk lelaki, mcm ni, naik motor, x pndang lansung, klu ko bwak kreta, tgk kreta apa plak, klu kancil, sorry la, klu vios ok… dlu org cina je mcm ni, skrg pompuan melayu pn mcm ni jgk…
To Redzuan :
Hm, settle hutang dahulu, setuju. ASB & Unit Trust sepatutnya kna ade sejak bila dah mula bekerja, tak kisah la gaji basic brape pn, ASB 10k Loan 25thn Rm100 sbln, loan paling rendah, ok tu. CIMB Dali 352.65% return utk 13 sthn, utk sthn jgn pula anggap purata tu sama every yr, tp disarankn pelbagai kn saving anda.
Org senior kata, enjoy dlu muda2, sbb bila dah kawin, xde masa nk tgk pompuan lain, bekalan mkn minum pakaian utk anak & isteri. Byr bil letrik & air. Tp skrg ni, terma enjoy dlu sblm kawin patut dikurgkn, sbb harga brg naik (klu nk kawen lg la mahal skrg), saingan utk kerja payah sbb ikut status study degree/dip holder. Tak pndg klu SPM shj ok.
Aku dah cakap… Satu cara nak bagi orang akan bayar hutang ialah senarai hitamkan aje nama mereka ni.. Tak leh buat apa-apa pinjaman bank kalau langsung tak ade pembayaran yg kosisiten… Baru dia tahu susah senang kalau bank tak bagi pinjaman nak beli motorsikal, kereta dan rumah….. Ni tak hutang tak bayar tapi pakai keta bayar bulanan aje dah 50% dari gaji… macammana nak bayar pinjaman pelajaran..
mansuh ptptn!!!
salam for all
hairan ya, terang lagi bersuluh janji anwar itu langsung x boleh pakai. memboroskan kekayaan negara sehingga puluhan billion, apatah lagi dengan cara merompak wang rakyat dan diberi pula kepada pelajar yang pastinya tidak akan bersyukur jika semuanya diberi percuma. apa yang pasti, jangan kita mudah terpesona dengan kata2 manis yang kelihatan madu tetapi racun berbisa yang tersembunyi.
semakin ramai graduan enggan bayar PTPTN, apatah lagi yang bekerja dengan gaji besar seperti beberapa rakan saya, bersorak bila PTPTN mahu dimansuh. bagi mereka yang ikhlas membayar hutang sebagaimana saranan Islam, akan dianiaya dan kerugian besar.
jika ini lah keadilan pembangkang, marilah kita semua kembali merenungkan kenyataan PM berkaitan PTPTN ini
Kenapa isu PTPTN hendak dimansuhkan mau dipertikaikan. Saya menyokong penuh tindakan ini dan sepatutnya PTPTN tidak perlu diwujudkan. Kenapa?.
Pendidikan adalah satu keperluan yg menjadi perkara asas. Di Malaysia, kita tahu bukan semua rakyat mempunyai pendapatan tetap dan bergaji tinggi, misalnya penduduk di luar bandar dan di desa juga mereka yg tinggal di bandar tidak terkecuali. Jadi menubuhkan PTPTN dan memberi pinjaman kpd pelajar untuk menampung kos pengajian bukanlah jalan penyelesaian bagi golongan yg berpendapatan rendah. Jika kita mengambilkira kos perbelanjaan isi rumah yg lain misalnya, bayaran pinjaman perumahan/kereta dan lain2 liabiliti lagi, dan ditambah pula dgn kos sara hidup yg semakin tinggi, maka sudah tentu ini akan memberi kesan kpd keupayaan kewangan sedia ada isi rumah. Lebih mengecewakan lagi peratus kenaikan gaji isi rumah tidak selari dgn peningkatan kos perbelanjaan tadi. Maka secara langsung menjadi faktor ramai orang berhutang. Jika kos pendidikan perlu dibayar, maka sekali lagi melalui konsep pinjaman PTPTN telah membudayakan pelajar berhutang seawal usia yg muda. Kesan jangka panjang berkemungkinan ramai yg tidak mampu membayar balik pinjaman kerana beberapa faktor. Selain itu, ramai anak2 muda di desa dan di luar bandar terpaksa membatalkan hasrat untuk belajar di universiti atau kolej kerana tidak mampu membuat pinjaman PTPTN atau kerana kos pendidikan yg terlalu tinggi dan membebankan.
Jika Kerajaan hari ini benar2 perihatin, Sepatutnya:
1. Kos pendidikan mesti dihapuskan atau dikurangkan pada satu had yg mampu ditanggung oleh isi rumah berpendapatan rendah tanpa perlu meminjam.
2. Selain itu pendapatan isi rumah perlu dinaikkan dgn memberikan kenaikan gaji minima.
3. Barang keperluan asas perlu dikawal dan tidak dinaikkan suka hati oleh peniaga.
4. Kos pengangkutan awam seperti harga tiket dan lain2 tidak dinaikkan dan kualiti perkhidmatan ditambah baik.
ustaz nizam……….antara hak istimewa orang melayu ialah dapat BIASISWA…tapi UMNO BN hapuskan biasiswa dan ganti dengan pinjaman PTPTN. UMNO berkokok hidup melayu…pertahan hak istimewa orang Melayu…tapi sebenarnya UMNO lah yang hapuskan hak orang melayu….Ustaz Nizam beria2 sokong UMNO BN dan sebenarnya kaun bersekongkol hapuskan hak orang melayu. (lu pikirla cikit…janganlah lembab sangat).
bahlol pencacai anwar,
ko mmg anak anwar cibai dah hutang xmau bayar. nak biasiswa belajar ms spm kasik elok score 14A. dah cukup baik ada badan nak bantu ko sambung belajar wpun dgn pinjaman. kalo x dah tentu ko angkat tong sampah atau cuci pinggan kat restoran skrg.
saya sokong pendapat ini 100%
macam tahun 80an. 90an.. tak ade pun PTPTN.. ok gak belajar. bagus kerajaan mansuh je PTPTN.. kalau nak belajar.. kumpul duit. guna duit sendiri. tak yah nak tolong. daripada buang duit tanggung PTPTN baik buat bantuan pada rakyat susah. banyak lagi faedah. bantu buat rumah, jalan, api, air, bantu yang kurang pendapatan.. dari bantu budak sambung belajar.. semua nak free… hiran..
Bayar hutang wajib bagi orang islam…bukan masalh gaji, tapi masalah diri yang taknak bayar..
hah! Sokong awak, bayr hutang WAJIB!, de
Sudah tiba masanya kerajaan malaysia mem”BAIL OUT”kan rakyat marhaen. Asyik BAIL OUT TYCOON2 jer – bertriliion plak tu, tak pulak bangkrap Malaysia tercinta ni, malah makin kuat eknomi malaysia.ahak.
Nilah antara manusia2 yg tak mengenang budi….dah dapat PTPTN bagi pelbagai alasan tak mau bayar…masa nak masuk IPTA dulu sapa suruh apply PTPTN…ko pinjamlah dgn Along…dah dapat kerja bayarlah…kerja apa yg tak naik2 gaji….tiap2 tahun KGT ada….kerja pun tak spt mana…ada hati nak naik pangkat…hutang pun tak nak bayar….memang dasar mangkuk hayun punya manusia….lepas tu nak ugut dgn undi pulak…pi mampuslah….bagus aku setuju dasar JPA…nasib ko lebih bagus dapat kerja dgn kerajaan…itu pun masih tak bersyukur….banyak lagi org yg masih menganggur wpun bergelar graduan…ko pegi jahanamlah…marhain konon…marhain kepala otak ko….
Mat sabut puaka ni bodoh lembu atau bodoh piang. ehhh..ko mmg bodohlah tahap tapak kaki engko ni. Sampai sekarang gomen takleh jawab perkara2 ni, ko bukak mata bodoh ko luas2:
Bailout Bank Bumiputera sebanyak 4 kali – rugi RM10.4 billion.
Kerugian Perwaja Steel – rugi RM10 billion.
Bailout Indah Water Konsortium (IWK) – rugi RM200 juta.
Bailout Konsortium Perkapalan Berhad – rugi RM1.7 billion.
Hicom (Proton) kerugian sehingga Kerajaan terpaksa menggunakan duit Petronas untuk membeli saham Proton -rugi RM1 billion.
Membeli semula saham MAS daripada Tajuddin Ramli dengan harga RM1 billion lebih dari harga pasaran.
Menggunakan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Danaharta dan Khazanah untuk membeli saham-saham Timedotcom yang tidak laku – rugi RM3.3 billion.
Bailout LRT PUTRA dan STAR – rugi RM6 billion.
Bailout Renong/UEM – rugi RM12 billion.
Pampasan pembatalan Projek Empangan Bakun – rugi RM950 juta.
Hutang tertunggak InventQjaya – rugi RM228 juta
Pampasan Jambatan Bengkok – rugi RM257 juta
Pampasan pembatalan Broga Incinerator – rugi RM500 juta
Kerugian membeli saham Agusta – rugi RM510 juta
Skandal Port Klang Free Zone – rugi RM4.6 bilion
Skandal Offshore Petrol Vehicle (PSC-NDSB) – rugi RM6.75 bilion
Wah3…Fanta Sheva…ko ni pun salah satu manusia yg tak mengenang budi….apa yg kerajaan bagi semua ko sapu….sebenarnya komen aku utk sdr Marhain No 1…tapi yg ko melalok keluar tajuk ni apasal…ko pun tak cerdik mana….tak payah le nak cite kegagalan projek2 kerajaan…aku pun tahu….jgn makan daging lembu…nanti ko pun bodoh macam lembu….lepas tu mangkuk piang ko pun bertingkat2….ini soal org(sdr Marhain) yg tak nak bayar atau liat nak bayar balik pinjaman PTPTN…ko faham ke idak….jangan bengap sangat….k…jgn marahhhh ye…jgn jadi manusia pakai singlet dan seluar dalam kat luar pulak…sekali lagi ko faham ke idak….jgn nak terjah je…..
Fata Seber
Kamu ambil fakta ni dr mat sabu ke atau mahpus pendang tu? Atau dr raja petera anak raja gila tu?
Kalau kerugian tu berlaku kerana penipuan, oleh eRic cHia umpamanya, itu tak boleh maaflah. Penipu2 ni perlu ditembak sampai mati kerana khianat kpd negara biar berkecai kepalanya dan terbarai isi perutnya. Jika rugi kerana faktor luar kawalan spt peristiwa 1997-98, maka kita tidak boleh salahkan sesiapa.
Harap tn dapat bezakan dgn jelas maksud bailout dan mengapa bailout perlu berlaku.
Boleh, jangan mengarutlah, sahih ke statement bongok dr pembangkakng tu, ko tu bodoh tak sayang negarq, pergi bla lah dr malaysia… Pergi duduk kat negara lain… Baru ko tahu, langit tu tinggi atau rendah.
kpd wak jowe, reduan, saya dan puaka serta yg seangkatan, saya menyokong pandangan anda semua 100%. Pandai pinjam pandai la bayar balik…ooo..utang dgn kerajaan, pandai korang suruh mansuh yek…tp kalau korang utang dgn ah long, ada berani ka suruh mansuh? Sebuah kerajaan yang baik dan adil telah menyediakan segalanya tp apabila sampai ke satu tahap ianya mesti berbayar..orait la tu. Wei..(bagi yang anti kerajaan), kalau korang kata ada negara lain bagi pendidikan percuma (gratis kata orang Indon), dipersilakan dengan segala hormatnya berpindah kesana, jangan bikin kacau dalam negara yang aman damai ini.
bodoh punya anwar, yang pencacai annuar pun sama-sama bodoh
dia ni mana peduli sebab kalau dia xder duit, george soros bleh tolong dia. Kalau muflis malaysia, dia boleh tinggal di luar negara
bg pendapat aku..
PTPTN TIDAK PATUT di hapuskan..perkara ini telah dibincangkan dlm BS.
Yg berHUTANG..igt2la…hutang tetap hutang..pahala akan tergantung2 smpailah hutang anda langsai (betulkan jika salah)
Yg patut dihapuskan:
1. Cas2 tersembunyi
2. Caj perkhidmatan (Pinjam 40k, byr la 40k gak)
3. Kakitangan PTPTN (Pengarah/Org atasan) y tidak membuat keje aka goyang telor.
4. Sistem birokrasi.
#REFORMASI perlu ke x????
Yg telah berhutang tu, kena bayar la. Tp untuk masa depan, kerajaan bleh tanggung pengajian pelajar.
PLKN pun lebih kurang ja dgn kos PTPTN ni, tp xda plak sapa2 cerita pasal muflis.
toi tu…blanja PLKN tinggi gak…tadak muflis pun..berapa belanja sorang pelatih PLKN selama berada di kem?? ada sapa tau tak???
setuju..utang patutnya tadak bunga..pinjam 40k bayo 40k…
kalu pelajar tu cemerlang..tayah bayaq pinjaman kira la sebagai biasiswa..penghargaan kerajaan diatas kesungguhan dia blajaq..
belanja plkn utk satu sesi 3 bulan adalah lebih kurang rm500 juta seluruh malaysia (khairy Jamaludin)
kahkahkah… sama la di mansuhkan.. aku bagi pinjam kat ko.. patut ka aku tak minta interest.. pinjam 1000 bayar 1000. pas tu buat ansuran 10 bulan. aku nak makan apa??? aku mintak interest.. kata aku riba.. dah susah2.. baik tak yah minta pinjaman.. jual tin cola.. pakai smbg belajar… kahkahkahkah…
hahahah….kesian kt pak mat..tau mana nih…soros ada call pak mat ka kata nk bantu si anwar tu.. ka dia hantaq email kt pak mat….hahahahahah
(kesian org la dh tak berapa reti nk beza antara FAKTA dan FITNAH)
Pak Mat….memang anwar ni dh teruk nyanyuk nya tp yang dok heran tu, pencacai dia pun nyanyuk sama..langsung dh tk tau nak bezakan antara yg betul dan salah. sudah terang lagi bersuluh tentang siapa anwar tp depa dok sanjung, dok sokong lagi.
Kepada Fanta Sheva: hang toksah la nak melalut macam idola hang tu, si sabu dan mahfuz..biaq pi la depa melatah, hang toksah nak melatah sama, nti org kata hang lebih sudu dari kuah….hang marah kat orang balik. Hang ni pernah bisnes tak? Klau pernah, hang patutnya paham macamana nak kawal akaun dalam bisnes. Tp klau tk pernah bisnes, jgn dok bising,…
tak logik. cadangan yg tidak masuk akal…kita semua jangan terpedaya dengan janji kosong anuwar ni
tak logik bila kau tu pencacai UMNO
eleh,ntah2 dlu2 keturunan ko pn pencacai british ckp UMNO plak….
saya ustaz nizam yg bodoh
kau pula pencacai puak2 jahanam tu, selambar. puak2 jahanam memang suka dgn idea yg pelik2. Yg aku peliknya makin pelik apa yg dikatakan makin menariklah jadinya terutama bagi org2 spt kau selambar bodoh tahap 100%.
kau perlu mmasuk sekolah th satu semula untuk belajar berfikir. Kau belum cukup akal rupanya.
nampaknya ada pihak yang terasa kepanasan macam cacing disebabkan isu ini, kita sama2 lihat kesudahannya……
Salam to all
Melihat kepada respon yang diberikan sendiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkenaan janji Pakatan Rakyat untuk memansuhkan PTPTN adalah mustahil untuk dilaksanakan.
Perdana Menteri berkata, pelbagai janji pembangkang sekiranya dilaksanakan juga akan menyebabkan negara muflis dan menjadi lebih teruk daripada apa yang berlaku di Greece dan Kerajaan tidak akan menabur pelbagai janji yang tidak mampu ditunaikan seperti yang dilakukan pembangkang.
Menurut Menteri Pengajian Tinggi, jika Pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) di hapuskan serta merta, RM40 bilion akan hilang dan tidak akan ada lagi peruntukan untuk masa hadapan.
Bagi saya kerajaan juga pernah berjanji untuk mansuhkan ISA. Tetapi sehingga kini masih menjadi tanda tanya pada rakyat bila akan mansuh? Begitu juga dengan janji untuk meminda AUKU. Adakah ianya tidak termasuk dalam “Kerajaan tidak akan menabur pelbagai janji yang tidak mampu ditunaikan”.
Saya kira kebanyakan ahli politik mula sedar akan perubahan suasana politik khususnya penerimaan politik kepada anak muda. Sekarang bukan lagi zaman “politik janji”, tetapi zaman politik fakta dan bukti. Anak muda sudah lama membandingkan prestasi kepimpinan Pakatan Rakyat serta Kerajaan Umno/Bn.
Bagi saya jika ada idea yang memanfaatkan rakyat, tidak salah kalau dibangkitkan tetapi mestilah memberitahu kepada rakyat bagaimana mereka mahu melaksanakannya. Kemungkinan anak muda khususnya mahasiswa yakin dengan janji yang di buat oleh Pakatan Rakyat untuk hapuskan PTPTN dengan melihat prestasi yang baik dalam urus tadbir empat buah negeri.
Tetapi saya cukup yakin bukan majoriti anak muda hanya akan yakin dengan janji tanpa fakta dan bukti. Saya setuju jika hapus PTPTN tidak dimasukan di dalam Buku Jingga begitu juga dengan hapus Auku, kerana ianya hanya melibatkan mahasiswa bukan rakyat umum. Tetapi jangan ingat orang ramai mudah terpengaruh dengan janji yang dibuat dan tidak peduli bagaimana mereka hendak melaksanakannya.
Adalah lebih baik Pakatan Rakyat turun bertemu anak muda bagi membincangkan soal cadangan perlaksanaan. Mungkin dengan memanfaatkan keuntungan Petronas, yang melebihi RM90 bilion setahun. Atau jika debat antara Anwar Ibrahim dan Perdana Menteri dapat di laksanakan mungkin boleh di masukkan isu PTPTN sebagai isu penting perbahasan debat.
Ada dua isu penting yang melibatkan janji Pakatan Rakyat kepada mahasiswa iaitu menghapuskan PTPTN dan juga Auku. Anak muda masih menunggu plan perancangan untuk hapuskan PTPTN dan juga Auku, di harapkan Pakatan Rakyat dapat meyakinkan anak muda dengan mengeluarkan fakta dan cara perlaksanaanya jika Pakatan Rakyat dapat menawan Putrajaya kelak.
Ianya sangat penting bagi menepis tuduhan kerajaan berkenaan Negara akan bankrupt dan memastikan anak muda benar-benar yakin dengan kemampuan Pakatan Rakyat untuk mengurus tadbir Negara Malaysia kelak dan membawa Negara kearah yang lebih sejahtera.
aloo ustaz, wa mau bilaja sama lu boleh ka? lu sulah ada belubah la ustaz. wa manyak syok sama lu la.
Pembaziran Malaysia adalah mengambil terlalu banyak kakitangan kerajaan seramai 1.4 juta bagi 26 juta penduduk dgn memberi kadar 4.68%. Korea mempunyai penduduk 49 juta dan hanya mempunyai 1.86% kakitangan kerajaan, diikuti Thailand 2.06%, Filipina 1.81%, Indonesia 1.79. Secara keseluruhan nya Malaysia mempunyai kakitangan kerajaan yg paling ramai dalam dunia. PTPTN mampu dilangsaikan jika kerajaan tidak membazir dalam pembayaran gaji bagi perkhidmatan awam serta pula menerap nilai perbelanjaan berhemah demi ABC (Agama,rakyat, Cintakan Negara) seperti slogan UMNO. Jika kerajaan yg sedia ada mengatakan tidak mampu utk melakukan,maka sememang nya tidak layak untuk mengurus sebuah Negara yg membangun.
setakat rm28 bilion, dlm masa 2 thn pun boleh setle ni. Rupanya najib bermain dgn angka, utk menunjukkan bahawa ianya lebih besar & susah utk dilupuskan. Malangnya, terkantoi jugak taktik najib utk mengelirukan rakyat. Go on Pakatan, free education, hapuskan/ kurangkan bayaran tol, harga minyak turun dll lagi. Insyaallah rakyat akan lebih menikmati harta negara dgn Pakatan menerajui negara…
Kalau betul lah angka RM28 BILLION DAN BUKAN RM43 BILLION, dari mana datang nya RM43 BILLION!..itu sebab kalau dah hidup jiwa asik menipu takn boleh cerita yg betul!..jiwa dan pemikiran terlalu KOTOR DAN ROSAK TERUK!. tak mungkin dpt membezakan antara yg betul dgn yg SALAH!..Tulah MELAYU UMNO NAMA NYA!..
Go to Pakatan Rakyat – Free Education/ Hapuskan Tol / Harga Minyak Turun – Inilah komen daripada lembu-lembu pakatan rakyat. Lembu-lembu yang tak pernah bersyukur. Kalau semua nak free/murah, ko kencing sajalah dalam tangki minyak tu.
1 contoh, Ko ingat buat highway to murah ke? That why kebanyakan projek-projek highway adalah secara BOT (Konsesi). Bila dah konsesi, kenalah bayar tol. Lainlah kalau projek setakat tender terbuka dan design-build, kerajaan boleh pakai dana sendiri.
Pasal 1.4 juta kakitangan awam tu, akupun hairan sebab korang komplen banyak sangat graduan menganggur & tak dapat bayar PTPTN. Tapi bila dah banyak job kerajaan bagi, korang cakap banyak membazir pulak.
1 lagi, korang cakap by 2019 Malaysia akan bankrap, Tapi dalam masa yang sama nak mintak Petronas biayai kos PTPTN sebanyak RM45 Billion. Ape orang2 PR dah hilang akal ke?
m’sia muflis sebab kes rasuh scorpene, kes PKFZ, kes lembu NFC, kes rasuah simedarby, kes MAS, kes perwaja, kes permata rosmah, subsidi IPP, kes gani patail-musa hassan, kes bawak keluar cash money dari airport, etc…
ape sgtlah kos PTPTN tu
wang, drpd rakyat ia dtg, kpd rakyat ia kembali…
sokong ustadnijam,negara muflis sebab banyak rasuah..la ni pulak dana untuk pilihanraya…bagi projek kat kroni,tapi kena pump balik kat bn untuk dana pilihanraya…
untuk rakyat semua boleh muflis, bila untuk kroni takde pulak muflisnya.
penipu punya anwar ibrahim. sembang boleh kaki pembelit.
pembelot negara, utk kepentigan sendiri sanggup memperjudikan maruah org2 melayu.
hapuskan ptptn, belajar free x payah bayar apa2.. ptptn membebankan, riba, dah kerja x rasa gaji penuh kerana terpaksa bayar ptptn.. zaman 80-an blh je bagi pendidikan free.. daripada duit kerajaan rosmah guna beli rantai.. baik guna duit kerajaan utk pendidikan.
Ooo, zaman 80′an dulu dapat pendidikan percuma ek.. Tapi ko tak eksplain pulak, semua orang atau sebahagian sahaja yg dapat?
Kalau jawapn ko sebahagian – Aku cakap YA…
Kalau jawapan ko semua – Ko lah lembu yang tak pernah bersyukur & perlu disiku kepala bagi menambahkan kebebalan.
Pada zaman dulu, bagi pelajar2 yang berjaya ke U tapi tak dapat tajaan. Maka penaja mereka adalah IBUBAPA. Daripada mana ibubapa dapat wang, antara jawapan2 yang popular adalah seperti berikut:
a) Jual tanah
b) Jual barang-barang kemas
c) Meminjam daripada adik beradik
c) lain-lain cara yang sesuai.
Ok x kita kembali semula ke cara ini dan hapuskan PTPTN?
yg pinjam tu bayar la bodXX blaja dah tp byr xnk.. duit tu pon bkn korg gune bli buku pon kan.. duit msk lmbt bsg nie soh byr cm haram mlsnye… pikirla org lain jugak…
sokong ostadnijam…
Aku rasa kan…. kalau PTPTN mansuh…pemimjam penyokong UMNO BN yang tentu suka sakan!!
Ko fikir muflis! muflis!! takkan ko ingat orang lain selain UMNO nak bagi negara muflis ke!!
bg aq, perjaungkan dulu tuk hapuskan caj pentadbiran.. kire x de interest laa.. cntoh, pinjam 10k, byr pn 10k.. klu caj pentadbiran dihapuskan, kire dh baek sgt dh.. klu smpi nk hapuskan sume hutang ptptn, aq mmng x stuju der..
dah hutang tu byr la.tp caj2 tersembunyi tu yg org mls nk byr sbb mcm tertipu.cukup la bank2 je yg nk mkn riba ni,kerajaan kan dahulukan rakyat,dh kata nk tolong last2 nk ambik untung lak.
SUBSIDI IPP: RM19BILION
NFC : 250 JUTA
HUTANG TAJUDIN RAMLI (MAS) RM589JUTA
PKFZ : RM122.267 million
Kapl selam : 1.14 bilion Euro
kalau setakat PTPTN xkan xboleh? untuk anak-anak kita juga..
RM4billion ja setahun kos blajaq…tarik saubsidi IPP depa masih untun lg RM15bilion…anak² dpt blajaq percuma…
Orang x pergi PLKN 2 ke 3 bulan polis tangkap.. Orang yang dah bertahun2 x bayar hutang PTPTN apsal polis tak tangkap?? dah sampai 43 bilion tertangguh.. banyak tu…
pro & kontra tangkap org berhutang nie ??? kasi pandangan bernas skit?
saya selaku pelajar ipts dalam bidang perubatan pinjaman ptptn saya 72 ribu termasuk bunga, sekarang ini saya mahu habis pengajian, soalnya apa kerja yang saya layak sedangkan diploma yang saya ambil sukar untuk bersaing dengan garaduan dari kolej kesihatan awam. saya rasa dalam hal ini kita tak boleh salahkan pihak ptptn sahaja tetapi pihak kolej juga yang menabur janji manis untuk keuntungan mereka. saya amat bersetuju syarat ptptn di kaji semula dan syarat kemasukan pelajar ke ipts juga di kaji semula
salam 1 malaysia en jar/puan jar,
wa sangat simpati sama lu la, lu apa pasat amik itu beljar pelubatan itu swasta? lu boleh tengok apa macam lu mau bayar itu libu2 punya luit, selupa boleh bili itu bios toyota toyola tau.
lu lulu masa mau amik itu bilaja ubat, lu tala pikir 20 ke 30 taun depan punya ka? lu memang cali mati tau. lu misti ingat lu jekalau lapat kelija pun ada lapat gaji mula RM10k ka? sampai lu jadi apek lo, belum boleh bayar itu luit looo
stakat hapuskan caj pentadbiran buat apa? we should think / ask beyond that..lagipun..MARA dari dulu mengamalkan bayaran pinjaman ikut CGPA. First class = pinjaman free. 2nd class upper = 1% drpd pinjaman. 2nd lower = 10% drpd pinjaman. 3rd class = 40% kalo xsilap. so far, aku tgk xde pon MARA nk muflis. MARA mmg nk tolong student. that’s y policy dia camtu. Kalo polisi PTPTN nk cari untung, of course la dia nk pinjaman tu dibyr 100% + ngan caj pentadbiran. Big thanks to MARA for the good planning and management!!
kita hidup ni kene pandang ke hadapan. aim kita kene sentiasa tinggi. sometimes kita toleh ke belakang…just utk remind ourselves utk memecut ke hadapan. we dont make backward decision..that’s a failure..dah byk negara yg kasik education free from kindergarten till high education..why kita still nk bela PTPTN?
the quality of life is all about the planning and managing..person who fail to plan is a person that plan to fail…always remember that..bukan beerti kita tak bersyukur dgn apa yg dah kita dapat but..in Islam, kita dituntut untuk sentiasa berusaha ke arah kebaikan..berusaha + tawakkal = excellent di dunia dan akhirat..
woi klu lu dapt 1st class lu x payah bayar ptptn lah , lu ni apsal x cerdik sgt? xkan itu pun x taw ke lu ni baru sem 1, menyalak macam hapa, lau PKR tu bgs sgt nape x hapus yuran Unisel ngan Kuis?? putar belit je taw, lau xnak bayar ptptn lu apply la jpa , mesti ko x dpt sbb ko x cerdik kan hahaha, gred pun cukup2 makan, lau lu xnak byr 3% lu minta ar yayasan negeri, pinjam 1000 bayar 1000, tapi cukup bayar yuran jelah, kan ade byk options nape menyalak2 ni?
Pd sy, benda ni sgt kecil, PTPTN konon nya kata pengurangan caj bayaran dr 3% > 1%, mmg ade…. Hakikat nya 1% mahal lagi tu..
So cara2 nya :
1. Lupakan/Kurgkn caj pentadbiran (pinjam 80k kembalikn 90k – ok la tu, ni smpi 100k). 20k byk benda bole buat.
2. Bab gaji naik dlm Gov. ? Naik pangkat bkn mudah, so keje la dgn swasta.
3. Graduan IT skrg mmg ramai, apa kata ‘SPECIALIZEKN’, cth : bidang IT major dlm web development ke ? major Comp. Security ke ? Apa yg sy nmpk, realitinya, xde major2 dlm IT, so sgt umum benda ni, smua org yg ade degree yg sama, tp kualiti xde, sbb belajar benda yg org xde degree pn reti buat.
Pakpandir tak suka birokrasi, pilih bulu…etc…
macam zac kata: “kalau setakat PTPTN xkan xboleh? untuk anak-anak kita juga”.
mungkin sebagai rakyat biasa, pendapat ini 10 tahun akan datang dapat kesannya.
p/s: adakah ini petunjuk yang kaya makin kaya, yang miskin terus miskin…….
Bila Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan PTPTN dihapuskan bila Pakatan Rakyat berjaya menawan Putrajaya, barulah ada pihak-pihak yang buka mata.
Sebelum nie, nak jeling pun tak pasal isu PTPTN. Cuma, bagi yang meminjam, bayarlah PTPTN. Hatta RM50 sebulan. Jangan x bayar langsung. PTPTN tak paksa pun bayar RM300 sebulan.
Kita kena ubah sikap, jangan semuanya mengharap percuma. Dah pinjam bayar. Andai ditakdirkan Pakatan Rakyat melangkah ke Putrajaya dan memansuhkan PTPTN, kita bersyukur. Sememangnya kerajaan bertujuan menjaga kebajikan rakyat. Bukan berniaga dengan rakyat.
setuju ‘zac’
ptptn harus lah dimansukan dan belajar universiti jadi percuma….atau duit bilion bilion setiap tahun masuk poket si najib monggolia
daripada rosmah guna.. baik guna duit utk pendidikan rakyat..
Stuju dgn statement “student”…jdkan mara sbg contoh…yg cemerlang percuma dan yg kena byr ttp kena byr…dah utangkan kena lah bayar..saya pun dah selamat byr dah….
x stju ptpn dimansuhkan….tidak adil…sebabnyer…sbg bekas pelajar saya tgk sendiri bagaimana duit ptptn digunakan leh kwn2 sekeliling saya…yg guna 100% untuk tampung pembelajaran cuma 20-30% peratus jek…selebihnyer duk tukar2 hp, beli motor lah, brg2 branded, mcm2 lg lagi lah….
bila dah kije lain pulak halnyer…lagik besar blanja n demandnyer…keta x nak kalah….gajet makin canggih…barang nak overseas jek…tp nk byr rm100 sebln pun berkira2…yg x kijer tuh terkecuali lah..
Yg patut dihapuskan ialah admin fees nyer yg melampau tuh dan cas-cas yg tersembunyi…awak tuh PTPTN bukan ALONG atau syarikat kewangan/kredit….
actually, ramai yang berjoli dgn duit PTPTN tu bcos PTPTN bagi banyak..tak macam MARA..Pinjaman boleh ubah MARA kasik lepas utk bayar yuran pengajian tiap2 semester dan baki duit sara pelajar tu xbyk sgt mcm student dpt pinjaman PTPTN. saya ingat masa dulu, time dpt duit MARA tu, kene pandai2 budget supaya cukup hingga akhir semester..berbeza jumlah nilai ringgit yg diterima oleh PTPTN..almost rm700 pada zaman saya dulu la..
lagi satu, bila kami diberitahu ttg pinjaman boleh ubah ni, semua pulun nk buat yang terbaik yg mampu supaya dapat byr sikit..so, itu yg menjadi dorongan spy study harder..apa yg saya nampak,bila kita tak bagi harapan/direction/ or what we call as a motivation pd student..mereka akan lalai…dan at least bila CGPA tu rendah drpd 1st class, there are still hopes for them..kalo tak dpt free pon, at least kene byr 1% shj (2nd class upper)..kalo xdpt 2nd class upper pon, at least boleh byr 10% shj..dan seterusnya..harapan sentiasa ada utk kita teruskan usaha..motivation is one key of success..
*thank u MARA for what i am today..
betul tuh…tolak tepi isu politik ni…sebab saya pun berkecuali…mana yg relevan n ikhlas berjuang untuk bangsa dan agama itu yg saya sokong…tp kenapa lah perlu isukan ptptn nak dimansuhkan terus…adil ker utk org yg dah abis byr???pinjaman pendidikan negeri pun tetap kena byr jugak kan…kalau cemerlng baru ditukar jadi biasiswa macam apa yang mara buat…saya perhati semua kwn2 saya yg dah kerja jawatan tinggi2, gaji besar, yg dah ada gelaran pun ada tp utang ptptn bertangguh nak byr…adil ke tu???
bagi aku la..
1. yg dah meminjam tu still kena bayar gak..tapi hapuskan caj perkhidmatan..
2. lepas tu hapuskan PTPTN utk student2 yg baru ni..ala, setahun 4-6 bilion je nak cover kos belajar student seluruh malaysia..apa salahnya daripada membazir duit utk projek satu2 kroni jek..
Takkan tak nak tolong rakyat sendiri..
sedangkan sanggup tolong naik syarikat MAS & SYABAS yang dulu nya nak lingkop.
Tak rugi tolong rakyat yang benar2 terbeban ngan PTPTN.
Hidup PKR!!!!!
Penyelesaian secara win-win situation untuk kerajaan dan peminjam ialah peminjam PTPTN yang telah bekerja dan membayar cukai pendapatan menyamai nilai pinjaman belajar beliau boleh dimansuhkan pinjaman PTPTN beliau. So kalo dulu pinjam 20k masa belajar, masa kerja maybe dalam tempoh 7-10 tahun dan bayar income tax 20k so hapuskan ajer loan PTPTN beliau. Ini akan menggalakkan lebih ramai peminjam ni declare pendapatan dan membayar cukai kat income tax sebab nak dapat pengecualian bayaran balik PTPTN dan seterusnya menyebabkan pendapatan kerajaan bertambah sebab semua yang kaki lari dari income tax sebelum ni akan declare kat LHDN. sapa2 yang tak declare dan tak menyumbang 1 sen pon kat negara silalah bayar loan PTPTN anda. sekadar cadang.
drpada bagi ptptn percuma lebih baik kerajaan tambah lagi subsidi utk minyak dan brg keperluan harian.ade hasilnye gak.layan PR senget spai kiamat pun tak abis..dah gila nak berkuasa cam lembu gila
Mengenai isu Mansuhkan PTPTN nie, bagi pendapat saya:
1) Ada baiknya kalau diberi potongan 70% daripada jumlah pinjaman yg di bagi & peminjam hanya perlu bayar 30% yg d pinjam.
2) Kalau dimansuhkan pun, negara kita masih mempunyai banyak hasil yg beleh cover kerugian yg d dakwa 43 Billion hasil daripada kerugian seperti PFKZ, IPP dan lain2.
3) Bukankah setiap negeri mempunyai biasiswa tersendiri untuk pelajar negerinya.
4) Apa salahnya kalau negara kita boleh mencontohi negara seperti Sweden, Norway, Finland, Arab Saudi, Kuwait, Cuba, Sri Lanka, yg mana memberi pendidikan yg boleh dikatakan percuma demi mentranformasikan pendidikan kearah yg lebih baik seperti yg diwar2kan kerajaan.
aku terpaksa pinjam wang ptptn sebab kuarga aku x mampu nak sara aku tapi aku bersyukur sebab dh dpat keje.setiap bulan byar tp harap hapuskan lah bunga tuh
tak perlu mansuhkan ptptn buat je penambahbaikkan macam yg mara dan jpa buat..takde cas perkhidmatan kalau cemerlang tak perlu bayar..
tajuk ni dah byk kali bincang. sbg peminjam ptptn, mesti la sy sokong hapus terus hutang. kalu xdpt pun, tlg la hapuskan yuran pengajian. ini lbih adil memandangkan kebiasaanye yuran pengajian separuh dr nilai pinjaman.
kalu ini dilaksanakan, kerjaan telah berjaya memberi pendidikan percuma kpd rakyat manakala bebanan kos yg ditanggung kerajaan hanya 1/2 dari 4-6billion tu.
jadikan ptptn sbg pilihan utk pelajar yg btul2 perlukan duit utk membiayai kehidupan belajar dgn amaun pinjaman adalah fleksibel ikut kemampuan, pencapaian dan kredibiliti pelajar.
bagi penghutang ptptn plak, kalu boleh bagi la potongan kalu xdpt dimansuhkan. perjanjian ujrah yg ditawarkan tu sgt berat sblh kpd pihak kerajaan walaupun caj pentadbiran dikurangkan. sesapa yg rasa xsetuju tu boleh cek balik syarat perjanjian ujrah tu
kerajaan mmg akan makan duit rakyat selagi boleh. aku sendiri dh terkena dengan sistem ujrah tu.
kau tak pelik ker, sebelom malaysia dilimpahkan dengan hasil minyak dan sebagainya.. semua pendidikan adalah percuma…
tapi bila negara dilimpahkan dengan hasil minyak dan sebagainya.. makin pendidikan hendak dibayar…
patutnya negara dah kaya tak perlu risau pasal beban yang perlu ditanggung…
ini fah terbalik pulak jadinya..
PLKN merugikan..buang masa..pelajar keluar jadi rempit camtu gak…belajar siap dapat elaun…mcm2 lagi la..ni nk kenyangkan geng2 kem PLKN..duit masyuk…apa salah PTPN ikut mara..aku setuju sangat..ini baru yg adil..yg pandai layak dapat biasiswa..yg bodoh ckit..bayar gak..tapi x membebankan…
idup mara…
Assalamualaikum semua
Saya bukanlah yang paling bijak,banyak kurangnya.Tapi berpeluang jugaklah bawa mak ayah ke dewan seri budiman UiTM Shah Alam untuk saksikan anak dia terima segulung ijazah.Masa mula2 dapat tawaran,keluarga bukan main gembira.Tapi ayah senyum je.Saya tahu,ayah memang gembira,yela..anak masuk U.Saya sebagai anak lelaki paham apa yg bermain dalam pikiran ayah.Kewangan.Keluarga kami bukanlah orang senang (bukan juga miskin tegar).Mak dah cabut gelang tangan yg senipis rambut mak pemberian arwah nenek serah pada ayah untuk pergi gadai.Untuk belanja pengajian saya.Alhamdullilah,ketika itu kerajaan umumkan sudah ada bantuan PTPTN.Dapat juga sedikit sebanyak orang kata meringakan beban yang ada.Masa tu kami tak komplen charge perkhidmatan berapa %.Apa yang kami tahu.ada bantuan yg membantu anak tempatan untuk ke IPT.Ayah pesan,belajar rerajin,kerajaan bagitau kalau dapat Ijazah PERINGKAT PERTAMA.ptptn AKAN DITUKARKAN JADI BIASISWA.Tapi saya sekadar mampu dapat Kedua Tinggi.1 lagi Rasulullah SAW,ayah dan tok imam surau pesan.HUTANG WAJIB DIBAYAR.sekarang hidup saya serba sederhana.Tinggal pulaj di BANDARAYA.Tapi saya cuba jugak bayar hutang PTPTN.Malas dan MALU saya nak cari ALASAN untuk MENGELAK secara Profesional pasal hutang saya dengan PTPTN.Ada juga kawan2 yang gunakan duit PTPTN untuk beli HP canggih.Saya pun beli jugak.cuma sekadar 3310.Mudah nak berhubung.Insya Allah,saya akan tetap cuba bayar hutang PTPTN.
setuju sgt2 dgn saudara…
Setuju dgn Zaidi…biasa le org yg pernah melalui kesusahan akan menghargai sesuatu yg dia dapat….cuma kerajaan perlu kurangkankan cas pentadbiran….
Betul…dulu mak bapak terpaksa bergolok gadai nak hantar anak ke U….lebih2 lagi ke oversea…
Skrg dah ada PTPTN ni tiada lagi dengar cerita tanah tergadai atau dijual….
Jadi kita perlu bersyukur dgn adanya PTPTN….tapi kalau kerajaan nak mansuhkan PTPTN alangkah baiknya…
Bagaimana yg dah pinjam dan dah habis bayar?
Terdapat pro dan kontra dlm perkara ini….masing2 dgn pendirian tersendiri…jadi kita perlu menghargai pendapat org lain….
T Kasih Saudara PUMA 100.
Saya hormati setiap pandangan,memang menarik janji yang dibuat iaitu menghapuskan PTPTN (HUTANG?).Hutang buat siang jadi malu,malam jadi resah.
cuma,apabila semua percuma,rakyat akan jadi manja.sekarang pun ramai yang manja.
Its good to be positive, but please be realistic as well.
btl tu bro PTPTN ni byk membantu, ak pun dari keluarga susah, tp alhamdulillah dapat juga segulung diploma dan segulung ijazah, walaupun hutang, tp tu kan kemudahan same mcm kita beli kete juga, rumah pun same gak, dah name hutang bayarla kan, xnak bayar, blaja betul2 dapt 1st class x yah byr
sgt stuju ngan zaidi…aku x pinjam ptptn aku dpt pinjaman pendidikan negeri aku…aku byr skit2 daripada gaji bulanan aku tiap bulan…kandang ada gak bulan yg tertunggak sbb ada pembayaran emergency…dulu aku naik bas pegi balik kije pasal aku dah target nk settle dulu hutang aku tuh…pastu bila dpt kuar epf trus aku byr lump sum baki utang…lebih duit epf tuh baru lah aku wat down pymnt keta n blanja2 lain….bagi aku hutang perlu diutamakan…lagipun pinjaman pendidikan ni sebenarnya duit rakyat termasuk ptptn…kalu kita mati kita bukan berhutang dengan kerajaan tp kita berhutang dengan rakyat…mcm mana kita nak hadap sumer rakyat malaysia ni kat akhirat nnt???aku citer ni bukan nak tunjuk aku bagus ke baik atau bertanggungjwab…yg sebenarnya benda ni mind set masing2…kalau kita lebih utama kan nafsu dan kesenangan mmg kita akan bertangguh utk byr hutang…(pengecualian pada yg mmg ada kesulitannya sendiri)…wallahualam
Pergghh..rugi 48 billion yer..yang bawah ni bukan rugi yer…tak dapat hapus semua..buang kos pentadbiran pun ok laa..
Bailout Bank Bumiputera sebanyak 4 kali – rugi RM10.4 billion.
Kerugian Perwaja Steel – rugi RM10 billion.
Bailout Indah Water Konsortium (IWK) – rugi RM200 juta.
Bailout Konsortium Perkapalan Berhad – rugi RM1.7 billion.
Hicom (Proton) kerugian sehingga Kerajaan terpaksa menggunakan duit Petronas untuk membeli saham Proton -rugi RM1 billion.
Membeli semula saham MAS daripada Tajuddin Ramli dengan harga RM1 billion lebih dari harga pasaran.
Menggunakan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Danaharta dan Khazanah untuk membeli saham-saham Timedotcom yang tidak laku – rugi RM3.3 billion.
Bailout LRT PUTRA dan STAR – rugi RM6 billion.
Bailout Renong/UEM – rugi RM12 billion.
Pampasan pembatalan Projek Empangan Bakun – rugi RM950 juta.
Hutang tertunggak InventQjaya – rugi RM228 juta
Pampasan Jambatan Bengkok – rugi RM257 juta
Pampasan pembatalan Broga Incinerator – rugi RM500 juta
Kerugian membeli saham Agusta – rugi RM510 juta
Skandal Port Klang Free Zone – rugi RM4.6 bilion
Skandal Offshore Petrol Vehicle (PSC-NDSB) – rugi RM6.75 bilion
Blok L dan M – RM 380 billion
Sime Darby – RM 1.6 billion
Pos Malaysia – RM 546 juta
Felda – RM 8 Billion
Blok L dan M – RM 380 billion? apa benda ni 380bill?
Blok cari gali minyak.
xpe bnd2 2 ada bhgian utk kerajaan sebelum ia rugi tp klau tlg rkyat mn ada bhgiannya kan?????? (keuntungan)….. btol x??? hehe
pelik aku
Asal utk rakyat tak boleh..
makan duit rakyat juta2 boleh plak..
asal untuk rakyat je…KERAjaan msti muflis…apa kes…yg kroni2 KERAjaan tu duk tibai beratus2 bilion xplak muflis….siall puiiii
kerajaan BN sekarang kuat sgt tekan rakyat. skang rakyat dah makin bijak dan mahukan revolusi. kalau x mampu buat, maka turun la dr jawatan secara terhormat.
bg kpd mereka yg mampu utk buat. hehe… mahasiswa br je grad, kerja blom dpt tp hutang dah keliling pinggang dan sgt membebankan. teringat zaman aku nak settlekan ptptn dulu. mmg sakit nak langsaikan hutang dgn RIBA yg begitu tinggi. mujurlah ramai yg dah sedar mende nie. aku harapkan perubahan demi kebaikan semua
peace
kEMPEN MALAYSIA UTK RAKYAT MALAYSIA!!!
aku rasa hapus pn blh tak hapus pun blh. klu pelajaran percuma takut pelajar byk main2. yelah percuma so mrk tak hargai. klu byr mrk akn bljr btl2. klu fikir baloi tak baloi kna cubalah. dalam dunia ni bukan semua blh dapat percuma. klau dhapuskan nanti ank warga asing yg tak sepatutnya ada dsini akan dpt pendidikan percuma. subsidi lagi! subsidi untk rakyat kita bukan utk warga asing. aku cadangkan pendidikan sekolah rendah, menengah, sijil, diploma diberi percuma tapi peringkat seterusnya bayor sendri. masa aku pi vietnam aku knl satu mamat ni. dia pass u amerika. dia kata family org biasa, ayah tak da n berasal kampung. fikirkan dia byr sendri pengajian di amerika dsamping kerja part time d restoran. knp dia boleh rakyat kita tak boleh? rakyat kita dh bg pluang ngelat byr hutang. rasa tak bertanggungjawb tu masalahnya..
KEMPEN MALAYSIA UTK RAKYAT MALAYSIA!!!
anda rakyat malaysia perasan tak akan hal2 ini:
1. knp kbykn syarikat glc nak diambil alih? rugi, pecah amanah, dll. adakah konspirasi utk syarikat ini diambil alih org asing?
2. Perasan tak kbykn tki indonutt tu berasal dr pulau jawa? Ada org indo bilang johor itu dibuka jawa n raja johor jawa…knp mrk kata camtu? duta indo n pihak tertentu tlh megadakan seminar mjadi juragan (taukeh) utk tki d johor. apa maksudnya? pnh tak terfikir indonutt igin menguasai malaysia. nusantara@indonesia raya tak pnh padam bg mrk. dl melalui tentera ‘ganyang malaysia’, skrg cara halus iaitu secara sdkt dkt mrk menguasai kita. bilangan indonutt sebnr dmalaysia 2.5 juta sah. pati tak tau brp.
3. perasan tak amerika bg amaran pd thai tntag pengganas iran. bukan semua muka arab islam. bom semakin mendekati malaysia. kt malaysia pn ada kes ugutan or letupan bom. knp slps isa dmansuhkan? aku tak stuju isa dmansuhkan tp perlu penambahbaikan.
4. bunyi misteri di samarahan kemungkinan senjata haarp us. israil dsingapore amerika dfilipino n australia. apa konspirasinya?
5. sebenar byk konspirasi asing disekeliling kita. krjaan tau tp mrk tutup rapat2. malysia sebenar dln bahaya disbb asing. negara jiran tak blh dpercayai. rakyat kita dh bersedia ka blm? jgn biar mrk rembat negara kita.
ini semua kerja illuminati.
setuju kalau ptptn buat macam MARA…pinjaman boleh ubah. Kalau tak nak kena bayar full kena study hard. Budak2 U ni bukan boleh bagi duit banyak2…depa salah gunakan duit tu…joli katak sampai tak sedar diri…mengaji ke laut…tau nak enjoy bila dapat duit. Tak setuju PTPTN diberi percuma…biar jenerasi muda tahu berusaha dan belajar berterima kasih..
teman akan bayar lump-sum… 21K! Perangi RIBA…!!!
KOMEN MACAM HARAM !!!!!!MELAYU BODOH / PEMALAS / SEMUA BENDA NAK FREE / NAK MURAH / GAJI NAK BANYAK / CUTI NAK BANYAK. KERJA KUATLAH BANGGANG!!!!!!!JGN NAK MENADAH JE. TENGOK BANGSA LAIN ….TAK SIBUKPUN. SEBAB TULAH BOLEH SURVIVE. DAH BAGI KEMUDAHAN PINJAM.. BAYAR BALIK RM 50.00/SEBULAN PUN KECOH…1 % CAJ PERKHIDMATAN PUN DIKATANYA RIBA TINGGI !!!!!
Ah Chong.., gitu le sikap melayu. masa nk pinjam dulu kan ke dh diberitau syarat2nya…..antaranya duit ini adalah pinjaman dan ianya wajib dibayar balik. masa tu main angguuuuuuukkk je kepala diorang nie.bila dh abis blaja, mula bising..sebenarnya memang jenis orang yg tk suka bayar utang. Ko kalau bekawan dgn spesis ni, jaga2 tau…jgn bagi pinjam duit..nti takkan dibayar balik.
Pr nak hapus kan ptptn? haha.. hapuskan pinjaman pendidikan negeri kat negeri diorang merintah dulu. Naik muak aku membayar nya.apa kejadah nak sebok pasal ptptn pulak? settle bab pinjaman negeri dulu sebelum sebok dng ptptn.
Cadangan aku mcm nih:
Cas perkhidmatan ptptn dimansuhkan!
Bg pelajar yang mendapat 3.80 free.
bg 3.50 60% bayar balik
bg 2.90 to 3.49 45 % bayar
bg 2.50 to 2.89 30 % bayar.
rendah 2.00 to 2.49 20% bayar!
bawah 2.00 bayar 100%!.
baru ada semangat student nak belajar. dan melahirkan pelajar yang cemerlang. kalau free nanti pelajar naik lemak.. duit free..apa mau susah belajar pulun2.. sapa yang rugi. kerajaan rugi, majikan pun rugi nak ambil pekerja yg tak ada kualiti tapi kuantiti saja byk… apa kes?
Betul tu Amir, PR ni kuman seberang laut depa nampak tp gajah depan mata buat-buat tk nampak. Ikut le contoh sahabat kita, Zaidi…dia ada rasa tggungjwb ke atas pinjaman yg dibuat..org lain beli hp mahal dgn duit PTPTN tp dia selesa dgn 3310 je. Inilh contoh rakyat yg baik. Kepada semua, belajarlah bersyukur. Kan ke ada firman Allah yg berbunyi : La in syakartum la azidannakum, la in kafartum inna ‘aza bi lasyadid. maknanya? tanya ustaz nizam (tp akhir2 ni ustaz nizam dah masuk ke tong ta yik ka?) apa sudah jadi??????
Seingat saya.. kolej swasta ni tetiba menjadi lambakan bila najib jadi menteri pendidikan… saje je manipulate soalan dan keputusan SPM (supaya zaman najib SPM baguss sangat) Maka berkata la najib.. kita mempuyai pelajar boleh masuk ‘U’ tapi takde tempat… maka berbondong-bondong la kolej swasta dibuka untuk golongan kapitalis mencuri duit kerajaan melalui PTPTN… maka ramai la pelajar tertipu mendapat pendidikan yang mahal tapi low quality… last2 tak dapat kerje..
Keputusan SPM tak cemerlang bukan bermakna pelajar itu tak cemerlang.. tetapi mereka ini sebenarnya mempunyai kepandaian dalam bidang lain…
Poie…………semua salah kerajaan. Kolej banyak, salah..tp kalau kjaan tk wujudkn kolej, gerenti salah kjaan. pelajar yg silap pilih kolej pun, salah kjaan jgk…heheh..mana punya worang nih…kalau gitu mat rempit buat lumba haram tu salah kjaan jgk la kan? sbbnya kjaan buat jalan elok-elok, highway lagi.. kankankan?
Pihak PTPTN perlu menapis semula syarat beri pinjaman..bg mengelakkan berlaku kerugian pd kedua2 belah pihak. Pinjaman sepatutnya diberikan kpd pelajar yg betol2 berpotensi dan berkualiti sahaja. Krn kalau pinjaman diberikan kpd pelajar yg tidak berpotensi, lpas menamatkan pengajian mereka tidak mempunyai nilai komersial. Peluang utk mendapatkan pekerjaan amat sukar. Kalau tak ada kerja, macam mana mereka nak byr hutang??
aku sangat setuju dengan si Ah Chong…memang dasar melayu ni pemalas…temasoklah pemimpin melayu….ikut semua kehendak…sampai makan pon bersuap, ini semata-mata hendak menjaga pengundi..dan nak undi….habis hancur dan bangkrap lah…negara ini nanti…kenapa PTPTN ini tak bolih dihapuskan???? sebab kebanyakan yang bukak kolej dan U ini ada lah kroni-kroni mereka yang mengaut keuntungan…pelajar yang bodoh macam lembu pon bolih masok Kolej dan U….yang bangang pon melambak2 dalam U free….
43 bilion….bukan sedikit tu bah….bolih beli satu negara…..ini adalah kerana Kementerian pelajaran nak popular…..kalo lah Perdana Menteri Singapura yang memerintah negara ini setiap bulan bolih kutip 2bilion taw….kesian rakyat malaysia….kenapa lah pemalas sangat dan bbbb……….
Husam: Hutang PTPTN RM28b, bukan RM43b
5:47PM Apr 9, 2012
Naib presiden PAS Datuk Husam Musa mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memberi angka mengelirukan berhubung jumlah keseluruhan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional yang telah dikeluarkan kerajaan kepada pelajar.
Husam berkata angka RM43 bilion yang disebut Najib itu juga mungkin sengaja disebut perdana menteri untuk menakut-nakutkan rakyat.
“Dengan jumlah peminjam seramai 1.9 juta orang, jumlah keseluruhan pinjaman yang dikeluarkan sejak ia mula dikeluarkan sehingga akhir 2012 hanya berjumlah RM28 bilion sahaja. Bukan RM43 bilion seperti disebut.
“Mengapa PM sanggup memberikan angka yang silap? Adakah sengaja untuk mengeliru dan menakutkan rakyat jelata?,” kata Husam yang juga exco kanan kerajaan Kelantan.
Katanya lagi, kenyataan perdana menteri bahawa negara tidak mampu menjelaskan hutang RM43 bilion itu juga menunjukkan bahawa Najib tidak memahami mekanisme kewangan yang lazim diamalkan – termasuk dalam soal memberi perjanjian dan menjadual semula pinjaman.
Husam mengulas kenyataan Najib sebelum ini bahawa kerajaan perlu membelanjakan RM43 bilion jika ingin memansuhkan pinjaman melalui PTPTN.
Dalam kenyataannya, Husam – yang berkelulusan bidang ekonomi dari Universiti Malaya – turut menjelaskan kaedah yang boleh diambil Pakatan Rakyat untuk melunaskan jumlah hutang RM28 bilion itu, sekiranya membentuk kerajaan.
Katanya, jumlah berkenaan tidak semestinya dilunaskan secara keseluruhan, serta merta.
Tambahnya, Pakatan juga boleh mengambil alih pinjaman tersebut atau memberikan jaminan pembiayaan tahunan kepada institusi kewangan yang memberi pembiayaan kepada PTPTN.
“Antara tindakan yang boleh diambil ialah mengambil alih pinjaman PTPTN atau memberikan jaminan pembiayaan tahunan sama jumlah dengan tanggungan PTPTN kepada institusi kewangan yang memberikan pembiayaan kepada PTPTN.
“Dengan itu kos tahunan kepada kerajaan adalah masih dalam tahap kemampuan kerajaan pusat sebagaimana PTPTN mempunyai jadual pembayaran tahunan yang tertentu,” katanya.
Salam, yang berbahagia penulis beritasemasa dan para pembaca yang bijaksana. Sekiranya belajar adalah percuma. Pak cik yang tua nie secara automatik akan sambung belajar dalam bidang nuklear. Pak cik akan terus mengambil pengkhususan boiler operation system tahap tertinggi. Sebab apa, masa sekarang nak belajar terpaksa menempuhi yuran yang beratus-ratus ribu. Sebenarnya, kalo tak mansuh PPTN pun, negara pun boleh muflis. sedar tak sedar, lagi 2% aje nak dekat tanda aras tu. Pas 2 3 ari pulak. Ada pulak keluar dalam berita tapi kejap ajer. Hutang nak turun dalam 4% pulak. Bila pikir balik, kepala pak cik terus poning dan poning.
tgk ko punyak kelayakan la pakcik
Rakyat Msia nafsu terlebih nak beli Kereta mahal, rumah besar, gadget canggih, iphone…tiap-tiap bulan mampu pulak nak bayar syarikat Apple, Samsung sampai RM200 lebih…tapi tak mampu bayar PTPTN. Jangan nak bohong tak mampu bayar hutang. Yang sebenarnya tak mampu nak kawal nafsu. Dah tak sedar tak kawal nafsu, tak nak mengaku pulak. Hampeh…
anak jiran aku umur 23thn bapak cikgu ada bisnis side……
duit ptptn tak bayar alasan tak dpt kerja,menurut mak/ppak die(w/pon sebenarnya die run bisnia bapak die) tp mampu belii bmw second harga 80k plus,PAKAI I-PHONE,ADA I-PAD…..ohh dimanakah KEADILAN…….?????
korang muda-muda tak nak ambil masa gi belajar. Pak cik yang tua nie, walau dah tua ada niat nak belajar lagi. cuma masalah duit ajer. pak cik adalah kelayakan sikit-sikit tu, sebab tu nak belajar.
BAGI PERCUMA PADA PELAJAR IPTA SAHAJA….IPTS DEPA DAH KAYA.. PI BLAJAR DAH TAHU MAHAL PI JUGA.
Hapus PTPTN….Wow…Satu lagi tawaran istimewa dari PR jika dpt memrintah m’sia…. Best… mesti try punya… PRU13 ni tukar kerajaan… BN stop dulu… nak tengok PR jalan plk….
aku nak pinjam duit TPTPN, Nak masuk U, nak belajar buat nasi lemak. Baaeeek punya perghh
Lepas PRU ke 13 ni kawea mencadangkan agar PTPTN di hentikan oleh kerajaan yang dipilih rakyaat, dan di gantikan dengan biasiswa kepada yang layak dan pinjaman hendaklah disedia dan diuruskan olih bank negara. Kepada yang dah terpinjam tu nak buat cam ner… bayo je le plan plan…
PTPTN TAK BOLEH MANSUH…TAPI KOS PENTADBIRAN DIMANSUHKAN SANGAT BAGUS…
KALAU PTPTN DIMANSUHKAN, MEMANG PELAJAR TAK AKAN BELAJAR BERSUNGGUH2 KERANA SEGALA KOS PENDIDIKAN DITANGGUNG KERAJAAN…PELAJAR TIADA MOTIVASI DIRI UNTUK BELAJAR BERSUNGGUH2…
mansuhkan.saya mesti pilih
ALEX !!! hang tau mana kalau PTPTN mansuh pelajar tak akan belajar sungguh2 !!! kesimpulannya kita tukar kerajaan dulu PRU13
saya sokong cadangan anuar biar kerajaan UMNOPORNO buka minda… pendidikan IPTA yuran free, dan pelajar di beri biasiswa.. klu ada ptptn pun kerajaan hapuskan kos pertadbiran…
PTPTN dihapuskan tapi yang telah berhutang tu… bayar je la…
bayar takat yg diorang pinjam. Kalo dulu blajar bole dpt biasiswa nape skrg xde? Biasiswa tu utk yg layak je. Skrg ni nk blajar pun susah… semuanya memerlukan kos yg tinggi. Padahal dulu2 tak pun membebankan ibubapa. Skrg ni bila nk skolah je, mak bapak dh mula pening. Anak2 nk masuk U… lagi pening mak bapak. Ini la salah satu sebab knapa aku x sambung blajar kat U…. kluarga aku org susah. ksian ngan org tua. Apa bole buat… Redha je lar…
Dimalam yg tenang ini, aku berdoa ke hadrat ALLAH AZZA WAJALLA agar diberikan kekuatan dan kesihatan yg baik demi untuk terus beribadat dan semoga negara Malaysia ini sentiasa aman sejahtera. Peliharalah hendaknya keharmonian negara ini dari mereka yg cuba hendak memporak-perandakan, jauhkanlah negara ini dari golongan yg menyokong LGBT. Musnahkanlah golongan terkutuk ini ya ALLAH sebagaimana telah Engkau musnahkan kaum Nabi Luth a.s. Amin…
Rasa2 kalau tak nak ambek PTPTN belajar lah rajin2. Kalau result dah baik tentu dapat tajaan untuk belajar. Belajar dah la malas tau nak free aje…. Jgn jadi bangsa pemalas dan bangsa subsidi….
kalo makbapakm dia dah memang pemalas…anak-anak dia pon jadi pemalas….suka pada subsidi
As’kum wbt.. ni sekadar perkongsian pendapat.. seperti biasa boleh setuju, boleh bangkang.. sebarang idea beserta hujah amatlah dialu-alukan.. this is not hate speech, so please, be civilised and knowledgeable when giving comments or anything..
N sori, kalau ada bahagian aku guna Bahasa Inggeris (kira rojak la).. kadang2 boleh guna BM, kadang2 nk cakap satu benda tu BI plak yg kuar, ahaha.. ye la aku blaja kat UiTM pon dalam BI kan..
So PTPTN.. kenapa aku sokong kalau dimansuhkan ?? sebab nyer bertitik tolak dgn niat dan natijah diberikan pendidikan itu sendiri..
ok stop2, sebelum pegi jauh2, I want to ask what is education for ?? Pendidikan itu untuk apa sebenarnyer ?? One of the all-time famous reasons for education is to uplift the people.. betul tak ?? Pendidikan itu berfungsi untuk menaikkan martabat/taraf hidup/peradaban manusia.. kat skola agama dlu aku blaja yg hanya dgn ilmu barulah darjat kita boleh dinaikkan ye tak, bukan dgn pangkat, harta, etc2.. its logical right, I mean right now – dgn ada nyer degree baru la bleh demand gaji lebih cket.. kalau lulusan SPM gaji tak besar mana kan (ni kalau hidup makan gaji lah – kalau berniaga it doesn’t matter what scroll you have)..
Ok to be honest, that was a poor choice of example.. the advancement of a human being, or the act of uplifting the people through education cannot be measured solely on the description of job payment that is based on your academic credentials (diploma, degree, PHD, etc).. its a logical fallacy to conclude a human being is definitely and undeniably uplifted just by the fact that he had secured a university diploma and goes out working in a factory for the rest of his life.. I mean do you define lifelong success that way ?? Hidup seumur hidup makan gaji – what about your contribution to society ?? there’s a lot of things to consider ain’t it..
In conclusion, the important question we should ask ourselves: “Have we really uplifted the people just by making sure they are paid more ??” Not really, in my opinion.. education is not about being paid more, its about maturity and development through the inclusion of more knowledge.. even within the limited scope of job payment – more does not equate enough.. katalah gaji asal ko 800, bila dapat kelulusan yg lebih tinggi aku naikkan gaji RM1200.. so bertambah la kan, tp ianya tak bermakna gaji tu cukup nk menampung hidup – atau cukup nak menaikkan taraf hidup seseorang (seribu lebih cukup ke zaman sekarang ni ?? rasanya 3 ribu lebih baru rasa selesa sikit).. lagi teruk kalau mamat tu kena bayar PTPTN plak – so harap je gaji naik tp hutang makin byk.. Ni baru tgk aspek gaji, aspek kebendaan – belum tgk kematangan berfikir, keterbukaan minda, way of life, social awareness, etc2.. sepertimana yg korang semua dah boleh agak sekarang, masyarakat yg dibayar gaji lebih tak bermakna masyarakat tu betul2 masyarakat yg berilmu..
OK, so for now let us st aside the many defining atrributes that would qualify in determining the uplifting of our people.. let us focus solely on the monetary aspect (more on the socioeconomic status).. Kenapa aku dok cite pasal gaji plak ni ?? Because that is WHY MALAYSIANS GO TO UNIVERSITY. In fact that is why most people in the whole world go to universities.. Kita pergi U sebab apa ?? sebab nk diploma/degree/master/PHD/proffessorship etc2 kan.. nak dapat semua kelulusan tu plak kenapa ?? YES, SEBAB NAK KERJA.. dan kalau kerja nak duit lebih la kan ?? sebab tu orang yg asal diploma nak amek degree – supaya die dapat gaji lebih.. its a general truth right..
p/s: I’m not here to debate or expand further upon the problem of Malaysians being sold to the myth that everyone needs to go to universities, or that anyone needs to go there in a certain age or time. The linear depicition of success in life (study well – score at schools – go to university – get a job- happily ever after) is of course detrimental and erronous in nature, but that is for another time perhaps.
Jadik nyer soalan yg aku nak tanya – adakah sistem pendidikan tertiari (university, kolej, etc2) di negara kita ni betul2 satu sistem yg menaikkan taraf hidup warga Malaysia di negara kita secara amnya ?? Aku rasa, secara konklusifnyer tidak.. lg la dgn adanya PTPTN.. apesal pulak ?? bukan PTPTN tu ke yg tolong bayar si fulan nak pergi masuk U belajar – awat hang pi cakap tak membantu ??
Yes, dekat situ lah, bg saya yg anda telah melakukan kesilapan.. masalahnyer skrg setiap kali ada rakyat Malaysia yg nak melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi, tiba-tiba duit menjadi isu yg mustahak (ye la, nak ke mintak kerja dgn SPM je ??) .. dlu sekolah rendah dgn menengah tak sgt, tp nak naik level tertiari ni jek otomatik kusut pasal duit.. so apa yg si fulan kena buat kalau tak mampu ?? mintak biasiswa dan bantuan.. tu pon kalau dapat.. of course biasiswa/bantuan sgt lah terhad – so camne dgn berpuluh (mungkin ratusan) ribu anak muda yg nak menyambung pelajaran dekat U ?? Yesss, die kena berhutang !! Jadik nyer majoriti besar rakyat Malaysia yg nak sambung pelajaran (demi meningkatkan taraf hidup) ends up with another debt to pay – dimana bila die habis belajar die terpaksa bayar lebih dari yg die pinjam.. so what do you see – kamu akan nampak majoriti anak muda kita bila keluar U akan berterusan berada dalam middle-income trap !! masuk U bertahun2 belajar konon nak tinggikan taraf hidup, tp keluar dgn hutang dan kenaikan gaji tu takdelah signifikan mana sampai boleh menjamin keselesaan hidup (ni maybe berkait dgn gaji di Malaysia yg rendah – dan jugak jenis course yg diambil).. And in the end, tak rasa ada pihak yg untung ke kat sini ?? I’m not well versed in economic/business stuff, but considering thousands upon thousands of young Malaysians applying annually for a LOAN – SOMEONE IS MAKING MONEY HERE RIGHT ??
you see, the reason I applaud the idea of Abolisihing PTPTN is not because I don’t want to pay my debts – its because I applaud the next best thing, which is free education. Aku sanggup bayar hutang PTPTN aku – in fact, I don’t really support the idea of abolishing the debts of PTPTN holders, I support the abolishment of PTPTN itself. Why ?? One because it seems unfair la kan, orang2 dlu sume kena bayar, so yg sudah meminjam kena bayar la jugak kan.. besides government could use the money.. yg penting, after this, takde dah rakyat Malaysia yg perlu berhutang semata2 hendak melanjutkan pelajaran ke peringkat yg lebih tinggi.. Bila education tu free – baru la betul nampak pendidikan mampu menaikkan taraf hidup seseorang.. golongan2 berpendapatan rendah tak payah risau pasal pembiayaan – janji anak dieorang layak dan nak belajar.. the idea of scholarship is good, but its good only in uplifting a select few, ‘academic elites’ of our society correct ?? camne dgn anak peniaga pasar malam yg SPM die setakat 4A jek ?? bayangkan betapa besarnyer perubahan kalau semua orang, tak kira latar belakang dan status ekonomi tidak lagi dihadkan dgn masalah kewangan dalam nk dapatkan pendidikan peringkat tinggi.. barulah rakyat Malaysia nampak lebih terdidik secara kasarnya, betul tak ??
Mungkin ada orang tak nampak – camne pemansuhan PTPTN boleh dibawa kepada free education ?? berdasarkan kepada link kat bawah ni:
http://www.malaysiakini.com/news/194706
Model pembiayaan masa depan
Untuk pembiayaan pendidikan masa depan pula, Rafizi antaranya mencadangkan:
Kembali kepada amalan sebelum 1996 apabila kerajaan menyediakan sepenuhnya pendidikan tinggi
dan tidak bergantung kepada pihak swasta bagi mengurangkan kos pengajian.
Membina sepuluh buah institut pengajian tinggi awam (IPTA) dalam tempoh sepuluh tahun, dengan sasaran 100,000 tempat, dengan perbelanjaan – termasuk yuran dan tempat tinggal – ditanggung kerajaan.
Menyediakan tabung pendidikan baru untuk penuntut institut pengajian tinggi swasta (IPTS) dan perbelanjaan sara hidup yang memerlukan pembiayaan lebih kecil.
Menggalakkan penggabungan IPTS untuk mengurangkan penggunaan pinjaman yang sekali gus boleh meningkatkan daya saingnya dengan IPTA, termasuk dengan pengurangan yuran dan kos pengajian.
link lain (PKR biased media, be warned):
http://www.keadilandaily.com/keadila…njama-ptptn-2/
Of course bila takde lg PTPTN – siapa yg nak bayar kos pengajian, penginapan semua tu – ramai je kan tak mampu ?? the answer is obvious, government la yg bayar..
Maka dgn itu timbullah pulak isu government tak cukup duit- bahawasanya Malaysia akan bankrupt kalau idea ni diteruskan.. again, I’m not well versed in economic/business stuff.. but when the very government famous for its corruption and money wastage (eg: NFC.. kenapa tak abes2 lembu ?? sebab ni cth terbaik – terang lg bersuluh) claims it doesn’t have enough money – Hey, that sounds about right don’t you think ?? dah duit habes ke tempat lain mana nak cukup.. say what you want – but it will never convince me.. you have to understand, that’s the general perception nowadays..
p/s: as a side note, PKR boldly claimed that even with the currently corrupted government they can still pay for the abolishment of PTPTN .. follow the link given for more info;
http://www.keadilandaily.com/hapus-h…-diselamatkan/
But obviously I know the method (as in how it is achieved) is debatable, but I won’t nitpick on the methodology, let others with expertise ponder upon that stuff.. Since PR proposed the idea, lets see how they are supposed to make it happen.. If they don’t make it happen – they will pay.. simple as that..
Orang yg side dgn government plak akan cakap ni janji kosong pembangkang, bermotifkan politik – hanya nak memancing undi.. Well, I’m not an ***** – of course its political.. the intentions are obvious – but the idea is still good.. berani cakap Kerajaan bagi BR1M tak bermotifkan politik ?? rm200 baucer buku tak bermotifkan politik ?? mambantu atau tidak, of course la membantu.. tp sebelum2 ni takde pon.. nak dekat general election ni la datang macam2.. budaya handout money in order to gain popularity is soo mediaevel.. so sebenarnyer both sides are the same, both are trying to gain votes.. the problem is there is no clear guidelines by SPRM to differentiate between Manifesto and political bribery.. Right now there is no level playing field, nil – things are always in favor of the government – media coverage, funds (duit cukai rakyat or duit parti ?), etc2.. selagi isu tersebut tak ditangani, selagi tu la perbahasan bab ‘janji politik’/'rasuah politik’ ni takkan habis..
Extending further – timbul plak isu negara yg amalkan pendidikan percuma ni cukai dieorang mahal.. Yep, I know that.. But for me – so what ?? Naikkan la cukai, I don’t mind paying.. tambah je “cukai pendidikan”.. tp kena pastikan pendidikan betul2 free la.. masalahnyer rakyat Malaysia ni die duk ukur kemajuan dgn pembinaan benda fizikal.. bina bangunan besar, bangunan baru, jambatan baru, ladang lembu baru – tang ni duit cukai habis takpe.. Infrastructure is important, sure – but human development – through education should be more important and be given higher priority.. bangunan besar2, cantik2 (read: kontraktor dan org berkaitan kaya) tp rakyat otak terkebelakang baek tak payah.. Skrg, PR cube nak propose bg education free tanpa impose cukai yg tinggi – that’s part of the daring statement, I know.. We’ll wait n see whether they deliver or not.. kalo tak deliver, tuntut la !! tak bg jugak tukar balik government jadik BN.. apa susah ??
jawapan PKR berkaitan isu cukai yg tinggi:
http://www.keadilandaily.com/hutang-…bilion-rafizi/
And finally akan timbul isu IPTS (Institut pengajian tinggi swasta) akan bankrap, tak dapat sambutan.. well, I don’t see a problem with that.. jadiknyer kalau IPTS nak bersaing, nak tak nak dieorang kena la turunkan yuran.. sepertimana yg korang tau, yuran IPTS mahal.. dan korang leh baca apa approach PR dalam nak tangani isu ni (refer dekat “model pembiayaan masa depan” kat atas tu dan jugak link2 yg diberi)..
One thing I like to mention here.. How does IPTS/IPTA operate ?? I think both are operated with a business like model in mind.. In the end, its about making money.. beza IPTA dgn IPTS bg aku lebih kpd sapa yg control, tu jek.. IPTA government, IPTS plak private bodies (tau kan kerajaan ada kuasa dalam menentukan siapa dilantik/mentadbir universiti.. seingat aku, AUKU hanya dimansuhkan, bukan dihapuskan.. so akta2 berkaitan campur tangan kerajaan dalam pentadbiran Universiti still ada) .. Ok so kenapa aku cakap IPTA/IPTS ni more interested on making money ?? in the end yg die nak maintain adalah kemasukan student baru.. kena maintain ada – baru duit masuk.. tawarkan la apa2 course sekalipon, samada course tu laku, sijil tempat tu laku atau tidak belakang cerita.. utk IPTS nampak masuk akal la kan, so aku nk bg cth IPTA la.. cth terbaik ialah DIRI AKU SENDIRI. yes, pemilik2 ISMP (Ijazah Sarjana Muda Pendidikan).. dalam mana batch atas aku (grad setahun awal camtu kot) still tgh berperang nak dapatkan posting (batch aku toksah mimpi la) – alih2 kerajaan pi bukak permohonan ISMP dekat U lagik.. orang macam aku pon pelik – yg ko pegi bukak lagi buat apa ?? tak tau ke dah terlebih2 ni ?? dok cakap penempatan tiada/tiada keperluan tp pegi bukak lagi.. alahai, pelik laaaa.. dah la kiteorang ni terang2 rasa terabai dan tersisih (ye la, dok utamakan ‘pihak2′ lain – tanak sebut kat sini) junior kiteorang melambak lagi tak kuar U tuuu.. abes tu yg grad esok nanti nak kerja apa ?? kiteorang yg ada degree pendidikan ingat senang ke nak masuk bidang laen ?? aku cth nyer, Pendidikan BIologi.. takleh keje lab or anything, sebab subjek BIO aku tak cukup hours (jam kredit).. ha camne tuh ??
The fact that most people are learning for the sake of getting jobs – not for learning itself is bad enough.. but now people are not even getting jobs when they graduate ?? that’s just sad.. very sad.. they’ve wasted years learning things they probably don’t want to learn, graduating with a debt, and practically jobless.
the hope is that bila PTPTN mansuh – n government yg tanggung, at least government leh pressure institusi2 pendidikan ni (utk kurangkan yuran, kos, improve quality, etc).. ni kalau burden nyer dekat kita, rakyat Malaysia, normal people – kita takde direct authority.. kita boleh boikot – but I don’t see that happening anytime soon (-_-)”.. hopefully education would no longer be centerd upon the means of gaining money, or ‘lubuk emas’ for certain people/organisations.. hopefully in the future it is focused more as a means to uplift people and ensure a greater society as a whole. that’s kinda one of the core roles of a government, don’t you think ??
Of course, the debate of education institution operating a business like model requires more critical analysis supported by related literatures and researches – that which I have none. So the above paragraph is more on personal analysis and assertions. I welcome any additional information, opinions or critical reveiws – from anyone.
CONCLUSION
How can you uplift people if Malaysians in general need to be in debt in order to gain better education, which translates to better socioeconomic status ?
The business model in education, geared at making money is unhealthy to say the least.
Education is one of the most fundamental and basic needs a government need to provide to its people.
One side is willing to do it, saying it can be done.. while the other side is not willing, saying it is impossible. To me the choice is obvious.
Ok, aku rasa tu jek buat masa ni.. again aku nak tekankan yg semua idea dan hujah kat sini ialah personal views, and ianya boleh jadik betul, boleh jadik salah.. aku mintak maaf kalau terkasar bahasa, n apa2 salah silap tu, harap betulkan.. kalau nk tambah apa2 buah fikiran, boleh je – silakan.. InsyaAllah kita jadikan perbincangan ni sesuatu yg bermanfaat..
One thing few people have noticed about the revolutions sweeping the Middle East and North Africa right now is that they are led mostly by unemployed and underemployed college graduates. Consider the following facts:
In Egypt, the median age is 24. At present more than 25 percent of the population is attending or has attended university, with about a 50 percent dropout rate. University education in Egypt is free. The unemployment rate in Egypt is comparable to that in the United States: 9.4 percent. Yet, 87.2 percent of the unemployed are between the ages of 15 and 29, and Marcus Noland, deputy director and senior fellow at the Peterson Institute for International Economics in Washington, points out that unemployment among Egyptian college graduates is ten times higher than for those who did not go to college (all this is from a Feb. 1, 2011, Marketplace feature on PBS television).
Is it a coincidence that, as Noland also observes, most of Egypt’s anti-government protesters are precisely this demographic? I think not. Among the things an education will do for you is create an expectation that you will get a better job, make a better living, have a better life than if you did not have a college degree. And what if that does not pan out? What if, upon graduation, you find that you cannot get a job in your field, or in anything that requires an education—or that you cannot get a job at all?
The natural reaction is to find someone to blame. Who to blame? How about the people who sold you a rotten bill of goods? In the case of Egypt, that would be the government who, in quite literally giving a college education away, was signaling that a college degree was so valuable to society that it was willing to remove every barrier to entry.
ni nak cite… aku ni gaji rm2200, taraf diploma, hutang rm15k. Kerja tetap baru dapat 3 tahun dulu. Anak dua, ada rumah lagi. makan pun kene catu la rm10 sehari.
bila nak bayar ptptn mengeluh sakan.. bila nak habis klu bayar rm 100 tapi cas tambahan rm38?
nak buat mcmana lagi? sekurang2nya tak ada cas tambahan baru lah rasa amount tu makin menurun. ni tak jejas. makin naik ada la.
43 billion tak payah bayar… lepas ni kalau ada yang nak pinjam, dalam masa yang sama k’jaan pulak dah takda modal pusingan kerana kau orang tak nak bayar hutang, masa tu kau orang pergi ragut bulu anwar…
kerajaankan banyak modal air liur utk pusing fakta. kalau ahli politik atau vvip lesapkan duit kerajaan boleh pulak dihapus kira, tak pun kerajaan muflis. sbb tu org mintak pendidikan percuma supaya nanti taklah ragut bulu sape2 pun. kita kira duit yg dibazirkan setiap tahun untuk ganti PTPTN.
skrg mintak ptptn tak payah bayar, lepas ni nak mintak ape pulak?… gaji ndak, kerja tak payah?… tak tau mengenang budi langsung kau org ni… abis tu, aku ni & org lain yang dh settle bayar utang ape crita? kalu gitu aku pun nk duit aku balik la… 43 billion cukop utk nk bayar semua org?… dol, kalau kau nk crita membazir, kerana nak memuaskn tekak kau orglah k’jaan jadi membazir, cth: SPR terpaksa berabis beli tong undi baru, beli dakwat kekal dan mcm2 lagi kalau nk ditulis, semuanya utk ape?… aku dah ikut SPR 5 kali pilihanraya, kalau k’jaan nak klentong, pembangkang tak nyamah menang la dol… tapi utk memuaskn hati kau org, terpaksalh k’jaan bermodal… sedangkn, bukan ke lebih baik kalau duit beli tong & dakwat tu digunakn utk pembangunan yang akhirnya dapat balik kat kita… dol, yang bersalah kerana rasuah, seleweng & sbgnya adalh individu, bukannya k’jaan…(cth: ade ke seorg bapak suruh anaknya buat benda yg tk baik?) kalau kau ade bukti, ade penyelewengan brlaku, kedepanlh, buat laporan pd pihak brkuasa, itu lebih mulia… jgn ckp blakang & jgn main dengar serta jadi pak turut, gunaknlh akal yg ade…
aku tak kesah gaji aku MYR10k setakat bayar hutang PTPTN tiap bulan MYR350 apa la sangat.
tapi cuba kau fikir jika aku berpendapatan MYR2k. aku tak dapat lah bayar hutang ptptn.
penyelesaian: SAYANG PTPTN? maka pastikan gaji org amik loan PTPTN mesti at least MYR5K utk diploma
yg masuk ipta.. aku rase xde masalah nk byr.. yg masuk kolej swasta mmg berpeluh nk byr.. nk pulak yg pnjam smpai 60k keatas..
lepas pembankang bawak isu PTPTN ni…baru la thn ni aku dpt merasa 1% caj perkhidmatan..tq to the idea
Padahal dr thn 2004 lg persatuan mahasiswa melayu dok bawak naik isu ni kt parlimen minta kurangkn caj 4% tu tp takde sape nak layan..harap sgt lepas ni dpt mansuh je ptptn n guna je mara/jpa/pinjaman kerajaan negeri utk belajar,pd yg dh pinjam tu memang kena bayar balik..bayar je sampai mati sbb ptptn baru je caj insuran kt semua peminjam..nnti klu meninggal dh kira halal
Pendidikan percuma perlu dilaksanakan dn dibiaya guna hasil bumi negara milik rakyat, yg mana belanja pendidikan hanya 5% sja dri pendapatan Petronas 90 bilion itu sudah memadai satiap tahun dn 95% untuk pembangunan Negara. Hasil bumi adalah milik rakyat bukan utk pemimpin yg korap…
Yang saya baca keuntungan Petronas lebih kurang 50 bilion yg kebanyakan adalah dari carigali dan perniagaan di 32 negara luar (Malaysia hanya keluar 600,000 tong sehari). Dari keuntungan ini Petronas akan bayar cukai ke kerajaan dan sebahagian besar melabur untuk menjana keuntungan untuk tahun depan pula.
isu ini sengaja serapkan di dalam minda rakyat yang berpikiran cetek atau lebih tepat orang2 yang berfikiran secara melulu…….namun ada kebaikan di sebaliknya dalam membincangkan perkara terbaik disampaing memperbaiki taraf hidup,kedudukan dalam sektor pekerjaan, serta kos pembelajaran….melalui pendapat saya…isu ini sengaja diisu kerana semakin hampir pilihanraya,justeru itu pihak bertentangan sengaja untuk mengambil perhatian seluruh rakyat malaysia…rata2 yang hanya mendengar sebelah pihak tidak mampu untuk membuat pernilaian dalam memikirkan sesuatu secara adil lebih kepada mngikut hati….ptptn tidak sepatutnya dimansuhkan,tetapi perlu di perbaiki untuk penambahbaikan dalam meringankan beban yang ditanggung oleh pelajar2…jangan terlalu taksub dengan parti2 politik anda yang sengaja mencari isu yang boleh menjejaskan perjalanan negara,tambahan pula pru semakin hampir ayat mereka ( mari kita protes undi pada kali ini )
Alaa..x payah nak suruh kerajaan mansuh PTPTN ni. Kerajaan/PTPTN dah beri kelonggaran kepada sesiapa yang berjaya mendapat ijazah kelas pertama untuk tukar kepada biasiswa. Nah, kalau nak PTPTN FREE, kita kena la USAHA LEBIH untuk dapatkan perkara tu. Mudah je.
Ni x, masa belajar sibuk dengan benda-benda x berfaedah, kelas xnak beri fokus dan perhatian. Macam mana nak score? Last2, bila timbul isu mansuh PTPTN ni, puak2 yang berfikiran cetek ni la yang beria-ia nak suruh kerajaan mansuh.
saya sokong mansuhkan caj pentadbiran.. untuk individu boleh dengan jumlah yang sangat besar. Kenapa tidak untuk pelajar².. bukan untuk sesiapa pun.. untuk bakal pemimpin² kita juga
Buat apa nak mansuh PTPTN, giler ke ape! kalau mansuh nanti subsidi IPP RM19billion setahun kena tarik juga, kesian company tu, lagi pun rasuah pun kena perangi habis-habisan, kesianlah kaki rasuah nak cari makan. Bila PTPTN mansuh, susahlah kerajaan nak beri bantuan segera dan projek mega segera sebab duit dah kurang untuk tampung pendidikan percuma, kesianlah orang kaya. Janganlah buat cadangan tak masuk akal ni boleh tak! nanti shahrizat dan keluarganya kena bayar duit lembu RM250, kesianlah mana mereka nak ganti duit banyak tu, kalau tak kesian mereka mcm mana nak bayarkan, belum yg lain2 lagi dikira, bijaklah sikit jangan nak mintak pendidikan free dengan hapus PTPTN sebab duit tu bukan hak kita, tp hak ‘mereka’. ‘Mereka’ pun perlu membelanjakan duit yg banyak kat luar negara, kesianlah ‘mereka’.
mansuh PTPTN?
orang kaya tak heran
orang miskin sgt berharap
sbb projek2 gagal la ni PTD ada bagitau kerajaan terpaksa bail out those projects. jika la semua projek bagus tak ke tak membazir duit?
klu dh apply ipta tp xdpt2 smpai dh wat rayuan.trpaksa la apply ipts jgk sbb nk smbung blajar.
Jawapan dan komen saya sangat simple! Biar kita jadi orang melayu atau malaysia yag berakal… Takkanlah kerajaan nak tanggung pulak kos ptptn ni… dah lah bagi pakai in advance … kerajaan pulak kena tanggung… kalau mcm tu duduk je rumah duit datang dari langit senang… tak yah pegi belajar tak de hutang…. kalau kos ptptn ni dimasuhkan macamana pulak anak-anak atau cucu cicit kita nak merasa belajar di universiti … janganlah mementingkan diri kita sendiri… kita pinjam kenalah bayar balik…
Cuba kita lihat negara di indonesia,CHINA dan india yang penduduk nya terlalu ramai sehinggakan yang pandai pun takde duit nak sambung belajar… Ini MALAYSIA saudara -saudari negara yang penuh subsidi pun kita masih tak bersyukur … apalah cubalah belajar bersyukur apa yang kita ada… Kita bayar balik pun bukan takda pahala malahan tidak sedikit sebanyak kita dapat membantu balik rakan-rakan kita ke silap2 anak2 kita atau anak buah kita sendiri……. 5 ,10 ,20 tahun akan datang untuk belajar di universiti tempatan atau luar negara… Tak payah lah kita nak gertak2 atau ugut kerajaan … kita ni sepatutnya dah bersyukur sejak tengku abdul rahman lagi pada tahun 1957 lagi iaitu kemerdekaan kerana kita aman damai .. dan yang penting sekali negara kita mempunyai pelbagai bangsa… kerana pengorbanan nenek moyang kitalah beradanya kita hari ini aman damai…
bagi saya kalau kerajaan menangung kos ptptn ini kerajaan malaysia akan muflis…
anda tanya diri anda sebagai peminjam ptptn … hanya kerana anda tidak membayar ptptn negara yang anda dilahirkan oleh ibu ,tempat tinggal nenek moyang anda dari dulu hingga sekarang muflis dan terpaksa dijajah kembali oleh negara luar kerana negara kita menanggung hutang yang banyak…
anda ingat senang nak cari duit berbillion-billion nak tanggung kos ptptn ini.. cuba tempatkan diri anda sebagai kerajaan atau Datuk Seri Najib…. Pening kepala saudara…
Jika anda rasa beban nak bayar … kan boleh bayar ansur2..
kesianlah kat cucu cicit kita nanti biarlah mereka membesar dengan mudah dan mempuyai akal serta ilmu yang tinggi … Takda anak melayu menjadi ketinggalan dibelakang …
oleh itu sama-samalah kita menyokong kerajaan pusat yang sedia ada .. ada lebih baik dari kerajaan yang kita tidak tahu agendanya…
Jika wang negara dapat diuruskan dengan baik, tak mustahil PTPTN dpt dihapuskan dan digantikan dengan biasiswa. Adakah rakyat berpendidikan membazirkan wang negara jika kerajaan memberikan biasiswa @ pendidikan percuma sedangkan rakyat berpendidikan akan meningkatkan ekonomi negara untuk jangka masa panjang, dan ini pelaburan yg terbaik buat negara. cuba bayangkan cincin rosmah boleh menaja beratus org pelajar melanjutkan pelajaran ke universiti sbg contoh, tu mungkin duit dia sendiri yg dia simpan dari kecik. Tp Lembu shahrizat rm250juta pula dapat menaja beribu pelajar melanjutkan pelajarn ke IPT. Projek2 segera yg tidak berfaedah lebih baik digantikan utk menaja pelajar masuk u.
kerajaan boleh beri subsidi pada company dan bagi duit percuma pada mereka yg goyang kaki, jadi apa salahnya melabur dengan menaja rakyat malaysia yg melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi.
Kenapa bila kebocoran berbilion2 ringgit wang negara dan lesap begitu sahaja, kenapa malaysia masih tidak muflis.
Sekiranya tidak dapat mansuhkan PTPTN pun kenapa yuran semester IPTA terlalu tinggi iaitu rm1000 lebih/sem, dan kenapa tak buat mcm uitm yg yurannya jauh lebih rendah. Kalau kita cakap nak PTPTN menjanjikan pinjaman ditukar sebagai tajaan sekiranya cemerlang, tapi jgn lupa wujud situasi penilaian dan pemberian markah bukan sekadar dinilai atas kertas dan kesungguhan, tetapi wujud siapa yg dapat menarik hati pensyarah akan dpt markah lebih.
Sekiranya PTPTN tidak juga dapat dihapuskan dan gantikan dengan biasiswa, tapi kerajaan perlu tingkatkan pendapatan rakyat dari isu gaji/upah, agar mereka yg baru bekerja lebih selesa membayar pinjaman PTPTN sebab setiap org berbeza tanggungannya dan perbelanjaan.
“sedangkan rakyat berpendidikan akan meningkatkan ekonomi negara untuk jangka masa panjang, dan ini pelaburan yg terbaik buat negara.”
*****************************************
In the case of Egypt, that would be the government who, in quite literally giving a college education away, was signaling that a college degree was so valuable to society that it was willing to remove every barrier to entry. Why would the Egyptian government do this? Perhaps because it has been sold on the argument that prosperity comes from an educated populace. This is indeed the current theory popular among those trying to “help” developing countries. If only we can educate the populace, then the economies will grow. But this gets things completely backwards.
The government provided free educations for its people, even though there was not a sufficiently complex economic system in place to create jobs for all of those people.One of the side effects of an overly-educated population (overly-educated meaning there are more people with educations than jobs for them at that level of education) is that one has a population composed of people who are both dissatisfied with their lot in life and who know exactly what is causing their dissatisfaction. Their world is bigger, and the limits of their situation cannot contain them. It eventually spills into the streets.
Sekiranya pendidikan percuma diberikan, tetapi kemasukan ke pusat pengajian tinggi masih terkawal kerana kemasukan adalah berdasarkan kualiti pendidikan yg mereka ada berdasarkan keputusan mereka di peringkat skolah menengah. Adakah dgn memberikan pendidikan percuma bermaksud kita membuang segala halangan utk masuk ke IPTA, sedangkan kemasukan pelajar sebenarnya dikawal oleh kualiti yg mereka ada berdasarkan sijil yg mereka miliki. sekiranya sektor pekerjaan tidak dapat menampung ramainya graduan yg memerluakan pekerjaan, disini pentingnya kerajaan mengawal kursus2 yg ditawarkan berdasarkan keperluan semasa. Lagi pun graduan yg berpendidikan boleh mewujudkan pekerjaan sendiri dengan ilmu yg mereka ada. Ilmu bukan sekadar untuk memenuhi sektor pekerjaan, tetapi dalam masa yg sama boleh mewujudkan sektor pekerjaan utk org lain dan disini peranan kerajaan perlu dimainkan dengan sebaik mungkin bagi membantu graduan yg tidak dapat pekerjaan kerana sektor pekerjaan yg terhad.
Walaupun percuma, tetapi terkawal. bukannya pendidikan percuma bermaksud sesiapa sahaja yg nak masuk IPT boleh masuk sesuka hati, tetapi masih dinilai pada tahap kelayakan dan kekosongan kursus yg ditawarkan.
Halangan kemasukan IPT adalah berbeza dengan pendidikan percuma.
kalu ptptn mansuh, pelajaran xdihargai? xde kualiti? haha. ye la tu. tgk keadaan skrg pun dah tau mcm mana. tgk moral pelajar skrg mcm mana. kualiti plak boleh dijual beli. nmpak sgt pendidikan negara ni pun nak diniagakan.
knp org yg bagi komen2 mcm tu xperasan yg makin byk kolej swasta ditubuhkan? penanda aras peperiksaan diturunkan demi menjaga nama baik kementerian pendidikan? sedangkan benda ni yg menurunkan kualiti pendidikan negara.
bg saya, ok la pendidikan percuma. tp dlm masa yg sama tingkatkan persaingan antara pelajar dan perbaiki kualiti pendidikan.
sekarang ni, kerajaan tururnkan tanda aras peperiksaan spy ramai pelajar dpt kptsn cemerlang. pastu diorg dihantar ke universiti awam dan disuruh pinjam ptptn. yg result kurang bagus, xpe. jangan risau. kolej swasta berlambak boleh terima anda. tp pinjaman ptptn lagi mahal la. ni la cara kerajaan berniaga dgn rakyat. kat tv diwar2kan biasiswa utk pelajar yg sgt2 cemerlang. brp sgt la yg dpt cemerlang tu.
skrg ni generasi muda yg menjadi aset kewangan negara. diorg sume berhutang pd kerajaan. terima kasih kerajaan
Kemana arah tuju kami yang sudah Lulus LJM tapi sampai sekarang masih lagi menganggur..??
Saya sudahpun Lulus LJM dan dah menamatkan pengajian dalam jurusan Kejururawatan 2009 masih menunggu Pekerjaan sebagai Jururawat sehingga sekarang. Bagaimana pula dengan sesetengah rakan yang tak berjaya dalam LJM Exam untuk berkerja yang hanya berjaya mendapatkan Sijil sahaja.?? Yang gagal pulak dikena bayaran Exam LJM oleh kolej sebanyak RM2500.00.
Yang hairan nya kenapa Jurusan Sains Kesihatan pinjamannya sampai mencecah RM60,000.00 ke atas berbanding dengan jurusan yang lain.. ?
bagi aku simple. dah berhutang, kena bayar.
soal mansuh atau tidak. Itu lain cerita dah.
Di UK tiada pinjaman pendidikan dari kerajaan, hanya pinjaman dari Bank.
saya sokong semut api…. pendapatan negara adalah wang rakyat seluruh malaysia, patut di agi agikan dgn adil kpd semua lapisan masyarakat , wang negara yang di songlap oleh pemimpin2 BN lebih besar drp perbelanjaan PTPTN…..budak budak derita dgn bebanan berhutang, pemimpin2 BN hidup mewah dgn duit rasuah … kalau rakyat undi BN/UMNO bererti rakyat sdiri yang menegak dn menyokong rasuah,… rakyat jangan lah jadi bodoh…bayang kan kalau Lima tahun lg UMNO memerintah,,pasti nya berbilion lg wang rakyat akan lesap.. seharusnya rakyat bertindak memberi pengajaran dn menukar mana mana kerajaan yang korap dn penipu… bukti BN/UMNO rasuah dn menipu sangat jelas…isu ini bukan politik tepi kebenaran,,,siapa yg tdk puas hati buat lah penyelidikan sendiri dn cari maklumat terperinci…cth di..maidoali.wordpress.com dll..
Anwar ibrahim ni ideanya memang puki mak.
Siapa yang telah melahirkan maknusia sial macam ni, yang tak ada maruah dan harga diri.
siapa makan lada dia merasa pedas,… rakyat skrg pandai menilai mana baik mana buruk, mudah mudahan perubahan akan berlaku pd PRU13 utk kebaikan semua pihak… terutama negeri SABAH TANAH AIR KU…Ini kali la..hidup USNO…hidup STAR…hidup PR
all0w paduka,klau k0 ckp pmimpin bn kuat rasuah,aq nk k0 buktikn ble pmbgkang y amek alih,xwujud penyelewengan y blku..leh k0 bktikn.?psl ptptn lak,aq ase klau xde pnjaman cmnie t0k pljar,agak2 bpe rmai eak y xdpt smbg blaja.?bpe rmai y mmpu.?bpe rmai y leh thn ngan k0s y tggi..?stkat mak bpk kje buruh,aq ase ptptn nie byk pekdahnye..nk tgu anwar k0takn jnji die.?k0 psti die leh lunaskn ape y die ckp.?
kalau ada rasuah kalangan pemimpin lapor je kat sprm.. main cakap rasuah sini sana tapi tak lapor kat sprm kenapa…bukti ada..jangan duk tuduh org sebab tu namanya firnah..
dr kte mrdeka dlu bn pgang ok je.aku rse bdk2 ipt skrg kbykn pndai akademi tp otak bgang..pdhal krajaan da byk kluarkn dana tuk korang.tu pn sbuk2 nk fuck krajaan.sng sgt trpngaruh dgn anasir2 liar.smua tu msuh2 ngara.ptutnya korg brsyukur hdup kt ngara yg aman mkmur ni.nk jd mcm indonesia tu?hdup rkyt trumbang ambing.yg kya mkin kya,yg mskin mkin mrempat.sna tu sbb krajaan dieorg byk sgt pnyelewengan.pn
JIKA TIADA PTPTN MAKA 500 LEBIH BUAh IPTS AKAN BUNGKUS..BANYAK MERISAUKAN AHLI PERNIAGAAN YG TERLIBAT DALAM BIDANG PENDIDKAN INI terutamanya bumiputera.KEBIMBANG INI TURUT DI RASAI OLEH PENSYARAH,PENGAJAR DAN KAKITANGAN LAIN ipts yang bakal kehilangan pekerjaan.selain ITU,PELAJAR sedang belajar kat ipts sekarang nie pemblejarannya akan tergantung seterusnya berhenti macam tu sahaja….aku yang belajar kat IPTS TERASA KEBIMBANGAN tu…yuran kat swasta dah mahal apatahlagi nk sara hidup ketika belajar…kalau IPTA lain…tapi yang belajar ipta semua free tak adil lah bagi kami yang belajar kat ipts…biar sama rasa.. belajar rajin2 dapat keputusan gempak ptptn jadi biasiswa..ramai kawan aku yang dapat biasiswa nie drp ptptn..
Mana mana kerajaan yang memerintah malaysia, rakyat akan menilai selama 5 tahun sja, rakyat bijak guna kuasa menukar kerajaan samada PR atau BN kalau mereka tidak menjalankan tanggung jawab yg di amanahkan oleh rakyat … seharusnya rakyat mendengar dan menilai idea idea yg di utarakan oleh pemimpin pembangkang dn bukan nya menilai sebalah pihak sja…kalau idea baik apa salah nya kita terima perubahan dan mencuba idealogi baru yg membangunkan rakyat… dan tiada kerajaan yang memerintah sesebuah negara itu sampai kiamat.. bagi pendapat saya kerajaan PR dn BN haruslah saling berganti memerintah Malaysia yg mana sesunggunya akan memberi menafaat yg terbaik kpd rakyat Malaysia.. PR dn BN akan bersaing melakukan cara pemerintahan yg berkualiti demi rakyatnya, dan mana mana diantara mereka ini yg melakukan yang terbaik sekali itu lah pilihan rakyat. Bukan bererti PR memerintah BN tenggalam ..tidak….berehat sekajap sja sambil pulihkan tenaga kerana BN dah penat bekerja membangunkan Negara selama 50 thn .. beri lah laluan kpd adik mu menolong mu membangunkan negara kita yg tercinta ini..Rakyat akan memberi perbandingan antara kedua dua Parti pembina masa depan negara ini iaitu PR dn BN yg dikasihi ibarat abang dan adik , dn mungkin rakyat akan memperkasakan balik Kerajaan BN/UMNO dgn tenaga muda pada masa akan datang klu PR ternyata gagal dlm melaksana kan tanggung jawab kpd rakyatnya…rakyat tak paya bertegang urat sbp Ini lah sekalian rakyat Malaysia mahu pada masa ini sebenarnya iaitu kita berbangga kerana mempunyai DUA TEAM HARIMAU MALAYA SEBAGAI PEJUANG BANGSA YANG TERKUAT MEMBINA BLOK EKONOMI DI ASIA…
xpyh mnsuh pn xpa. riba@interest ja wajib mnsuh.
dosa besar kn. byr ap yg kta pnjam itu lbih baik.
Perlu ingat PTPTN bukan hanya bayar yuran tetapi duit poket RM600 – RM700 sebulan dan elaun buku. Mampu ke Ibu Bapa yang berpendapatan rendah nak tanggung duit poket dan beli buku anak. Orang Indonesia yg pernah kerja kat rumah saya pernah kata mereka tak mampu anta anak ke U di sana, perlu jual tanah dan bergolok bergadai….. fikir fikikanlah.
Sokong mansuhkan caj PTPTN yang bersifat riba yang membebankan rakyat TANPA SEBARANG SYARAT termasuklah melibatkan peminjam ingkar….Bayar jumlah yang dipinjam sahaja tanpa melibatkan sebarang caj yang jelas membebankan rakyat yang jelas merupakan riba yang juga merupakan dosa yang sangat besar…
OK, PTPTN,
Contoh, saya belajar masa diploma dapat pinjaman kerajaan negeri perak, saya dah bayar.
Sambung belajar dapat pulak pinjaman JPA (persekutuan) dan ditukar kepada Biasiswa, +/- 12,000.00 saja
Sebenarnya kerja, sekarang saya bayar cukai pendapatan saja kalau dikira dari mula kerja ada dalam RM 200,000.00, epf 500,000.00
Moralnya, kalau kerajaan bagi pendidikan tinggi percuma pun, kerajaan akan dapat pulangan balik bila graduan tu dah berkerja melalui cukai pendapatan. Itulah namanya pelaburan untuk meningkatkan modal insan
Cuba tengok, biasiswa dapat 12,000.00 tapi kerajaan dapat 200,000. duit epf, kita bagi pulak kerajaan simpan, kerajaan boleh guna untuk pembangunan.
So, apa masaalahnya nak hapuskan PTPTN?
Memang boleh hapus punya.
tengok long term.
Wasalam
Bagi yang tak kena batang hidung, mungkin anggap isu ini remeh.. Bayangkan ambil diploma kejururawatan, hutang PTPTN RM60,000. Keluar, tak da kerja sebab ramai sgt graduan kejururawatan. Supply melebihi demand walhal masa mula-mula ambik, kerja dijamin banyak kosong…ada demand etc. Kerja belum dapat, surat tuntutan dah sampai.. Jangan kata mereka tak beringat masa loan masuk. Diorang masa dpt loan tu pun cukup makan je sebab yuran dicaj terlampau mahal.. Inilah cara capitalis menindas… Jadikan pendidikan sebagai lubuk buat duit.
Negatra kita sebenarnya mampu kerana negara kita kaya… KALAU rasuah, penyelewengan dihentikan. Terlampau banyak yg dapat dijimatkan…
Kenapa harus isu ptptn dipolitikkan..ptptn dh bgs utk bg pinjaman. tp yg xbgsnya adanya cas pentadbiran yg 1% tu..sy sokong sekiranya cas itu dihapuskn tp sy sama sekali xsokong kalau ptptn harus dihapuskn sbb ptptn tu option para pelajar..kalau nk pinjam apply,xnk pinjam n xnk byr xpyh la pinjam..masa nk pinjam tu xde sape ltk pistol kt kepala suruh pinjam..kita ada otak,masing2 blh fikir benda ni..xsalah utarakan pendapat tp bila pendapat tu dh bercampur dgn politik itu dh jd satu perkara yg merugikan..hanya ikut ckp sampai otak sendiri xdigunakan..ptptn tu perlu utk org2 susah nk smbg belajar..walaupn purata rakyat malaysia bekerja tp xsemua mampu support ank2 masuk u..dh kalau nelayan pn keje gk tp kalau hasilnye xsmpai rm1k sebulan,cmne nk support ank kt u?? time tu la gunanya ptptn..dh dpt tu jgnla disalahgunakan plak..simpanla separuh utk byrn balik ptptn tu nt..satu sem simpan dlm 500,kalau 6 sem dh ada 3000..ha gne la 3000 tu byr balik ptptn,kurg ckit beban masa keje nt…hutan wajib byr la..dh kalau sume nk free npe ptptn je terlibat?? minx la sekali sume pinjaman free..pinjam beli kete minx pinjaman tu dihapuskn, unisel bg pinjaman xde plak nk g ddk beramai2 dpn unisel minx unisel hapuskn ptptn..