
Inilah satu lagi kes perbicaraan berprofil tinggi selepas selesainya kes skandal video klip VK Lingam. Kemudian minggu depan, satu lagi kes bagi Mahkamah Persekutuan yang mana melibatkan Krisis politik Negeri Perak. Bagi kes mahkamah melibatkan perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim terhadap Saiful Bukhari, telah berlangsung setelah beberapa kali tertangguh sebelum ini.
Anwar Ibrahim yang juga penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Ahli Parlimen Permatang Pauh, dituduh meliwat Mohd Saiful di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.
Beliau didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang boleh membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika disabit kesalahan. Perbicaraan bermula 18 bulan selepas Anwar didakwa di mahkamah pada Ogos 2008.
Ruangan ini akan sentiasa diupdate dengan transkripsi terkini sepanjang perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim berlangsung. Boleh semak sehingga di bahagian bawah sekali.
Pembicaraan Kes Liwat Anwar Ibrahim – Transkrip Penuh Hari Pertama pada 3 Februari 2010
Pohon dipanggil saksi pertama Mohd Saiful bin Azlan. Saksi Perbicaraan 1 (SP1) – Mohd Saiful bin Azlan
SP1 angkat sumpah dalam Bahasa Melayu. Alamat sama seperti dalam Kad Pengenalan. Tidak bekerja. Umur, 25 tahun. Mohd Yusof : En. Saiful Bukhari, yang tidak jelas saya akan ulangi semula.
Mohd Yusof : Ada berapa orang adik-beradik
Saiful Bukhari : 2 orang. Saya yang sulong
Mohd Yusof : Sekolah di mana?
Saiful Bukhari : Di Damansara Utama, Darjah 1 di Sekolah Kebangsaan Selayang Jaya, Darjah 2 hingga darjah 3, Sekolah Kebangsaan Sultan Hishamuddin, Kuala Lumpur, Darjah 4-6, Sekolah Kebangsaan Damansara Utama, Tingkatan 1 hingga tingkatan 5 di Sekolah Menenagah Kebnagsaan Damansara Utama.
Mohd Yusof : Sekolah Menengah sehingga tingkatan berapa?
Saiful Bukhari : Tingkatan 5
Mohd Yusof : Ada melanjutkan pelajaran?
Saiful Bukhari : Saya ada belajar di Taylor Collage setahun dan ditawarkan belajar di Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) Saya ditawarkan dengan kursus dalam Kejuruteraan Elekterik Kuasa
Mohd Yusof : Adakah kamu tamatkan pelajaran di Uniten?
Saiful Bukhari : Saya tidak tamat belajar di Uniten
Mohd Yusof : Semasa di universiti, adakah kamu aktif dalam apa-apa pertubuhan?
Saiful Bukhari : Saya aktif dalam bidang sukan dan kepimpinan universiti
Mohd Yusof : Apa maksud kepimpinan?
Saiful Bukhari : Maksud kepimpinan, pada 2006, saya menang pihanraya kampus dan dilantik sebagai Presiden Majlis Kepimpinan Pelajar.
Mohd Yusof : Mengapakah tidak menamatkan pelajaran?
Saiful Bukhari : Saya tidak tamatkan pelajaran kerana keputusan saya teruk dan saya malu dan berkeputusan tidak menamatkan pelajaran.
Mohd Yusof : Beritahu tadi kamu tidak bekerja. Pada tahun 2008 kamu bekerja?
Saiful Bukhari : Saya bekerja pada tahun 2008
Mohd Yusof : Boleh beritahu sejak bila bekerja pada 2008 dan dengan siapa?
Saiful Bukhari : Pada awal Mac 2008 saya dijemput oleh rakan saya Rahimi utk bekerja dengan Anwar Ibrahim.
Mohd Yusof : Boleh cam Anwar Ibrahim?
Saiful Bukhari : Boleh cam
[SP1 tunjuk Anwar Ibrahim]
Mohd Yusof : Orang Kena Tuduh (OKT) dicamkan
Mohd Yusof: Pada mula bekerja dengan DSAI, apa kerja yang kamu buat?
Saiful Bukhari : Saya masuk seminggu sebelum pilihanraya umum, saya mulakan tugas sebagai sukarelawan, sebagai sukarelawan banyak kerja yang saya buat seperti atur jadual perjalanan ceramah pilihanraya. Kadang kala saya ikut beliau ke ceramah-ceramah di sekitar negara. Pada masa yang sama saya bantu rakan saya Rahimi iaitu pegawai khas Anwar Ibrahim
Mohd Yusof : Siapakah beliau yang kamu maksudkan?
Saiful Bukhari : Beliau yang dimaksudkan adalah Anwar Ibrahim
Mohd Yusof : Berapa lama kerja sebagai sukarelawan?
Saiful Bukhari : Dari awal Mac hingga hujung April, selepas itu saya dilantik oleh Anwar Ibrahim sebagai pembantu peribadi (PA).
Mohd Yusof : Perlantikan ini ada surat?
Saiful Bukhari : Tiada
Mohd Yusof : Apa tugas-tugas sebagai pembantu peribadi?
Saiful Bukhari : Tugas-tugas saya merangkumi:
- Mengatur pertemuan sulit Anwar Ibrahim seperti pada ketika itu untuk berkomunikasi dengan agen atau ahli parlimen yang terlibat dalam parti.
- Uruskan dan membantu Encik Ibrahim Yaacob iaitu ketua staff dalam mengatur jadual beliau.
- Membuat filing dokumen sulit seperti akaun-akaun bank.
- Mengawalselia Handphone (HP) peribadi beliau. Setiap pagi Anwar Ibrahim bagi Handphone untuk cek SMS dan highlight SMS yang penting.
Mohd Yusof : Selain Ibrahim Yaacob siapa lagi yang bekerja dengan Anwar Ibrahim?
Saiful Bukhari : Tidak ingat sebab selalu bertukar
Mohd Yusof : Jika boleh ingat di bulan Mac atau April?
Saiful Bukhari : Hanya saya dan Rahimi Osman, Nathanielle Tan dan Azri – warganegara US
Mohd Yusof : Adakah Anwar Ibrahim mempunyai pemandu?
Saiful Bukhari : Ada ramai, yang saya kenal adalah En. Mokhtar, seorang lagi nama samaran iaitu Botak, Kahar. Saya panggil pemandu Anwar Ibrahim sebagai Pak Sani.
Mohd Yusof : Adakah dibayar gaji sebagai Personal Assistant (PA)?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Berapa gaji?
Saiful Bukhari : Yang official dibayar oleh Kak Jun iaitu RM 1000 yang tidak rasmi seperti elaun bergantung kepada trip-trip yang saya pergi. Sebagai contoh ke Singaporee – USD1000 dan Hong Kong HKD10000.
Mohd Yusof : Berapa lama kerja dgn Anwar Ibrahim?
Saiful Bukhari : Dalam sekitar 4 bulan, dari awal Mac sehingga28 Jun 2008
Mohd Yusof : Secara rasmi bila berhenti?
Saiful Bukhari : Pada bulan 6 pada hari saya buat laporan polis
Mohd Yusof : Ada buat surat perletakkan jawatan?
Saiful Bukhari : Pada pagi 27 Jun 2008 di pejabat baru Anwar Ibrahim di Tropicana City Square, ibu pejabat Parti Keadilan, saya telah hantar e-mail melalui black berry saya ke email beliau menyatakan hasrat ingin letak jawatan.
Mohd Yusof : Apa sebab kamu berhenti?
Saiful Bukhari : Sebab sebenar saya berhenti kerana saya tidak rela diperlakukan seperti dalam laporan saya. Dalam email saya katakan dua perkara,pertama pertama yang saya tidak berdisplin lewat ke pejabat, selalu dimarahi oleh Anwar Ibrahim. Yang kedua saya katakan pejabat baru PKR saya diberikan bilik di ruang pejabat dan rasa tertekan kerana kurang kelayakan dari yang lain kerana yang lain tiada bilik. Saya nyatakan selagi saya jadi PA Anwar Ibrahim akan jadi isu kerana saya kurang kelayakan.
Mohd Yusof : Jadi apakah sebab sebenar letak jawatan?
Saiful Bukhari : Sebab sebenar saya tidak rela diperlakukan seperti dalam laporan saya.
Mohd Yusof : Ada beritahu Mahkamah ada buat laporan polis 28 Jun 2008?
Saiful Bukhari : Ya.
Mohd Yusof : Rujuk dokumen ini. Maafkan saya, saya tidak ada salinan lagi. Lihat tandatangan di bawah. Ini tandatangan siapa?
Saiful Bukhari : Ini tandatangan saya
Mohd Yusof : Dokumen ini tulisan tangan, tulisan siapa?
Saiful Bukhari : Tulisan saya
Mohd Yusof : Baca dalam hati dulu dokumen itu. Beritahu apa dokumen ini?
Saiful Bukhari : Ini laporan polis yang saya tulis sendiri pada 28 Jun 2008 di Hospitak Kuala Lumpur
Mohd Yusof : Ada tandatangan dan IC number kamu?
Saiful Bukhari : Ada.
Pohon tanda sebagai eksibit
Ct : P3
Mohd Yusof : Kamu camkan ini laporan yang kamu buat?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Jika ikut laporan perkara yang ditomahkan itu berlaku di Unit 1151 di Kondo Desa Damansara. Bagaimana kamu sampai ke sana pada hari tersebut?
Saiful Bukhari : Saya diminta datang ke sana.
Karpal Singh : Objection to P3, in certain part should be expunge. Barisan ketiga menyebut “kejadian kali terakhir pada 26.6.2008”. Ini kerana apa yang dihadapan YA adalah pertuduhan iaitu P1.
Mohd Yusof : Same day but the words “kali terakhir” indicating there were more than one.
Karpal Singh : We’ll submit on that. Kejadian kali terakhir, impact adalah kejadian-kejadian lain, kita tidak boleh masuk sebagai keterangan, kerana ada satu pertuduhan sahaja.
Mohd Yusof : Yang Arif, ini laporan pengadu, FIR to the police. Tiada apa yang saya boleh buat, seperti pertahan pihak pendakwaan akan bawa keterangan ikut undang-undang sahaja. Ini FIR ini bukan keterangan substantif, ini tohmahan, laporan untuk polis mulakan siasatan. Kita tidak bergantung pada lapoaran ini, laporan untuk explain bagaimana polis memulakan siasatan. Isu prejudice tidak timbul pada peringkat ini.
Karpal Singh : Walaupun ini FIR, tetap dalam FIR ini evidence of bad character ada kerana dinyatakan ada kejadian lain. Tujuan FIR tidak kira apa yang boleh dimasukkan dalam report itu. Merayu agar Yang Arif expunge barisan ketiga “kejadian kali terakhir”.
Yang Arif : [lihat P3]
Karpal Singh : Kejadian terakhir maknanya ada kejadian lain
Mohd Yusof : Kalau kita expunge baris ke tiga, tarikah kejadian akan hilang, maka bila tarikh kejadian itu berlaku? Pihak pendakwaan tidak boleh halang seseorang untuk buat laporan tetap pendakwaan telah guna budibicara untuk tuduh satu sahaja. Tidak ada perkara yg detail, melainkan sedikit sahaja. Melainkan kita ada jury trial. Saya percaya Mahkamah akan bataskan pada keterangan pada pertuduhan tetap tidak pada yang lain. Ini memamng laporan yang dibuat, kita tidak boleh mengubahnya.
Yang Arif : Objection to words “kali terakhir”?
Karpal Singh: Yang Arif acted as Yang Arif and jury. Any doc which prejudicial shoulld be expunge. We don’t want authority about that, it is common sense.
CV: This shows that an offence has been committed before, it is prejudicial, the prejudicial value outweights it provative value. If we delete the words “kali terakhir” it can still be read as “kejadian pada 26 Jun 2008.”
Yang Arif : Saya setuju dengan hujah def. Terdapat beberapa kejadian berlaku pada hari yang sama. Kerana pendakwaan membawa satu pertuduhan sahaja, maka barisan 4 perkataan “kali terakhir” dibatalkan. Dlm keadaan ini, permohonan batalkan perkataan “kali terakhir” adalah dibenarkan.
Mohd Yusof : Bila Anwar Ibrahim minta kamu ke sana?
Saiful Bukhari : Ada beberapa kali tetapi kali terakhir adalah pada 26 Jun 2008 di pejabat beliau.
Mohd Yusof : Itu kali terakhir?
Saiful Bukhari : Ya.
Mohd Yusof : Sebelumnya?
Saiful Bukhari : Hari sebelumnya pada 25 Jun 2008
Mohd Yusof : Pada 25 Jun 2008 bila masanya?
Saiful Bukhari : Pada pagi selepas selesai mesyuarat staff
Mohd Yusof : Pada 26 Jun?
Saiful Bukhari : Pagi juga dalam 10.30 pagi.
Mohd Yusof : Masa itu di pejabat?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Di pejabat mana?
Saiful Bukhari : Seksyen 16, Kelana Jaya.
Mohd Yusof : Jika diingatkan apakah Anwar Ibrahim beritahu pada 26 Jun 2008, jam 10.30 pagi?
Saiful Bukhari : Anwar Ibrahim ingatkan saya kembali untuk datang ke kondo tersebut dan kedua beritahu tentang mesyuarat dengan Prof Ariff pada jam 12 di Kondominium Desa Damansara di rumah Encik Hassanuddin.
Mohd Yusof : Kondominium di mana?
Saiful Bukhari : Unit lain 1152
Mohd Yusof : Kondominium siapa?
Saiful Bukhari : En. Hassanuddin sahabat baik Anwar Ibrahim
Mohd Yusof : Anwar Ibrahim ada beritahu kenarap Anwar Ibrahim nak kamu ke sana?
Saiful Bukhari : Ada, untuk bincang jadual kerja
Mohd Yusof : Anwar Ibrahim akan berada di sana?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Beritahu patut ada di sana pada pukul berapa?
Saiful Bukhari : Sepatutnya pukul 2.15 ptg
Mohd Yusof : Kondominium Desa Damansara, tahu di mana letaknya?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Unit kepunyaan Hassanuddin pun tahu?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Bagaimana boleh tahu?
Saiful Bukhari : Saya pernah ke sana beberapa kali dan diberithu oleh Anwar Ibrahim bahawa kedua-dua unit tersebut kepunyaan Hassanuddin.
Mohd Yusof : Mesyuarat di unit mana?
Saiful Bukhari : Unit 1152
Mohd Yusof : Pada 26 Jun, ada pergi ke kondo seperti diminta?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Pukul berapa tinggalkan pejabat?
Saiful Bukhari : Saya bertolak pukul 1.45 petang
Mohd Yusof : Masa kamu tinggalkan pejabat, adakah kamu berlenggang atau ada bawa apa-apa?
Saiful Bukhari : Bawa satu doc yang saya tidak pasti, diserahkan oleh ketua staff Encik Ibrahim Yaacob untuk diserahkan kepada Anwar Ibrahim
Mohd Yusof : Doc ini mcm itu saja ke bawa atau ada bekas?
Saiful Bukhari : Saya letak daalm beg fail, warna hitam.
Mohd Yusof : Doc diberikan oleh Ibrahim kepada kamu untuk apa?
Saiful Bukhari : Diserahkan pada Anwar Ibrahim
Mohd Yusof : Bila Ibrahim Yaacob diberitahu untuk diserahkan kepada Anwar Ibrahim?
Saiful Bukhari : Kira-kira 10-15 minit sebelum saya bertolak
Mohd Yusof : Bagaimana kamu ke kondominium?
Saiful Bukhari : Saya menaiki van fiat dengan no pendaftaran WPK 5925
Mohd Yusof : van@mpv?
Saiful Bukhari : Sy panggil van, van warna merah, fiat
Mohd Yusof : Adakah fiat ini kepunyaan kamu?
Saiful Bukhari : Tidak, kepunyaan bapa tunang saya pada ketika itu.
Mohd Yusof : Pukul berapa kamu sampai ke kondo?
Saiful Bukhari : Pada jam 2.45 petang
Mohd Yusof : Sampai sana adakah perlu lalui post pengawal atau terus saja masuk?
Saiful Bukhari : Perlu lalui post pengawal
Mohd Yusof : Adakah perlu berhenti di post pengawal?
Saiful Bukhari : Ya, perlu berhenti.
Mohd Yusof : Ada pengawal tanya ke mana kamu nak pergi?
Saiful Bukhari : Ada, saya tidak jawab ke mana nak pergi tetapi mengatakan “mohktar”.
Mohd Yusof : Mengapa kata mohktar, apakah significantnya?
Saiful Bukhari : Saya dah datang beberapa kali dan diberitahu untuk cakap mokhtar
Mohd Yusof : Bila kata mohktar, apa terjadi?
Saiful Bukhari : Guard akan bagi laluan
Mohd Yusof : Dari pondok pengawal memandu ke mana?
Saiful Bukhari : Ke visitor parking di P4. Saya keluar kereta dan pergi ke lif P4, saya naiki lif ke P2. Dari P2 saya perlu berjalan ke blok satu lagi, tidak pasti blok apa. Smpai ke satu pintu.
Mohd Yusof : Pintu ke mana?
Saiful Bukhari : Untuk pergi ke blok Hassanuddin.
Mohd Yusof : Bila lepasi pintu ada apa?
Saiful Bukhari : Ada lif
Mohd Yusof : Pintu ini ke lif, bagaimana keadaannya?
Saiful Bukhari : Kunci secara magnet, automatik lock
Mohd Yusof : Bagaimana kamu nak lepasi pintu?
Saiful Bukhari : Di sebelah kanan ada intercom dan dihubungi ke unit rumah, apabila saya tekan no unit, dan dia kata “ya?” dan sy kata “mokhtar”. Terus pintu dibuka dan saya percaya dibuka oleh tuan rumah.
Ooo…ps!!! Saya tahu anda sudah penat membaca transkrip perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim? Kalau boleh lagi teruskan sahaja. Kalau letih membaca apa kata anda rehat sekejap. Nak kata banyak lagi tidak juga, sikit pun tidak. Ada beberapa poll/survey yang perlu anda undi di bawah ini nanti…
Mohd Yusof : Suara yang jawab lelaki atau perempuan?
Saiful Bukhari : Lelaki
Mohd Yusof : Sudah berapa kali pergi ke kondo Encik Hassannuddin, setiap kali perlu kata Mokhtar dan tekan 1152?
Saiful Bukhari : Ya.
Mohd Yusof : Berapa kali dengar suara lelaki yang kata ya? Suara yang sama?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Beritahu mohktar dan pintu ke lif buka dan apa berlaku
Saiful Bukhari : Dari pintu lif saya ke tingkat 5.
Mohd Yusof : Keluar lif?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Unit ini di mana bila keluar lif, pergi kanan atau kiri?
Saiful Bukhari : Keluar lif pergi ke kanan
Mohd Yusof : Masa keluar apa terjadi?
Saiful Bukhari : Saya berselisih dengan seseorang
Mohd Yusof : Dari pintu lif dengan orang itu berapa jauh?
Saiful Bukhari : Pada masa itu orang itu baru keluar dari unit Encik Hassanuddin, dan berselisih dalam perjalanan.
Mohd Yusof : Kenal dengan org yang berselisih?
Saiful Bukhari : Tidak kenal
Mohd Yusof : Lelaki atau perempuan
Saiful Bukhari : Lelaki
Mohd Yusof : Ingat pakaian?
Saiful Bukhari : Ingat, baju gelap seperti coklat, seluar saya tidak pasti
Mohd Yusof : Rupa boleh ingat?
Saiful Bukhari : Tidak ingat
Mohd Yusof : Masa berselisih ada kt apa-apa?
Saiful Bukhari : Tidak tetapi dia ada senyum.
Mohd Yusof : Selepas itu?
Saiful Bukhari : Saya terus menuju ke unit 1151
Mohd Yusof : Diberitahu ke unit hassanuddin kenapa ke 1151?
Saiful Bukhari : Setiap kali ke sana, saya diarahkan ke unit 1151
Mohd Yusof : Jadi hari itu diarahkan ke unit 1151?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : 11-5-1 siapa punya unit?
Saiful Bukhari : AI beritahu unit Hassanuddin tetapi sebagai rumah tetamu
Mohd Yusof : Sampai ke unit 1151, apa yang kamu buat smpai ke muka pintu?
Saiful Bukhari : Tiba di unit tersebut buka pintu, tidak berkunci, masuk letak kasut di sebelah kiri belakang pintu
Mohd Yusof : Masa buka pintu, nampak siapa di dalam?
Saiful Bukhari : Dari pintu tersebut tidak nmpk
Mohd Yusof : Bila masuk?
Saiful Bukhari : Nampak Anwar Ibrahim duduk di meja makan
Mohd Yusof : Selain duduk di meja makan ada Anwar Ibrahim buat apa-apa?
Saiful Bukhari : Tiada duduk di meja makan sahaja
Mohd Yusof : Saya terlupa, beg yang ada doc ada bawa?
Saiful Bukhari : Ada
Mohd Yusof : Apa buat dgn doc bila masuk?
Saiful Bukhari : Saya duduk di meja tersebut bertentangan dengan Anwar Ibrahim dan serahkan doc
Mohd Yusof : Duduk, letak doc, apa lepas itu?
Saiful Bukhari : Lepas serah doc, kamu bincang tentang jadual kerja, tidak lama selepas itu beliau tanya satu soalan.
Mohd Yusof : Apa soalan itu?
Saiful Bukhari : “Can I kungfu you today?”
Mohd Yusof : Apa reaksi kamu ketika diajukan soalan itu?
Saiful Bukhari : Marah dan takut
Mohd Yusof : Ada kamu kata apa-apa?
Saiful Bukhari : Tolak pelawaannya
Mohd Yusof : Apa kamu kata bila menolak?
Saiful Bukhari : Saya kata, saya tidak mahu melakukannya
Mohd Yusof : Anwar Ibrahim kata apa-apa,bila kamu kata tidak mahu melakukannya?
Saiful Bukhari : Dengan nada marah Anwar Ibrahim kata “what?”
Mohd Yusof : Apa respon kamu?
Saiful Bukhari : Saya ulang yang sama
Mohd Yusof : Seterusnya?
Saiful Bukhari : Anwar Ibrahim agak marah dengan itu saya takut. Anwar Ibrahim arahkan ke bilik tidur utama.
Mohd Yusof : Adakah kamu ke bilik tidur utama seperti diarahkan?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Siapa pergi dulu?
Saiful Bukhari : Saya pergi dulu
Mohd Yusof : Dalam bilik utama apa berlaku?
Saiful Bukhari : Dalam bilik utama Anwar Ibrahim pergi ke hujang bilik untuk tutup langsir. Saya ketika itu masih ada di pintu, kemudian Anwar Ibrahim pergi ke pintu untuk tutup lampu bilik.
Mohd Yusof : Jadi gelap la bilik itu?
Saiful Bukhari : Ada cahaya dari pintu tandas dan celah-celah langsir
Mohd Yusof : Lepas itu?
Saiful Bukhari : Anwar Ibrahim arahkan saya membersihkan diri di dalam tandas
Mohd Yusof : Tandas @ bilik air?
Saiful Bukhari : Bilik air
Mohd Yusof : Anwar Ibrahim arahkan bersih diri?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Teruskan?
Saiful Bukhari : Ya, saya masuk ke tandas dengan berpakaian, sy bilas badan tetapi saya tidak mandi sepenuhnya.
Mohd Yusof : Masa itu dah buka pakaian?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Lepas bilas diri?
Saiful Bukhari : Sy ambil tuala dlm tandas, saya keluar dengan baju kemeja saya kaler putih dan gantung di tempat pemegang almari.
Mohd Yusof : Kamu bertuala?
Saiful Bukhari : Saya bertuala.
Mohd Yusof : Masa keluar dari bilik air, nampak di mn Anwar Ibrahim?
Saiful Bukhari : Saya nampk, Anwar Ibrahim di hujung penjuru katil, dibahagian kaki sebelah kanan.
Mohd Yusof : Apa Anwar Ibrahim buat pada masa itu?
Saiful Bukhari : Dia berdiri pakai tuala putih dan mengarahkan saya untuk pergi dekat dia lalu dia peluk saya sambil berdiri.
Karpal Singh: May this evidence be in camera?
Yang Arif : Are you coming to that part?
Mohd Yusof : Yes, im coming to that part. I leave it to the ct. Read proviso s.50(2) Courts of Judicature Act 1964.
Yang Arif : This proceeding should be in camera. At 9 am?
CV: Can it be 9.30 because Im coming from Rawang.
Yang Arif: 1st proceeding tomorrow will be in camera.
Adjourned to 09:30 tomorrow.
Pembicaraan Kes Liwat Anwar Ibrahim – Transkrip Penuh Hari Kedua pada 4 Februari 2010 (Di hadapan Yang Arif Mohamad Zabidin Mohd Diah)
Pihak-pihak seperti terdahulu [dengan kehadiran Paracumaraswamy(PC), Marissa Regina Fernando(M), Rajpal Singh]
JB: Kes dipanggil semula.
Mohd Yusof : Kes untuk sambung EIC
Karpal Singh : I have an application to make. In reference to what is contained in the Utusan Malaysia dated today. I take YA to know this newspaper is solely own by UMNO. We’re saying Prime Minister(PM) as the President of UMNO is involved. The 1st page “heading” in Yellow, black backgound “Tak rela diliwat lagi’. At page 3, “Berhenti kerana tidak mahu diliwat lagi.” This is a matter of serious concerned. Whether amounting to contempt of court.
Whether contempt is permitted outside the court is for the court to cited contempt? Tommy Thomas v , Peguam Negara, Malaysia & Anor [2001] 3 CLJ 457, majority judgment – para 2 at p.459 [read]
Refer to the same case at pg 477, “…in the case of Arthur Lee” [read]
This court has jurisdiction because of the seriousness of what had been published in Utusan Malaysia.
Refer to case MBF Capital Berhad [1999] 1 MLJ 139 p.146 [read]
Refer to The Law of Contempt at p136 [read]
What has been published is more than proper, Yang Arif must act. Refer to the case of PP v The Straits Times Press Ltd [1949] 15 MLJ 81 [read]
‘Inaccurate and misleading fact..”
Yang Arif must act, Utusan Malaysia has become bolder, in view of the comment made in the newspaper.
Mohd Yusof : It is very uncalled for to say it is a mischief of PM and UMNO. KS is making submission that there was contempt. Whether or not it was reported accurately, I not able to confirmed, but I thought that I heard the particular words uttered. Was calculated to interfere with the administration of justice and so serious that… I did not see the difference between what was reported and what was expunge yesterday. I would say if this is a false reporting or inaccurate reporting unless done maliciously cannot amount to contempt. Not by this court, not by AG Chambers. I was made to understand there was a recording made to this proceeding..and until and unless that was verified, no conclusion should be made. The reporting is not accurate, the court must satisfied that an act of contempt has been circulated to undermines a fair trial and I would suggest KS to do whatever proceeding against the reporter and this juncture we should proceed with the trial.
Karpal Singh : In fact it was a reputation what has been expunged yesterday. It is contemptuous. If a newspaper reported what is improper, it must be punished by the court of law. The court must not tolerate with misleading and inaccurate facts. It must be in Yang Arif notes what has been said by the witness. It is a dignity and integrity of this court, which is at stake.
Yang Arif : Give me 5 minutes, stand down for a while.
Mohd Yusof : Pihak-pihak yang sama
Yang Arif : Permohonan contempt oleh Mr Karpal, ianya tidak dilakukan in the face of the court, sama ada ditulis untuk mengganggu perjalanan keadilan. KS boleh buat laporan polis, pada peringkat ini court tidak bercadang untuk contempt mana-mana pihak.
Karpal Singh : At least caution to the press.
Yang Arif : May we proceed with the trial.
Mohd Yusof : Di peringkat ini, Pihak Pendakwaraya (PP) ingin kemukakan rakaman CCTV untuk confirmed the presence of the complainant at the vicinity. We will be using the walking copy dan akan mengemukakan the original copy through a witness later whom will be taken by Mohd Hanafiah.
Yang Arif : Untuk lihat dan confirm?
Mohd Yusof : Ya, PP telah serah gambar tetapi untuk tujuan hari ini dalam gambar ini, bercadang untuk mainkan recording pada 26 Jun petang untuk pergi ke skrin berkaitan. Ada 2 hard disk yang terlibat.
Yang Arif : Lihat dan camkan muka dia dan kereta?
Mohd Yusof : Ya
Karpal Singh : Confirmed that we have been served under s.51A
JB : SP1 diingatkan masih dalam sumpah
Mohd Yusof : Akan minta pembantu pergi ke 2.45 petang 26 Jun. Minta SP1 pandang ke skrin. 14:46 masanya. Ini camera di entrance.
Yang Arif : Anwar Ibrahim nampak?
Anwar Ibrahim : Tak berapa terang
[Anwar Ibrahim duduk di bar table untuk hampir dengan skrin]
Pembantu: Masalah “hang” sebentar
Mohd Yusof : Terus pergi hard disk di lif. En Hanafiah will examine the relating to the hard disk. Pagi 14:42
Mohd Yusof : Yang ada gambar, sebelum tutup lif, gambar siapa?
Saiful Bukhari : gambar saya
Mohd Yusof : Ini masa di mana?
Di P2
Mohd Yusof : Teruskan?
Saiful Bukhari : Ini adalah dari P2 ke tingkat 5. Saya keluar dan terus ke kanan.
Mohd Yusof : Lihat lelaki ini? Adakah ini lelaki yang kamu selisih?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Gambar keluar dari lif? Frame 16:11
Saiful Bukhari : Saya di tingkat 5, masuk lif untuk turun ke bawah. Ini masa balik.
Mohd Yusof : Itu beg hitam?
Saiful Bukhari : Ya, beg hitam yang saya pegang
Mohd Yusof : Itu kamu keluar di GF?
Saiful Bukhari :Tersilap keluar. [frame berjalan terus] baru berada di P2
Mohd Yusof : Ketibaan pada 14:47. Nak tunjukkan ketibaan SP1, naik kereta apa?
Saiful Bukhari : Saya naik Fiat merah WPK 5925
[“Hang” lagi]
Mohd Yusof : Sebelum ini berfungsi dengan baik.
Pembantu: Hard disk 1 yang “hang”
Mohd Yusof : Kita dah uji tayang, jika begitu saya teruskan dengan EIC saya.
Yang Arif : 14:47 belum ditunjukkan di makamah
Mohd Yusof : Saya ingin tunjuk gambar-gambar, lihat gambar 1, boleh tahu siapa?
Saiful Bukhari : Saya
Mohd Yusof : Gambar 2?
Saiful Bukhari : Ini kereta yang saya pandu, ini masa tiba
Mohd Yusof : gambar 3-6, gambar kamu?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Siapa itu?
Saiful Bukhari : Saya dari P2 ke tingkat 5
Mohd Yusof : Ada bawa beg hitam?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Adakah ini lelaki yang kamu kata berselisih dengan kamu?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Masa yang tertera, masa adalah 14:42, lelaki itu masuk berbeza adalah 9 saat
Yang Arif : Let the people of CCTV to explain
Mohd Yusof : Gambar 8-13
Saiful Bukhari : Ya, ini gambar saya yang masih bawa beg
Mohd Yusof : 14-15, gambar apa?
Saiful Bukhari : Saya naiki van meninggalkan kondo
Mohd Yusof : Pada peringkat ini pohon izin tanda gambar as ID5
ID5A-O – gambar ikut m/s
Yang Arif : Diizinkan
ID5A-O – gambar CCTV pada 26 Jun
Mohd Yusof : Kamu telah tinggalkan tempat itu, pada 4.15 petang dan AI ada di dalam bilik?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Lihat laporan kamu (P3 dirujuk), ada rubber stamp “Pondok Polis Hospital”, tulis P3 di sanakah?
Saiful Bukhari : Tidak, saya tulis di One Stop Crisis Centre (OSCC), Hospital Kuala Lumpur (HKL)
Mohd Yusof : Mengapa berada di hospital?
Saiful Bukhari : Untuk menjalankan pemeriksaan
Mohd Yusof : Pemeriksaan apa?
Saiful Bukhari : Mengenai saya diliwat
Mohd Yusof : Pada 28 Jun, adakah kamu terus pergi ke HKL untuk dapatkan pemeriksaan?
Saiful Bukhari : Tidak
Mohd Yusof : Sebelum ke HKL?
Saiful Bukhari : Saya pergi ke dua hospital
Mohd Yusof : Hospital 1?
Saiful Bukhari : Hospital 1 ke Tawakal Hospital di Jalan Pahang
Mohd Yusof : Adakah tujuan sama dengan HKL?
Saiful Bukhari : Sama
Mohd Yusof : Adakah kamu dapatkan pemeriksaan di sana?
Saiful Bukhari : Tidak dapat, kerana dimaklumkan oleh Receptionist pada hari tersebut half day
Mohd Yusof : Dr Tawakkal ke mana?
Saiful Bukhari : Saya fikirkan hospital terdekat adalah PUSRAWI di Jalan Tun Razak KL
Mohd Yusof : Kamu pergi Hospital pergi seorang atau ditemani?
Saiful Bukhari : Ditemani oleh bapa saudara
Mohd Yusof : Siapa nama?
Saiful Bukhari : Tuah bin Mat Ali, adik kepada arwah ibu saya
Mohd Yusof : Adakah di PUSRAWI dapat jumpa Dr?
Saiful Bukhari : Ya, dapat
Mohd Yusof : Ingat nama atau rupa Dr tersebut?
Saiful Bukhari : Saya tak ingat nama tetapi boleh cam
[Panggil Dr Osman untuk pengecaman]
Mohd Yusof : Kenal dia?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Siapa?
Saiful Bukhari : Dia adalah Dr yang periksa saya di PUSRAWI
[Mohd Osman bin Abdull [dicamkan oleh SP1 sebagai Dr di PUSRAWI]
Mohd Yusof : Bila jumpa Dr osman, bagitau apa pada Dr. Osman?
Saiful Bukhari : Pada mulanya saya bagitau saya sakit perut dan sakit di bahagian dubur
Mohd Yusof : Apa yang Dr buat?
Saiful Bukhari : Beliau suruh tanggalkan seluar dan baring di atas katil dan meniarap
Mohd Yusof : Sepanjang pengetahuan kamu ada Dr guna apa-apa peralatan?
Saiful Bukhari : Ada, Dr ingin masukkan sesuatu, semasa ingin masukkan benda tersebut saya terus berterus-terang bahawa saya telah diliwat dan ingin jalani pemeriksaan
Mohd Yusof : Bila bagitahu apa yang telah berlaku, apa Dr buat?
Saiful Bukhari : Dr terus berhentikan pemeriksaan dan suruh saya pakai seluar
Mohd Yusof : Ada kamu tanya kenapa Dr berhenti pemeriksaan?
Saiful Bukhari : Ya, saya tanya, Dr nasihati saya dua perkara, pertama hospital (hosp) tiada kelengkapan untuk forensik, kedua laporan hospital swasta tidak boleh dijadikan bukti di makamah. Dr nasihatkan untuk jalani pemeriksaan di HKL.
Mohd Yusof : Cadangkan, arahkan atau nasihat?
Saiful Bukhari : Cadangkan
Mohd Yusof : Adakah lihat alat itu yang digunakan?
Saiful Bukhari : Tak pasti
Mohd Yusof : Selepas itu ada pergi seperti dicadangkan?
Saiful Bukhari : Saya ikut nasihat Dr Osman
Mohd Yusof : Terus pergi HKL?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Di HKL ke mana pergi dulu?
Saiful Bukhari : Mulanya saya tak tahu nak ke mana, saya pergi ke wad pesakit luar dan mendaftarkan diri
Mohd Yusof : Pukul berapa?
Saiful Bukhari :Lebih kurang jam 3
Mohd Yusof : Dapat jumpa Dr?
Saiful Bukhari : Ya, sejurus mendaftar, terus jumpa Dr perempuan bangsa India, saya nyatakan saya segan untuk buat pemeriksaan kerana dia perempuan, lalu Dr perempuan India mencadangkan refer ke Dr sebelah bilik, Dr lelaki berbangsa India, ingat nama iaitu Dr Daniel. Saya sudah penat, saya terus berterus-terang untuk dapatakn pemeriksaan kerana diliwat oleh AI. Dr agak terkejut, beliau ada tulis nota untuk pergi ke unit kecemasan iaitu unit OSCC.
Mohd Yusof : Pukul berapa?
Saiful Bukhari : Saya tiba ½ jam kemudian
Mohd Yusof : Sampai di wad kecemasan?
Saiful Bukhari : Wad kecemasan tetapi unit OSCC
Mohd Yusof : Adakah kamu dapat jumpa Dr?
Saiful Bukhari : Saya tunggu Dr tiba, Dr pertama tiba ½ jam kemudian, berbangsa India juga yang datang . Dia bertanya pada saya, beliau hanya boleh buat blood pressure sahaja, kemudian dia keluar. Selepas itu ½ jam di tempat sama, sebelum itu saya nyatakan hasrat saya buat pemeriksaan kerana diliwat. Dr nasihatkan saya buat laporan polis dulu, kerana tanpa laporan polis pemeriksaan tidak dapat dibuat.
Mohd Yusof : Dr nasihatkan buat laporan polis?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Mana dapat borang itu (P3)?
Saiful Bukhari : Apabila Dr kata demikian, memang berhasrat untuk buat laporan polis selepas saya buat pemeriksaan. Memandangkan boleh buat laporan polis di tempat tersebut saya buat laporan polis. Borang saya dapat daripada dua anggota polis. Seorang lelaki dan seorang perempuan.
Mohd Yusof : Dua-dua datang sekali?
Saiful Bukhari : Bukan, ada gap sedikit.
Mohd Yusof : Bukan kamu panggil polis?
Saiful Bukhari : Bukan
Mohd Yusof : Ini dalam puluk berapa?
Saiful Bukhari : Petang
Mohd Yusof : Ada Dr datang periksa?
Saiful Bukhari : Tiada
Mohd Yusof : Ada buat pemeriksaan?
Saiful Bukhari : Ada, pada waktu malam
Mohd Yusof : Pukul berapa?
Saiful Bukhari : Dalam jam 9 malam
Mohd Yusof : Berapa orang Dr yang datang?
Saiful Bukhari : Agak ramai, saya ingat ada seorang Dr Cina, dua Dr lelaki Melayu dan satu Dr perempuan Melayu yang mengandung dan jururawat.
Mohd Yusof : Selain itu ada orang lain?
Saiful Bukhari :Ada polis datang
Mohd Yusof : Siapa polis itu?
Saiful Bukhari : Masa itu saya tak kenal tetapi lepas itu saya kenal DSP Jude Pereira
Mohd Yusof : Boleh cam?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Adakah ini DSP Jude?
Saiful Bukhari : Ya. Pegawai ini ada semasa itu
[Supt Judy Blasious Pereira dicamkan oleh SP1]
Mohd Yusof : Bila Dr datang adakah mereka terus periksa atau tanya dulu?
Saiful Bukhari : Ada tanya soalan
Mohd Yusof : Soalan macam mana? Tentang latarbelakang kenapa datang ke sini?
Saiful Bukhari : Ya, kerana saya diliwat, mereka tanya adakah saya dicederakan, tanda-tanda di badan untuk kecederaan.
Mohd Yusof : Ada 2-3 Dr?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Bahagian mana badan kamu yang diperiksa?
Saiful Bukhari : Keseluruhan anggota dari rambut ke kaki termasuk bahagian dubur
Mohd Yusof : Adalah mereka guna alat untuk periksa dubur?
Saiful Bukhari : Ada
Mohd Yusof : Adakah berkesempatan melihat alat tersebut?
Saiful Bukhari : Tidak
Mohd Yusof : Adakah Dr bahagi peranan untuk memeriksa?
Saiful Bukhari : Saya tak pasti
Mohd Yusof : Selain dari itu, ada apa-apa contoh diambil?
Saiful Bukhari :Banyak
Mohd Yusof : Bagimana diambil?
Saiful Bukhari : Gunakan seperti cotton buds untuk pemeriksaan di bahagian badan dan dubur.
Mohd Yusof : Jika ditunjukkan, adakah ini yang digunakan?
Saiful Bukhari : Ya, saya pasti yang digunakan seperti ini
Mohd Yusof : Ini baru punya belum guna lagi. Ada apa-apa yang kamu lihat?
Saiful Bukhari : Lihat letak swab di dalam container, mereka letak sticker, letak seal dengan tutup putih, di seal itu saya tandatangan.
Mohd Yusof : Kamu diminta tandatangan?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Iaitu satu botol atau banyak container?
Saiful Bukhari : Banyak tetapi tak pasti bilangannya.
Mohd Yusof : Minta SP1 camkan tandatangan di setiap container yang dia tandatangan. Pohon berhenti pada peringkat ini. Selepas ini saya ada less than 10 questions.
[Karpal Singh requested to see the management office at the crime scene].
Yang Arif : Adjourned to 9.30 tomorrow and we see how
Pembicaraan Kes Liwat Anwar Ibrahim – Transkrip Penuh Hari Ketiga pada 5 Februari 2010
Pihak-pihak seperti terdahulu dengan kehadiran Mr. Mark Trowell dan ketidakhadiran Marissa, CV, En. Raymond Leong [Bar C] digantikan oleh Cik Syuhaini binti Safwan.
JB: Kes utk sambung bicara
Mohd Yusof : Kes utk sambung bicara dan SP1 utk EIC. [Baca nota prosiding terakhir].
Angkat sumpah dalam BM
Mohd Yusof : Yang Arif, saya akan membuka 11 sampul,
Membuka sampul pertama.
[Mohd Yusof tunjukkan CT dgn tandaan B dan No. Repot Travers. Pohon ct lihat seal JK masih intact.]
B3, B4, B5, B6, B7, B8, B9, B10 dan B11 utk ct sahkan seal masih dlm keadaan baik dan blum terbuka.
[Seal sampul juga disemak oleh p/b]
Mohd Yusof : Buka sampul bertandaB [sampul dibuka]
Rujuk SP1 dengan container dari sampul B.
Mohd Yusof : Adakah container seperti ini yang dikatakan semalam?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Cuba lihat container. Ada tandatangan kamu?
Saiful Bukhari : Ada, di antara penutup dan dekat seal.
Mohd Yusof : Ingin tunjukkan court, seal dengan nama SP1 dan tertulis “swab from left peritonsiler recess”.
Saiful Bukhari : Ya, ini yang saya maksudkan.
[P/b semak container]
Mohd Yusof : Lihat B1 dibuka, container ada tulisan “oral swab below the tongue”.
Saiful Bukhari : Ya, ini container yang ada tandatangan saya.
[Mohd Yusof beri container untuk Yang Arif dan peguambela semak]
Mohd Yusof : Buka sampul B2 ada tulisan “swab from left nipple and alreiler”.
Saiful Bukhari : Ya, ada tandatangan saya
[Mohd Yusof beri container pada Yang Arif dan peguam bela untuk semak]
Mohd Yusof : Buka sampul B3 ada tulisan “swab from right nipple and alreiler”
Saiful Bukhari : Ya, ada tandatangan saya
[Mohd Yusof beri container pada Yang Arif dan peguam bela untuk disemak]
Mohd Yusof : Buka sampul B4 yang tertulis “body swab”
Saiful Bukhari : Ya, ada tandatangan saya tempat yang sama
Mohd Yusof : Positif ada swab stick?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Yang Arif, semua masih berseal
[Mohd Yusof beri container pada Yang Arif dan peguam bela untuk semak]
Mohd Yusof : Sampul B5 dengan tulisan “swab from perianal region”
Saiful Bukhari : Ya, ada tandatangan saya tempat yang sama
[Mohd Yusof beri pada container Yang Arif dan peguam bela untuk disemak seal]
Mohd Yusof : Buka sambil B6 dengan tulisan “swab from meatus and coronal sulcus” di sampul dan tulisan “swab from oneatus and coronal sulcus”.
Saiful Bukhari : Ya, ada tandatangan saya
[Mohd Yusof beri container pada Yang Arif dan peguam bela untuk semak seal]
Mohd Yusof : Buka sampul B7 dengan tulisan luar “swab dari high rectal”, perkataan yang sama ditulis di container. Ada tandatangan kamu?
Ya, ada tandatangan di tempat yang sama kecuali besar sedikit
[Mohd Yusof beri container pada Yang Arif dan peguam bela untuk semak seal]
[Peguam bela pohon lihat semula B6]
[Peguam bela melihat container B6 dan B7]
Mohd Yusof : Buka container dari B8 dengan tulisan di sampul dan container “high rectal swab”
Saiful Bukhari : Ya, tandatangan di tempat yang sama
[MY beri container pd Yang Arif dan peguam bela untuk semak seal]
Mohd Yusof : Buka sampul B9 yang ada tulisan “low rectal swab” di sampul dan container
Mohd Yusof : Ya, ini tandatangan saya tempat yang sama
[Mohd Yusof beri container pada Yang Arif dan peguam bela untuk semak seal]
Mohd Yusof : Ada 10 containers di sini. Ada dua lagi sampul tetapi saya tak pasti samada ianya container atau tidak.
Mohd Yusof : Selain sample di badan, adakah darah kamu tersebut?
Saiful Bukhari : Ada
Mohd Yusof : Nampak di mana darah diambil dan diletakkan?
Saiful Bukhari : Darah diambil di tangan tetapi tidak pasti kiri atau kanan tetapi diletak di dalam tabung uji.
Mohd Yusof : Ada tandatangan di tabung uji seperti container?
Saiful Bukhari : Tidak pasti
Mohd Yusof : Saya akan buka B10 dengan tulisan blood (FTA) for DNA profiling
Cuba lihat adakah di sampul ada tandatangan kamu?
Saiful Bukhari : Ada tandatangan saya pada permukaan di muka surat hadapan
[SP1 buka dan tunjuk pada Mahkamah doc tersebut]
[Yang Arif semak dan peguam bela semak sampul]
Mohd Yusof : Buka sampul B11 dengan satu plastik beg Jab. Kimia, ada sampul di dalam lagi dengan B11 tulisan blood for alcohol and drugs [toxicology].
[Rujuk SP1 dengan sampul dan minta SP1 buka sendiri selepas digunting oleh Mohd Yusof ]
[SP1 keluarkan tabung uji darah]
Mohd Yusof : Ada tandatangan kamu?
Saiful Bukhari : Ada
Mohd Yusof : Apa label?
Saiful Bukhari : Blood for alcohol and toxicology
[Mohd Yusof beri tiub darah pada Yang Arif dan peguam bela]
Mohd Yusof :
Saya mohon pada peringkat ini semua container itu dari B – B11 ditandakan sebagai “ID6A-L”Court: Benarkan
ID6(F) – Container “swab from perianal region” dari sampul B5
ID6(G) – Container “swab from meatus and coronal sulcus” dari sampul B6
ID6(H) – Container “high rectal swab” dari sampul B7
ID6(I) – Container “high rectal swab” dari sampul B8
ID6(J) – Container “low rectal swab” dari sampul B9
ID6(K) – Container “blood (FTA)” dari sampul B10
ID6(L) – Container “blood for alcohol and drugs (toxicology)” dari sampul B11
Mohd Yusof : Selain ambil swab, ketika pemeriksaan diambil, adakah gambar-gambar diambil?
A: Ya, ada.
Mohd Yusof : Gambar yang diambil itu gambar apa?
Saiful Bukhari : Gambar seluruh badan dari muka, badan, dubur dan kemaluan.
Mohd Yusof : Selepas pemeriksaan dibuat adakah kamu dibenarkan balik?
Saiful Bukhari : Tidak, saya dimasukkan ke dalam wad
Mohd Yusof : Selain dari barang-barang ini, yang telah camkan tandatangan ada barang-barang lain yang diambil?
Saiful Bukhari : Ada, keesokkan harinya iaitu 29.Jun
Mohd Yusof : Apa dia?
Saiful Bukhari : Pakaian dan baju semasa kejadian iaitu baju biru muda serta serahkan KY jelly. Semasa malam pemeriksaan saya ada serah KY Jelly dan 29 Jun baru serah baju pada pegawai penyiasat.
Mohd Yusof : Adakah KY Jelly itu P4?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : 29hb serah baju?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Berapa helai baju diserah ?
Saiful Bukhari : Saya ingat di hospital serahkan satu
Mohd Yusof : Ada borang yang kamu tandatangan tanda penyerahan?
Saiful Bukhari : Ada, difahamkan borang serah-menyerah
Mohd Yusof : Rujuk SP1 salinan borang. Di bawah belah kiri borang, baca nama dan perakuan penyerah?
Saiful Bukhari : Nama Mohd Saiful Bukhari bin Azlan (saya) bertarikh 29.Jun
Mohd Yusof : Yang ditunjukkan pada catatan bil 1?
Saiful Bukhari : Satu helai baju lengan panjang Ralph Lauren (RL) oleh Saiful Bukhari di wad HKL
Mohd Yusof : Pohon tandakan P7 – borang
P7 – Borang Serah-menyerah perkara “Baju kemeja lengan panjang Ralph Lauren kepunyaan Mohd Saiful Bukhari” bertarikh 29.Jun
Mohd Yusof : Lain-lain pakaian?
Saiful Bukhari : Baju warna hijau, seluar sms hr kejadian slack hitam dan 2 helai seluar dalam, satu warna dark blue ‘Levis” dan kedua warna kelabu jenama sama.
Mohd Yusof : Ada buat borang serah-menyerah?
Saiful Bukhari : Ada
[SP1 dirujuk dengan borang serah-menyerah]
Mohd Yusof : Sahkan ini borang yang ditandatangani pada 29.Jun?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Penyerahan di mana?
Saiful Bukhari : Rumah saya di bilik tidur.
Mohd Yusof : Baca perkara?
Saiful Bukhari : 1 helai seluar panjang slack hitam/biru-tiada jenama, kemeja lengan panjang warna hijau G2000, 1 helai seluar dalam warna kelabu/hitam jenama Levis.
[Pohon tandakan dengan P8]
P8 – Borang serah-menyerah perkara “1. Satu helai seluar panjang slack hitam/biru-tiada jenama, 2. Kemeja lengan panjang warna hijau G2000 3. Satu helai seluar dalam warna kelabu/hitam jenama Levis bertarikh 29.6.2008.”
Mohd Yusof : Cuba lihat doc ini?
Saiful Bukhari : Satu helai seluar dalam jenama Levis warna hitam/biru bertarikh 29.06.2008. Ini borang yang saya tandatangan.
Mohd Yusof : Di mana penyerahan dibuat?
Saiful Bukhari : Di mesin basuh di dapur di rumah tunang saya ketika itu.
[Pohon tandakan dengan P9]
P9 – Borang Serah-menyerah perkara “Satu helai seluar dalam jenama Levis warna hitam/biru bertarikh 29.06.2008.”
Mohd Yusof : Penyerahan KY Jelly ada doc?
Saiful Bukhari : Ada
Mohd Yusof : Rujuk SP1 dengan borang, adakah ini borang serah-menyerah KY Jelly?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Masa penyerahan ada dicatit?
Saiful Bukhari : Ya
[Pohon borang ditanda P10]
P10 – Borang serah-menyerah perkara “KY Jelly” bertarikh 29.Jun
Mohd Yusof : Telah beri di wad hospital baju RL?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Pohon buka sampul A4 juga ada seal JK dengan Repot polis dan nama pegawai penyiasat
[Yang Arif dan peguam bela semak seal]
SN: May we ask to see the KY Jelly?
Court: Granted
[Peguam bela lihat P4 - KY Jelly]
Mohd Yusof : [Buka smpul] Cuba lihat baju ini?
Saiful Bukhari : Ya, ini bajunya
Mohd Yusof : Jenama RL yang diserah pada hari itu?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Ini pakaian masa bila?
Saiful Bukhari : Masa kejadian
Tandakan sebagai P11 – baju RL
P11 – Baju lengan panjang RL
Mohd Yusof : Buka sampul A3, dengan seal Jab. Kimia, dengan no Repot.
[Yang Arif dan peguam bela semak seal]
Mohd Yusof : [Rujuk pada SP1 pada slack hitam] Adakah ini slack yang kamu maksudkan?
Saiful Bukhari : Ini seluar slack hitam yang saya serahkan yang dihadiahkan oleh AI, dengan satu sut
[Pohon tandakan P12]
P12 – Seluar slack hitam
Mohd Yusof : Mohon buka sampul A4 dengan tanda seal Jabatan Kimia dan no repot
[Yang Arif dan peguam bela semak seal]
Mohd Yusof : Rujuk dengan SP1 kandungan A4, apa ini?
Saiful Bukhari : Baju hijau saya – G2000
Mohd Yusof : Pakai masa bila?
Saiful Bukhari : Masa saya buat laporan polis
[Pohon tandakan baju sbg P13]
P13 – Baju hijau G2000
Mohd Yusof : Buka smpul A6 dengan tulisan seluar dalam warna kelabu dengan seal intact
Yang Arif: Ct blh sahkan there is no visible break to the seal, but cannot confirm whether this is the seal by Jab. Kimia
Mohd Yusof : Yes, to confirm no break to the seal
Mohd Yusof : SP1 sila keluarkan items dari A6?
Saiful Bukhari : Ya, ini seluar dalam kelabu Levis
P14 – seluar dalam kelabu Jenama Levis
Mohd Yusof : Pohon lihat sampul A5 tiada pecahan seal
[Yang Arif dan p/b confirmed]
Mohd Yusof : Rujuk pd SP1 kandungan A5?
Saiful Bukhari : Seluar dalam Levis warna hitam yang dipakai pada hari kejadian yang diserahkan di rumah tunang saya di ambil di mesin basuh
P15 – seluar dalam warna hitam jenama Levis
Mohd Yusof: P12 dirujuk, slack bila dipakai?
Saiful Bukhari : Semasa kejadian dan semasa buat laporan polis.
MY: Im coming to the end of EIC, just to add a few questions.
Mohd Yusof : Masa di PUSRAWI beritahu Doktor sakit perut dan dubur, ada Doktor tanya mengapa sakit di situ?
Saiful Bukhari : Doktor ada tanya kenapa sakit
Mohd Yusof : Apa jawapan kamu?
Saiful Bukhari : Saya hanya nyatakan saya sakit
Mohd Yusof : Kamu beritahu Doktor itu ada periksa kamu, sebelum kamu beritahu telah diperlakukan oleh Anwar Ibrahim, adakah Doktor kata apa hasil pemeriksaan?
Saiful Bukhari : Saya terus berterus-terang telah diliwat
Mohd Yusof : Doktor itu ada beritahu hasil pemeriksaan setakat sebelum diberitahu perkara diliwat?
Saiful Bukhari : Tidak diberitahu hasil pemeriksaan
Mohd Yusof : Selepas kejadian 11-5-1, sehingga di Hospital Kuala Lumpur, ada buang air besar?
Saiful Bukhari : Dua hari saya tidak ada buang air besar
Mohd Yusof: Adakah Rahimi yang ambil kamu bekerja jadi sukarelawan?
Saiful Bukhari : Pada satu hari, pada awal Mac, Rahimi ada telefon untuk datang ke pejabat beliau yang juga pejabat Anwar Ibrahim di Sekyen 16 Petaling Jaya. Tujuan untuk berborak kerana lama tidak berjumpa, tetapi sedang berborak, Rahimi tanya pada masa itu saya sudah kerja atau ada apa-apa aktiviti. Saya katakan tidak saya tidak buat apa-apa aktiviti pada masa tersebut. Dia tanya sama ada minat membantu pejabat Anwar Ibrahim, kerana menurut Rahimi pada ketika itu terdapat kekurangan staff. Kerana staff seperti Yang Berhormat Sim, Nurul Izzah dan Nik Azmi bertanding pilihanraya. Rahimi berseorangan yang memikul beban mereka semua. Selepas berborak, saya 50-50 agree and not agree, Rahimi jemput ke bilik mesyuarat pejabat di mana beliau kata ada mesyuarat dengan Anwar Ibrahim mengenai program ceramah pilihanraya. Jadi kami duduk di bilik tersebut kemudian Anwar Ibrahim masuk bilik, itu adalah kali pertama saya jumpa Anwar Ibrahim. Jadi Rahimi introducedkan saya kepada Anwar ibrahim dan cerita pasal program ceramah pilihanraya. Saya terkejut kerana saya tidak tahu apa-apa terus mesyuarat, selepas selesai mesyuarat, Anwar Ibrahim kata “I appreciated your help for helping us” sbg isyarat terima saya sebagai sukarelawan.
Mohd Yusof : Anwar Ibrahim tanya latarbelakang dan kelulusan kamu?
Saiful Bukhari : Saya terus terang saya bekas pelajar University dan bekas wakil pelajar.
Mohd Yusof : Kamu minat kerja dengan Anwar Ibrahim?
Saiful Bukhari : Saya memang peminat Anwar Ibrahim, saya jadikan Anwar Ibrahim idola
Yang Arif : Kamu berminat?
Saiful Bukhari : Saya berminat
Mohd Yusof : Kenapa minat?
Saiful Bukhari : Saya minat sebab Anwar Ibrahim berkarisma dan idola saya dari kecil.
Mohd Yusof : Ada Anwar Ibrahim tahu niat kamu letak jawatan?
Saiful Bukhari : Saya hantr email ke Anwar Ibrahim pada 27 Jun, Jumaat waktu pagi. Selang beberapa, Anwar Ibrahim called dengan nada marah dan suruh saya jumpa Anwar Ibrahim di pejabat seksyen 16, PJ.
Mohd Yusof : Ada jumpa Anwar Ibrahim?
Saiful Bukhari : Ada, saya takut tetapi saya pergi juga jumpa Anwar Ibrahim
Mohd Yusof : Dalam pertemuan itu apa jadi?
Saiful Bukhari : Anwar Ibrahim tanya kembali apa saya nak, saya nyatakan sebab-sebab seperti dalam email-kurang disiplin, lewat ke pejabat dan Anwar Ibrahim selalu marah saya. Kedua-saya kurang berkelayakan dan takut dipertikaikn kerana saya diberikan keistimewaan dari staff yang berkelayakan. For example, saya ada bilik sendiri di pejabat baru di Tropicana City Square. Hasrat sebenar saya adalah saya tidak rela diperlakukan sedemikian lagi seperti dalam pertuduhan.
Karpal Singh : Obj to the word “lagi”.
Mohd Yusof : I have no objection. Seperti pertuduhan
Yang Arif : Perkataan “lagi” merujuk kepada masa seperti dalam pertuduhan, proceed.
Mohd Yusof : Apa reaksi Anwar Ibrahim?
Saiful Bukhari : Anwar Ibrahim agak kesal dan pujuk saya agar tidak letak jawatan. Anwar Ibrahim suruh saya lebih berdisiplin, Anwar Ibrahim buat counter offer di mana Anwar Ibrahim ingin sponser pelajaran saya tidak kira ke mana di samping dapat gaji dan elaun yang penuh
Mohd Yusof : Setuju dgn tawaran?
Saiful Bukhari : Depan Anwar Ibrahim saya takut nk object, tetapi saya tidak ada interest. Jadi pada masa itu saya setuju. Setelah selesai, Anwar Ibrahim ada reply email, Anwar Ibrahim tulis “terima kasih kerana sudi sambungkan perkhidmatan” dan beberapa perkara lain yang saya tidak ingat.
Mohd Yusof : Saya dah selasai EIC, pohon mainkan CCTV semalam. Rakaman ketibaan kenderaan SP1 pd 26.6
[CCTV dimainkan]
Mohd Yusof : Pergi ke masa 14:47?
Saiful Bukhari : Ya, itu saya sedang bercakap dengan security guard masa tiba
Mohd Yusof : Ini no. kenderaan kamu?
Saiful Bukhari : Ya
Mohd Yusof : Teruskan?
Saiful Bukhari : Masa ini saya beritahu “Mokhtar”
[11:08]
Mohd Yusof : 16:35 dirujuk?
Saiful Bukhari : Ya, itu adalah van yang sy bawa masa pulang
Mohd Yusof : Itu sahaja soalan saya, SP1 dah lihat CCTV. []
Karpal singh : We want to see the crime scene
Again regarding “Utusan Malaysia” we would like the ct to caution this people. It’s regarding the picture where it stated “ Saiful menunjukkan katil tempat dia diliwat oleh Anwar Ibrahim kepada Yang Arif”. How could this infomation be leaked? Likewise in Sinar.
Mohd Yusof : Saya percaya ada seorang jurugmbr masuk. Apa yang dipersetujui apa yang SP1 cakap dan tunjukkan telah tiada bantahan. Refer to S.51 Courts of Judicature Act 1964. SP1 said this is the place.
Karpal Singh : It said the ‘bed’ not the place. It’s not what in happen in proceeding in camera.
Severe caution should be given to the press.
Yang Arif: I do not see any contempt. Evidence regarding the bed has been given in open ct. When are we going to the crime scene again?
Mohd Yusof : We’ll make the arrangement and inform Yang Arif accordingly.
Stand down untukk ke tempat kejadian.
[11:15 pagi]
[12:00 tengahari]
Bertolak ke tempat kejadian untuk melawati Management Office
[1.00 tengahari]
Tamat melawati tempat kejadian.
Pembicaraan Kes Liwat Anwar Ibrahim – Transkrip Penuh Hari Keempat pada 8 Februari 2010 (Di hadapan Yang Arif Mohamad Zabidin Mohd Diah)
Dihadapan Yang Arif Mohamad Zabidin Mohd Diah
Pihak-pihak seperti terdahulu dengan kehadiran Abdul Shukor Tokachil dan Khaizan Sharizat bt Abd. Razak (Majlis Peguam) dan Teoh Lib Peng [penterjemah kepada Mr. Mark Trowell] dan ketidakhadiran Wong Chiang Kiat, AY, Raymond Leong dan Jennifer
[10:00 am]
[Anwar Ibrahim hadir]
JB:Kes dipanggil semula.
Mohd Yusof: Pihak-pihak seperti terdahulu. Kes untuk sambung bicara untuk mulakan soal-balas SP1.
Karpal Singh: Before we proceed, we have filed an application to disqualified Yang Arif from hearing this case.
Yang Arif: I’m aware of the application.
Karpal Singh: Application to disqualified Yang Arif to discontinue hearing this case.
Mohd Yusof: My stand is clear, until and unless the application is heard, the proceeding should proceed. We need to reply the affidavit.
Yang Arif: I have to hear the application first.
Karpal Singh: Anwar Ibrahim should have all the right to filed an application, sama ada “tersurat atau tersirat”.
Yang Arif: Are you ready to proceed with the application now?
Karpal Singh: Yes.
Mohd Yusof: Maybe in this afternoon.
Yang Arif: I’ll ask the TP to extract the application to be served to the prosecution. To be heard tomorrow.
Mohd Yusof: This is not an allegation.
Karpal Singh: This is a very serious matter. Don’t laugh, Mohd Yusof take this matter lightly.
Yang Arif: Tomorrow at 9.30 am untuk pendengaran permohonan untuk Hakim tarik diri.
Case will be postponed to tomorrow.
Pembicaraan Kes Liwat Anwar Ibrahim – Transkrip Penuh Hari Kelima pada 9 Februari 2010 (Di hadapan Yang Arif Mohamad Zabidin Mohd Diah) TERTANGGUH
Dihadapan Yang Arif Mohamad Zabidin Mohd Diah [Tuesday]
Pihak-pihak seperti terdahulu dengan ketidakhadiran Wong Chiang Kiat, AY, Khaizan Sharizat, Rajpal Singh dan Jennifer Robinson.
Permohonan Pemohon [Anwar Ibrahim] untuk Yang Arif menarik diri.
[10:05 am]
JB: Bicara Permohonan Jenayah Anwar Ibrahim v PR
Karpal Singh: Parties as before. I would like to apologize – the affidavit in reply was send to Tetuan SN at 3.30 pm. At this moment, there is certain denial by Mohd Yusof, especially at para 8 [Mohd Yusof affidavit]. We need to reply to the affidavit. The court can consider. The report have been lodged against Utusan Malaysia amounting to defamation to Anwar Ibrahim. There will be a police investigation. Yang Arif it is necessary for us to reply to the affidavit. We might need Notes of Proceeding (NOP) of the court.
Yang Arif: NOP telah disediakan.
Karpal Singh: Application for NOP has been made.
Mohd Yusof: I’m concern is regarding the content of the affidavit published in the newspaper. The part has not been read. Under the rules of etiquette a party cannot made available to the press unless the affidavit has been read in open court. There might be instances where an affidavit might contained scandalous matter which the party might ask for a strike out. The reporters need to be advice and guide them on accurate reporting.
Karpal Singh: I think that Mohd Yusof is not aware by a decision made by Eusoff Chin J. Where the affidavit is public document and can be publish by the press. We must have the affidavit to reply, we might be cross-exam Mohd Yusof.
Yang Arif: When can you get the affidavit in reply ready?
Karpal Singh: By this afternoon, today. So we can start tomorrow with the application?
Mohd Yusof: I agree.
Yang Arif: If we can start by 9.30 tomorrow. I don’t want to seen as encroaching on the freedom of the press, I believe in the freedom of the press but the press cannot reported inaccurately and inappropriate. If the press reported inaccurately, there will be consequences and penalty imposed by the court.
Karpal Singh: This is to ensure the press reported accurately. A few Special Branch (SB) in the court and they are recording the proceeding of the court. SB should be outside the court not inside the court
Mohd Yusof: This is an open court.
Karpal Singh: Some of them are at the back.
Yang Arif: Member of public must be at the public gallery, for the press and the observer. Other than that must be behind there.
Adjourned to 9.30 am tomorrow.
Pembicaraan Kes Liwat Anwar Ibrahim – Transkrip Penuh Hari Keenam pada 10 Februari 2010 (Di hadapan Yang Arif Mohamad Zabidin Mohd Diah)
Dihadapan Yang Arif Mohamad Zabidin Mohd Diah [Rabu]
Before Yang Arif ZMD [Wednesday]
Permohonan pemohon (Anwar Ibrahim) untuk Yang Arif menarik diri dari mendengar perbicaraan kes ini.
Submission by Anwar Ibrahim for Yang Arif to recuse himself from hearing the case
Pihak-pihak ( Parties)
Pemohon (Applicants):
- Karpal Singh(KS)
- CV Prabakaran (CV)
- Paracumaraswamy (PC)
- Sankara Nair (SN)
- Marissa, RJ,
Responden (Respondents):
- Dato’ Mohd Yusof (MY)
- Hanafiah Zakaria (HZ)
- Dato’ Nordin Hassan(NH)
- Noorin Badaruddin (NB)
- Farah Azlina Latif (FA)
- Mira Mirna bt Musa
- Naidatul Atirah bt Azman (Wong Chiang Kiat (CK), tidak hadir)
WB (Watching Brief):
- Rajpal Singh
- Andy Yong. Leong
- Abdul Syukor Tokachil (Majlis Peguam)
Zamri Idrus (M. Saiful Bukhari)
Mark Trowell [Teoh Lib Peng - penterjemah][Anwar Ibrahim hadir]
[09:35 am]
JB: Bicara permohonan Anwar Ibrahim v PR
MY: Sebelum memulakan ada En Teoh Lib Peng bersama [bagi pihak Mark Trowell].
KS: Tiada bantahan.
The application is for Yang Arif to recuse yourself from further hearing this case. Notis Usul and affidavit had been replied and followed by our affidavit, there is NOP received this morning. I don’t want to waste time for this proceeding. What is important is in 1924 said by CJ Hewart in R v Sussex Justices [quoted] “It is not merely of some important, but of fundamental importance that justice is not only to be done, but what should be manifestly and undoubtedly be seen to be done.”
David Anthony case refer .
Whether our court has live up to this expectation? This court must live up to this expectation. The judges did not live up to what expected in them. In this application what is fundamental is, Yang Arif is guilty for not saying what is not true that can be described as false and a lie. Refer tag 8, Vijayalakhmi Devi v Mahadevi Nadchatiram case refer, the federal court at p. 378 [quoted] “A question of bias or impartiality is a question of facts and should not be disturbed at this level of appeal.”There is a role of an advocate. Yang Arif is not fit to sit on that chair. International Convention regarding impartiality – Tag 10 @ para 52 [read]. The perception of impartiality is measured by a standard of reasonable observer. Refer tag 9 para 110 “The Commentary on The Bangalore Principles of Judicial Conduct” [read] . In relation to impartiality refer case Metramac Corp. Sdn. Bhd v Fawziah Holding Sdn. Bhd. [tag 4] @ pg 523, para 16, 61 and 62 [read]. The complain – affidavit of AI at para 7 – a picture appearing in Utusan Malaysia dated 5th February 2010, top right corner front page of Utusan Malaysia. Refer para 6 of AI affidavit, caption and tag “Mohd. Saiful Bukhari menunjukkan katil di bilik tidur di mana beliau diliwat kepada Hakim ZMD …” (“Mohd Saiful Bukhari points out to Justice ZMD, the bed in the bedroom on which he was sodomized”). Para 8 of AI affidavit – that Yang Arif said “nothing wrong with that caption on the basis it was evidence given in open court, therefore there is no need for caution.”
Yang Arif pronouncement as reported in Malaysiakini, shaded in yellow where Yang Arif said the detail were mentioned in open court, and there is no ground for contempt of proceeding. There is ruling made by Yang Arif but nothing in the Notes of Proceeding to show it was ever mentioned in open court. This shows Yang Arif lied, it is proven, it can be proven and has been proven. Yang Arif is not being honest, so Yang Arif is bias. The evidence is here, it is a finding of facts, on that ground Yang Arif have no alternative but to step down.
On the earlier report in Utusan Malaysia, dated 4th February 2010, para 7 and 8 of Anwar Ibrahim affidavit referred. This affidavit is a sworn statement by Anwar Ibrahim, in which MY has replied. MY affidavit did not made any reference to para 7 and para 8, which amounting to MY acceptance to what I’ve submitted just now.bOur earlier complaint is what in Utusan Malaysia, which is owned by UMNO and the President of UMNO is Najib Tun Razak, which at some point in times, we would labour in court his role in this matter.
At para 4, at 4th Feb 2010 in Utusan Malaysia “tidak rela diliwat lagi”(“could not bear to be sodomzied again”) bold, front page, with the picture of Saiful and Anwar Ibrahim. At page 3 of Utusan Malaysia “berhenti kerana tidak mahu diliwat lagi” (“resigned because (he) could not bear to be sodomized again”). Clearly this is contemptuous. And what is Yang Arif reaction to that? Yang Arif dismissing our application for Utusan be cited for contempt, summary dismissal of our application and said it is not contempt on the face of the court. It does not made any different inside or outside court. Even if it is not inside the court, Utusan is subjected to show cause. Yang Arif said that the report does not have intention to be mislead. How could Yang Arif come to this conclusion there is no intention, intention is from Utusan and not from this court. Again, this does not show impartiality. Yang Arif should issue show cause to Utusan Malaysia or to representative of Utusan Malaysia, but Yang Arif decided not to do so. Yang Arif is guilty of not telling the truth, which by itself is more than sufficient to come for a conclusion that Yang Arif must and have to step down. Yang Arif is not fit to sit on that chair and to proceed with the trial.
I pray for Yang Arif to step down. So many cases, not as serious as this one, choose to step down. Eg. J KC Vohrah, step down on his own even without application made. This country must redeem itself to the International community; the country is alright but wrong government. Yang Arif must redeem yourself. A judge cannot lie or and cannot say what is not true. That is all.
MY: I will start with there is a presumption of impartiality which is recognise in England and in Malaysia.
Refer to Che Minah case, [tag 7] at p 207 held 3 and 5 “impartiality of the judge- there is strong presumption of impartiality of the judge must be upheld.” Bias is not proven unless the judge has a proprietary and pecuniary interest. The case on point is [tag 2], Hock Hua Bank held 6 [read] “real likelihood of bias can be shown.” Of course this is no longer the test, the test now as in the R v Gough [tag 1] refer to by other case “Must be real danger of bias, that the court would not be fair to the parties.”
Refer to Tag 1 at pg. 647.
Refer to page 670, para E “I prefer to state the test in terms … he might unfairly regard with favour or disfavour in considering the issue before the court.’What is the issue before this court, what is reported or an offence under s.377B?
Refer to the case of Tag 3, Locabail held 5 [read].
In our case, whatever is reported in newspaper is extraneous.
In Malaysia, we refer Tag 5, Alor Janggus, held 3, page 78 [read]
Refer tag 2 Hock Hua Bank, other than what Locabail and Alor Janggus said, we take Yang Arif to page 228, para G [read]. They’re talking about the case not about minor things as reported by Utusan or any other newspaper.
Refer to Tag 3 Locabail again at para 22 [read]The law say there is first there is a presumption of impartiality, second, bias can only happen when it involve pecuniary and prioperty interest, law does not assumed bias. Because, third test – real danger of bias. Forth, the real danger of bias when a well informed public would be able to see that the judge will not be able to decide based on evidence and will decide on extraneous matter. This complains against Utusan Malaysia is not an issue to be decided by this court in adjudicating a charge preferred by the State against Anwar Ibrahim.
The word “lagi’ not uttered by SP1, arose from occasion that which I disputed. Yang Arif respond to that this, that it was not committed in the face of the court. It is not an out-right dismissal. Order 52 Rules of the High Court referred, give you the right to filed an application for Utusan Malaysia to be cited for contempt, but with a leave from the court.
It is wrong to give impression to the public that Yang Arif dismissed KS motion just like that. KS conveniently forget about serious allegation towards Utusan Malaysia. This is serious. Refer to Anwar Ibrahim affidavit filed this morning. Para 8 of Anwar Ibrahim earlier affidavit [read] which at that point of time, the NOP was not yet received from the court. This is a serious allegation. How could they said something like in para 8 without NOP?
Refer to Anwar Ibrahim reply affidavit, NOP pg. 10 “sebab sebenar saya tak rela lagi’(“the real reason being I could not bear again”) and that is not the only time the word “lagi” (” again”) appeared. In fact pg.22 to my question “Apa respon kamu?” (“What was your reply?”) Saiful replied “…saya tidak sanggup melakukannya lagi.”(“I could not bear to do it again”). KS forgot all allegation that Utusan Malaysia did not report correctly. I replied in my affidavit “I thought I heard he uttered it,”. Now it shows it was uttered. The basis of KS complaint has been destroyed.
Coming to the second part of the complaint, the photograph, I did passed this remarks, maybe to myself, I do not know if anybody have heard it. It was not in my affidavit. This is what happen when we want to keep information away from people. But KS insisted on. All they have is a photograph. When we talk about affidavit, KS said all must have the right to listen. The caption is ambiguous. I did not reply, as I was reading this, I don’t see any problem. The caption refer to a bed on which the offence took place. Utusan Malaysia did not say this “Katil di atas mana kesalahan itu dilakukan”(“bed on which the offence was committed”). The word tempat (place)refer to katil (bed) or bilik (bedroom)? If it was the room, then it is correct, room and bed was said in the open court. So, Yang Arif is correct.
Read Notes of Proceeding at page 22 “Saya ulang jawapan yang sama dengan beliau. Beliau arahkan saya ke bilik tidur utama… waktu itu kamu keluar dari bilik air, nampak dia berada? Anwar Ibrahim berada di hujung penjuru katil.’ (“I repeated my reply to him. He instructed me me to go to the the master bedroom…at the time when you came out of the washroom, where was he? Anwar Ibrahim was at the corner of the bed”) It was mentioned in the open court. If what I say is true, then nobody can dispute that, that he was taken to the master bedroom. To said Yang Arif lied is wrong word. To used strong language to a judge, it is wrong, there must be a certain etiquette which must be followed. To quoted Malik Ishak J, this is nearing contempt. I’m not asking this court to cite for contempt, we can made our point without insulting. This phrase “mischievous”. That is what the law of contempt says.
I used the word ‘malicious”. The reporter was here, he could have heard it wrongly, but there is no malice.
Before I end my submission, I would like to read two passages from two judgment and I undertake to supply the copy later before end of the day.
R v Thomson Newspaper [1968] 1 All ER 268 [read] Held (i)(a) and (b).
The judge is trained to confined themself to the evidence not the newspaper report.
AG v Times [1973] 3 All ER 54, page 71 at para G [read]
At pg. 72, para E and G [read]A fair and unbias court will decide based on evidence. It is too early to said Yang Arif is bias. That report must have a effect that it will prejudice Yang Arif before the evidence is adjudicated. It is just a report. It is contemptuous if the witness will alter his evidence or refuse to give evidence. I heard there is a report that life of Saiful is in danger. That is contemptuous.
To conclude, I would submit that there is nothing in regard to the matter complaint of and Yang Arif act to show or would make a well informed member of the public feel that Yang Arif would not be fair and decide on other than the evidence before this court.
The UM report is something ‘remeh’ and extranuos. KS should be concern about the trial and the evidence, Yang Arif had ruled against prosecution for the FIR, also on section 51A, we did not say Yang Arif is bias. In case tag 2, Hock Hua Bank Ian Chin J, recused himself because he thought he would be bias, the Court of Appeal directed him to proceed. Refer to held 4 at page 222 [read].
Throughout this proceeding whatever Yang Arif decides that adverse to the defence or prosecution, Yang Arif will be criticised, but to recuse yourself on the ground you do not want be criticised, Yang Arif should not readily recuse. Unless there are circumstances or situation before Yang Arif that Yang Arif has acted without any objectivity, Yang Arifshould continue hearing this case and to quoted presumption of impartiality, and to decide only based by facts proved by evidence established by principles of law. We pray for this application to be dismissed.
KS: The ultimate of this trial, is application of recusal. MY refer to Che Minah case, it is a Court of Appeal decision, he should concentrate on the Federal Court decision. The burden is on us, refer to para 61, applying the test of real danger of bias [read], to rebut it required cogent evidence. By applying the test report of the Utusan Malaysia, MY said that our application is frivolous.
The caption, MY think that refer to the room not the bed. [Read again - caption] SP1 did not give evidence that he pointed to the bed. If it was a room why should he be pointing at the bed? It was clear caption but MY said there is doubt whether it was the bed or the room. Ruling made by Yang Arif is in Malaysiakini, “mention in open court’ it was nothing in open court.
Yang Arif ought to recuse – important of impartiality.
Refer to Judges Code of Conduct [July 2009] [read].
It is something necessary, I urged Yang Arif to reconsider to recuse from hearing this case.MY: I would like to invite Yang Arif in considering this issue the authority Metramac at Holding No. 1, it is a very good guide.
Yang Arif: Can I see both party in chamber?
Stand down.
[11:15 am][11:25 am]
Pihak-pihak seperti terdahulu. (Parties as aforementioned)
Yang Arif: Saya perlukan masa untuk meneliti hujahan-hujahan dan kes-kes yang dikemukakan.(I need time to consider all statements and referenced cases which have been presented.)
Keputusan pada 18 Februari 2010 (Khamis)
(Ruling on 18 February 2010 (Thursday))
[11:27 am]
P/S : Semak gambar-gambar di sepanjang perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim di sini
UPDATE pada 18 Februari 2010
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menangguhkan perbicaraan kes liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim sehingga 25 Mac depan. Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah membuat keputusan itu sementara menunggu rayuan Anwar untuk mencabar keputusan beliau tidak mengundurkan diri daripada mendengar perbicaraan kes liwat ketua umum PKR itu.
UPDATE pada 11 Mei 2010!!
P/S : Semak perbicaraan yang telah bersambung semula bermula 10 Mei 2010, di sini





{ 6 comments… read them below or add one }
Mintak jadikla…si najibuya dan rosmah datang court. Aku nak tengok sendiri mereka terkencing dalam seluar. Sebelum ini cakap berdegar-degar ye?? :mrgreen: Pak Awang(Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain
Suka @ Tidak
0
0
Go…saiful go. Kami di sini sentiasa sokong ko. Mangsa liwat seperti ko patut dibela Zakwan(Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain
Suka @ Tidak
0
0
jangan risau…kalo benar..pasti benar…insyallah..DIA maha adil…x di dunia..pasti di akhirat dapat balasan…ini adalah pedoman buat kita semua,,jangan hanya ,menunding jari pada org lain…perbaiki diri dulu…lebih baik melihat dan memerhati setiap keputusan…jangan lebih-lebih…biar pihak tertentu yg mnentukan keputusannya… saya(Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain
Suka @ Tidak
0
0
Suka @ Tidak
0
0
college mate AI cakap…dia memang minat begitu semasa di u palanuk(Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain
Suka @ Tidak
0
0
YE KE?SAPA COLLEGE MATE DIA TU? amilism(Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain
Suka @ Tidak
0
0