BREAKING NEWS : Barisan Nasional Menang Majoriti Mudah PRU13 2013!! : SEMAK BERITA SINI


KWSP Minta Had Umur Persaraan Dinaikkan Ke 60!

by Staff Berita Semasa on September 28, 2011

in Cadangan & Dasar Kerajaan

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mencadangkan kepada kerajaan untuk menaikkan had umur persaraan dari 55 tahun ke 60 tahun.Imi bermakna, had umur yang dicadangkan untuk seseorang mengeluarkan caruman KWSP mereka adalah pada umur 60 tahun, bukan lagi pada umur 55 tahun. Anda bersetuju?

PETALING JAYA: The Employees Provident Fund (EPF) hopes the Government will consider raising the retirement age to 60 from 55 currently because long retirement period is one of the factors that contribute to inadequacy of retirement savings.

Chief executive officer Tan Sri Azlan Zainol said this when asked what was EPF’s wish for Budget 2012.

“A factor that works against the adequacy of retirement savings in Malaysia is the increasingly long retirement period. “When it was first set up in 1951, the full withdrawal age for our members of 55 was the same as the Malaysian life expectancy then.

“But some 60 years on, while the full withdrawal age has not changed, the average life expectancy of Malaysians has increased to 75 years.

“Thus, Malaysians today need to save for a 20-year retirement span compared to a shorter one 60 years ago. This is a long period and one of the longest in Asean and the world,” he said in his keynote address at the Malaysian Private Pension and Healthcare Conference 2011.

Another factor that influences the inadequacy of retirement savings among EPF members is the spending habit of retirees. Azlan said that in a survey commissioned in 2003, it was found that 14% of its members finished their retirement savings within three years of retiring, 50% within five years and 70% within 10 years.

“Hence, we need to be mindful of this inadequacy of retirement savings issue as it could snowball into a future social issue,” he said.

At EPF, as a guide towards judging the adequacy of retirement savings, Azlan said, it had established a measure called “basic savings”. “Basic savings is a benchmark by which members can gauge the adequacy of their retirement savings at each year of their life from 18 years to 55 years of age.

“The final aim is to have accumulated RM120,000 by the age of 55 that will translate into RM500 a month for the next 20 years. “We are happy to note that at the end of 2010, for our active members who are 54 and about to retire this year, their average savings is around RM127,000 each,” he said.

However, the RM500 a month is lower than the 2009 poverty line income of the country of RM800 a month set by the Economic Planning Unit. On healthcare and retirement, Azlan cautioned that the demand for healthcare for the aged was expected to rise significantly in the forthcoming years.

“And the Malaysia population is ageing, according to the United Nations, with more than 7% of our population aged 60 years and older. “At EPF, we are cognisant of our members’ needs and for those most urgent, we have provided withdrawal schemes from members’ account two for housing, education and critical illnesses.

“From July 15, we have raised the number of critical illnesses eligible for withdrawal from the age of 36 to 55,” he said. On the paring down of EPF’s stake in RHB Capital Bhd and Malaysia Building Society Bhd (MBSB), Azlan declined to comment. EPF holds 44.84% and 65.5% stakes in RHB Capital and MBSB respectively.

Sekarang ini, syarat untuk mengeluarkan caruman KWSP makin ketat.Dan kali ini pula, mereka meminta kerajaan menaikkan had umur persaraan untuk mengeluarkan caruman, dengan alasan lebih lama mereka menyimpan, pencarum akan mendapat imbuhan yang lebih baik.

Adakah ianya begitu? Mungkin mereka telus dan mungkin juga mereka menyembunyikan sesuatu. Selalunya, kalau dalam isu begini, tidak lain dan tidak bukan KWSP sudah kekeringan “kantung”. Dengan alasan kononnya wang caruman untuk pencarum akan bertambah banyak, itu bukan satu alasan yang konkrit.

Dengan “memaksa” pencarum untuk menyimpan wang caruman KWSP lebih lama, ini bermakna kantung KWSP juga akan bertambah lebih banyak untuk membuat “pusingan modal”. Samada untuk membuat pelaburan, atau bail-out mana-mana GLC, itu tidak pula kami ketahui.

Kami nak tanya anda, adakah anda setuju had umur persaraan dinaikkan untuk pencarum KWSP?


{ 102 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini. Komen Anda Pula? }

1 arewait September 28, 2011 at 8:12 am

dah 60 plak…pas ni ntah2 sampai umo 100 thn plak.sampai ke mati x dpt.ape la……nyusahkan betul

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

2 jj September 30, 2011 at 1:41 pm

apa dah jadi dgn kerajaan skrg..???
dgn duit itulah rata2 org melayu nk guna untuk naik haji,
bila dah umur 60 baru bolah kluar epf…pakat ramai lah yg tk dapat pergi haji….renung2 kan..
SAYA TK SETUJU…….!!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

3 karya November 1, 2011 at 8:28 pm

kerajaan tak sepatutnya menaikkan umur persaraan drp 58 ke 60 nnti sbb dh tua ,masa bilalah nak buat ubadat sbb dh sakit2,lagikan klau umur 60 baru boleh keluar kwsp jawabnya tak sempat dh naik haji sbb pada usia beginilah di katekan usia subsidi,kesiankan kami warga malaysia yg keje swasta dh lh tak dpt apa2 semasa belanjwan negara di umumkan………..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

4 karya November 1, 2011 at 8:34 pm

hati2 kerajaan malaysia pekerja swasta akan memastikan ada perubahan baru pada pucuk pimpinan menjelang pilihanraya yg tak berapa lama lagi………….umur persaraan pttt dh pd 55thn,usia dh senja kesian pd student yg keluar university setiap tahun nk bayar ptptn lagi cian mak bapak kena tggu kwsp smpai 60 thn..renung2kan…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

5 bunga June 22, 2012 at 4:27 pm

saya tak sokong had pengeluaran sampai 60. Ini duit kami, beri peluang kami uruskan sendiri. yang tak pandai urus terpulanglah. Tidak semua orang mampu kerja sampai 60, jadi beri mereka peluang menggunakan duit mereka untuk tujuan yang telah diatur.

satu lagi, minta KWSP teliti penggunaan duit tabung rakyat ini, tak boleh pinjam dan guna sesuka hati.

thanks

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

6 Aca July 23, 2012 at 8:08 pm

Simpanan untuk hari tue betul. Belum sempat tue betul dah meninggal. Tak sempat nak penuhi planning awal untuk kwsp tu. Walhal tu duit depa jugak.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

7 kaw lu... September 28, 2011 at 8:47 am

beri pilihan lah….!
bersara sebenar 56 thn….
58 ke..60 ke…70…kalau sanggup dan lulus…jalann !

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

8 nasT September 28, 2011 at 8:54 am

Bagus juga cadangan kerajaan ini

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

9 mohammad September 28, 2011 at 9:04 am

cukup-cukuplah tu. nanti kalau dah naik, naik lagi, naik lagi dan naik lagi.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

10 zack kl September 28, 2011 at 9:08 am

alasana plg mgarut n budus KWSP utk kpntingan kroni shj, majaoriti org tk cpai n tk smpt pun nk rsa duit KWSP bla nk cpai umur 60 thn dgn risiko kshtn n kmtian sbb kmlgn, adelh tk bbaloi jk pencen umur 60 thn, pastu mninggal dnia, hdp tk lma, bgila org muda truskn pjuangan dgn tenaga muda slain otak yg msih fresh…udah2ler nk tipukn genserasi muda konon utk jimatkn duit krajaan, org2 zaman IT dh bijak belaka, ….
jgn duk tangguk air keruh je…realiti di pjbt, org tua bg arhn org muda bt kje…so dri pd jdi gitu, better bg je org muda je arahn n tgjwb utk bt kje…jgn duk minit to minit je…bg arhn dri ats k bwh n bwh..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

11 Menteri Gila Harta September 28, 2011 at 9:23 am

Sepertinya ada agenda lain saja KWSP mencadangkan sebegini.

Kerajaan boleh menghadkan umur persaraan seseorang tetapi tetap menjadi HAK seseorang mahu bersara pada umur berapa pun. Sektor swasta pula sekarang berhasrat menaikkan umur bersara kepada 70 tahun. Terpulang masing-masing.

Tetapi adakah ia realistik? Banyak faktor perlu diambil kira. Salah satu yang paling penting, faktor KESIHATAN. Pada usia lanjut sebegini, masih sihat dan kuatkah tubuh? Bukanlah semua orang ada masalah kesihatan. Tetapi secara umumnya, pada usia 50an ke atas tubuh sudah dihuni bermacam-macam penyakit; jantung,buah pinggang, darah tinggi dll. (yang common).

Kalau asyik sakit dan perlu kerap jumpa doktor, bagaimana dengan produktiviti kerja? Anyway, yang masih sihat teruslah bekerja jika itu keinginan mereka.

Pokoknya, umur mengeluarkan caruman KWSP tidak perlu dipinda kerana wang caruman itu MILIK PENCARUM PADA HAKIKATNYA DAN BUKAN MILIK KWSP. KWSP CUMA BADAN YANG MENGURUSKAN PORTFOLIO WANG PERSARAAN PENCARUMNYA.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

12 yus250r September 28, 2011 at 9:41 am

pandangan saya adalah tidak wajar had pengeluaran dinaikkan pada 60thn. Sebab manusia rata-rata bertenaga pada 50thn kerana banyak faktor.. iaitu kesesakan, asap, dan keadaan bumi kita yang semakin lusuh. Lebih-lebih lagi yang duduk di bandar….
Jadi kita tidak akan merasa kenikmatan hasil simpanan hari tua melainkan pengeluaran itu untuk tujuan beli peralatan kesihatan dan kos-kos perubatan… Apa faedah nya tunggu lama-lama.. Kalau kerajaan ingin menyambungkan perkhidmatan persaraan hingga ke 60thn. Bagilah orang-orang tua tu(mak & ayah kita) merasa duit yang disimpan tu.. capai semua impian BELIAU)…… bukannya impian politik…….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

13 bisasengatkeli September 28, 2011 at 10:33 am

UDAH LAH KERAJAAN ASYIK DOK MEMBEBAN KAN RAKYAT JE..KWSP pun nak turut sama menindas warga emas pula…Errrrrrrrr..Rm6 Billion dah diPAM kepada Felda, mana KWSP ada duit lagi nak bayar kpd pencarum yang terlalu ramai udah capai 55 tahun..Jadi, ini lah salah satu helah kepada rakyat agar KWSP tak pening kepala..Karajaan Lulus juga, HURUHARA lah satu hari nanti..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

14 Peros September 28, 2011 at 10:55 am

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja ataupun KWSP. Dengan moto “simpanan hari tua anda”.
Mereka yang bekerja perlu mencarum sedikit pendapatan bulanan mereka untuk kegunaan di usia tua mereka. KWSP ni setahu aku, akan menguruskan caruman mereka ini. ye la, simpan sendiri kat bawah bantal takut kena curi penyamun..Al maklum la, skang ni penyamun ramai..penyamun tarbus..
Jadi KWSP ni di amanahkan la oleh kerajaan untuk menyimpan wang mereka ni supaya tidak dicuri penyamun.
Siang malam mereka ni bekerja membanting tulang. Tiap bulan juga wang mereka dicarum ke KWSP. Mereka tahu bila bersara, mereka dah ada “simpanan hari tua”. Aku rasa la kan, yang baru keje ke, yang lama keje ke mesti dah bercadang2 nak buat apa dengan “simpanan hari tua” mereka.
Tapi kalau dah di lanjutkan sampai ke 60 tahun bersara, lambat la nak merasa “simpanan hari tua” mereka. Itu pun kalau diberikan umur yang panjang, sempat la merasa. Cukup la dengan 55tahun je..Kalau buat survey komitmen kerja dalam perkhidmatan awam yang berumur 50-55 tahun. Agak2 korang apa ek outcome survey tu. heehhee.
ok la, dah banyak sangat aku tulis ni. cukup la.

P/S : Ehem2, kepada pencarum2 ada yang berminat dengan “simpanan hari tua anda”.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

15 Apa Nie? September 28, 2011 at 10:56 am

Kalau nak lanjutkan umur persaraan tu, lanjutkanlah tetapi biarlah setiap pekerja diberi pilihan hendak bersara pada umur 55 atau 60. Setiap individu memiliki tahap kesihatan dan keupayaan yang berbeza-beza serta mempunyai perancangan tersendiri. Jadi, biarlah mereka diberi peluang untuk mengurus dana yang disimpan selama berpuluh-puluh tahun tu selagi usia dan kesihatan mengizinkan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

16 Aca July 23, 2012 at 8:10 pm

Setuju. Masing2 dgn tahap kesihatan dan keupayaan berbeza.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

17 Peros September 28, 2011 at 11:58 am

Apa Nie?:
Kalau nak lanjutkan umur persaraan tu, lanjutkanlah tetapi biarlah setiap pekerja diberi pilihan hendak bersara pada umur 55 atau 60. Setiap individu memiliki tahap kesihatan dan keupayaan yang berbeza-beza serta mempunyai perancangan tersendiri. Jadi, biarlah mereka diberi peluang untuk mengurus dana yang disimpan selama berpuluh-puluh tahun tu selagi usia dan kesihatan mengizinkan.

Setuju sangat. Thumb-up.
Kita tidak dapat mengetahui tahap kesihatan kita di masa akan datang.

P/S : aku sign borang pencen 58thn tapi aku tak tau tahap kesihatan aku masa tu..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

18 kube September 28, 2011 at 2:06 pm

salam…aku rasa ada udang, ketam dan sebagainya di sebalik mee goreng ni la..plihanraya dah dekat, keRAjaan kena pump modal untk berkempen habis-habisan..jadi duit korang yg simpan dlm kwsp la yg jadi mangsanya..kalo up sampai 60thn sempat la diorg pikir utk recover balik duit yg dah habis masa berkempen tu..takkan korang tak terpikir tentang ni..kwsp kan bwh kementerian kewangan..sapa menterinya..keRAjaan sapa ketuanya..kakakaka

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

19 sahir June 16, 2012 at 11:16 pm

Tepat sekali-wang kau orang kami belanja. kalau kalah pru 13, angkat bungkus lah

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

20 yus250r September 28, 2011 at 2:24 pm

kube:
salam…aku rasa ada udang, ketam dan sebagainya di sebalik mee goreng ni la..plihanraya dah dekat, keRAjaan kena pump modal untk berkempen habis-habisan..jadi duit korang yg simpan dlm kwsp la yg jadi mangsanya..kalo up sampai 60thn sempat la diorg pikir utk recover balik duit yg dah habis masa berkempen tu..takkan korang tak terpikir tentang ni..kwsp kan bwh kementerian kewangan..sapa menterinya..keRAjaan sapa ketuanya..kakakaka

Bro kube, betul kata anda.. tp ape boleh kita buat… mana yang tahu tu tahulah permainan dorg. Yang penting aper pun dorg nak buat, janganlah sampai menganiaya rakyat… Dah lah bangsa CINA menindas orang KITA… Tak kan bangsa MELAYU pun nak menindas bangsa MELAYU sendiri demi kepentingan peribadi.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

21 apek September 28, 2011 at 3:23 pm

sebenarnya kita memang lama dah tak setuju. 55 tahun pun dah terlalu lama apa mahu 60 tahun? kalau dapat lebih baik wang itu potong untuk ASB. supaya bunos dan dividen lebih tinggi.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

22 jaya September 28, 2011 at 3:28 pm

Menteri Gila Harta: Sepertinya ada agenda lain saja KWSP mencadangkan sebegini.Kerajaan boleh menghadkan umur persaraan seseorang tetapi tetap menjadi HAK seseorang mahu bersara pada umur berapa pun. Sektor swasta pula sekarang berhasrat menaikkan umur bersara kepada 70 tahun. Terpulang masing-masing.Tetapi adakah ia realistik? Banyak faktor perlu diambil kira. Salah satu yang paling penting, faktor KESIHATAN. Pada usia lanjut sebegini, masih sihat dan kuatkah tubuh? Bukanlah semua orang ada masalah kesihatan. Tetapi secara umumnya, pada usia 50an ke atas tubuh sudah dihuni bermacam-macam penyakit; jantung,buah pinggang, darah tinggi dll. (yang common). Kalau asyik sakit dan perlu kerap jumpa doktor, bagaimana dengan produktiviti kerja? Anyway, yang masih sihat teruslah bekerja jika itu keinginan mereka. Pokoknya, umur mengeluarkan caruman KWSP tidak perlu dipinda kerana wang caruman itu MILIK PENCARUM PADA HAKIKATNYA DAN BUKAN MILIK KWSP. KWSP CUMA BADAN YANG MENGURUSKAN PORTFOLIO WANG PERSARAAN PENCARUMNYA.

bukan kesihatan je bro… tapi kemalasan plg best.. orang rajin bekerja masa2 muda je. kalau dah cecah 50 mcm la nak pikir itu. pikir ini. last2 jd malas nak buat keja. pekerja Am. mula2 rajin la buat itu. buat ini. repair mcm2. dah umo 50 dah la rs bdn sakit, lemah.. kalau cam ni.. mcm mana ke kalau umo dah 55-60 tahun nak repair kerusi, meja, elektrik.. entah la.. mcm2 hal nanti… kerajaan juga la yg susah bayar gaji, bayar upah kontraktor.. duit banyak abis.. bonus…. tak ade la……

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

23 kampung bahagia September 28, 2011 at 4:08 pm

dah nak lanjut pulak …….. dah tua2 nk guna hari tua apa ke bendernya lagi….nampak sgt nak tipu rakyat lagi tue…..dah takder duit tue nak melabur kat mana2 dah kering

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

24 lensahitam September 28, 2011 at 4:22 pm

x payah laa,bgi org muda lak peluang keje…yg veteran ni berehat la tingkatkan amal ibadah..hidup ni satu putaran silih berganti..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

25 Tok Berjanggut September 28, 2011 at 6:39 pm

macam ada yang tak kena je, ada lagi ke duit rakyat kat dalam kwsp tu, atau hanya tinggal nombor tapi dut dah lesap entah kemana.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

26 ros September 28, 2011 at 6:59 pm

kwn2 tua aku smua x sabar nk bsara tmasuk bos aku….aku muda lg..tu yg aku pikir rupanya bila dh tua ramai dh nk abs awl,amik option….bos bsr2 je rasa x cukup..yg lain ingat nk pi haji dh..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

27 nia September 28, 2011 at 9:12 pm

abis la kne songlap duit aku…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

28 julia September 28, 2011 at 10:04 pm

nak guna duit org pandai.byar dividen sikit.hampeh punya kwsp.kumpul wang simpanan perompak (KWSP)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

29 jebon September 28, 2011 at 11:33 pm

saya tidak setuju kalau kwsp melanjutkan umur persaraan dari 55 tahun ke 60 tahun…pada pendapat saya bila seseorang pesara itu sudah mencapai umur 55 tahun wang simpanan di kwsp wajib di keluarkan semua…’takot tak merasa ler pulak…oppps!!! sowie’…tapi kalau kesihatan pesara itu dalam keadaan baik ape salahnya majikan ambil semula pesara itu bekerja secara kontrak…amacam… okey tak??

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

30 ZULKIFLI September 28, 2011 at 11:34 pm

Akum….KWSP adalah badan yang menjaga wang rakyat yang membanting tulang sejak umur 20 tahun bekerja dan simpan. Apabila umur meningkat 55 tahun adalah menjadi harapan pencarum untuk merasa wang simpanan mereka . Kenapa pegawai KWSP perhatin sangat sama ada ambil berat samaada mencarum hendak menghabiskan wang mereka atau tidak . Itu hak mereka. Adakah KWSP selama ini bagi makan kepada mereka yang mencarum. KWSP bayar ansuran rumah mereka.
KWSP harus ingat yang mencarum dalam KWSP bukan semua nya bodoh atau tidak tahu menjaga wang mereka.
Jika umur 60 tahun baru nak keluar..tiba belum 55 meninggal. Ini yang KWSP hendak. Tuntutan dilewatkan, kena cari waris,…dokumen tak cukup….akhir yang waris pencarum merana. KWSP tidak akan datang kerumah bagi beras.
HAK RAKYAT YANG KERJA 25 TAHUN, SIMPANAN MEREKA KENAPA HENDAK DISEKAT LAGI. KWSP TAK TAHU DOSA PAHALA KE?????? JANGAN BAGI ALASAN MEREKA TIDAK TAU URUS WANG MEREKA…SIAPA KWSP???? TAHU TAK JIKA MEREKA TIADA WANG ..KWSP BAGI KE TIAP TIAP BULAN.
YANG NAK LANJUTKAN KERJA HINGGA 100 TAHUN LANTAK PI LA..
TAPI DUIT SIMPANAN MEREKA NAK JUGA RASA…AWAT DUIT TU BOLIH MELANJA DALAM KUBUR KE????JIKA PENCARAUM MENINGGAL SEBELUM 60 TAHUN.
SAYA HARAP SANGAT DTO NAJIB PM KITA SEKAT CADANGAN NI….DAHULU MASA PM PAK LAH, KWSP TELAH MENCADANG TAPI DISEKAT OLLEH PAK LAH. KWSP – PENGERUSI DAN AHLI LEMBAGA SEPATUT NYA INGAT ORANG YANG SUSASH JANGAN NAK SEKAT DUIT ORANG.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

31 kiseku September 29, 2011 at 7:36 am

btol2..
tetibe jadi prihatin kat duet org..
last2 nnt x merasa hasil titik peloh membanting tulang belulang ni.
org dah pencen, rumah dah ade. anak2 da besar, cukup la klo 500 pon wat makan minum.. anak kasi lagi.. saving asb lagi.. so 500 tu bukan le miskin kat org yg da pencen ni.
kalo le pakcik tu parking duet 120K kat asb cukup, 700++ sebulan der.. bukan takat 20 tahun je, sampai ujung nyawe.. huhu
x yah le kolot gile pikir, cam budak skolah!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

32 yus250r September 29, 2011 at 8:55 am

kiseku: btol2..
tetibe jadi p

kiseku, saya nk tanya sikit.. perengan bawah tu ko bela siapa ekk?? KWSP atau Pengguna??

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

33 kiseku September 30, 2011 at 1:14 am

pengguna r,
kwsp da xyah bela der

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

34 sumpitan September 29, 2011 at 9:09 am

ZULKIFLI:
Akum….KWSP adalah badan yang menjaga wang rakyat yang membanting tulang sejak umur 20 tahun bekerja dan simpan. Apabila umur meningkat 55 tahun adalah menjadi harapan pencarum untuk merasa wang simpanan mereka . Kenapa pegawai KWSP perhatin sangat sama ada ambil berat samaada mencarum hendak menghabiskan wang mereka atau tidak . Itu hak mereka. Adakah KWSP selama ini bagi makan kepada mereka yang mencarum. KWSP bayar ansuran rumah mereka.
KWSP harus ingat yang mencarum dalam KWSP bukan semua nya bodoh atau tidak tahu menjaga wang mereka.
Jika umur 60 tahun baru nak keluar..tiba belum 55 meninggal. Ini yang KWSP hendak. Tuntutan dilewatkan, kena cari waris,…dokumen tak cukup….akhir yang waris pencarum merana. KWSP tidak akan datang kerumah bagi beras.
HAK RAKYAT YANG KERJA 25 TAHUN, SIMPANAN MEREKA KENAPA HENDAK DISEKAT LAGI. KWSP TAK TAHU DOSA PAHALA KE?????? JANGAN BAGI ALASAN MEREKA TIDAK TAU URUS WANG MEREKA…SIAPA KWSP???? TAHU TAK JIKA MEREKA TIADA WANG ..KWSP BAGI KE TIAP TIAP BULAN.
YANG NAK LANJUTKAN KERJA HINGGA 100 TAHUN LANTAK PI LA..
TAPI DUIT SIMPANAN MEREKA NAK JUGA RASA…AWAT DUIT TU BOLIH MELANJA DALAM KUBUR KE????JIKA PENCARAUM MENINGGAL SEBELUM 60 TAHUN.
SAYA HARAP SANGAT DTO NAJIB PM KITA SEKAT CADANGAN NI….DAHULU MASA PM PAK LAH, KWSP TELAH MENCADANG TAPI DISEKAT OLLEH PAK LAH. KWSP – PENGERUSI DAN AHLI LEMBAGA SEPATUT NYA INGAT ORANG YANG SUSASH JANGAN NAK SEKAT DUIT ORANG.

sumpitan

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

35 sumpitan September 29, 2011 at 9:51 am

Sudah sudahlah,jangan lagi rampas hak rakyat, cuma wang kwsp sahaja yang ada inilah harta untuk kehidupan kami warga tua.Kalau kerjaan mau pesaraan berumor 60 tahun adalah tidak adil,sebab kerjaan kuku besi.Negara tidak berkembang maju…sebab orang muda disekat untok berkerja walaupun ada kelulusan.Apa apapun kalau bolih Kerjaan mesti memberi bantuan pada warga tua yang berumor 55 tahun keatas tidak kira bangsa dan agama,supaya anak anak warga tua ini tidak terbeban menanggong sarah hidup orang tua merika,sebab diMalaysia haraga barangan semakin hari semakin harga melambung tinggi.Bantuan kewangaan sebanyak $500.00 sebulan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

36 mmss September 29, 2011 at 10:33 am

nasT: Bagus juga cadangan kerajaan ini

bagus apenyer..xpk ker umo manusia ni panjang mana sgt…xkan dah kerepot br nak guna,kalo xsempat,org lain yg enjoy duit tuh..hishhh

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

37 Peros September 29, 2011 at 1:06 pm

Bagi lepasan ijazah, mereka akan mula bekerja sekitar umur 22-23 tahun. Gred yang ditawarkan pun biasanya “P & P”. Kalau bersara 60 tahun, mau dekat 37 tahun mereka kerja…lama tu, tapi cuba korang bayangkan untuk golongan sokongan, abis SPM dah masuk kerja. maknanya umur 18 tahun…lagi lama kerja..
Ni aku nak kongsi sikt la, gaji setiap gred kakitangan ni, senang cite cam bertangga.. kecik gred dia, banyak la tangga. besar gred dia, skit la tangga dia.
Bukan senang penjawat awam nak naik gred @ pangkat. Jadinya tiap tahun naik la satu tangga…
Orang slalu tanya mereka2 yang umurnya dah dekat2 ngan 55tahun…”camne skang?”. jawapan mereka “dah sampai siling pun”.. maknanya, gaji tu tak boleh naik lagi…jadinya “bersara adalah pilihan yang tepat masa tu”.. Anda semua setuju????????????????
Cuba korang2 tanya dalam diri sendiri,
1. kenaikan gaji boleh memotivasikan diri anda untuk terus bekerja ;atau
2. Bekerja tanpa mengharap balasan..

P/S : aku pilih 1….hehehe

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

38 bisasengatkeli September 29, 2011 at 1:23 pm

Ko rasa Kerajaan dangan KWSP dah pakat dah nak ROMPAK duit Rakyat..PRU13 tak lama dah..Kerajaan Xada duit. Jadi ini lah SUMBER yang ada yang Kerjaan boleh guna dengan KUASA yang ada, tanpa minta kebenaran dari pencarum..Yang payah dan banyak SONGE nya bila Pencarum sendiri nak keluarkan Caruman nya…Puiiii. Jadi, saya menyerulah kepada Pencarum Pencarum..Mari lah kita pakat pakat Pangkah Kerajaan PEROMPAK dan PENYAMUN ini agar kita sama sama MERANA selama lama nyaaaa…Hampa suka BN(BNawe) kan.???

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

39 srp September 29, 2011 at 1:50 pm

gua setuju bersara umur 60 asalkan ianya adalah pilihan,maknanya suka hati kita nak pencen umur berapa bila dah sampai umur 55. kedua,bagi kebenaran caruman dikeluarkan pencarum bila dah umur 55 walaupun memilih untuk melanjutkan tempoh bekerja…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

40 waa September 29, 2011 at 2:44 pm

setuju…tetapkan laa had umur pencen 55 tu mcm biasa..55-60 max!! sudah lah,bg peluang kat golongan muda bekerja. kalu nak keje gak,gaji tu kasi turun laaa..tgk ade bran ke nak keje..puiiii

lensahitam:
x payah laa,bgi org muda lak peluang keje…yg veteran ni berehat la tingkatkan amal ibadah..hidup ni satu putaran silih berganti..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

41 amir September 29, 2011 at 7:30 pm

hendak tambah had umur tu tak payah la buat mcm tu ,menyusah kan orang ja .tanya la pendapat orang ramai dulu kalau nak buat ,ok ke tak ok ,tak pun tanya individu dulu ,sebab duit tu duit kami ,titik peluh kami .tak pun bagi 2 pilihan hendak yg 55 ka atau pun 60 senang org boleh pilih nak yg mana ., kan senang mcm tu ,orang ramai pun tak marah .

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

42 Sham September 29, 2011 at 7:36 pm

Bila mana mendengar berita tentang had umur persaraan pekerja swasta akan dinaikkan, tekanan darah saya juga turut naik disebabkan saya sebagai pekerja swasta amat terasa hak kami dipertikaikan. Pelbagai persoalan timbul mengapa hal sebegini dipertikaikan kerana semua orang tahu kami sebagai perkerja swasta persekitaran kerja amat berbeza dengan pekerja gomen. Tekanan dan masa kerja bagi sector swasta jauh lebih teruk jika dibandingkan. Tambahan pula saya adalah pengidap kencing manis dan darah tinggi memang kalau boleh mahu bersara lebih awal. Sebagai seorang islam saya amat berhajat untuk menunaikan Haji, jadi satu-satunya peluang yang ada hanya selepas bersara, bagi mendapatkan cuti yang panjang adalah agak susah buat kami pekerja swasta. Jika had umur ditingkatkan persoalannya masihkah mampu atau masih adakah hayat saya bagi melengkapkan ibadah saya sebagai muslim. Saya dah pun bekerja lebih 20 tahun, itu pun dah terasa begitu lama untuk dihabiskan. Apa yang saya dapat kaitkan disini bilamana had umur persaraan dinaikkan, secara automatik had umur pengeluaran KWSP turut dinaikkan. Ini bermakna pihak kerajaan dapat menggunakan sumber kewangan tersebut untuk agenda lain yang belum tentu memberi faedah kepada rakyat. Apakah kerajaan sekarang tidak lagi mempunyai sumber kewangan lain selain KWSP yang jelas milik rakyat. Tolonglah henti, jika masih mahu memerintah. Apa yang pasti jika ianya menjadi kenyataan kerajaan barisan nasional pasti tidak akan mendapat undian dari pekerja sektor swasta.

Sekian.

Yang Tertekan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

43 Kakitangan kerajaan tak berpencen September 29, 2011 at 11:08 pm

Saya sangat tak bersetuju dengan cadangan KWSP supaya had umur bagi pengeluaran wang simpanan KWSP dinaikkan dari 55 ke 60 tahun. Sepatutnya KWSP memberi pilihan kepada pencarum untuk memilih untuk mengeluarkan pada 55 tahun atau 60 tahun bukannya memaksa. Begitu juga dengan umur persaraan dari 55 ke 58 atau 60 tahun berikan pilihan kepada pekerja sebagaimana pilihan yang diberikan oleh kerajaan kepada kakitangan awam. Bukan semua kakitangan awam memilih bersara pada 56 atau 58 tahun dan tidak semua kakitangan awam memilih berpencen, ada juga yang memilih KWSP.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

44 Fred September 29, 2011 at 11:12 pm

Dhle tu…tlggggggggglh jgn lanjutkn had persaraan ke 60. Sy ni rsa dh mlsss sgt2 nk tnggu 3 thn lg….entah hidup ke mati dpt merasa duit hak sy tu. Dpt jgk melabur kt ASB..dividen + bonus lebih tnggi…dhle bertahun2 rugi kt kwsp..aduuuuh. Kalau Rakyat Di Dahulukan..tetapkn sj 55 yg sedia ada…..dan kalau Produktiviti Di Utamakan…ok jgk dilanjutkan had umur ke 60..terpulanglh pd yg nk bersara antara 55-60. Pada yg xreti2 nk uruskan duit persaraan hanya segelintir je…jgn plak kwsp gunakan sebagai alasan….ramai lg rakyat Malaysia pandai tau…jgn pikir kita ni bodoh tau..bg duit skrng pun kita dh bleh bt lebih dr kwsp bg tahun depan tau…
Yg bt keputusan tu xramai….tp yg dh fed-up dan sengsara dgn keputusan tu ramai sgtttt9x….Datuk3 semua dh byk duit…mkn pun x habis…nk msuk dlm kubur pun dh xmuat..berlebih….xpayah tunggu duit kwsp pun xpe…itu pun nak jgk duit msuk hari2..ish3. Esok2 nk mati sengsara nk tgglkn duit tu tau..baru padan muka….kih6. Harap2 dgrlh keluhan2 Rakyat Malaysia yg setia mengundi kerajaan skrng….semoga jgn menyesal kelak….kuanggg..kuannnggg…kuanggggggggggg !!!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

45 dem September 30, 2011 at 9:19 am

Apa Nie?: Kalau nak lanjutkan umur persaraan tu, lanjutkanlah tetapi biarlah setiap pekerja diberi pilihan hendak bersara pada umur 55 atau 60. Setiap individu memiliki tahap kesihatan dan keupayaan yang berbeza-beza serta mempunyai perancangan tersendiri. Jadi, biarlah mereka diberi peluang untuk mengurus dana yang disimpan selama berpuluh-puluh tahun tu selagi usia dan kesihatan mengizinkan.

saya setuju dengan pendapat anda,saya rasa umur 55 tahun tu dah tak larat dah nak kerja kuat…umur 55 tu dah sepatutnya buat kerja-kerja ringan jer dengan bermodalkan duit kwsp yang diperolehi…sambilan tu bolehlah selalu pergi masjid,almaklumlah ketika tu dunia ni dah kata pegiiii dan kubur pun dah kata mariiiii…fikir-fikirkan lah,jadi harap kerajaan tak perlulah menambah-nambah lagi tentang umur persaraan..fikir-fikirlah yang lain yang boleh memajukan negara dan rakyat malaysia yang miskin melarat disebabkan tidak bekerja dan gaji yang tak cukup tu….jangan fikirkan gaji penjawat awam saja,gaji pekerja swasta,pekerja kilang-kilang juga mesti diambil kira..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

46 amy September 30, 2011 at 9:34 am

hmmm..tak tahu lah
dunia..dunia…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

47 mistery person September 30, 2011 at 10:33 am

pada pendapat saya pada tahap umur 50tahun keluar separuh dan 55tahun keluar semua udah memadai….. tetapi jikalau ada orang nak kuarkan pada umur lebih pada itu, itu HAK INDIVIDU SENDIRI… kita tahu KWSP memainkan peranan penting dalam menjaga hari tua dan saya berterima kasih kepada KWSP. Jikalau KWSP tidak berbuat sedemikian kemungkinan kita semua tiada perancangan di masa depan tetapi jikalau KWSP membuat prosedur baru ttg tahap umur 60tahun banyak musibah-musibah yang tidak diketahui berlaku.. pada tahap umur 50 ke 55 tenaga masih ada dan kemungkinan orang nak pergi menunaikan haji atau sebaliknye tetapi jika umur sudah terlalu lewat bagaimana pula??? mmg kalau nak pergi haji itu bukan pada umur atau pada alasan semata-mata tetapi berilah peluang pada orang yang memerlukannye..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

48 azman September 30, 2011 at 6:12 pm

nasT: Bagus juga cadangan kerajaan ini

saya tak setuju dengan cadangan awak,,,pada umur 60 tahun,apa yang dia nak buat,lagi pun ni kan duit dia orang,kalau kwsp,nak kuat kuasa kan juga,kena buat pilihan,untuk pelabur,contoh nya,pada umur 50 tahun,penyimpan boleh mengeluar kan duit simpanan mereka,dengan sarat2 tertentu,supaya penyimpan tidak menyalah guna,kemudahan,

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

49 mama September 30, 2011 at 8:30 pm

Tak payah la sampai 60 tahun baru nak dapat duit KWSP. Umur orang zaman la ni, susah nak sampai ke tahap tu. Silap2 tak merasa org yg punya duit. Kerja pun tak payah la sampai 60 tahun. Zaman sekarang orang muda2 pun tak nak kerja susah. kerja semuanya nak senang. Cukup la 55 tahun. Lepas tu biarlah orang lain pulak merasa.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

50 Ir. lance October 4, 2011 at 3:57 pm

aku setuju dengan pandangan kamu ini.. mmg xptt umur pengeluar caruman sampai ke 60tahun. lebih-lebih lagi bagi pencarum kwsp yang telah tidak bekerja .. kalau ikutkan hati rakyat… longgarkan sedikit lagi untuk mengeluarkan caruman kwsp ini.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

51 the__ red line September 30, 2011 at 10:35 pm

tak habis2 kerajaan nk nyusahkn pekerja swasta. kalau dh susah baru nak cari pekerja swasta. mintak lah pada pekerja awam. tak patut wang kwsp dilanjutkan pengeluaran nyer. ini lh satu2 nyer harta golongan swasta yang ada. tulah duit nak g naik haji, tu lah duit nak buat rumah(takkan nk menyewa je sampai mati), duit tulah jugak nak buat belanja kawinkan anak. apa yang kerajaan tau nak menyusahkan rakyat jer. siap lah ko pilihan raya nanti.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

52 Sumpitan October 1, 2011 at 5:30 am

Apa dah jadi pada Kerjaan abad kini,tulonglah jangan lagi susahkan rakyat kami sudah terlalu lama menanggong sengsarg,sudahlah harga minyak kerita &gas naik sahaja tidak turun turun walaupun pasaran dunia turun…kali ini simpanan KWSP pula nak disonglap…Tun badawai tak setuju semua orang tahu faham! umor 60 tahun yang buat pilihan untuk pesaraan ok,pengaluaraan had umor 55 tahun….itupun nasib nasib ..rakyat harap Datu najib ber hati perut,kami tidak setuju apa yang dicadang olih pihak yang pandai cakap,jangan tunggu sampai tiga bulan.Rakyat didahulukan satu Malaysia KAN.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

53 Mata Hati October 2, 2011 at 7:42 am

dulu sewaktu kwsp diwujudkan, kerajaan mensyaratkan semua pekerja bergaji mencarum dlm kwsp. Dgn janji2 manis, simpanan utk hari tua. Disini rakyat diberi harapan utk merasa hasil titik peluh mereka bila bersara kelak.
Tahun demi tahun berganti, harapan yg diberi semakin menyesakkan nafas. Syarat pengeluaran duit semakin diperketatkan sedangkan hakikatnya itu adalah duit rakyat, duit pengcarum, duit kami semua. Sekarang sudah mahu menambah had pengeluaran caruman kpd umur 60 tahun.
Dey tambi!!! manusia sekarang usianya semakin pendek. Kalau masih dpt bertahan hingga umur 60 pun, masa tu dah bermacam2 penyakit bersarang dlm tubuh.
Dlm hal ni kalau cadangan menambah had umur pengeluaran tidak terlaksana, kwsp akan mengetatkan lagi syarat pengeluaran sedia ada yg sudah diketahui terlalu menyusahkan pencarum.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

54 Punyeati October 3, 2011 at 9:46 am

kalau nak bagi keje hingga 60 th pon bolih takde masalla,syaratnye keluarkan wang simpanan KWSP genap 55th.utk naik aji, buat rumah,atau cuti cuti ari tua

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

55 FACEBOOK October 3, 2011 at 11:22 am

SUDAH-SUDAHLAH TU…..JGN NAK SESUKA HATI NAIKKAN UMUR PERSARAAN HINGGA 60 THN,MAKIN SUSAH NAK KELUARKAN KWSP….SEDANGKAN ITU HAK RAKYAT YG BERSUSAH PAYAH KERJA,SEKARANG PUN SUSAH NAK KELUARKAN KWSP….BERMACAM-MACAM ALASAN DAN SYARAT YG DIBERIKAN KEPADA PENCARUM,LEBIH BAGUS TAK PAYAH BUAT CARUMAN KALAU MACAM TU…
MENYUSAHKAN RAKYAT LAGI ADA!!!!
TAK PAYAH ADA PAKSAAN KALAU NAK BUAT CARUMAN,TERPULANG PADA INDIVIDU TERSEBUT….KWSP NI HANYA SEKADAR NAMA JEE,KALAU SAUDARA-MARA DIA ORANG YG NAK KELUARKAN BARULAH SENANG…
INIKAH YG DINAMAKAN KONSEP 1 MALAYSIA!!!
BAGUS LAGI KALAU TAD ADA POTONGAN…..CARI DUIT SENDIRI,PANDAI SENDIRI SIMPAN….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

56 Wafa October 3, 2011 at 2:30 pm

, bgus la di lnjutkan usia pesaraan, brp bnyk skrg umur dah 55thn dah ada wit lbh 150k, benda ni wat utk menjamin kelanlgsungan hidup, sdgkan masa umur 55 tu anak ada yg masih bersekolah, tiba2 55thn pencen , ingat ckp ke nak tggung sara hidup dgn wit persaraan yg ckit tu,lg zaman skrg trend kahwin lmbt , umur 40thn anak bru darjah 1, mcm mana nak tggung anak lau 55 dah pencen, lg 1 dah kwsp tu utk wit hari tua ,dah tentula utk pkai hari tua, bkn suka nak kuar, lau nak smpan sendiri la, lg 1 korang ingat senang nak simpan wit sendiri ke, brp bnyak org malaysia yg reti menabung dan simpan wit, kwsp ditubuhkan utk hari tua kt, mmg wit kt , tp bkn bleh dikuarkan suka2 hati, ini utk menjamin kelgsungan hidup dihari tua, yg muda2 mmg la bnyk x setuju, tp yg tua ni bnyj setuju,

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

57 Wafa October 3, 2011 at 2:39 pm

lg 1 kwsp bleh kuarkan separuh pada umur 50thn, masa tu la wat la g haji ke , setel hutang ke , sparuh lg utk hari tua, biasa anak muda la yg bersetuju, bru budjet nak pinjam wit bpk bla kwsp kuar , dah kn tggu 5 thn lg, yg dah x mampu keja , kwsp x paksa , nak pencen umur 50thn pun x pe,, pasal umur 60 thn takut x sempat merasa, ajal maut ni dtgn kt ke,? so tu utk perancangan hari tua, stengahnya anak pun x mampu nak tggung mak ayh sorang, pinjam kt diorang lg adala, lg 1 wang kwsp di laburkan kt glc adalah utk mendapat profit keuntungan , tu yg tiap2 thn dpt dividen, l

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

58 majapahit October 4, 2011 at 8:51 pm

Aku x setuju langsung nak panjangkan had umur kalau nak panjang kan had umur kena suruh pengguna sain surat perjanjian baru boleh sambung , bagi wafa x payah lah nak cakap banyak memang duit tu untuk hari tua kalau pengguna nak bawak keluar silakan itu duit pengguna kita tiada hak nak halang atau tangguh atau panjangkan…mungkin bagi yang hidup senang macam Wafa boleh lah kata macam tu umpama duit KWSP tu x payah tengok langsung iyalah dah berharta nak jer duit amik jer mana2 kan tapi bagi yang hanya mengharapkan duit EPF tu x kan nak buat cara Wafa. memang rakyat malaysia susah nak menabung tapi itu bukan bermakna senang hati untuk memanjangkan had umur ianya terpulang pada pengguna kalau mereka ingin keluarkan di had umur 55 biarkan sahaja lah samaada mereka ada mengeluarkan duit di masa umur 50 biarkan sahaja itu privacy kalau semua macam Wafa suka akan had umur dipanjangkan silakan sain jer terus surat perjanjian had umur tu rasa kalau x amik pun x pa duit dah banyak lah katakan..dan lagi satu ajal maut memang bukan ditangan kita so kalau umur 60 pun ajal maut ditangan kita ker so pikir2 lah sendiri jangan hanya nak pentingkan diri biarlah pengguna yang tentukan jika pikah KWSP nak jugak buat had umur sampai 60 biar ada surat perjanjian dan persetujuan para pengguna.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

59 Wafa October 3, 2011 at 2:48 pm

FACEBOOK:
SUDAH-SUDAHLAH TU…..JGN NAK SESUKA HATI NAIKKAN UMUR PERSARAAN HINGGA 60 THN,MAKIN SUSAH NAK KELUARKAN KWSP….SEDANGKAN ITU HAK RAKYAT YG BERSUSAH PAYAH KERJA,SEKARANG PUN SUSAH NAK KELUARKAN KWSP….BERMACAM-MACAM ALASAN DAN SYARAT YG DIBERIKAN KEPADA PENCARUM,LEBIH BAGUS TAK PAYAH BUAT CARUMAN KALAU MACAM TU…
MENYUSAHKAN RAKYAT LAGI ADA!!!!
TAK PAYAH ADA PAKSAAN KALAU NAK BUAT CARUMAN,TERPULANG PADA INDIVIDU TERSEBUT….KWSP NI HANYA SEKADAR NAMA JEE,KALAU SAUDARA-MARA DIA ORANG YG NAK KELUARKAN BARULAH SENANG…
INIKAH YG DINAMAKAN KONSEP 1 MALAYSIA!!!
BAGUS LAGI KALAU TAD ADA POTONGAN…..CARI DUIT SENDIRI,PANDAI SENDIRI SIMPAN….

ckp senang, x pk ke wit tu utk hari tua, brp ramai rakyat malaysia yg pk masa hari persaraan mereka, brp bnyk yg dah wat target utk hari persaraan mereka, phm x maksud kwsp utk hari persaraan kt, dah tentula utk hari persaraan kt, bkn suka2 nak kuar wit je, lau x wat smpanan nanti hari persaraan menyusahkan org nanti, nk kt simpanan kwsp ikut individu, mmg bnyk merana la rkyt malaysia di hari tua nanti, org malaysia bkn pandai menabung pun, tahu nak senag dan utk disuap, bla ssh dslhkan org lain dan kerajaan, padahal diri sendiri yg slh, sruh blajar tggi dlu malas, org nak niaga, diapun nak niaga, tp basic x de, pastu bru untung ckit mcm2 nak beli, perancangan x de, yg penting kt kn kuat usaha utk berjaya, bkn tggu org suap je

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

60 Wafa October 3, 2011 at 3:01 pm

Mata Hati:
dulu sewaktu kwsp diwujudkan, kerajaan mensyaratkan semua pekerja bergaji mencarum dlm kwsp. Dgn janji2 manis, simpanan utk hari tua. Disini rakyat diberi harapan utk merasa hasil titik peluh mereka bila bersara kelak.
Tahun demi tahun berganti, harapan yg diberi semakin menyesakkan nafas. Syarat pengeluaran duit semakin diperketatkan sedangkan hakikatnya itu adalah duit rakyat, duit pengcarum, duit kami semua. Sekarang sudah mahu menambah had pengeluaran caruman kpd umur 60 tahun.
Dey tambi!!! manusia sekarang usianya semakin pendek. Kalau masih dpt bertahan hingga umur 60 pun, masa tu dah bermacam2 penyakit bersarang dlm tubuh.
Dlm hal ni kalau cadangan menambah had umur pengeluaran tidak terlaksana, kwsp akan mengetatkan lagi syarat pengeluaran sedia ada yg sudah diketahui terlalu menyusahkan pencarum.

dah ko yg ckp kwsp utk hari persaraan masa hari tua nanti , knp ko pertikaikan plak nak kuarkan ssh, klau blum hari persaraan wat apa nak kuarkan, dah smpanan tu utk hari tua kan. mmg kwsp duit kt, dpt phm x syaratnya utk hari persaraan bkn utk suka2 kuarkan, lau nak smpan la ditmpat lain, kwsp mmg diwajibkan utk berkerja swasta utk menjamin hari persaraan, ssbnya rakyat malaysia x bnyk pk masa hari persaraan, x pandai menyimpan dan menabung, sesak ckit kuarkan blik,.sapa kt umur semakin pendek, ajal maut ditgn kt ke, kt hanya merancang yg tentukan Allh s.w.t. malaysia akan jd negara tua pada thn 2020, sbb penduduk nya ramai dah berumar 60thn keatas cnth jepun, brp bnyk rakyatnya yg tua, hidup lg pun,lau pk x smpat merasa ,esk pun blum tentu dpt merasa nikmat hidup klau ajal dah tiba

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

61 Wafa October 3, 2011 at 3:07 pm

the__ red line:
tak habis2 kerajaan nk nyusahkn pekerja swasta. kalau dh susah baru nak cari pekerja swasta. mintak lah pada pekerja awam. tak patut wang kwsp dilanjutkan pengeluaran nyer. ini lh satu2 nyer harta golongan swasta yang ada. tulah duit nak g naik haji, tu lah duit nak buat rumah(takkan nk menyewa je sampai mati), duit tulah jugak nak buat belanja kawinkan anak. apa yang kerajaan tau nak menyusahkan rakyat jer. siap lah ko pilihan raya nanti.

ckit tuggu pilihan raya , apa ko ingat ko sorang je mengundi, sapa suruh x bli rumah masa muda dan kuat berkerja, skrg pun kwsp bg kuar kan wit sparuh masa umur 50, wat la g haji ke , tmbah rumah ke, setalkan utang ke, aiii blanja anak kahwin pun harapkan wit kwsp org tua jgk ke, ingat la wit tu utk hari pesaraan diorang, ckit pilhan raya, podah la, sepatutunya kt berbincang apa kebaikan dan keburukan, bkn tahu menhentam dan komplen je

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

62 majapahit October 4, 2011 at 9:00 pm

so yang sekarang wafa duk menghentam dan komplen orang x der plak pikir baik ker buruk kalau rasa diri tu baik dan pengguna yang baik sangat teruskan x der yang menghalang tapi kalau setakat cara nak menghalang duit orang dan nak ambik tahu pasal orang lain baik lupakan buat lah hal sendiri biarlah red_line tu nak buat apa pun kalau dia nak blanja kawin ker buat rumah ker atau apa sahaja x payah lah kita menyibuk ,kita tahu wafa nie ambil berat tapi silalah ambil berat tentang diri sendiri masa la nie mungkin x kena pada diri sendiri tapi bila dah apa yang terjadi pada orang lain terjadi pada diri Wafa baru lah tahu langit itu tinggi rendah…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

63 Mohamad Arifin February 1, 2012 at 8:33 pm

The Red Line …. entah siapa yang rspond kat email kamu 2… tak da hati perut langsung.

Jika kerajaan nak panjangkan usia persaraan WAJAR…. SILAKAN cuma TOLONG JANGAN UBAH USIA PENGELUARAN ia itu pada usia 55 Tahun….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

64 Wafa October 3, 2011 at 3:16 pm

mama:
Tak payah la sampai 60 tahun baru nak dapat duit KWSP. Umur orang zaman la ni, susah nak sampai ke tahap tu. Silap2 tak merasa org yg punya duit. Kerja pun tak payah la sampai 60 tahun. Zaman sekarang orang muda2 pun tak nak kerja susah. kerja semuanya nak senang. Cukup la 55 tahun. Lepas tu biarlah orang lain pulak merasa.

x pyh nak petikaikan silap2 merasa, esk blum tentu kt merasa nikmat hidup, benda ni utk perancangan, kt hanya merancang, Allh,s,w,t yg tentukan,. org muda2 x nak keja ssh? masa muda ni kn kuat berusaha utk menjamin hari tua kt kelak,nak tnya apa keja yg senang? klau berpikiran mcm tu la x kemana la manusia tu, masa zaman sek sruh belajar tggi malas, dah bekerja nak keja senang je, lemak berkrim btl, lau dilanjutkan usia org lain x dpt merasa ke?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

65 azim June 16, 2012 at 10:19 am

awk tidak merasa kesempitan hidup seperti kami yang memerlukan bnyak duit pada umur 55 thun..cuba fikirkan warga emas yang mengharap untuk mengeluarkan duit pada umur 55..dan tiba2 duit boleh keluar umur 60??adakah dia tidak tertekan..??itu duit hasil kerja keras dia yang die buat halal…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

66 Afaw October 3, 2011 at 4:33 pm

wafa ni org nya jenis pengampu kerajaan. sbb tu apa je y gomen buat dia terpaksa terima nya dgn ati y terbuka. malu la beb klu xde org sokong gomen dlm isu ni. duit si wafa ni dia dh abadi kn utk gomen. so no wonder la kn..dia nk ajak kita plk jd mcm dia. lu mmg byk idea tp lu agak songsang sikit je bro. jgn jd pak turut beb walhal benda tu dh menyukarkn kita. org suh mkn taik xkn lu mau ikut bro. duit gua adalah duit gua, duit gomen jgk adalah duit gua tu bro. gomen tu adalah kerajaan rakyat. anytime blh tumbang klu org dh x suka dia.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

67 Wafa October 3, 2011 at 4:42 pm

Afaw:
wafa ni org nya jenis pengampu kerajaan. sbb tu apa je y gomen buat dia terpaksa terima nya dgn ati y terbuka. malu la beb klu xde org sokong gomen dlm isu ni. duit si wafa ni dia dh abadi kn utk gomen. so no wonder la kn..dia nk ajak kita plk jd mcm dia. lu mmg byk idea tp lu agak songsang sikit je bro. jgn jd pak turut beb walhal benda tu dh menyukarkn kita. org suh mkn taik xkn lu mau ikut bro. duit gua adalah duit gua, duit gomen jgk adalah duit gua tu bro. gomen tu adalah kerajaan rakyat. anytime blh tumbang klu org dh x suka dia.

apasal plak ko ckp aku pengampu kerajaan, asal aku sokong ckit ko ckp aku pengampu, abh yhg ko bangkang tu mananya ko pengampu pembangkangla, semuanya ko ikt, aku bg pendapat aku je, lau ko ada pendapat ko bg la, ckit babitkan politik, mentaliti kpala ko apa yg ko pk je, politik je,apa ko ingat rakyat malaysia bdh mcm ko , org sruh bg makn taik makn, ckp gn otak la , kt tgk pada kebaikan dan keburukan, bkn mcm ko tahu hentam dan komplen tp pendapat ,idea , zero

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

68 POKET KERING October 5, 2011 at 12:35 am

NAMPAK SANGATLAH KWSP NI SEMAKIN KERING DUIT SAMPAI ORANG NAK KELUARKAN DUIT SIMPANAN SENDIRI PUN HENDAK DISEKAT.KALAU RASA DIRI TU BODOH SANGAT HENDAK MENGURUSKAN DUIT BEBILION RINGGIT TU LETAK JAWATAN SAJALAH BERILAH KEPADA MEREKA YANG MAMPU MENGURUSKANYA.JANGANLAH ASYIK NAK BELI SYARIKAT YANG NAK BANGKRAP SAJA, SAMPAI KIAMAT PUN TAKKAN UNTUNG.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

69 Wafa October 5, 2011 at 1:06 am

skarg ni apa perlu kwsp wat jgn wajibkan pencen 60thn, tp bg pilihan antara nak teruskan atau pencen stakat 55 je, klau ada yg mampu berkerja teruskan keja lg utk menyara keluarga, kuarkan wit dlm 3 peringkat , 50thn, 55thn dan 60 thn, 25%,25% dan50%,sbbnya x semua setuju dan x semua x bersetuju, hanya pandangan manusia yg kerdil

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

70 Abdul Majid Bin W ahab October 7, 2011 at 6:59 am

Saya tidak bersetuju kiranya KWSP had kan umor 60 tahun untuk pengeluaran KWSP , ia banyak keuntungan sebelah pihak dah pasti lah KWSP !

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

71 Sumpitan October 8, 2011 at 7:55 am

semua rakyat Malaysia berhak menantukan masa depan,inilah masanya untok kita bertindak.Untok berlaku bebas dan merdeka pungutan suara satu Malaysia dan tanda tangan untok menantukan had umor persaraan 60 tahun.Kerjaan harus memestikan had umor pengaluaraan KWSP pada 55 tahun,supaya rakyat dapat mengurangkan beban yang tertanggung dengan wang simpanan yang ada.Belanjawan yang baru saja dibentangkan macam tidak perhatin sebabnya meminta umor peseraan 60 tahun,inilah metif kerjaan memerah hasil dari rakyat, bebillion wang KWSP diguna sewenang wenangnya.Rakyat Malaysia harus pandai dan bebas menilai bukan kerana ketuhanan suku kaum atau sebagainya,kerana Malaysia dibentuk untok memerdeka dan menyatu padukan rakyat yang berbilang kaum tidak kira bangsa maupun agama,tiadak ada yang samapun seperti ini diDunia,hanya Negara yang bernama Malysia.54 tahun Malaya merdeka dan 48 tahun penubuhaan Malaysia sepetutnya kita merasa bangga bukannya merasa tertindas dan dipinggirkan dan kita berpegang teguh pada prinsif yang terkendung dalam RUKUN NEGERA serta PERLEMBAGAAN yang termaktub.Fikirlah secara logik dan sewaras minda serta ketamadunan manusia sejagat.Disini terlihat terang dan nyata apa yang berlaku,pembahagian wang esan adakkah logik disebut ESAN?untok rakyat diKelantan,lainlah kalau diBosnia dan negeri Sabah yang termiskin DiMalaysia.Solaan apa yang terjadi fikirkanlah.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

72 kisuke October 8, 2011 at 9:25 am

Wafa: ssbnya rakyat malaysia x bnyk pk masa hari persaraan

wawa~ sikit2 kondem org x byk pikir pasal hari tue.. Pikir ke, x pikir ke, tu kan duet deorg.. caruman kwsp, rakyat setuju dulu mase sampai umur 55, da duet tu duet rakyat, tanye la dulu rakyat kalo nak ubah syarat.. jgn nak memandai2 uruskan hak org laen sesuke ati. tuan punye duet lagi tahu urus duet die sendiri dari org laen.. yang ko ni emo sgt pehal? org bagi pendapat je bro.. kwsp bayar ko ke? sume komen ko nk reply?? agak2 la and jangan sombong sangat. hormat sikit pandangan org laen, yg dlm ni mybe prof ke, datok ke, pesara ke, kaum kerabat ko ke.. alahai, lemah tol.. baru ade ilmu sikit da nak hentam org x tentu pasal

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

73 ZULKIFLI October 8, 2011 at 8:56 pm

Sepatutny KWSP memikirkan macam mana hendak menjana wang bagi memberi dividen yang tinggi, KWSP CEO dan semua kakitangan harus ingat, wang gaji mereka adalah hasil dari simpanan rakyat pekerja swasta yang bekerja sejak umur 20 tahun …35 tahun..apabila umur 55 tahun harus beri peluang mereka merasa wang simpanan mereka…Ini tidak KWSP pula tiba-tiba keluar statement wang habis jika dikeluarkan. Awat mereka ini gila duit oarng ke????INGAT BUKAN DUIT MEREKA….CEO gaji besar kereta besar rumah besar ditidak perlu duit…Jadi ingat orang yang perlu duit untuk settle rumah dan lain-lain…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

74 Honesty October 20, 2011 at 9:52 pm

Saya tidak bersetuju sekiranya umur pengeluaran KWSP ditetapkan pada 60 tahun. Pada usia 50-55 tahun sepatutnya dah dapat wang itu untuk keselesaan di hari tua dan juga boleh gunakan wang itu untuk buka perniagaan sendiri…lagi satu, umur org sekarang jarang sampai 60 tahun….org lain yg dpt wang itu dan kalau tidak meninggalkan waris….org kerajaan yg dpt….tidak adil untuk rakyat yg dah hidup susah, lagi tak dpt apa-apa…mereka yg kaya dan yg ada simpan SECRET ACCOUNT DI SWITZERLAND mungkin tak kisah…tapi bukan semua rakyat Malaysia kaya macam di Brunei…ada yg masih kais pagi makan pagi, kais petang makan petang…cukuplah umur 55 tahun, jangan naikkan lagi…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

75 brother November 6, 2011 at 2:51 pm

Rhino service sdn,bhd di sungai besi,kuala lumpur..Memerlukan mencari pekerja bermotivasi sebagai technician enviroment untk membuang minyak@ sisa2 pepejal paip2 trsumbat dengn advance machine…setelah BERPENGALAMAN anda bpeluang buka kontrak sendiri dengn hotel2 seluruh malaysia.. sekitAR tmpat kerja high class hotel,kfc&restaurant,,,,,tiada kelulusan+umur 17 tahun ke ats…….bimbingan diberi oleh pakar technician….first gaji 800 sebulan kerja dlm sehari kadang2 2,3 jam sahaja…ada overtime,triple gaji& bnyk elaun2..outstation smpai kt luar negeri&oversea=high pay…free air-cond house disediakan brdekatan tmpat kerja…..=)….berminat sila hubungi opis mrs liza= 0122206389 or call me syahir@black(chief technician)=0135895944

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

76 ina tina December 31, 2011 at 2:07 am

duit tu hak pesendirian, tak pakai syarat nak keluarkan, kerajaan tak ada hak block duit itu, bagi je pada sesiapa yang memerlukan, so jangan nak menyusahkan rakyat, kerajaan jangan jadi bahlol sangat!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

77 mazzuki391 January 3, 2012 at 1:05 am

Rakyat kalau boleh nak kurangan tahap umur pengeluaran kwsp dari 55thn ke 45thn saja ,bukan nak di tambah lagi ke 60 thn.. alamatnya kebanyakan rakyat yg nak dpt merasai duit kwsp hanyalah 50 / 50 org sajalah. cadangan dari saya sapa nk ambil biar boleh ambil dan sapa2 nak simpan makan bunga dari kwsp biar simpulan itu tanggung sendirilah..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

78 Mohamad Arifin February 1, 2012 at 8:27 pm

Terpilanglah jika kerajaan nak naikkan umur persaraan ke 60 tahun daripada 55 tahun.
Adalah tidak wajar jika pengeluaran hanya bisa di buat pada usia 60 tahun…. !!!!!
Pelabur juga punya keperluan, antaranya menunaikan fardu haji, penyelesaian hutang rumah dan lain lain.

Pengeluaran harus tiada perubahan ia itu pada usia 55 tahun

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

79 ATEF TUNISIA April 3, 2012 at 1:19 pm

SAYA TAK SETUJU UMUR PESARA DINAIKKAN KE 60AN. DUIT EPF ADALAH DUIT AHLI/PESARA. SEBENARNYA, MEREKA BERHAK UNTUK SIMPANAN INI DIKELUARKAN PADA BILA2 MASA – SAMADA SEKARANG ATAU UMUR 50, 55 ATAU 60. INI ADALAH KERANA WANG SIMPANAN KWSP ADALAH WANG PARA AHLI. EPF/KWSP HANYALAH PENTADBIR AMANAH SAHAJA – BUKAN PEMILIK DUIT AHLI2/PESARA. SEBARANG PERUBAHAN DASAR MESTILAH MENDAPAT PERSETUJUAN DARI AHLI2/PESARA, BUKANNYA DARI PIHAK KERAJAAN. APAKAH ALASAN MEMAKSA AHLI SUPAYA KELUAR PADA UMUR 60AN ? SAYA RASA TIDAK MUNASABAH. UMUR 60AN, KITA DAH TUA, KEDERAT PUN DAH TAK ADA. NAK BOOKING TEMPAT/TIKET PUN AKAN JADI MASALAH DENGAN TABUNG HAJI – QUOTA SUDAH PENUH – MAKA DITUNDA SEHINGGA 2,4 ATAU 6 TAHUN LAGI. MAKA ELOKLAH SEBENARNYA KALAU NAK PEGI HAJI PUN SEMASA MASIH MUDA, UMUR 50AN TU OK LAH TU. TAK LAH SEMPUT NAFAS BERJALAN MENUNAIKAN IBADAH, NAFAS MASIH PANJANG UNTUK MENUNAIKAN RIADAH HAJI/UMRAH. JANGAN LAH TUNGGU DAH UMUR 60AN BARU NAK BUKA PINTU TAUBAT KE JALAN HAJI. APA KORANG MASIH TAK SERIK SERIK KE NAK MENYUSAHKAN RAKYAT ? (SUPAYA KORANG JE BOLE SENANG ?) DAH LE DUIT KAMI KORANG LABUR DAN GUNA SESUKA HATI. DUIT YANG ADA SECIPUT NI PUN KORANG CUBA CUBA NAK TANGGUH BAYO – KE NAK KEBAS JUGAK KE ? FIKIR FIKIRKAN LAH SEMUA……

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

80 amat haron April 15, 2012 at 9:18 am

saya hairan dengan kwsp ni.macam2 syarat dia buat.sekarang ni nak sekat pulak pengeluaran umur 55.dia buat tu sebab ada agenda lain yg tersembunyi..kwsp tolong tunaikan tanggung jawab secara jujur.jangan nak menyusah kan rakyat….bukan duit tu hak kwsp atau pun duit kerajaan.kalau ada yg berkepentigan
yang nak guna duit tu minta maaf.pandai2 lah cari duit sendiri.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

81 PERLU KAN PRIHATIN KERAJAAN April 28, 2012 at 3:40 pm

“TERIMA KASIH ” kepada Kerajaan dan KWSP kerana selama ini telah banyak membantu dan menguruskan wang simpanan hari tua saya.Walau bagai mana pun saya menghormati amat degan cadangan KWSP tentang persaraan hingga ke 60 tahun.Namun bagi pendapat saya,bukan semua pencarum mempunyai tenaga dan kesihatan yang sama ketika umur menjangkau ke tahap yang di tetap kan,kerana setakat ini saya sendiri di dalam lingkungan 48 tahun dan sudah mula merasakan badan terlalu sakit pada setiap kali selepas berkerja,maklum lah pekerjaan sebagai seorang buruh kasar,masuk belukar keluar hutan tentu tak sama dengan kerja dalam pejabat.Apa kan lagi kalau umur sudah 60 tahun sedang kan 55 tahun pun mungkin majikan tak akan menerima untuk bekerja kerana dari segi tenaga dan kesihatan yang pada umum nya seseorang pekerja buruh kasar yang menjangkau 50 tahun ke atas pasti nya tak mampu angkat berat seharian.oleh itu saya merayu pada KWSP dan Kerajaan agar melupa kan saja cadangan ini atau memberi kan dua pilihan kepada setiap pencarum.ia itu sama ada pencarum hendak bersara pada umur 55 tahun atau 60 tahun..BIAR KAN PENCARUM MEMBUAT KEPUTUSAN MENGIKUT KEMAMPUAN MASING MASING.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

82 wiseguy2965 June 14, 2012 at 2:18 pm

Kalau dah kita di suruh bekerja sehingga ke 60 tahun, di manakah peluang bagi anak2 kita untuk bekerja pula….dah lah sekarang ni susah nak dapat kerja……renung2 kan lah masa depan dan peluang untuk anak2 ……Cukup dan bersyukurlah dengan apa yang telah kita lalui…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

83 nadira June 15, 2012 at 8:50 am

Saya tidak bersetuju duit kwsp hanya boleh dikeluarkan pada umur 60 tahun.Orang swasta mengharapkan duit kwsp utk melangsaikan hutang rumah,untuk pergi haji,untuk pembelajaran anak-anak ,bayar bil hospital dan tabungan hari tua.Sedia maklum, tiada orang yang nak bekerja sampai tua dengan kesihatan yang semakin merosot.Lain kalau kerja kerajaan,bolehlah kerja sampai tua.Tengoklah kemudahan yang mereka dapat.Duit kwsp tu kalau disimpan ditempat lain dah berganda banyaknya.Dividen kwsp, paling tinggi yg dapat saya perolehi cuma 6%.Beri kami pilihan kerana itu duit titik-peluh kami.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

84 nurizz June 15, 2012 at 10:34 am

Sapelah kita untuk bersuara,ada baiknya kerajaan suruh ahli kwsp buat pilihan siapa nak pencen 55 dan 60 tahun terpulang pada diri masing,kalau saya biarlah umur 55 pencen masa itulah paling sesuai,lainlah menteri2 atau pekerja kelas A kebanyakan masih berupaya untuk bekerja,bagaimana dengan pekerja kelas bawahan yang kerja berat,fikir2kanlah wahai yang berkenaan.Kalau macam ni pakat tukar pemerintahan sekarang, rasa tak masuk akal langsung mesti ada yang berkepentingan dalam hal ni.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

85 azim June 16, 2012 at 10:13 am

sepatutnya kami diberi pilihan untuk bersara pada umur 55 atau 60.Terpulang kepada kami.Ada diantara kami juga yang kesempitan wang dan perlukan duit dalam masa terdekat.Pada pendapat saya tidak wajar kwsp menaikkan had bersara kepada 60 tahun.Kerana pada umur 55 lah kami memerlukan duit yang banyak..bukannya 60..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

86 azim June 16, 2012 at 10:26 am

kami tidak setuju!!kami ingin membayar hutang2 dan ingin berehat bukannya umur 60!!kalau ajal kami umur 56 macammane??mane nk dpt duit kembumikan??kalau sakit umur 57??sapa nk bayar perubatan kami??tau nk untung jer…sapa nk byar hutang kami??sapa yang nk jawab kubur untuk kami??

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

87 DONKEY June 16, 2012 at 9:49 pm

KWSP JGN DOK MEREPEK!ORG NK KBEKERJA SMPAI UMUR 60 THUN ITU HAK DIA.CUKUP UMUR 55 TAHUN BGI DUIT DIA ITU HAK DIA.KAMI YG UMUR 55 THUN NI TAHULAH KAMI NK MENGURUSKAN DUIT KAMI.DARIPADA KAMI DOK MENJADI MANGSA BERHUTANG DGN BANK-BANK.BANK YG KAYA, KAMI YG PAPA KEDANA.JGN DOK FIKIR NK MELABUR DUIT KAMI UNTUK KEUNTUNGAN SEGELINTIR MANUSIA-MANUSIA YG X ADA HATI PERUT.KALAU MCM NI LA CARA DIA ALAMAT MSUK LUBANG KUBUR LA BRU BOLEH MERASA DUIT SENDIRI.MINTAK2 KWSP SEDIAKN BANK LA DLM LUBANG KUBUR,BKAK CAWANGAN DLM LUBANG KUBUR…KEPADA WARGA SEKTOR SWASTA,BUAT LA PENGHAKIMAN DI PRU-13 NANTI….INSYAALLAH…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

88 LJ June 17, 2012 at 12:23 pm

Saya memang tak setuju langsung. Seperti menganiaya ahli/rakyat. Kita dah plan semua seperti melangsaikan hutang yg ada, membiayai pelajaran anak, nak ke umrah dan haji dan sebagainya… kita pun bukan orang kaya. cuma nak selesa sikit selepas dapat melangsaikan apa2 yg tertunggak. Perlu beri notis yang setimpal bukannya tiba tiba. Bagaimana mereka yang akan bersara 55 tahun pada 2013 yg dah plan utk buat semua persiapan tiba tiba keluar kenyataan ni tak boleh keluar EPF umur 55 hanya 60 tahun.. kerajaan tolong lihat perkara ini..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

89 mdkhirudin June 19, 2012 at 4:06 pm

bg pilihan org nak bekerja smada 56,58,60.org muda pun rmai yg tak bekeja slpas blajar d u @ poli. Tak payah nak himpun ramai2 smpai 60taun baru pncen, baru ada keja kosong.org muda tak da keja pun ada utang. nak byar ptptn lagi.utamakan org muda plak,umur 60 apa yg blh buat.pegang pen bleh la.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

90 zam June 19, 2012 at 4:42 pm

KWSP jgn bersikap tamak. Yg KWSP pegang ni duit orangramai atau pencarum. Kenapa susah sgt nak kasi balik? Kami simpan semasa kami hidup, kami nak juga rasa sebelum kami mati, kalau umur panjang. Had umur 55thn dah kira berpatutan dan dipersetujui rakyat. Kalau had umur dinaikkan, nampak sgt KWSP ada agenda tersembunyi. Lagipun, 7% penduduk malaysia yg hidup melebihi 60 tahun belum dipastikan semua mereka itu mencarum di KWSP atau tidak. Tidak adil kalau berpandukan kpd statistik tersebut. Mungkin juga mereka di kalangan individu yg “bekerja sendiri” dan tidak mencarum di KWSP. Mungkin juga berlatarbelakangkan keluarga yg berada. Saya sgt2 tidak bersetuju. Kerajaan perlu bertindak tepat agar tidak mengundang “malapetaka”.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

91 harimau garang June 19, 2012 at 9:44 pm

kalau diambil peratusan,mungkin 100% kesemua pencarum kwsp tidak bersetuju kalau had umur 60 tahun baru boleh mengeluarkan kesemua caruman,maknanya kerajaan dan kwsp jangan nak pandai-pandai dan sesuka hati mengubah akta yg sedia ada sekarang..duit kwsp itu adalah hak mutlak setiap pencarum.kalau pihak pembangkang membangkitkan isu ini,jangan pula kerajaan bn mengeluh..ini bukan isu politik tetapi keadilan kepada hak rakyat yg mencarum kepada kwsp.kalau kerajaan nak ubah pun jangan buat undang-undang sendiri,contohnya bagilah pilihan kepada pencarum itu sendiri mahunya bagaimana.pokoknya keputusan biarlah pencarum yg buat pilihan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

92 Yooooo June 19, 2012 at 10:18 pm

Biasanya aku akan menyokong BS dan menolak/menghentam kerajaan utk kebanyakan isu, tapi dalam hal ini kerajaan (bagi aku) betul. Aku pernah tinggal di France dan Jerman utk 4 tahun. Di sana, pekerja sendiri terutamanya golongan yg lebih berpangkat meminta had umur persaraan dinaikkan. Dan alasan yg ditulis di atas bukan rekaan, kerana ianya telah diutarakan 10 tahun yg lalu di Eropah. Bagi isu “ada udang di sebalik batu”, aku sendiri tidak pasti jika kerajaan berniat tidak baik. Mungkin hari ini hanya golongan minoriti yg bersetuju ttg perkara ini, dan aku yakin dalam tempoh 3-4 tahun akan datang, semakin ramai yg sedar ttg kepentingan kenaikan had umur persaraan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

93 mia June 20, 2012 at 9:12 am

sok kojol… bini/suami ley kawin lain dengan duit persaraan tu ye…. bodoh betul le x fikir langsung. duit sendiri yg himpun banyak dlm kwsp tu nak buat pe…. lagi satu fikir le bukan lepas bersara x de duit masalahnye mane tahu org tu dah gune nak beli umah ke, kuar untuk pendidikan ke mmg le x de… cakap x fikir langsung….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

94 Nusantara June 20, 2012 at 9:32 am

Cubaan menaikkan had usia pengeluaran total kepada 60 tahun seumpama percubaan menjolok sarang tebuan. Walaupun kami ini adalah golongan yang tidak pernah terlibat dengan mana-mana pakatan pembangkang atau aktivitu menentang kerajaan sebelum ini.Namun jika KWSP diatas desakan kerajaan mahu cuba bermain api, jangan terperanjat dengan kemunculan “gelombang besar” penentang baru.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

95 kak long June 20, 2012 at 10:57 pm

WAHAI cendikiawan KWSP sekelian.Berpuluh tahun saya membanting tulang mencari rezeki disektor swasta,ia tidak semanis pekerjaan anda di kerajaan .Pahit jerih,airmata terpaksa ditelan demi menyara keluarga yang ramai.MAKIAN ,TEKANAN dihadapi seikhlas hati.TAHUKAH ANDA pihak KWSP, APAKAH ubat jika saya mengalami tekanan semasa saya bekerja? Saya akan ketempat anda untuk melihat CARUMAN TERKINI SAYA dan memujuk hati sendiri,SABARLAH ,BILA UMUR 50 NANTI SUDAH BOLEH BERHENTI KERJA dan memulakan hidup baru dengan keluarga.MASA itulah diharap dapat menebus masa dengan anak-anak tanpa perlu berhempas pulas seperti sekarang.TAHUKAH ANDA WAHAI PENCADANG PENGELUARAN 60 tahun itu,bagaimana bidang kerja saya dan rakan-rakan? Bekerja 6 hari seminggu,hari sabtu bekerja sampai pukul lima (2x sebulan).STANDBY duty 20/21 hari sebulan . Adakah anda rasa saya masih mampu untuk harungi semua itu tanpa menjejaskan emosi saya yang sudah sedia tertekan ini sehingga berumur 60 tahun.? Apakah dosa saya kepada anda semua sehingga sanggup menidakkan hak simpanan kami sendiri? BESAR SANGATKAH KEHENDAK KAMI YANG INGINKAN SESUATU YANG MENJADI HAK KAMI TETAPI ANDA URUSKAN BERPULUH TAHUN TANPA KAMI PERSOALKAN SAMADA BERBALOIKAH PULANGAN YANG KAMI PEROLEHI? SUSAH sangatkah untuk memulangkan sesuatu yang sememangnya menjadi hak kami? DALAM kehidupan ini,x semua org benasib baik seperti anda yang boleh duduk dikerusi empuk dan boleh tidur dimalam hari tanpa panggilan kerja semasa baru dibuai mimpi. ANDA mungkin tidak pernah terfikir bagaimana seorang ibu seperti saya terpaksa melepaskan anak yang sedang disusui untuk panggilan kerja….pengorbanan demi sebuah pekerjaan yang gajinya dicarumkan juga di tempat anda.SALAHKAH UNTUK MEMBENARKAN SAYA MERASAI KEMANISAN DARI SIMPANAN KWSP SAYA SENDIRI BERSAMA KELUARGA seawal umur 50 ? saya x sebaik org lain yg dpt menyimpan duit lain kerana saya ramai tanggungan.SAYA XmiNTA DUIT BRIM kerana x layak,tapi masih perlukah saya di layan seperti PEMINTA SEDEKAH UNTUK DUIT SENDIRI? sekadar pandangan,sekiranya yang membuat cadangan pengeluaran hanya bila 60 tahun dan anda sudah melebihi umur 55 tahun, anda sebaiknya
bersara sajalah.UMUR 60? TAHAP kesihatan saya sekaran.entahlah…MUNGKIN IMPIAN UNTUK menunaikan umrah diusia 50 hanya akan menjadi igauan yang x berkesudahan.Perlukah ucapan TAHNIAH atau TERIMAKASIH Wahai pihak KWSP kerana idea terbaru anda ini? AIRMATA DAN IMPIAN SAYA SEKELURGA mungkin tiada nilai apa-apa disisi anda TETAPI fikir fikirkanlah betapa ramai yang yang terkesan dengan perkara ini.KAMI SAJAKAH YANG RUGI….?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

96 aris July 13, 2012 at 8:00 am

Saya tak setuju sama sekali , pandangan saya apbila seseorang maseh boleh bekerja sehingga 60 tahun , KWSP patut membenarkannya mengeluarkan caruman seperti biasa kecuali atas pilihan atau kerelaan pencarum sendiri . Maklum lah bukan semua pesara yg berumur 55 tahun senang atau sihat sentiasa, mungkin sebahagian perlu melangsaikan hutang yang tertangguh dari akibat kesempitan hidup dari saudara mara sendiri atupun pinjaman dari along berlesen…Siapa tahu? Oleh itu KWSP sebagai pemegang amanah harus ingat , duit ini adalah duit orang awam bukan kerajaan .Dan jangan nanti dah tua,tiada selera nak makan dari hasil titik peloh sendiri , tak berguna dah…Oleh itu KWSP jangan berdolak daleh lagi dalam masa’alah ini semata-mata nak membodek pihak atasan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

97 ZULKEFLLE BIN MD. FADZIL July 19, 2012 at 12:17 pm

Pendapat saya mungkin orang lain pun sudah memberi pandangan. Bagus pihak kerajaan telah menaikkan pesara perkerja dinaikkan daripada 55 tahun kepada 60 tahun. Saya tidak bersetuju jika KWSP mewajibkan pengeluaran wang yang dicadangkan. Saya harap umur 50 tahun boleh keluar 1/3, umur 55 tahun keluar semua yang ada. dan umur 55 tahun hingga 60 tahun keluar habis apabila sampai umur 60 tahun. Dengan pengeluaran yang di buat 55 tahun itu lah nak pergi haji dan hendak buat rumah dan lain lain lagi.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

98 ANNA July 23, 2012 at 12:30 pm

setuju….klu yg lelaki ok la juga…kalau yang perempuan ibu tunggal lagi terseksa nk jalani hidup kena pula yang tahap kesihatan yang tidak mengizinkan. Beri lah pilihan bersara 55 atau 60 supaya pengeluaran dapat diguna sementara hidup..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

99 ANNA July 23, 2012 at 12:34 pm

TAK SETUJU BERSARA 60 TAHUN………BAGI LAH GENERASI MUDA KERJA PULA…HAK RAKYAT TETAP HAK RAKYAT….RAKYAT DIDAHULUKAN DAH TAK BERAPA NK KENA NI.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

100 BEKAS PEKERJA SWASTA July 23, 2012 at 12:47 pm

JADI MANGSA LA NI. DAH LAH DIBERSARAKAN UMUR 50…NAK CARI KERJA BUKAN SENANG…LEPAS TU BARU UMUR NAK SAMPAI 55 NAK LANJUTKAN PULA 60 TAHUN BERSARA..APA DAH JADI NI…KAMI YANG BEKERJA DENGAN SWASTA NI TIDAK SEBAIK NASIB PEKERJA SEKTOR AWAM…JANGAN BUAT RAKYAT JADI MARAH…..YANG ADA CA (PERJANJIAN BERSAMA) YANG TAK ADE CA JADI MACAM NI LA..SUKA-SUKA HATI SURUH BERSARA….INI TIDAK ADIL…TIDAK SETUJU BERSARA 60 TAHUN…HAK TETAP HAK…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

101 cla July 24, 2012 at 10:04 am

tak setuju..ntah hidup ke tak umo 60 nnti..potong bulan2 pon dah byk..ini plak sampai nk umo 60..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

102 nor February 8, 2013 at 8:45 pm

assalamualaikum
Tak setuju 100%. Bertahun2 membanting tulang dan ingin juga nak merasakan simpanan untuk digunakan seperti menunaikan haji, berniaga dan lain lain lagi.
Biarkan kami menentukan hala tuju kami dengan wang KWSP. Sebab kebanyakan kita telah merancangkan sesuatu untuk keluarga bila dapat dikeluarkan pada umur 55 tahun.
Sebagai pekerja swasta kami bekerja dengan penuh produktivi yang tidak tentu waktu, berkorban masa.
Kalau diundi ramai yang tak setuju.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini...(Sila BACA DI SINI untuk Syarat2nya Sebelum Berkongsi Komen Anda Di Sini.)

Previous entry:

Next entry: