BREAKING NEWS : Barisan Nasional Menang Majoriti Mudah PRU13 2013!! : SEMAK BERITA SINI


Hapus Tol PLUS “Bakal” Dilakukan Kerajaan Sekarang VS Malaysia Boleh Muflis!!

by Staff Berita Semasa on March 5, 2012

in Cadangan & Dasar Kerajaan

Baru-baru Datuk Seri Shaziman ada mengatakan sekarang ini kerajaan sedang mengkaji untuk hapus tol di beberapa konsesi lebuhraya di Malaysia dengan harapan kata menteri, ia boleh meringankan beban rakyat. Alhamdulillah, niat & matlamat yang baik. Rupanya boleh sebenarnya Malaysia ke arah untuk hapus tol. Tetapi……ada tetapinya.

Tetapi melihatkan kenyataan Tan Sri Nor Mohamad Yaakub, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (ekonomi) di bawah ini, mungkin tugas kerajaan akan menjadi lebih sukar, apabila Tan Sri Nor Mohamad Yaakub meramalkan Malaysia bakal muflis dek kerana tindakan hapus tol.

Antara Fakta Konsesi Tol Bagi -Lebuhraya-Lebuhraya di Malaysia

Pembinaan Lebuhraya Utara Selatan :

  • Mula Dibuka : 8 September 1994
  • Kos Pembinaan : RM 6 billion
  • Pendapatan : RM24.3 billion
  • Keuntungan : RM 18.3 billion setakat ini………….
  • ROI : 305%
  • Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Metramac
  • Kos Pembinaan : Hanya RM45 juta
  • Keuntungan : RM440 juta 
  • ROI : 978% 
Pembinaan Lebuhraya Kuala Lumpur – Karak
  • Kos Pembinaan : Sekitar RM451 juta
  • Keuntungan : RM1.4 billion
  • Tempoh konsesi : selama 38 tahun.
Pembinaan Lebuhraya Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP)
  • Kos Pembinaan : RM1,08 bilion
  • Keuntungan : RM1.61 bilion.
  • Tempoh konseasi : selama 34 tahun

Berapa lama masa yang diperlukan kepada taikun-taikun konsesi tol ini untuk mengumpul kekayaan hasil keperitan pembayar tol? Ya…benar kita perlu realistik dalam berbuat keputusan. Jadi, konsesi tol yang sudah pun memperolehi keuntungan yang jauh lebih tinggi daripada modal yang dikeluarkan sepatutnya sudah boleh dihapuskan.

Yang pastinya syarikat konsesi tol boleh dikatakan hampir mustahil untuk tidak balik modal. Jauh….sekali untuk rugi. Jikalau aliran kenderaan kurang, kerajaan kena top-up, silap-silap kena beli semula lebuhraya tersebut.  Dan, inilah yang terjadi apabila PLUS terpaksa membeli lebuhraya yang “tak laku” seperti :

  1. Lebuhraya Seremban – PD expressway
  2. Menanggung kos akibat penutupan tol seperti di Plaza Tol Senai di mana PLUS hanya mengutip tol di Tambak Johor sahaja
  3. Lebuhraya Kulim

Tak cukup lagi dengan itu, syarikat konsesi dibenarkan untuk menaikkan kadar tol mengikut tempoh yang dipersetujui. Tetapi sekiranya kadar kenaikkan tidak dipersetujui, maka kerajaan terpaksa membayar pampasan atau ganti rugi kepada syarikat konsesi. Akhirnya “plus-minus” apabila dikirakan semula nilai pampasan yang telah diberikan oleh kerajaan kepada syarikat konsesi, sebenarnya kerajaan juga mampu membina lebuhraya tanpa swastakan lebuhraya tersebut.

P/S : Apa respon anda dengan isu konsesi tol di Malaysia dan cadangan kerajaan mahu mengkaji untuk hapus tol beberapa di konsesi lebuhraya di Malaysia?

[poll id="274"]


{ 133 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini. Komen Anda Pula? }

1 Cuba cita...cuba cita March 5, 2012 at 4:21 pm

Bagi je mereka untung banyak2 nanti mereka boleh bawa masuk kubur duit tu….takde masalah punya…Percayalah kalau byk mana duit pon kalau tak berkat…tu yg masih tak cukup2. Sila2 la naikkan tol…sampai masa nanti rakyat bertindakbalas baru korang tau…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

2 Cuba cita...cuba cita March 5, 2012 at 4:23 pm

Takpayah la nak hapuskan tol…nanti negara bankrup lagi susah…kami tak mau susah …buat je tol byk2…maaf komen tak membina

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

3 lim March 5, 2012 at 4:55 pm

Return of investment metramac dah 10kali ganda dari kos pembinaan? ….tapi still kutip toll lagi?.. pehhhh…time to change

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

4 ozack March 6, 2012 at 1:26 am

wow! suda manyak untung maa…itu untung boleh beli satu negeri kt india…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

5 shah March 6, 2012 at 8:41 am

Selalu sangat jumpa org mcm ni :)
1. Bukan kah kos membina lebuhraya panjang2 yg rata2 belaka tu guna duit jg oleh SYARIKAT seperti plus dll. so SYARIKAT tu kutip la tol kalo nak lalau jalan tu. xnak lalu, ikut la jalan sendiri yg guna kos diri sendiri (xde guna tol kat jln syarikat tu). Malah tgk jalan sinimaintenance bgs dgn ada tol. nk ke jalan mcm kat sabah sarawak? mesti lg kuat bising kan bila jalan free tp TERUK SGT mcm sabah n sarawak? hehe lumrah.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

6 ameng March 6, 2012 at 9:14 am

aku sokong lu bro… dia orang tak rasa pecut keta vios 130km kat sarawak.. kalau kat sarawak masuk dlm parit.. ku rasa kat semenanjung sah sangkut atas pokok.. kahkahkahkah… orang dah sudi nak tolong. baru nak bisnes sikit.. dah bising2. kalau kat sarawak ada syarikat PLUS nak bikin jalan, dia orang nak buat tol berapa banyak pun ok la bro.. dari ikut jalan macam ular tedung

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

7 2 cent March 6, 2012 at 4:59 pm

okey la 2…xdpt bwa keta lebi 130km/j, bwa laju2 pun bt apa.. yg dikejar 2 masi kt bumi jga

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

8 ameng March 7, 2012 at 7:52 am

ok ka… kahkahkah… ko nak bawa brapa?? 50. 60. 70.. kalau nak pi sibu brapa lama. kalau bawa 60 besok la sampai. nak bawa 80 rasa dok atas awan. belum lagi bukit and gunung ganang. belum lagi jumpa ferrari yang bawa 40km/j. kalau nak rasa pi mai sarawak and drive terus ke betong.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

9 haizzzz March 7, 2012 at 7:55 pm

bawak laju2..dh mampus nnt inform kitorg

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

10 alang March 8, 2012 at 11:59 am

ape ko merepek..nak samekan jalan kat kl ngan serawak buat ape???berapa ramai guna jalan kat serwak tu??berapa ramai pakai kenderaan kat serwak tu??kl ramai kot pakai..waktu pagi je seramai 500ribu org keluar bekerja…cakap pakai lutut

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

11 captshah January 26, 2013 at 5:26 pm

dia ni pekerja PLUS ke?
Tujuan PLUS asalnya adalah untuk “win win” antara uem,kerajaan dan rakyat.ingat,duit asalnya dari rakyat,jadi rakyat yang sepatutnya jadi pemenang utama.
PLUS buat projek PFI tp dpt pinjaman dari kerajaan juga kan.
Bagi jalan tidak bertol,apa kena mengena dengan sabah pulak.Tugas JKR repair je jalan bila rosak dan mesti maintain keadaan jalan sentiasa elok.Duit rakyat juga kan.
Kita bila nak membuat pandangan mestilah yang benar2 mendatangkan manfaat.
Banyak lagi perkara yang PLUS kena tentukan,bukan hanya fikir untuk kutip tol tp BILA DAH KUTIP DUIT TOL kena tentukan bahawa pengguna yg bayar di pastikan keselamatan semasa mengguna lebuhraya PLUS (ini termasuk juga lebuhraya yg lain).
Kalau yg maut diatas kecuaian sendiri adalah salah sendiri,tp jika yg maut di atas kecuaian PLUS,di dunia mungkin terlepas dari tindakan tanggungjawab,tp ingat di akhirat tetap akan di tuntut.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

12 Senok March 6, 2012 at 12:22 pm

lg bgs wt higway pakai duit kwsp…untung tu bleh agih kat pencarum..skurang2 wang rakyat y kuar tu dapat diagihkan smula kpd rakyat…tp biasa la..taikon2 konsesi lebuhraya ni akn agihkan keuntungan pada menteri n kroni..kalo x..kompen xdapat tender..kui2..skrip sama berulang…menteri n kroni makin kaya raya,rakyat??/

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

13 oh kome October 24, 2012 at 10:32 am

jajni PKR macam tak logic..

kalau hapus tol mungkin takde orang nak selenggara jalan sebab = takde duit masuk. ada orang nak buat kerja FREE? korang tanya diri sendiri nak ke buat kerja tanpa bergaji?

yang rasional ialah, TURNKAN HARGA TOL kepada paras yang cukup untuk BAYAR GAJI dan KOS SELENGGARA JALAN..

contoh:
TOL separuh harga sekarang. 50% discount.
masih untung banyak?, turunkan lagi ke 70% discount.

tapi janji PKR, MANSUH TOL!! haha mudah nya berjanji munafik ni.. tak yah buat pun tak apa..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

14 valuation March 5, 2012 at 4:24 pm

errr…pak cik poning sudah.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

15 Cepumas March 5, 2012 at 4:26 pm

Saya ada beberapa soalan.

1. Apa maksud syarikat konsesi?
2. Adakah kos maintenance, syarikat yang buat tol tu yang tanggung?

Saya berpendapat kerajaan sepatutnya improve public road (yang tak perlu tol).

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

16 joe March 8, 2012 at 3:04 pm

kebanyakan konsesi toll ini adalah dari syarikat cina manakala melayu adalah puppet spt CEO or director untuk deal dengan authority seperti Lembaga lebuhraya malaysia, JKR, jabatan audit negara dan sebagainya. nama -nama seperti DUKE, LDP, SPRINT,KESAS,NPE dan lain2 kecuali PLUS adalah termasuk dalam golongan tersebut.

keuntungan syarikat konsesi ni meningkat setiap tahun dan sekiranya kerajan tidak membenarkanan kenaikan toll, syarikat konsesi masih dapat gantirugi dari kerajaan seperti termaktub dalam perjanjian. contonya lebuhraya damansara puchong (LDP).. bayaran toll sebenarnya adalah RM2.10 sehala tetapi kita bayar cuma RM1.60 manakala subsidi dari kerajaan adalah 0.50sen. dalam hal ini menunjukkan rakyat yakni orang naik motor dan kenderaan awam juga kena bayar 0.50sen toll walaupun tidak menggunakan lebuhraya bertoll.

mereka juga mendapat lanjutan konsesi sekiranya mereka melakukan penambahbaikan seperti membina susur masuk atau keluar, ,melebarkan jalan dan sebagainya. Sila lihat lapuran tahunan syarikat konsesi melalui laman web.

Dari segi maintenance, oleh sebab syarikat dikuasai oleh orang bukan melayu sudah semestinya banyak projek2 diberi kepada bukan bumiputera. Kerja-kerja maintenance hanya 30% sahaja yang diberi kepada syarikat bumiputera. itu pun hanya projek kecil dan sebagai syarat dari Lembaga lebuhraya malaysia.

Pada pandangan saya, kerajaan mampu untuk bail out atau membeli semua syarikat lebuhraya bertoll dan menguruskan sendiri penyelengaraan lebuhraya tetapi saya yakin perkara ini lambat berlaku seperti mana halnya TNB dan IPP melainkan hanya untuk mengkayakan segolongan manusia dan menghambakan golongan yang lain…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

17 Hadoi March 5, 2012 at 4:27 pm

buat highway dkt sarawak wei. Kuching Miri baru 800km pastu hapuskan tol. baru adil.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

18 Hadoi March 5, 2012 at 4:29 pm

pastu ke sabah tanpa perlu lalu brunei. baru betul. senang org sabah dan sarawak nak berhubung.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

19 org kuching May 8, 2012 at 9:19 pm

aku sokong, tak payah nak susah2 wat passport semata2 nak lalu brunei utk ke sabah…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

20 oh kome October 24, 2012 at 10:34 am

betul tu. buat dulu baru hapus tol. kalau hapus dulu, jawabnya tak ada lagi org nak buat jalan kat serawak tu. haha. buat for free sapa nak? aku tak nak. xD

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

21 tokobakso March 5, 2012 at 4:47 pm

pendapatan memang banyak, tapi kene kira maintenence lagi..loan yang kene bayar. tapi aku rase, meamng untung jugak la..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

22 Abang sihat March 5, 2012 at 4:48 pm

Cadangkan supaya pengguna t n go diberi diskaun kerana mereka sudah parking duit. Puak-puak tokey konsesi ni boleh jadikan up front money hasil top up sbg financial laverage.

Bagilah value added sikit untuk beri galakan. kalo negok kat faderal highway orang Q panjang gila lorong tunai. kat atas lorong tu ada kain rentang promote t n go. tapi kalo xde benefit dari segi wang sampai bila pn org xmahu.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

23 Anti Kapitalis March 5, 2012 at 4:54 pm

dekat pilihanraya mcm tu lah
negara lain xda toll pun, jalan punya lah besar, xjem
kan menteri suka buat perbandingan ngan negara luar
thailand relek je takdak tol
ini menteri kangsung di mamak nor yaakub ni

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

24 Wanage March 5, 2012 at 4:55 pm

sebab tu aku sokong buku jingga
bukan sbb nak sokong PR memerintah
tapi sbb aku tau isi dia tu boleh jadi cabaran utk kerajaan BN yg selama ni lena diulik mimpi
skrg yg dpt faedah? rakyat aa…aku suka persaingan macam nih…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

25 Pak Mat March 5, 2012 at 4:58 pm

aku pelik siapa punya idea yang suruh kerajaan buat jalan bertol hampir keseluruhan jaringan jalanraya di lembah klang ni
kalau dulu rakyat masih boleh terima cuma ada tol jln kuching, jln pahang & jln cheras
tp lps tu plaza tol tumbuh mcm cendawan
muncul lah pelbagai syarikat pemegang konsesi mcm LDP, Kesas, Sprint, grand saga, besraya, DUKE.. aduh.. keliling tol..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

26 Ada aku kesah? March 6, 2012 at 9:28 am

hehe pakcik mat… kawan-kawan pun nak kaya juga… kawan-kawan yang kaya ni nanti boleh sponsor korang2… korang2 yang dah disponsor ni nanti boleh tolong kayakan kawan-kawan… kawan-kawan yang dah kaya ni nanti boleh sponsor korang2 lagi…. korang2 yang dah disponsor ni nanti boleh tolong kayakan lagi kawan2 balik… ni roda impian… ni gunanya parti pembangkang untuk check n balance.. esok kalau parti lain memerintah pun sama je.. mereka pun ada eleman kawan2 dan korang2 yang nganga nak disuap… menanti kembalinya daulah khalifah….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

27 iyo la tu March 7, 2012 at 3:49 pm

i like this comment… :)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

28 Blog Berita Online March 5, 2012 at 5:17 pm

nak kutip tol biarlah berpada-pada. ni sampai untung berbilion ape kejadahnya. tujuan buat lebuhraya untuk bagi kesenangan orang ramai bukan tempat nak cekik duit rakyat malaysia.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

29 pak cik March 6, 2012 at 11:17 am

betul le tu dari depa hapus tol kan lebih baik di hapuskan cukai pendapatan indivedu yang berpendapatan rm 10.000.00 kebawah sebulan , ni tol kna bayar , road tax lg tak kan nk pakai motor aja yg roadtax rm 2.00 , biar le orang kaya2 aje bayar tol n roadtax, jan marah org kaya2 heee

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

30 orangsabah March 5, 2012 at 5:20 pm

Jalanraya di semenanjung dah jadi lebuh raya. cantik…comel…elok. boleh hubungkan ke serata tempat. Bila nak hubungkan Sabah dgn Sarawak????!!!!!! Tak kan dari Kota Kinabalu pergi ke Kuching terpaksa ikut Brunei!!!!! Kena buat pasport lagi!!!!! bongok betulllll.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

31 Mangkuk Piang March 5, 2012 at 6:31 pm

Ko le bongok….ko belajar geografi tak habis kot….brunei tu kat mana….kalo brunei tu kat tengah laut dah lama kerajaan Persekutuan/KM Sarawak n KM Sabah buat projek tu..jgn pakai nickname orangSabah…memalukan orang sabah aje ko ni….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

32 alahai March 5, 2012 at 8:45 pm

ko pun mangkok. kawan sabah ko juz nak jalan yang tak perlu guna jalan ke brunei. xkan x boleh buat jalan dari sabah ke sarawak? bukan kena lalu laut pun mangkok.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

33 Mangkuk Piang March 5, 2012 at 9:41 pm

mangkuk betul le ko ni…pasal sabah n sarawak dilindungi brunei…itu yg masalahnya…kalo boleh buat highway tak melalui brunei berapa kos,berapa penjimatan masa(masa perjalanan)…lain soalan lain jawab..kalo boleh kerajaan dah lama buat…ko ingat ko cerdik sangat ke…kerajaan yg ada sekarang mempunyai kepakaran dlm bidang dan perkara ni…kajian kawasan perlu dibuat utk melaksanakan sesuatu projek…bukan main terjah aje…ko ape tahu….tau makan maggie dlm mangkuk tahu le…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

34 alahai March 5, 2012 at 10:05 pm

yeke mangkok? ke ko yang mangkok megi tu? punyalah besar sempadan sabah sarawak, watpa nak lalu brunei? Nak lalu limbang, lawas watpa?buat jalan ke sana tapi tak lalu x susah kan?
Kalau kos ko bimbang, berapa banyak sabah sarawak sumbang untuk semenanjung? Boleh pulak nak hapuskan highway d sememnanjung, tp nak buat di sabah sarawak susah pulak?
Memang banyak benda perlu dilakukan sebelum seseuatu projek boleh dilakukan. Tapi adakah benda tu dalam perancangan? Buat jalan antara sabah sarawak tanpa perlu lalu brunei. Brunei tu atas sarawak je pon.
Aku nak tanya, jimat ke masa kalau lalu brunei tu?aku rasa banyak check pointnya. Dasar mangkok, cakap pun serupa mangkok jamban.
Pikir dan jawab guna hotak, jangan guna kepala hotak dan mangkok jamban

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

35 Syintul March 5, 2012 at 10:53 pm

Betul tu alahai,si mangkuk miming mangkuk kosong tiada hotak,,,palui bin bongoo….begitu luas kawasan sempadan Sabah Sarawak pun inda paam…….Kan…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

36 Mangkuk Piang March 5, 2012 at 11:14 pm

Syintul yg kepala otak mantol ….Tiada satu fakta pun yg menyokong…… hanya sekadar ‘nasi tambah’ ….
melambangkan kedaifan ilmu….sapa cakap Sabah n Sarawak negeri sempit….memang luas pun….ko memang bangang,tuyuk,bengap…dan bahalul.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

37 siputsedut March 10, 2012 at 11:06 am

ape la…tgk la keadaan geografi…bukit tu bang..lagipun xde org duduk kat situ…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

38 siputsedut March 10, 2012 at 11:09 am

wahai pengkomen2 sekalian…kawasan banjaran tu bang..tulang belakang borneo…nak buat highway kos mahal…cube aku cabut tulang belakang ko..ape jadi..??/

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

39 Ada aku kesah? March 6, 2012 at 9:42 am

Kekeke lawak la mangkuk piang… secara geografinya (cari peta borneo, jgn tengok peta sulawesi)… memang terbentang panjang sempadan sabah dan sarawak ni. Cuma jalan yang ada sekarang ni kena melalui brunei… kalau dibuat jalan pintas sabah sarawak memang boleh… cuma mungkin dahulu fokus pembangunan cuma di semenanjung. Skg baru perasan undi besar rupanya di sabah dan sarawak…. banyak betul istilah tak sedap bagi kat orang… tapi nick kau memang sesuai untuk kau…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

40 Gurkha Pencen March 5, 2012 at 6:04 pm

Pemimpin cap kape layor ni kalau mencangkung tepi jalan, dia dok pikir macammana nak buat duit. Tu yang jadi parking keta berbayor dan tol tu.. Dulu laluan Puchong tak kena bayor.. Jalan biasa jer. Bila depa tengok banyak keta lalu.. Buat tol.. bertuah orang Puchong dapat tol.. Hatta kalau bertingung kat tandas pun cam tu gak, dok pikir camana taik ni boleh jadi duit…Tu yang jadi Indah Ayor tu… Bila pikir pasal gaji rakyat.. Negara nanti akan jadi muflislah..Bila dah untung hasil kutipan tol. Kentut pun tak berbunyi…Bila nak buat maintenance highway, masa tu ingat kat tabung rakyat (KWSP). Bertuah kita dapat pemimpin yang pandai mengurus tadbir harta rakyat ni…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

41 seekers March 6, 2012 at 9:12 am

haha.. btul2. sape2 yg dok puchong mesti kene lalu tol. puchong dikelilingi tol. kecuali la kalu ade org yg sanggup pusing lebuhraya bukit jalil masuk mrr2.
cadangkan kerajaan take over sume lebuhraya n wat satu jabatan yg pantau seluruh lebuhraya. kenakan tol yg minima sesuai dgn maintenance tahunan leburaya tersebut. org gomen kan dah terlebih2 skrg ni. kalu xcukup jgak tambah la lg gomen servant tu.
mcm ni baru win2 situation. duit rakyat pun xlari kemana. cume taikun konsesi la yg melolong nnt

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

42 encik soot March 5, 2012 at 6:07 pm

Habis kalo tak bayar tol, maintenance lebuhraya tu camno? duit gomen ker kena kuar? win-win situation, kadar dikurangkan kepada 50%.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

43 Mangkuk Piang March 5, 2012 at 6:36 pm

Yang untung berbillion2 tu ko tak tanya pulak…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

44 MANSIR EEEEE March 5, 2012 at 6:57 pm

soooot….fikiran lu macam pecacai umno jugak ke…..asik nak kenakan rakyat…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

45 deng deng March 5, 2012 at 8:27 pm

mainttenance ?
huhu…10 lebuhraya pn bleh buat dgn duit KEUNTUNGAN tol tu..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

46 encik soot March 6, 2012 at 10:10 am

yang untung berbilion ialah PEMEGANG KONSESI, bukan kerajaan. so duit berbilion keuntungan tu bukan duit kerajaan, ianya duit swasta. diorang hanya bayar cukai kat gomen ajer. itu baru income gomen.ada paham? kalo nak tol free, kerajaan la kena amik alih highway tu, beli dgn duit rakyat jugak, lepas tu bila nak maintain, kuar duit rakyat jugak. Ada skolah ka takda skolah?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

47 aku March 8, 2012 at 1:06 pm

KENAPA NAK PAKAI DUIT RAKYAT??? MINYAK KITA BANYAK, KELAPA SAWIT PON BANYAK, KATU BALAK PON BANYAK, GALIAN PON BANYAK.. TIDAK CUKUP LG KA???
PEMIMPIN YG JAGA KEBAJIKAN RAKYAT KA ATAU RAKYAT YANG JAGA KEBAJIKAN PEMIMPIN???
JGN JADI MCM ZAMAN ROBIN HOOD, PEMIMPIN YANG KUTIP DUIT DARI RAKYAT.. PEMERINTAHAN YANG KITA IKUT SKG NI CORAK PEMERINTAHAN MANA??
FIKR LA….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

48 PARANG ILANG March 5, 2012 at 6:44 pm

Tol kat Petra Jaya,Kuching….dah untung banyak ….bila lgi nak dihapuskan….bikin hati panas ajak…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

49 orangsabah March 5, 2012 at 7:00 pm

mangkuk piang bodoh bodohh bodohhh…. kat sekolah dulu…aku pelajar terbaik geografi SPM nggokkkk. mangkukkkkk piannnnggg… tengok map la ngok. Sabah bersempadan dg Sarawak kat Bahagian Limbang…. Bodoh betul la kau…. patutlah nickname MANGKUK…MEMANH MANGKKKUKKKKKK!!!!!!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

50 Mangkuk Piang March 5, 2012 at 8:21 pm

Patutlah orang sabah ni mangkuk hayun bertingkat2…georgrafi terbaik kat sekolah konon…bodoh macam sial nak mampus…nak buat jalan raya nak pakai terowong tembus bawah tanah brunei ke…nak buat jejantas kwsn udara Brunei ke….kalo nak sambung sarawak n sabah kerajaan perlu fikir kos dan penjimatan masa…ko fikir ape…ko jawab dgn aku….ko ni memang bodoh piang….tengok le geografi…dari sabah ke sarawak yg dilindungi brunei…otak letak kat lutut…bengap tahap gaban….bangang nak mampus….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

51 alahai March 5, 2012 at 8:47 pm

aku setuju.. mmg dia tu mangkuk..bodoh sombong. sekolah tak habis

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

52 Mangkuk Piang March 5, 2012 at 9:05 pm

Setuju konon…ko cite dgn aku alternatif macamana ko nak buat highway Sabah ke Sarawak…cuba ko jelaskan kalo ko sekolah dah habis….alahai dgn nickname orangsabah sama2 bahalul…Orang2 Sabah yg lain semua bijak2 tak macam 2 mangkuk hayun ni…yg sokong pun bawa rebah…..cite…cite dgn aku dari sudut kos dan penjimatan masa perjalanan…kalo ko 2 org cerdik sangat…mampiaq punya org…bodoh sombong boleh pakai lagi…kalo dah bodoh bahalul….susah mau atur bro…dah buat kajian kawasan ke….kata pelajar terbaik geografi…jwb bro jgn tak jwb….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

53 alahai March 5, 2012 at 10:11 pm

aku pasti ko ni budak umur 15 tahun yang tak berotak dan tahu jilat mangkok jamban. Entah2 sunat pun belum. Ko tahu ke jaringan jalanraya Sabah Sarawak?
Kos dan penjimatan waktu perjalanan? Kos lalu brunei pun nak kena pakai pasport pun nak pakai duit. Waktu perjalanan? Pendek ke lagi lalu brunei?lagi dekat kalau dia buat jalan terus sabah sarawak. Hotak tak xda ka. Ops lupa, alahai mangkok jamban

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

54 alahai March 5, 2012 at 10:15 pm

Kalau di Semenanjung, boleh pulak buat projek berbillion2. Matrade beratus2 juta. Bab buat jalan sambung sabah sarawak susah pulak? Jangan katakan highway, jalan pun kena sambung brunei. Bullshitlah mangkok. Kalau sabah dan sarawak tak masuk Malaysia dan dibawah brunei, dah lama jadi negara terkaya.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

55 Mangkuk Piang March 5, 2012 at 10:28 pm

Biasalah kalo dah merajuk…nak keluar dari malaysia le….ayat yg sama aje nak dipakai…otak ko 5% otak kerajaan 95%…nak jaga semua rakyat malaysia….aku kat sarawak ni jalan ke Marudi pun tak selesai2 lagi…jgn fanatik sgt….kalo ko rasa nak jilat mangkuk jamban ko jilat le….alahai omak anak sapa ni…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

56 Kulit Balak March 18, 2012 at 9:48 am

Hasil balak sabah sarawak memang banyak….ada yg ditender secara betul….secara haram ni yg merugikan kerajaan negeri….bro sabah sarawak kita org tengok2lah balak kita org…kalau ada pengurusan tak betul…call aje SPRM…pembalakan haram xde ke???kalau di Pahang dan Perak siap masuk TV…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

57 wan March 5, 2012 at 7:20 pm

terengganu pun blum ada highway…pas ke BN ni sama je..highway tk siap jugak

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

58 john labu March 5, 2012 at 8:42 pm

Bn memang bodoh..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

59 adik March 5, 2012 at 8:51 pm

kandungan buku jingga sebenarnya relevan dan praktikal…rakyat dapat untung…kerajaan akan ikut satu persatu selepas ini…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

60 Sekupang Dua March 18, 2012 at 9:39 am

Perancangan atas kertas…perlaksanaan belum tahu…nak cuba…cubalah….boleh main cuba2 ke?….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

61 Mangkuk Piang March 5, 2012 at 8:52 pm

sdr wan, mungkin sokongan tak konsisten dgn pemerintah….selepas ni kerajaan akan buka mata jika Terengganu masih dibawah pemerintahan kerajaan dlm PRU 13…kalo masih sama jugak pastinya rakyat Terengganu akan beralih arah mengundi pembangkang….
sekadar pendapat sukar meramalkan….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

62 Boleh caya ke March 6, 2012 at 8:05 am

selepas ni kerajaan akan buka mata?…dah berapa lama BN memerintah?..berapa lama masa nak diambik nak bukak mata?…100 tahun?…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

63 adik March 5, 2012 at 8:56 pm

orang sabah dan sarawak buatlah perubahan PRU ni…bagilah peluang kt PR…kalau PR tak betul jugak…PRU lepas tu pangkahlah semula
BN..sekurang-kurangnya BN dapat review balik dasar2 rimba..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

64 Aku setuju March 6, 2012 at 8:10 am

Aku setuju…sebab Menteri2 ni cakap besar kononnya BN kat semenanjung (terutama UMNO) ni semua orang sokong…pada hal harapkan undi orang Sabah Sarawak..kalau tak, hampeh dah lama mampus BN kat semenanjung ni..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

65 Linda March 5, 2012 at 9:15 pm

Turunkan harga TOL sehingga syarikat konsessi hanya mendapat untung 100% saja.
Kalau nak dihapuskan mustahil sebab nanti banyak kemalangan akan berlaku disebabkan lembu dan kerbau melintas sebab pagar Lebuhraya tak berjaga. Nak harapkan pekerja kerajaan merepair, jangan haraplah, akan terbiarlah pagar yang berlobang tahun demi tahun.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

66 alahai March 5, 2012 at 10:24 pm

Untuk pengetahun, jalan raya yang tidak melalui brunei mmg berbukit bukau. kalau kerajaan benar2 hendak membina jalan yang terus menghubung sabah dan sarawak, pasti ada jalannya.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

67 Mangkuk Piang March 5, 2012 at 10:40 pm

Usulkan dgn PM masuk FB PM….jalan terbaik bro…banyak kontraktor dok tunggu ambil peluang….jgn merungut pasal TOL pulak…biasa le…jalan kt sjung banyak yg teruk kecuali highway….cantik lagi jalan Tawau ke Kunak n ke Lahad Datu….atau Tawau ke Semporna….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

68 Ada aku kesah? March 6, 2012 at 10:01 am

kekeke.. akhirnya mengaku secara fakta yang jalan boleh dibuat tanpa melalui brunei… soal kos??? highway seremban-pd tak pulang modal wahai saudara mangkuk….RnR pun dah tak segan nak mati….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

69 Mangkuk Piang March 11, 2012 at 7:15 pm

Jgn mimpi le nak buat highway dlm masa yg terdekat ni….kalau ko nak merasa highway ko pegi petra jaya…salah satu highway terpanjang di dunia dgn bayaran rm 1.60….
kalau ko tak percaya cakap aku…kita tunggu dan lihat….2012,2013,2014,dan seterusnya….entah bila pun aku tak tahu….banyak peruntukkan tempat2 dlm sarawak perlukan jalanraya…contoh nak ke Marudi….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

70 onizuka March 5, 2012 at 10:33 pm

bg aku lah…tol tidak perlu dihapuskan…cume dikurangkan pd kadar yg paling minumum…kutipan tol ckup hnya duit gaji pekerja2 yg dok wt maintenance lebuh raya…xperlu la smpai nk menjana keuntungan kaw2 utk kerajaan smpai nk membebankan rakyat…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

71 Mangkuk Piang March 5, 2012 at 10:48 pm

Pendapat yg terbaek dan agak bernas….tetapi masih ada yg inginkan TOL dihapuskan sepenuhnya…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

72 apa-apa la March 6, 2012 at 8:18 am

Tol boleh dihapuskan bila tempoh konsesi tu habis sebab kerajaan boleh bayar maintenance jalan dengan duit cukai jalan yang kita bayar setiap tahun tu…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

73 majid March 6, 2012 at 8:19 am

aku rasa pn begitu..masih ade tol bagi kos selenggara.kalau kurang 50% pn dah kira okaylah jugak..JB -Shah Alam = RM40..bila 50% dapatlah RM20..kira okaylah kan..takde lah terlalu membebankan macam sekarang..aku boleh dikatakan tiap2 minggu ulang alik

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

74 yaya March 6, 2012 at 9:42 am

aku pon rase tol xpayah hapus..cume kurangkan..80% pon ok..pastuh untok tol yang da kaye giler tuh salu wat promosi.seminggu sekali free tol ke ataupon buat jek seminggu sekali dalam malaysia ni hari free tol semalaysia.pastuh sabtu ahad xpayah tol..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

75 Syahir March 5, 2012 at 10:37 pm

HAPUS TOL??AK SETUJU…KURANGKAN BEBAN RAKYAT

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

76 Linda March 5, 2012 at 10:45 pm

Keuntungan sebenarnya bukan Kerajaan yang dapat, tetapi penanam-penanam modal yang melabur contohnya, Si A = 50%, Si B = 30% dan Si C = 20%.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

77 Hassan March 5, 2012 at 11:54 pm

persoalannya sekarang kenapa masih ada tol sedangkan rakyat dah bayar road tax?ker duit road tax tuh digunakan utk bende lain?sekadar utk tahu sahaja

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

78 ustaznizam March 6, 2012 at 12:48 am

duit cukai jalan ke apa le semuanya hak UMNO. Yang org lain sibuk2 ni kenapa? Terpulang la pada para pimpinan UMNO dan BN untuk menggunakan wang itu, pastinya untuk rakyat 100%.

Pemimpin BN ikhlas dan x mudah terpengaruh dengan wang, x mcm pembangkang dan pak lebai PAS yang asyik rebut projek dan nak kaya dunia semata2.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

79 ustaznizam mabuk March 6, 2012 at 8:14 am

Kau cakap ni sinis ke atau kau memang penyokong UMNO bengong ni??

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

80 Ustaz Wanabe cap TAHI March 6, 2012 at 9:08 am

aku dah jmpe…aku dah jmpe…pencacai BN…pencacai Bang Najib….

org kampung…aku da jmpe (sambil mengeluarkan air mata kegembiraan) kah..kah..kah

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

81 pemerhati March 6, 2012 at 9:54 am

dier sinis ler…kan slalu kalu bn ngan umno wat apa2 projek tuk rakyat diorg kata projek diorg…padahal pakai duit rakyat…tp jgn saya bg statement saya ialah pembangkang…cuma bila nampak papan projek tuh benda ni mesti terlintas di pemikiran ni…”pakai duit diorg ke buat projek ni???”…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

82 Ada aku kesah? March 6, 2012 at 10:06 am

>ustaznizam – kekeke.. teringat kes NFC… memang untuk ‘rakyat’ (seisi rumah je)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

83 poie March 6, 2012 at 2:46 am

Sebenarnya boleh je ambil balik highway tu. Bab maintenance janganlah risau.
Di mana ada kemahuan di situ ada jalan,
Orang yang malas akan bagi alasan.

Ekonomi ni tak la complicated sangat. Yang jadi complicated bila pikir camne nak amik kesempatan…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

84 apa-apa la March 6, 2012 at 8:34 am

Apakah tujuan sebenar penswastaan???….untuk mengkayakan golongan-golongan tertentu (kroni)…apa yang kerajaan dapat dari syarikat kroni?…cukai pendapatan setiap tahun….pendapatan syarikat kroni datang dari mana?….duit rakyat yang bayar perkhidmatan… dengan kata lain kalau kerajaan sendiri yang buat, lagi banyak kerajaan dapat hasil sebab bila sykt swasta (kroni) yang buat, kerajaan cuma dapat bayaran cukai dorg yg setakat berapa persen dari keseluruhan pendapatan je..yg banyak dpt sykt swasta (kroni)… dan syarikat kroni ni lah yang akan taja kempen2 BN tambah2 lagi bila dekat PRU ni….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

85 Mamat Buah Kundor March 6, 2012 at 8:52 am

Dekat Pantai Barat dah berlambak-lambak highway…tapi ke Kelantan sekangkang kerapun kerajaan tak nak bina. Memang Kelantan bawah pembangkang tetapi perlu difikir..orang BN pun guna jalan tu jugak, bukan orang Pas saja, saya PRU lepas pangkah BN tapi tengoklah apa yang diberi kepada rakyat kelantan. Janganlah bagi tekanan melampau kepada kami atas fahaman politik. Bagi saya yang sekarang sudah atas pagar ni…jika kerajaan BN 20 tahun lepas tidak meminggirkan kelantan, kelantan tak akan jatuh ke tangan pas…jadi bagi mereka, tak ada beza bawah BN atau bawah PAS, kerana mereka sudah terbiasa susah dan terpinggir…terpaksa survive sendiri untuk maju dalam ekonomi. Hasilnya ramai yang belajar sampai ke U dan lahir bijak pandai yang bantu menjana ekonomi kelantan. Akhir kata buatlah Highway di Kelantan, nak kutip tolpun kutiplah…kerana sudah beramai ramai yang terkorban atas jalan utama yang sempit dan berliku tu. Fikir-fikirlah wahai pemimpin BN yang masih diberi kepercayaan memerintah Malaysia tercinta.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

86 Serindik March 6, 2012 at 9:23 am

Macam2 ALASAN kalo taknak tolong rakyat !!! Subsidi ke IPP, syarikat kroni BERBILLION ringgit boleh plak.
Mansuh tol bangkrap, naik gaji bangkrap, negara kebajikan pun negara boleh bangkrap!! Ape kena ni????
Rakyat dah macam pengemis nak kena mintak itu ini..Tapi semua xboleh..TAK BOLEH!!!!!!
Geram betul aku!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

87 Rakyat March 6, 2012 at 9:26 am

Ape ke bangang no UstazNIzam ni…duit cukai jalan tu hak rakyat bkn hak UMNO, patutla UMNO huruhara, dpt Ustaz pun spesis mcm ko ni, bodoh mcm lembu NFC, dh tu sibuk nk fitnah Pemimpin PAS…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

88 pemerhati March 6, 2012 at 10:12 am

sekadar pendapat…secara general lah…sebab saya x der profesional knowledge pasal tol ke highway ke atau kos2 ni…kalau ada yg profesional dalam hal2 macam ni tolonglah komen yek :

1. kalau hapuskan tol, appointlah syarikat2 berkenaan untuk jaga maintainance highway…macam kerajaan tempatan appoint syarikat kebersihan untuk lakukan tugasan mantainance state…

2. Kalau tak hapuskan tol, kurangkanlah kadar tol kepada sekurang2nya 50% drp kadar asal..so maintenance still diorg jaga jugak…

kalau betullah sepertimana kira2 yang diberikan dalam artikel ni…mcm dah terlebih2 melampau lak untungnya…naper perlu menganiaya rakyat macam tu skali….even tempat yg bertol pun ada highway yg langsung xder lampu jln…gelap jek highway tu hanya bergantung pada lampu kenderaan jek…baik x payah kutip tol kannnnn…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

89 yaya March 6, 2012 at 4:16 pm

betol.yang paling aku mnyampah kalau hiway jammed,kadar tol xde diskaon pon..sama jek.wat rase nak maki jurutol tuh padahal bukan sala dea..hehe..pastuh yang kalau time raya gerak malam dapat diskaon.pukol 12 ke atas lak tuh..alahai kalau nak bagi diskon bagi jela x kirela malam ke siang..lagi elok time raye x payah tol la

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

90 soul March 6, 2012 at 10:17 am

ade beberapa perkara kene consider sblm lupus tol:

1)susut nilai matawang. contoh kos utk tol plus rm6 billion pada tahun 1994. 6billion pada tahun 1994 tak same ngan 6billion pada tahun 2012. dulu sepinggan mee bole dapat dgn harga rm1 skrg plg kurang rm3

2)interest bank. mase buat tol kemungkinan ade loan dgn bank. interest per year kene consider dalam kos utk bayar balik pinjaman.

3)kos maintainence. gaji pekerja n pembaikan jalan.

tapi ape pon kos yg perlu ditanggung jgn la sampai ambil kesempatan kat rakyat. metramac tu agak kurang ajar la. mkn untung kaw2. roi hampir 1000%

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

91 gaban March 6, 2012 at 10:46 am

setuju. kajian perlu dilakukan mendalam perlu dibuat. jangan hanya tengok pada figure kasar ajer, bina 6 bill, untung 18 bill. 6bill masa 1994 mesti guna loan punya, imagine loan 6billion berapa pulak interest dia. takut nanti gomen nak amik alih, amik dengan hutang2 sekali.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

92 aku March 8, 2012 at 1:11 pm

SIAPA SURUH GUNA MATAWANG…. KAN DAH DARI DULU DAH DI BERI TAHU SUPAYA GUNA EMAS… X PAHAM2 LG…
SKG NI INDIA PON DAH START GUNA EMAS UNTUK BELI MIYAK DARI IRAN.. PASNI CHINA LG… PASTU SEPA PULA??

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

93 soul March 12, 2012 at 3:05 pm

ape lagi..ko pegi sound itu najib la..haha

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

94 fimaz March 6, 2012 at 10:18 am

ada baik adanya, ada baik aku terkena

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

95 gaban March 6, 2012 at 10:27 am

kalo tak nak bayar tol, pakai la jalan kerajaan yang murah tu.bukan takde pilihan tak yah pakai jalan swasta. cuma nak memotong tak sedap sikitla + jammed sikit. perlu lebih skill. kah kah kah.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

96 Ah Kau March 6, 2012 at 10:37 am

Org Sabah & Sarawak nak highway ke? ohhh sbb tu la undi BN dgn harapan diorg akan buat? kahkahkah… kesian… korang angan mat jenin jek la… nak rase highway…. ramai2 la berhijrah ke semenanjung… pastu bile time undi… pangkah jek la BN sampai bila2… so… sampai bila2 la xde highway… kahkahkah

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

97 Orang west Malaysia March 6, 2012 at 11:10 am

Betul tu ckp Ah Kau..
Sia ni org sabah…tp terpaksa kerja di smnjg sbb di sabah kurang peluang kerja…tiap kali PRU p pangkah itu BN…Bodoh punya mentaliti org sabah!

1.kerja tiada
2. Petronas ambil 54 Billion lpas itu kasik balik 4 billion jak padahal itu minyak hak rakyat sabah.
3. itu PATI kenapa dpt ic ooo…dorg suka2 syak undi itu BN sbb konon2 nya berterima kasih…

itu pun ko undi lagi itu UMNO! BODOH!

“INI KALI LAH!”
-tsunami politik di sabah-

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

98 pencacai BN March 6, 2012 at 1:56 pm

hoii PM(org umno) lau ikhlas nk ringankn beban rakyat cuba tgk dan halusi masalah ini..dan selesaikan..rakyat x hrpkan tol dihapuskan terus cuma kalau boleh..kenakanlah pada kadar paling minima…nie untung beratus2 bilion(plus)..pttlah rkyat didalukan tggung beban.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

99 orang sabah juga March 6, 2012 at 4:00 pm

minyak kami kena sedut mcm siput sedut, minyak sawit jg antara pengeluar yang terbesar d dunia, kayu balak jgn cakap la, tapi buat petronas tower kat kl.. nape x buat kat sabah ker, kat sarawak ker, nganu ker, kelantan ker, sebab kami ada minyak.. bila sebut pasal buat jalan, buat jambatan, alasan kos tinggi, tak pun tunggu dulu…. jalan raya rosak sana sini tapi yb cakap kat paper suma ok.. tiada jln yg rosak.. nampak sgt dia xpena guna jln raya.. naik heli jer sana sini..
dari aku kecik sampai besar bekalan air pon x masuk lagi kat kmpung aku.. kesian mak aku kena angkat air dari kolam.. bila tanya kat yb, jawabnya sedang dalam process… klu kecik2 dulu blh la nak tipu, skg aku dah besar dah jadi engine air aku tau la brapa lama sesuatu projek tu blh siap… klu x boleh nak senangkan orang laen jgn la nak susahkan… skg aku punya gaji pon nak potong cukai… kasi kenyang perut org saja.. kesian mak aku kat kampung…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

100 skywalker March 6, 2012 at 4:59 pm

tAHUKAH ANDA??
siapa yg cadang hapus tol PLUS?KM p.pinang lim guan eng(cina)
siapa yg sokong?anuar ibrahim(melayu)
siapa pemilik PLUS?UEM & KWSP (100%melayu)
siapa staff PLUS (99%melayu)
Korang masih xfaham ke makna tersirat disebalik penghapusan tol?
Semuanya sebab nk jatuhkan ekonomi melayu kita juga.
kita org melayu ni sokong hapus tol,org cina gak yg ketawakan kita…
Klu nk kira untung,raja gula tu dah sapu berpuluh bilion duit rakyat.napa org melayu & cina xcakap hapuskan harga gula sebab dah untung puluh2 bilion?
PIKIR KEDEPAN SIKIT ORG MELAYU OI….
KERAJAAN DAH BG TERBAIK UNTUK ORG MELAYU…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

101 HambaAllah March 6, 2012 at 9:23 pm

Apa pendek benar akal ko nie..Bodoh sampai x blh di ajar..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

102 skywalker March 7, 2012 at 8:16 am

Engkau tu yg bodoh!maaf kasar bahasa..tp aku sbhagian dari warga PLUS.Terima kasih pd kerajaan sebab wujudnya PLUS.dgn adanya plus berpuluh2 ribu org melayu dapat kerja,walaupun setakat jurutol,makcik2 pakcik2 cleaner kat RnR,peniaga kat RnR,beratus2 kontraktor melayu dapat projek senggara hiway.Kau fikir klu hapus tol,engkau nk bg mkn kt dieorg sume ke termasuk aku?mgkin kau ketawakan je kot..mmg dasar org melayu suka tgk melayu sengsara la KAU ni bodoh…PLUS antara harta org melayu yg teguh,aku nasihatkan ngko jgn dok dgr lim guan eng tu cakap.beliau mmg nk runtuhkan MELAYU yg mmg lemah ni…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

103 morozov kharkov March 6, 2012 at 5:16 pm

hapuskan je tol…xmuflis kerajaan do kalu nak bantu rakyat…ni asyk dolak dalik jo..alamat eh xlamo la BN

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

104 skywalker March 7, 2012 at 8:19 am

mmg kerajaan xmuflis…abis ko nk ker bg makan kt org yg kene berenti keje sebab dah xkutip tol?suke tgk org melayu kne buang kerja ke sbb syarikat tutup?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

105 ahmad bin johari March 6, 2012 at 10:19 pm

tak boleh hapuskan tol.. kurangkan mungkin boleh.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

106 abg kembang March 6, 2012 at 10:53 pm

pendapat saya, kerajaan PKR tak perlu menghapuskan semua tol, kerajaan hanya perlu KURANGKAN HARGA TOL 50% itu pun dah cukup. contohnya-tol batu 3 shah alam 1.10 sen di kurangkan kepada 0.50 , tol KESAS 2.50 sen di kurangkan kepada 1.00 sahaja – kami org-org kampung jarang jumpa tol, kalau lalu tol pun hanya 3 @ 4 kali dalam setahun sebab hari raya dan cuti sekolah jalan rumah saudara atau melancong, yang rakyat nak adalah MINYAK di turunkan, sebab minyak punca segala kenaikan dan punca alasan pengusaha-pengusaha dan peniaga untuk menaikan harga barang (ambil kesempatan untung berlipat ganda)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

107 skywalker March 7, 2012 at 8:21 am

aku sokong cadnagn ko kurangkan tol.tp kerajaan PKR mmg nk hapuskan tol pn.nk hapuskan ekonomi org melayu…sokong la PKR tu klu nk tgk melayu sengsara..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

108 rossi March 7, 2012 at 12:06 am

xhabis2 rakyat ditipu..mujur ada berita yang bebas dari inet.orang2 yg duk tmpat terpencil sabah,sarawak,org2 hulu dan orang asli je yg x sedar2 lagi..kesian rakyat.marilah kita bersama berdoa semoga malaysia BERUBAH PRU 13 nanti.aminn

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

109 skywalker March 7, 2012 at 8:38 am

Berita semasa ni cuma batu api je pch belahkan melayu.amik kesempatan…aku cuma nk bg penjelasan sebenar je..byk fakta berat sebelah dlm BS nie..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

110 Be End March 7, 2012 at 10:22 pm

abis tu ko ingat tv3 tu sampaikan berita tu adil dan saksama ke? takde berat sebelah ke? berita orang2 Be End 30 minit, kalau gambar nik aziz cakap tak sampai 5 saat tu ko kata adil?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

111 inderaloka March 7, 2012 at 8:13 am

Syarikat konsesi lebuhraya telah pun mendapat untung berlipat kali ganda. Keuntungan yang mereka peroleh telah dapat menampung kos keseluruhan pembinaan lebuhraya. Itu belum dikira kos pembinaan yang meningkat dari kos asal akibat ketirisan, komisyen dan pelaksanaan projek yang tidak mengikut jadual. Malaysia tidak akan muflis jika tol dihapuskan. Sebaliknya, yang akan muflis ialah pemilik konsesi lebuhraya yang telah pun kaya raya. Mereka (pemilik konsesi lebuhraya) telah kaya tetapi masih lagi diberi ‘lesen’ mengutip duit dari rakyat yang sudah pun terbeban dengan kos sara hidup yang tinggi.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

112 skywalker March 7, 2012 at 8:25 am

syarikat xlingkup la klu xkutip tol.yg lingkup org yg cari hasil pendapatan disepanjang lebuh raya.siapa?MELAYU…cukup la setahun hiway tu xdisenggara..kompom hancur punya jalan.jgn harap dpt cari duit klu jalan hancur..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

113 inderaloka March 7, 2012 at 8:29 am

Tidak mustahil tol boleh dihapuskan setelah kutipan tol telah dapat menampung kos pembinaan lebuhraya. Rujuk fakta yang diberikan oleh BS di atas:

Kos pembinaan Lebuhraya Utara Selatan: RM 6 bilion
Pendapatan (yang juga diperoleh melalui kutipan tol): RM 24.3 bilion
Lebihan untung: RM 18.3 bilion!! … tapi masih dibenarkan mengambil duit rakyat (kutip tol) hingga Disember 2038!!

Kerajaan sepatutnya meletakkan syarat supaya tol dikutip dan dihentikan setelah kos pembinaan lebuhraya dapat ditampung sepenuhnya. Sekarang ini, tempoh kutipan tol dibuat berdasarkan ANGGARAN bilangan kenderaan yang menggunakan lebuhraya. Anggaran ini sudah tentu tidak tepat kerana mungkin ada masanya bilangan kenderaan yang menggunakan lebuhraya lebih dari anggaran asal. Sebab itulah kerajaan mesti mengkaji semula perjanjian konsesi tol, itupun jika kerajaan sekarang benar-benar BERJIWA RAKYAT.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

114 skywalker March 7, 2012 at 8:35 am

mmg keuntungan dapat menampung kos pembinaan..tp dpt ke mnmpung pekerja yg kena berenti nnti…xkn nk cari kerja lain pulak kot…maxis,celcom tu pn dah untung lipat2 ganda.ngko xnk mntk call free gak ke???agak2 dapat?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

115 fir March 7, 2012 at 10:28 am

kite rakyat malaysia ramai2 pakat collect rm20.00 sorang…pastu kite wat highway sendiri…amacam???setuju????

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

116 mann_bravo March 7, 2012 at 11:21 am

Assalam …

ada beza antara jalan bertol dan jalan tidak bertol ….
korang nilaikan sendiri

- jalan berlubang
- lampu isyarat
- selenggara jalan (sediaada atau selepas kemalangan)
- team “ronda”
- tanggungjawab sosial …

kalau nak kata kena bayar tol .. tetapi sesak jalan juga, aku pk .. kalau tak bayar tol pun jalan masih lagi jammed … ambil contoh … jalan pahang (toll jalan pahang), jalan kuching (toll jalan kuching) atau toll di cheras (tmn connought), pendek kata .. kalau dah namapun bandar .. perkataan “jammed” dah memang wujud …

memang tak adilpun … sebab jalan still jammed dan toll fare semakin naik …. tetapi kena tanya juga PBT, kenapa bina rumah atau pejabat dekat dengan hiway … jawapan depa mudah jee … sbb ada permintaan dr pelanggan … sapa yg susah ?? diri sendiri ler .. sbb beli rumah dekat dengan hiway .. dan maybe tidak terpk yg toll akan naik setiap beberapa tahun …. :)

bagi aku … kalau toll jarak jauh cam PLUS … aku tak berrapa kisah sangat … sbb ada alternative ikut jalan dalam … pesanan aku : beli laa peta malaysia yg ada tunjuk jalan tuhh … kalau guna GPS ..memang ikut hiway laa …., kalau toll jarak dekat cam grandsaga atau ldp … dah namapun hiway bandar .. itulaaa “harganya” … tetapi kerajaan pun bengap juga .. apasal perjanjian konsesi depa tak kawal kan …. mustahil kerajaan tak leh kawal ….

apapun .. berfikirlaa secara rasional …. sebenarnya sebab TOLL ini lah ramai kenalan/sedara mara/kroni dapat makan gaji/rasuah/bekerja disini … kalau dah tada … depa kerja apa ?? Yg selalu membangkang boleh beri pekerjaan kepada depa ?? Setakat boleh komen atau “kaunseling” jer laaa …… :) hehehe ….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

117 bn @ pr? March 7, 2012 at 10:59 pm

kalau x hapus tol,kerajaan x perlu bayar apa2 ke pada sykt konsesi????klu kerajaan langsung tak perlu bayar apa2 walau 1 sen pun pada diaorg aku x kisah ada tol sampai kiamat pun tapi kena maintain ler harga tol tu..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

118 AIRILL86 March 8, 2012 at 8:05 am

MEMANDANGKAN KERAJAAN SUDAJ MEMANDANG UTK MERINGANKAN BEBANRAKYAT DI SINI SAYA MENDAPAT KAN MMG WAJAR KERAJAAN MEMANDNG BERAT TETAPI SAYA MCADANG KAN KERAJAAN MGURANGKAN KADAR TOL DARI MHAPUSKAN SEKURANG2 NYER 50 PERATUS….HARAP MAKLUM

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

119 joe March 8, 2012 at 3:09 pm

kebanyakan konsesi toll ini adalah dari syarikat cina manakala melayu adalah puppet spt CEO or director untuk deal dengan authority seperti Lembaga lebuhraya malaysia, JKR, jabatan audit negara dan sebagainya. nama -nama seperti DUKE, LDP, SPRINT,KESAS,NPE dan lain2 kecuali PLUS adalah termasuk dalam golongan tersebut.

keuntungan syarikat konsesi ni meningkat setiap tahun dan sekiranya kerajan tidak membenarkanan kenaikan toll, syarikat konsesi masih dapat gantirugi dari kerajaan seperti termaktub dalam perjanjian. contonya lebuhraya damansara puchong (LDP).. bayaran toll sebenarnya adalah RM2.10 sehala tetapi kita bayar cuma RM1.60 manakala subsidi dari kerajaan adalah 0.50sen. dalam hal ini menunjukkan rakyat yakni orang naik motor dan kenderaan awam juga kena bayar 0.50sen toll walaupun tidak menggunakan lebuhraya bertoll.

mereka juga mendapat lanjutan konsesi sekiranya mereka melakukan penambahbaikan seperti membina susur masuk atau keluar, ,melebarkan jalan dan sebagainya. Sila lihat lapuran tahunan syarikat konsesi melalui laman web.

Dari segi maintenance, oleh sebab syarikat dikuasai oleh orang bukan melayu sudah semestinya banyak projek2 diberi kepada bukan bumiputera. Kerja-kerja maintenance hanya 30% sahaja yang diberi kepada syarikat bumiputera. itu pun hanya projek kecil dan sebagai syarat dari Lembaga lebuhraya malaysia.

Pada pandangan saya, kerajaan mampu untuk bail out atau membeli semua syarikat lebuhraya bertoll dan menguruskan sendiri penyelengaraan lebuhraya tetapi saya yakin perkara ini lambat berlaku seperti mana halnya TNB dan IPP melainkan hanya untuk mengkayakan segolongan manusia dan menghambakan golongan yang lain…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

120 belantara hutan March 8, 2012 at 6:21 pm

perjanjian konsesi yg bangang!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

121 Shah March 8, 2012 at 9:01 pm

Ada lagi.. PLUS dah pun beli Penang Bridge..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

122 kolu March 10, 2012 at 9:15 am

Pendek kata semua tol boleh hapus la…, buat sume jalan dan highway baru pun boleh…. malaysia mampu punya… takut muflis negara konon… cis….KERA jaan BN penipu rakyat..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

123 valuation March 10, 2012 at 11:18 am

Salam berbahagia dipagi yang mendung ini. Pak cik lambat bagi pandangan kerana pak cik perlu berfikir dan menyemak buku buku yang ada. pak cik juga telah membaca komen Penulis Beritasemasa dan komen adik adik semua. Sebenarnya, konsep penswastaan ini boleh diolah, dimatangkan untuk kesesuainya dalam keadaan tempatan. Pak cik rasa konsep penswastaan jalanraya ini mungkin diubah kepada Para-awam. Para-awam merupakan satu konsep bijak dimana penggunakan sumber yang terhad dan boleh diolah untuk jangka panjang. Oleh itu, konsep ini tidak terletak pada pegangan konsesi lagi. Boleh, kita boleh buat. pihak berkuasa dan pengguna juga tidak perlu membayar pampasan yang tinggi dan pengguna tidak akan terbeban dalam jangka masa yang sangat panjang sehingga dari satu generasi ke satu generasi. Oleh itu, pak cik memberi pandangan yang diubah iaitu:-
1. Mewujudkan sebuah Perbadanan Khas terletak di bawah SuruhanJaya Pengangkutan Awam Darat. Perbadanan ini akan berfungsi sebuah konsesi yang tidak bermotifkan keuntungan dan memastikan perkhidmatan, kualiti product dan penggunaan sumber-sumber yang lebih berhemat dan sama pada hari ini.
2. Boleh, kita boleh laksanakan. Dengan konsep penbadanan di bawah Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat yang dioleh dan dimatangkan. Ianya boleh berdiri dengan kaki sendiri dan tidak menjadi bebanan perbelanjaan Negara yang tercinta ini.
3. Ini la bab yang penting, harap harap adik adik semua paham apa yang pak cik contohkan nya. Contohnya, sebuah perbadanan diwujudkan untuk membina lebuhraya AB menelan kos 12 bilion. Dengan perbadanan ini, keuntungan bukan motif utama. Kita akan olah secara menang-menang . Secara basic, jumlah pinjaman tahunan, kos penggurusan, kos penyelenggaraan, kos kakitangan, kos kos lain. Ianya masih berfungsi dan Perbadanan ini akan memastikan sedikit keuntungan yang berpatutan yang boleh dikawal pihak berkuasa tanpa pembayaran pampasan seperti sekarang. Ianya untuk jangka panjang. Sedikit keuntungan itu akan kembali ke dalam akaun khas di SPAD. Dikumpulkan. kalo projek AB tiada keuntungan, mesti la rugi. Cuba kita fikir, kalo semua semua lebuhraya di perbadankan. Takan semuanya rugi. Yang untung tu kita top-up kepada yang rugi untuk kasi dia berfungsi aje dan masih berkeupayaan untuk membayar pinjaman. Secara-menang-menang. kalo semua untung, dah cukup bagus. Tol itu masih ada tetapi tidak la akan menjadi macam sekarang. Terlalu mahal. Cuba kita bayangkan kalo lebuhraya AB untung sedikit setiap tahun. berapa banyak lebuh raya yang boleh kita bina dan di perbadankan dan projek itu dibayar cash tanpa pinjaman. Kalo lebuh raya juta-juta, tak payah cakap. kita dah boleh kontrol nak untung berapa yang berpatutan dan berapa banyak kita boleh simpan dalam akaun khas di SPAD. Peluang pekerjaan pun kita boleh kekalkan. Cuba kita bayangkan nanti bayar tol dalam 30sen, 50 sen, dan paling tinggi pun 2 ringgit. Sekiranya pihak berkuasa ambil kembali semua lebuhraya ini dalam keadaan masa sekarang. Pihak berkuasa boleh muflis kerana ada terma-terma di dalam perjanjian sebelum ini termasuk pampasan. kalo la kita terfikir cara terbaik dari dulu, ianya mungkin memberi kesan yang berbeza pada masa sekarang. Sekian la pandangan pak cik yang tua ini. Terima kasih kepada Beritasemasa.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

124 skywalker March 10, 2012 at 12:42 pm

Kadar perkhidmatan:
Purata Tol lebuhraya=13sen/km
Purata Caj panggilan telefon=15sen/min
Purata Caj telefon berlainan talian (cth:maxis-dg)=30sen/min
***mcm ni kena mntk ngn kerajaan turunkan caj panggilan pulak la…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

125 KAPON March 13, 2012 at 8:39 am

RAKYAT MALAYSIA NI SEMUA NAK FREE!!! LU TAK SUKA LU KLUAR LA KAKAKAKAKA

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

126 elve March 14, 2012 at 5:12 pm

tol harus ada. tapi since da untung semua, kurangkan la kos tol tu. amik sikit je. atleast ada duit untuk maintanence. kalo tutup habes mana duit nak kaut utk maintenance highway tu. tak kan nak naikkan cukai rakyat,

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

127 ady March 18, 2012 at 10:55 am

saya x le baca sema komen dlm ni,tp kbyakanya mcm x da idea bernas mcm nk gaduh je. bg saya lebuhraya ni elok utk rakyat,tp sblm nk wat pjanjian kena kaji btl2 le jgn untung sblh pihak je.kalu dh untung berlebihan tu kalu x nk hapus pn turun le kadarnya.ni x dlm panjian kalu x naik dlm masa sekian2 kjaan kena bayar.MENGAPA???mungkin yg ada syer dlm tu sema boya2 UMNO.sepatutnya wat pjanjian balik tentang konsesi tu kalu dh untung berlipat kali ganda bg le rakyat marhain ni rasa pulak.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

128 Gagak Hitam March 18, 2012 at 12:48 pm

betul sdr ady….kalau dah konsensi sampai tahun 2038 ape citenya…
tak sampai beberapa tahun untung berbilion2….mungkin ada yg tak kene ni….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

129 kopi pekat March 18, 2012 at 1:11 pm

ini lah cara/perangai org berkuasa kat malaysia ni.. aku berdoa agar kuasa tu Allah amik dan bagi kat pihak yang lebih baik akhlaknya..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

130 manager April 22, 2012 at 5:14 am

..jgn la mintak tol tutup..aku nk koje ape..kesian la kat aku..umur pun dh lebih bukan senang nk cari keje lain..kemahiran pun x ade..kena balik kg bertani la jwpnye kalu to tutup..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

131 Senah Gay April 12, 2013 at 12:54 am

Mana Kak Senahku dengan Umno muda, masih buat projectkah?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

132 anakinayoe April 12, 2013 at 2:44 am

Isu melayu adalah tak relevan. meluat saya rasa bila cite pasal kaum. Tidakkah saudara terpikir siapa yang akan bagi makan semua pekerja plus yang akan diberhentikan setelah tamat konsesi nanti pada xsilap sy 2038. so, no pointlahkan kalau penamatan tempoh konsesi kutip tol ditamatkan sekarang. tak usahlah skywalker cite pasal pegangan kepentingan orang melayu jika orang melayu sendiri yang memerah meringat orang melayu. saudara skywalker hanya ditugaskan utk mnjalankan kerja mencekik jer dengan kutipan tol dan dibayar gaji. berapa orang pekerja dgn konsesi tul dibandingkan dengan berapa bilangan rakyat malaysia yang dicekik dgn bayaran tol. kerajaan tak selengara jalan alternatif dengan cantik dan keadaan teruk kerana nak paksa kita guna jalan bertol. kalau jalan alternatif cantik, sure org yang nk jimat poket xikut jalan tol. pikirlah secara adil dan bijak utk semua umat manusia tak kira kaum atau agama. islam pun tak suka kita zalim sesama manusia. buka minda dan otak jangan taksud kpd parti ataupun kaum. pk kita semua berhak di bumi tanah,alam semesta milik Allah. manusia adalah khalifah. nak potong tol atau nak hapus tol adalah terbaik utk semua walau alasan byk sgt pada yang berkepentingan.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

133 anakinayoe April 12, 2013 at 2:51 am

bila tamat tempoh konsesi kutipan tol plus 2038 secara wajib nanti apa yang staf pd masa tunak keje?? so no pointlah kini atau masa tu.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini...(Sila BACA DI SINI untuk Syarat2nya Sebelum Berkongsi Komen Anda Di Sini.)

Previous entry:

Next entry: