BREAKING NEWS: Pendapatan Rakyat Malaysia Mesti RM12,000 Sebulan Untuk Beli Rumah Teres 2020!! SEMAK BERITA TERBARU DI SINI

(Gambar) Proton Waja Baru 2010?

by Staff Berita Semasa on August 3, 2010

in Berita Automatif

4856155332 3d1c1bff18 (Gambar) Proton Waja Baru 2010?

Khabar angin dan cakap-cakap sebelum ini yang mana kereta Proton Waja  replacement model bakal dikeluarkan tidak lama lagi. Dan berdasarkan gambar-gambar yang dikeluarkan oleh laman Paultan, tidak syak lagi model kereta Proton Waja baru untuk tahun 2010 ini adalah model dari Mitsubishi Lancer. Dah ada yang pasang niat nak “sambar”?Ada yang mengatakan Lancer sebenarnya adalah model pengganti Perdana V6, betul atau tidak penting sebab ramai yang peminat kereta khasnya, sudah tak sabar-sabar nak modifikasi Proton Waja Lancer ini. Betul tak?

Dengan pengeluaran kereta Proton Waja Baru iaitu Proton Waja Lancer ini menandakan yang Proton sudah bekerjasama kembali dengan Mitsubishi. Dan diharapkan model JV kali ini adalah model yang terbaik, jangan diulangi lagi kesilapan model Proton Juara dan Tiara. Rebadge, rebadge dan masihkah akan rebadge lagi selepas ini?

4856155286 fa78e31b16 (Gambar) Proton Waja Baru 2010?

4855537175 9c3f95d81a (Gambar) Proton Waja Baru 2010?

4856155196 4766378f8e (Gambar) Proton Waja Baru 2010?

4855537085 1de32e5799 (Gambar) Proton Waja Baru 2010?

Minta sangat Proton menjadi lebih kreatif dan inovasi lagi selepas ini. Takkan nak mengikut jejak Naza pulak kan yang hanya memikirkan soal keuntungan besar dengan cara termudah sahaja.

Saya tertanya-tanya dimana kewajarannya Lancer boleh direbadge oleh Proton sedangkan Mitsubishi masih menjual Lancer 2.0 GT dan terkini Lancer EX baru saja dilancarkan. Apa akan jadi kepada pemilik Lancer selepas ini? Pastinya harga kereta terpakai untuk sebuah Lancer akan jatuh dengan teruk. Persoalan terbesar sekarang ini berapa harga kereta Proton Waja baru ini apabila dilancarkan nanti?

P/S : Apa pandangan anda dengan kereta Proton Waja Lancer yang baru ini? Harapan?

PP/S : Nak beli kereta import ramai rakyat Malaysia belum mampu lagi disebabkan cukai yang melampau..

UPDATe pada 3 September 2010!!

Gambar terbaru Proton Waja Baru & replacement yang keluar di TV3 malam tadi :

4954883553 8bc9ed3f09 (Gambar) Proton Waja Baru 2010?

4954883511 6458b6419b (Gambar) Proton Waja Baru 2010?

4955474526 d4080012cb (Gambar) Proton Waja Baru 2010?

4954883435 48b9a41213 (Gambar) Proton Waja Baru 2010?

4954883391 64e77ac458 (Gambar) Proton Waja Baru 2010?

UPDATE pada 22 September 2010 !!

Ini pula gambar terbaru Proton Waja Replacement Model, iaitu Proton Waja Lancer dan Proton Lancer. Tetapi setakat ini gambar  Prton Waja baruyang berwarna putih ini hanya dipaparkan di bahagian hadapan kereta sahaja bagi. Kalau diikutkan kenyataan Proton sebelum ini, [ara pelancaran Proton Waja Baru, Proton Waja Lancer akan dilakukan selepas hari raya aidilfitri…….sama-sama kita nantikan

5013633260 9b0ff8b2c1 (Gambar) Proton Waja Baru 2010?

Update pada 13 Oktober 2010!!

Model baru Proton yang namanya masih dirahsiakan, akan dijual pada harga di bawah RM80,000 seunit bagi enjin 1.8 liter dan bawah RM95,000 bagi enjin 2.0 liter. Terdapat tiga varian enjin Mivec yang disediakan iaitu:

  • 1.8 liter Mivec – Manual dan Automatik
  • 2.0 liter Mivec – Automatik

Bermula esok, 14 Oktober 2010, kepada yang berminat untuk memiliki kereta ini, boleh membuat tempahan di seluruh rangkaian Proton Edar dengan deposit RM 1000.

Nama model kereta yang diberi nama kod P3-90A ini juga akan diumumkan esok yang dipercayai mendapat ‘inspirasi daripada nama tempatan,’ manakala pelancaran rasminya ke pasaran ialah pada 10 November ini.

Model ini adalah versi ditukar lencana daripada Mitsubishi Lancer, dengan kendalian dan sistem gantungan (suspension) dipertingkatkan oleh Proton dan sentuhan ‘pemanduan sebelah kanan Lotus’ untuk disesuaikan dengan permukaan jalan serta gaya pemanduan tempatan.

Semalam, para pengedar Proton telah dibawa memandu uji kereta ini, manakala hari ini, sekumpulan wartawan pemotoran termasuk Utusan Malaysia telah memandu ujinya dari Pusat Kecemerlangan Proton di sini sehingga ke Genting Highlands.

Difahamkan, Proton meletakkan sasaran untuk menjual lebih 1,000 unit sebulan kereta ini dengan jangkaan versi 1.8 liter transmisi automatik bakal menjadi pilihan utama. Berdasarkan penelitian, terdapat pengubahsuaian minimum dibuat ke atas kereta ini iaitu pada bahagian jeriji depan dan juga bamper belakang berbanding Lancer.

Kereta ini disasarkan kepada pengguna Proton Waja dan Persona serta model-model jenama lain yang sekelas dengannya, yang mahu menaik taraf kepada kereta baru yang bergaya sport tetapi tetap sesuai untuk keluarga.

{ 158 Pendapat Bernas… Dikongsikan Setakat ini. Komen Anda Pula? }

1 tukang tengok... August 3, 2010 at 2:46 pm

lampu brek belakang tu yg terbaeek tu.. huhuhu.. trademark waja..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

2 nadya August 3, 2010 at 3:35 pm

tukang tengok, lampu tu pon lmpu lancer gk.,, mmg sbijik lancer laa… ptot proton tukaq la sket lg bumper n bonnet.. xla rasa nyesal geng2 ‘real’lancer… huhuu

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

3 FrankRose August 3, 2010 at 3:37 pm

boleh tahan, boleh tangkap satu neh…. :peace

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

4 Dol Kedai Kopi August 3, 2010 at 4:38 pm

kalau nak tangkap, tangkap laa dulu… duit takde laa..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

5 1mlysia August 3, 2010 at 6:03 pm

belum tentu jualan mitsubishi lancer akan terganggu sebab sebelum2 ni pun orang yang ada wang beli ori mitsubishi dan income macam aku ni mampu beli proton saja

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

6 aliranbaru August 3, 2010 at 8:00 pm

pada aku jika benar proton keluarkan model ni ianya sangat memalukan..mana pegi jurutera r & d proton..dah tak berupaya reka model sendiri ke hingga terpaksa copy 100% dari model asal lancer…tengok perodua walaupun tiru toyota bagi myvi tapi takdela 100%…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

7 zz August 3, 2010 at 9:20 pm

carilah trade mark Malaysia baru lah masyukkk

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

8 google_surf August 3, 2010 at 10:16 pm

aliranbaru:
pada aku jika benar proton keluarkan model ni ianya sangat memalukan..mana pegi jurutera r & d proton..dah tak berupaya reka model sendiri ke hingga terpaksa copy 100% dari model asal lancer…tengok perodua walaupun tiru toyota bagi myvi tapi takdela 100%…  

hahh btol tuh..malu lar 100% tiru..ubah2 lar skit..aku rase pas nie mesti polis malaysia tukar waja lancer nie plak

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

9 kete convert August 4, 2010 at 1:14 am

tokeh2 kedai potong akan terseyum lebar masyukkk sbb ramai yg akan beli body part evo 10 & lancer GT kasi convert…..haha malu la dh 25thn tapi xde ikon sendiri ap lh yg proton pikir untong2…untong2…kje skit lebih kurang…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

10 Mikha August 4, 2010 at 9:36 am

Rubish PROTON :tembak

Lagi satu kereta rubbish keluaran malaysia lego. I said lego cuz diorg diorg nie tukang pasang jer. I agree with aliran baru, mn perginyer r&d team proton?? Makan gaji buta ker smpi mls nk design.. haih, later keta nie launch org luar gelakkan jer.. Neway, proton mmg well known dgn keta plastiknyer yg low security features. Proton car kereta hina kat luar as rated “zzzzzz” car due to quality nyer yg terrible. Is not that aku xsupport Malaysia, aku nk proud be as a Malaysian yg proud to av proton car, tp how to proud since the car is suxx… one thing about proton, all their car will not be MONEY WORTH to the QUALITY!!! Aku xmintak proton bt keta power juz nk diorg stress kat security measures CUZ HARGA XKENA DGN QUALITY!!!!!

Will never support proton when they r SUXX. Money oriented bkn customer satisfaction base!!

Apologies for my words …. ^^

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

11 mcphat August 4, 2010 at 12:29 pm

Dah xder idea ker nak design supaya x nampak sbijik mcm lancer??
ubah ler sikit..ni dah macam lancer dah design dier..
malu ler kite nie..
mcphat menulis Berita Terkini….Iklan Jawatan Kosong Pada 4 Ogos 2010My Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

12 3a August 4, 2010 at 12:32 pm

Come On Proton..jgn tiru 100% kereta Lancer..Mitsubishi ada trademark dia..proton mesti ada trademark sendiri..tak kn kita nk harapkn body part tuk org luar juga..mn gradute multimedia & grafik & engineer & lain2..mn diowg semua ni..ciptala body part sendiri..teknologi sahaja kita dapatkn bantuan dr org luar..bgn wahai proton ku.. :sedih

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

13 fee August 4, 2010 at 3:37 pm

mcm perodua pun begitu juga kah??

kete convert:
tokeh2 kedai potong akan terseyum lebar masyukkk sbb ramai yg akan beli body part evo 10 & lancer GT kasi convert…..haha malu la dh 25thn tapi xde ikon sendiri ap lh yg proton pikir untong2…untong2…kje skit lebih kurang…  

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

14 fadli August 4, 2010 at 8:44 pm

huh !!! di manakah jurutera2 yang bagus2 tu??? aku blaja kat UTM ni budak2 engineering blagak cam bagus jek…kalo hebat wat lah design proton yg tersendiri…kjaan sibuk stress on science and technology course tapi hasil pun tak da..tgklah proton ni beli LOTUS tapi LOTUS terus cam tak berdaya saing jek…bile nak sedar mereka2 ni???

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

15 fadli August 4, 2010 at 9:39 pm

fadli:
huh !!! di manakah jurutera2 yang bagus2 tu??? aku blaja kat UTM ni budak2 engineering blagak cam bagus jek…kalo hebat wat lah design proton yg tersendiri…kjaan sibuk stress on science and technology course tapi hasil pun tak da..tgklah proton ni beli LOTUS tapi LOTUS terus cam tak berdaya saing jek…bile nak sedar mereka2 ni???  

fadli:
huh !!! di manakah jurutera2 yang bagus2 tu??? aku blaja kat UTM ni budak2 engineering blagak cam bagus jek…kalo hebat wat lah design proton yg tersendiri…kjaan sibuk stress on science and technology course tapi hasil pun tak da..tgklah proton ni beli LOTUS tapi LOTUS terus cam tak berdaya saing jek…bile nak sedar mereka2 ni???  

sorry kalo ade sape2 terase hehe…!!! just jealous je tgk negara lain de teknologi canggih2..hehe

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

16 kidsjoe August 5, 2010 at 10:18 am

google_surf:
hahh btol tuh..malu lar 100% tiru..ubah2 lar skit..aku rase pas nie mesti polis malaysia tukar waja lancer nie plak  

mcmana jg.. kalau mmg da bergabung dengan mitsubishi.. skg ni.. cuma org yang yang tahu pasal kereta jak yang akan bercakap mcm ni..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

17 tukang tengok... August 5, 2010 at 11:31 am

nadya:
tukang tengok, lampu tu pon lmpu lancer gk.,, mmg sbijik lancer laa… ptot proton tukaq la sket lg bumper n bonnet.. xla rasa nyesal geng2 ‘real’lancer… huhuu  

maksud aku… lampu brek kat bonet tu… huhuhu

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

18 sayangkan malaysia August 7, 2010 at 4:32 pm

Mikha:
Rubish PROTON
Lagi satu kereta rubbish keluaran malaysia lego. I said lego cuz diorg diorg nie tukang pasang jer. I agree with aliran baru, mn perginyer r&d team proton?? Makan gaji buta ker smpi mls nk design.. haih, later keta nie launch org luar gelakkan jer.. Neway, proton mmg well known dgn keta plastiknyer yg low security features. Proton car kereta hina kat luar as rated “zzzzzz” car due to quality nyer yg terrible. Is not that aku xsupport Malaysia, aku nk proud be as a Malaysian yg proud to av proton car, tp how to proud since the car is suxx… one thing about proton, all their car will not be MONEY WORTH to the QUALITY!!! Aku xmintak proton bt keta power juz nk diorg stress kat security measures CUZ HARGA XKENA DGN QUALITY!!!!!
Will never support proton when they r SUXX. Money oriented bkn customer satisfaction base!!
Apologies for my words …. ^^  

betul,aku setuju sangat..kata kereta tempatan,tapi harga mahal nak mapos.klu kualiti sama ngan kereta import berbaloi gak nak beli.
macam mana nak support beb klu yang kuar eksiden banayk yang mati naik kereta proton..
brek tak bagus,suspension tak seimbang,kereta plastik n enjin selalu breakdown.
aku rasalah…klu orang luar kurangkan harga cket bagi sama ngan waja…maposlah waja takleh jual..
bukan tak support,tapi tak puas hati..
bagi lah something yang berbaloi dengan duit rakyat..dah lah interest bank tinggi,dapt kereta SAMPAH…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

19 yazid August 7, 2010 at 9:00 pm

lancer model kecik..aduyai…proton proton hati kau keras..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

20 narisinna August 7, 2010 at 10:55 pm

bangunlah pencipta pencipta uitm

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

21 narisinna August 7, 2010 at 10:57 pm

kereta ini tak laku diluar negara

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

22 Mr.Kraken August 10, 2010 at 3:14 am

pada pendapat aku kereta ini dikeluarkan utk peminat2 malaysia yg tak mampu nak beli Evo10 or lancer yg harganya mmg mahal..jadi kalo proton keluarkan model ini pasti ramai golongan yg gaji sederhana mampu beli dgn harga 70k kebawah..kalo tgk skrg nih byk waja dah convert jadi evo jd kalo kena tahan jpj dah kena sita plak kete..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

23 chrysler August 10, 2010 at 9:29 am

hmm..wateva u all say here..its nothing to proton..proton is proton since 25 years ago..nothing change..maybe it has a little bit change in management but their strategy still not change.. profit 1st!!! quality n safety hmm not important..if u want a best car..just buy original lancer..forget waja.u get what u pay..so who cares ur safety n quality??? slama ni pn dh byk komen psl proton..ade korang pnh dgr diaorg amik kisah dgn komen korang seme???? its waste ur time la duk komen n hentam proton kt dlm ni..ibarat anjing salak bukit..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

24 Mikha August 10, 2010 at 10:24 am

chrysler:
hmm..wateva u all say here..its nothing to proton..proton is proton since 25 years ago..nothing change..maybe it has a little bit change in management but their strategy still not change.. profit 1st!!! quality n safety hmm not important..if u want a best car..just buy original lancer..forget waja.u get what u pay..so who cares ur safety n quality??? slama ni pn dh byk komen psl proton..ade korang pnh dgr diaorg amik kisah dgn komen korang seme???? its waste ur time la duk komen n hentam proton kt dlm ni..ibarat anjing salak bukit..  

Ckp jgn pki lutut brother, pegi study dulu before nk comment budak2 kat sini. Ko umur berapa dik? We all commented on the fairness of the gov itself issuing the price yg xberbaloi for stupid local car to local people. This situation burdening the middle income people, there is no credibility lgsg towards PROTON nyer stupid product. They force these middle income people to buy this stupid proton car which they are forced to!! Paham dik..!! pakse local beli kereta bodoh as they are the cheapest. Burdening rakyat dik. Nie bkn Negara bapak ko yg blh hidup sorang2 kat sini, bl jd leader have to think about people yg u lead. This is opposite and yes all of us cannot do anything about it but later hujung dunia mmg xselamat .. that’s all, smua org yg comment sini th PROTON xkn amik port cuz This is the place where we all share our point of view budak…

Ko mmg keyboard warrior.. ckp xder asas, main tabur jer mcm budak2 ^^ … wen said make point la brother ^^

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

25 a August 10, 2010 at 11:09 am

peh…mana dia proton supporter ni…balas la bahas bahas diatas, dulu dok kutuk perodua, kui kui….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

26 bulaknu agaio August 10, 2010 at 3:25 pm

piraaah….x de identiti,kalo nak kuarkan keta cari rekabentuk 1malaysia,ini asik2 ciplak buatan kamikazi,..mmg oyang malaysia suka benda ciplak….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

27 hawani89 August 11, 2010 at 8:38 am

guys, kita tak tau lagi actually figure dia cam ne..yg kita dgr kabar angin je..so, kita tak boleh nak spoilt proton terus terusan..as a malaysian walau mcm mane pun we must proud of it…kita sepatutnya berbangga walaupun negara kita tak sebesar negara2 maju yg lain, tapi our country still have something to produce dan yg paling penting pasaran kereta nasional kita dah menjangkau ke luar negara..kalau nak dibandingkan dengan certain negara kat rantau ni..still mengimport dari luar…bila lagi diorang nak maju..so, ape2 pun, masing2 ada opinion masing2..just an opinion… :senyum

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

28 am_dee August 12, 2010 at 9:08 am

daripada wat kereta bentuk tersendiri tapi xder orang nak beli,
bek tiru kereta dari lua je,,orang kat dalam negara ni sibuk nak pakai kereta dari luar 2,,ha,sekarang proton da kuakan kereta sebijik cam lancer mesti la ramai golongan yang tidak berkemampuan nak pakai lancer dapat pakai kereta ni..tapi yang penting proton mesti la tinggatkan kualiti..tu lah yang paling penting…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

29 kadir August 12, 2010 at 12:11 pm

mcm2 la komen u all hentam kat proton n gov also..
Tahun lepas lagi aku dh dgr pasal proton dan mitshubishi akan buat mou..klo korang nak tau kenapa proton guna kete lancer sebabnya diorg pun akan guna kete buatan proton ‘persona’ ..ini semua strategik biznes kawan..xperlu la kita duk kata xde idea la aper la..pengeluar kete negara luar pun ‘designer’ kete diorang pun amek dr 1company je..terpulang la pada kt nk menilainya..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

30 big chair August 16, 2010 at 7:16 pm

proton bodoh… sbab proton la kite kene bayar cukai bile beli kreta import sbab nak lariskan kreta proton yg kononnya murah sampah proton

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

31 pami August 18, 2010 at 10:23 am

big chair:
proton bodoh… sbab proton la kite kene bayar cukai bile beli kreta import sbab nak lariskan kreta proton yg kononnya murah sampah proton  

lepas ni lambang proton tukar mitsubishi….apa ade pada proton….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

32 pami August 18, 2010 at 10:29 am

keta malaysia lancer ni semua tukar lambang mitsubishi…. dah beli tak kan nak pakai lambang proton lak… cipta la satu model yang betul2 world… jangan sampai rakyat meluat dengan proton dah la….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

33 JDM honda August 19, 2010 at 1:00 am

kalau jual murah pun for sure spec pun dikurangkan…..example cc enjin lebih kecil bukan 2.o….intirior ayam….suspension biase…..quality and material body for sure lain macam2 lagi akan cut cost….dah paham dah style of buisness proton dengan perodua ni……jual kereta semua mostly yg org suka convert supaya boleh make profit.No disrespect to proton la,but tunggu 20 more years pun jgn harap r&d diorg akan maju dan canggih sebab Malaysia dalam dunia automotif jauh ketinggalan dari pelbagai aspek termasuklah teknologi.Rojak pandai la…..kalau proper automotive industries mmg tak la.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

34 JDM honda August 19, 2010 at 1:02 am

kalau jual murah pun for sure spec pun dikurangkan…..example cc enjin lebih kecil bukan 2.o….intirior ayam….suspension biase…..quality and material body for sure lain macam2 lagi akan cut cost….dah paham dah style of buisness proton dengan perodua ni……jual kereta semua mostly yg org suka convert supaya boleh make profit.No disrespect to proton la,but tunggu 20 more years pun jgn harap r&d diorg akan maju dan canggih sebab Malaysia dalam dunia automotif jauh ketinggalan dari pelbagai aspek termasuklah teknologi.Rojak pandai la…..kalau proper automotive industries mmg tak la.Bile la nak maju kalau camni…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

35 zack August 19, 2010 at 9:07 am

Mr.Kraken:
pada pendapat aku kereta ini dikeluarkan utk peminat2 malaysia yg tak mampu nak beli Evo10 or lancer yg harganya mmg mahal..jadi kalo proton keluarkan model ini pasti ramai golongan yg gaji sederhana mampu beli dgn harga 70k kebawah..kalo tgk skrg nih byk waja dah convert jadi evo jd kalo kena tahan jpj dah kena sita plak kete..  

70k pun mahal bro…keta malaysia harga cekik darah..kalu tgk keta2 import ni di buat kt negara mereka ..murah jer kalu dibandingkan dengan malaysia..hampeh….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

36 zack August 19, 2010 at 9:16 am

hawani89:
guys, kita tak tau lagi actually figure dia cam ne..yg kita dgr kabar angin je..so, kita tak boleh nak spoilt proton terus terusan..as a malaysian walau mcm mane pun we must proud of it…kita sepatutnya berbangga walaupun negara kita tak sebesar negara2 maju yg lain, tapi our country still have something to produce dan yg paling penting pasaran kereta nasional kita dah menjangkau ke luar negara..kalau nak dibandingkan dengan certain negara kat rantau ni..still mengimport dari luar…bila lagi diorang nak maju..so, ape2 pun, masing2 ada opinion masing2..just an opinion…   

proton lembab…kereta buatan taiwan pun lg power..nk dibandingkan dengan proton,,dia org lg muda dari proton rasanya

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

37 freaky_friday August 19, 2010 at 9:49 am

big chair~..big chair..aku panggil ko big ciar sutun.. :phwitt
ko x suka keta proton, suka2 aja ko nak hentam..
mcm lah ko nir anak pengeluar kereta bugatti veryon~..aku rasa ko pan x banayk duit pon nak beli proton.. :gelak :lambai :senyumkambing
apapun aku bangga jadi anak malaysia n berbangga proton dapat mengeluarkan kenderaan dan membantu golongan yang berpendapatan rendah.. :tepuk

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

38 akoa August 19, 2010 at 10:19 am

hyundai lama dah la maca…..

depa kan pengeluar kapal kontena terbesar dunia…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

39 Mikha August 19, 2010 at 10:21 am

freaky_friday:
big chair~..big chair..aku panggil ko big ciar sutun.. ko x suka keta proton, suka2 aja ko nak hentam.. mcm lah ko nir anak pengeluar kereta bugatti veryon~..aku rasa ko pan x banayk duit pon nak beli proton.. apapun aku bangga jadi anak malaysia n berbangga proton dapat mengeluarkan kenderaan dan membantu golongan yang berpendapatan rendah..   

Boleh ko terangkn lagi mcm mn ko blh bangga support proton and please do explain more to us how kereta proton nie MEMBANTU GOLONGAN BERPENDAPATAN RENDAH?

Jgn ckp jer, bg la point skali bg la…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

40 lie_616 August 19, 2010 at 10:46 am

bulaknu agaio: piraaah….x de identiti,kalo nak kuarkan keta cari rekabentuk 1malaysia,ini asik2 ciplak buatan kamikazi,..mmg oyang malaysia suka benda ciplak….  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Ciplak mmg sedap….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

41 lie_616 August 19, 2010 at 10:52 am

kadir: mcm2 la komen u all hentam kat proton n gov also..Tahun lepas lagi aku dh dgr pasal proton dan mitshubishi akan buat mou..klo korang nak tau kenapa proton guna kete lancer sebabnya diorg pun akan guna kete buatan proton ‘persona’ ..ini semua strategik biznes kawan..xperlu la kita duk kata xde idea la aper la..pengeluar kete negara luar pun ‘designer’ kete diorang pun amek dr 1company je..terpulang la pada kt nk menilainya..  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Aku suka design ni, tp bagila murah ckit proton….klau murah aku trade in la wra lama ku itu…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

42 tukang tengok dari jauh... August 19, 2010 at 11:55 am

sudah..sudah..sudah….!! kamu semua tak ubah kucing ngan anjing… asik bergaduh!! saja… abdul wahuuuuut!!!

beli toyota vios sudah….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

43 JDM Honda August 19, 2010 at 11:05 pm

kepada yg berbangga kereta proton masuk pasaran luar negara,aku sarankan korang baca majalah autoworld ke testdrive UK ke.korang ade bace rating kereta proton dari segi harga?spec?safety?aku bagi example umpama savvy tu kat UK org rate 1 bintang jer?ade korang tau?sebelum berbangga dengan kereta proton…bace la dulu dan fahamilah kenape rakyat marah dengan proton….kalau kite bayar harga kereta 30 k pun proton akan bagi sebuah kereta yg lebih jauh below that cost….kalau nak bangga?kenape rakyat jadi r&d proton?contohnye 1st batch proton waja ade masalah bateri dengan boot belakang bocor masuk air kalau hujan.itu yg nak bangga ke?kenape rakyat kene test dah ade masalah baru nak recall balik semua unit?ade korang tau?sape yg susah?duit siape yg membeli?kite jugak rakyat yg jadi mangsa….so bagi aku sebab kenape nak bangga dengan proton?cintakan tanah air aku faham…..tapi aku tak boleh iyakan jika sesuatu syarikat dari tanah air yg menghasilkan kereta umpama melepaskan batuk di tangga duk makan duit rakyat……lagi satu contoh proton exora punye brake belakang…..ade ke patut mpv pakai brake drum belakang?harga boleh tahan tapi nak bagi discbrake belakang pon susah…..mane yg duk bangga kan proton tu tau tak aspek safety brake system?cube bace kenal dan tau pasal kereta dahulu sebelum korang nak bangga dengan proton. kalau nak terangkan pasal quality panjang ceritanya….kepada yg marah seperti saya,kami marah dengan proton bersebab,kami cinta dunia automobil dan paling tidak kami boleh membezakan antara kualiti dengan tidak….so renung2kan lah dan pi buat homework dulu.bukan nak bergaduh tetapi its all about knowledge,bukan nak cakap sesape hebat.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

44 arm August 20, 2010 at 2:58 pm

lucu la stiap kali proton kuarkan keta.. mesti ada yg kutuk.. pecah kepala weh nk wat 1 model.. walaupun aku hnya terlibat dlm assemle keta jek… yg dok tau ktuk tuh background automobile industry ke smua?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

45 orang perodua August 22, 2010 at 10:18 pm

Kereta ok. Proton jual rm55k – rm60k.
Ikut konsep air asia.
Jual murah, ramai orang akan beli walaupun komen macam2.
Harga paling penting, harga murah boleh jual banyak.
Baru toyota dan honda boleh terduduk.
Baru orang pakai toyota dgn honda garu kepala.
Baru orang pakai toyota dgn honda cari salah kereta diaorang.
Tapi kalau berani jual harga rm70k, aku akan beli honda or toyota.
Walaupun proton 2.0cc, kereta toyota honda 1.5cc jgk aku akan ambil.
Ingat proton, konsep air asia ok. Lepas 8 tahun baru la bleh bersaing dgn
hyudai and Kia kalaupun tak dapat bersaing dengan toyota or honda.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

46 hak pengguna August 23, 2010 at 7:58 am

Kepada yang nak beli kereta tu..ikut kemampuan la..dah hanya mampu pakai proton..trima la seadanya ape yg ada pada proton.. kalu mampu pakai kereta import..pakai la keta import.. ape yg penting..berhati2 dijalan raya..keta import pun mati jugak kalu kemalangan.. jgn tau komen.. hantar anak blajar pandai2.. cipta keta canggih n berkualiti.. sapa lagi yg nak majukan bangsa kita kalu bukan warganegaranya sendiri.. negara jepun rajin buat kajian dan hasilkan keta..negara kita rajin buat komen di blakang dan rosakkan keta.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

47 zack August 23, 2010 at 4:46 pm

gasak kau la labu…………………

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

48 Ngap Sayot August 25, 2010 at 9:42 pm

Sah tgk berita tadi ceo proton bg tau Nov nih waja baru kuar, bulan 12 plak exora prime..x sabar nk tgk…huhu..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

49 Anaz Izkandar August 25, 2010 at 11:10 pm

nak pakai ford mustang gto..tp apa kan daya mampu beli ford telstar je..kih3 :senyumkambing

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

50 Mikha August 26, 2010 at 11:47 am

arm: lucu la stiap kali proton kuarkan keta.. mesti ada yg kutuk.. pecah kepala weh nk wat 1 model.. walaupun aku hnya terlibat dlm assemle keta jek… yg dok tau ktuk tuh background automobile industry ke smua?  

So klu bkn dr industry automobile xblh ckp pape ker..? ader ke situation mcm 2? Ko tgl kat Negara mane yg ader konsep mcm 2? Pecah kepala bt kereta proton ? tlgla, org bkn dr automobile industry pun gelak bace ur statement. i2 ke hasilnye yg pecah kepala dgn kereta ala kadar ++ ciplak ++ harga xberbaloi where rata2 rakyat Malaysia xsuke?? Imitate pun nk smpi pecah kepale? Ko bahagian assemble, keje tukang pasang jer.. korang tukang psg pun contribute 2 kereta ala kadar nyer quality cam hampeh. Klu korang assemble betul2, xkn la ader yg org complain lps bl keta proton. Mmg xblh dpt 100% xder error, tp korang tukang pasang proton ni berlambakmyer error lps customer beli..

Yg sokong proton 2 kroni or xmembaca ape yg terjadi. Dats all… buka la minda oii dgn ape yg terjadi skg .. pergi bt research !! ^^ Selamat berbuka

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

51 Techician Boeng 747 August 26, 2010 at 12:03 pm

setuju..ala,kepada tukang pasang kereta proton yg buat mistake kenakan je technical charge..potong gaji 50%,bonus xada,cuti tahunan potong 50%,rekod buruk prestasi..pastu pilihan yg lg realistik berhentikan keje pastu blacklist nama dia dlm keje perindustrian mobil..suruh jd security guard..atau cuci lantai..mungkin rezeki dia kat situ lg baik..so,keje biar ikhlas jika buat silap akui kelemahan..InsyaAllah akan ada budaya keje yg baik.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

52 wan August 26, 2010 at 3:02 pm

orang perodua: Kereta ok. Proton jual rm55k – rm60k.
Ikut konsep air asia.
Jual murah, ramai orang akan beli walaupun komen macam2.
Harga paling penting, harga murah boleh jual banyak.
Baru toyota dan honda boleh terduduk.
Baru orang pakai toyota dgn honda garu kepala.
Baru orang pakai toyota dgn honda cari salah kereta diaorang.
Tapi kalau berani jual harga rm70k, aku akan beli honda or toyota.
Walaupun proton 2.0cc, kereta toyota honda 1.5cc jgk aku akan ambil.
Ingat proton, konsep air asia ok. Lepas 8 tahun baru la bleh bersaing dgn
hyudai and Kia kalaupun tak dapat bersaing dengan toyota or honda.  

yeke aku pakai subaru wagon je thn 1993 tp pakai enjin impreza versi 8 la hahahaha

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

53 TurboMAN August 27, 2010 at 8:35 am

HAHAHA. Aku bersetuju sangatlah dengan pendapat JDM Honda tu. memang betul, proton sepatutnya memikirkan kualiti bagi kereta yang akan dikeluarkan. Harga kereta biarlah setanding dengan kualitinya. Beza antara keta proton kat malaysia ni dgn keta proton yg diexport ke luar negara jauh berbeza dari segi kualiti terutama pada body keta. kalau kat malaysia, body keta dah macam tin aluminium aku tgk. terlanggar tiang sikit dah mcm org eksiden bawak 120 kmj. dahlah harga mahal, tp kat luar negara, harga dahlah murah, kualiti pulak bagus.. haiya macha.. deyyyy… Ini kah yang dinamakan rakyat didahulukan? Renung-renungkan.. dan selamat beramall…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

54 aduh August 27, 2010 at 11:58 am

haha…korang nih. .nak jdi cam israel gak ke??hehe..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

55 aduh August 27, 2010 at 12:00 pm

aku sokong semua!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

56 ^^ August 27, 2010 at 12:08 pm

aduh: haha…korang nih. .nak jdi cam israel gak ke??hehe..  

bertukar2 pendapat kat sini pun jadi israel ker..?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

57 pENinG$$ August 27, 2010 at 3:38 pm
58 merdeka August 28, 2010 at 1:56 pm

:kacak
kpd semua pengkomen.. mne yg x ske proton xpyh la beli.. bising pasai kualiti, harga la..banding plak ngn honda toyota yg dah berpuluh taun buat kete..mende le..aku yg x buat research pon tau..byk duit beli je la kete quality korg.. kpd pnyokong proton, teruskn la sokongn, negara Islam satu2 nye buat kete… Malaysia je.. klu kte x sokong, sape lg..nk hrp org lua…xkn la org u.k ke jepun pe semue nk sokong proton, bek dorg sokong jenama dorg sndri..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

59 Duhh August 28, 2010 at 2:53 pm

merdeka:
kpd semua pengkomen.. mne yg x ske proton xpyh la beli.. bising pasai kualiti, harga la..banding plak ngn honda toyota yg dah berpuluh taun buat kete..mende le..aku yg x buat research pon tau..byk duit beli je la kete quality korg.. kpd pnyokong proton, teruskn la sokongn, negara Islam satu2 nye buat kete… Malaysia je.. klu kte x sokong, sape lg..nk hrp org lua…xkn la org u.k ke jepun pe semue nk sokong proton, bek dorg sokong jenama dorg sndri..  

komen xder asas..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

60 simple August 28, 2010 at 4:32 pm

jgn la duk gadoh lak…rasa2 ade duit banyak n mampu li le kete honda ke toyato ke bmw ke atau ape aje laaaa…jika rasa itu yg kiter mampu …li le kite msia…..

sekurang2nya ade gak negara org melayu kuarkan kete sendiri…tak di nafikan honda n toyota berprestage….
ade betulnya,,,,,nape kete proton yg dieksport Q bagus…harga rendah….

cube fikir2kan…..

tak memihak mane2…….

pencinta kete..9979

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

61 simple August 28, 2010 at 4:39 pm

jgn la duk gadoh lak…rasa2 ade duit banyak n mampu li le kete honda ke toyato ke bmw ke atau ape aje laaaa…jika rasa itu yg kiter mampu …li le kite msia…..

sekurang2nya ade gak negara org melayu kuarkan kete sendiri…tak di nafikan honda n toyota berprestage….
ade betulnya,,,,,nape kete proton yg dieksport Q bagus…harga rendah….

cube fikir2kan…..

tak memihak mane2…….

pencinta kete..9979

merdeka:
kpd semua pengkomen.. mne yg x ske proton xpyh la beli.. bising pasai kualiti, harga la..banding plak ngn honda toyota yg dah berpuluh taun buat kete..mende le..aku yg x buat research pon tau..byk duit beli je la kete quality korg.. kpd pnyokong proton, teruskn la sokongn, negara Islam satu2 nye buat kete… Malaysia je.. klu kte x sokong, sape lg..nk hrp org lua…xkn la org u.k ke jepun pe semue nk sokong proton, bek dorg sokong jenama dorg sndri..  

Duhh:
komen xder asas..  

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

62 arm August 28, 2010 at 11:03 pm

Mikha:
So klu bkn dr industry automobile xblh ckp pape ker..? ader ke situation mcm 2? Ko tgl kat Negara mane yg ader konsep mcm 2? Pecah kepala bt kereta proton ? tlgla, org bkn dr automobile industry pun gelak bace ur statement. i2 ke hasilnye yg pecah kepala dgn kereta ala kadar ++ ciplak ++ harga xberbaloi where rata2 rakyat Malaysia xsuke?? Imitate pun nk smpi pecah kepale? Ko bahagian assemble, keje tukang pasang jer.. korang tukang psg pun contribute 2 kereta ala kadar nyer quality cam hampeh. Klu korang assemble betul2, xkn la ader yg org complain lps bl keta proton. Mmg xblh dpt 100% xder error, tp korang tukang pasang proton ni berlambakmyer error lps customer beli..
Yg sokong proton 2 kroni or xmembaca ape yg terjadi. Dats all… buka la minda oii dgn ape yg terjadi skg .. pergi bt research !! ^^ Selamat berbuka  

boleh2.. saja wat statement gitu coz mesti ada yg akn reply mcm bro Mikha ni..

haha aku bhgian assemble kete kat premier car bkn proton pown.. assemble e90 and e60 lu.. skg f10… aku x stuju proton punya quality dia x sama yg eksport nye… tp smua main kutuk je.. tu yg lucu tuh…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

63 Leslie August 28, 2010 at 11:55 pm

TANPA KUTUKAN, KETE KITA AKAN MANTAIN TERUK ATAU BERTAMBAH TERUK..DENGAN KUTUKAN YG “KAW”..MAKA PIHAK PENGELUAR KETE KITA AKAN IMPROVE SEDIKIT DEMI SEDIKIT, SIKIT PUN JADI LA DRPD X IMPROVE LNSG..YE X?? JD, TERUSKAN MENGUTUK PRODUK YG XDE KUALITI!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

64 ^^ August 29, 2010 at 11:52 am

arm:
boleh2..saja wat statement gitu coz mesti ada yg akn reply mcm bro Mikha ni..haha aku bhgian assemble kete kat premier car bkn proton pown.. assemble e90 and e60 lu.. skg f10…aku x stuju proton punya quality dia x sama yg eksport nye… tp smua main kutuk je.. tu yg lucu tuh…  

In your dream la nk assemble f10.. haiz..xsedar diri :P malu nk mgaku assemble proton 2

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

65 lidisate August 29, 2010 at 1:58 pm

JDM Honda: kepada yg berbangga kereta proton masuk pasaran luar negara,aku sarankan korang baca majalah autoworld ke testdrive UK ke.korang ade bace rating kereta proton dari segi harga?spec?safety?aku bagi example umpama savvy tu kat UK org rate 1 bintang jer?ade korang tau?sebelum berbangga dengan kereta proton…bace la dulu dan fahamilah kenape rakyat marah dengan proton….kalau kite bayar harga kereta 30 k pun proton akan bagi sebuah kereta yg lebih jauh below that cost….kalau nak bangga?kenape rakyat jadi r&d proton?contohnye 1st batch proton waja ade masalah bateri dengan boot belakang bocor masuk air kalau hujan.itu yg nak bangga ke?kenape rakyat kene test dah ade masalah baru nak recall balik semua unit?ade korang tau?sape yg susah?duit siape yg membeli?kite jugak rakyat yg jadi mangsa….so bagi aku sebab kenape nak bangga dengan proton?cintakan tanah air aku faham…..tapi aku tak boleh iyakan jika sesuatu syarikat dari tanah air yg menghasilkan kereta umpama melepaskan batuk di tangga duk makan duit rakyat……lagi satu contoh proton exora punye brake belakang…..ade ke patut mpv pakai brake drum belakang?harga boleh tahan tapi nak bagi discbrake belakang pon susah…..mane yg duk bangga kan proton tu tau tak aspek safety brake system?cube bace kenal dan tau pasal kereta dahulu sebelum korang nak bangga dengan proton. kalau nak terangkan pasal quality panjang ceritanya….kepada yg marah seperti saya,kami marah dengan proton bersebab,kami cinta dunia automobil dan paling tidak kami boleh membezakan antara kualiti dengan tidak….so renung2kan lah dan pi buat homework dulu.bukan nak bergaduh tetapi its all about knowledge,bukan nak cakap sesape hebat.  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

AKU SOKONG APA KATA ‘JDM Honda’..AKU PENGGUNA KERETA MALAYSIA (PROTON WAJA 2003) PUN BNYK TAK PUAS ATI, AKU BELI BARU TAU BKN SECOND HAND TAPI SEJAK DARI BELI SMPI SKRG X ABIS2 DGN MASALAH. BARU KELUAR KEDAI PN DH MCM2 BUNYI, BILA AKU KOMPLEN DIA ORG CKP “BIASA LA ENCIK..KERETA DH LAMA KT KILANG, LAMA2 NNT BUNYI TU ILANG SNDRI” ADA KE MCM TU JE JWPN DIA? RUPA RUPANYA LOWER ARM DH ROSAK, PASTU X SMPI SETAHUN AICOND PLK BUAT HAL, PASTU FUEL PUMP. MASUK NI DH 4 KALI TKR FUEL PUMP APAHAL..? RADIATOR PN DH PRNH PECAH SKALI SBB AIR KERING, SBB APA AIR KERING? HOSE YG KT BWH THROTTLE BODY TU BOCOR HALUS RUPANYA, BKN GETAH TAPI BESI YG BOCOR TU. SETAKAT PRBLM BUKA PINTU, POWER WINDOW, MENTOL LAMPU DPN KEKAL TERBAKAR, BUNYI SANA BUNYI SINI TU DH JD LUMRAH BAGI PENGGUNA KERETA MALAYSIA MCM KAMI.
KAMI BELI UTK KEGUNAAN BKN UTK UJI PANDU, RASANYA KERETA MALAYSIA NI X SESUAI LE DGN NILAI YG DI BAYAR.
KALAU BTL “RAKYAT DI DAHULUKAN” KENAPA JADI MCM NI?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

66 JetLee August 30, 2010 at 3:16 am

Bulan pose xbaik kutuk2 bang… tapi memang proton penipu, petualang, aji bakhil pasai jual kete hampeh dgn harga hampeh !! Sape yg bengong kata murah ?? Gomen dh lanyak harga kete lain lg mahal2 pastu naikkan harga kete proton, mcm jualan murah kat pasaraya la bahlol…!! Bengong2 yg xpernah beli@bwk proton tuh tlg DIAM, gua beli baru wira aeroback SE pd thn 2004 n sampai skrg serba tok nenek jenis maki hamun gua hadiahkan pd seluruh warga proton sbb tlibat tipu hrga, kualiti brg n aksesori, tipu safety… makenik kwn baik gua bukak satu2 brg n tkejut kami tgk… smua plastik, tin sardin, besi yg nipis, design yg buruk… POOORAHHH..!!

Gini la.. b’niaga dlm Islam, wajib suka sama suka, 1 aun pun xbole tipu. So, buktikan proton xtipu ape yg gua ckp td :tembak

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

67 pENinG$$ August 30, 2010 at 12:50 pm

JetLee: Bulan pose xbaik kutuk2 bang… tapi memang proton penipu, petualang, aji bakhil pasai jual kete hampeh dgn harga hampeh !! Sape yg bengong kata murah ?? Gomen dh lanyak harga kete lain lg mahal2 pastu naikkan harga kete proton, mcm jualan murah kat pasaraya la bahlol…!! Bengong2 yg xpernah beli@bwk proton tuh tlg DIAM, gua beli baru wira aeroback SE pd thn 2004 n sampai skrg serba tok nenek jenis maki hamun gua hadiahkan pd seluruh warga proton sbb tlibat tipu hrga, kualiti brg n aksesori, tipu safety… makenik kwn baik gua bukak satu2 brg n tkejut kami tgk… smua plastik, tin sardin, besi yg nipis, design yg buruk… POOORAHHH..!!Gini la.. b’niaga dlm Islam, wajib suka sama suka, 1 aun pun xbole tipu. So, buktikan proton xtipu ape yg gua ckp td   

aku pun sama pakai wira SE 2006..sama jer bro.. :tembak :marah :tembak

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

68 TREMENDOUSSMILED August 30, 2010 at 6:14 pm

:lambai
aku pakai perodua je k xde hal ~move..in 4what

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

69 Kakau September 1, 2010 at 10:10 am

Kalau spec enjin sama ngan Lancer, gearbox CVT, rim sukan 18′ hanya Proton tukar bumper depan & belakang + logo jer. Confirm aku tukar balik bumper asal Lancer…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

70 pogee September 1, 2010 at 7:05 pm

:tembak KERETA BUATAN TEMPATAN N DI PASARKAN DLM PASARAN TEMPATAN MEMANG TERUK…KALAU NAK ESPORT KE LUAR ,SIKIT PUNYA ELOK LAGI..MCM DIANAK TIRIKAN SEDANGKAN KITA BELI LAGI MAHAL.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

71 komenggurun September 2, 2010 at 4:40 pm

lidisate:
AKU SOKONG APA KATA‘JDM Honda’..AKU PENGGUNA KERETA MALAYSIA (PROTON WAJA 2003) PUN BNYK TAK PUAS ATI, AKU BELI BARU TAU BKN SECOND HAND TAPI SEJAK DARI BELI SMPI SKRG X ABIS2 DGN MASALAH. BARU KELUAR KEDAI PN DH MCM2 BUNYI, BILA AKU KOMPLEN DIA ORG CKP “BIASA LA ENCIK..KERETA DH LAMA KT KILANG, LAMA2 NNT BUNYI TU ILANG SNDRI” ADA KE MCM TU JE JWPN DIA? RUPA RUPANYA LOWER ARM DH ROSAK, PASTU X SMPI SETAHUN AICOND PLK BUAT HAL, PASTU FUEL PUMP. MASUK NI DH 4 KALI TKR FUEL PUMP APAHAL..? RADIATOR PN DH PRNH PECAH SKALI SBB AIR KERING, SBB APA AIR KERING? HOSE YG KT BWH THROTTLE BODY TU BOCOR HALUS RUPANYA, BKN GETAH TAPI BESI YG BOCOR TU. SETAKAT PRBLM BUKA PINTU, POWER WINDOW, MENTOL LAMPU DPN KEKAL TERBAKAR, BUNYI SANA BUNYI SINI TU DH JD LUMRAH BAGI PENGGUNA KERETA MALAYSIA MCM KAMI.
KAMI BELI UTK KEGUNAAN BKN UTK UJI PANDU, RASANYA KERETA MALAYSIA NI X SESUAI LE DGN NILAI YG DI BAYAR.
KALAU BTL “RAKYAT DI DAHULUKAN” KENAPA JADI MCM NI?  

Aku pon kene bende yg same bro…
waja 2005 manual,
fuel pump da 3 kali tukar…harge sebijik RM350..tapi kualiti brg mcm hampeh…mcm plastik tupperware kat kedai hardware…
lmpu head light jgn ckp la…byk kali terbakar…
bunyi bising mmg lumrah..tapi Alhamdulillah aku modal sendiri buat soundproof..kurang sikit…
itu je la kot masalah yg aku ade buat mase nih….
tapi engine mmg superb…4g18p..aku lenjan balik kmpg bini aku dr KL smpi JB da dekat 2-3 tahun nih 150-180 steady je…BMW pon segan nk kejar aku…bagi aku engine mitsu ni mmg best minyak pon jimat…cume kene maintan elok2 sikit la…br sedap bawak…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

72 bedal sudah September 3, 2010 at 9:28 am

JDM Honda: kepada yg berbangga kereta proton masuk pasaran luar negara,aku sarankan korang baca majalah autoworld ke testdrive UK ke.korang ade bace rating kereta proton dari segi harga?spec?safety?aku bagi example umpama savvy tu kat UK org rate 1 bintang jer?ade korang tau?sebelum berbangga dengan kereta proton…bace la dulu dan fahamilah kenape rakyat marah dengan proton….kalau kite bayar harga kereta 30 k pun proton akan bagi sebuah kereta yg lebih jauh below that cost….kalau nak bangga?kenape rakyat jadi r&d proton?contohnye 1st batch proton waja ade masalah bateri dengan boot belakang bocor masuk air kalau hujan.itu yg nak bangga ke?kenape rakyat kene test dah ade masalah baru nak recall balik semua unit?ade korang tau?sape yg susah?duit siape yg membeli?kite jugak rakyat yg jadi mangsa….so bagi aku sebab kenape nak bangga dengan proton?cintakan tanah air aku faham…..tapi aku tak boleh iyakan jika sesuatu syarikat dari tanah air yg menghasilkan kereta umpama melepaskan batuk di tangga duk makan duit rakyat……lagi satu contoh proton exora punye brake belakang…..ade ke patut mpv pakai brake drum belakang?harga boleh tahan tapi nak bagi discbrake belakang pon susah…..mane yg duk bangga kan proton tu tau tak aspek safety brake system?cube bace kenal dan tau pasal kereta dahulu sebelum korang nak bangga dengan proton. kalau nak terangkan pasal quality panjang ceritanya….kepada yg marah seperti saya,kami marah dengan proton bersebab,kami cinta dunia automobil dan paling tidak kami boleh membezakan antara kualiti dengan tidak….so renung2kan lah dan pi buat homework dulu.bukan nak bergaduh tetapi its all about knowledge,bukan nak cakap sesape hebat.  

kecoh la ko ni….poyo lebeh….lantak laa proton nk wat cmne…knowledge2 konon…lau ko bg duet kat sume org…leh laa org beli kete laen…dh proton je yg murah…nk wat cmne ne…xbgs pn tepakse laa…honda pn bkn power sgt…aku dlu pakai honda gak/….lopek je…bengong ko ni…slmat ari raye..hahaha

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

73 ^^ September 3, 2010 at 9:39 am

bedal sudah:
kecoh la ko ni….poyo lebeh….lantak laa proton nk wat cmne…knowledge2 konon…lau ko bg duet kat sume org…leh laa org beli kete laen…dh proton je yg murah…nk wat cmne ne…xbgs pn tepakse laa…honda pn bkn power sgt…aku dlu pakai honda gak/….lopek je…bengong ko ni…slmat ari raye..hahaha  

nie umur berape nie? nsb baik ko sedar yg ko bengong. Comment bdk sklh rendah

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

74 mohd September 3, 2010 at 9:02 pm

TREMENDOUSSMILED:
aku pakai perodua je k xde hal ~move..in 4what  

xde maknenye….proton n perodua sameje…..pakai myvi +-6 bulan arcond rosak…handling xsoh cakaplah. ckp pasal kualiti proton n perodua pon sekual mitsubishi, daihatsu, toyota.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

75 anak merdeka September 3, 2010 at 9:15 pm

tadi keluar dekat tv3
sempat tengok
tapi sekejap je kuar kat TV, tak sampai 15 saat

Enjin dengar kata Mitsu mivec DOHC retuned balik by lotus
suspension by lotus
chassis diperkuat
longkwang 4wd terbina dalam garmin GPS built in kat rear side mirror
harga kereta waja baru ni dalam RM80,0000

bodykit mild exec..
kalau macam ini, takla…..beriya iya sangat nak kereta ni
tengok harga terus down :hilangsabar

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

76 Pak Awang September 3, 2010 at 9:38 pm

kalau semua cam lancer rugi laa guna teknologi lotus…baik rebadge lancer terus…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

77 Geng Proton September 3, 2010 at 10:07 pm

model proton yang bagus seperti neo, savvy, waja memang bagus pun.. kite punye mindset sahaja kata kereta proton tak bagus, buatan malaysia la,low class la ape la..asik tahu nak komplen sahaja
tapi kalau diikutkan baru2 ini toyota yang paling teruk kualiti sampai beribu riban kene tarik balik seluruh dunia kannn..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

78 adf September 4, 2010 at 12:31 am

tadi keluar segment dalam nightline tv3.dia kasi sneak preview waja replacement.perghh..memang mengacam..siap ada paddle shift lagi yang macam f1 tu..saya rasa owner-owner lancer semua x senang duduk lah..sebab waja baru ni akan berlambak lambak dijalan raya selepas ini.tukar bumper depan dan pasang spoiler evo settle…masuk rim sport dah complete.menurut tv3 awal oct akan di lancar kan.dan waja ni skrg sedang dipasang di kilang shah alam….malaysia boleh…saya antara yang hampir beli lancer tahun lepas..tetapi x jadi kerana dengar pasal waja ni…abang abang lancer…sabar..this is boleh land! :ketawa

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

79 gmorque September 4, 2010 at 2:38 am

dalam bisnes, re-badge ni perkara biasa.. x guna kalau habis duit and tenaga bnyk untuk design sendiri tapi akhirnya produk x mendapat sambutan.. proton selalu kutuk naza sebab re-badge tapi dari segi sales, saper yang dapat jual lagi bnyk and pelanggan puas hati confirm menang beb.. itu lumrah bisnes.. tapi yang penting apa saja produk yang dikeluarkan biarlah menepati kehendak pengguna dari segi kualiti dan jugak harga.. brand jepun atau europe pun ader problem.. so sekarang ni tanggungjawab dok kat government untuk kaji balik sistem cukai.. bagi proton pulak, sudah ader improvement dari segi design start ngan pesona and saga baru. cuma dari segi material and durability perlu dipertingkatkan lagi.. if proton nk letak harga macam keta jepun, pengguna tak teragak2 untuk beli sekiranya terbukti kualiti dan durability memang macam keta jepun.. tepuk dada tanya selera.. kiter kat sini cuma pengguna bukannya crash dummies.. :jangan

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

80 Zubair September 4, 2010 at 9:46 am

anak merdeka: tadi keluar dekat tv3
sempat tengok
tapi sekejap je kuar kat TV, tak sampai 15 saatEnjin dengar kata Mitsu mivec DOHC retuned balik by lotus
suspension by lotus
chassis diperkuat
longkwang 4wd terbina dalam garmin GPS built in kat rear side mirror
harga kereta waja baru ni dalam RM80,0000bodykit mild exec..
kalau macam ini, takla…..beriya iya sangat nak kereta ni
tengokharga terus down   

80K?

baik beli honda civic 1.8..tak atau Hcity…atau vios…..serik dah pakai kereta proton ni….

malangnya suasana kereta di malaysia tak banyak choices macam euro/aus/us

kalau kat us, range 10-20k tuh cheap affordable
20-30 range medium sedan macam camry,accord
30-40 range sports car, evo,sti,
40-50 baru start kereta macam mustang, viper

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

81 alahai Naza September 4, 2010 at 10:10 am

aku rasa naza lagi teruk…lampu cepat berkabut baru pakai beberapa tahun dah nampak cam lama…proton x banyak masalah sangat dah banyak berjasa dengan orang malaysia…ayah aku dah pakai proton dekat 20 tahun…sekarang dah jadi kereta lenjan…body berkarat tu biasa ajer ianya berlaku selepas 10 tahun kereta tu digunakan dan setakat mana kita rajin ke laut…tapi nak restore body biasanya 3 ribu ajer siap ngan cat semula…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

82 arm September 4, 2010 at 11:22 am

^^:
In your dream la nk assemble f10.. haiz..xsedar diri :P malu nk mgaku assemble proton 2  

haha aku x assemble f10 pun.. cuma tlg print assembly manual utk operator di sana…

siapa yg x sedar diri…

smua dok gaduh yer.. banding company lak langit ngan bumi.. yg dah berpuluh2 tahun dalam car manufacture..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

83 arm September 4, 2010 at 11:25 am

alahai Naza: aku rasa naza lagi teruk…lampu cepat berkabut baru pakai beberapa tahun dah nampak cam lama…proton x banyak masalah sangat dah banyak berjasa dengan orang malaysia…ayah aku dah pakai proton dekat 20 tahun…sekarang dah jadi kereta lenjan…body berkarat tu biasa ajer ianya berlaku selepas 10 tahun kereta tu digunakan dan setakat mana kita rajin ke laut…tapi nak restore body biasanya 3 ribu ajer siap ngan cat semula…  

aku tgk honda pun berkabut…
saga ayah ko lampu kaca…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

84 pajak gantung September 4, 2010 at 12:06 pm

makin tertekan la perodua salesman

selama ni guna modal
” kereta kami engine jepun, design asal jepun.. quality terjamin… tak macam proton.. local made..”

la ni depa nak kata apa pulak???

video proton waja baru

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

85 arm September 4, 2010 at 2:14 pm

^^:
In your dream la nk assemble f10.. haiz..xsedar diri :P malu nk mgaku assemble proton 2  

haaha aku x psang pun tlg print assmbly manual utk operator psang jek

dok kutuk kete proton yg baru umur 26thun tuh.. banding la ngan sama umur ngan dia ker…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

86 nazri sulaiman September 5, 2010 at 4:58 am

:peace..x sabar rasa nye nk 2gu keta waja baru nk kuar kat pasaran..tp enjin mitsubishi ke campro?…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

87 aciet_threeborn07 September 6, 2010 at 2:47 am

adakah bodykit yg digunakan boleh diguna pakai pada model proton waja cps?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

88 amin September 6, 2010 at 8:37 am

dahsyat gak kereta tempatan skrag tak main rege 50-60K lagi dah…
mati la pasni tak mampu beli kereta…bajet lari sume…
cukai atas kenderaan merupakan antara pendapatan utama kerajaan….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

89 adf September 7, 2010 at 3:31 pm

aciet_threeborn07: adakah bodykit yg digunakan boleh diguna pakai pada model proton waja cps?  

tidak

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

90 arm September 7, 2010 at 10:18 pm

adf:
tidak  

abg adf.. nk tau spec dia la..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

91 pali September 8, 2010 at 2:57 pm

arm:
abg adf.. nk tau spec dia la..  

arm:
abg adf.. nk tau spec dia la..  

waja lancer..enjin 1.6cc and 2.0cc..enjin kemungkinan besar still gune kan enjin campro..yg telah dinaik taraf macm neo lotus edition :)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

92 ^^ September 8, 2010 at 3:44 pm

arm:
haaha aku x psang pun tlg print assmbly manual utk operator psang jekdok kutuk kete proton yg baru umur 26thun tuh.. banding la ngan sama umur ngan dia ker…  

errr, dat day ckp assemble f10.. o.O duhh, ckp cam keling. ler keje tukang print je ker.. : ) cool.. nice job

no wonder ko warrior kat sini ^^

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

93 ^^ September 8, 2010 at 3:46 pm

Proton Rubish ^^

mcm mn la dia nk market keta ni kat international. cant wait for top gear to kutuk keta waja poser evo nie ^^

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

94 ^^ September 8, 2010 at 3:54 pm

arm:
haha aku x assemble f10 pun.. cuma tlg print assembly manual utk operator di sana…
siapa yg x sedar diri…
smua dok gaduh yer.. banding company lak langit ngan bumi.. yg dah berpuluh2 tahun dalam car manufacture..  

tlg la, klu br setahun jagung pun dlm industry, xkn la basic knowledge of QA xder..?? mslhnyer, proton xamik port pun issue 2. dh2, ko gi duk kat meja ko bt printing ok ^^

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

95 arm September 9, 2010 at 4:54 pm

^^:
errr, dat day ckp assemble f10.. o.O duhh, ckp cam keling. ler keje tukang print je ker.. : ) cool.. nice jobno wonder ko warrior kat sini ^^  

wat ever..
meh sapa da spec dia

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

96 arm September 9, 2010 at 4:58 pm

^^:
tlg la, klu br setahun jagung pun dlm industry, xkn la basic knowledge of QA xder..?? mslhnyer, proton xamik port pun issue 2. dh2, ko gi duk kat meja ko bt printing ok^^  

xtau la QA sana.. ko try masuk tgk

bkn da solution pun dok main kutuk dok men bahas dlm ni jer.

pe cdgn ko kat proton yg jelas kualiti import yg mmg x sama tuh..

by the way BMW x1 yg bkal masuk end of this year pun quality dia mcm apa.. ketuk2 dashboard pun dah bunyi mcm dasboad myvi

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

97 alan ribut September 13, 2010 at 12:48 am

nazri sulaiman: :peace..x sabar rasa nye nk 2gu keta waja baru nk kuar kat pasaran..tp enjin mitsubishi ke campro?…  

:kacak body kasi keras sikit,pusing roda belakang macam lori.aku yakin jualan naik giler.tahniah kpd pengguna MADE IN MALAYSIA
alan ribut menulis Berita Terkini….yh1ty54r5tMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

98 alan ribut September 13, 2010 at 12:54 am

arm:
aku tgk honda pun berkabut…
saga ayah ko lampu kaca…  

diorang nak untung jual spare part.tu pasal cincai…tahnia kpd pengguna MADE IN MALAYSIA.pro2 n proton gabung ajelah.. buat van bentuk peluru,muat 10 org.bole ke?
alan ribut menulis Berita Terkini….yh1ty54r5tMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

99 alan ribut September 13, 2010 at 1:00 am

waja baru bentuknya ok; kalau buat roda pusing belakang macam lori lagi hebat.jualan pasti luar jangkaan.bina van pula,bentuk peluru yg bole muat 10 org.gabung ajelah proton,pro2 n HiCom.lagi senang.buang je sombongnya tu.. tak diperlukan untuk mengadap Allah.hidup bukannya lama sgt. 100 tahun belum tentu.
alan ribut menulis Berita Terkini….yh1ty54r5tMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

100 alan ribut September 13, 2010 at 1:04 am

pali: waja lancer..enjin 1.6cc and 2.0cc..enjin kemungkinan besar still gune kan enjin campro..yg telah dinaik taraf macm neo lotus edition :)   

rodanya kasi pusing belakanglah bang… jualan pasti luar jangkaan.harga agak2lah…jgn mahal sgt.murah pun susah.
alan ribut menulis Berita Terkini….yh1ty54r5tMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

101 wan September 14, 2010 at 4:42 am

proton ni guna enjin pe???

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

102 JDM HONDA September 15, 2010 at 2:39 pm

hurmmm…jgn salah faham,aku suka kereta proton.ape yg aku terangkan pasal kualiti dan harga proton sahaja,aku bukan nak jadikan ni medan nak bertikam lidah…tapi baru2 ni ade masuk paper pasal Saga BLM baru eksiden rempuh lori…kereta tak terbalik tapi bumbung seketul tercabut,tak kira impact kuat mane eksiden pun sepatutnye bumbung tak boleh tercabut seketul terus kerana bumbung tu adalah bahagian yg penting melindungi pengguna.cerita panjang pun tak guna,kalau tak percaya tgk la sendiri kat link ni > http://ondscene.my/kemalangan/kepala-pecah-kereta-rempuh-lori ……….pandai2 la korang menilaikan sebagai pengguna.walaupun korang cakap korang sayang proton la ape la…kalau 20 tahun dah 3-4 kereta proton korang beli tapi takde kemajuan macam mane?siape untung siapa yg rugi?minta maaf2 banyak2…aku bukan nak keruhkan keadaan.peace!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

103 ain September 17, 2010 at 2:58 pm

langsung tak cantik…!!!!buruk ada la….yang lama lagi cantik…. :lambai :hormat :gelak :doa :ejek :nangis :gila

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

104 ain September 17, 2010 at 2:59 pm

ain: langsung tak cantik…!!!!buruk ada la….yang lama lagi cantik….   (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

ko dah gila ke????

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

105 apong September 19, 2010 at 11:09 am

cantik kete tempatan niee..
mkin hari mkin menarikkk…
HARGA je yg masih xmnarik

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

106 Belia Sayang Malaysia September 21, 2010 at 10:02 am

JDM HONDA: hurmmm…jgn salah faham,aku suka kereta proton.ape yg aku terangkan pasal kualiti dan harga proton sahaja,aku bukan nak jadikan ni medan nak bertikam lidah…tapi baru2 ni ade masuk paper pasal Saga BLM baru eksiden rempuh lori…kereta tak terbalik tapi bumbung seketul tercabut,tak kira impact kuat mane eksiden pun sepatutnye bumbung tak boleh tercabut seketul terus kerana bumbung tu adalah bahagian yg penting melindungi pengguna.cerita panjang pun tak guna,kalau tak percaya tgk la sendiri kat link ni >http://ondscene.my/kemalangan/kepala-pecah-kereta-rempuh-lori ……….pandai2 la korang menilaikan sebagai pengguna.walaupun korang cakap korang sayang proton la ape la…kalau 20 tahun dah 3-4 kereta proton korang beli tapi takde kemajuan macam mane?siape untung siapa yg rugi?minta maaf2 banyak2…aku bukan nak keruhkan keadaan.peace!!  

aku sokong… memang kualiti kereta agak rendah cikit. kalu nak dibandingkan dengan perodua, perodua lagi berkualiti. mintak -mintak la proton kuarkan model yang tahan dan berkualiti..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

107 bon September 22, 2010 at 10:49 pm

sebenarnye proton dh lame maju kpd sesiape yg xtahu n masih cakap proton copy n paste.. proton buat model nie hasil drp pertukaran technology dengan mitsubishi.. kire swap la ngan model persona and exora.. so kite amik lancer nie sebagai ganti.. so kite dh jimat ratusan juta ringgit untuk process R&D.. kire ok la tuh.. mitsubishi pun lepas nie akan pasarkan exora and persona dgn tag line dieorang.. so korang xberbangga ke?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

108 Emy007 September 24, 2010 at 5:55 pm

Pengeluar kereta nasional, Proton Holdings Berhad (Proton) bakal melancarkan wajah baru bagi Proton Waja pada November ini.

Pengarah Urusan Kumpulan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata, wajah baru Waja adalah hasil kerjasama dengan Mitsubishi Motor .

“Pada masa ini, model baru Waja berkenaan sudah di peringkat pandu uji dan dijangka akan menarik lebih ramai pembeli,” katanya. Menurutnya, model berkenaan juga hasil daripada maklum balas pelanggan yang menggunakan Waja sebelum ini.

“Kita lihat mereka mahu sesuatu lebih daripada Waja yang sedia ada dan model itu didatangkan dengan enjin baru serta semua peralatan baru, jadi pelanggan harus menunggu ianya dilancarkan secara rasmi akhir tahun ini,” katanya. Ditanya mengenai harga bagi model berkenaan, Syed Zainal Abidin berkata, harganya melebihi harga Waja sedia ada.

“Namun ianya berbaloi kerana pengguna akan dapat menikmati sepenuhnya harga berkenaan dengan memilikinya,” katanya selepas Mesyuarat Agung Tahunan Proton di Shah Alam, semalam.

Selain itu, Syed Zainal Abidin berkata, Proton kini dalam proses membangunkan kenderaan hybric dan elektrik.

“Bersesuaian dengan standard persekitaran di pasaran kenderaan global, kenderaan ini mempunyai potensi besar untuk menjadi peneraju di negara Asia Selatan,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Proton, Datuk Seri Mohd Nadzmi Mohd Salleh berkata, bagi tahun kewangan 2009/2010 yang berakhir pada 31 Mac lalu, sebanyak 26 peratus peningkatan menjadikannya RM8226.9 juta berbanding tahun sebelumnya RM6518.7 juta.

“Kejayaan berkenaan disokong oleh beberapa faktor antaranya pemulihan ekonomi, peningkatan jualan kenderaan tiga model utama iaitu Saga, Persona dan Exora, margin keuntungan yang lebih baik dan sebagainya,” katanya.

berita terbaru pasal proton waja lancer dah nak launch november ni, harap takdela…lepas ni masalah power window :ketawamanja

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

109 wafaa September 24, 2010 at 7:28 pm

hrm x elok…. :curiga :hilangsabar

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

110 cikabum September 27, 2010 at 3:13 pm

Saya pernah pakai model Proton Waja 1.8 yg pakai enjin Renault tu. Sy orang yg ke5 pakai,kira 5th hand dh.Memang menyesal beli. :marah
Proton Waja 1.8 :tembak

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

111 juki September 29, 2010 at 7:38 pm

tetap pilih kete import.sebabnya,berkualiti

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

112 blmer September 30, 2010 at 6:02 pm

komenggurun:
Aku pon kene bende yg same bro…
waja 2005 manual,
fuel pump da 3 kali tukar…harge sebijik RM350..tapi kualiti brg mcm hampeh…mcm plastik tupperware kat kedai hardware…
lmpu head light jgn ckp la…byk kali terbakar…
bunyi bising mmg lumrah..tapi Alhamdulillah aku modal sendiri buat soundproof..kurang sikit…
itu je la kot masalah yg aku ade buat mase nih….
tapi engine mmg superb…4g18p..aku lenjan balik kmpg bini aku dr KL smpi JB da dekat 2-3 tahun nih 150-180 steady je…BMW pon segan nk kejar aku…bagi aku engine mitsu ni mmg best minyak pon jimat…cume kene maintan elok2 sikit la…br sedap bawak…  

kesian ko kan..fuel pump punya pasal, kete tersadai tepi jalan..tepakse panggil membe mintak tlg..hehe..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

113 komenggurun October 1, 2010 at 9:40 am

blmer:
kesian ko kan..fuel pump punya pasal, kete tersadai tepi jalan..tepakse panggil membe mintak tlg..hehe..  

weh….mcm betul je cite ko…..adakah ko salah sorang mmbr aku yg aku panggil tolong tolak kete aku? sebab mmbr yg aku panggil tu pon pki BLM gak….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

114 Citra AutoShow Team October 2, 2010 at 1:16 pm

Boleh Tahan Kreta waja lancer ne……i think klau d ubah suai lagi mybe cntik……

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

115 Citra AutoShow Team October 2, 2010 at 1:18 pm

cikabum: Saya pernah pakai model Proton Waja 1.8 yg pakai enjin Renault tu. Sy orang yg ke5 pakai,kira 5th hand dh.Memang menyesal beli. Proton Waja 1.8   (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

lain kali bli yg firsthand…..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

116 tihadiah seman October 3, 2010 at 12:50 am
117 cikabum October 3, 2010 at 8:18 am

Citra AutoShow Team: lain kali bli yg firsthand…..  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

x kira 5th hand ker, 9th hand ker…Waja 1.8 versi enjin Renault is totally wasted!!! Kira 1st user tu byk tipu la masa nak jual keta tu…promote je lebih…duit aku jgk yg habis byk.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

118 Perdana V6 October 3, 2010 at 6:58 pm

Proton rajin keluar model baru tapi tak ada kualiti. Kini model baru akan keluar. Harap jaga kualiti jangan asik keluar model baru tapi tak ada kualiti
kereta termahal dan terbesar dari proton banyak masalah dan
hingga hari ini tak terjawab…?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

119 blmer October 3, 2010 at 9:51 pm

komenggurun:
weh….mcm betul je cite ko…..adakah ko salah sorang mmbr aku yg aku panggil tolong tolak kete aku? sebab mmbr yg aku panggil tu pon pki BLM gak….  

time tu blm tolong waja..lain kali waja tolong blm plak..tu pn kalo aku pakai blm lagi..kalo blm aku wat hal lagi..aku hantar besi buruk je..dah nasib aku dpt kete proton yg mcm hampeh..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

120 Rauna October 4, 2010 at 2:09 am

Saya masih lagi percayakan proton sbbnyer la kan… stakat ni la yg korang pernah tengok atau baca, ada tak kereta saga blm kemalangan dan terbakar? kereta lain… dah byk yg terbakar… maknanyer??? korang pikir la sendiri…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

121 asray October 4, 2010 at 7:18 am

Rauna: Saya masih lagi percayakan proton sbbnyer la kan… stakat ni la yg korang pernah tengok atau baca, ada tak kereta saga blm kemalangan dan terbakar? kereta lain… dah byk yg terbakar… maknanyer??? korang pikir la sendiri…  

tak tahu la, tolong bak mai statistik kat sini. apa maknanya kalu kete baru sebulan tp power window dah jam? aku pakai kia spectra 4 tahun baru putus kabel pawer window..cuba rauna pikirkan. percaya lain hal…kualiti lain hal. kualiti juga penentu kepercayaan pelanggan.
asray menulis Berita Terkini….Tok Pa di BrisbaneMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

122 Rauna October 4, 2010 at 10:32 am

Ala… setakat power window… mpv abg ipar saya avanza 1.5, kereta baru, pintu penumpang belah kiri takleh tutup rapat, bermakna takleh la nak lock kereta, dah mcm2 org SC Toyota tu buat, sampai skrg takleh settle. Kereta myvi jiran saya baru 3 bln guna dah kene tukar motor power window, 6 bln kemudian brek jam, kereta proton blm saya rosak power window skali jer, tukar suis kat SC dan sampai skrg tak rosak. Apa2 pun sebenarnya beli kereta ni kira ikut nasib la…. Dapat kereta ok senyum… dapat kereta KO me&^%$ la jwbnyer… Dunia2..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

123 JDM Honda October 4, 2010 at 10:51 am

Rauna: Saya masih lagi percayakan proton sbbnyer la kan… stakat ni la yg korang pernah tengok atau baca, ada tak kereta saga blm kemalangan dan terbakar? kereta lain… dah byk yg terbakar… maknanyer??? korang pikir la sendiri…  

tak bace paper ngan tgk berita ke?penat je saye post cube check link ni —-> http://ondscene.my/kemalangan/kepala-pecah-kereta-rempuh-lori .lainkali bace betul2 yer.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

124 Rauna October 4, 2010 at 11:59 am

JDM Honda:
tak bace paper ngan tgk berita ke?penat je saye post cube check link ni —-> http://ondscene.my/kemalangan/kepala-pecah-kereta-rempuh-lori .lainkali bace betul2 yer.  

cuba tengok ni pulak http://ondscene.my/kemalangan/pemandu-maut-kereta-rempuh-lori
kualiti mana pun kereta tu kalau pandu laju dan eksiden… maut jugak la menanti….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

125 DontKnowAnything October 5, 2010 at 12:55 am

mahukan kereta yg berkualiti tinggi,tapi adakah seseorang itu juga berkualiti semasa memandu??biasa la tu minor problem,mane2 kete pun ade,kire kene la pada harga nyer,cuba korang tgk kete2 yg branded mcm ferrari yg harga berjuta tu,pun bleh terbakar,

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

126 asray October 5, 2010 at 6:15 am

kalu 1/10 ada masalah tu boleh kira minor, tp kalu dah setiap yg keluar tu ada masalah sama dan dr dulu, kini & selamanya apa yg minornya. minor sepatutnya dah bo baiki, tp sampai la nie…masih ada masalah sama.
kena harga? saga blm kat malaysia berapa? kat oz (S16) $12000 jer….
asray menulis Berita Terkini….Tok Pa di BrisbaneMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

127 DontKnowAnything October 5, 2010 at 1:34 pm

asray: kalu 1/10 ada masalah tu boleh kira minor, tp kalu dah setiap yg keluar tu ada masalah sama dan dr dulu, kini & selamanya apa yg minornya. minor sepatutnya dah bo baiki, tp sampai la nie…masih ada masalah sama.
kena harga? saga blm kat malaysia berapa? kat oz (S16) $12000 jer….
  

nak buat camner bro,tax kat malaysia nie antara yg termahal..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

128 erinez October 5, 2010 at 2:03 pm

ala,x sokong buatan MALAYSIA…beli la keta import,roll royce ka,ferrari ka,bnyak lgi keta laen….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

129 af October 6, 2010 at 7:54 pm

if xsilap krete ni time tgk dlu pntu 2.. time pesona nak kluar model prototaip waja ni dah ade but pntu 2 n lpu nblakang xsme dgn lanser

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

130 asray October 6, 2010 at 9:05 pm

DontKnowAnything:
nak buat camner bro,tax kat malaysia nie antara yg termahal..  

utk kete 2L selain asia, tax dikenakan antara 130-171%.
asray menulis Berita Terkini….Tok Pa di BrisbaneMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

131 azam October 7, 2010 at 1:20 am

x kiralah,terbakarr ke,window jam ke,or pee..itu terpulang pada nasib kot…x semua kat dunia ini yang sempurna..setiap keluaran mesti ada kelebihan serta kekurangannya..yang pasti kita mesti yakin n sanggup menghadapi risiko…pk dahulu yer.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

132 ^^ October 7, 2010 at 8:38 am

azam: x kiralah,terbakarr ke,window jam ke,or pee..itu terpulang pada nasib kot…x semua kat dunia ini yang sempurna..setiap keluaran mesti ada kelebihan serta kekurangannya..yang pasti kita mesti yakin n sanggup menghadapi risiko…pk dahulu yer.  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Nie la culutre org melayu, bersikap ala kadar n can say ats nasib?? what da heck is that lor? klu smua org malay fikir mcm ko then demolish la QA, so xperlu la ader ISO ke aper cuz smua bnda ats nasib kn. ko sk xsk lantak ko, is tht the way u do business? if gov xder kat blkg proton n tax malaysia being revised, dead sure la proton dh lame bgkus ok!! u r TYPICAL MALAY NYER MINDSET. ^^

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

133 JDM HONDA October 7, 2010 at 10:29 pm

Rauna:
cuba tengok ni pulak http://ondscene.my/kemalangan/pemandu-maut-kereta-rempuh-lori
kualiti mana pun kereta tu kalau pandu laju dan eksiden… maut jugak la menanti….  

haritu cakap takde kereta proton takde terbakar atau eksiden,so saye tunjukkan bukti.lepas tu awak cakap kalau pandu laju dan eksiden maut jugak menanti.kat mane2 pun org boleh mati,tak payah cerita bawak kereta,tu keje Allah.awak tanye kelemahan kereta proton so saye tunjukkan bukti.bile ade bukti awak tepis alasan lain.awak mmg patut bernaung bawah proton,bile customer nak beli kereta macam2 salesman cube pikat suruh beli.bile dah beli penggunna tunjuk ade rosak,mula la bagi alasan tu la ini la.pi bace buku kereta la,blaja luar dalam kereta dan sebagainye baru boleh nak tempias macam2 dalam ni.awak tau RND proton macam mane ke?saye tunjuk berita tu supaya kite fikir….kenapa kereta blm tu langgar belakang lori tetapi bumbung yg tercabut.dan awak kene tau disebabkan bumbung tu tercabut la pemandu tu mati serta merta die tempat kejadian.ade awak fikir mungkin kalau bumbung tu tak tercabut terus mangsa mungkin selamat?itu org bising pasal quality kereta….bukan nak citer pasal hidup mati.sedikit pembaharuan boleh menentukan banyak perbezaan.bile melayu nak maju kalau asyik nak berfikir camni?buatpe gov. labur kat proton bebanyak kalau takde kualiti?duit gov. tu bukan duit rakyat ke?

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

134 psidestructer October 8, 2010 at 1:44 am

Rauna:
cuba tengok ni pulak http://ondscene.my/kemalangan/pemandu-maut-kereta-rempuh-lori
kualiti mana pun kereta tu kalau pandu laju dan eksiden… maut jugak la menanti….  

Gile la.. keras tol kete proton… stakat bumbung je… ce tgk tepi dia… even kemik x kaco kabin langsung… lori tu plak… bersepai… side impact lg kritikal dri frontal impact… lau kete honda da lama putus dua da… kete ni bru safety 3star… blom lagi lau kua safety 4star or 5star… lau kete mesia dapat 4star or 5 star safety… silap jatuh gaong pun driver leh kuar cucuh rokok lg…

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

135 asray October 8, 2010 at 7:14 am

psidestructer:
Gile la.. keras tol kete proton… stakat bumbung je… ce tgk tepi dia… even kemik x kaco kabin langsung… lori tu plak… bersepai… side impact lg kritikal dri frontal impact… lau kete honda da lama putus dua da… kete ni bru safety 3star… blom lagi lau kua safety 4star or 5star… lau kete mesia dapat 4star or 5 star safety… silap jatuh gaong pun driver leh kuar cucuh rokok lg…  

jgn buat bro…kang ada minyak bocor, tak psal2 kabom…lgpun rokok dah naik harga… :phwitt
asray menulis Berita Terkini….Tok Pa di BrisbaneMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

136 jengka October 8, 2010 at 4:10 pm

Nak tau keta mana yg lebih baik??? Bg ja sa keta free, itu la yg terbaik :ketawa

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

137 fariz October 9, 2010 at 12:44 pm

Dibuka untuk tempahan sekarang untuk kl&selangor area…bookoing 1k..3month payslip,3month bank statment,ic,lisence,dokument proses loan…FAST APROVAL&FAST DELIVERY….CALL FOR INFO….0133698918 FARIZ EON PROTON……….

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

138 man belon October 11, 2010 at 10:17 am

saya suka waja baru ini.. mmg styloo…. :senyumkambing :peace :peace

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

139 asray October 11, 2010 at 11:04 am

fariz: Dibuka untuk tempahan sekarang untuk kl&selangor area…bookoing 1k..3month payslip,3month bank statment,ic,lisence,dokument proses loan…FAST APROVAL&FAST DELIVERY….CALL FOR INFO….0133698918 FARIZ EON PROTON……….  

apa yg fast yea…kete belum lancar lg
asray menulis Berita Terkini….Tok Pa di BrisbaneMy Profile

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

140 ironman October 12, 2010 at 2:04 am

:tembak :jangan BUAT APA GADUH2 SAMER KITER,MALAYSIA KITER INI KECIK AJER,,,KALU SEMUA GADUH SAPER NK JAGER… :peace :peace

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

141 shinob October 14, 2010 at 11:27 am

Goodday n Salamzz…

Susah nk cakap la benda2 ni…senang cite dpends pada rezeki n nasib masing2 la..aku xkata proton bagus sgt or totally wasted..but drpd experienced sendiri, aku dah pkai satria, wira, perdana V6, setakat ni alhamdulillah..xdela masalah besar yg betul2 memeningkan kepala..stakat maintenance wear n tear tu keta dari ceruk dunia mane pun sama..klau pkai ferrari skalipun, tp jenis nk check minyak enjin ngan n air radiator setaun payah sekali…faham2 sendiri la…
Aku pun penah pkai civic ferio, fiat brava GT, civic EK n crv (2004) masing2 ada pros n cons tersendiri…nk kate kete2 import ni hebat sgt, faham2 jela sales value n maintenance costs dia kan? Ade jgk member yg baru sebulan klua continental car (BARU bukan 2nd hand yee WUB XXX) tersadai kat hiway bcoz masalah brake…renung2kan la ye..
Pd aku, klau dah kene pada mata, berkenan kt ati, match plak ngan budget..xkira la kete tempatan ke, import ke..sesape pun beli kan? Yg PENTING…jagalah scheduled maintenance kete anda sehabis baik..huhuuu..klau masih jd lg benda yg xsepatutnya..mungkin itu sebagai dugaan… So, tepuk dada tanya selera, nk beli keta, seluk poket, tengok bank account…wallahualam…(sekadar pandangan)

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

142 jAkIe JiePang October 14, 2010 at 1:07 pm

Beli keta ni nasib jer…kalu dapat condition ok..bagus la..kalu tk ok..pakai setahun dh mcam2 ragam..kdg2 tu sebijik enjin kena tukar ..apa citer ..mslhnyer bila assembling keta dia org ni main balun jer…janji dh psng …kdg2 QC pon terlepas pandang..dalm 100 bijik yang dibina tk semua nyer perfect..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

143 jAkIe JiePang October 14, 2010 at 1:11 pm

dan kalu dilihat dari komen2 yang diberi kt atas kebanyakkannya memiliki keta jenis proton..so kita lihat banyak buruk ker banyak baik??kalu bayk buruk dari baik…maksudnyer memang tkd kualiti la assembling proton

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

144 jAkIe JiePang October 14, 2010 at 1:16 pm

major error proton plg banyak adalah di kerangka cermin…kalu naik cermin mesti senget punyer..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

145 jAkIe JiePang October 14, 2010 at 1:17 pm

sama la juga mana2 keta…tk semuanya perfect..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

146 honda civic October 15, 2010 at 6:24 pm

jAkIe JiePang: major error proton plg banyak adalah di kerangka cermin…kalu naik cermin mesti senget punyer..  
sama gak bro..honda atau lain@ keta pun mcm tu gak.aku keja use car n new car sama jer.bab eksiden tak boleh nak ckp.bas pun boleh bumbung tercabut apa cer???yang penting ikut peraturan n guna ngan cermat.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

147 daus October 16, 2010 at 1:26 am

nie yg kami tungu,,,,kreta proton yg cm sport car,,,i like this car,,,

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

148 namo October 16, 2010 at 2:17 pm

JDM HONDA: hurmmm…jgn salah faham,aku suka kereta proton.ape yg aku terangkan pasal kualiti dan harga proton sahaja,aku bukan nak jadikan ni medan nak bertikam lidah…tapi baru2 ni ade masuk paper pasal Saga BLM baru eksiden rempuh lori…kereta tak terbalik tapi bumbung seketul tercabut,tak kira impact kuat mane eksiden pun sepatutnye bumbung tak boleh tercabut seketul terus kerana bumbung tu adalah bahagian yg penting melindungi pengguna.cerita panjang pun tak guna,kalau tak percaya tgk la sendiri kat link ni >http://ondscene.my/kemalangan/kepala-pecah-kereta-rempuh-lori ……….pandai2 la korang menilaikan sebagai pengguna.walaupun korang cakap korang sayang proton la ape la…kalau 20 tahun dah 3-4 kereta proton korang beli tapi takde kemajuan macam mane?siape untung siapa yg rugi?minta maaf2 banyak2…aku bukan nak keruhkan keadaan.peace!!  

Perdana V6: Proton rajin keluar model baru tapi tak ada kualiti. Kinimodel baru akan keluar. Harap jaga kualiti jangan asik keluar model baru tapi tak ada kualiti
kereta termahal dan terbesar dari proton banyak masalah dan
hingga hari ini tak terjawab…?  

SEBENARNYA KETA HONDA CIVIC BARU KT THAILAND CUMA 60K JE CUBA BANDINGKAN DGN KUALITI KETA PROTON DGN HARGA YG SAMA.NACAN NI BUAT KERETA UNTUK JUAL DLM NEGERI AJE LAH
SAYA OERNAH PAKAI PROTON SEBELUM NI SKRG DAH BERALIH KE HONDA.SKG SAYA FAHAM APA ITU KUALITI

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

149 jebat_derhaka October 26, 2010 at 8:00 pm

cikabum: x kira 5th hand ker, 9th hand ker…Waja 1.8 versi enjin Renault is totally wasted!!! Kira 1st user tu byk tipu la masa nak jual keta tu…promote je lebih…duit aku jgk yg habis byk.  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

walaupun hampes waja 1.8 tu…tp setria neo s2000 rally telah mgunakan enjin yang sama.. itu bermakna enjin tersebut cukup bkuasa…cuma masalahnya skrg…pihak proton tlh tau mjual ja…tp alat ganti tak bw masuk skali.. klu ada pun harga gila2 punya.. makanik yg arif ttg enjin jenis ini pun tak ramai.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

150 misai October 30, 2010 at 7:17 pm

^^:
Nie la culutre org melayu, bersikap ala kadar n can say ats nasib?? what da heck is that lor? klu smua org malay fikir mcm ko then demolish la QA, so xperlu la ader ISO ke aper cuz smua bnda ats nasib kn. ko sk xsk lantak ko, is tht the way u do business? if gov xder kat blkg proton n tax malaysia being revised, dead sure la proton dh lame bgkus ok!! u r TYPICAL MALAY NYER MINDSET. ^^  

sokong ^^, mentaliti kite terima ape saje, yg m’bbkan kite asyik terima brg low class, bile rosak ckit, ala nasib, kate pengeluaran kelas dunialah, iso 9000lah, terima award tu, terima award nilah, tapi kualiti keta, ??????

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

151 chinhenkui November 10, 2010 at 9:06 pm

dah 25 tahun , proton tak tau buat kereta! Hanya tau pasang eja! ambil kulit orang tampah di muka diri , ini rasa bangga!! bagus tutup sajalah ! jangan puang duit rakyat !!!

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

152 DontKnowAnything December 9, 2010 at 11:54 am

chinhenkui: dah 25 tahun , proton tak tau buat kereta! Hanya tau pasang eja! ambil kulit orang tampah di muka diri , ini rasa bangga!! bagus tutup sajalah ! jangan puang duit rakyat !!!  

ape yg buang nyer duit rakyat??hahaha

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

153 abu bakar ella December 11, 2010 at 1:59 am

Lu org baru tau ker?? Gua mmg tak pakai Proton nie Gua mmg awal2 lagi Wa da boikot brg ni. Lagi satu wa tak penah nak UNDI Barisan nie walau ummo wa da 45, sbb Depa ni pikir tekak sendiri jer.. Asik anak- beranak diaorang jer yg nak jadi PM. Anak-anak KITA nak gak merasa kan.kan.kan.. Sesama kita tuka pemimpin yang KUAT WAYANG..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

154 Jas March 20, 2011 at 12:08 am

Tahniah proton saya bangga malaysia negaraku walau dari segi mutu qulity masi di tahab kurang memuaskan namun harus kita ingat semua tuk berdaya saing pada mereka yg lebih maju namun ingat ni maruah negara kita kita harus bersukyur kita mampu mengeluarkan kerita made in malaysia ini tak ada kena mengena dgn hal politik kita asah akal minda kita jgn maju kebelakang tapi maju ke depan org yang kaitkan hal ni dgn politik buka minda anda jgn hanya pandai buat andaian fikir dimana anda di lahirkan dan fikir lah sedlmnya apa yg patut bagi saya,saya support barangan malaysia saya syg negara saya,klu di izinkan kita minta proton pertingkatkan keselamatan penguna kenderaan proton dan saya harap suatu saat proton boleh mengluarkan kenderaan proton yg paling canggih dan menawan penguna luar negara,sekian

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

155 mat teropong March 20, 2011 at 2:59 am

Hello..Jas ko buat lawak pulak kat sini…ayat ko tunggang langgang…ko jaga ajak boss ko kat dalam bilik tu…bancuh teh dgn dia…dia kan kencing manis…….teknik penulisan ko bererti ko org BK.

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

156 Payung Ungu April 24, 2011 at 9:55 pm

Klau ye pun kejesama ngan mitsubishi pun..xkan la main copy & paste je..senangnye keje..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

157 aj-15 November 23, 2011 at 10:57 am

Kesian yer proton… kutuk n puji sama banyak.
Kita ambil yg positif
Proton dah banyak buat RND n satu2 RND makan modal banyak. So paham2 le kenapa Proton ambil jalan pintas pakai Lancer untuk Inspira.
Aku hairan jugak kenapa kita sering ungkit keadaan keta yg itu ini kurang.. walhal tengok spec n harga.. mestila ada lebih n kurang nya… Aku tertarik dengan statemen JDM HONDA.. Ok skang ko pakai keter apa.. Contoh macam ni laa.. Hinda civic.. berapa variant dikeluarkan.. model EG sajer pun dah cukup.. macam2 EK? pon banyak jugak… SPEC? dah tentu tak sama.. JDM spec lain, Malaysia spec lain.. kenapa ko tak kata keta honda kat M’sia ni tak ader itu.. tak ader ini.. Last last kacuk EK3 jadi EK9.. betul ker tidak.. macam tu lah ko kita ckp orang msia suka rojak…
Satu lagi Pasal EXORA takde Brake Disc belakang… Biasalah… pelik apa.. Drum sekarang bukan macam drum dulu-dulu.. toyota WISH pon ader yang keluar pakai BRAKE drum belakan.. hah.. JAPAN PEC tu… so pelik apa..

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

158 ROSSI February 28, 2012 at 2:51 pm

asal toyota 40k..masuk negaraku yang tercinta,kena cukai 40k=harga jadi 80k..rakyat yg menanggung ansuaran 9 tahun..kete proton ‘kebangaan’ rakyat harga rm20k di luar negara tapi pada rakyat sendiri jual rm40k..dgn bangganya berkatalah rakyat bahawa proton buat kereta MURAH demi ‘menolong’rakyat malaysia berpendapatan rendah..RENDAHNYA pemikiran bangsaku..sedih..kat org luar jual murah tp pada rakyat sendiri mahal.knp proton?????

Respon Anda Bagi Pendapat Ini?

Respon Anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini...(Sila BACA DI SINI untuk Syarat2nya Sebelum Berkongsi Komen Anda Di Sini.)

CommentLuv badge

Previous entry:

Next entry: