Gaji Menteri Malaysia (VVIP) VS Rakyat Malaysia

by Staff Berita Semasa on December 28, 2009

in Berita Malaysia

[KLIK] Kongsikan Dengan Rakan Anda di Facebook

indon Gaji Menteri Malaysia (VVIP) VS Rakyat Malaysia

Jika tahun 1980 Gross Domestic Product bagi Malaysia adalah sama dengan Korea Selatan. Kalau tanya sekarang? Sekarang sudah jauh berubah yang mana Malaysia di mana nisbah GDP Malaysia dengan Korea adalah 1:2. Vietnam? Erm….Vietnam pun pada masa itu tak sampai 1% pun. Sekarang Vietnam sedang giat memacu ekonomi mereka yang mana pelaburan luar Malaysia dan Vietnam sudah pun hampir sama iaitu sekitar RM8 billion dan tidak mustahil Vietnam bakal jauh ke hadapan daripada segi jumlah pelaburan luar. Kalau dahulu 35% daripada pelaburan luar di Asia Tenggara ini masuk ke Malaysia.

  • 50 tahun dahulu, kita sering bercakap Malaysia antara negara yang paling baik di Asia(lebih baik daripada Hong Kong dan Jepun)
  • 30 tahun dahulu, kita sering bercakap Malaysia lebih baik daripada Korea dan Taiwan( masa itu Jepun dan Hong Kong belum bangkit lagi)
  • 20 tahun dahulu, ok…..kita masih baik daripada China Thailand dan Singapura( kalah keada negara-negara Harimau Asia di atas)
  • 10 tahun dahulu – macam mana teruk pun, kita masih lebih baik daripada Vietnam dan Indonesia.
  • Sekarang? Kini? Pada masa akan datang?

Adakah kita sudah selesa dengan keadaan sekarang. Sekarang ini, kepercayaan penuh diberikan kepada Kerajaan Malaysia diharap dapat memacu ekonomi seperti yang kita nikmati dahulu. Diharap, jangan ada cakap-cakap 20 tahun lagi, kita masih menang dengan timor leste dan setaraf dengan Zimbabwe. (Harap-harap dijauhkan sekali).  Memang harus diakui pendapatan rakyat Malaysia sekarang ini semakin kecil nilai. Sepatutnya kerajaan dah mula dan patut menyasarkan industri yang berpendapatan besar. Manufacturing dah tak boleh hidup sangat disebabkan kos tidak mampu menyaingi negara China dan Vietnam.

Pasti akan ada yang mempersoalkan tentang,

“mengapa mesti dibandingkan antara negara kecil seperti Singapura dengan Malaysia?”. Singapura itu kecil bolehla…….

Mudah sahaja. Satu perkataan yang terbaik untuk jawapan kepada persoalan ini. PENINGKATAN. Takkan kita hanya nak ikut Singapura apabila sebut bab subsidi minyak sahaja semasa ingin menaikkan harga minyak. Sekarang ini kita bercakap kedudukan ekonomi Malaysia jika dibanding dengan Singapura contohnya. Kalau dahulu ekonomi Malaysia di mana? Singapura? Sekarang ini, Singapura sudah bergerak jauh ke hadapan disebabkan PENINGKATAN daripada segi mereka berjaya memacu ekonomi mereka.

  1. Semasa Singapura keluar daripada Malaysia, matawang Malaysia dengan Singapura hampir sama nilainya
  2. Singapura tiada langsung sumber asli. Tanah pun tak cukup. Malaysia? Malaysia ada segala-galanya contohnya minyak, balak dan keluasaan tanah yang sedia ada.
  3. Walaupun nilai  import di Singapura lebih tinggi berbanding exportnya, mereka mampu meningkat pendapatan negara.
  4. Pendapatan perkapita rakyat Malaysia adalah RM17,182 (AS$5,000) setahun berbanding pendapatan perkapita rakyat Singapura sebanyak RM103,140 (AS$30,000) setahun. Ini menunjukkan pendapatan tahunan rakyat kita enam kali lebih rendah daripada negara berpendapatan tinggi seperti Singapura
  5. Persoalannya sekarang, kenapa Malaysia ketinggalan dari banyak aspek, sedangkan Malaysia ada banyak kelebihan

Malaysia perlu berusaha lebih gigih untuk melonjakkan ekonomi negara dalam usaha menjadi negara berpendapatan tinggi, setanding dengan negara maju yang lain. Kesempatan ini mari kita lihat gaji menteri Malaysia serta Ahli Parlimen di Malaysia.

Ini semua adalah dibawah Undang-undang Ahli Parlimen (Saraan) pindaan 2005.

  1. Gaji Perdana Menteri – RM 22,826.65 sebulan
  2. Gaji Timbalan Perdana Menteri – RM 18,168.15 sebulan
  3. Gaji Menteri-Menteri Kabinet – RM 14,907.20 sebulan
  4. Gaji Timbalan Menteri-Menteri – RM 10,847.65 sebulan
  5. Gaji Setiausaha Parlimen – RM 7,187.40 sebulan
  6. Gaji Ahli Dewan Negara – RM 6,508.59 sebulan
  7. Gaji Ahli Dewan Rakyat – RM 4,112.79 sebulan

P/S : Kalau kita nak berubah ke arah lebih baik, kita mestikan menjadikan negara yang lebih baik sebagai satu negara yang boleh dijadikan contoh. Pastinya kerajaan Malaysia mempunyai mekanisme terbaik untuk memacu ekonomi Malaysia seterusnya mampu meningkatkan pendapatan rakyat di Malaysia.

PP/S : Satu sahaja ingin dikatakan di sini, mungkin pahit untuk ditelan. Malaysia sebenarnya “kaya” dan Malaysia boleh maju juga jikalau pemimpin tidak rasuah, ikhlas berkhidmat untuk rakyat dan bukannya disebabkan kuasa semata-mata.

  • Share/Bookmark

Never miss to get updates on Beritasemasa.com. Subscribe now!

Subscribe in a reader   Get new news via RSS and reader or subscribe via email

Masukkan email anda di ruangan bawah :




{ 37 comments… read them below or add one }

1 mujahidmuda December 29, 2009 at 2:04 am

Ulasan perangkaan dan fakta yang cukup baik walaupun saya kurang arif bab ekonomi ni. Ada betul ke kenyataan ini, saya dengar orang kata kalau kerajaan tingkatkan gaji semua pekerja boleh meningkatkan mutu ekonomi negara, kerana putaran wang hasil pendapatan dengan perbelanjaan?  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

2 Nicky Ahmad December 29, 2009 at 2:48 am

perangkaan yang cukup teliti, dan jika ini boleh di sahihkan, ini dapat memberikan satu impak yang baik kepada ekonomi negara kerana berkongsi maklumat ini dengan pembaca@rakyat jelata, di sini rakyat akan dapat merumuskan sendiri dengan berbagai pendapat mereka dan daripada pendapat yang mereka hulurkan ini pihak pemimpin dapat mengetahui lebih mendalam apa sebenarnnya perasaan rakyat terhadap ekonomi negara dan dengan ini kerajaan akan dapat memacu ekonomi negara dengan lebig jitu dan tulus tanpa ada sebaraang komplikasi politik… :hormat   (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

3 fadli December 29, 2009 at 3:11 am

wah..betul 2..malaysia sekarang saya nampak dah makin banyak masalah terutama dalm politik yang tidak mendatangan hasil..malaysia masih ramai lagi rakyat miskin.Saya sarankan naikkan gaji yang berkenaan agar kehidupan mereka lebih baik.Janagan hanya makan duit rakyat sahaja. :peace   (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

4 roletcha December 29, 2009 at 8:21 am

informasi yang menarik…stuju ngan admin…negara kita mmg kaya…malaysia mmg kaya dengan hasil bumi..Hasil tersebut boleh memacu ekonomi kita dengan lebih baik klu kena dengan caranya..dulu..barat pun puji malaysia…cth zaman kegemilangan melayu melaka….harap sape2 je yang baa articel ni cukupp jelas dengan keadaan malaysia sekarang..  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

5 HazwanHakim December 29, 2009 at 1:01 pm

kalo Malaysia nk bandingkan ngn negara kecik buat aper…
cuba kita pandang dari segi jumlah penduduk…
bukankah Singapore ni sikit penduduknya dan tanahnya tidak luas..

jadi dari sni kita dapat wat kptusan bahawa krajaan singapore tidak perlu menanggung bnyk perkara tuk bngunkn negara mereka kerana negara mereka kecil.

Kalau nk bndingkan dengan Malaysia, tanah kita luas dan
penduduk pula ramai, sudah pasti bnyk tanggungkn yang perlu dilakkukan oleh kerajaan.  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

6 jacks December 29, 2009 at 1:23 pm

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

7 roletcha December 29, 2009 at 1:42 pm

xpe…biar 700 yang halal…dr 700 0000 yg haram  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

8 nur ash December 29, 2009 at 2:07 pm

~pada pndapat sy ekonomi kita xsetanding dgn singapore kerana negara kita lbh byk mgeluarkan subsidi untuk rakyat..tgokla singapore ada ke subsidi untuk rakyat? kalu ckp kita rasuah dorg lg byk rasuah..kerajaan dorg mggunakan pemerintahan yg ‘keras’ dimana xda pun rakyat dorg brani meminta sesuka hati pada kerajaan berbnding rakyat kita yg lbh fleksible dgn kerajaan..lgpon dorg mmgunakan dollar..kita tgok negara yg guna matawang sendiri ada yg lbh rndah ekonomi dr kita..so kita kna berbangga pkai matawang sndiri..sy akui ekonomi kita blh ditgkatkn lg jika pemimpn kita bijak menngunakan hasil bumi Malaysia ni..apapn kita sebagai rakyat kna sama2 membntu dalam ekonomi negara..kdg2 mmg sng nk brckp cuba kita sndiri wat mampu ke nk hndle negara besar sndiri?? bnda ni xkn jd kalu sume rakyat xbersatu.. :doa   (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

9 Syah December 29, 2009 at 9:47 pm

betul dah bro.. contoh minyak, kenapa la semakin tahun semakin naik… padahal dah ade lubuk kat negara sendiri..
pandai2 la bajet.. rakyat nak senang jugak…  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

10 Pak Awang December 30, 2009 at 8:51 am

Singapore air pun cedok daripada Malaysia
apa yang ada kat Singapore sana, kalau ikutkan hasil maksum mereka, miskin sebenarnya
tetapi disebabkan kerajaan kita dok sibuk pikirkan komisen, ambil rasuah, rebut projek, kuasa, mana sempat nak pikir pasal kemajuan
sayang sekali……kita ada sumber kekayaan, tapi tidak digunakan dengan betul
kalau wan kata, bilangan yang ramai di Malaysia jadi persoalan, mengapa China ekonomi dia melonjak ke angka yang tinggi……
bezanya kat sana yang rasuah kena hukum mati, tak payah simpan pemimpin sebegitu tapi……Malaysia lain, lagi rasuah, lagi disimpan :tepuk   (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 2 Thumb down 0

11 HazwanHakim December 30, 2009 at 11:29 am

hmm..sokong sngt2…pesal la nk men rasuah2 ni..xpkir duit haram ker ape hasil diorang tu..adoyai..kalo rasuah ni berterusan abisla generasi pada masa akn datang.  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

12 r0letcha December 30, 2009 at 5:51 pm

harap pihak kerajaan fikir vetull sebelum mengambal apa2 kepurusan  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

13 JohnJimat January 1, 2010 at 11:38 am

sy sbrnyer sokong artikel ni. tp klu nk disamakan dgn singapore rasenyer rakyat singapore lagi terseksa dari rakyat malaysia sendiri, mmg la gaji dorang tinggi tp cuba tnya mereka brp duit dorng kene bg kat kerajaan dorng. klu anda sendiri jd rakyat sane mmg xsanggup la.. lain la klu anda kat sane gaji sbln 30k boleh la ckp hidup sng wlupun byk kene byr kat kerajaan.. mmb sy orang singapore yg gaji 6k pun xpuas hati, die slalu merungut yg die keje penat2 tp gaji byk kene byr kat kerajaan dorng.. :phwitt   (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

14 mesticun January 19, 2010 at 11:17 pm

bermulanya dari sekarang kita kena buktikan.ekonomi kita boleh meningkat dengan baik.berbanding negara jiran kita.  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

15 ANUAR IBRAHIM March 2, 2010 at 5:05 pm

setahu aku pendapatan perkapita rakyat kita rm 24,500 setahun,bukan rm17,182 pada tahun 2009.atau usd 7000.

jepun memang jauh lebih baik dari kita walau 50 tahun lalu..kalau nak kata jepun kena bom atom,itu hanya 2 bandar dari puluhan bandar2 besar di jepun yg telah ada 50 tahun lalu..tapi klu nak bandingkan dgn korea,memang kita sudah jauh tertinggal.

kalau nak fikir pasal gaji menteri kita,macam mana gaji menteri besar tu..?apakah menteri besar,ketua menteri atau adun2 kat malaysia ni semua dari parti kerajaan BN..?apasal ketua menteri p.pinang,menteri besar kelantan,kedah,selangor se4nyap jer bila dapat naik gaji..?ada 63 orang ahli parlimen dari pembangkang,tapi kenapa diam jer bila gaji mereka naik..?

nak tahu gaji menteri di singgapura..?..gaji perdana menteri singgapura adalah antara atau mungkin yang tertinggi di dunia,lebih tinggi dari gaji presiden USA.tapi dalam blog ni tak pula disebut..?kalau nak jadi pembangkang,jadilah pembangkang yg betul….bukan semua salah…

kalau ada cadangan yg baik..,kenapa tak disuarakan pada wakil2 pemimpin yg anda pilih semasa pilihan raya?walau anda dipihak pembangkang,masih ramai calon pembangkang di malaysia ni yang menang dalam pilihan raya.

menjadi pemimpin ni nampak senang….tapi anda yg mempunyai blog ini pun tidak mampu untuk menjadi calon wakil rakyat.macam mana nak jadi ketua negara kalau nak pimpin masyarakat disekitar tempat tinggal anda pun,anda tidak mampu….hehehe…  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

16 zack March 3, 2010 at 8:54 am

ko je la jd perdana menteri wahai anuar ibrahim…  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

17 Anjang March 3, 2010 at 12:51 pm

Walaupun gaji pak Menteri tu sebanyak itu….hakikatnya hidup diorang tak bebas….sibuk dgn tugas…24 jam…x ada masa nak bersantai mcm kita..rakyat biasa ni….ikutkan tak berbaloi…SEMATA-MATA MENJALANKAN TUGAS…DEMI KEBAHAGIAN ORANG LAIN (RAKYAT) Cuma kita terlepas pandang mengenai itu….Adil ke kita nak mempersoalkannya????  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

18 syukur adam April 20, 2010 at 3:14 pm

setuju2/… halal tu berkat.,, buleh buka halalhub
tp yg tue pun rusuah juga…errrhhh  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

19 mat scuba May 21, 2010 at 8:19 pm

kerajaan sepatutnya boleh menaikan gaji kaitangan awam..sebenarnya kerajaan kita ni masih banyak kelemahan dalam urus tadbir…banyak berlaku ketirisan dan terlepas pandang…macam aku ni haa…dah berkhidmat hampir 20 tahun…gaji baru 1500…ngam-ngam pada garis garis kemiskinan…20 tahun bukan masa yang pendek….kalau aku buat kerja luar boss mula ler nak suruh isi borang itu ini…kononnya surat kebenaran kerja luar…bukan mengganggu waktu krj hakiki pun…lagi satu perangai bos2 kecil ni diaorang sakit hati kalau tengok anak buah nampak macam lbh sikit….ni yg paling aku meluat giler…busuk hati tak habis2..krj aku ni bahaya le kiranya…bernafas dalam air,ada ke patut elaun rm100 jer sebulan…x berbaloi langsung..memang la kita kene ikhlas dlm tugas…pasal ikhlas ler aku dah terjun amik mayat orang mati lemas banyak kali juga dah….aku rasa sekarang sepatutnya gaji pokok aku dah melepasi RM2000 kalau x rm3000 pun….pikir2kan lah…seksa rasa sementara nak tunggu pencen…ikut skim gaji mati baru rm 2700…..ntah la….nak berenti hutang bank rakyat x abis lagi…..sakit otak la…so cmana nak tingkat prestasi kerja…kepala dok pusing duit gaji x cukup……  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

20 naz May 25, 2010 at 9:40 pm

hmmmm…tu la..aku krja di agensi antidadah kebangsaan.pttnya krja aadk ni ada la elaun kritikal.bkn apa,krja aadk ni merbahaya sgt2..ialah kita bkrja ngn penagih dadah.nk tgkp bdk2 penagih ni mslh dan byk risikonya…bwtnya bdk2 ni cucuk ngn jarum diorg,hbs la glp ms dpn….dh ada pn kes pgawai aadk di daerah kt pulau pinang yg dh kene rodok dek pisau ramboo kt rusuk..koma yop…bahaya tu..bkn nk hrp pn ada elaun tinggi2..tp klu nk ckp pn msti nk jg la….suruh bwt krja,tp kebajikan pekerja x dijaga..x bwt krja krg,kene mrh la apa la….x fhm la skrng!!alhamdulillah la klu gj kakitangan awam dpt dinaikkn ckit lg…dnia dh smkin maju..jd majukan la ckit gj kktgn awm smua….kita org nk juga rs senang bersama kluarga tercinta…  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

21 lubuk duit May 30, 2010 at 11:53 am

Aku sokong dengan artikel ini. Dalam pada Malaysia menuju kearah Negara maju, adakah kita benar2 bersedia kearah tu? Kita boleh buat comparison dgn Negara jiran, let say amik Singapore. Berdasarkan pengalaman aku masuk Singapore, aku catatkan pemerhatian aku perbezaan antara Negara kita dgn Singapore:
1)Tol – RM2.80 (Malaysia) ; SGD1.20 + SGD5.00(ERP)
Utk kenderaan Malaysia, kena beli AUTOPASS Singapore. Satu keta satu AUTOPASS, NON transferable. Nak top up kena p kt 7 Eleven dgn tambahan 50cents Spore setiap transaction.
Kalau masa keluar dari Singapore, kita tak slot AUTOPASS, next time masuk kena denda SGD 10. Kalau balance tak cukup masa kita lot AUTOPASS pun kena denda SGD10. (Teringat tulisan kat baju sourvenir “Singapore Is A Fine City”)
Kat Imigresen Malaysia, kad touch n go boleh transfer.Sapa2 pun boleh guna. Takdak touch n go boleh p beli kt kaunter dia.Top Up tak cukup boleh p tambah. Baik betul Negara Malaysia.
Once dah kuar dari Imigresen Malaysia, maka akan lihatlah kereta plat Singapore bersusun2 kat Shell untuk isi minyak subsidi kerajaan Malaysia- RM1.80/litre. Kat Singapore minyak dia SGD 1.72/litre (dlm RM4). Baiknya Negara Malaysia…
Teringat member Sarawak penah cite, kalo diorang g Brunei, keta luar kalo tak silap boleh isi 10 liter petrol je. Tu pun guna harga Malaysia bukan harga Brunei.(Minyak kat Brunei murah, Brunei .53 cent/litre (RM1.20).
Terpikir dibenakku, kenapa Negara org boleh buat tetapi Negara kita takleh buat.Mungkinkah kita terlalu berlembut n baik dgn org luar? Hmm…  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

22 Shairon June 8, 2010 at 11:09 pm

Salam..Tolonglah jangan bandingkan negara kita dengan Singapura..Jauh bezanya seperti langit dan bumi..Di Singapura,rasuah mereka,kroni,skandal dan jenayah mereka total zero..Sebab itu pemimpin mereka amalkan kuku besi di mana pembangkan di sana tidak boleh hidup,yelah kalau ada pembangkang sekalipun atas dasar apa?Negara sudah berstatus maju,bersih, tiada rasuah,rakyat kaya raya..Untuk apa pembangkang disana..

Berbeza dengan Malaysia,kita dah lah kekurangan pelabur,ditambah pula dengan kadar jenayah yang tinggi,rasuah..Pulak itu hasil kita tanah dan air diberi pada Singapura,telaga minyak kepada Brunei..

Apa lagi yang tinggal pada kita?mengapa Singapura boleh maju sedangkan minyak,balak,bijih timah hatta air pun mereka tiada?..Jawapan nya terletak pada kebijaksanaan pemimpin..

Kalau dulu Korea Selatan saingan kita,kini saingan kita dalam ekonomi ialah Indonesia,cara kita berpolitik seperti Zimbabwe..

Sudah lah rakyat terbeban dengan harga kereta yang “double”..Mengapa ye negara kita masih seperti 80an?adakah salah Anwar Ibrahim?PAS?DAP?..

akhir kata ada otak lu pikiaq la sendiri..
salam :ketawa :ketawa

akhir  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

23 Betui Tuuu June 17, 2010 at 5:18 pm

Memang betui la…Otak bergeliga ja yang boleh pikiaq mcm hang !  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

24 naz June 18, 2010 at 10:41 am

salam..bila gaji naik, ekonomi negara kita juga naik…sbb apa sy ckp cm tu….yelah,bila gaji seseorang itu naik, mestilah belanja pn alhamdulillah. bila kita belanja untuk membeli apa2 saja bntuk brg, sumber perbelanjaan tersebut akan kmbali juga pada kerajaan…renung2 kn lah wahai pemimpin ku…amin….wassalam  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 1 Thumb down 0

25 Abg Hj June 19, 2010 at 10:07 pm

Salam,

Perlu ada blog begini utk kita mnyampaikan pendpt. BUKAN menghukum.

Sekurang2nya kita dpt ilmu…. KEKURANGAN sudah pasti, cuma kena fk kan cara terbaik utk mengatasi kekurangan.

Yg paling penting, INDIVIDU yg dberi KUASA perlu sedar bhw kekayaan BUKAN utk diri sendiri atau keluarga mereka. TETAPI utk RAKYAT.

Semua org mahukan KUASA. Bila dpt kuasa, gilakan HARTA…….akhirnya NEGARA dan BANGSA sendiri yg TERGADAI…

Wallahu A’lam…

p/s Jihad melawan NAFSU…  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

26 melayu papa July 7, 2010 at 12:10 pm

kenapa kerajaan malayu senang hidup dengan memapakn orng melayu sendiri? kenapa gaji pengawl di tangguh kenaiknnya? kenapa mesin judi tak di tangkap toke nye……  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

27 FrankRose July 7, 2010 at 12:17 pm

naz: salam..bila gaji naik, ekonomi negara kita juga naik…sbb apa sy ckp cm tu….yelah,bila gaji seseorang itu naik, mestilah belanja pn alhamdulillah. bila kita belanja untuk membeli apa2 saja bntuk brg, sumber perbelanjaan tersebut akan kmbali juga pada kerajaan…renung2 kn lah wahai pemimpin ku…amin….wassalam  (Balas Komen Ini)

setuju tu…. tapi bila gaji naik, harga barang keperluan naik jg, harga service pun naik juga, hidup pun tersepit macam tu juga….. yang penting kerajaan kena controooollll….  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

28 melayu papa July 7, 2010 at 12:18 pm

:serabut bangsa melayu: setiap hari belanja rm50.00kalau sebulan 1500.00 gaji bersih 500.00 sahaja dah la papa kedana pulak……….. miskin tapi pakaian mewah…sedar lah baik jadi orang asli lagi bagus…. :gelak :gelak :gelak   (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

29 wafa July 26, 2010 at 10:03 pm

Pak Awang: Singapore air pun cedok daripada Malaysia
apa yang ada kat Singapore sana, kalau ikutkan hasil maksum mereka, miskin sebenarnya
tetapi disebabkan kerajaan kita dok sibuk pikirkan komisen, ambil rasuah, rebut projek, kuasa, mana sempat nak pikir pasal kemajuan
sayang sekali……kita ada sumber kekayaan, tapi tidak digunakan dengan betul
kalau wan kata, bilangan yang ramai di Malaysia jadi persoalan, mengapa China ekonomi dia melonjak ke angka yang tinggi……
bezanya kat sana yang rasuah kena hukum mati, tak payah simpan pemimpin sebegitu tapi……Malaysia lain, lagi rasuah, lagi disimpan   

:tembak mana2 negara yg dpt singopore 2 oun akn kaya pasal kedudukan geografinya pada laluan penting kapal dagang, mana2 negara pun ada rasuah beb.  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

30 wafa July 26, 2010 at 10:10 pm

wafa: mana2 negara yg dpt singopore 2 oun akn kaya pasalkedudukan geografinya pada laluan penting kapal dagang, mana2 negara pun ada rasuah beb.  

cb plak tgk pendapatan perkapita rakyatnya beb, tgk singopore 2 kdnknya bkn bnyk pun, tp pendapatan perkapita rakyatnya tggi ,pasal penduduknya ckit. kdnk sebuah negara tu bahagikan dgn jumlah penduduk negara tu,jd dpt la pendapatan perkapita rakyatnya, cntoh terbaik gaji keluarga A rm4000.tp anakya 8 cmpur bni 1 dah 9, keluaga B plak gajirm3000 tp anak 2 bni 1. mana lg mewah hidupnya, dah tentula keluarga B kan, mcm 2 la perbezaan malaysia dan singopore. lain kali pakai otak ckit  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

31 Shaharul July 26, 2010 at 11:07 pm

wafa: cb plak tgk pendapatan perkapita rakyatnya beb, tgk singopore 2 kdnknya bkn bnyk pun, tp pendapatan perkapita rakyatnya tggi ,pasal penduduknya ckit. kdnk sebuah negara tu bahagikan dgn jumlah penduduk negara tu,jd dpt la pendapatan perkapita rakyatnya, cntoh terbaik gaji keluarga A rm4000.tp anakya 8 cmpur bni 1 dah 9, keluaga B plak gajirm3000 tp anak 2 bni 1. mana lg mewah hidupnya, dah tentula keluarga B kan, mcm 2 la perbezaan malaysia dan singopore. lain kali pakai otak ckit  (Balas Komen Ini)

macam ni caranya buat rumus ekonomi,owh..kalau satu dunia ikut cara dia ni,kan senang.. :ketawa   (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

32 Linda July 27, 2010 at 8:22 am

Kerajaan singapura banyak belanja pada ketenteraan, jadi KDNK meningkat dan pendapatan perkapita rakyat meningkat. Walaupun pendapatan rakyat meningkat tapi ukuran kemakmuran itu tidak tepat.
Kerajaan malaysia kurang membelanjakan pada ketenteraan yang mahal itu tetapi perbelanjaan kerajaan banyak ditumpukan pada bidang pertanian dan IKS, jadi KDNK hanya pada tahap sama dan pendapatan perkapita pada tahap sama, tetapi ukuran kemakmuran lebih tepat.  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

33 chemomoi August 13, 2010 at 12:16 pm

ANUAR IBRAHIM:
setahu aku pendapatan perkapita rakyat kita rm 24,500 setahun,bukan rm17,182 pada tahun 2009.atau usd 7000.
jepun memang jauh lebih baik dari kita walau 50 tahun lalu..kalau nak kata jepun kena bom atom,itu hanya 2 bandar dari puluhan bandar2 besar di jepun yg telah ada 50 tahun lalu..tapi klu nak bandingkan dgn korea,memang kita sudah jauh tertinggal.
kalau nak fikir pasal gaji menteri kita,macam mana gaji menteri besar tu..?apakah menteri besar,ketua menteri atau adun2 kat malaysia ni semua dari parti kerajaan BN..?apasal ketua menteri p.pinang,menteri besar kelantan,kedah,selangor se4nyap jer bila dapat naik gaji..?ada 63 orang ahli parlimen dari pembangkang,tapi kenapa diam jer bila gaji mereka naik..?
nak tahu gaji menteri di singgapura..?..gaji perdana menteri singgapura adalah antara atau mungkin yang tertinggi di dunia,lebih tinggi dari gaji presiden USA.tapi dalam blog ni tak pula disebut..?kalau nak jadi pembangkang,jadilah pembangkang yg betul….bukan semua salah…
kalau ada cadangan yg baik..,kenapa tak disuarakan pada wakil2 pemimpin yg anda pilih semasa pilihan raya?walau anda dipihak pembangkang,masih ramai calon pembangkang di malaysia ni yang menang dalam pilihan raya.
menjadi pemimpin ni nampak senang….tapi anda yg mempunyai blog ini pun tidak mampu untuk menjadi calon wakil rakyat.macam mana nak jadi ketua negara kalau nak pimpin masyarakat disekitar tempat tinggal anda pun,anda tidak mampu….hehehe…  

apa yg admin bgtau cam yg aku phm ni..negara kita boleh senang kalau kita wat pembelanjaan secara berhemah..sapa kita nak bg cadangan kat kerajaan..dngr ker diaorg? cth..selagi xmasuk tv3..apa2 masalah pun xselesai.ko pikir la dlm2.  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

34 naz August 14, 2010 at 8:17 am

FrankRose:
setuju tu…. tapi bila gaji naik, harga barang keperluan naik jg, harga service pun naik juga, hidup pun tersepit macam tu juga….. yang penting kerajaan kena controooollll….  

btl la frank rose..bl gj dh naik, smua bnda hrga ngn srvis2 pn berebut2 naik hrga jg..apa2 pn frank,yg pntg gaji kene naik..tntg perbelanjaan tu smua, kita blh rancang dan blanja ngn terkawal..btl x frank?  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

35 Mat Raffi August 30, 2010 at 9:22 pm

Nampaknya semua kasi komen hebat2 belaka, mcm Menteri Kewangan. Saya rasa, semua ahli politik, samada kerajaan atau pembangkang pun, sama. Sebelum dpt kuasa, cakap punya la berapi2. Bila dh dapat kuasa, cakap pun dh jadi lain. Nk jaga satu negeri pun tunggang langgang, mcm mana nk jaga satu negara. Buktikan dahulu keupayaan menjaga negeri baru boleh jaga negara.  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

36 Mat Raffi August 30, 2010 at 9:26 pm

Perbandingan dengan Singapura sgt tidak wajar. Pertama, Singapura negara kecil, senang nk diurus. kedua, cuba baca balik sejarah Singapura semasa Lee Kuan Yew, mcm mana dia urus Singapura, especially, nasib orang2 Melayu di sana. Lebih teruk daripada di Malaysia. Singapura tk dak rasuah? sapa cakap beb…mcm mana nk ada rasuah kalau dah semua projek negara kena lalu menerusi anak beranak Lee Kuan Yew. sampai sekarang pun tk dk sorang jutawan Melayu yg berjaya di sana. di Malaysia pulak, ramai jutawan Cina. Negara mana yg tk adil di sini? Malaysia ka , Singapura?  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

37 atan August 31, 2010 at 3:11 am

nur ash: ~pada pndapat sy ekonomi kita xsetanding dgn singapore kerana negara kita lbh byk mgeluarkan subsidi untuk rakyat..tgokla singapore ada ke subsidi untuk rakyat? kalu ckp kita rasuah dorg lg byk rasuah..kerajaan dorg mggunakan pemerintahan yg ‘keras’ dimana xda pun rakyat dorg brani meminta sesuka hati pada kerajaan berbnding rakyat kita yg lbh fleksible dgn kerajaan..lgpon dorg mmgunakan dollar..kita tgok negara yg guna matawang sendiri ada yg lbh rndah ekonomi dr kita..so kita kna berbangga pkai matawang sndiri..sy akui ekonomi kita blh ditgkatkn lg jika pemimpn kita bijak menngunakan hasil bumi Malaysia ni..apapn kita sebagai rakyat kna sama2 membntu dalam ekonomi negara..kdg2 mmg sng nk brckp cuba kita sndiri wat mampu ke nk hndle negara besar sndiri?? bnda ni xkn jd kalu sume rakyat xbersatu..   (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

komen saya,kalau gaji di malaysia setanding ngan apa yang di singapore,saya rasa tak perlu subsidi2 kerajaan sebab raayat mampu.  (Balas Komen Ini) – Sertakan sekali komen anda apabila quote komen orang lain

Suka @ Tidak Thumb up 0 Thumb down 0

Respon anda? Kongsikan Ulasan Bernas Anda & Berdiskusi Dengan Pembaca Lain Di sini...(Sila BACA DI SINI untuk Syarat2nya Sebelum Berikan Komen Anda Di sini.)

CommentLuv Enabled
(KLIK SETIAP PAGE di Berita Semasa) Supaya anda tidak 
tertinggal walau satu berita beserta infonya sekali di sini.

Previous post:

Next post: